ברית חדשה יומי - מורי דרך לומדים יחד

פרוטוקול קבוצת לימוד של הברית החדשה
מטעם אגודת מורי הדרך ובחסות אתר בדרך למורה דרך.

מעשי השליחים – פרק יד'

וַיְהִי בְאִיקָנְיוֹן וַיָּבֹאוּ יַחְדָּו אֶל־בֵּית הַכְּנֶסֶת אֲשֶׁר לַיְּהוּדִים וַיְדַבְּרוּ־שָׁם עַד כִּי־הֶאֱמִין הָמוֹן רָב מִן־הַיְּהוּדִים וּמִן־הַיְּוָנִים׃ 2 וְהַיְּהוּדִים אֲשֶׁר לֹא הֶאֱמִינוּ עוֹרֲרוּ וְהִכְעִיסוּ אֶת־נַפְשׁוֹת הַגּוֹיִם עַל־הָאַחִים׃ 3 וַיֵּשְׁבוּ־שָׁם יָמִים רַבִּים וַיְלַמֵּדוּ וּמָעֻזָּם יְהוָֹה הַמֵּעִיד עַל־דְּבַר חַסְדּוֹ בַּעֲשׂוֹתוֹ עַל־יָדָם אֹתוֹת וּמוֹפְתִים׃ 4 וַיֵּחָלֵק הֲמוֹן הָעִיר לַחֵצִי חֶצְיָם הָיָה אַחֲרֵי הַיְּהוּדִים וְחֶצְיָם אַחֲרֵי הַשְּׁלִיחִים׃ 5 וַיְהִי כִּי רָגְשׁוּ הַגּוֹיִם וְהַיְּהוּדִים הֵמָּה וְרָאשֵׁיהֶם לְהִתְעַלֵּל בָּהֶם וּלְסָקְלָם׃ 6 וַיִּוָּדַע לָהֶם וַיִּמָּלְטוּ לְעָרֵי לוּקוֹנְיָא אֶל־לוּסְטְרָא וְדֶרְבִּי וּסְבִיבוֹתָן׃ 7 וַיְבַשְּׂרוּ־שָׁם הַבְּשׂוֹרָה׃ 8 וְאִישׁ נְכֵה רַגְלַיִם בְּלוּסְטְרָא ישֵׁב תַּחְתָּיו פִּסֵּחַ מִבֶּטֶן אִמּוֹ וְלֹא הִלֵּךְ מִיָּמָיו׃ 9 וַיִּשְׁמַע אֶת־פּוֹלוֹס מְדַבֵּר וְהוּא הִסְתַּכֵּל בּוֹ וַיַּרְא כִּי־אֱמוּנָה בוֹ לְהִוָּשֵׁעַ׃ 10 וַיֹּאמֶר בְּקוֹל גָּדוֹל עֲמֹד הָכֵן עַל־רַגְלֶיךָ וַיְדַלֵּג וַיִּתְהַלָּךְ׃ 11 וַהֲמוֹן הָעָם רָאוּ אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה פוֹלוֹס וַיִּשְׂאוּ אֶת־קוֹלָם וַיְדַבְּרוּ בְּלָשׁוֹן לוּקוֹנִית לֵאמֹר הָאֱלֹהִים יָרְדוּ אֵלֵינוּ בִּדְמוּת אֲנָשִׁים׃ 12 וַיִּקְרְאוּ לְבַר־נַבָּא יֻפִּיטֶר וּלְפוֹלוֹס קָרְאוּ הֶרְמִיס בַּאֲשֶׁר הוּא רֹאשׁ הַמְדַבְּרִים׃ 13 וְכֹהֵן בֵּית־יֻפִּיטֶר לִפְנֵי הָעִיר בָּא הַשַּׁעְרָה בִּשְׁוָרִים וּבַעֲטָרוֹת וַיַּחְפֹּץ לִזְבֹּחַ הוּא וַהֲמוֹן הָעָם׃ 14 וַיְהִי כִּשְׁמֹעַ זֹאת הַשְּׁלִיחִים פּוֹלוֹס וּבַר נַבָּא וַיִּקְרְעוּ אֶת־בִּגְדֵיהֶם וַיָּרוּצוּ אֶל־תּוֹךְ־הָעָם׃ 15 וַיִּצְעֲקוּ וַיֹּאמְרוּ אֲנָשִׁים לָמָּה תַּעֲשׂוֹּ כָזֹאת גַּם־אֲנַחְנוּ בְנֵי־אָדָם חַלָּשִׁים כְּמוֹכֶם וּנְבַשְּׂרָה אֶתְכֶם לְמַעַן תָּשׁוּבוּ מִן־הַבְלֵיכֶם אֵלֶּה אֶל־אֱלֹהִים חַיִּים אֲשֶׁר עָשָׂה אֶת־הַשָּׁמַיִם וְאֶת־הָאָרֶץ וְאֶת־הַיָּם וְאֶת־כָּל־אֲשֶׁר־בָּם׃ 16 וַאֲשֶׁר בְּדֹרוֹת קֶדֶם הִנִּיחַ לְכָל־הַגּוֹיִם לָלֶכֶת בְּדַרְכֵיהֶם׃ 17 וְגַם לֹא־חָדַל לְהָעִיד עַל־עַצְמוֹ וַיֵּיטֶב לָנוּ בְּתִתּוֹ מָטָר מִן־הַשָּׁמַיִם וְעִתּוֹת שָׂבָע וַיְמַלֵּא לִבּוֹתֵינוּ מָזוֹן וְשָׂשׂוֹן׃ 18 וְאַף בַּדְּבָרִים הָאֵלֶּה בְּרֹב עָמָל מָנְעוּ אֶת־הָעָם מִזְּבֹחַ לָהֶם׃ 19 וַיָּבֹאוּ שָׁמָּה יְהוּדִים מִן־אַנְטְיוֹכְיָא וּמִן־אִיקָנְיוֹן וַיָּסִיתוּ אֶת־הָעָם וַיִּרְגְּמוּ אֶת־פּוֹלוֹס בָּאֲבָנִים וַיִּסְחָבֻהוּ חוּצָה לָעִיר כִּי חֲשָׁבֻהוּ לְמֵת׃ 20 וַיָּסֹבּוּ אֹתוֹ הַתַּלְמִידִים וַיָּקָם וַיָּבֹא הָעִירָה וּמִמָּחֳרָת יָצָא אֶל־דֶּרְבִּי הוּא וּבַר־נַבָּא׃ 21 וַיְבַשְּׂרוּ אֶת־הַבְּשׂוֹרָה בָּעִיר הַהִיא וְאַחֲרֵי הַעֲמִידָם תַּלְמִידִים הַרְבֵּה שָׁבוּ אֶל־לוּסְטְרָא וְאִיקָנְיוֹן וְאַנְטְיוֹכְיָא׃ 22 וַיְחַזְּקוּ אֶת־לֵב הַתַּלְמִידִים וַיַּזְהִירוּ אֹתָם לַעֲמֹד בָּאֱמוּנָה וְכִי רַק־בְּצָרוֹת רַבּוֹת בּוֹא נָבוֹא אֶל־מַלְכוּת הָאֱלֹהִים׃ 23 וַיִּבְחֲרוּ לָהֶם זְקֵנִים בְּכָל־קְהִלָּה וּקְהִלָּה וַיִּתְפַּלֲלוּ וַיָּצוּמוּ וַיַּפְקִידוּם בְּיַד הָאָדוֹן אֲשֶׁר הֶאֱמִינוּ בוֹ׃ 24 וַיַּעַבְרוּ בְּפִיסִדְיָא וַיָּבֹאוּ אֶל־פַּמְפּוּלְיָא׃ 25 וַיַּשְׁמִיעוּ אֶת־דְּבַר יְהוָֹה בְּפֶרְגִּי וַיֵּרְדוּ אֶל־אַטַּלְיָא׃ 26 וּמִשָּׁם בָּאוּ בָאֳנִיָּה אֶל־אַנְטְיוֹכְיָא אֲשֶׁר נִמְסְרוּ־שָׁם לְחֶסֶד אֱלֹהִים עַל־הַמְּלָאכָה אֲשֶׁר כִּלּוּ אֹתָהּ׃ 27 וַיָּבֹאוּ וַיַּקְהִילוּ אֶת־הָעֵדָה וַיַּגִּידוּ אֵת כָּל־אֲשֶׁר עָשָׂה אִתָּם הָאֱלֹהִים וְאֵת אֲשֶׁר־פָּתַח לַגּוֹיִם פֶּתַח הָאֱמוּנָה׃ 28 וַיֵּשְׁבוּ שָׁם עִם־הַתַּלְמִידִים יָמִים לֹא מְעָט׃

[24/08/2023, 8:05:09] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! מעשי השליחים יד
[24/08/2023, 9:04:14] Shira Harpaz Pomeranz: השלמה קטנה על אתמול. מתוך
Satelite Bible Atlas.
מסע פאולוס הראשון 👇
‎[24/08/2023, 9:04:34] Shira Harpaz Pomeranz: ‎image omitted
[24/08/2023, 10:57:58] Itamar Ben David: פסוק 3- איזו ישות מעניקה בדרך כלל לשליחים את הכוח לחולל מופתים- ישוע או רוח הקודש? או ששתי הפרסונות משמשות בעירבוביה, ואם כן מתי יודעים איזו פרסונה מעניקה את הכוחות והאם זה בכלל משנה?
[24/08/2023, 11:01:03] Itamar Ben David: פסוק 11-12 נראה לי ממצה לא רע את מה שקורה מול היוונים. הם חושבים בתבניות אליליות והתפיסה של ״בן אלוהים״ ביהדות (דוד שלמה וכן הלאה) שונה בתכלית מהתפיסה היוונית של בן אלוהים- שם יש לזאוס לא מעט ילדים שהם חצי אלוהיים וחצי אנושיים (הרקולס), אני לא מומחה של זה, אבל התופעה נקראת הנותאיזם: https://he.m.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%A0%D7%95%D7%AA%D7%90%D7%99%D7%96%D7%9D#:~:text=%D7%94%D7%A0%D7%95%D7%AA%D7%90%D7%99%D7%96%D7%9D%20%D7%A0%D7%97%D7%A9%D7%91%20%D7%9C%D7%A2%D7%99%D7%AA%D7%99%D7%9D%20%D7%9C%D7%92%D7%A8%D7%A1%D7%94%20%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%9B%D7%91%D7%AA,%D7%94%D7%9D%20%D7%A0%D7%97%D7%A9%D7%91%D7%95%20%D7%9B%D7%91%D7%A2%D7%9C%D7%99%20%D7%90%D7%95%D7%AA%D7%9F%20%D7%AA%D7%9B%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%AA.
[24/08/2023, 11:01:14] ~ Steven A.B: אנחנו נגיע לזה באיגרות. אבל האותות ומופתים אלו מתנות של רוח הקודש.
[24/08/2023, 11:03:40] ~ Steven A.B: נכון, בגלל זה אני אומר לנוצרים לא להשתמש במושג ‘בן האלוהים’ כמושג המשייך את ישוע להיותו אלוהי. הוא אלוהי בלי קשר למושג הזה.
[24/08/2023, 11:04:23] Itamar Ben David: פסוקים 13-18 ממש מראים מחאה יהודית אותנטית נגד הסגידה אליהם כאל אלים או אלים למחצה מצד אחד, מצד שני, נראה שההכרעה למונותאיזם צרוף לא הצליחה
[24/08/2023, 11:04:43] Itamar Ben David: מרתק! תרחיב אם אפשר
[24/08/2023, 11:06:15] Itamar Ben David: אני מתרשם עד כה שיש שתי קהילות חשובות- ירושלים ואנטיוכיה. מי שמתמצא- האם אפשר לסמן את אנטיוכיה כבסיס הקדמי של שאול למסעותיו?
[24/08/2023, 11:25:19] Doron Jamchi: כן, הקהילה באנטיוכיה היא אחת הקהילות החשובות.
לפי המסורת פטרוס ייסד את הקהילה/כנסייה באנטיוכיה. זה גם המקום שבו קראו לראשונה למאמיני ישוע “משיחיים”.
בהמשך ההיסטוריה, יהיה גם הפטריארך של אנטיוכיה, והיא תהיה אחת מ-5 הפטריארכיות.
[24/08/2023, 11:28:51] Itamar Ben David: איך אלוהים מסובב את זה שהעיר על שם השושלת של אנטיוכוס הרשע של חנוכה תהיה העיר שממנה התנ״ך יתפשט לכל העולם. יש אלוהים!
[24/08/2023, 11:32:33] Itamar Ben David: חברי הקבוצה- בקשה כללית. אנחנו כבר עמוק בספר מעשי השליחים, והשליחים משוטטים בכל רחבי הים התיכון. ערכתי בעצמי חיפוש ראשוני ברשת כדי למצוא אתר שאולי יש בו מפות לפי פרק, כדי להקל על ההבנה הגיאוגרפית. לא מצאתי משהו ראוי לשמו עד כה. אם יש לכם אפשרות לסייע בחיפוש ולהמליץ על אתרים כאלה שיש בהן מפות יפות ונוחות לשימוש- תבוא עליכם הברכה.
[24/08/2023, 11:33:05] Itamar Ben David: אם יש רק תמונות זה לא נשמר באתר הקבוצה ולכן רצוי שנמצא גם קישורים מתאימים.
[24/08/2023, 11:34:39] Itamar Ben David: מבחינת הקשרים גיאוגרפיים – מכיון שהרבה מהפרקים לא מתרחשים בארץ – נסו לחשוב אילו קשרים ובאילו מקומות הייתם משתמשים בפרק שיש להם זיקה למקום או לקהילה בה הפרק עוסק. מאתגר אני מודה
[24/08/2023, 11:35:17] Itamar Ben David: נגיד פסוק 6 מזכיר את דרבי, אז כשאתם בתצפית של גבעת יפו ורואים את בלומפילד אפשר לדבר על דרבי.
[24/08/2023, 11:36:02] Itamar Ben David: פסוק 12 מדבר על זאוס- איפה יש לנו זאוס או פסלים או אזכורים של מקדשים שלו בארץ?
[24/08/2023, 11:38:04] Doron Jamchi: פה יש סיכום של המסעות של פאולוס כולל מפות
https://overviewbible.com/pauls-missionary-journeys/
[24/08/2023, 11:38:05] Itamar Ben David: האמת שהייתי מדבר על עניין אנטיוכיה וקושר למכבים ואתרי המכבים בקטנה (מודיעין סרטבה ועוד).
[24/08/2023, 11:40:33] Doron Jamchi: נראה לי רעיון טוב להזכיר את אנטיוכיה בהקשר לאנטיוכוס. תיירים לא בהכרח מכירים את אנטיוכוס אפיפנס כמו ילדים בגן בישראל, אבל כן מכירים את אנטיוכיה.
[24/08/2023, 11:40:47] Itamar Ben David: התחלה טובה יש שם בעיקר את שלושת המסעות הראשונים
[24/08/2023, 11:41:33] Itamar Ben David: כאילו כשאומרים ליהודים אנטיוכיה ולנוצרים אנטיוכיה זה זורק כל אחד לעולם אחר ונחמד תוך כדי נסיעה בארץ לדבר על זה
[24/08/2023, 11:42:19] Doron Jamchi: יש רק 3 מסעות.
ה”מסע” הרביעי היה כשפאולוס נלקח כאסיר לרומא, והמסלול הוא קיסריה->כרתים->מלטה->איטליה
[24/08/2023, 11:42:38] Itamar Ben David: אה חשבתי שהיו יותר מצוין.
[24/08/2023, 11:52:41] ~ DO RO: פסוקים 12-13
ההמון שנדהם למראה מעשה הריפוי של פאולוס, מזהה את פאולוס וברנבא עם אלי האולימפוס, זאוס והרמס, ולא במקרה (ולא קשור לאב ובן כאן) אחד המיתוסים הידועים במיתולוגיה היוונית מספר כיצד פעם זאוס והרמס ירדו אל בני התמותה לבדוק את מידת הכנסת האורחים שלהם , אותו מוסד חשוב כל כך בעולם העתיק בכלל וביוון הקדומה בפרט, מוסד שנקרא קסניה xenia – מכאן המילה בעברית לאכסניה וכו’ או להבדיל, המונח קסנופוב xenophobe – שונא זרים. זאוס עצמו היה מופקד בין יתר תפקידיו על הכנסת האורחים וזה רק מעיד עד כמה שהנושא היה חשוב. זאוס והרמס התחפשו לאנשים פשוטים , דפקו על דלותו הבתים, ואף אחד לא רצה לקבל אותם לביתם, פרט לזוג קשישים עניים שחיו בבית רעוע, בשם פילמון ובאוקיס. הם אירחו אותם בביתם ואפילו שחטו את התרגולת האחרונה (או ברווז) שהיתה להם, כדי לארח את השניים. כאות תודה , זאוס והרמס , שמתגלים פתאום בכל תהילתם מול הקשישים ההמומים, הופכים את הבית הרעוע לארמון ומבטיחים למלא כל משאלה של השניים. הקשישים מבקשים שבבוא העת, לא ימות אחד לפני השניה, וכך קורה שהשניים, רגע לפני מותם הופכים לשני עצים שענפיהם משתלבים אלה באלה. לעומת זאת, את כל יתר האנשים שלא רצו לקבל אותם , זאוס והרמס משמידים.
אנשי ליסטרה מכירים היטב את המיתוס ופוחדים שאם לא יקבלו את השניים שהם מזוהים אצלם כזאוס והרמס, יבולע להם כפי שקרה במיתוס. פאולוס מזוהה אצלם דווקא עם הרמס בגלל הכושר הרטורי שלו (הרמס הוא אל רהיטות הדיבור בין היתר) ואילו בר נבא השקט יותר , עם זאוס. וזה אולי מרמז גם על כך שכאן פאולוס הוא צעיר יותר מבר נבא.

בתמונה
ציור שמן של רובנס מ- 1630-32, שמתאר את המיתוס של פילמון ובאוקיס, האירוח בבית הקשישים- משמאל זאוס , לידו עם כובע וכנפיים, הרמס , מימין זוג הקשישים. האישה בדיוק מנסה לתפוס את הברווז האחרון שנותר להם, כדי להכינו לסעודה
‎[24/08/2023, 11:52:41] ~ DO RO: ‎image omitted
[24/08/2023, 11:57:51] Doron Jamchi: פסוק 27: שער האמונה באנגלית כתוב door of faith. אבל אפשר להגיד שבעברית מתורגם “שער האמונה”.
ביפו – זה שם הפסל של דניאל כפרי בגן האמונה, ומהתצפית אפשר גם לראות את כנסיית פטרוס.
[24/08/2023, 12:08:25] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed the group description
[24/08/2023, 12:08:50] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed the group description
[24/08/2023, 12:05:21] ~ DO RO: מפה אינטראקטיבית של מסעות פאולוס https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1claV52jtylZb_PLxGpRTEcQCKoU&hl=en_US&ll=37.005188277451914%2C24.322860499999997&z=5
[24/08/2023, 12:09:11] Itamar Ben David: צירפתי את הקישורים על מסעות פאולוס לתיאור הקבוצה
[24/08/2023, 12:20:13] Doron Jamchi: ריפוי הפיסח – אפשר להשוות לריפוי הפיסח על ידי פטרוס ליד השער המהודר, ולדבר על ההבדל בין תגובת היהודים לתגובת הגויים
[24/08/2023, 12:30:10] ~ yaron yuval: פסוק 19- הקבלה לרגימת סטפנוס, כשלהבדיל פאולוס שורד ונראה שאפילו לא נפצע.
[24/08/2023, 12:34:27] ~ נעמי ארליך קופרמן: לדעתי חייבים טיול למחוזות האלה.
[24/08/2023, 12:41:38] Doron Jamchi: אולי יש כאן רמז שהוא מת וחזר לחיים.
[24/08/2023, 12:42:54] ~ DO RO: לפי המסורת הנוצרית הקדומה , שלוש פטירארכיות הראשונות הראשית נקבעו כבר ע”י האפוסטולים במאה ה-1 ואלה היו רומא, אנטיוכיה ואלכסנדריה , במאה הרביעית נוספה קונסטנטינופול ובמאה ה-5 ירושלים. מאוחר יותר, חמש פטריארכיות חשובות אלה זכו להכרה רשמית בועידת אפזוס ב-431.

בהקשר זה של ערים גדולות וחשובות בעולם העתיק, הייתי רוצה להביא את דמותה של טיכה , אלת המזל ואלת העיר, שמגינה על העיר, על שלומם של התושבים כולם ועל הפרט . זאת אלה הלניסטית שנוצרה והתגבשה דווקא כאשר אלכסנדר הגדול פותח רחב את שערי הפוליס (העיר) היווני, שהתנהלו עד אז כערי מדינה סגורות. הפתיחות הזאת הביאה מצד אחד למיזוג תרבותי עשיר, מצד שני , גם לחוסר ביטחון מצד התושבים. על רקע זה נולד הצורך באלה כמו טיכה Tyche (או פורטונה ברומא) . לטיכה יש כמה אטריבוטים קבועים והחשוב בהם הוא כתר החומות, שהן חומות העיר , קרן שפע בידה כיאה למי שדואגת לשגשוג העיר ועוד. לכל עיר היתה טיכה משלה. בארץ מכירים היטב את פסיפס טיכה מבית שאן, תבליט טיכה משוהם , קטע ציור קיר של טיכה מסוסיתא. הטיכאי הללו בארץ מן המאה 6-7 , מעידות על כך שלמרות שלכאורה הפגאניות כבר לא קיימת, אלוהוית כמו טיכה עדיין חשובות לתושבי המקום. בנוסף לכך, יש פסלי טיכה מרשימים במוזיאון ארצות המקרא בירושלים.
בהקשר זה אביא את פסלה של טיכה של אנטיוכיה , אחד הפסלים המפורסמים ביותר של אלות מסוג זה שנעשה בסביבות 300 לפנה”ס, ונמצא במוזיאוני הוותיקן. לראשה של טיכה כאמור כתר חומות העיר ( יש חוקרים הטוענים כי כל כתר מתאר את חומותיה של אותה עיר בצורה מדויקת) , יושבת על סלע שמתאר את רכס ההרים המקומי הר סיפלוס, בידה צרור שיבולים המסמלים את השפע והשגשוג שהיא מביאה לעיר , ואת רגלה היא מניחה על דמות גברית קטנה יותר ששוחה במים, שהוא פרסוניפיקציה של נהר האורונטס שחוצה את העיר אנטיוכיה .
‎[24/08/2023, 12:42:54] ~ DO RO: ‎image omitted
[24/08/2023, 12:50:21] ~ yaron yuval: ישנו האפוקריפון מעשי פאולוס וטקלה שמתחיל ממש כאן, באיקוניון. סיפור מעניין למרות שלצערי כמעט איני מוצא איקונות של טקלה.
שתי מסקנות לגבי טבילה שהוסקו מהסיפור. האחת הוא שאשה יכולה להטביל, השני בשעת חירום אדם יכול להטביל את עצמו.
[24/08/2023, 12:54:21] Tali Yanai Tour Guide: ‎Tali Yanai Tour Guide left
‎[24/08/2023, 12:56:10] ~ DO RO: ‎image omitted
[24/08/2023, 12:59:14] ~ yaron yuval: מאיפה זה? פעם ראשונה שאני רואה איקונה שלה עם כיתוב באותיות לטיניות ועוד באנגלית.
[24/08/2023, 13:05:54] ~ DO RO: ברשת
[24/08/2023, 13:48:27] Itamar Ben David: שים קישור לאפוקריפון בעברית או אנגלית
[24/08/2023, 14:02:44] ~ DO RO: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Acts_of_Paul_and_Thecla

@972547707368 ‎<This message was edited>
[24/08/2023, 18:16:26] ~ yaron yuval: תודה שהקדמת אותי.
[24/08/2023, 18:52:47] Itamar Ben David: פסוק 22 מהדהד לי קצת את הרעיון של ירושלים נקנית ביסורים אם ארץ ישראל נקנית ביסורים אני תוהה אם יש קשר כלשהו
[24/08/2023, 18:54:05] Itamar Ben David: פסוק 23 מישהו יכול להרחיב על מוסד הזקנים שמאוד מזכיר לי את זקני השבטים בתור? נדמה לי זה הפריסבטרים כן?
[24/08/2023, 18:56:43] Itamar Ben David: פסוק 27- יש כאן איזה שיבוש לא ברור של הגישה היהודית לגויים. הרי גם אברהם עשה נפשות בחרן. הרי יש לנו נשים שמצטרפות לעם ישראל. הרי יש חוקים אל הגר החי בתוכך. מה התחדש כאן בעצם?
[24/08/2023, 18:59:38] Itamar Ben David: כלומר לא ממש ברור לי למה שמישהו יחשוב שגויים אינם רצויים בפני אלוהים שגם הם נבראו בצלם.
[24/08/2023, 18:59:54] Itamar Ben David: שלמה המלך עם הנאום המפורסם שלו בחנוכת המקדש
[24/08/2023, 19:00:45] Itamar Ben David: וְגַם, אֶל-הַנָּכְרִי, אֲשֶׁר לֹא-מֵעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל, הוּא; וּבָא מֵאֶרֶץ רְחוֹקָה, לְמַעַן שְׁמֶךָ. מב כִּי יִשְׁמְעוּן, אֶת-שִׁמְךָ הַגָּדוֹל, וְאֶת-יָדְךָ הַחֲזָקָה, וּזְרֹעֲךָ הַנְּטוּיָה; וּבָא וְהִתְפַּלֵּל, אֶל-הַבַּיִת הַזֶּה. מג אַתָּה תִּשְׁמַע הַשָּׁמַיִם, מְכוֹן שִׁבְתֶּךָ, וְעָשִׂיתָ, כְּכֹל אֲשֶׁר-יִקְרָא אֵלֶיךָ הַנָּכְרִי–לְמַעַן יֵדְעוּן כָּל-עַמֵּי הָאָרֶץ אֶת-שְׁמֶךָ, לְיִרְאָה אֹתְךָ כְּעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל, וְלָדַעַת, כִּי-שִׁמְךָ נִקְרָא עַל-הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר בָּנִיתִי.
[24/08/2023, 19:01:19] Itamar Ben David: אני חושב שדלת האמונה מעולם לא הייתה סגורה
[24/08/2023, 19:01:46] Doron Jamchi: פסוק 21 – “העמידו תלמידים רבים”. מזכיר קצת את האמירה במסכת אבות: “משה קיבל תורה מסיניי, ומסרה ליהושוע, ויהושוע לזקנים, וזקנים לנביאים, ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה. והן אמרו שלושה דברים: היו מתונים בדין, *והעמידו תלמידים הרבה*, ועשו סייג לתורה.”
[24/08/2023, 19:04:16] Itamar Ben David: בהמשך לדלת האמונה, וגם אתמול זה עלה קצת יש אגדות על כך שאלוהים הציע תורה לכל האומות ורק בסוף לעם ישראל (עזה שבאומות)
[24/08/2023, 19:04:23] Itamar Ben David: בתחילה הלך לו אצל בני עשו, אמר להם מקבלים אתם את התורה? אמרו לפניו רבונו של עולם מה כתוב בה? אמר להם לא תרצח, אמרו לו וכל עצמם של אותם האנשים לא הבטיחם אביהם אלא על החרב שנאמר “על חרבך תחיה”, אין אנו יכולים לקבל את התורה.
אחר כך הלך אצל בני עמון ומואב, אמר להם מקבלים אתם את התורה? אמרו לפניו רבונו של עולם מה כתוב בה? אמר להם לא תנאף, אמרו לו וכל עצמם של אותם האנשים אינם באים אלא מניאוף הדא הוא דכתיב “ותהרין שתי בנות לוט מאביהן”, אין אנו יכולים לקבל את התורה.
אחר כך הלך לו אצל בני ישמעאל אמר להם מקבלים אתם את התורה? אמרו לפניו רבונו של עולם מה כתיב בה? אמר להם לא תגנוב, אמרו לו כל עצמם של אותם האנשים אינם חיים אלא מן הגניבה ומן הגזל הדא היא דכתיב “יהיה פרא אדם וידו בכל יד כל בו”, אין אנו יכולים לקבל את התורה.
ואחר כך בא לו אצל ישראל אמרו לו נעשה ונשמע

פסיקתא רבתי פיסקא כ”א
[24/08/2023, 19:06:27] Itamar Ben David: אגדה דומה בפרקי דרבי אליעזר פרק מ״א
[24/08/2023, 19:10:44] Doron Jamchi: הפרק הזה מבטא תפיסה של ספר דברים: “בְּהַנְחֵל עֶלְיוֹן גּוֹיִם, {ס} בְּהַפְרִידוֹ בְּנֵי אָדָם; {ר}
יַצֵּב גְּבֻלֹת עַמִּים, {ס} לְמִסְפַּר בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. {ר}
ט כִּי חֵלֶק יְהוָה, עַמּוֹ: {ס} יַעֲקֹב, חֶבֶל נַחֲלָתוֹ.”
לפי הפרשנות הזאת, אמנם אלוהים הוא אלוהי כל העמים, אבל ישראל הוא חלק נחלתו. שאר העמים לא מכירים את אלוהי ישראל.
פאולוס רואה במשיח הנגשה של אלוהים לכל העמים. מעבר מ-“רַק אֶתְכֶם יָדַעְתִּי מִכֹּל מִשְׁפְּחוֹת הָאֲדָמָה” (עמוס, ג: 2) ל- “הַלְלוּ אֶת-יְהוָה, כָּל-גּוֹיִם; שַׁבְּחוּהוּ, כָּל-הָאֻמִּים.” (תהילים, קיז). אפשר לומר שפאולוס מציג תפיסה שהגויים חיים בג’הילייה (מושג הבערות שמוכר מהאסלאם – שלדעתי אומץ מהברית החדשה) ועם הגעת המשיח גם הגויים יכולים להגיע לידי הכרת ה’.
[24/08/2023, 19:13:03] Itamar Ben David: אחלה אז פאולוס טועה. כי התפיסה איננה שאין נחלה לאלוהים בקרב האומות אלא שאת התכנית שלו לשיקום מערכת היחסים עם הבריאה אחרי חטא גם עדן הוא מקדם דרך עם ישראל. כאילו, בן אדם צדיק כמו איוב, שלא מכיר מישהו שטוען שהיה קשור לעם ישראל וממה שאני מבין זה אחד הספרים היותר קדומים בתנ״ך, אין כאן בכלל עמדה לפיה לגויים אין גישה לאלוהים.
[24/08/2023, 19:19:40] Doron Jamchi: פאולוס לא אומר שאין בכלל גויים צדיקים. אלא מדבר באופן כללי שהגויים חיים בבערות – הם עובדי אלילים ולא מכירים את האלוהים האמיתי בורא שמים וארץ.
מה שכתבת זה בדיוק זה – התוכנית לשיקום מערכת היחסים אלוהים מקדם דרך עם ישראל, אבל עם ישראל הוא בעצמו חוטא ונכשל ולכן צריך את הדמות האידיאלית של ישראל, וזה המשיח.
אבל עדיף לחכות עם זה לאיגרות, כי לסטיבן יש מה להגיד בנושא.
[24/08/2023, 19:23:31] Itamar Ben David: למה יש ירידה של שבעים בני יעקב למצריים. למה יש שבעים פרים על המזבח בסוכות. למה ״יצב גבולות עמים למספר בני ישראל״ כלומר ישראלי אחד לכל אומה (70 כנגד 70) למה יש שבעים חכמי סנהדרין דוברי שבעים לשונות? אני יכול להמשיך ככה עוד הרבה. הנפילות של עם ישראל לא מפחיתים מהיותו המדריך של האומות.
[24/08/2023, 19:24:15] Itamar Ben David: אפשר לחכות לאיגרות, העליתי את זה בהקשר של דלת האמונה.
[24/08/2023, 19:24:25] Itamar Ben David: חצי שעה לסיום
[24/08/2023, 19:27:51] Doron Jamchi: אתה מסתכל על מה עם ישראל עושה לטובת אומות העולם. זה לא סותר את זה שפאולוס מסתכל על הגויים ששרויים בעבודת אלילים.
דלת האמונה שפאולוס מדבר עליה היא זניחת האלילות, והתקדמות למציאות של חזון ישעיהו: “וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים, וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל-הַר-יְהוָה אֶל-בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב, וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו, וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו: כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה, וּדְבַר-יְהוָה מִירוּשָׁלִָם.”
[24/08/2023, 19:35:50] Itamar Ben David: יפה ולכן אחד הדברים התמוהים בעיני ביותר זה עצם המסעות של פאולוס בארצות הים התיכון. המגמה כאן היא שהגויים עולים להר השם ולא שפאולוס או חב״ד יוצאים לרחבי העולם
[24/08/2023, 19:38:18] Doron Jamchi: כשנגיע לאיגרת אל הרומים תוסבר המגמה