בְּיוֹם מְלֹאת שִׁבְעַת הַשָּׁבוּעוֹת הָיוּ כֻּלָּם יַחְדָּיו. 2 פִּתְאוֹם הָיָה קוֹל מִן הַשָּׁמַיִם, כְּקוֹל מַשַּׁב רוּחַ עַזָּה, וְהוּא מִלֵּא אֶת כָּל הַבַּיִת אֲשֶׁר יָשְׁבוּ בּוֹ. 3 אָז הוֹפִיעוּ לְנֶגֶד עֵינֵיהֶם לְשׁוֹנוֹת כְּלַהֲבוֹת אֵשׁ, שֶׁהִתְפַּזְּרוּ וְנָחוּ אַחַת אַחַת עַל כָּל אֶחָד מֵהֶם. 4 וְכֻלָּם נִמְלְאוּ רוּחַ הַקֹּדֶשׁ וְהֵחֵלּוּ לְדַבֵּר בִּלְשׁוֹנוֹת אֲחֵרוֹת כְּפִי שֶׁנָּתְנָה לָהֶם הָרוּחַ לְדַבֵּר.
5 בִּירוּשָׁלַיִם הִתְגּוֹרְרוּ יְהוּדִים יִרְאֵי אֱלֹהִים מִכָּל עַם וְעַם אֲשֶׁר תַּחַת הַשָּׁמַיִם. 6 כַּאֲשֶׁר נִשְׁמַע הַקּוֹל הַזֶּה הִתְקַהֲלוּ עַם רַב וְכֻלָּם נָבוֹכוּ, שֶׁכֵּן כָּל אִישׁ שָׁמַע אוֹתָם מְדַבְּרִים בִּשְׂפָתוֹ שֶׁלּוֹ. 7 הֵם נִתְמַלְּאוּ תִּמָּהוֹן וּפְלִיאָה וְאָמְרוּ: “הֲרֵי כָּל הַמְדַבְּרִים הָאֵלֶּה גְּלִילִיִּים, 8 וְאֵיךְ כָּל אֶחָד מֵאִתָּנוּ שׁוֹמֵעַ בִּשְׂפַת מוֹלַדְתּוֹ? 9 פַּרְתִּים אֲנַחְנוּ וּמָדִים, עֵילָמִים וְתוֹשָׁבֵי אֲרַם נַהֲרַיִם, תּוֹשָׁבֵי יְהוּדָה וְקַפָּדוֹקְיָה וּפוֹנְטוֹס וְאַסְיָה, 10 פְרִיגְיָה וְפַּמְפִילְיָה, מִצְרַיִם וּמְחוֹזוֹת לוּב הַסְּמוּכִים לְקִירֶנְיָה, תּוֹשָׁבֵי רוֹמָא הַמִּתְגּוֹרְרִים כָּאן, 11 יְהוּדִים וְגֵרִים, כְּרֵתִיִּים וְעַרְבִים – וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ שׁוֹמְעִים אוֹתָם מְסַפְּרִים בִּלְשׁוֹנוֹתֵינוּ אֶת גְּדֻלּוֹת הָאֱלֹהִים!”
12 הַכֹּל הִשְׁתּוֹמְמוּ וְנָבוֹכוּ. אָמְרוּ זֶה אֶל זֶה: “מַה זֶּה צָרִיךְ לִהְיוֹת?” 13 אֲבָל אֲחֵרִים לָעֲגוּ וְאָמְרוּ: “מְלֵאֵי יַיִן הֵם.” 14 עָמַד כֵּיפָא עִם הָאַחַד־עָשָׂר, נָשָׂא קוֹלוֹ וְדִבֵּר אֲלֵיהֶם: “אֲנָשִׁים יְהוּדִים, וְכָל יוֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלַיִם. זֹאת דְּעוּ לָכֶם וְהַקְשִׁיבוּ לִדְבָרַי: 15 הָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה אֵינָם שִׁכּוֹרִים, כְּמוֹ שֶׁאַתֶּם סְבוּרִים, שֶׁכֵּן הַשָּׁעָה תֵּשַׁע בַּבֹּקֶר; 16 אֶלָּא שֶׁזֶּה הַדָּבָר שֶׁנֶּאֱמַר עַל־יְדֵי יוֹאֵל הַנָּבִיא:
17 ‘וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים, נְאֻם אֱלֹהִים,
אֶשְׁפּוֹךְ אֶת־רוּחִי עַל־כָּל־בָּשָׂר
וְנִבְּאוּ בְּנֵיכֶם וּבְנוֹתֵיכֶם;
בַּחוּרֵיכֶם חֶזְיוֹנוֹת יִרְאוּ
וְזִקְנֵיכֶם חֲלֹמוֹת יַחֲלֹמוּן.
18 וְגַם עַל עֲבָדַי וְעַל שִׁפְחוֹתַי בַּיָּמִים הָהֵמָּה
אֶשְׁפֹּךְ אֶת־רוּחִי וְנִבְּאוּ.
19 וְנָתַתִּי מוֹפְתִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל
וְאוֹתוֹת בָּאָרֶץ מִתַּחַת,
דָּם וָאֵשׁ וְתִמְרוֹת עָשָׁן.
20 הַשֶּׁמֶשׁ יֵהָפֵךְ לְחֹשֶׁךְ וְהַיָּרֵחַ לְדָם
לִפְנֵי בּוֹא יוֹם יהוה הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא.
21 וְהָיָה כָּל אֲשֶׁר־יִקְרָא בְּשֵׁם יהוה יִמָּלֵט.’
22 אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל, שִׁמְעוּ אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה: יֵשׁוּעַ מִנַּצְּרַת, אִישׁ שֶׁנִּתְאַשֵּׁר לָכֶם מִטַּעַם אֱלֹהִים בִּגְבוּרוֹת וּבְנִסִּים וּבְאוֹתוֹת אֲשֶׁר הָאֱלֹהִים עָשָׂה עַל־יָדָיו בְּתוֹכְכֶם, כְּפִי שֶׁאַתֶּם עַצְמְכֶם יוֹדְעִים; 23 הוּא שֶׁהֻסְגַּר עַל־פִּי עֲצַת אֱלֹהִים הַנֶּחֱרָצָה וִידִיעָתוֹ־מֵרֹאשׁ – אוֹתוֹ לְקַחְתֶּם וּבִידֵי רְשָׁעִים צְלַבְתֶּם וַהֲרַגְתֶּם. 24 וֵאלֹהִים הֱקִימוֹ לִתְחִיָּה בְּהַתִּירוֹ אֶת חֶבְלֵי הַמָּוֶת, שֶׁכֵּן הַמָּוֶת לֹא הָיָה יָכוֹל לַעֲצֹר אוֹתוֹ. 25 הֵן דָּוִד אוֹמֵר עָלָיו:
‘שִׁוִּיתִי יהוה לְנֶגְדִּי תָּמִיד,
כִּי מִימִינִי בַּל־אֶמּוֹט.
26 לָכֵן שָׂמַח לִבִּי וַיָּגֶל כְּבוֹדִי,
אַף־בְּשָׂרִי יִשְׁכֹּן לָבֶטַח,
27 כִּי לֹא־תַעֲזֹב נַפְשִׁי לִשְׁאוֹל,
לֹא־תִתֵּן חֲסִידְיךָ לִרְאוֹת שָׁחַת.
28 תּוֹדִיעֵנִי אֹרַח חַיִּים,
שֹׂבַע שְׂמָחוֹת אֶת־פָּנֶיךָ.’
29 אֲנָשִׁים אַחִים, אֶפְשָׁר לוֹמַר לָכֶם בְּבִטָּחוֹן עַל דָּוִד אָבִינוּ, שֶׁהוּא מֵת וְגַם נִקְבַּר וְקִבְרוֹ נִמְצָא עִמָּנוּ עַד הַיּוֹם הַזֶּה. 30 מִכֵּיוָן שֶׁהָיָה נָבִיא וְיָדַע כִּי אֱלֹהִים נִשְׁבַּע לוֹ שְׁבוּעָה לְהוֹשִׁיב מִפְּרִי חֲלָצָיו עַל כִּסְאוֹ, 31 בַּחֲזוֹתוֹ מֵרֹאשׁ דִּבֵּר עַל תְּחִיַּת הַמָּשִׁיחַ – שֶׁלֹּא נֶעֶזְבָה לִשְׁאוֹל נַפְשׁוֹ וּבְשָׂרוֹ לֹא רָאָה שַׁחַת. 32 אֶת יֵשׁוּעַ זֶה הֵקִים אֱלֹהִים לִתְחִיָּה וְעַל זֹאת אֲנַחְנוּ כֻּלָּנוּ עֵדִים. 33 וּלְאַחַר שֶׁנִּשָֹא אֶל יְמִין הָאֱלֹהִים וְקִבֵּל מֵאֵת הָאָב אֶת רוּחַ הַקֹּדֶשׁ הַמֻּבְטַחַת, שָׁפַךְ אוֹתָהּ כְּפִי שֶׁאַתֶּם רוֹאִים וְגַם שׁוֹמְעִים. 34 הֲרֵי דָּוִד לֹא עָלָה הַשָּׁמַיְמָה, אֶלָּא שֶׁהוּא אוֹמֵר:
35 ‘נְאֻם יהוה לַאדֹנִי, שֵׁב לִימִינִי
עַד אָשִׁית אוֹיְבֶיךָ הֲדֹם לְרַגְלֶיךָ.’
36 לָכֵן יֵדַע נָא כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל בְּבֵרוּר, שֶׁאֱלֹהִים שָׂם לְאָדוֹן וּלְמָשִׁיחַ אֶת יֵשׁוּעַ זֶה אֲשֶׁר אַתֶּם צְלַבְתֶּם.”
37 כְּשָׁמְעָם הִתְעַצְּבוּ מְאֹד בְּלִבָּם וְאָמְרוּ לְכֵיפָא וְלִשְׁאָר הַשְּׁלִיחִים: “אֲנָשִׁים אַחִים, מֶה עָלֵינוּ לַעֲשׂוֹת?”
38 אָמַר לָהֶם כֵּיפָא: “שׁוּבוּ בִּתְשׁוּבָה וְהִטָּבְלוּ אִישׁ אִישׁ מִכֶּם בְּשֵׁם יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ לִסְלִיחַת חֲטָאֵיכֶם, וּתְקַבְּלוּ אֶת מַתְּנַת רוּחַ הַקֹּדֶשׁ; 39 כִּי לָכֶם הַהַבְטָחָה וְלִבְנֵיכֶם וּלְכָל הָרְחוֹקִים, לְכָל אֲשֶׁר יִקְרָא לָהֶם אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ.”
40 גַּם בְּמִלִּים רַבּוֹת אֲחֵרוֹת הֵעִיד בָּהֶם וְהֵאִיץ בָּהֶם בְּאָמְרוֹ: “הִמָּלְטוּ מִן הַדּוֹר הַסּוֹרֵר הַזֶּה!” 41 אֵלֶּה שֶׁקִּבְּלוּ בְּרָצוֹן אֶת דְּבָרוֹ נִטְבְּלוּ, וּבְאוֹתוֹ יוֹם נוֹסְפוּ כִּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים נְפָשׁוֹת. 42 הֵם הָיוּ שׁוֹקְדִים עַל תּוֹרַת הַשְּׁלִיחִים, עַל הַהִתְחַבְּרוּת, עַל בְּצִיעַת הַלֶּחֶם וְעַל הַתְּפִלּוֹת. 43 כָּל נֶפֶשׁ נִתְמַלְּאָה יִרְאָה וּמוֹפְתִים וְאוֹתוֹת רַבִּים עָשׂוּ הַשְּׁלִיחִים. 44 כָּל הַמַּאֲמִינִים הָיוּ יַחְדָּיו וּבְכָל אֲשֶׁר הָיָה לָהֶם הָיוּ שֻׁתָּפִים. 45 הֵם מָכְרוּ אֶת אֲחֻזּוֹתֵיהֶם וְאֶת רְכוּשָׁם וְחִלְּקוּ אוֹתָם לַכֹּל, לְכָל אִישׁ כְּפִי צָרְכּוֹ. 46 יוֹם יוֹם הִתְמִידוּ לִהְיוֹת לֵב אֶחָד בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ וְהָיוּ בּוֹצְעִים אֶת הַלֶּחֶם בְּבָתֵּיהֶם, אוֹכְלִים אֶת מְזוֹנָם בְּשִׂמְחָה וּבְתֹם לֵב 47 וּמְשַׁבְּחִים אֶת אֱלֹהִים. הֵם מָצְאוּ חֵן בְּעֵינֵי כָּל הָעָם, וְהָאָדוֹן הוֹסִיף עֲלֵיהֶם יוֹם יוֹם אֶת הַנּוֹשָׁעִים.
[07/08/2023, 20:31:25] Itamar Ben David: מַעֲשֵׂי הַשְּׁלִיחִים פֶּרֶק ב
1 *בְּיוֹם מְלֹאת שִׁבְעַת הַשָּׁבוּעוֹת הָיוּ כֻּלָּם יַחְדָּיו. 2 פִּתְאוֹם הָיָה קוֹל מִן הַשָּׁמַיִם, כְּקוֹל מַשַּׁב רוּחַ עַזָּה, וְהוּא מִלֵּא אֶת כָּל הַבַּיִת אֲשֶׁר יָשְׁבוּ בּוֹ. 3 אָז הוֹפִיעוּ לְנֶגֶד עֵינֵיהֶם לְשׁוֹנוֹת כְּלַהֲבוֹת אֵשׁ, שֶׁהִתְפַּזְּרוּ וְנָחוּ אַחַת אַחַת עַל כָּל אֶחָד מֵהֶם. 4 וְכֻלָּם נִמְלְאוּ רוּחַ הַקֹּדֶשׁ וְהֵחֵלּוּ לְדַבֵּר בִּלְשׁוֹנוֹת אֲחֵרוֹת כְּפִי שֶׁנָּתְנָה לָהֶם הָרוּחַ לְדַבֵּר.*
[07/08/2023, 20:31:26] Itamar Ben David: 5 *בִּירוּשָׁלַיִם הִתְגּוֹרְרוּ יְהוּדִים יִרְאֵי אֱלֹהִים מִכָּל עַם וְעַם אֲשֶׁר תַּחַת הַשָּׁמַיִם. 6 כַּאֲשֶׁר נִשְׁמַע הַקּוֹל הַזֶּה הִתְקַהֲלוּ עַם רַב וְכֻלָּם נָבוֹכוּ, שֶׁכֵּן כָּל אִישׁ שָׁמַע אוֹתָם מְדַבְּרִים בִּשְׂפָתוֹ שֶׁלּוֹ. 7 הֵם נִתְמַלְּאוּ תִּמָּהוֹן וּפְלִיאָה וְאָמְרוּ: “הֲרֵי כָּל הַמְדַבְּרִים הָאֵלֶּה גְּלִילִיִּים, 8 וְאֵיךְ כָּל אֶחָד מֵאִתָּנוּ שׁוֹמֵעַ בִּשְׂפַת מוֹלַדְתּוֹ? 9 פַּרְתִּים אֲנַחְנוּ וּמָדִים, עֵילָמִים וְתוֹשָׁבֵי אֲרַם נַהֲרַיִם, תּוֹשָׁבֵי יְהוּדָה וְקַפָּדוֹקְיָה וּפוֹנְטוֹס וְאַסְיָה, 10 פְרִיגְיָה וְפַּמְפִילְיָה, מִצְרַיִם וּמְחוֹזוֹת לוּב הַסְּמוּכִים לְקִירֶנְיָה, תּוֹשָׁבֵי רוֹמָא הַמִּתְגּוֹרְרִים כָּאן, 11 יְהוּדִים וְגֵרִים, כְּרֵתִיִּים וְעַרְבִים – וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ שׁוֹמְעִים אוֹתָם מְסַפְּרִים בִּלְשׁוֹנוֹתֵינוּ אֶת גְּדֻלּוֹת הָאֱלֹהִים!”*
[07/08/2023, 20:31:27] Itamar Ben David: 12 *הַכֹּל הִשְׁתּוֹמְמוּ וְנָבוֹכוּ. אָמְרוּ זֶה אֶל זֶה: “מַה זֶּה צָרִיךְ לִהְיוֹת?” 13 אֲבָל אֲחֵרִים לָעֲגוּ וְאָמְרוּ: “מְלֵאֵי יַיִן הֵם.” 14 עָמַד כֵּיפָא עִם הָאַחַד־עָשָׂר, נָשָׂא קוֹלוֹ וְדִבֵּר אֲלֵיהֶם: “אֲנָשִׁים יְהוּדִים, וְכָל יוֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלַיִם. זֹאת דְּעוּ לָכֶם וְהַקְשִׁיבוּ לִדְבָרַי: 15 הָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה אֵינָם שִׁכּוֹרִים, כְּמוֹ שֶׁאַתֶּם סְבוּרִים, שֶׁכֵּן הַשָּׁעָה תֵּשַׁע בַּבֹּקֶר; 16 אֶלָּא שֶׁזֶּה הַדָּבָר שֶׁנֶּאֱמַר עַל־יְדֵי יוֹאֵל הַנָּבִיא: 17 ‘וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים, נְאֻם אֱלֹהִים, אֶשְׁפּוֹךְ אֶת־רוּחִי עַל־כָּל־בָּשָׂר וְנִבְּאוּ בְּנֵיכֶם וּבְנוֹתֵיכֶם; בַּחוּרֵיכֶם חֶזְיוֹנוֹת יִרְאוּ וְזִקְנֵיכֶם חֲלֹמוֹת יַחֲלֹמוּן. 18 וְגַם עַל עֲבָדַי וְעַל שִׁפְחוֹתַי בַּיָּמִים הָהֵמָּה אֶשְׁפֹּךְ אֶת־רוּחִי וְנִבְּאוּ. 19 וְנָתַתִּי מוֹפְתִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְאוֹתוֹת בָּאָרֶץ מִתַּחַת, דָּם וָאֵשׁ וְתִמְרוֹת עָשָׁן. 20 הַשֶּׁמֶשׁ יֵהָפֵךְ לְחֹשֶׁךְ וְהַיָּרֵחַ לְדָם לִפְנֵי בּוֹא יוֹם יהוה הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא. 21 וְהָיָה כָּל אֲשֶׁר־יִקְרָא בְּשֵׁם יהוה יִמָּלֵט.’*
[07/08/2023, 20:31:27] Itamar Ben David: 22 *אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל, שִׁמְעוּ אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה: יֵשׁוּעַ מִנַּצְּרַת, אִישׁ שֶׁנִּתְאַשֵּׁר לָכֶם מִטַּעַם אֱלֹהִים בִּגְבוּרוֹת וּבְנִסִּים וּבְאוֹתוֹת אֲשֶׁר הָאֱלֹהִים עָשָׂה עַל־יָדָיו בְּתוֹכְכֶם, כְּפִי שֶׁאַתֶּם עַצְמְכֶם יוֹדְעִים; 23 הוּא שֶׁהֻסְגַּר עַל־פִּי עֲצַת אֱלֹהִים הַנֶּחֱרָצָה וִידִיעָתוֹ־מֵרֹאשׁ – אוֹתוֹ לְקַחְתֶּם וּבִידֵי רְשָׁעִים צְלַבְתֶּם וַהֲרַגְתֶּם. 24 וֵאלֹהִים הֱקִימוֹ לִתְחִיָּה בְּהַתִּירוֹ אֶת חֶבְלֵי הַמָּוֶת, שֶׁכֵּן הַמָּוֶת לֹא הָיָה יָכוֹל לַעֲצֹר אוֹתוֹ. 25 הֵן דָּוִד אוֹמֵר עָלָיו: ‘שִׁוִּיתִי יהוה לְנֶגְדִּי תָּמִיד, כִּי מִימִינִי בַּל־אֶמּוֹט. 26 לָכֵן שָׂמַח לִבִּי וַיָּגֶל כְּבוֹדִי, אַף־בְּשָׂרִי יִשְׁכֹּן לָבֶטַח, 27 כִּי לֹא־תַעֲזֹב נַפְשִׁי לִשְׁאוֹל, לֹא־תִתֵּן חֲסִידְיךָ לִרְאוֹת שָׁחַת. 28 תּוֹדִיעֵנִי אֹרַח חַיִּים, שֹׂבַע שְׂמָחוֹת אֶת־פָּנֶיךָ.’*
[07/08/2023, 20:31:28] Itamar Ben David: 29 *אֲנָשִׁים אַחִים, אֶפְשָׁר לוֹמַר לָכֶם בְּבִטָּחוֹן עַל דָּוִד אָבִינוּ, שֶׁהוּא מֵת וְגַם נִקְבַּר וְקִבְרוֹ נִמְצָא עִמָּנוּ עַד הַיּוֹם הַזֶּה. 30 מִכֵּיוָן שֶׁהָיָה נָבִיא וְיָדַע כִּי אֱלֹהִים נִשְׁבַּע לוֹ שְׁבוּעָה לְהוֹשִׁיב מִפְּרִי חֲלָצָיו עַל כִּסְאוֹ, 31 בַּחֲזוֹתוֹ מֵרֹאשׁ דִּבֵּר עַל תְּחִיַּת הַמָּשִׁיחַ – שֶׁלֹּא נֶעֶזְבָה לִשְׁאוֹל נַפְשׁוֹ וּבְשָׂרוֹ לֹא רָאָה שַׁחַת. 32 אֶת יֵשׁוּעַ זֶה הֵקִים אֱלֹהִים לִתְחִיָּה וְעַל זֹאת אֲנַחְנוּ כֻּלָּנוּ עֵדִים. 33 וּלְאַחַר שֶׁנִּשָֹא אֶל יְמִין הָאֱלֹהִים וְקִבֵּל מֵאֵת הָאָב אֶת רוּחַ הַקֹּדֶשׁ הַמֻּבְטַחַת, שָׁפַךְ אוֹתָהּ כְּפִי שֶׁאַתֶּם רוֹאִים וְגַם שׁוֹמְעִים. 34 הֲרֵי דָּוִד לֹא עָלָה הַשָּׁמַיְמָה, אֶלָּא שֶׁהוּא אוֹמֵר: 35 ‘נְאֻם יהוה לַאדֹנִי, שֵׁב לִימִינִי עַד אָשִׁית אוֹיְבֶיךָ הֲדֹם לְרַגְלֶיךָ.’ 36 לָכֵן יֵדַע נָא כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל בְּבֵרוּר, שֶׁאֱלֹהִים שָׂם לְאָדוֹן וּלְמָשִׁיחַ אֶת יֵשׁוּעַ זֶה אֲשֶׁר אַתֶּם צְלַבְתֶּם.”*
[07/08/2023, 20:31:29] Itamar Ben David: 37 *כְּשָׁמְעָם הִתְעַצְּבוּ מְאֹד בְּלִבָּם וְאָמְרוּ לְכֵיפָא וְלִשְׁאָר הַשְּׁלִיחִים: “אֲנָשִׁים אַחִים, מֶה עָלֵינוּ לַעֲשׂוֹת?” 38 אָמַר לָהֶם כֵּיפָא: “שׁוּבוּ בִּתְשׁוּבָה וְהִטָּבְלוּ אִישׁ אִישׁ מִכֶּם בְּשֵׁם יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ לִסְלִיחַת חֲטָאֵיכֶם, וּתְקַבְּלוּ אֶת מַתְּנַת רוּחַ הַקֹּדֶשׁ; 39 כִּי לָכֶם הַהַבְטָחָה וְלִבְנֵיכֶם וּלְכָל הָרְחוֹקִים, לְכָל אֲשֶׁר יִקְרָא לָהֶם אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ.” 40 גַּם בְּמִלִּים רַבּוֹת אֲחֵרוֹת הֵעִיד בָּהֶם וְהֵאִיץ בָּהֶם בְּאָמְרוֹ: “הִמָּלְטוּ מִן הַדּוֹר הַסּוֹרֵר הַזֶּה!” 41 אֵלֶּה שֶׁקִּבְּלוּ בְּרָצוֹן אֶת דְּבָרוֹ נִטְבְּלוּ, וּבְאוֹתוֹ יוֹם נוֹסְפוּ כִּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים נְפָשׁוֹת. 42 הֵם הָיוּ שׁוֹקְדִים עַל תּוֹרַת הַשְּׁלִיחִים, עַל הַהִתְחַבְּרוּת, עַל בְּצִיעַת הַלֶּחֶם וְעַל הַתְּפִלּוֹת. 43 כָּל נֶפֶשׁ נִתְמַלְּאָה יִרְאָה וּמוֹפְתִים וְאוֹתוֹת רַבִּים עָשׂוּ הַשְּׁלִיחִים. 44 כָּל הַמַּאֲמִינִים הָיוּ יַחְדָּיו וּבְכָל אֲשֶׁר הָיָה לָהֶם הָיוּ שֻׁתָּפִים. 45 הֵם מָכְרוּ אֶת אֲחֻזּוֹתֵיהֶם וְאֶת רְכוּשָׁם וְחִלְּקוּ אוֹתָם לַכֹּל, לְכָל אִישׁ כְּפִי צָרְכּוֹ. 46 יוֹם יוֹם הִתְמִידוּ לִהְיוֹת לֵב אֶחָד בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ וְהָיוּ בּוֹצְעִים אֶת הַלֶּחֶם בְּבָתֵּיהֶם, אוֹכְלִים אֶת מְזוֹנָם בְּשִׂמְחָה וּבְתֹם לֵב 47 וּמְשַׁבְּחִים אֶת אֱלֹהִים. הֵם מָצְאוּ חֵן בְּעֵינֵי כָּל הָעָם, וְהָאָדוֹן הוֹסִיף עֲלֵיהֶם יוֹם יוֹם אֶת הַנּוֹשָׁעִים.*
[07/08/2023, 20:31:30] Itamar Ben David: https://open.spotify.com/episode/1hmWTrbmW15TR62imNyI8n?si=mD8PagYkTM-t6W5bAIaPDw&context=spotify%3Ashow%3A2rXEL9fo2QVdCWzDlAhZCh
[07/08/2023, 20:31:56] Itamar Ben David: תודה רבה על היום חברים ומזל טוב לאלון שמטפח את אתר האינטרנט של הקבוצה! תודה על הכל
[08/08/2023, 7:42:06] +972 54‑669‑0707: +972 54‑669‑0707 joined using this group’s invite link
[08/08/2023, 7:44:34] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all participants to send messages to this group
[08/08/2023, 7:45:26] +972 50‑200‑9322: +972 50‑200‑9322 joined using this group’s invite link
[08/08/2023, 7:45:08] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה אני פותח מעט מוקדם יותר כי לא אהיה פנוי עוד מעט.
[08/08/2023, 7:45:59] Itamar Ben David: נזכיר- שעתיים ראשונות שאלות ותהיות ומשעה עשר דיון פתוח. לאורך כל היום: איך והיכן הייתם משתמשים בפרק בהדרכה ואילו ייצוגים תרבותיים יש לפרק (ספרים סרטים אומנות שירים ועוד)
[08/08/2023, 8:22:24] +972 50‑537‑7737: +972 50‑537‑7737 left
[08/08/2023, 9:08:44] ~ Uri Goldflam: ~ Uri Goldflam left
[08/08/2023, 10:42:34] Itamar Ben David: בפרק הקודם יש ציפייה של השליחים ל״החזרת מלכות ישראל״ האם אפשר חומר שעד לרגע של הפנטקוסט עדיין ישנה ציפייה לגאולה פוליטית ולא רוחנית בקרב השליחים? בפרק הקודם יש אזכור שהבשורה תתפשט עד קצה הארץ, אבל זה נשמע כאילו מדובר על ארץ ישראל. נראה שזה נפתר בפרק ב כאשר מדובר על עד קצה כדור הארץ. האם מקובל לומר שכל אותם מאה ועשרים איש היו בעליית הגג בזמן הפנטקוסט? שמתי לב שזה כמניין אנשי כנסת גדולה ואולי יש כאן רמז לשיבת ציון במובן הרוחני ולא הגשמי פוליטי. מן הסתם הפרק מתרחש בחדר הסעודה האחרונה ולכן רלוונטי לדבר עליו שם. לגבי פסוק 21 – יש כאן איזו קטיעה מוזרה של הפסוק ביואל, שלדעתי מפספסת את הפואנטה של יואל: וְהָיָ֗ה כֹּ֧ל אֲשֶׁר־יִקְרָ֛א בְּשֵׁ֥ם יְהוָ֖ה יִמָּלֵ֑ט כִּ֠י בְּהַר־צִיּ֨וֹן וּבִירֽוּשָׁלִַ֜ם תִּֽהְיֶ֣ה פְלֵיטָ֗ה כַּֽאֲשֶׁר֙ אָמַ֣ר יְהוָ֔ה וּבַ֨שְּׂרִידִ֔ים אֲשֶׁ֥ר יְהוָ֖ה קֹרֵֽא׃ ההצלה מתרחשת בירושלים ולא רק בכל מקול שבו קוראים בשם השם. פסוק 29- ״קברו עימנו עד היום״ שמעתי פעם שעל בסיס הפסוק הזה הצלבנים מיקמו את קבר דוד מתחת לחדר הסעודה האחרונה לא יודע אם זה נכון. פסוק 42 מה היא תורת השליחים? מה זה התחברות? פסוק 47- מצאו חן בעיני כל העם? מה הכוונה.
[08/08/2023, 11:30:44] ~ חוה העוגן: פסוק 42, אולי התחברות בשמחת טקס המיסה : בציעת הלחם.
יש גם בעיה במילה הימלטות שחוזרת כמה פעמים . לפי תרגום אחר הכוונה לגאולה
[08/08/2023, 12:42:37] ~ Opher: אני דווקא מתאר את ארועי הפרק במדרגות הדרומיות של הר הבית.
הרעיון שהארוע מתרחש בחדר העלייה לא מסתדר – לא מבחינת מקום ולא מבחינה הגיונית.
יש כאן סוג של מעמד הר סיני מחודש. *המונים* עדים למאורע, שומעים *קולות* בכל השפות. מזכיר את העניין שבני ישראל *ראו קולות* במעמד הר סיני.
המילה *הבית* מובאת כדי לדבר על בית האלוהים – בית המקדש…
יש טבילה במקוואות של 3000 איש!
איפה באזור חדר העלייה יש מקום ל 3000 איש, שלא לדבר על טבילה של כל כך הרבה אנשים.
לפי מה שקראתי, ואני אומר בבירור שאני לא יודע יוונית בכלל, הצורה הספרותית שמובאת בתחילת הפרק מראה בעצם שיש שינוי מקום וזמן מסוף הפרק הקודם.
[08/08/2023, 13:07:43] ~ Steven A.B: לא כתוב שכל ה3 אלף היו בחדר אחד. אלא שהתלמידים מדברים בלשונות מחוץ לחדר ו3 אלף נושעים. איפה זה היה? סביר להניח באיזור דוידסון.
יש שם גם מספיק מקוואות להטביל 3 אלף.
אם כבר הר סיני, המסורת אומרת שבשבועות משה ירד מהר סיני עם הלוחות. 3 אלף אנשים מתו כעונש על עגל הזהב. שאול השליח אומר: האות ממיתה אך הרוח מחייה
[08/08/2023, 14:07:13] ~ גמיל רינאוי: כאן ההסבר הוא שכול איש *שמע* אותם מדברים בשפתו שלו. התלמידים לא בדיוק דיברו שפות שונות אלה רוח הקודש עשתה את שלה בזה שכל האנשים *הבינו* מה התלמידים אמרו בשפתם
פסוק 8
ואיך כל אחד מאיתנו *שומע* בשפת מולדתו
[08/08/2023, 14:24:22] ~ גמיל רינאוי: ההסבר הוא של אחד מאנשי הדת בכניסייה הקתולית
[08/08/2023, 14:50:18] ~ Alex Gutman: פסוק 29
זה לא הפוך? את חדר הסעודה מאתרים *בגלל* סמיכותו לקבר דוד המלך?
[08/08/2023, 15:14:01] ~ Alex Gutman: פסוק 42
לגבי ההתחברות, רבו התרגומים. בכל מקרה זה כנראה משהו ממשי ולא התחברות רוחנית למשהו רוחני. כלומר זה יכול להיות רוחני אבל זה נשען על משהו במציאות, בין אם זה התחברות לחברים, התחברות למעשה בציעת הלחם, או אף התחברות לחברה על ידי חלוקת הרכוש העצמי.
[08/08/2023, 15:19:16] ~ yaron yuval: קבר דוד לא היה ידוע ולא היתה מסורת יהודית על מקומו עד המאה ה-13.
הוא נכלל בכנסיית הענק האגיה ציון, אבל היהודים דחו את הזיהוי במשך כמעט אלף שנים, עד שהמוסלמים, במקרה זה הממלוכים, קיבלו אותו מהנוצרים.
יש לי חומר מהשתלמות בנושא במחשב, אם יהיה צורך אחפש אותו.
[08/08/2023, 15:24:42] ~ Opher: בניגוד למסורת היהודית, דוד נקבר *בתוך העיר ירושלים* לאור העובדה שבתקופת דוד העיר הייתה מוגבלת בגודלה הקבר לא היה במה שנקרא היום הר ציון.
ישנה מסורת שגופת דוד נקברה מחדש במקום אחר בשלב כלשהו.
אם אני לא טועה יוספוס כותב על כך
[08/08/2023, 15:29:26] ~ Alex Gutman: צודק, התבלבלתי
[08/08/2023, 15:36:56] ~ גמיל רינאוי: זה לא הגניוני שישוע יחגוג את סדר הפסח עם התלמידים בחדר הסעודה שממוקמת בדיוק מעל קבר דוד
לא חוגגים מעל קבר ובטח לא מעל קבר מלך ומה עוד שישוע מבית דוד
אז או שחדר הסעודה הוא לא שם
או ציון קבר דוד (הנוכחי)לא במקום הנכון
[08/08/2023, 15:40:15] ~ עופר מארצנו לעצמנו: יש לי תחושה ששניהם לא במקום הנכון
[08/08/2023, 15:56:26] ~ Ziv guideofisrael.com: בעניין המסורת של קבר דוד בהר ציון . בליטורגיה ארמנית מן המאה החמישית שנערכת בהר ציון , מוזכרים שני המייסדים של ירושלים , דוד המלך ו׳אחי האדון׳ המייסד של הקהילה הנוצרית בירושלים. באותם ימים נערך טקס לציון אותם מייסדים הגשמי והרוחני , הטקס התחיל בהר ציון והסתיים בבית לחם כי שם זיהו הנוצרים בתק׳ הביזנטית את קבר דוד.
[08/08/2023, 15:59:07] Itamar Ben David: ככל שאני יודע המסורת על קבר דוד המלך היא מהתקופה הצלבנית. אני כן זוכר שבדגם בית שני יש תיאור של קבר דוד המלך בהר ציון ורק מנחש שזה בא מיוספוס אבל לא סגור למה זה ככה
[08/08/2023, 15:59:08] Itamar Ben David: בספר שמואל דוד נקבר בעיר דוד מכל מקום
[08/08/2023, 15:59:09] Itamar Ben David: אה הנה. טוב תביא את המקור מיוספוס אם תוכל
[08/08/2023, 16:00:52] ~ yaron yuval: גם לנוצרים הסיריאנים המונופיזיטים יש יותר מתחושה כזו, חדר הסעודה האחרונה שלהם נמצא בכלל במרתף ברובע היהודי.
וזה בהחלט מקום הרבה יותר הגיוני מהגבעה המערבית, שהיתה האקרופוליס של ירושלים ולכן השכונה היוקרתית.
[08/08/2023, 16:10:00] ~ גמיל רינאוי: נכון חדר הסעודה של הסיריאנים זה במקום שנקרא סאנט מארק ברובע היהודי
[08/08/2023, 16:10:37] ~ Erez Cohen: לא בדיוק ביהודי זה בן הארמני ליהודי
[08/08/2023, 16:16:24] ~ Ziv guideofisrael.com: המסורת על קבר אכן מאוחרת. המסורת מן התקופה הביזנטית היא על memorial. איך המסורת על זיכרון הפכה למסורת על קבר ממשי .. יש מספר אפשרויות כאשר הסבירה ביותר היא בלבול שנעשה כאשר יהודים חוזרים לירושלים ולא הבינו המשמעות של הmemorial והבינו כי שם ממש קבור
[08/08/2023, 16:54:29] ~ Alex Gutman: נכון נכון, כתבתי שלרגע התבלבלתי
[08/08/2023, 17:03:00] ~ Alex Gutman: משמואל בהט קיבלתי שגם אבי יונה שאין ביסוס למסורת שקבר דוד נמצא בהר ציון. אבל גם ככה לא יודעים. ויש מסורת בת 1000 שנה, אז אם גם ככה זה שרירותי, בוא נשים אותו שם.
[08/08/2023, 17:03:56] ~ Alex Gutman: שגם אבי יונה *ידע* שאין ביסוס
[08/08/2023, 17:10:43] ~ Alex Gutman: יוספוס כתב ש”עיר דוד” נמצאת בגבעה המערבית. לא שקבר דוד שם, אם אני לא טועה.
[08/08/2023, 17:16:46] ~ Alex Gutman: לגבי קבורה מחדש יש משהו בתוספתא בבא בתרא א, ז:
קבר שהקיפתו העיר בין מארבע רוחות בין משלש רוחות בין משתי רוחות זו כנגד זו רחוק יתר מחמשים אמה לכאן ומחמשים אמה לכאן אין מפנין אותו פחות מכן מפנין אותו כל הקברות מתפנין חוץ מקבר המלך ומקבר הנביא רבי עקיבה אומר אף קבר המלך וקבר הנביא מתפנין אמרו לו והלא קבר בית דוד וקבר חולדה הנביאה היו בירושלים ולא נגע בהן אדם מעולם אמר להם משם ראיה מחילה היתה להן והיתה מוציאה טומאה לנחל קדרון.
[08/08/2023, 17:34:01] ~ חוה העוגן: אבי יונה בונה במודל אנדרטה לזכר דויד (נפש) כמו שהיוונים והרומאים נהגו לבנות, בראש הגבעה המערבית על פי סמוכים שמצא .
השליחים מתחברים למקום כפי שישו עשה
[08/08/2023, 18:39:43] Itamar Ben David: עקרונית קבר דוד כמו מערת המכפלה לא מטמא אז תיאורטית אין בעיה אבל אני פשוט לא יודע עד כמה מדויק התיאור של קבר דוד בתקופת בית שני
[08/08/2023, 18:40:29] Itamar Ben David: זה לא סיינט מארק? זה נחשב הרובע היהודי?
[08/08/2023, 18:42:23] Itamar Ben David: זה פשוט קצת זורק אותי לכתובת בית שני על עצמות קבר עוזיהו, שכנראה פונו למקום אחר, לא זוכר בדיוק לאן
[08/08/2023, 18:42:50] Itamar Ben David: https://he.m.wikipedia.org/wiki/%D7%A6%D7%99%D7%95%D7%9F_%D7%A2%D7%95%D7%96%D7%99%D7%94_%D7%9E%D7%9C%D7%9A_%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%94
[08/08/2023, 18:44:48] Itamar Ben David: שעה וקצת לסיום- יאללה להרביץ ייצוגים של הפנטקוסט באומנות שירים סרטים וספרים
[08/08/2023, 18:45:03] Itamar Ben David: חוץ מדה וינצ׳י בבקשה
[08/08/2023, 18:45:09] ~ yaron yuval: זה כן סיינט מארק. אבל הרובע הארמני הוא רק חלק מהשטח התחום בין החומה, רחוב דוד והקרדו המערבי.
אאל”ט נירית שלו כליפא טענה שהרובע הארמני זה שטחי מנזר האגופ הקדוש, הסמינר לכמרים מולו, ושאר השטח שממערב לקארדו שייך לרובע היהודי.
[08/08/2023, 18:49:58] ~ yaron yuval: דרך אגב, איך הסיריאנים קוראים לסיינט מארק? אני משתדל תמיד להשתמש בשם של המקום כפי שקוראים לו בעליו.
[08/08/2023, 19:03:45] ~ Steven A.B: למה קטיעה?
הרי הנבואה לא התגשמה במלואה, היא עתידה להתגשם. אלא שהיא היא התגשמה חלקית. הפליטה בירושלים תהיה עם שובו של ישוע לירושלים. הירח עוד לא הפך לדם והשמש לא חשכה עדיין, זה יקרה לפני בואו של ישוע, אבל הרוח אכן נשפכה.
זה לא קרה במקרה בחג השבועות, שכן חג השבועות הוא חג הביכורים, והינה, העומר שהונף בפסח היה היה בכור יחיד, כמו זרע החיטה שצריך למות וליפול לאדמה כדי לעשות פרי, והינה, 3 אלף היהודים שהאמינו בישוע וקיבלו את רוח הקודש הם הביכורים של קהילת המשיח, ראשוני הגאולים.
[08/08/2023, 19:17:54] ~ ED: אני חושב שאפשר אפילו לדייק את זה. יוספוס מזהה את מצודת ציון המקראית בגבעה המערבית ובכך תורם לזיהוי השגוי של הר ציון עם הר ציון של ימינו ( על אף שהר ציון ככל הנראה זה למעשה הר המוריה) ובהמשך התפתחה מסורת ביזנטית לפיה הר ציון זו הגבעה המערבית ועליה נבנית האגיה ציון. בקיצור, יוספוס אשם 😂
[08/08/2023, 19:23:41] ~ ED: זה טיעון מעניין אם כי לא בטוח שתופס. את שבועות / פנטקוסט כן מציינים מעל קבר?
כי פטרוס פונה לשליחים ואומר שדוד אבינו נקבר וקברו נמצא עמנו. סתם חומר למחשבה אם מותר לסעוד מעל קבר…
[08/08/2023, 19:30:22] ~ Doron Hoffman: https://youtu.be/y3kcnm2THXI
[08/08/2023, 19:35:37] ~ yaron yuval: אני יודע שקצת מאוחר לשאול, אבל מאיפה הזיהוי של מקום הכינוס עם חדר הסעודה האחרונה?
מה פתאום איחדו שני מאורעות חשובים כאלה למקום אחד?
[08/08/2023, 19:36:49] ~ Steven A.B: חברים יקרים, תפנימו, חדר הסעודה האחרונה זה לא אותנטי, קבר דויד לא אותנטי, ואתם תעשו טובה לתיירים שלכם שלא תקחו אותם לשם ותסבירו להם שזה לא באמת המקום. אלא אם כן הם רוצים ליראות את המקום מבחינה אתנטרופולוגית, אבל מי שמחפש את חדר הסעודה האחרונה כי זה חשוב לו מבחינת האמונה, אז אל.
[08/08/2023, 19:36:54] ~ Opher: Yaron yuval, ראה
[08/08/2023, 19:37:44] ~ yaron yuval: סליחה שלא ראיתי. צודק.
[08/08/2023, 19:49:03] ~ האני נסור – Hani Nassour: איפה זה כתוב ?
[08/08/2023, 19:49:32] ~ האני נסור – Hani Nassour: This message was deleted.
[08/08/2023, 19:50:52] ~ האני נסור – Hani Nassour: החדר אולי לא אבל המקום אולי כן
[08/08/2023, 20:01:22] Itamar Ben David: רבע שעה הארכה למקרה שתרצו להגיב להערות האחרונות
[08/08/2023, 20:06:02] ~ Steven A.B: שמע, אם תיתן לי הוכחה מספקת שזה המקום אני יאמין, כרגע אין לי סיבה להגיד לתיירים שאינם קאתוליים מסורות קאתוליות בלתי מבוססות.
[08/08/2023, 20:06:49] Itamar Ben David: סטיבן אני מבקש ממך, קצת אמונה לא תזיק לך, לא הכל זה מדע. חחחחחח
[08/08/2023, 20:12:15] ~ Gabriel Fridman: אני חושב שצריך לכבד את המאמינים שמגיעים לארץ הקודש,, וישנם זרמים שונים עם דרישות שונות , לחלקם לא מעניינת העובדה האם זה המקום אלה חשובה הסמליות ומקום להתפלל/ ללמוד נושא מסויים.
[08/08/2023, 20:13:02] ~ ED: פסוק 29