וַיֵּרְדוּ אֲנָשִׁים מִיהוּדָה וְהֵם מוֹרִים אֶת־הָאַחִים לֵאמֹר אִם־לֹא תִמּוֹלוּ כְּדָת משֶׁה לֹא תִּוָּשֵׁעוּן׃ 2 וַיְהִי רִיב וּמַחֲלֹקֶת רַבָּה לְפוֹלוֹס וּלְבַר־נַבָּא עִמָּהֶם וַיִּגְזְרוּ שֶׁיַּעֲלוּ פּוֹלוֹס וּבַר־נַבָּא וַאֲחֵרִים מֵהֶם לִירוּשָׁלַיִם אֶל־הַשְּׁלִיחִים וְהַזְּקֵנִים עַל הַשְּׁאֵלָה הַזֹּאת׃ 3 וַתְּלַוֶּה אֹתָם הַקְּהִלָּה וַיַּעַבְרוּ אֶת־פִּינוּקְיָא וְאֶת־שֹׁמְרוֹן וְהֵם מְסַפְּרִים אֶת־תְּשׁוּבַת הַגּוֹיִם וַיִּשְׂמְחוּ כָּל־הָאַחִים שִׂמְחָה גְדוֹלָה׃ 4 וַיְהִי כְּבֹאָם יְרוּשָׁלַיִם וַיְקַבְּלוּ אֹתָם הַקְּהִלָּה וְהַשְּׁלִיחִים וְהַזְּקֵנִים וַיַּגִּידוּ לָהֶם אֶת־אֲשֶׁר הִגְדִּיל הָאֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת עִמָּהֶם׃ 5 וַיָּקוּמוּ אֲנָשִׁים מַאֲמִינִים מִכַּת הַפְּרוּשִׁים וַיֹּאמְרוּ לָמוּל אֹתָם וּלְצַוֹּתָם לִשְׁמֹר אֶת־תּוֹרַת משֶׁה׃ 6 וַיִּקָּהֲלוּ הַשְּׁלִיחִים וְהַזְּקֵנִים לְעַיֵּן בַּדָּבָר הַזֶּה׃ 7 וַיְהִי בִּרְבוֹת הַמַּחֲלֹקֶת וַיָּקָם פֶּטְרוֹס וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם אֲנָשִׁים אַחִים אַתֶּם יְדַעְתֶּם כִּי מִיָּמִים רִאשׁוֹנִים בִּי בָּחַר הָאֱלֹהִים מִכֻּלָּנוּ לִשְׁמֹעַ הַגּוֹיִם מִפִּי אֶת־דְּבַר הַבְּשׂוֹרָה וְיַאֲמִינוּ׃ 8 וְהָאֱלֹהִים יֹדֵעַ הַלְּבָבוֹת הֵעִיד עֲלֵיהֶם בְּתִתּוֹ גַם־לָהֶם אֶת־רוּחַ הַקֹּדֶשׁ כַּאֲשֶׁר נָתַן לָנוּ׃ 9 וְלֹא הִבְדִיל בֵּינֵינוּ וּבֵינֵיהֶם כִּי טִהַר אֶת־לְבָבָם עַל־יְדֵי הָאֱמוּנָה׃ 10 וְעַתָּה מַה־תְּנַסּוּ אֶת־הָאֱלֹהִים לָשׂוֹּם עֹל עַל־צַוְּארֵי הַתַּלְמִידִים אֲשֶׁר גַּם־אֲבוֹתֵינוּ גַּם אֲנַחְנוּ לֹא יָכֹלְנוּ לָשֵׂאת׃ 11 אֲבָל מַאֲמִינִים אֲנַחְנוּ כִּי בְחֶסֶד יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ אֲדֹנֵינוּ נִוָּשֵׁעַ כְּמוֹהֶם כָּמוֹנוּ׃ 12 וַיַּחֲרִישׁוּ כָל־הַקָּהָל וַיִּשְׁמְעוּ אֶל־בַּר־נַבָּא וְאֶל־פּוֹלוֹס מְסַפְּרִים אֶת־הָאֹתוֹת וְהַמּוֹפְתִים אֲשֶׁר הִרְבָּה הָאֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת עַל־יְדֵיהֶם בְּקֶרֶב הַגּוֹיִם׃ 13 וַיְכַלּוּ לְדַבֵּר וַיַּעַן יַעֲקֹב וַיֹּאמַר אֲנָשִׁים אַחִים שִׁמְעוּ אֵלָי׃ 14 שִׁמְעוֹן סִפֵּר אֶת־אֲשֶׁר רָאָה הָאֱלֹהִים בַּתְּחִלָּה לָקַחַת עַם לִשְׁמוֹ מִבֵּין הַגּוֹיִם׃ 15 וְלָזֹאת מַסְכִּימִים דִּבְרֵי הַנְּבִיאִים כַּכָּתוּב׃ 16 אַחֲרֵי־כֵן אָשׁוּב וְאָקִים אֶת־סֻכַּת דָּוִיד הַנֹּפֶלֶת וַהֲרִסוֹתֶיהָ אָקִים וּבְנִיתִיהָ׃ 17 לְמַעַן יִדְרְשׁוּ שְׁאֵרִית אָדָם אֶת־יְהוָֹה וְכָל־הַגּוֹיִם אֲשֶׁר נִקְרָא שְׁמִי עֲלֵיהֶם נְאֻם־יְהוָֹה עֹשֶׂה כָל־אֵלֶּה׃ 18 נוֹדָעִים לֵאלֹהִים מֵעוֹלָם כָּל־מַעֲשָׂיו׃ 19 וְעַל־כֵּן אֲנִי דָן שֶׁלּא לְהַחֲמִיר עַל־הַשָּׁבִים מִן־הַגּוֹיִם לֵאלֹהִים׃ 20 רַק לִכְתֹּב אֲלֵיהֶם אֲשֶׁר יִרְחֲקוּ מִטֻּמְאוֹת הָאֱלִילִים וּמִן־הַזְּנוּת וּמִבְּשַׂר הַנֶּחֱנָק וּמִן־הַדָּם׃ 21 כִּי מִדֹּרֹת עוֹלָם יֶשׁ־לְמשֶׁה דֹרְשִׁים בְּכָל־עִיר וָעִיר וּמִדֵּי שַׁבַּת בְּשַׁבַּתּוֹ יִקָּרֵא בְּבָתֵּי כְנֵסִיּוֹת׃ 22 וַיִּיטַב בְּעֵינֵי הַשְּׁלִיחִים וְהַזְּקֵנִים וּבְעֵינֵי כָל־הַקָּהָל לִבְחֹר מֵהֶם אֲנָשִׁים לִשְׁלֹחַ אֹתָם אֶל־אַנְטְיוֹכְיָא עִם־פּוֹלוֹס וּבַר־נַבָּא אֶת־יְהוּדָה הַמְכֻנֶּה בַּר־שַׁבָּא וְאֶת־סִילָא אַנְשֵׁי־שֵׁם בְּתוֹךְ הָאַחִים׃ 23 וַיִּכְתְּבוּ וַיִּשְׁלְחוּ עַל־יָדָם לֵאמֹר אֲנַחְנוּ הַשְּׁלִיחִים וְהַזְּקֵנִים וְהָאַחִים שֹׁאֲלִים שְׁלוֹם הָאַחִים אֲשֶׁר מִן־הַגּוֹיִם בְּאַנְטְיוֹכְיָא וּבְסוּרְיָא וּבְקִילִיקְיָא׃ 24 יַעַן וּבְיַעַן שָׁמַעְנוּ כִּי יָצְאוּ מֵאִתָּנוּ מְבַלְבְּלִים אֶתְכֶם וּמְקַלְקְלִים נַפְשֹׁתֵיכֶם בִּדְבָרִים (בְּאָמְרָם לָכֶם לְהִמּוֹל וְלִשְׁמֹר אֶת־הַתּוֹרָה) אֲשֶׁר לֹא צִוִּינוּ אוֹתָם׃ 25 לָכֵן טוֹב בְּעֵינֵי כֻלָּנוּ יַחְדָּו לִבְחֹר אֲנָשִׁים לִשְׁלֹחַ אֲלֵיכֶם עִם בַּר־נַבָּא וּפוֹלוֹס חֲבִיבֵינוּ׃ 26 בְּנֵי אָדָם אֲשֶׁר מָסְרוּ נַפְשָׁם עַל־שֵׁם אֲדֹנֵינוּ יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ׃ 27 עַל־כֵּן שָׁלַחְנוּ אֶת־יְהוּדָה וְאֶת־סִילָא וְהֵמָּה יַגִּידוּ זֹאת בְּפִיהֶם׃ 28 כִּי טוֹב לִפְנֵי רוּחַ הַקֹּדֶשׁ וּלְפָנֵינוּ לְבִלְתִּי שׂוֹּם עֲלֵיכֶם מַשָּׂא אַחֵר לְבַד מִן הַדְּבָרִים הַצְּרִיכִים הָאֵלֶּה׃ 29 אֲשֶׁר תִּרְחֲקוּ מִזִּבְחֵי אֱלִילִים וּמִן־הַדָּם וּמִבְּשַׂר הַנֶּחֱנָק וּמִן־הַזְּנוּת אִם־מֵאֵלֶּה תִּשְׁמְרוּ אֶת־נַפְשֹׁתֵיכֶם תֵּיטִיבוּ לַעֲשׂוֹת וְשָׁלוֹם לָכֶם׃ 30 וְהָאֲנָשִׁים שֻׁלְּחוּ וַיָּבֹאוּ אֶל־אַנְטְיוֹכְיָא וַיַּקְהִילוּ אֶת־הָעָם וַיִּתְּנוּ לָהֶם אֶת־הָאִגָּרֶת׃ 31 וַיִּקְרְאוּ אֹתָהּ וַיִּשְׂמְחוּ עַל־הַנֶּחָמָה׃ 32 וִיהוּדָה וְסִילָא אֲשֶׁר גַּם־הֵם נְבִיאִים נִחֲמוּ הָאַחִים בִּדְבָרִים רַבִּים וַיְחַזְּקוּם׃ 33 וַיִּהְיוּ שָׁם יָמִים אֲחָדִים וַיְשַׁלְּחוּם הָאַחִים בְּשָׁלוֹם אֶל שֹׁלְחֵיהֶם׃ 34 (וַיִּיטַב בְּעֵינֵי סִילָא לָשֶׁבֶת שָׁם׃) 35 וּפוֹלוֹס וּבַר־נַבָּא יָשְׁבוּ בְּאַנְטְיוֹכְיָא וַיְלַמְּדוּ וַיְבַשְּׂרוּ אֶת־דְּבַר יְהוָֹה הֵמָּה וְגַם־רַבִּים אֲחֵרִים עִמָּם׃ 36 וַיְהִי מִקֵּץ יָמִים וַיֹּאמֶר פּוֹלוֹס אֶל־בַּר־נַבָּא לְכָה וְנָשׁוּבָה וְנִפְקְדָה אֶת־אַחֵינוּ בְּכָל־עִיר וָעִיר אֲשֶׁר קָרָאנוּ־שָׁם אֶת־דְּבַר יְהוָֹה וְנִרְאֶה מָה הֵמָּה׃ 37 וּבַר־נַבָּא יָעַץ לָקַחַת אִתָּם אֶת־יוֹחָנָן הַמְכֻנֶּה מַרְקוֹס׃ 38 אַךְ פּוֹלוֹס לֹא אָבָה לָקַחַת אִתָּם אֶת־הָאִישׁ אֲשֶׁר סָר מֵעֲלֵיהֶם בְּפַמְפּוּלְיָא וְלֹא־הָלַךְ אִתָּם בִּמְלַאכְתָּם׃ 39 וַיְהִי־רֹגֶז עַד אֲשֶׁר נִפְרְדוּ אִישׁ מֵאָחִיו וַיִּקַּח בַּר־נַבָּא אֶת־מַרְקוֹס וַיִּסַּע בָּאֳנִיָּה אֶל־קִיפְרוֹס׃ 40 וּפוֹלוֹס בָּחַר־לוֹ אֶת־סִילָא וַיִּמְסְרֻהוּ הָאַחִים אֶל־חֶסֶד יְהוָֹה וַיֵּצֵא׃ 41 וַיַּעֲבֹר בְּסוּרְיָא וּבְקִילִיקְיָא וַיְחַזֵּק אֶת־הַקְּהִלּוֹת׃
[27/08/2023, 8:45:20] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! באיחור קל מתחילים את השבוע
[27/08/2023, 12:46:40] Itamar Ben David: לגבי פסוק 1- האם בשלב הזה אפשר לומר שהיו בפירוש יהודים בקהילה המוקדמת שסברו שאמונה בישוע=יהדות פרושית למהדרין?
[27/08/2023, 12:48:03] Itamar Ben David: פסוק 2 – האם ברטרוספקטיבה – אפשר לומר שהסמכות שתכונה בעתיד “אפיפיורית” נמצאת בירושלים? כלומר ירושלים היא מקור הסמכות להחלטות שמנווטות את הקהילה? האם פאולוס מקבל את הסמכות הזו ורק מציג את עמדתו? או שהוא מייצר מקור סמכות נוסף באנטיוכיה?
[27/08/2023, 12:48:36] Itamar Ben David: פסוק 5 כשאומרים “מכת הפרושים” הכוונה שזה יהודים המאמינים בישוע אבל עדיין אוחזים בתפיסה פרושית?
[27/08/2023, 12:49:16] Itamar Ben David: פסוק 7 – “בחרני אלוהים” פטרוס מתכוון לישוע בתור אלוהים שבחר אותו נכון? הוא לא סבור שהאב בעצמו בחר אותו
[27/08/2023, 12:53:14] Itamar Ben David: פסוק 9 – מה התפקיד של העם היהודי אחרי אמירה כזו? פטרוס בעצמו סבור שאין יותר יהודים אלא רק מאמינים במשיח בין אם הם יהודים או גויים. איך זה מתיישב עם “ממלכת כהנים וגוי קדוש”, “בני בכורי ישראל” “יחזיקו עשרה אנשים מכל לשונות הגויים והחזיקו בכנף איש יהודי לאמור נלכה עמכם כי שמענו אלוהים עמכם…” ועוד כהנה וכהנה? כלומר זה הרגע שבו מתבטל הייחוד של עם ישראל? ואם כך – מה הטעם שתהיה קהילה יהודית משיחית? אפשר שתהיה קהילה דוברת עברית, אבל מה הטעם לשים שם בכלל את הצירוף יהודי משיחי, הרי פטרוס מוותר על זה
[27/08/2023, 12:55:05] Itamar Ben David: פסוק 10 עול התורה והמצוות אמנם יכול להיות כבד לחלק מהאנשים, אבל לאחרים היא שמחה גדולה, קבל עול מלכות שמיים, והרי בלאו הכי צריך לשאת בעול מלכות שמיים גם בגרסא של מאמיני ישוע לא? בנוסף ישנה הבטחה בדברים :כִּ֚י הַמִּצְוָ֣ה הַזֹּ֔את אֲשֶׁ֛ר אָנֹכִ֥י מְצַוְּךָ֖ הַיּ֑וֹם לֹא־נִפְלֵ֥את הִוא֙ מִמְּךָ֔ וְלֹ֥א רְחֹקָ֖ה הִֽוא׃
[27/08/2023, 12:58:21] Itamar Ben David: פסוקים 13- 18 הדברים של יעקב מדהימים אני חייב לציין, הוא מצטט מספר עמוס פרק ט – ואם הייתי צריך לייעץ לו הייתי עוזר לו לבחור כמה פסוקים אחרים :
[27/08/2023, 12:58:25] Itamar Ben David: ט כִּֽי־הִנֵּ֤ה אָֽנֹכִי֙ מְצַוֶּ֔ה וַֽהֲנִע֥וֹתִי בְכָֽל־הַגּוֹיִ֖ם אֶת־בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֑ל כַּֽאֲשֶׁ֤ר יִנּ֨וֹעַ֙ בַּכְּבָרָ֔ה וְלֹֽא־יִפּ֥וֹל צְר֖וֹר אָֽרֶץ׃ י בַּחֶ֣רֶב יָמ֔וּתוּ כֹּ֖ל חַטָּאֵ֣י עַמִּ֑י הָאֹֽמְרִ֗ים לֹֽא־תַגִּ֧ישׁ וְתַקְדִּ֛ים בַּֽעֲדֵ֖ינוּ הָֽרָעָֽה׃ יא בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא אָקִ֛ים אֶת־סֻכַּ֥ת דָּוִ֖יד הַנֹּפֶ֑לֶת וְגָֽדַרְתִּ֣י אֶת־פִּרְצֵיהֶ֗ן וַהֲרִֽסֹתָיו֙ אָקִ֔ים וּבְנִיתִ֖יהָ כִּימֵ֥י עוֹלָֽם׃ יב לְמַ֨עַן יִֽירְשׁ֜וּ אֶת־שְׁאֵרִ֤ית אֱדוֹם֙ וְכָל־הַגּוֹיִ֔ם אֲשֶׁר־נִקְרָ֥א שְׁמִ֖י עֲלֵיהֶ֑ם נְאֻם־יְהוָ֖ה עֹ֥שֶׂה זֹּֽאת׃ {פ}
יג הִנֵּ֨ה יָמִ֤ים בָּאִים֙ נְאֻם־יְהוָ֔ה וְנִגַּ֤שׁ חוֹרֵשׁ֙ בַּקֹּצֵ֔ר וְדֹרֵ֥ךְ עֲנָבִ֖ים בְּמֹשֵׁ֣ךְ הַזָּ֑רַע וְהִטִּ֤יפוּ הֶֽהָרִים֙ עָסִ֔יס וְכָל־הַגְּבָע֖וֹת תִּתְמוֹגַֽגְנָה׃ יד וְשַׁבְתִּי֮ אֶת־שְׁב֣וּת עַמִּ֣י יִשְׂרָאֵל֒ וּבָנ֞וּ עָרִ֤ים נְשַׁמּוֹת֙ וְיָשָׁ֔בוּ וְנָֽטְע֣וּ כְרָמִ֔ים וְשָׁת֖וּ אֶת־יֵינָ֑ם וְעָשׂ֣וּ גַנּ֔וֹת וְאָֽכְל֖וּ אֶת־פְּרִיהֶֽם׃ טו וּנְטַעְתִּ֖ים עַל־אַדְמָתָ֑ם וְלֹ֨א יִנָּֽתְשׁ֜וּ ע֗וֹד מֵעַ֤ל אַדְמָתָם֙ אֲשֶׁ֣ר נָתַ֣תִּי לָהֶ֔ם אָמַ֖ר יְהוָ֥ה אֱלֹהֶֽיךָ׃
[27/08/2023, 13:02:47] Itamar Ben David: הציטוט שלו את עמוס אני מתרשם סותר את המגמה של הקהילה – הקהילה מטיפה לפתיחת השורות בפני הגויים – והפרק דווקא מעיד על כך שאלוהים מחזיר את עם ישראל לארץ ישראל גודר את הפרצות, מקים את ההריסות, ואז *יורש את שארית אדום כלומר רומא לא את שארית אדם* כלומר יהיו גויים מאמינים מקרב אדום ועוד “כל הגויים אשר נקרא שמי עליהם” ואחר כך הפרק ממשיך בתיאור שיבת ציון וימי הגאולה. אבל בעיקר בולט הפער בין העברית לברית החדשה “ב לְמַ֨עַן יִֽירְשׁ֜וּ אֶת־שְׁאֵרִ֤ית אֱדוֹם֙ וְכָל־הַגּוֹיִ֔ם אֲשֶׁר־נִקְרָ֥א שְׁמִ֖י עֲלֵיהֶ֑ם נְאֻם־יְהוָ֖ה עֹ֥שֶׂה זֹּֽאת”
[27/08/2023, 13:04:16] Itamar Ben David: פסוק 21 – יש למשה צבא השם של חב”ד וטנק מצוות? לא מבין על מה הם מדברים פה. זו לא הדרך לקידום העולם. דווקא מה שהוא כותב בפסוק 20 – מזכיר כמה משבע מצוות בני נוח
[27/08/2023, 13:06:09] Itamar Ben David: פסוק 39- לא ממש הבנתי למה יש ריב חריף. מה הבעיה עם יוחנן מרקוס?
[27/08/2023, 14:08:10] ~ Dorit Epstein Tour Guide: הפסוק הזה מטריד כי הוא למעשה אומר שזה עול, משא כבד לשמור מצוות. ואני תמהה אם זו הצהרה שנועדה לשכנע את האנשים לאפשר את הורדת ברית המילה.. שהרי ברית מילה זו לא מצווה מתמשכת..
[27/08/2023, 14:25:54] ~ Rishi: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[27/08/2023, 16:31:43] ~ Steven A.B: בוקר טוב אליהו
[27/08/2023, 16:37:36] ~ עופר מארצנו לעצמנו: כבר ערב
[27/08/2023, 16:39:23] ~ Steven A.B: מי אמר שהוא מוותר על זה?
קודם כל, איגרת אל הרומיים עושה סדר בעיניין.
יש ייחודיות לעם ישראל. רק שמעתה והלאה גם לגויים יש זכות להיוושע, ןישועת היהודי והגוי שווים.
[27/08/2023, 16:45:13] Itamar Ben David: יהדות כן, אבל יהדות פרושית? מוזר
[27/08/2023, 16:45:36] Itamar Ben David: הישועה שווה אבל התפקיד זהה?
[27/08/2023, 16:47:01] Itamar Ben David: לא הבנתי מה הייחודיות מהפרק הזה…
[27/08/2023, 16:48:51] ~ Steven A.B: לא, לעם ישראל יש תפקיד ייחודי. כרגע תפקידו פאסיבי, אבל באחרית הימים תפקידו יחזור להיות אקטיבי. כל זאת ועוד בפרקים הבאים שללללל הברית החדשה
[27/08/2023, 16:55:14] ~ האני נסור – Hani Nassour: *איך היה היחס*
בין יהודים ושליחים ומאמינים חדשים אחרי חורבן בית 2 ?
[27/08/2023, 16:55:19] ~ Steven A.B: זה לא משנה אם העול כבד או לא. עצם זה שגויים רוצים לקיים מצוות זה כבר פסול. כמו שמי שאינו כהן אסור לו להקטיר כמעשה עוזיה המלך אשר חלה בצרעת, כך מי שאיננו יהודי אסור לו לקיים מצוות שלא ניתנו לו.
[27/08/2023, 17:22:33] Itamar Ben David: לא מדויק. גוי שמקבל עליו שבע מצוות בני נוח – רשאי לקיים מצוות אחרות אבל ״גדול המצווה ועושה ושאינו מצווה ועושה״ כלומר זו החמרה שנובעת מרצון להתקרב לשם. דוגמה לזה יש במסכת נזיר. נזיר בתכלס זה לא דבר רצוי ביהדות אבל יש כאלו עם נטייה רוחנית גדולה יותר ולכן מאפשרים להם לזמן מוגבל בדרך כלל להחמיר על עצמם ובסוף הם בכלל מביאים קורבן חטאת על זה
[27/08/2023, 17:24:29] ~ Steven A.B: עוד נגיע לזה באיגרות
[27/08/2023, 17:45:14] Doron Jamchi: פרק טו’ במעשי השליחים הוא עוד פרק מפנה. זה סיכום הפרשה של “הבשורה לגויים”, שהתחילה מפרק י’, שבו פטרוס רואה חזיון של החיות, דרך תחילת השליחות של פאולוס (שיקרא בהמשך “השליח לגויים”) ועד ההתמודדות בפרק הזה לגבי הסטטוס של המאמינים מקרב הגויים.
העניין הראשון עלה בפרק י’ כאשר בזמן שפטרוס דיבר בבית של קורנליוס, רוח הקודש ירדה על השומעים. וזה היה הסימן הראשון שאלוהים יכול לקבל גויים כגויים.
הפרקים הבאים הם התפוצה של הבשורה בעולם של דוברי היוונית, והניגוד בין היהודים שהיו מאוד חשדנים כלפי המסר לעומת הגויים יראי אלוהים שקיבלו את המסר.
בפרק שלנו השאלה העיקרית היא, האם אותם גויים שהאמינו צריכים לימול. במילים אחרות, אחרי שהוכח שהם מאמינים, האם עליהם לקבל את ברית המילה ולהסתפח באופן פיזי על ידי גיור לעם ישראל, כי רק ככה באמת יוכלו להיוושע? הפסיקה הייתה שלא צריך למול אותם ולחייב אותם להיות מעם ישראל פיזית.
זו גם הכנה לפרקים הבאים שפאולוס ירחיב את מסעותיו וילך למרכזי העולם היווני-רומי. בהתחלה עד ליוון ולאחר מכן (אמנם דרך מאסר ולא בחופשיות) עד רומא, ששם יגמר הספר.
[27/08/2023, 17:46:44] Doron Jamchi: אלוהים… אין צורך ליצור דיכוטומיה.
[27/08/2023, 17:50:57] ~ aki: הדעה הרווחת בהלכה היא דווקא שגוי ששמר את השבת חייב מיתה
[27/08/2023, 18:41:19] Itamar Ben David: האם יש פסוק/ים בתנך מהם עולה שהדרך היחידה לישועה לגויים זה להתגייר?
[27/08/2023, 18:42:18] Itamar Ben David: גם בפרק הזה וגם בהגות היהודית יש רעיון של שבע מצוות בני נוח כך שלא ברור לי למה גויים צריכים לחשוב שאין להם ישועה או גאולה גם מבלי להתגייר
[27/08/2023, 18:43:28] Itamar Ben David: הברית החדשה מייצרת הבחנה לא אני
[27/08/2023, 18:44:13] Itamar Ben David: למיטב ידיעתי יש הבחנה בין גוי לבן נוח
[27/08/2023, 18:46:39] ~ aki: לא מכיר הבחנה כזו
[27/08/2023, 18:47:02] ~ aki: לא זו אף זו, מתגיירים בתהליך גיור מחוייבים על ידי הרבנות לחלל שבת עד שיסיימו את התהליך
[27/08/2023, 18:50:30] Doron Jamchi: קודם כל נגדיר מהי הישועה.
הישועה בברית החדשה היא סליחת חטאים, כמו שהכריז פאולוס בפרק הקודם: “שֶׁיְּהֵא יָדוּעַ לָכֶם כִּי הוֹדוֹת לוֹ מֻכְרֶזֶת לָכֶם סְלִיחַת חֲטָאִים; 39 וּבְכָל הַדְּבָרִים שֶׁלֹּא יְכָלְתֶּם לְהִצָּדֵק בָּהֶם בְּתוֹרַת מֹשֶׁה, הֲרֵי שֶׁבּוֹ נִצְדָּק כָּל מִי שֶׁמַּאֲמִין.”
זה יוסבר לעומק באיגרת אל הרומים.
התנ”ך לא מדבר על סליחת חטאים או צדקה לגויים. זה קונצפט ששמור לעם ישראל. לכן עולה כאן השאלה מה לעשות עם הגויים – האם הם צריכים להיות חלק פיזי מעם ישראל, או שאם הם קיבלו כבר את רוח הקודש כמו המאמינים הנימולים, זה מוכיח שהם לא צריכים לעבור גיור. הוועידה פסקה לפי האופציה השנייה.
[27/08/2023, 18:59:49] Shira Harpaz Pomeranz: העניין המרכזי של הפרק הוא איך בדיוק יכול גוי להיות חלק מהקהילה, גופו של המשיח, קהילת הנושעים? האם הדרך להיוושע מחייבת להפוך ליהודי? התשובה כאן היא לא – גוי יכול להיות תלמיד של משיח היהודים וחלק מקהילת הנושעים על ידי אמונה. למעשה החידוש הגדול שפטרוס, פאולוס ויעקב עוסקים בו הוא שישועה היא דרך אמונה. פאולוס יסביר את זה לעומק באגרות ויטען שאין מעשה שניתן באמצעותו להיות בקרבת אלהים צדיק מלבד להאמין במות המושיע של ישוע.
היחוד של הפרק ביחס לימינו ובכלל למה שקרה בכנסיה ברבות השנים, הוא שעם השנים התחילה הכנסיה לטעון שיהודי צריך לנטוש את יהדותו כדי להפוך להיות חלק מגוף המשיח ולהתנצר.
בעניין השאלה על מי בר הסמכות להחליט. הפרק אינו מציג מוסד אפיפיורי, אלא מאמץ של מאמינים לגלות מה רוצה אלהים מהם. הם מצטטים מהתנ”ך הם מביעים דעות שונות ובסוף מגיעה קבוצה גדולה ומשמעותית שחלקה הלכה אחרי ישוע עוד בהיותו על הארץ למסקנה והשאר מקבלים אותה.
הלוואי וגם היום נלמד לדבר ולהגיע למסקנות על איך להתנהל בהסכמה רחבה.
[27/08/2023, 19:04:02] Itamar Ben David: בן נוח שהעיד בפני בית דין סיים את התהליך בניגוד לגוי שטרם סיים גיור. אבל אברר
[27/08/2023, 19:07:30] ~ shamon51: נראה לי מהפרק…
שהשליחים שאול פטרוס
לא ממש הצליח להם עם היהודים
והנה הצלחה עם הגויים
וההרגשה שמביע פטרוס היא בוא לא נקלקל לנו עם דרישות כמו ברית מילה וכשרות
[27/08/2023, 19:13:41] Itamar Ben David: התנך מדבר על דעת השם ועל הגויים שבאים לירושלים לשם כך
[27/08/2023, 19:22:09] Itamar Ben David: הערה פרדיגמתית בהקשר הזה. אני שמעתי בערך 800 פעם בחיים שלי שהברית החדשה מגשימה את התנ״ך ולכן הגדרות של ישועה בהכרח צריכות להיקבע בתנ״ך ולא בברית החדשה. יש הרבה מאוד יחס לגויים בתנ״ך ולאופן שבו הם הופכים לעם השם וְנִלְווּ֩ גוֹיִ֨ם רַבִּ֤ים אֶל־יְהוָה֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא וְהָ֥יוּ לִ֖י לְעָ֑ם וְשָֽׁכַנְתִּ֣י בְתוֹכֵ֔ךְ וְיָדַ֕עַתְּ כִּֽי־יְהוָ֥ה צְבָא֖וֹת שְׁלָחַ֥נִי אֵלָֽיִךְ׃ טז וְנָחַ֨ל יְהוָ֤ה אֶת־יְהוּדָה֙ חֶלְק֔וֹ עַ֖ל אַדְמַ֣ת הַקֹּ֑דֶשׁ וּבָחַ֥ר ע֖וֹד בִּירֽוּשָׁלִָֽם׃ (זכריה ב) לדוגמה
[27/08/2023, 19:29:32] ~ Steven A.B: יכול להיות שאני מתרחק מהדיון אבל שוב עולה כאן העיניין של ביאה ראשונה וביאה שנייה, הגויים שבאים להשתחוות בירושלים מתרחש בביאה השנייה.
ואני רוצה להתייחס לנושא הזה מכיוון שהיה לי דיון כאן בספרד עם כמה פאסטורים והצלחתי לנסח מה הוא בעצם ‘עיתות הגויים’. למעשה, עיתות הגויים זאת תקופה שלא אמורה להתרחש מבחינה נבואית. מה זאת אומרת? הנביאים בכלל לא ראו את התקופה הזאת מתקיימת, אלא סוג פתיחת סוגריים.
[27/08/2023, 19:32:07] Shira Harpaz Pomeranz: המאמינים בברית החדשה רואים באמונה של הגויים בישוע שלב בהגשמת נבואת זכריה.
[27/08/2023, 19:34:29] Itamar Ben David: אני שומע בפרק שתי טענות: אין הבדל בין יהודי לגוי. ההמשך האורגני של היהדות היא האמונה בישוע. מכאן אני לא מצליח להבין למה יש חשיבות למושג יהודי מרגע הצליבה והילך. למעשה צודקים הקתולים שאומרים שהם ישראל האמיתי. זו המסקנה הכי מתבקשת.
[27/08/2023, 19:37:40] Itamar Ben David: וואחד פתיחת סוגריים לאלפיים שנה פלוס… להגיד שהנביאים לא ראו את התקופה הזו, לא מסתדר ממש נשמע לי. סתם כדוגמה: כִּי יָמִים רַבִּים יֵשְׁבוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֵין מֶלֶךְ וְאֵין שָׂר וְאֵין זֶבַח וְאֵין מַצֵּבָה וְאֵין אֵפוֹד וּתְרָפִים. הושע ג׳
[27/08/2023, 19:43:00] Shira Harpaz Pomeranz: (תפיסת חלק מן המאמינים היא ש) בדרך להגיע לישועה, אין הבדל. עדיין בתוכנית העל האלהית, יש לעם ישראל תפקיד ויש למאמינים הגויים תפקיד.
מבחינה רוחנית המאמינים בישוע מבין הגויים הם בני אברהם (יצחק ויעקב) באמונה. לא הפכו להיות ממש בני אברהם.
אגב התפיסה שאתה קורא לה קתולית – שקהילת המאמינים היא ישראל ולעם ישראל אין עוד תפקיד – נקראת Replacement Theology
והיא לאו דווקא תפיסה קתולית.
[27/08/2023, 19:43:06] Doron Jamchi: שים לב שבציטוט של יעקב כתוב “למען ידרשו את ה’ שארית אדם”. יש כאן נוסח חלופי. ידרשו מול ירשו (השמטת ד’. אפשר להסביר על סמך הדמיון בין ד’ ור’), ואדם בכתיב חסר שאפשר לקרוא גם ADAM וגם EDOM.
יעקב בכל אופן משתמש בציטוט הזה בגלל הקשר לסוכת דוד והקשר לגויים. כלומר שיקום סוכת דוד, סגירת הפרצות והקמת ההריסות, תחדש את מלכות דוד, רק שהפעם זה לא למען ישראל בלבד אלא לכל הגויים שיקבלו את מלכותו. ומכאן גם ההקשר לציטוט מתהילים ב’ שגם צוטט בפרק יג’: “יְהוָה, אָמַר אֵלַי בְּנִי אַתָּה–אֲנִי, הַיּוֹם יְלִדְתִּיךָ. שְׁאַל מִמֶּנִּי–וְאֶתְּנָה גוֹיִם, נַחֲלָתֶךָ; וַאֲחֻזָּתְךָ, אַפְסֵי-אָרֶץ.” (מזמור ב, 8-7).
[27/08/2023, 19:44:39] ~ Steven A.B: אתה צודק, כן ראו את התקופה הזאת בצורה כזאת או אחרת. אבל אני מכוון לכרונולוגיית אחרית הימים, דניאל פרק ט’ מחלק את הזמנים ל69 שבועים ואז שבוע אחרון, אנחנו המשיחיים רואים שבין סוף שבוע 69 לשבוע ה-70 סוגריים של אלפיים שנה. הרי שגם חלום הצלם של נבוכנצאר מסתיימת בתרופה הרומית ואז מגיעה מלכות האלוהים. הגויים לא כלולים בעסקת החבילה שנקראת ‘ישועה’ ולכן אלוהים היה צריך לעשות סוגריים של אלפיים שנה כדי שתהיה לגויים הזדמנות להיוושע, וזאת התקופה שבה עם ישראל הוא עצמות יבשות בין הגויים.
[27/08/2023, 19:44:42] Doron Jamchi: אין הבדל בין יהודי לגוי כי כולם צאצאי אדם, וכולם צריכים סליחת חטאים.
יש הבדל בין יהודי לגוי, כי גויים לא צריכים לקבל על עצמם את התורה.
[27/08/2023, 19:45:55] Itamar Ben David: אוקיי ויהודים משיחיים קיבלו על עצמם את התורה?
[27/08/2023, 19:46:27] Itamar Ben David: שואל כי אני באמת לא מתמצא
[27/08/2023, 19:47:02] ~ Steven A.B: נגיע לזה באגרת אל הרומיים. המשיח הוא תכלית התורה.
[27/08/2023, 19:48:10] ~ Chaim Newman: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[27/08/2023, 19:48:20] ~ Chaim Newman: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[27/08/2023, 19:50:01] ~ Chaim Newman: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[27/08/2023, 19:55:38] Itamar Ben David: הארכה עד 8:30
[27/08/2023, 20:00:48] Itamar Ben David: לפחות לא הזכרת את תרגום השבעים חחחחחחחחחחחח האם לדעתך יעקב דורש ומביא פרשנות או שיש מולו מגילה אחרת?
[27/08/2023, 20:06:15] Itamar Ben David: סליחת חטאים זה רק אלמנט אחד. אגב גם בעידן המשיחי יהיו חטאים בשוגג למיטב ידיעתי
[27/08/2023, 20:09:23] Doron Jamchi: מה הכוונה רק אלמנט אחד?
[27/08/2023, 20:18:14] Itamar Ben David: העידן המשיחי אינו נסוב רק סביב סליחת חטאים
[27/08/2023, 20:18:38] Itamar Ben David: יש עוד היבטים.
[27/08/2023, 20:19:47] Itamar Ben David: טוב אני כמובן לא מקבל את הפרשנות הזו על שבעים השבועים של דניאל ט, אבל סבבה.
[27/08/2023, 20:21:05] Itamar Ben David: תשובת הרב חיים גולדברג לשאלה האם מותר לבן נוח לשמור שבת:
[27/08/2023, 20:21:49] Itamar Ben David: כן (כלומר בן נוח רשאי לשמור שבת), *אבל*:
אנחנו (ברית עולם) ממליצים שלא לשמור שבת על מלא מלא.
פסיקה על פי:
1. החתם סופר בהבנת הרמב”ם,
2,3. המגן אברהם והמשנה ברורה בהבנת השולחן ערוך,
4. גם הרב נבנצאל (רב הרובע היהודי) פוסק כך למעשה!