וַיֹּאמֶר אַגְרִפַּס אֶל־פּוֹלוֹס נִתַּן־לְךָ לְדַבֵּר בְּעַד נַפְשֶׁךָ אָז יִצְטַדֵּק פּוֹלוֹס וַיּוֹשֶׁט אֶת־יָדוֹ וַיֹּאמַר׃ 2 מְאַשֵּׁר אֲנִי נַפְשִׁי הַמֶּלֶךְ אַגְרִפַּס כִּי לְפָנֶיךָ אֶצְטַדֵּק הַיּוֹם עַל־כֹּל אֲשֶׁר־טֹעֲנִים עָלַי הַיְּהוּדִים׃ 3 כִּי אַתָּה יֹדֵעַ הֵיטֵב כָּל־הַמִּנְהָגִים וְהַשְּׁאֵלוֹת אֲשֶׁר בֵּין הַיְּהוּדִים וְעַל־כֵּן אֶשְׁאֲלָה מֵאִתְּךָ לִשְׁמֹעַ אֹתִי כְּאֹרֶךְ רוּחֶךָ׃ 4 הִנֵּה דַּרְכִּי מִנְּעוּרַי אֲשֶׁר הִתְהַלַּכְתִּי־בָהּ מֵאָז בְּתוֹךְ עַמִּי וּבִירוּשָׁלָיִם יֹדְעִים אוֹתָהּ כָּל־הַיְּהוּדִים׃ 5 כִּי מִיָּמִים רִאשׁוֹנִים יְדָעוּנִי אִם־יִרְצוּ לְהָעִיד כִּי כְּפָרוּשׁ הִתְנַהַגְתִּי עַל־פִּי הַכַּת הַמַּקְפֶּדֶת בְּיוֹתֵר בַּעֲבוֹדָתֵנוּ׃ 6 וְעַתָּה אֲנִי עֹמֵד לְהִשָּׁפֵט עַל־תִּקְוַת הַהַבְטָחָה אֲשֶׁר הִבְטִיחָהּ הָאֱלֹהִים אֶת־אֲבוֹתֵינוּ׃ 7 וַאֲשֶׁר שְׁנֵים עָשָׂר שְׁבָטֵינוּ מְיַחֲלִים לְהַגִּיעַ לָהּ בְּעָבְדָם אֶת־יְהוָֹה תָּמִיד יוֹמָם וָלָיְלָה עַל־דְּבַר הַתִּקְוָה הַזֹּאת הַמֶּלֶךְ אַגְרִפַּס הַיְּהוּדִים מְבַקְשִׁים לְחַיְּבֵנִי׃ 8 מַדּוּעַ יִפָּלֵא בְעֵינֵיכֶם כִּי הָאֱלֹהִים יְחַיֶּה מֵתִים׃ 9 הֵן לְפָנִים אֲנִי חָשַׁבְתִּי לְדָבָר הָגוּן לִצְרֹר אֶת־שֵׁם יֵשׁוּעַ הַנָּצְרִי עַד־מְאֹד׃ 10 כַּאֲשֶׁר עָשִׂיתִי בִירוּשָׁלָיִם וְגַם־קְדוֹשִׁים רַבִּים אֲנִי הִסְגַּרְתִּי לְבָתֵּי כְלָאִים בָּרְשׁוּת אֲשֶׁר קִבַּלְתִּי מֵאֵת רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְעִם הוֹרְגֵיהֶם רָצִיתִי׃ 11 וּבְכָל־בָּתֵּי כְנִסִיּוֹת יִסַּרְתִּי אֹתָם פְּעָמִים רַבּוֹת וַאֲנַסְתִּים לְגַדֵּף וָאֶתְהוֹלֲלָה בָּם עַד מְאֹד וָאֶרְדְּפֵם עַד־לֶעָרִים אֲשֶׁר חוּצָה לָאָרֶץ׃ 12 וַיְהִי בְּלֶכְתִּי עַל־הַדָּבָר הַזֶּה לְדַמָּשֶׂק בִּרְשׁוּת רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וּבְמִצָוָתָם׃ 13 וָאֵרֶא אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ לְעֵת צָהֳרַיִם בַּדָּרֶךְ וְהִנֵּה אוֹר צַח מִזֹּהַר הַשֶּׁמֶשׁ אֲשֶׁר מִשָּׁמַיִם נָגַהּ מִסָּבִיב עָלַי וְעַל הַהֹלְכִים אִתִּי׃ 14 וַנִפֹּל כֻּלָּנוּ אָרְצָה וָאֶשְׁמַע קוֹל מְדַּבֵּר אֵלַי בְּלָשׁוֹן עִבְרִית לֵאמֹר שָׁאוּל שָׁאוּל לָמָּה תִרְדְּפֵנִי קָשֶׁה לְךָ לִבְעֹט בַּדָּרְבֹנוֹת׃ 15 וָאֹמַר מִי אַתָּה אֲדֹנִי וַיֹּאמֶר אָנֹכִי יֵשׁוּעַ אֲשֶׁר אַתָּה רֹדֵף׃ 16 אֲבָל קוּם וַעֲמֹד עַל־רַגְלֶיךָ כִּי בַּעֲבוּר זֹאת נִרְאֵיתִי אֵלֶיךָ בַּעֲבוּר אֶבְחַר בְּךָ לִמְשָׁרֵת וּלְעֵד הַדְּבָרִים אֲשֶׁר רָאִיתָ וָאֲשֶׁר אַרְאֶ׃ 17 בְּהַצִּילִי אוֹתְךָ מִן־הָעָם וּמִן־הַגּוֹיִם אֲשֶׁר אֶשְׁלָחֲךָ עַתָּה אֲלֵיהֶם׃ 18 לִפְקֹחַ אֶת־עֵינֵיהֶם לְמַעַן יָשׁוּבוּ מֵחשֶׁךְ לְאוֹר וּמְיַּד הַשָּׂטָן אֶל־הָאֱלֹהִים וְהֶאֱמִינוּ וְנִסְלַח לְחַטֹּאתָם וְהָיְתָה לָהֶם הַנַּחֲלָה בְּתוֹךְ הַמְקֻדָּשִׁים׃ 19 עַל־כֵּן הַמֶּלֶךְ אַגְרִפַּס לֹא הִמְרֵיתִי אֶת־הַמַּרְאֶה אֲשֶׁר רָאִיתִי מִן־הַשָּׁמָיִם׃ 20 כִּי אִם־קָרָאתִי רִאשׁוֹנָה לְישְׁבֵי דַּמֶּשֶׂק וִירוּשָׁלַיִם וּבְכָל־אֶרֶץ יְהוּדָה וְגַם לַגּוֹיִם לֵאמֹר הִנָּחֲמוּ וְשׁוּבוּ אֶל־הָאֱלֹהִים וַעֲשׂוֹּ מַעֲשִׂים רְאוּיִם לַתְּשׁוּבָה׃ 21 וּבִגְלַל הַדָּבָר הַזֶּה תָּפְשׂוֹּ אֹתִי הַיְּהוּדִים בַּמִּקְדָּשׁ וַיְבַקְשׁוּ לַהֲמִיתֵנִי׃ 22 וְהָאֱלֹהִים הָיָה בְעֶזְרִי וְעַד־הַיּוֹם הַזֶּה עֹמֵד אֲנִי וּמֵעִיד לִפְנֵי קָטֹן וְגָדוֹל וְאֵינֶנִּי מְדַבֵּר דָּבָר זוּלָתִי הַדְּבָרִים אֲשֶׁר הִגִּידוּ הַנְּבִיאִים וּמשֶׁה כִּי־עֲתִידִים הֵמָּה לָבֹא׃ 23 שֶׁעָתִיד הַמָּשִׁיחַ לְהֵעָנוֹת וְלָקוּם רִאשׁוֹן מִן־הַמֵּתִים לְהָפִיץ אוֹר בָּעָם וּבַגּוֹיִם׃ 24 וַיְהִי הוּא מִצְטַדֵּק בָּזֹאת וַיִּקְרָא פֶסְטוֹס בְּקוֹל גָּדוֹל לֵאמֹר הִנְּךָ מִשְׁתַּגֵּעַ פּוֹלוֹס רֹב הַלִּמּוּד הֱבִיאֲךָ לִידֵי שִׁגָּעוֹן׃ 25 וַיֹּאמֶר פּוֹלוֹס אֵינֶנִּי מְשֻׁגָּע פֶּסְטוֹס הָאַדִּיר כִּי אִם־דִּבְרֵי אֱמֶת וָטַעַם אַבִּיעַ׃ 26 כִּי הַמֶּלֶךְ יוֹדֵעַ אֶת־אֵלֶּה וְעַל־זֹאת בְּבִטָּחוֹן אֲנִי מְדַבֵּר אֵלָיו כִּי אֶחְשֹׁב שֶׁלּא־נֶעְלַם מִמֶּנּוּ דָּבָר מִן־הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה כִּי לֹא־בְקֶרֶן זָוִית נֶעֶשְׂתָה זֹאת׃ 27 הַמֶּלֶךְ אַגְרִפַּס הֲמַאֲמִין אַתָּה בַּנְּבִיאִים יָדַעְתִּי כִּי מַאֲמִין אָתָּה׃ 28 וַיֹּאמֶר אַגְרִפַּס אֶל־פּוֹלוֹס עוֹד מְעַט וּפִתִּיתַנִי לִהְיוֹת נָצְרִי׃ 29 וַיֹּאמֶר אֲבַקְשָׁה מֵאֱלֹהִים אֲשֶׁר בְּקָרוֹב אוֹ בְרָחוֹק לֹא אַתָּה כִּי־גַם לְבַדְּךָ כִּי־גַם כָּל־הַשֹּׁמְעִים אוֹתִי יִהְיוּ כָמוֹנִי זוּלָתִי הַמּוֹסֵרוֹת הָאֵלֶּה׃ 30 וַיְהִי בְּדַבְּרוֹ הַדָּבָר הַזֶּה וַיָּקָם הַמֶָּלֶךְ וְהַהֶגְמוֹן וּבֶרְנִיקָה וְהַיּשְׁבִים אִתָּם׃ 31 וַיָּבֹאוּ הַחַדְרָה וַיְדַבְּרוּ אִישׁ אֶל־רֵעֵהוּ לֵאמֹר הָאִישׁ הַזֶּה לֹא־עָשָׂה דָבָר אֲשֶׁר יִהְיֶה עָלָיו חַיַּב מִיתָה אוֹ מוֹסֵרוֹת׃ 32 וַיֹּאמֶר אַגְרִפַּס אֶל־פֶּסְטוֹס הָאִישׁ הַזֶּה יוּכַל לָצֵאת חָפְשִׁי לוּלֵא קָרָא אֶת־קֵיסַר לְדִינוֹ׃
[11/09/2023, 7:58:45] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! מעשי השליחים כו.
[11/09/2023, 8:28:35] ~ Or Ben Ami: פסוק 28- אגריפס אומר לפאולוס שכמעט שכנע אותו להיות נוצרי… יש עדויות חוץ מקראיות שכבר בשלב כה מוקדם מאמיני ישוע נקראו נוצרים?
[11/09/2023, 9:24:24] ~ סימה: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[11/09/2023, 11:51:50] ~ DO RO: יש עדויות כאלה וכבר הזכרנו אותם כאן.
קודם כל המילה “נוצרים” מופיע 3 פעמים בברית החדשה (פעמיים במעשי השליחים ופעם אחת באיגרות פטרוס)
מחוץ לברית החדשה היא מופיעה אצל יוספוס בקדמונית 18 פרק ג, באותו קטע שמכונה “העדות הפלוויאנית”- הנחשב ע”י רבים כתוספת מאוחרת או זיוף
3. Now there was about this time Jesus, a wise man, if it be lawful to call him a man; for he was a doer of wonderful works, a teacher of such men as receive the truth with pleasure. He drew over to him both many of the Jews and many of the Gentiles. He was [the] Christ. And when Pilate, at the suggestion of the principal men amongst us, had condemned him to the cross, those that loved him at the first did not forsake him; for he appeared to them alive again the third day; as the divine prophets had foretold these and ten thousand other wonderful things concerning him. And the tribe of Christians, so named from him, are not extinct at this day.
מקור חיצוני מוקדם נוסף הוא האיגרת ה-10 של פליניוס הצעיר אל הקיסר טראינוס, בה הוא מזכיר את הפולחן הנוצרי , את מידת התפשטותה של הנצרות (אותה הוא אפילו לא מכנה דת אלא “אמונה תפלה בזויה” ) במהירות ובמרחבים גדולים, ללא הבדל של מין, גיל או מעמד, היותם של הנוצרים איום על ה- pax deorum (שלום האלים) בגלל נטישתם של הנוצרים את המקדשים הפגאניים, על סיבות למשפטים נגד נוצרים והוצאתם להורג בשל אמונתם, ועוד ועוד. חשיבותה של האיגרת הזאת של פליניוס נעוצה בכך שהיא העדות המוקדמת לקיום הנוצרים הראשונים וליחס האימפריה אליהם.
בעקבות האיגרת של פליניוס , סופרים נוצרים מוקדמים נוספים כותבים בזכות הנצרות ויוצאים להגנתה , כמו טרטוליאנוס ואוזביוס מקיסריה מאוחר יותר.
מקורות רומיים נוספים הם ההיסטוריונים טאקיטוס וסווטוניוס. הם מציינים את הנוצרים תוך איזכור ארועים שהתרחשו בתקופתם של קיסרם שונים . סווטוניוס מזכיר את כרסטוס אגב סיפור גרוש היהודים בידי קלאודיוס, ארוע אותו כבר הזכרנו לא מזמן ועונשים שנוקט נרון נגד הנוצרים. גם טקיטוס מתייחס לפעולות הרדיפה של נרון אחרי השריפה הגדולה של רומא בשנת 64 נגד הנוצרים.
לסיכום, הסדר הכרונולוגי של הכתבים מתחיל עם פליניוס שכותב לטריאנוס בשנת 111, אחר כך טקיטוס בחיבורו המונומנטלי Annalesב-115 ובסוף סווטוניוס ב-“חיי 12 הקיסרים” בסביבות שנת 122.
[11/09/2023, 12:45:06] Itamar Ben David: יש מצב שפאולוס בהיקף תפקידו כחוקר הנוצרים הראשונים? זה נשמע קצת מוגזם. יש לנו אפיזודה עם סטפנוס ואז עוד איזה הליכה לדמשק שנגמרה בלא כלום. אז איפה יש עדויות על היותו השריף הראשי לרדיפת מאמיני ישוע?
[11/09/2023, 12:45:23] Itamar Ben David: שפאולוס מפריז בהיקף תפקידי התכוונתי
[11/09/2023, 12:49:59] Itamar Ben David: פסוקים 22 ו 28 אם הנביאים ומשה דיברו על משיח שקם מן המתים וזה היה כל כך ברור אני מניח שיותר היו מצטרפים למאמיני ישוע, לא? אפילו אגריפס שלא יודע עד כמה ידע עברית והיה מלומד בתורה – לא מתפתה לזה.
[11/09/2023, 12:50:28] Itamar Ben David: כל השיחה בקיסריה, אז מצי שזה לא יהיה שיפתחו את אותו כלא מתחת לארמון, נוכל לבלות שם זמן מה
[11/09/2023, 13:23:24] Shira Harpaz Pomeranz: הביטוי נוצרי במקור ביוונית Χριστιανὸν
כריסטנון
אולי עדיף לתרגמו משיחי.
[11/09/2023, 13:27:30] Itamar Ben David: נתזכר שנפגשים ביום חמישי הקרוב בשעה 9-9:30 בערב בזום:
[11/09/2023, 13:27:30] Itamar Ben David: Topic: הרמת כוסית לראש השנה – קבוצת קריאה בברית החדשה
Time: Sep 14, 2023 09:00 PM Jerusalem
Join Zoom Meeting
https://us02web.zoom.us/j/86284063410
Meeting ID: 862 8406 3410
[11/09/2023, 13:36:35] Shira Harpaz Pomeranz: הסבר נהדר תודה דולי.
פיליניוס הצעיר כותב בסוף ה100 הראשונה תחילת השניה.
בעניין העדות הפלאוויאנית. היום מקובל להעריך שהיא כן נכתבה במקור על ידי יוספוס, אך שוכתבה על ידי מעתיקים נוצרים מאוחרים, כך שתכלול אמירות יותר אוהדות עד כדי כך שישמע שיוספוס עצמו מאמין בישוע – ולא היא.
היות ונמצאה עדות שלא עברה שכתוב ונשמרה בערבית, והעידה שהיו בעבר עותקים לא משוכתבים. כתב על זה שלמה פינס.
אגב כתבתי על העדות עבודה סמינריונית. אחד הדברים שעניינו אותי הוא מי עשוי היה לשכתב אותה. ניסיתי לטעון שאם מישהו שכתב אותה בכוונה תחילה, זה מעיד על צורך לעזור לאלהים להוכיח את האותנטיות של ישוע ובעצם מעיד על חוסר אמונה.
העלתי אפשרות שהעדות לא שוכתבה בכוונה תחילה, אלא מישהו כתב הערות בצד, כאשר העתיק אותה.
יש לי גם חשוד מיידי אוזביוס מקיסריה אבל יש מצב אפילו שאוריגנס.
כך או כך, אנחנו שמשתמשים ביוספוס בהדרכות לא מעט, צריכים להודות על כך. העדות היא אחת הסיבות להשמרות כתבי יוספוס בספריות הכנסיה.
[11/09/2023, 13:40:55] Itamar Ben David: אז אם כבר יהודים צריכים להודות למי שהכניס את העדות הפלביאנית חחחח לא נוצרים על היסטוריון יהודי חביב בשם יוספוס
[11/09/2023, 13:43:35] Shira Harpaz Pomeranz: השלט החדש של כלא פאולוס הוא הנפצה חדשה. אחד הארכיאולוגים אמר שהוא לא יודע למה שמו אותו שם.
בכל מקרה פאולוס הוחזק במעצר בתנאים קלים. יש לשער שהוא הוחזק בסוג של מעצר בית. השיחות התנהלו כנראה בארמון עצמו.
[11/09/2023, 13:45:23] Itamar Ben David: אני האחרון לחשוב שפאולוס היה כלוא במשך שנתיים בבור מים שהפך לבית כלא… מה שזה לא יהיה שאומרים על החלל הזה
[11/09/2023, 13:45:50] Shira Harpaz Pomeranz: מורי דרך צריכים להודות על כך. מה היינו מקריאים במצדה? בבניאס? בירושלים?
[11/09/2023, 14:39:31] Itamar Ben David: 2000 שנות סקירפטוריום כל זה כדי שנוכל להקריא משהו – “בשבילי נברא עולם” מה שנקרא. מה רבו מעשיך השם