“אַל יִבָּהֵל לְבַבְכֶם. הַאֲמִינוּ בֵּאלֹהִים; הַאֲמִינוּ גַּם בִּי. 2 בְּבֵית אָבִי מְעוֹנוֹת רַבִּים. לוּלֵא כֵן, כְּלוּם הָיִיתִי אוֹמֵר לָכֶם שֶׁאֲנִי הוֹלֵךְ לְהָכִין לָכֶם מָקוֹם? 3 וְאִם אֵלֵךְ וְאָכִין לָכֶם מָקוֹם, אָשׁוּב וְאֶקַח אֶתְכֶם אֵלַי לְמַעַן תִּהְיוּ גַּם אַתֶּם בַּאֲשֶׁר אֲנִי שָׁם. 4 וּלְאָן אֲנִי הוֹלֵךְ, יוֹדְעִים אַתֶּם אֶת הַדֶּרֶךְ.”
5 אָמַר לוֹ תֹּאמָא: “אֲדוֹנִי, אֵינֶנּוּ יוֹדְעִים לְאָן אַתָּה הוֹלֵךְ; אֵיךְ נֵדַע אֶת הַדֶּרֶךְ?”
6 אָמַר לוֹ יֵשׁוּעַ: “אֲנִי הַדֶּרֶךְ וְהָאֱמֶת וְהַחַיִּים. אֵין אִישׁ בָּא אֶל הָאָב אֶלָּא דַּרְכִּי. 7 אִלּוּ הִכַּרְתֶּם אוֹתִי גַּם אֶת אָבִי הֱיִיתֶם מַכִּירִים. מֵעַתָּה אַתֶּם מַכִּירִים אוֹתוֹ אַף רְאִיתֶם אוֹתוֹ!”
8 אָמַר לוֹ פִילִיפּוֹס: “אֲדוֹנִי, הַרְאֵה לָנוּ אֶת הָאָב וְדַי לָנוּ.”
9 אָמַר לוֹ יֵשׁוּעַ: “יָמִים רַבִּים כָּל כָּךְ אֲנִי עִמָּכֶם וְאֵינְךָ מַכִּיר אוֹתִי, פִילִיפּוֹס? הָרוֹאֶה אוֹתִי רָאָה אֶת הָאָב, וּמַדּוּעַ אַתָּה אוֹמֵר ‘הַרְאֵה לָנוּ אֶת הָאָב’? 10 הַאֵינְךָ מַאֲמִין שֶׁאֲנִי בָּאָב וְהָאָב בִּי? הַדְּבָרִים שֶׁאֲנִי אוֹמֵר לָכֶם אֵינֶנִּי אוֹמֵר אוֹתָם מֵעַצְמִי; הָאָב הַשּׁוֹכֵן בִּי, הוּא עוֹשֶׂה אֶת מַעֲשָׂיו. 11 הַאֲמִינוּ לִי שֶׁאֲנִי בָּאָב וְהָאָב בִּי. וְאִם לֹא, הַאֲמִינוּ בִּגְלַל הַמַּעֲשִׂים עַצְמָם. 12 אָמֵן אָמֵן אֲנִי אוֹמֵר לָכֶם, הַמַּאֲמִין בִּי יַעֲשֶׂה גַּם הוּא אֶת הַמַּעֲשִׂים שֶׁאֲנִי עוֹשֶׂה; וּגְדוֹלִים מֵאֵלֶּה יַעֲשֶׂה, כִּי הוֹלֵךְ אֲנִי אֶל הָאָב. 13 וְכָל מַה שֶּׁתְּבַקְּשׁוּ בִּשְׁמִי אֶעֱשֶׂה, לְמַעַן יְכֻבַּד הָאָב בַּבֵּן. 14 אִם תְּבַקְשׁוּ מִמֶּנִּי דָּבָר בִּשְׁמִי, אֲנִי אֶעֱשֶׂה.” 15 “אִם אַתֶּם אוֹהֲבִים אוֹתִי, הֲרֵי שֶׁתִּשְׁמְרוּ אֶת מִצְווֹתַי. 16 וַאֲנִי אֲבַקֵּשׁ מֵהָאָב וְיִתֵּן לָכֶם מְנַחֵם אַחֵר שֶׁיִּהְיֶה עִמָּכֶם לְעוֹלָם: 17 אֶת רוּחַ הָאֱמֶת אֲשֶׁר הָעוֹלָם אֵינוֹ יָכוֹל לְקַבֵּל מִשּׁוּם שֶׁאֵינוֹ רוֹאֶה אוֹתָהּ, אַף אֵינוֹ מַכִּיר אוֹתָהּ. אַתֶּם מַכִּירִים אוֹתָהּ, כִּי הִיא שׁוֹכֶנֶת עִמָּכֶם וְתִהְיֶה בָּכֶם. 18 לֹא אֶעֱזֹב אֶתְכֶם יְתוֹמִים; אָבוֹא אֲלֵיכֶם. 19 עוֹד מְעַט וְהָעוֹלָם לֹא יוֹסִיף לִרְאוֹתֵנִי, אֲבָל אַתֶּם תִּרְאוּנִי, שֶׁכֵּן אֲנִי חַי וְגַם אַתֶּם תִּחְיוּ. 20 בַּיּוֹם הַהוּא תֵּדְעוּ שֶׁאֲנִי בְּאָבִי וְאַתֶּם בִּי וַאֲנִי בָּכֶם. 21 הַמַּחֲזִיק בְּמִצְווֹתַי וְשׁוֹמֵר אוֹתָן הוּא הָאוֹהֵב אוֹתִי, וְהָאוֹהֵב אוֹתִי אָבִי יֹאהַב אוֹתוֹ; גַּם אֲנִי אֹהַב אוֹתוֹ וַאֲגַלֶּה לוֹ אֶת עַצְמִי.”
22 שָׁאַל אוֹתוֹ יְהוּדָה, לֹא אִישׁ קְרִיּוֹת: “אֲדוֹנִי, וְלָמָּה עָתִיד אַתָּה לְהִתְגַּלּוֹת לָנוּ וְלֹא לָעוֹלָם?”
23 הֵשִׁיב לוֹ יֵשׁוּעַ: ‘מִי שֶׁאוֹהֵב אוֹתִי יִשְׁמֹר אֶת דְּבָרִי וְאָבִי יֹאהַב אוֹתוֹ; גַּם נָבוֹא אֵלָיו וְנִשְׁכֹּן אֶצְלוֹ. 24 מִי שֶׁאֵינוֹ אוֹהֵב אוֹתִי אֵינוֹ שׁוֹמֵר אֶת דְּבָרַי; וְהַדָּבָר אֲשֶׁר אַתֶּם שׁוֹמְעִים אֵינוֹ שֶׁלִּי כִּי אִם שֶׁל הָאָב אֲשֶׁר שְׁלָחַנִי. 25 אֶת אֵלֶּה דִּבַּרְתִּי אֲלֵיכֶם בְּעוֹדִי עִמָּכֶם. 26 אֲבָל הַמְנַחֵם, רוּחַ הַקֹּדֶשׁ שֶׁהָאָב יִשְׁלַח לָכֶם בִּשְׁמִי, הוּא יְלַמֵּד אֶתְכֶם הַכֹּל וְיַזְכִּיר לָכֶם כָּל מַה שֶּׁאֲנִי אָמַרְתִּי לָכֶם. 27 שָׁלוֹם אֲנִי מַשְׁאִיר לָכֶם, אֶת שְׁלוֹמִי אֲנִי נוֹתֵן לָכֶם; לֹא כְּדֶרֶךְ שֶׁהָעוֹלָם נוֹתֵן אֲנִי נוֹתֵן לָכֶם. אַל נָא יֵחַת לְבַבְכֶם וְאַל יִירָא. 28 שְׁמַעְתֶּם שֶׁאָמַרְתִּי לָכֶם ‘אֲנִי הוֹלֵך וְאָבוֹא אֲלֵיכֶם’. אִם אַתֶּם אוֹהֲבִים אוֹתִי, אֲזַי תִּשְׂמְחוּ שֶׁאֲנִי הוֹלֵךְ אֶל הָאָב, כִּי הָאָב גָּדוֹל מִמֶּנִּי. 29 כָּעֵת אָמַרְתִּי לָכֶם, בְּטֶרֶם יִתְרַחֵשׁ הַדָּבָר, כְּדֵי שֶׁתַּאֲמִינוּ כַּאֲשֶׁר הוּא יִתְרַחֵשׁ. 30 לֹא אַרְבֶּה עוֹד לְדַבֵּר אִתְּכֶם, כִּי שַׂר הָעוֹלָם הַזֶּה הִנֵּה הוּא בָּא וּבִי אֵין לוֹ מְאוּמָה, 31 אֶלָּא שֶׁיֵּדַע הָעוֹלָם כִּי אוֹהֵב אֲנִי אֶת הָאָב וּכְפִי שֶׁצִּוַּנִי הָאָב כֵּן אֲנִי עוֹשֶׂה. קוּמוּ, נֵלֵךְ מִכָּאן.”
[18/07/2023, 20:36:51] Itamar Ben David: הבשורה על-פי יוחנן פרק יד
1 *”אל יבהל לבבכם. האמינו באלהים; האמינו גם בי. 2 בבית אבי מעונות רבים. לולא כן, כלום הייתי אומר לכם שאני הולך להכין לכם מקום? 3 ואם אלך ואכין לכם מקום, אשוב ואקח אתכם אלי למען תהיו גם אתם באשר אני שם. 4 ולאן אני הולך, יודעים אתם את הדרך.” 5 אמר לו תאמא: “אדוני, איננו יודעים לאן אתה הולך; איך נדע את הדרך?” 6 אמר לו ישוע: “אני הדרך והאמת והחיים. אין איש בא אל האב אלא דרכי. 7 אלו הכרתם אותי גם את אבי הייתם מכירים. מעתה אתם מכירים אותו אף ראיתם אותו!”*
[18/07/2023, 20:36:52] Itamar Ben David: 8 *אמר לו פיליפוס: “אדוני, הראה לנו את האב ודי לנו.” 9 אמר לו ישוע: “ימים רבים כל כך אני עמכם ואינך מכיר אותי, פיליפוס? הרואה אותי רואה את האב, ומדוע אתה אומר ‘הראה לנו את האב’? 10 האינך מאמין שאני באב והאב בי? הדברים שאני אומר לכם אינני אומר אותם מעצמי; האב השוכן בי, הוא עושה את מעשיו. 11 האמינו לי שאני באב והאב בי. ואם לא, האמינו בגלל המעשים עצמם. 12 אמן אמן אני אומר לכם, המאמין בי יעשה גם הוא את המעשים שאני עושה; וגדולים מאלה יעשה, כי הולך אני אל האב. 13 וכל מה שתבקשו בשמי אעשה, למען יכבד האב בבן. 14 אם תבקשו ממני דבר בשמי, אני אעשה.”*
[18/07/2023, 20:36:53] Itamar Ben David: 15 *”אם אתם אוהבים אותי, הרי שתשמרו את מצוותי. 16 ואני אבקש מהאב ויתן לכם מנחם אחר שיהיה עמכם לעולם: 17 את רוח האמת אשר העולם אינו יכול לקבל משום שאינו רואה אותה, אף אינו מכיר אותה. אתם מכירים אותה, כי היא שוכנת עמכם ותהיה בכם. 18 לא אעזוב אתכם יתומים; אבוא אליכם. 19 עוד מעט והעולם לא יוסיף לראותני, אבל אתם תראוני, שכן אני חי וגם אתם תחיו. 20 ביום ההוא תדעו שאני באבי ואתם בי ואני בכם. 21 המחזיק במצוותי ושומר אותן הוא האוהב אותי, והאוהב אותי אבי יאהב אותו; גם אני אוהב אותו ואגלה לו את עצמי.”*
[18/07/2023, 20:36:53] Itamar Ben David: 22 *שאל אותו יהודה, לא איש קריות: “אדוני, ולמה עתיד אתה להתגלות לנו ולא לעולם?” 23 השיב לו ישוע: ‘מי שאוהב אותי ישמור את דברי ואבי יאהב אותו; גם נבוא אליו ונשכן אצלו. 24 מי שאינו אוהב אותי אינו שומר את דברי; והדבר אשר אתם שומעים אינו שלי כי אם של האב אשר שלחני. 25 את אלה דברתי אליכם בעודי עמכם. 26 אבל המנחם, רוח הקדש שהאב ישלח לכם בשמי, הוא ילמד אתכם הכל ויזכיר לכם כל מה שאני אמרתי לכם. 27 שלום אני משאיר לכם, את שלומי אני נותן לכם; לא כדרך שהעולם נותן אני נותן לכם. אל נא יחת לבבכם ואל יירא. 28 שמעתם שאמרתי לכם ‘אני הולך ואבוא אליכם’. אם אתם אוהבים אותי, אזי תשמחו שאני הולך אל האב, כי האב גדול ממני.*
[18/07/2023, 20:36:54] Itamar Ben David: 29 *כעת אמרתי לכם, בטרם יתרחש הדבר, כדי שתאמינו כאשר הוא יתרחש. 30 לא ארבה עוד לדבר אתכם, כי שר העולם הזה הנה הוא בא ובי אין לו מאומה, 31 אלא שידע העולם כי אוהב אני את האב וכפי שצווני האב כן אני עושה. קומו, נלך מכאן.”*
[18/07/2023, 20:36:55] Itamar Ben David: https://open.spotify.com/episode/5u9uYsyYSizUqAHkbzgRPN?si=in0q0CL5TiOYvKQGExxMMQ&context=spotify%3Ashow%3A2rXEL9fo2QVdCWzDlAhZCh
[19/07/2023, 7:59:48] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all participants to send messages to this group
[19/07/2023, 8:01:34] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! יוחנן פרק יד. שעתיים שאלות ותהיות ולאחר מכן דיון פתוח. לאורך כל היום אנחנו מעודדים אתכם להציע רעיונות איך והיכן להשתמש בפרק בהדרכה בשטח ואילו ייצוגים בתרבות (ספרים סרטים שירים וכן הלאה) קשורים לפרק. יום טוב!
[19/07/2023, 8:03:39] Itamar Ben David: הערה טכנית קטנה: נא לא לשלוח הודעות קוליות בקבוצה. זה לא ישתמר בפרוטוקול הקבוצה ומקשה עוד יותר לעקוב אחר הדיון המסובך ממילא. תודה
[19/07/2023, 8:20:46] Itamar Ben David: כל השיחה הזו- זה עדיין בחדר הסעודה האחרונה לא?
[19/07/2023, 8:21:29] Itamar Ben David: פסוק 2 מה המילה שם ביוונית למעונות? יש שם איזה רפרנס אני מניח שאני לא מצליח להבין.
[19/07/2023, 8:22:20] Itamar Ben David: פסוק 4 – האם הדרך זה המוות? כלומר מוות שמוביל להתחלה של חיי נצח?
[19/07/2023, 8:25:20] Itamar Ben David: פסוק 6 מאוד מפורסם אני בטוח שיש לו הרבה ייצוגים אז קדימה חברים להתחיל לשפוך. כשאני קורא את הפסוק הזה- זה מרגיש לי בהתנגשות ישירה עם פסוקים כמו ישעיהו נ״ה, ו: דִּרְשׁוּ יְהוָה בְּהִמָּצְאוֹ קְרָאֻהוּ בִּהְיוֹתוֹ קָרוֹב. שרלוונטי למדי לחודש אלול המתקרב. איך זה מתיישב יחד?
[19/07/2023, 8:26:25] Itamar Ben David: פסוק 7- בכלל מבלבל, הרי האב הוא חסר הצורה. למה לרמוז שהוא והבן נראים אותו דבר?
[19/07/2023, 8:28:04] Itamar Ben David: פסוק 10 לא מבטל את הבחירה החופשית של ישוע?
[19/07/2023, 8:29:13] Itamar Ben David: פסוק 14 האם זה המקור לכך שמקובל לומר ״בשם ישוע״ in jesus name?
[19/07/2023, 8:30:00] Itamar Ben David: פסוק 15 – חוץ ממצוות האהבה שהוזכרה בפרק הקודם אילו עוד מצוות יש מטעם ישוע?
[19/07/2023, 8:31:02] Itamar Ben David: פסוק 17- רוח האמת זה ה״מנחם אחר״?
[19/07/2023, 8:34:12] Itamar Ben David: פסוק 26- האם יש קשר בין רוח הקודש בנצרות לרעיון של ״שכינה גלתה עמהם״ כלומר הנוכחות האלוהית נמצאת עם ישראל גם כשאין מקדש בימי הגלות? האם יש כאן תפיסה דומה?
[19/07/2023, 8:35:25] Itamar Ben David: פסוק 28- שמתי לב שהאב גדול מישוע. כלומר אפילו בכריסטולוגיה המאוד מפותחת של יוחנן – ישוע הוא שליח, הוא פחות מהאב. איך מסבירים/מתמודדים המאמינים עם ההתבטאות הזו?
[19/07/2023, 8:37:05] Itamar Ben David: פסוק 30- הפסוק הזה מצייר גוון אחר לשר העולם, לשטן, שהוא אינו חלק מההוויה האלוהית. ״בי אין לו מאומה״. כאן זה כבר יותר דואליסטי ממה שראינו בפרקים הקודמים.
[19/07/2023, 8:48:28] Shira Harpaz Pomeranz: זה האופן בו אני משתמשת בפסוקים:
אני הולך להכין מקום
בבית אבי מעונות רבים
ואין איש בא אל האב אלא דרכי.
בדרך כלל בנסיעה בין נצרת לקנא רואים בתים בהן גרות משפחות רב דוריות. בדרך כלל הראשון שרוכש קרקע ובונה בית – אבי המשפחה, בונה על עמודים את הקומה השניה.
הבן הבכור יבנה את ביתו בקומה הראשונה והשאר מלמעלה או סביב.
אני מאמינה שברמה זו או אחרת הבניה הערבית ואורח החיים הערבי משמר מסורות רבות שנים.
למשל תהליך החתונה המסורתי בחברה הדוברת ערבית, מתחיל עם אירוסין ואז החתן המיועד הולך לבנות בית לארוסתו. כאשר הבית מוכן אז מתרחשת החתונה שבמרכזה תהלוכה מבית הכלה לבית שהכין לה החתן.
הנה כך התרבות דוברת הערבית עוזרת לנו להחיות את הפסוקים האלה.
אני הולך להכין לכם מקום = התארסנו ועכשיו אני מכין עד יום החתונה.
בבית אבי מעונות רבים = הבית המשפחתי שכולם גרים בו זה ליד זה.
אין איש בא אל האב אלא דרכי = כדי להגיע אל בית האב חייבים לעבור דרך בית הבן.
[19/07/2023, 8:55:25] ~ בועז חרותי: התשובה ”לא” הדליקה אותי לגמרי. החלטתי לשאול את Chat GPT. להלן התשובה שלו:
[19/07/2023, 8:55:30] ~ בועז חרותי: Judas Reinterpreted: Nuanced Depictions
User
List positive references to Judas Iscariot in art, culture and pop-culture
ChatGPT
Judas Iscariot, a historical figure known for his role in betraying Jesus Christ in the New Testament, is predominantly portrayed in a negative light in religious contexts. However, there have been a few instances in art, culture, and pop-culture where Judas Iscariot has been depicted or referenced more positively or ambiguously. It’s important to note that these interpretations might be subject to different perspectives and interpretations. Here are a few examples:
The Musical “Jesus Christ Superstar”: In this rock opera by Andrew Lloyd Webber and Tim Rice, Judas is portrayed as a complex character, struggling with his actions and conflicted about Jesus’ intentions. The musical humanizes him and provides a nuanced perspective on his motivations.
The Film “The Last Temptation of Christ”: Based on the novel by Nikos Kazantzakis, this controversial film directed by Martin Scorsese explores a more sympathetic portrayal of Judas. He is depicted as a tragic figure, driven by a sense of duty to fulfill his role in the divine plan, rather than a pure act of betrayal.
Literature and Poetry: Some literary works and poems have attempted to empathize with Judas or offer alternative perspectives. These works explore the complexities of his actions and motivations, shedding light on the emotional turmoil he might have faced.
Art and Paintings: Certain artists have depicted Judas Iscariot in a more nuanced light, focusing on the emotional aspects of his character rather than emphasizing the betrayal. These interpretations often invite the viewer to reflect on the complexity of human nature and the concept of forgiveness.
Theological Reflections: Some theologians and religious scholars have attempted to reconsider the traditional view of Judas as a villain. They question the idea of eternal damnation and offer more compassionate interpretations of his role in the story of Jesus’ crucifixion.
Modern Fiction and Reinterpretations: In some contemporary novels and reinterpretations of biblical stories, Judas is explored as a multifaceted character with personal struggles and motivations. These works challenge traditional portrayals and inspire discussions about the nature of loyalty, betrayal, and redemption.
It’s important to remember that these positive references to Judas Iscariot are relatively rare and often spark debates within religious communities. The predominant view in religious contexts continues to be one of condemnation for his betrayal of Jesus.
[19/07/2023, 9:05:57] ~ נעמי ארליך קופרמן: ממליצה לקרוא את הבשורה על פי יהודה של עמוס עוז!
[19/07/2023, 9:06:14] Itamar Ben David: שימי קישור
[19/07/2023, 9:08:12] ~ נעמי ארליך קופרמן: https://he.m.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%91%D7%A9%D7%95%D7%A8%D7%94_%D7%A2%D7%9C-%D7%A4%D7%99_%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%94_(%D7%A1%D7%A4%D7%A8)
[19/07/2023, 10:24:08] Itamar Ben David: בפרק הזה ישוע מוצג בתור ‘מלאך האלוהים ההולך לפני המחנה’
יציאת מצרים היא אלגוריה לחיים עצמם. כמו שעם ישראל היה עבד לפרעה פיזית, אנחנו עבדים לשטן ולחטא. הארץ המובטחת שלנו זה מלכות האלוהים, וישוע הוא המדריך, השומר מהאוייבים, הצור שנותן לנו מים, המן שיורד מהשמיים.
הוא אומר – אני אקח אתכם אל הארץ המובטחת, המעונות. אני הדרך. כפי שכתוב על המלאך:
“20 הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל־הַמָּקֹום אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי׃ 21 הִשָּׁמֶר מִפָּנָיו וּשְׁמַע בְּקֹלֹו אַל־תַּמֵּר בֹּו כִּי לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם כִּי שְׁמִי בְּקִרְבֹּו׃ 22 כִּי אִם־שָׁמֹעַ תִּשְׁמַע בְּקֹלֹו וְעָשִׂיתָ כֹּל אֲשֶׁר אֲדַבֵּר וְאָיַבְתִּי אֶת־אֹיְבֶיךָ וְצַרְתִּי אֶת־צֹרְרֶיךָ׃ 23 כִּי־יֵלֵךְ מַלְאָכִי לְפָנֶיךָ וֶהֱבִיאֲךָ אֶל־הָאֱמֹרִי וְהַחִתִּי וְהַפְּרִזִּי וְהַכְּנַעֲנִי הַחִוִּי וְהַיְבוּסִי וְהִכְחַדְתִּיו׃” (שמות כג)
פיליפוס לוקח את תפקידו של משה בשמות פרק ל”ג, בו משה מבקש ליראות את אלוהים, ואלוהים אומר לו: “פני ילכו והניחותי לך”
ואז הוא אומר – לא יראני האדם וחי.
ישוע אומר לפיליפוס:
“8 אָמַר לוֹ פִילִיפּוֹס: “אֲדוֹנִי, הַרְאֵה לָנוּ אֶת הָאָב וְדַי לָנוּ.” 9 אָמַר לוֹ יֵשׁוּעַ: “יָמִים רַבִּים כָּל כָּךְ אֲנִי עִמָּכֶם וְאֵינְךָ מַכִּיר אוֹתִי, פִילִיפּוֹס? הָרוֹאֶה אוֹתִי רָאָה אֶת הָאָב, אֵיךְ זֶה שֶׁאַתָּה אוֹמֵר ‘הַרְאֵה לָנוּ אֶת הָאָב’?” (יוחנן יד)
[19/07/2023, 10:24:09] Itamar Ben David: לגבי שהאב גדול מהבן. האם קרני האור שוות לשמש עצמה? ואם הן אינן שוות, האם זה הופך את הקרניים לנפרדות מהשמש?
[19/07/2023, 10:24:19] Itamar Ben David: סטפנוס הקדוש ממשיך להתגלות אלי דרך הווטסאפ!!!!
[19/07/2023, 10:40:31] Itamar Ben David: בועז הביאו שם של יצירה ספציפית או שפשוט המכונה מחרטטת בסבבה?
[19/07/2023, 10:43:32] Itamar Ben David: קרני האור לא שוות לשמש. הו לא נפרדות מהשמש הן נובעות ממנה אבל הן לא השמש עצמה.
[19/07/2023, 10:44:27] ~ Steven A.B: נכון, האב הוא לא הבן והבן הוא לא האב, אבל הם חלק מאלוהים אחד, כמו שהשמש היא אחת עם האור שלה
[19/07/2023, 10:45:33] ~ Steven A.B: גם הגוף היא לא הרוח והרוח היא לא הגוף אבל גוף עם רוח זה בן אדם אחד
[19/07/2023, 10:50:54] Itamar Ben David: נכון, ועם זאת, במצריים היו סוגדים לשמש לגלגל החמה ואולי לעוד משהו. וזה החלק שאני לא ממש מבין. אגב אני שמח שלא הבאת את משל הביצה על השילוש (חלבון חלמון וקליפה) כי לא אכלתי ארוחת בוקר עדיין. 🥚🥚🥚
[19/07/2023, 10:52:00] Itamar Ben David: נכון לבני אדם בניגוד לשאר החיות יש חלק ארצי וחלק שמימי. לכם אנחנו מסוגלים להבין משהו מאלוהים ודרכיו
[19/07/2023, 10:55:05] ~ Steven A.B: אפשר להסתכל על הפגאניזם משתי זוויות:
התנ”ך זו העתקה מהפגאניזם
התנ”ך מספר לנו את האמת שהייתה ידועה לבני אדם, ובני האדם עיוותו אותה והמירו את האלוהים האחד בהרבה אלים
[19/07/2023, 10:55:21] ~ DO RO: הביצה לא, אבל המים כן
החומר , אותו H2O יכול להיות בשלושה מצבי צבירה : גז ( אידוי ) , מוצק ( מים קפואים) ונוזל . אותו חומר, אותה מהות ב3 מניפסטציות שונות <This message was edited>
[19/07/2023, 10:59:08] ~ Alex Gutman: מעניין
נזכיר שגם עם המקדש על תילו יש הבנה שהשכינה שוכנת בקרב ישראל ולא בו. כפי שהורו חז”ל על הפסוק “ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם” (ולא “בתוכו”)
[19/07/2023, 11:15:51] Itamar Ben David: רבותינו לימדו אותנו שעבודה זרה כשמה כן היא: עבודת אלוהים בצורה זרה, שאינה רצויה ממש על ידי אלוהים. זה לא שאין שם גרעין של אמת. בהחלט יש, אבל צריך לערוך שם תיקונים. מרגע שניתנה התורה, לא הבנתי איך המירו אלוהים אחד בריבוי אלים ומי עשה זאת
[19/07/2023, 11:16:33] Itamar Ben David: לא בקיא בזה אבל אני מעריך שיש מי שעבד את אלוהי המים אלוהי האוויר ואלוהי הקרחונים
[19/07/2023, 11:17:57] ~ Steven A.B: הרי נוח וילדיו האמינו באלוהים אחד, נכון? אז איך קרה שפיתאום יש אלילים?
[19/07/2023, 11:18:11] Itamar Ben David: רק נכניס ניואנס של הרמבם, למיטב זכרוני לשיטתו המקדש הפיסי אכן חרב אבל קוי המתאר של המקדש שרירים וקיימים מבחינה רוחנית ולכן קדושת הר הבית עומדת בין אם אנחנו רואים או לא את המקדש הפיסי.
[19/07/2023, 11:18:47] Itamar Ben David: ואם גרמת לי אלכס להגיד את המילה רוחני – תאמין לי שדחפת אותי לקצה.
[19/07/2023, 11:26:08] ~ Alex Gutman: זה נכון בלי קשר. יש את קדושת המקום ויש את ה’ השוכן בישראל. זה באמת שני דברים שיש בחז”ל ויש צורך לברר יותר את ההבדל ביניהם. אם שכינה גלתה עם ישראל למה המקום נשאר קדוש. אבל לא זה הנושא כעת.
אגב, לפני הרמב”ם זה כבר בחז”ל במסכת מגילה: “והשמותי את מקדשכם – קדושתן אף כשהן שוממין”.
[19/07/2023, 11:34:17] Itamar Ben David: ומשם נחזור אל אותו ״מנחם״ בפרק – רוח הקודש או רוח האמת. האם זה מקביל לשכינה ביהדות? מה דומה מה שונה
[19/07/2023, 11:53:15] ~ Steven A.B: זאת אכן השכינה.
אבל ההבדל הוא שרוח הקודש יש לה אישיות משלה, הרוח באה הרוח מרחפת, הרוח נעצבת וכו’
[19/07/2023, 11:54:27] Itamar Ben David: תוכל להרחיב עוד?
[19/07/2023, 11:54:39] Itamar Ben David: גם לא הכרתי את הביטוי הזה ״מנחם אחר״ בהקשר של רוח הקודש
[19/07/2023, 11:55:12] Itamar Ben David: אני מבין שיש אב מרוחק בן נוכח למדי ורוח קודש פועלת
[19/07/2023, 12:05:04] ~ Steven A.B: משהו כזה.
אלגוריה של משחק מחשב:
האב הוא השחקן, ישוע הוא האווטאר של השחקן ורוח הקודש החשמל או האינטרנט שגורם למשחק לפעול.
[19/07/2023, 12:05:57] Itamar Ben David: אמנון יצחק קטן עליך אמרתי לך.
[19/07/2023, 12:41:06] ~ Albert: המילה היוונית כאן היא “άλλος” (Allos) כלומר נוסף… לא מדובר *במנחם* “אחר” “διαφορετικός” “diaforetikox” שהיא *אחר* במובן של *שונה*, אלא במנחם *נוסף*. מבוסס על הנבואה מהתנ”ך שהמשיח עצמו הוא המנחם: “נַחֲמוּ נַחֲמוּ, עַמִּי–יֹאמַר, אֱלֹהֵיכֶם” (ישעיה מ:1), דבר שמתקשר עם פסוק 3 באותו פרק בישעיהו המדבר על המשיח שאת דרכו יכין יוחנן המטביל, שיכין את הדרך למשיח, שאומר: “קוֹל קוֹרֵא–בַּמִּדְבָּר, פַּנּוּ דֶּרֶךְ יְהוָה; יַשְּׁרוּ, בָּעֲרָבָה, מְסִלָּה, לֵאלֹהֵינוּ”.
[19/07/2023, 12:52:01] ~ Steven A.B: כמו שהבן הוא לא האב והאב הוא לא הבן אבל הם אחד, גם רוח הקודש הוא לא האב והאב הוא לא רוח הקודש. אלא מדובר שלושה שהם אחד, כמו שאדם הוא גוף נפש ורוח.
כתוב שבראדית באה אלוהים את השמיים ואת הארץ ואז כתוב: ורוח אלוהים מרחפת על פני המים. אז למה כתוב שהרוח של אלוהים מחפרת ולא אלוהים מרחף?
[19/07/2023, 15:49:23] Itamar Ben David: image omitted
[19/07/2023, 16:13:09] ~ איריס: This message was deleted.
[19/07/2023, 17:25:25] ~ Steven A.B: זה מה שהנביאים מדברים עליו, שימו לב לפסוקים:
“25 וְזָרַקְתִּי עֲלֵיכֶם מַיִם טְהֹורִים (זאת הטבילה) וּטְהַרְתֶּם מִכֹּל טֻמְאֹותֵיכֶם וּמִכָּל־גִּלּוּלֵיכֶם אֲטַהֵר אֶתְכֶם׃ (על ידי דם המשיח) 26 וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב חָדָשׁ וְרוּחַ חֲדָשָׁה אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וַהֲסִרֹתִי אֶת־לֵב הָאֶבֶן מִבְּשַׂרְכֶם וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב בָּשָׂר׃ 27 וְאֶת־רוּחִי אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וְעָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר־בְּחֻקַּי תֵּלֵכוּ וּמִשְׁפָּטַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם׃” (יחזקאל לו)
שימו לב למילים – *ועשיתי* אשר בחוקי תלכו. כלומר, הרוח שתהיה בהם תיתן להם את המוטיבציה ללכת בדרכים של אלוהים ולא לחטוא. הרוח מקדשת אותם ולא מעשיהם. התפילה המשיחית אומרת: אשר קידשנו ברוחו, ולא – אשר קידשנו במצוותיו. שכן, לא משמה כמה ננסה, לא נצליח להיות מקודשים במצוותיו, ולכן אנחנו זקוקים לרוח, הרוח גורמת *לעשות* את מצוותיו.
“1 וְהָיָה אַחֲרֵי־כֵן אֶשְׁפֹּוךְ אֶת־רוּחִי עַל־כָּל־בָּשָׂר וְנִבְּאוּ בְּנֵיכֶם וּבְנֹותֵיכֶם זִקְנֵיכֶם חֲלֹמֹות יַחֲלֹמוּן בַּחוּרֵיכֶם חֶזְיֹנֹות יִרְאוּ׃ 2 וְגַם עַל־הָעֲבָדִים וְעַל־הַשְּׁפָחֹות בַּיָּמִים הָהֵמָּה אֶשְׁפֹּוךְ אֶת־רוּחִי׃” (יואל ג)
מה שיתגשם מאוחר יותר במעשה השליחים.
[19/07/2023, 17:44:22] Itamar Ben David: אוקיי אז הרוח גורמת למאמינים לעשות אילו מצוות?
[19/07/2023, 18:00:13] ~ Steven A.B: את רצון אלוהים, את תורת המשיח
[19/07/2023, 18:25:20] ~ בועז חרותי: פה זה נהיה מעניין. בקשתי דוגמאות לכל אחת משלוש הפסקאות האחרונות והוא ערבב דוגמאות אמיתיות עם כאלו שלא קיימות.
[19/07/2023, 18:27:27] ~ בועז חרותי: This message was deleted.
[19/07/2023, 18:28:36] ~ בועז חרותי: Certainly! Here are some examples of literature and poetry that offer alternative perspectives or more empathetic portrayals of Judas Iscariot:
“Judas” by Giosuè Carducci: This poem, written by the Italian poet and Nobel laureate Giosuè Carducci, presents a sympathetic interpretation of Judas. It delves into the inner conflict and guilt Judas experiences after betraying Jesus.
“Judas” by William Butler Yeats: In this poem, Yeats explores the idea of Judas as a tragic figure driven by fate, highlighting the complexity of his actions and his ultimate role in the grander scheme of things.
“The Gospel According to Judas” by Benjamin Iscariot: This book, published in 2007, is a fictional account attributed to Judas Iscariot. It presents an alternative narrative of Jesus’ life and portrays Judas as a loyal disciple chosen to carry out a necessary task.
“Monsieur Judas” by André Gide: This short story by the French author André Gide provides an introspective and philosophical look at Judas’ motives, raising questions about his responsibility and the divine plan.
“The Master and Margarita” by Mikhail Bulgakov: While not centered solely on Judas, this novel weaves multiple storylines and features Pilate’s perspective on Jesus’ crucifixion and the aftermath, offering a more nuanced view of the characters involved.
“Iscariot: A Novel of Judas” by Tosca Lee: This historical fiction novel reimagines Judas Iscariot as a close friend of Jesus, exploring his struggles with faith, loyalty, and the weight of his actions in the context of the biblical events.
Please note that while these works may present alternative perspectives, they remain interpretations and creative fictionalizations of Judas’ character. The traditional view of Judas as a betrayer is still deeply ingrained in religious teachings and beliefs
[19/07/2023, 18:29:19] ~ בועז חרותי: היצירה הראשונה ברשימה לא קיימת 🤪
[19/07/2023, 18:38:34] Itamar Ben David: בועז נשמור את זה לקבוצה של התיירות הוירטואלית אחי
[19/07/2023, 18:40:01] ~ בועז חרותי: רק עניתי לשאלה שלך
[19/07/2023, 18:40:11] Itamar Ben David: אוקיי- אז איפה אני לומד על המצוות האלו? אם נגיע לזה בהמשך- אין צורך לפרט יותר מדי כרגע. רק מנסה לקבל אוריינטציה אם זה משהו שנגיע אליו בקרוב בקריאה או שזה ספרות אחרת בכלל
[19/07/2023, 18:44:35] ~ Steven A.B: כן ולא. האיגרות של שאול יפרטו קצת יותר, ואני מוכן להסביר ולפרש את דבריו של שאול.
אבל תורת המשיח היא תורה רוחנית, בה המצוות הן פשוט לעשות את רצון אלוהים על פי הרוח ולא על פי אות כתובה. תורת משה היא תורה ארצית, מה שחז”ל אמרו – תורה ניתנה בלשון בני אדם. ואילו המשיח נותן לנו תורה בלשון בני אלוהים.
[19/07/2023, 18:47:23] Itamar Ben David: אוקיי, אז מה הרפרנס? איך לומדים על רצון אלוהים ועל המצוות שלו? או שזה רק אחרי בואו השני של ישוע? כלומר האם כבר עכשיו אפשר ללמוד את המצוות של תורת המשיח? כי רוח הקודש נמצאת כאן
[19/07/2023, 18:49:45] ~ Steven A.B: כבר עכשיו. מי שמקבל את ישוע כאדון וכמשיח וחוזר בתשובה, מקבל את רוח הקודש כמתנה, ורוח הקודש מדריכה כל מאמין.
רוח הקודש זה למעשה הרצון החדש של המאמין, אבל הרצון הזה חייב לבוא יד ביד עם כתבי הקודש.
[19/07/2023, 19:36:38] ~ Oleg Shlomovitch: לפי ההערכות של מורי הדרך כאן. הלקוחות שלנו מעדיפים קריאה ישירה או ציטוטים במהלך ההדרכה או הסבר פראפרזה אולי אפילו עם קצת הומור?
תודה לעונים.
[19/07/2023, 19:36:46] ~ Ishai Nerel: יש הרבה רפרנס בעיקר בבשורות ובעיקר אולי בדרשת ההר.
לדוגמא במתי פרק ה’ פס’ 22:
” וַאֲנִי אֹמֵר לָכֶם כָּל־אֲשֶׁר יִקְצֹף עַל־אָחִיו חִנָּם חַיָּב הוּא לְבֵית דִּין וַאֲשֶׁר יֹאמַר אֶל־אָחִיו רֵקָא חַיָּב הוּא לְסַנְהֶדְרִין וַאֲשֶׁר נָבָל יִקְרָא לוֹ הוּא מְחֻיַּב אֵשׁ גֵּיהִנֹּם׃”.
אז המצווה פה היא לבחון טוב טוב לפני שכועסים על מישהו ולהבין שאם כעסנו על מישהו שלא בצדק עלינו לחזור בנו בכל מיני דרכים ולהשתדל לא לעשות זאת שוב.
או בפס’ 32:
“אַף בְּחַיֵּי רֹאשְׁךָ אַל־תִּשָׁבֵעַ כִּי־לֹא תוּכַל לַהֲפֹךְ שַׂעֲרָה אַחַת לִלְבָנָה אוֹ לִשְׁחֹרָה”, אז המצווה היא לא להישבע..
או פס’ 38-42: המצווה היא לא להתקומם לרע ולחתור למצב של שלום גם אם מישהו פגע בנו רוצה לריב איתנו.
מתי ו’, 19: המצווה היא לא לאצור אוצרות בארץ. ז”א שעיקר המאמץ והפוקוס יהיה על חיי העולם הבא במלכות אלוהים ולא לאגור נכסים בעולם הזה.
או מתי ו’ 25-34: המצווה היא לא לדאוג ממה שיקרה לנו פה בעולם הזה. ולהתפלל ולבטוח באבינו שבשמים שידאג לנו.
זה ממש על קצה המזלג ובתמצות רב