אַחֲרֵי כֵן נִגְּשׁוּ אֶל יֵשׁוּעַ סוֹפְרִים וּפְרוּשִׁים מִירוּשָׁלַיִם 2 וְשָׁאֲלוּ אוֹתוֹ: “מַדּוּעַ עוֹבְרִים תַּלְמִידֶיךָ עַל מָסֹרֶת הַזְּקֵנִים, שֶׁאֵין הֵם נוֹטְלִים יָדַיִם לַסְּעוּדָה?”
3 הֵשִׁיב וְאָמַר לָהֶם: “מַדּוּעַ גַּם אַתֶּם עוֹבְרִים עַל מִצְוַת אֱלֹהִים לְמַעַן הַמָּסֹרֶת שֶׁלָּכֶם? 4 הֵן הָאֱלֹהִים צִוָּה, ‘כַּבֵּד אֶת־אָבִיךָ וְאֶת־אִמֶּךָ’ וּ’מְקַלֵּל אָבִיו וְאִמּוֹ מוֹת יוּמָת’, 5 אֲבָל אַתֶּם אוֹמְרִים, ‘כָּל הָאוֹמֵר לְאָבִיו אוֹ לְאִמּוֹ, “כָּל דָּבָר מִשֶּׁלִי שֶׁאַתָּה יָכוֹל לֵהָנוֹת מִמֶּנּוּ הֲרֵי הוּא הֶקְדֵּשׁ”, 6 אֵינוֹ חַיָּב לְכַבֵּד אֶת אָבִיו וְאִמּוֹ’; וַהֲפַרְתֶּם אֶת דְּבַר אֱלֹהִים לְמַעַן הַמָּסֹרֶת שֶׁלָּכֶם. 7 צְבוּעִים! הֵיטֵב נִבָּא עֲלֵיכֶם יְשַׁעְיָהוּ בְּאָמְרוֹ: 8 ‘הָעָם הַזֶּה בִּשְׂפָתָיו כִּבְּדוּנִי וְלִבּוֹ רִחַק מִמֶּנִּי. 9 וַתְּהִי יִרְאָתָם אֹתִי מִצְוַת אֲנָשִׁים מְלֻמָּדָה’.”
10 הוּא קָרָא לָעָם וְאָמַר לָהֶם: “שִׁמְעוּ וְהָבִינוּ! 11 לֹא הַנִּכְנָס אֶל הַפֶּה מְטַמֵּא אֶת הָאָדָם, אֶלָּא הַיּוֹצֵא מִן הַפֶּה – זֶה מְטַמֵּא אֶת הָאָדָם.”
12 נִגְּשׁוּ תַּלְמִידָיו וְאָמְרוּ לוֹ: “הַאִם אַתָּה יוֹדֵעַ שֶׁהַפְּרוּשִׁים בְּשָׁמְעָם אֶת הַדָּבָר הִזְדַּעְזְעוּ?”
13 הֵשִׁיב וְאָמַר: “כָּל נֶטַע אֲשֶׁר לֹא נָטַע אָבִי שֶׁבַּשָּׁמַיִם עָקוֹר יֵעָקֵר. 14 הַנִּיחוּ לָהֶם. מוֹרֵי־דֶרֶךְ עִוְרִים הֵם לְעִוְרִים; וְאִם עִוֵּר מַדְרִיךְ אֶת הָעִוֵּר הֲרֵי שְׁנֵיהֶם יִפְּלוּ לַבּוֹר.”
15 הֵגִיב כֵּיפָא וְאָמַר לוֹ: “בָּאֵר נָא לָנוּ אֶת הַמָּשָׁל.”
16 הֵשִׁיב יֵשׁוּעַ: “גַּם אַתֶּם עוֹד חַסְרֵי בִּינָה? 17 הַאֵינְכֶם מְבִינִים שֶׁכָּל מַה שֶּׁנִּכְנָס לַפֶּה יוֹרֵד אֶל הַבֶּטֶן וּמוּטָל לַמּוֹצָאוֹת? 18 אֲבָל הַדְּבָרִים הַיּוֹצְאִים מִן הַפֶּה נוֹבְעִים מִן הַלֵּב וְאֵלֶּה מְטַמְּאִים אֶת הָאָדָם, 19 כִּי מִן הַלֵּב נוֹבְעוֹת מַחְשְׁבוֹת רֶשַׁע, רְצִיחוֹת, נִאוּפִים, זְנוּנִים, גְּנֵבוֹת, עֵדֻיּוֹת שֶׁקֶר וְגִדּוּפִים. 20 אֵלֶּה הֵם הַמְטַמְּאִים אֶת הָאָדָם, אֲבָל אֲכִילָה בְּלֹא נְטִילַת יָדַיִם אֵינָהּ מְטַמֵּאת אֶת הָאָדָם.”
21 יֵשׁוּעַ יָצָא מִשָּׁם וּפָרַשׁ אֶל סְבִיבוֹת צוֹר וְצִידוֹן. 22 וְהִנֵּה יָצְאָה מֵאוֹתוֹ הָאֵזוֹר אִשָּׁה כְּנַעֲנִית וְצָעֲקָה אֵלָיו: “רַחֵם עָלַי, אֲדוֹנִי, בֶּן־דָּוִד. בִּתִּי מְעֻנָּה מְאֹד עַל־יְדֵי שֵׁד.” 23 אַךְ הוּא לֹא הֵשִׁיב לָהּ דָּבָר.
נִגְּשׁוּ תַּלְמִידָיו וּבִקְשׁוּ מִמֶּנּוּ: “שְׁלַח אוֹתָהּ, כִּי הִיא צוֹעֶקֶת אַחֲרֵינוּ.”
24 עָנָה יֵשׁוּעַ וְאָמַר: “לֹא נִשְׁלַחְתִּי אֶלָּא אֶל הַצֹּאן הָאוֹבְדוֹת אֲשֶׁר לְבֵית יִשְׂרָאֵל.”
25 הִיא הִתְקָרְבָה, הִשְׁתַּחַוְתָה לוֹ וְאָמְרָה: “אֲדוֹנִי, עֲזֹר לִי.”
26 הֵשִׁיב לָהּ בְּאָמְרוֹ: “לֹא נָאֶה לָקַחַת אֶת הַלֶּחֶם שֶׁל הַבָּנִים וְלִזְרֹק אוֹתוֹ לַכְּלָבִים.”
27 אָמְרָה לוֹ: “כֵּן, אֲדוֹנִי, אֲבָל אֲפִלּוּ הַכְּלָבִים אוֹכְלִים מִן הַפֵּרוּרִים הַנּוֹפְלִים מִשֻּׁלְחַן אֲדוֹנֵיהֶם.”
28 אָמַר לָהּ יֵשׁוּעַ: “אִשָּׁה, גְּדוֹלָה אֱמוּנָתֵךְ. יְהִי לָךְ כִּרְצוֹנֵךְ”, וּבְאוֹתָהּ שָׁעָה נִרְפְּאָה בִּתָּהּ.
29 יֵשׁוּעַ עָזַב אֶת הַמָּקוֹם, וּלְאַחַר שֶׁעָבַר לְיַד יָם הַגָּלִיל עָלָה לָהָר וְיָשַׁב שָׁם. 30 בָּאוּ אֵלָיו הֲמוֹן עַם רַב וְאִתָּם פִּסְחִים, נָכִים, עִוְרִים, אִלְּמִים וְרַבִּים אֲחֵרִים שֶׁהֻנְּחוּ לְרַגְלָיו, וְהוּא רִפֵּא אוֹתָם. 31 כִּרְאוֹת הָעָם אִלְּמִים מְדַבְּרִים, נָכִים בְּרִיאִים, פִּסְחִים מְהַלְּכִים וְעִוְרִים רוֹאִים, נִתְמַלְּאוּ פְּלִיאָה וְשִׁבְּחוּ אֶת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל.
32 קָרָא יֵשׁוּעַ לְתַלְמִידָיו וְאָמַר: “נִכְמְרוּ רַחֲמַי עַל הָעָם. זֶה שְׁלוֹשָׁה יָמִים הֵם נִמְצָאִים אִתִּי וְאֵין לָהֶם מַה לֶּאֱכֹל. אֵינֶנִּי חָפֵץ לְשַׁלֵּחַ אוֹתָם רְעֵבִים פֶּן יִתְעַלְּפוּ בַּדֶּרֶךְ.”
33 אָמְרוּ לוֹ תַּלְמִידָיו: “מֵאַיִן לָנוּ בַּמִּדְבָּר דֵּי לֶחֶם לְהַשְׂבִּיעַ הָמוֹן רַב כָּזֶה?”
34 אָמַר יֵשׁוּעַ: “כַּמָּה כִּכְּרוֹת לֶחֶם יֵשׁ לָכֶם?”
הֵשִׁיבוּ: “שֶׁבַע, וּמְעַט דָּגִים קְטַנִּים.”
35 אָז צִוָּה אֶת הָעָם לָשֶׁבֶת עַל הָאָרֶץ; 36 לָקַח אֶת שֶׁבַע כִּכְּרוֹת הַלֶּחֶם וְאֶת הַדָּגִים וּלְאַחַר שֶׁבֵּרֵךְ, פָּרַס וְנָתַן לַתַּלְמִידִים וְהַתַּלְמִידִים נָתְנוּ לָעָם. 37 הַכֹּל אָכְלוּ וְשָׂבְעוּ, וּמִמַּה שֶּׁנּוֹתַר אָסְפוּ שִׁבְעָה סַלִּים מְלֵאִים. 38 מִסְפַּר הָאוֹכְלִים הָיָה אַרְבַּעַת אֲלָפִים אִישׁ מִלְּבַד הַנָּשִׁים וְהַטַּף. 39 לְאַחַר מִכֵּן שִׁלַּח אֶת הָעָם, יָרַד לַסִּירָה וְהִגִּיעַ אֶל אֵזוֹר מָגָדָן.
[15/03/2023, 20:20:27] Itamar Ben David: פרק אחרון לשבוע זה – מתי פרק 15 – נא ללמוד בהתמדה לאור הנר:
[15/03/2023, 20:20:27] Itamar Ben David: הבשורה על-פי מתי פרק טוטו *אחרי כן נגשו אל ישוע סופרים ופרושים מירושלים 2 ושאלו אותו: “מדוע עוברים תלמידיך על מסורת הזקנים, שאין הם נוטלים ידים לסעודה?” 3 השיב ואמר להם: “מדוע גם אתם עוברים על מצות אלהים למען המסורת שלכם? 4 הן האלהים צוה, ‘כבד את-אביך ואת-אמך’ ו’מקלל אביו ואמו מות יומת’, 5 אבל אתם אומרים, ‘כל האומר לאביו או לאמו, “כל דבר משלי שאתה יכול להנות ממנו הרי הוא הקדש”, 6 אינו חייב לכבד את אביו ואמו’; והפרתם את דבר אלהים למען המסורת שלכם. 7 צבועים! היטב ניבא עליכם ישעיהו באמרו: 8 ‘העם הזה בשפתיו כבדוני ולבו רחק ממני. 9 ותהי יראתם אתי מצות אנשים מלמדה’.” 10 הוא קרא לעם ואמר להם: “שמעו והבינו! 11 לא הנכנס אל הפה מטמא את האדם, אלא היוצא מן הפה – זה מטמא את האדם.”*
[15/03/2023, 20:20:52] Itamar Ben David: 12 *נגשו תלמידיו ואמרו לו: “האם אתה יודע שהפרושים בשמעם את הדבר הזדעזעו?” 13 השיב ואמר: “כל נטע אשר לא נטע אבי שבשמים עקור יעקר. 14 הניחו להם. מורי-דרך עיורים הם לעיורים; ואם עיור מדריך את העיור הרי שניהם יפלו לבור.”*
[15/03/2023, 20:21:02] Itamar Ben David: 15 *הגיב כיפא ואמר לו: “באר נא לנו את המשל.” 16 השיב ישוע: “גם אתם עוד חסרי בינה? 17 האינכם מבינים שכל מה שנכנס לפה יורד אל הבטן ומוטל למוצאות? 18 אבל הדברים היוצאים מן הפה נובעים מן הלב ואלה מטמאים את האדם, 19 כי מן הלב נובעות מחשבות רשע, רציחות, נאופים, זנונים, גנבות, עדויות שקר וגידופים. 20 אלה הם המטמאים את האדם, אבל אכילה בלא נטילת ידים אינה מטמאת את האדם.”*
[15/03/2023, 20:21:19] Itamar Ben David: 21 *ישוע יצא משם ופרש אל סביבות צור וצידון. 22 והנה יצאה מאותו האזור אישה כנענית וצעקה אליו: “רחם עלי, אדוני, בן-דוד. בתי מעונה מאד על-ידי שד.” 23 אך הוא לא השיב לה דבר. נגשו תלמידיו ובקשו ממנו: “שלח אותה, כי היא צועקת אחרינו.” 24 ענה ישוע ואמר: “לא נשלחתי אלא אל הצאן האובדות אשר לבית ישראל.” 25 היא התקרבה, השתחותה לו ואמרה: “אדוני, עזר לי.” 26 השיב לה באמרו: “לא נאה לקחת את הלחם של הבנים ולזרוק אותו לכלבים.” 27 אמרה לו: “כן, אדוני, אבל אפילו הכלבים אוכלים מן הפירורים הנופלים משולחן אדוניהם.” 28 אמר לה ישוע: “אשה, גדולה אמונתך. יהי לך כרצונך”, ובאותה שעה נרפאה בתה.*
[15/03/2023, 20:21:30] Itamar Ben David: 29 *ישוע עזב את המקום, ולאחר שעבר ליד ים הגליל עלה להר וישב שם. 30 באו אליו המון עם רב ואתם פיסחים, נכים, עיורים, אילמים ורבים אחרים שהונחו לרגליו, והוא ריפא אותם. 31 כראות העם אילמים מדברים, נכים בריאים, פיסחים מהלכים ועיורים רואים, ניתמלאו פליאה ושבחו את אלהי ישראל.*
[15/03/2023, 20:21:40] Itamar Ben David: 32 *קרא ישוע לתלמידיו ואמר: “נכמרו רחמי על העם. זה שלושה ימים הם נמצאים איתי ואין להם מה לאכול. אינני חפץ לשלח אותם רעבים פן יתעלפו בדרך.” 33 אמרו לו תלמידיו: “מאין לנו במדבר די לחם להשביע המון רב כזה?” 34 אמר ישוע: “כמה ככרות לחם יש לכם?” השיבו: “שבע, ומעט דגים קטנים.” 35 אז צוה את העם לשבת על הארץ; 36 לקח את שבע ככרות הלחם ואת הדגים ולאחר שבירך, פרס ונתן לתלמידים והתלמידים נתנו לעם. 37 הכל אכלו ושבעו, וממה שנותר אספו שבעה סלים מלאים. 38 מספר האוכלים היה ארבעת אלפים איש מלבד הנשים והטף. 39 לאחר מכן שלח את העם, ירד לסירה והגיע אל אזור מגדן.*
[15/03/2023, 20:21:52] Itamar Ben David: לילה טוב
[16/03/2023, 6:59:39] +972 50‑546‑1533: +972 50‑546‑1533 joined using this group’s invite link
[16/03/2023, 7:43:38] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all participants to send messages to this group
[16/03/2023, 7:43:30] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! חברים שלוש שאלות ווטסאפ – נא להצביע ולהשפיע. עד עשר שאלות ותהיות משעה עשר דיון חופשי. מזכירים- לשרשר שאלות לטקסט היומי ולשרשר תשובות לשאלות. יום מוצלח!
[16/03/2023, 7:54:02] +972 50‑836‑6010: האם האמור בפס’ 5-6, ‘כל דבר משלי..’ לקוח ממקור יהודי כלשהו?
ז”א מה הרפרנס שישוע משתמש בו בטענה שהסופרים והפרושים הם אלה שעוברים על מצוות אלוהים?
[16/03/2023, 8:00:34] +972 53‑822‑3880: לדעתי זו החוויה שהוא מרגיש ורואה בשטח
לדעתי לא הכל בסימוכין מקראי
[16/03/2023, 8:10:22] +972 50‑836‑6010: יש שם סימן ציטוט בתוך ציטוט. זה מרגיש כאילו יש שם , כמו בהרבה מקרים, משהו שיושב בבסיס הטענה שלו.
וזו גם חתיכת טענה, לבטל כיבוד אב ואם, מצווה מהתורה, מצווה מ10 הדברות.
נשמע לי כמו משהו בעל משקל שמסתתר שם.
[16/03/2023, 8:12:51] +972 54‑220‑8692: כיצד באותו פרק מתלוננים על ישוע שהוא עובר על מסורת הזקנים וגם מאפשר לאכול כל דבר, כלומר לא כשר ואז מתלונן שלא שומרים על חוקי התורה?
[16/03/2023, 8:12:52] +972 52‑349‑0705: יכול להיות שבלוקס או יוחנן רשום 5 ככרות לחם ו2 דגים ונשארו 12 סלים?
[16/03/2023, 8:17:46] Itamar Ben David: לגבי פסוק 2 על נטילת ידיים, שמעתי מתישהו שבתקופה הזו היה דיון בין חכמים האם צריך ליטול ידיים לפני ארוחה וגם אחריה או רק אחרי ארוחה (מים אחרונים) מישהו מכיר את זה?
[16/03/2023, 8:19:04] Itamar Ben David: לגבי פסוק 5 בכלל לא הבנתי מה הביקורת של ישוע. מה זה ההקדש (או הקודש) וכן הלאה?
[16/03/2023, 8:24:39] Itamar Ben David: לגבי פסוקים 17-18, נראה שיש מגמה בברית החדשה להזניח את העולם הזה. בדומה ל ״תנו לקיסר את אשר לקיסר״ יש לזה עוגן בתנ״ך? אנחנו מכירים קבוצות בבית שני שזנחו את העולם הזה?
[16/03/2023, 8:27:04] Itamar Ben David: לגבי האישה הכנענית, נושא שכבר קצת נגענו בו בעבר, אם היהודים מתוארים ככאלה שלא ממש כשירים לחזור בתשובה/לקבל את הבשורה, למה המאמץ סביב הצאן האובדות?
[16/03/2023, 8:28:35] Itamar Ben David: פסוק 39, איפה זה מגדן?
[16/03/2023, 8:29:55] +972 54‑525‑2260: לא ברור, אבל ייתכן שזו מגדלא.
[16/03/2023, 8:42:28] +972 52‑349‑0705: +972 52‑349‑0705 left
[16/03/2023, 8:46:31] +972 52‑516‑4096: +972 52‑516‑4096 left
[16/03/2023, 10:15:12] Itamar Ben David: מוזמנים לשיח פתוח
[16/03/2023, 10:17:55] +972 52‑895‑3964: מישהו יענה על כל השאלות המעולות האלו?
[16/03/2023, 10:33:27] +972 50‑620‑5500: +972 50‑620‑5500 joined using this group’s invite link
[16/03/2023, 10:33:42] +972 52‑656‑0292: זה נס אחר שעשה ישוע בטאבגה
[16/03/2023, 10:35:30] +972 54‑525‑2260: הוא בכלל לא מדבר על כשרות, אלא על טהרה. המסורת שהפכה כמ מאות שנים מאוחר יותר ל’תורה שבעל פה’ רואה בנטילת ידיים היטהרות, עד היום נאמר שאם לא נוטלים ידיים זה מטמא את האוכל. ישוע לא יוצא נגד המסורת, אלא נגד הרעיון שהידיים הטמאות מטמאות את האוכל כאילו שזה מה שחשוב. מאחר שישוע יהודי שומר מצוות, וכך גם כל קהל שומעיו, כאשר ישוע אומר ‘אוכל’ הוא מדבר על אוכל שבהגדרה הוא כשר. זה כמו שהיום אגיד אגיד שכלב זה אוכל, עבורך כניראה שכלב זה לא אוכל, עבור תאילנדי זה כן אוכל, אז להגיד שישוע טיהר את החזיר כי הוא אמר שהוא מטהר את כל המאכלים, זה כמו להגיד שכלב זה אוכל.
[16/03/2023, 11:01:04] +972 54‑525‑2260: ‘העולם’ הכוונה למלכות העולם, למלכות השטן. שיהיה לי זמן אפרט יותר
[16/03/2023, 11:34:13] +972 50‑836‑6010: מצד שני כתוב במפורש ‘כל’ מה שנכנס לפה יורד למוצאות.
לי זה מרגיש כמו הכנה להכשרה של השרץ.
או לרעיון שמובא בסיפור של פטרוס ביפו עם ‘מה שבראתי אל תטמא’
כמו ויכוח עקרוני שיוצא לאור בין הזרמים השונים.
מה שבפה חשוב או מה שבלב
[16/03/2023, 12:24:03] +972 54‑525‑2260: שוב, ההקשר הוא נטילת ידיים ולא כשרות. ההגדרה של ‘מה שנכנס לפה’ הוא כשר, גם אם אתה אוכל מאכל כשר ללא נטילת ידיים יכול לטמא.
לגבי “לַאֲשֶׁר טִהֵר אֱלֹהִים, אַתָּה אַל תִּקְרָא ‘טָמֵא’.” לא מדבר על מאכלים בכלל, אלא על שליחותו אל קורנליוס בקיסריה. ההבדלה בין חיות טמאות וכשרות היא אלגוריה בין יהודים לגויים. הגויים שנחשבים לטמאים אותם אלוהים מטהר. שמעון כיפא המשיך לשמור מצוות כל שאר חייו.
[16/03/2023, 12:36:52] Itamar Ben David: אני מכיר תפיסה שארץ הגויים מטמאת אני לא זוכר אם גויים עצמם מטמאים. לדוגמה בית קברות של גויים אינו מטמא
[16/03/2023, 12:52:35] +972 54‑220‑8692: מאיפה הביטחון המוחלט שזה הפירוש הנכון?
[16/03/2023, 13:10:35] +972 54‑525‑2260: שמעון כיפא אמר לקורנליוס:
אָמַר לָהֶם: “אַתֶּם יוֹדְעִים ¹שֶׁאָסוּר לְאִישׁ יְהוּדִי לִהְיוֹת חָבֵר לְנָכְרִי אוֹ לָבוֹא אֵלָיו, אַךְ לִי הֶרְאָה אֱלֹהִים ²שֶׁלֹּא לִקְרֺא לְשׁוּם אָדָם ‘טָמֵא’ אוֹ ‘לֹא טָהוֹר’.
[16/03/2023, 13:11:28] +972 54‑525‑2260: הטקסט אומר את זה בפשטות. פשוט אנחנו רגילים כל כך שמוציאים את זה מהקשר כדי לתרץ הכשרת השרץ
[16/03/2023, 13:33:26] +972 52‑368‑9613: אני מסכים עם סטיב. עבור יהודי שומר כשרות “כל מה שנכנס לפה” באופן טבעי כולל רק אוכל כשר. כי אחרת זה בכלל לא נכנס לפה. גם אכילה בידיים טהורות נגמרת ב”מוצאות” … לדעתי הדגש במשפט של ישוע הוא על מה שיוצא מהפה ולא מה שנכנס. זו תימה שחוזרת על עצמה – ביקורת על הפרושים שכביכול מדקדקים בחוק ומפגינים צדקנות אך חוטאים בלבבם ומהות.
[16/03/2023, 14:56:00] +972 54‑525‑2260: התפיסה של הברית החדשה הוא שהעולם נשלט על ידי אנשים חוטאים שמאחוריהם יש רוח שנקראת ‘רוח צורר המשיח’, והמילה ‘עולם’ יכולה להיות ב2 משמעויות: 1. הבריאה של אלוהים, כולל האנשים שבו (למשל: כי כה אהב האלוהים את העולם) 2. ממשלת העולם הזה הנשלטת על ידי רוח צורר המשיח.
אין מדובר ב’לזנוח את העולם’ כמו נזירים, אלא בלא לעסוק בדברים שהעולם מציע ומנוגדים למלכות האלוהים.
[16/03/2023, 15:15:13] Itamar Ben David: אז התיקון הוא של העולם הזה?
[16/03/2023, 15:15:26] Itamar Ben David: כי היה לי רושם שנוצרים מאוד מוטרדים דווקא מהעולם הבא
[16/03/2023, 15:36:49] Itamar Ben David: נשארו לכם עוד כמה שעות להצביע ולהשפיע. שלוש שאלות ווטסאפ זריזות
[16/03/2023, 15:38:37] +972 54‑525‑2260: לא, ‘העולם הזה’ זה מלכות השטן, ומלכות השמיים צריכה לכבוש את מלכות השטן. זה לא תיקון, זה גאולה. ממש כמו גאולת האדמה.
[16/03/2023, 15:41:05] +972 50‑737‑2785: כל זה, זה פרשנות נוצרית מודרנית. זה לא הרעיונות של שומעי דברי בית שני, היהודים שישוע מדבר אליהם.
לתת פרשנות מודרנית, לדעתי, לא רלוונטי
[16/03/2023, 15:42:35] +972 54‑525‑2260: לא זה לא, אני יכול לבסס את כל מה שאני אומר מתוך דברי ישוע והאגרות.
[16/03/2023, 15:42:36] +972 50‑476‑0554: אפשר לשנות הקבוצה ל- “סטיבן ואיתמר משוחחים” ?
[16/03/2023, 15:44:19] +972 50‑737‑2785: גם האגרות מגיעות בתקופה שאחרי ישוע.
יש כאן התפתחות דת אחרי שישוע מת/תחייה/עלייה לשמיים.
[16/03/2023, 15:51:54] +972 54‑525‑2260: אבל בזה אנחנו בדיוק מתעסקים – הברית החדשה.
אני לא מסכים איתך, שכן את התפיסה הזאת ניתן ליראות גם בתנ”ך ובספרים חיצוניים.
תפיסת האיסיים הייתה בני החושך ובני האור, מה זה שונה??
[16/03/2023, 15:53:12] Itamar Ben David: יפה אבל זה עדיין בעולם שבו אנחנו חיים רק עם רוח אחרת לא?
[16/03/2023, 15:54:18] Itamar Ben David: נראה לי שנחמד להכיר גם פרשנות מודרנית לצד זו המסורתית יותר לא רואה עפ זה בעיה. כשאני קורא את הטקסט אני מקבל רושם מסוים ושמח לקבל הערות ותובנות
[16/03/2023, 15:55:54] Itamar Ben David: כולם מוזמנים להשתתף.
[16/03/2023, 15:57:00] Itamar Ben David: למיטב ידיעתי האיסיים לא זנחו את העולם הזה וגם לא האמינו בעולם הבא.
[16/03/2023, 16:21:26] +972 54‑667‑0009: נאמר כמדומני שהלכו להר גבוה, כדי להתאים לנבואת ישעיהו פרק מ’, הפטרת בר המצווה שלי, פרשת נחמו,
*עַ֣ל הַר־גָּבֹ֤הַּ* עֲלִי־לָךְ֙ מְבַשֶּׂ֣רֶת צִיּ֔וֹן הָרִ֤ימִי בַכֹּחַ֙ קוֹלֵ֔ךְ מְבַשֶּׂ֖רֶת יְרוּשָׁלִָ֑ם הָרִ֙ימִי֙ אַל־תִּירָ֔אִי אִמְרִי֙ לְעָרֵ֣י יְהוּדָ֔ה *הִנֵּ֖ה אֱלֹהֵיכֶֽם*: (ישעיהו פרק מ פסוק ט) ובמילים הנה אלוהיכם נרמז לשיטתם ישו/ע
[16/03/2023, 16:23:52] +972 50‑206‑1271: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[16/03/2023, 16:23:54] +972 50‑206‑1271: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[16/03/2023, 16:48:56] +972 54‑525‑2260: image omitted
[16/03/2023, 17:58:08] +972 54‑525‑2260: וחמיטב ידעתי אלה הצדוקים שלא האמינו בעולם הזה, האיסיים דווקא כן, אבל אני לא מומחה.
ושוב, זה בדיוק מה שאני אומר – הברית החדשה גם לא מדברת על לזנוח את העולם במובן של להתנזר (שזה דווקא מה שהאיסיים כן עשו), אלא לזנוח את העולם במובן שלהתרחק מן הדברים של מלכות השטן.
[16/03/2023, 17:59:16] +972 50‑476‑0554: הצדוקים לא האמינו בעולם הבא. כפי פשט התורה שבכתב אגב.
[16/03/2023, 18:33:52] Itamar Ben David: מי שרוצה לקחת על עצמו ״במה פתוחה״ ביום שישי כלשהו – ליצור קשר בפרטי.
[16/03/2023, 18:33:58] Itamar Ben David: כנל לגבי צדוקים
[16/03/2023, 18:34:22] +972 50‑476‑0554: צדוקים זה..צדוקים
[16/03/2023, 18:45:19] Shira Harpaz Pomeranz: חפשתי חפשתי ולא מצאתי קישור ישיר להלכה ספציפית המאפשרת הגדרת רכוש “הקדש”, כדי להמנע מלעזור להורים
[16/03/2023, 18:52:54] Shira Harpaz Pomeranz: לא בטוחה שמדובר ב”הזנחה” – מדובר בסדר עדיפויות.
כפי שקראנו בפרק ו:33
אך דרשו בראשונה את-מלכות אלהים ואת-צדקתו ונוסף לכם כל-אלה:
[16/03/2023, 18:56:24] Shira Harpaz Pomeranz: זה אחד הקטעים שכל פעם שאני קוראת אותו, הוא מעצבן אותי.
נכון הוא מרפא את ביתה, אבל היחס כל כך לא נעים.
אני ממש מרגישה צורך להתנצל על הסגנון של ישוע ועל דבריו.
וכן זה גם מזכיר לי משפטים והתייחסויות מזמננו אלו.
[16/03/2023, 19:00:54] Itamar Ben David: למה להתנצל? אלוהים או בן האלוהים עושה משהו בואי רגע נבין מה ההיגיון מאחורי זה.
[16/03/2023, 19:01:50] Itamar Ben David: פסוק 14 לפנתאון. יש מצב שצריך להשתמש בזה בקמפיין נגד הדרכה לא חוקית.
[16/03/2023, 19:03:32] Shira Harpaz Pomeranz: נדמה לי שסרמאגו כבר השתמש בזה.
[16/03/2023, 19:08:15] +972 54‑451‑8589: image omitted
[16/03/2023, 19:12:50] +972 54‑525‑2260: ישוע דבק במשימה שלו, והיא לא כוללת גויים.
[16/03/2023, 19:16:48] Shira Harpaz Pomeranz: ובכל זאת,
היא צועקת בסבל על ביתה,
הוא לא מגיב.
אחר כך הוא אומר משפט ממנו משתמע שהיהודים הם בנים והגויים הם כלבים.
אני מרגישה שיש כאן מסר על איך צריך לבוא בפני אלהים. מסר של ענוה.
עם זאת המילים מאוד קשות לעיכול.
[16/03/2023, 19:21:14] +972 54‑449‑1669: +972 54‑449‑1669 left
[16/03/2023, 19:21:26] +972 54‑624‑6656: +972 54‑624‑6656 left
[16/03/2023, 19:24:39] +972 50‑476‑0554: לדעתי יש כאן פספוס המסר של הטקסט ששיאו בסוף והוא שישוע מתפעל מאמונתה ולמרות היותה גויה היא נושעת. כלומר יש פה דרמה וקונפליקט שבסוף נפתר בסוף טוב. כמו בסיפור העקדה הקשה לעיכול אך אפשרי בגלל הסוף..
[16/03/2023, 19:25:42] +972 50‑476‑0554: אם הסוף החה טראגי וחסר תקווה לאשה היית צודקת אך זה אינו המצב
[16/03/2023, 19:31:04] Shira Harpaz Pomeranz: אני גם רואה את זה אבל מתקשה להתעלם מהמשפט
“לא נאה לקחת את הלחם של הבנים ולזרוק אותו לכלבים”
קשה לי.
[16/03/2023, 19:31:36] Itamar Ben David: אני שמתי לב לשלושה מקרים בברית החדשה שישוע מדבר עם נכריות: האישה הכנענית, האישה השומרונית, ולפי ההבה שלי גם ״בנות ירושלים״ יכולות להיחשב לגויות, אם מקבלים את הפרשנות המסורתית לשיר השירים, שם בנות ירושלים, זה אומות העולם. כלומר אולי ישוע בא במסר ליהודים (ואני עוד מנסה להפנים תשובות שכבר ניתנו פה בנושא) אבל הוא כן בא במגע עם לא יהודים, ובעיקר – לא יהודיות.
[16/03/2023, 19:32:04] Itamar Ben David: *ההבנה שלי
[16/03/2023, 19:32:43] Itamar Ben David: ישוע מדבר עם לא-יהודים זכרים?
[16/03/2023, 19:33:47] Itamar Ben David: יש איזה היגיון פנימי בפניה לנשים לא יהודיות, בקצרה, בכל פעם שרוצים לייצר השפעה על אומות העולם – זה דרך הנשים (נשות שלמה, בנות ירושלים, ולהבדיל- דינה או אסתר)
[16/03/2023, 19:34:10] +972 50‑476‑0554: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[16/03/2023, 19:36:54] Itamar Ben David: חברים חצי שעה לסיום!
[16/03/2023, 19:37:08] Itamar Ben David: שבוע שלישי לקריאה המשותפת יישר כוח.
[16/03/2023, 19:41:58] +972 52‑652‑2523: +972 52‑652‑2523 left
[16/03/2023, 19:37:24] Shira Harpaz Pomeranz: אחוז השדים, לדעתי הוא גוי.
בנות ירושלים, לדעתי הכוונה דווקא ליהודיות.
[16/03/2023, 19:43:44] +972 52‑368‑9613: אני מסכים, גם לי יש קושי בנקודה הזו. במיוחד לאור העובדה שזהו יחס שונה לחלוטין מגישתו של ישוע במקומות אחרים. שר המאה בכפר נחום, ליגיון אחוז השדים בדקפוליס, וכמובן משל השומרוני הטוב. הפוך. זה כאילו שהיציאה לצור וצידון זה קטע נפרד עם וייב שונה לגמרי.