ברית חדשה יומי - מורי דרך לומדים יחד

פרוטוקול קבוצת לימוד של הברית החדשה
מטעם אגודת מורי הדרך ובחסות אתר בדרך למורה דרך.

מעשי השליחים – פרק יג'

וַאֲנָשִׁים נְבִיאִים וּמְלַמְּדִים הָיוּ בַקְּהִילָּה אֲשֶׁר בְּאַנְטְיוֹכְיָא בַּר־נַבָּא וְשִׁמְעוֹן הַנִּקְרָא נִיגַר וְלוּקְיוֹס הַקּוּרִינִי וּמְנַחֵם אֲשֶׁר גֻּדַּל עִם־הוֹרְדוֹס שַׂר־הָרֹבַע וְשָׁאוּל׃ 2 וַיְהִי בְּשָׁרֲתָם בְּשֵׁם יְהוָֹה וּבְצוּמָם וַיֹּאמֶר רוּחַ הַקֹּדֶשׁ הַבְדִּילוּ לִי אֵת בַּר־נַבָּא וְאֶת־שָׁאוּל לַמְּלָאכָה אֲשֶׁר קְרָאתִים לָהּ׃ 3 וַיָּצוּמוּ וַיִּתְפַּלֲלוּ וַיִּסְמְכוּ אֶת־יְדֵיהֶם עֲלֵיהֶם וַיְשַׁלְּחוּם׃ 4 וְהֵמָּה הַשְּׁלוּחִים עַל־יְדֵי רוּחַ הַקֹּדֶשׁ יָרְדוּ אֶל־סְלוּקְיָא וּמִשָּׁם בָּאוּ בָאֳנִיָּה אֶל־קִיפְרוֹס׃ 5 וַיָּבֹאוּ אֶל־עִיר סְלָמִיס וַיַּגִּידוּ אֶת־דְּבַר הָאֱלֹהִים בְּבָתֵּי הַכְּנֵסִיּוֹת אֲשֶׁר לַיְּהוּדִים וַיְהִי לָהֶם גַּם־יוֹחָנָן לִמְשָׁרֵת׃ 6 וַיַּעַבְרוּ בְּכָל־הָאִי עַד־פָּפוֹס וַיִּמְצְאוּ אִישׁ מְכַשֵּׁף אֶחָד נְבִיא־שֶׁקֶר אִישׁ יְהוּדִי וּשְׁמוֹ בַּר־יֵשׁוּעַ׃ 7 אֲשֶׁר הָיָה עִם־סֶרְגִּיּוֹס פּוֹלוֹס שַׂר הַמְּדִינָה אִישׁ נָבוֹן וְהוּא קָרָא אֵלָיו אֶת־בַּר־נַבָּא וְאֶת־שָׁאוּל וַיִּתְאָו לִשְׁמֹעַ אֶת־דְּבַר הָאֱלֹהִים׃ 8 וַיַּעֲמֹד לְנֶגְדָּם אַלִּימָא הַמְכַשֵּׁף כִּי־זֶה פֵּרוּשׁ שְׁמוֹ וַיְבַקֵּשׁ לְהַטּוֹת אֶת־הַשַּׂר מִן־הָאֱמוּנָה׃ 9 וְשָׁאוּל הַנִּקְרָא גַּם־פּוֹלוֹס מָלֵא רוּחַ הַקֹּדֶשׁ וַיִּסְתַּכֵּל בּוֹ׃ 10 וַיֹּאמֶר אַתָּה הַמָּלֵא כָל־מִרְמָה וְכָל־עַוְלָה בֶּן־בְּלִיַּעַל וְשׂוֹנֵא כָל־צֶדֶק הֲלֹא תֶחְדַּל לְסַלֵּף אֶת־דַּרְכֵי יְהוָֹה הַיְשָׁרִים׃ 11 וְעַתָּה הִנֵּה יַד־יְהוָֹה בְּךָ וְהָיִיתָ עִוֵּר וְלֹא תִרְאֶה אֶת־הַשֶּׁמֶשׁ עַד־עֵת מוֹעֵד וַתִּפֹּל עָלָיו פִּתְאֹם אֲפֵלָה וַחֲשֵׁכָה וַיִּפֶן הֵנָּה וָהֵנָּה וַיְבַקֵּשׁ אִישׁ לְהוֹלִיכוֹ בְיָדוֹ׃ 12 וְהַשַּׂר כַּאֲשֶׁר רָאָה אֶת־אֲשֶׁר נַעֲשָׂה הֶאֱמִין וַיִּשְׁתּוֹמֵם עַל־תּוֹרַת הָאָדוֹן׃ 13 וַיֵּצְאוּ פּוֹלוֹס וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר אִתּוֹ מִפָּפוֹס וַיֵּרְדוּ בָאֳנִיָּה וַיָּבֹאוּ אֶל־פֶּרְגִּי אֲשֶׁר בְּפַמְפּוּלְיָא וְשָׁם נִפְרַד יוֹחָנָן מֵעֲלֵיהֶם וַיָּשָׁב יְרוּשָׁלָיִם׃ 14 וְהֵמָּה נָסְעוּ מִפֶּרְגִּי וַיָּבֹאוּ אֶל־אַנְטְיוֹכְיָא אֲשֶׁר בְּפִיסִדְיָא וַיָּבֹאוּ אֶל־בֵּית הַכְּנֵסֶת בְּיוֹם הַשַּׁבָּת וַיֵּשֵׁבוּ׃ 15 וַיְהִי אַחַר קְרִיאַת הַתּוֹרָה וְהַנְּבִיאִים וַיִּשְׁלְחוּ אֲלֵיהֶם רָאשֵׁי הַכְּנֶסֶת לֵאמֹר אֲנָשִׁים אַחִים אִם־יֵשׁ לָכֶם דְּבַר־מוּסָר לָעָם דַּבֵּרוּ׃ 16 וַיָּקָם פּוֹלוֹס וַיָּנֶף יָדוֹ וַיֹּאמַר אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל וְיִרְאֵי אֱלֹהִים שְׁמָעוּ׃ 17 אֱלֹהֵי הָעָם הַזֶּה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל בָּחַר בַּאֲבוֹתֵינוּ וַיְרוֹמֵם אֶת־הָעָם בִּהְיוֹתָם גֵּרִים בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם וּבִזְרוֹעַ רָמָה הוֹצִיאָם מִשָּׁם׃ 18 וַיִּשָּׂא אֹתָם וַיְכַלְכְּלֵם בַּמִּדְבָּר כְּאַרְבָּעִים שָׁנָה׃ 19 וַיַּשְׁמֵד שִׁבְעָה גוֹיִם בְּאֶרֶץ כְּנָעַן וַיְחַלֵּק אֶת־אַרְצָם לָהֶם לְנַחֲלָה׃ 20 וְאַחֲרֵי־כֵן נָתַן לָהֶם שֹׁפְטִים כְּאַרְבַּע מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים שָׁנָה עַד־יְמֵי שְׁמוּאֵל הַנָּבִיא׃ 21 וַיִּשְׁאֲלוּ מֶלֶךְ וַיִּתֵּן לָהֶם אֱלֹהִים אֶת־שָׁאוּל בֶּן־קִישׁ אִישׁ מִשֵּׁבֶט בִּנְיָמִן אַרְבָּעִים שָׁנָה׃ 22 וְכַהֲסִירוֹ אוֹתוֹ וַיָּקֶם אֶת־דָּוִד לְמֶלֶךְ עֲלֵיהֶם אֲשֶׁר גַּם־הֵעִיד עָלָיו לֵאמֹר מָצָאתִי דָוִד אֶת־בֶּן־יִשַׁי אִישׁ כִּלְבָבִי וְהוּא יַעֲשֶׂה אֶת־כָּל־חֶפְצִי׃ 23 וּמִזַּרְעוֹ הֵקִים הָאֱלֹהִים כְּפִי הַהַבְטָחָה גּוֹאֵל לְיִשְׂרָאֵל אֶת־יֵשׁוּעַ׃ 24 אֲשֶׁר לִפְנֵי בוֹאוֹ קִדֵּם יוֹחָנָן לִקְרֹא אֶת־טְבִילַת הַתְּשׁוּבָה אֶל־כָּל־עַם יִשְׂרָאֵל׃ 25 וַיְהִי כְּכַלּוֹת יוֹחָנָן אֶת־מְרוּצָתוֹ וַיֹּאמֶר לְמִי תַּחְשְׁבוּנִי לֹא אֲנִי הוּא כִּי הִנֵּה הוּא־בָא אַחֲרַי וַאֲנִי נְקַלּתִי מֵהַתִּיר אֶת־נַעֲלֵי רַגְלָיו׃ 26 אֲנָשִׁים אַחִים בְּנֵי מִשְׁפַּחַת אַבְרָהָם וְיִרְאֵי אֱלֹהִים אֲשֶׁר בְּקִרְבְּכֶם לָכֶם שָׁלוּחַ דְּבַר הַיְשׁוּעָה הַזֹּאת׃ 27 כִּי־ישְׁבֵי יְרוּשָׁלַיִם וְרָאשֵׁיהֶם יַעַן אֲשֶׁר לֹא הִכִּירֻהוּ מִלְאוּ בְּמִשְׁפָּטָם אֲשֶׁר שְׁפָטֻהוּ אֶת־דִּבְרֵי הַנְּבִיאִים הַנִּקְרָאִים בְּכָל־שַׁבָּת׃ 28 וְאַף כִּי־לֹא מָצְאוּ־בוֹ מִשְׁפַּט־מָוֶת שָׁאֲלוּ מֵאֵת פִּילָטוֹס לַהֲמִיתוֹ׃ 29 וְכַאֲשֶׁר הִשְׁלִימוּ אֶת־כָּל־הַדְּבָרִים הַכְּתוּבִים עָלָיו הוֹרִידוּ אוֹתוֹ מִן־הָעֵץ וַיַּנִּיחֻהוּ בַּקָּבֶר׃ 30 אֲבָל הָאֱלֹהִים הֱקִימוֹ מִן־הַמֵּתִים׃ 31 וַיֵּרָא יָמִים רַבִּים אֶל־הָעֹלִים אִתּוֹ מִן־הַגָּלִיל יְרוּשָׁלָיְמָה וְהֵמָּה עַתָּה עֵדָיו אֶל־הָעָם׃ 32 וְגַם אֲנַחְנוּ מְבַשְּׂרִים אֶתְכֶם אֶת־בְּשׂוֹרַת הַהַבְטָחָה אֲשֶׁר הָיְתָה לַאֲבוֹתֵינוּ כִּי אֹתָהּ קִיֵּם הָאֱלֹהִים לְבָנֵינוּ בַּהֲקִימוֹ אֶת־יֵשׁוּעַ׃ 33 כַּכָּתוּב בַּמִּזְמוֹר הַשֵּׁנִי בְּנִי אַתָּה אֲנִי הַיּוֹם יְלִדְתִּיךָ׃ 34 וְעַל־הֲקִימוֹ אֹתוֹ מִן־הַמֵּתִים לְבִלְתִּי שׁוּב עוֹד לַשָּׁחַת כֹּה אָמַר אֶתֵּן לָכֶם חַסְדֵי דָוִד הַנֶּאֱמָנִים׃ 35 עַל־כֵּן אֹמֵר גַּם־בְּמָקוֹם אַחֵר לֹא־תִתֵּן חֲסִידְךָ לִרְאוֹת שָׁחַת׃ 36 כִּי דָוִד בְּדוֹרוֹ שֵׁרֵת אֶת־עֲצַת הָאֱלֹהִים וַיִּגְוַע וַיֵּאָסֵף אֶל־אֲבוֹתָיו וַיַּרְא אֶת־הַשָּׁחַת׃ 37 וַאֲשֶׁר הָאֱלֹהִים הֵקִים אוֹתוֹ הוּא לֹא־רָאָה הַשָּׁחַת׃ 38 לָכֵן אֲנָשִׁים אַחִים יִוָּדַע לָכֶם כִּי עַל־יְדֵי־זֶה תִּקָּרֵא לָכֶם סְלִיחַת הַחֲטָאִים׃ 39 וְכָל־הַמַּאֲמִין יִצְדַּק בּוֹ לְכֹל אֲשֶׁר לֹא־יְכָלְתֶּם לְהִצְטַדֵּק מִמֶּנּוּ בְּתוֹרַת משֶׁה׃ 40 לָכֵן הִשָּׁמְרוּ לָכֶם פֶּן־יָבוֹא עֲלֵיכֶם הַנֶּאֱמָר בַּנְּבִיאִים׃ 41 רְאוּ בֹּגְדִים וְהִתַּמְּהוּ וָשֹׁמּוּ כִּי־פֹעַל פֹּעֵל אֲנִי בִּימֵיכֶם פֹּעַל אֲשֶׁר לֹא תַאֲמִינוּ כִּי־יְסֻפַּר לָכֶם׃ 42 וַיְהִי בְּצֵאתָם (מִבֵּית הַכְּנֶסֶת) וַיְבַקְשׁוּ מֵהֶם לְדַבֵּר אֲלֵיהֶם אֶת־הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה בַּשַּׁבָּת הַבָּאָה׃ 43 וּבְהִפָּרֵד הַקָּהָל אִישׁ מֵרֵעֵהוּ רַבִּים מִן־הַיְּהוּדִים וּמִגֵּרֵי הַצֶּדֶק הָלְכוּ אַחֲרֵי פוֹלוֹס וּבַר־נַבָּא וְהֵמָּה דִּבְּרוּ עַל־לִבָּם וַיַּזְהִירוּם לַעֲמֹד בְּחֶסֶד הָאֱלֹהִים׃ 44 וּבַשַּׁבָּת הַשֵּׁנִית נִקְהֲלָה כִּמְעַט כָּל־הָעִיר לִשְׁמֹעַ אֶת־דְּבַר יְהוָֹה׃ 45 וַיְהִי כִּרְאוֹת הַיְּהוּדִים אֶת־הֲמוֹן הָעָם וַיִּמָּלְאוּ קִנְאָה וַיַּכְחִישׁוּ אֶת־דִּבְרֵי פוֹלוֹס הַכְחֵשׁ וְגַדֵּף׃ 46 אָז יַעֲנוּ פּוֹלוֹס וּבַר־נַבָּא בִּפְנֵיהֶם לֵאמֹר בְּדִין הָיָה לְהַשְׁמִיעַ אֶתְכֶם אֶת־דְּבַר הָאֱלֹהִים בָּרִאשׁוֹנָה וְעַתָּה אַחֲרֵי אֲשֶׁר־מְאַסְתֶּם אוֹתוֹ וְדַנְתֶּם עַל עַצְמְכֶם שֶׁאֵינְכֶם זַכָּאִים לְחַיֵּי עוֹלָם לָכֵן הִנְנוּ פֹנִים אֶל־הַגּוֹיִם׃ 47 כִּי כֵן אָמַר לָנוּ יְהוָֹה נְתַתִּיךָ לְאוֹר גּוֹיִם לִהְיוֹת יְשׁוּעָתִי עַד־קְצֵה הָאָרֶץ׃ 48 וַיִּשְׁמְעוּ הַגּוֹיִם וַיִּשְׂמְחוּ וַיְהַלֲלוּ אֶת־דְּבַר יְהוָֹה וַיַּאֲמִינוּ כֹּל אֲשֶׁר הָיוּ מְזֻמָּנִים לְחַיֵּי עוֹלָם׃ 49 וַיִּפְרֹץ דְּבַר־יְהוָֹה בְּכָל־הַמָּקוֹם׃ 50 וְהַיְּהוּדִים הֵסִיתוּ אֶת־הַנָּשִׁים הַחֲסִידוֹת וְהַיְקָרוֹת וְאֶת־אֲצִילֵי הָעִיר וַיְעוֹרֲרוּ רְדִיפָה עַל־פּוֹלוֹס וּבַר־נַבָּא וַיְגָרֲשׁוּם מִגְּבוּלָם׃ 51 וְהֵמָּה נִעֲרוּ עֲלֵיהֶם אֶת־הֶעָפָר מֵעַל רַגְלֵיהֶם וַיֵּלְכוּ לְאִיקָנְיוֹן׃ 52 וְהַתַּלְמִידִים מָלְאוּ שִׂמְחָה וְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ׃

[23/08/2023, 8:03:13] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! מעשי השליחים י״ג
[23/08/2023, 9:15:46] Shira Harpaz Pomeranz: פסוק 20
למישהו יש תובנה על התיארוך שמופיע כאן. כ 450 שנה ממתי עד מתי?
[23/08/2023, 9:17:44] Shira Harpaz Pomeranz: למישהו יש תובנה על איך רוח הקודש דיברה אז והאם יש מי שחושב שהיא ממשיכה לדבר באותו אופן היום?
[23/08/2023, 9:18:50] ~ Dorit Epstein Tour Guide: פסוק 21: שאול מלך 40 שנה??
[23/08/2023, 9:19:10] Doron Jamchi: פסוקים 5 ו-13 יוחנן שמוזכר כאן הוא יוחנן-מרקוס
[23/08/2023, 9:19:46] ~ Dorit Epstein Tour Guide: ובכלל, יש פה דגש יחסית גדול על שאול המלך וקטן יחסית על דוד..
[23/08/2023, 9:20:25] ~ Dorit Epstein Tour Guide: יוחנן מרקוס?
[23/08/2023, 9:20:48] Doron Jamchi: כן. יוחנן שנקרא גם מרקוס
[23/08/2023, 9:21:25] ~ Dorit Epstein Tour Guide: המדובר על התלמיד הצעיר האהוב על ישוע?
[23/08/2023, 9:43:43] ~ Or Ben Ami: יש כבר ממש הפרדה בפרק בין היהודים לבין המאמינים, פסוק 50, פסוק 45. ונכתב בצורה מאוד מכלילה. הרי גם שאול והשליחים יהודים. האם ידוע לנו כיום ע”י מי זה נכתב?
[23/08/2023, 9:56:20] ~ נעמי ארליך קופרמן: ‎This message was deleted.
[23/08/2023, 10:00:16] ~ yaron yuval: סביר להניח שנכתב על ידי לוקס. אבל נראה שיש כאן היפוך של המדרש על קבלת התורה בהר סיני. לפי אותו מדרש הציע אלוהים את התורה לכל העמים שסירבו לקבלה, ורק בני ישראל אמרו נעשה ונשמע.
[23/08/2023, 10:17:42] Shira Harpaz Pomeranz: פסוק 15 שוב תיאור אגבי של המתנהל בבתי כנסת בשבת המעיד על הנוהג במאה הראשונה לספירה, לקרוא בתורה ובנביאים. עוד משהו נראה לי שעולה מתוך הטקסט וזו הנטיה לבקש מיהודים שאינם באי בית הכנסת הקבועים לשאת דברים.
ועוד דבר מעניין הוא הסיכום ההיסטורי של התנ”ך והסקת המסקנות ממנו. נראה שזו היתה הדרך המקובלת לדרשות באותו זמן.
[23/08/2023, 10:51:55] ~ DO RO: שאול מלך 40 שנה לפי יוספוס
קדמוניות, ספר 6

[378] (9) הקץ הזה בא לשאול כפי שנבא לו שמואל על אשר לא שמע למצוות אלהים בדבר העמלקים ועל אשר המית את בית אחימלך הכהן הגדול ואת אחימלך עצמו ואת עיר הכהנים הגדולים. הוא מלך בחיי שמואל שמונה עשרה שנה, ואחרי מותו עשרים ושתים. ככה עזב שאול את החיים.

נראה לי שהמספר הזה לא מקרי – כי גם דוד וגם שלמה מלכו 40 שנה
[23/08/2023, 10:58:43] ~ shamon51: מאיפה לוחות הזמנים האלה,?
[23/08/2023, 11:00:04] Itamar Ben David: בֶּן־שָׁנָ֖ה שָׁא֣וּל בְּמָלְכ֑וֹ וּשְׁתֵּ֣י שָׁנִ֔ים מָלַ֖ךְ עַל־יִשְׂרָאֵֽל שמואל א י״ג
[23/08/2023, 11:01:44] Itamar Ben David: אני לא מכיר תיאור שמדבר על עשרות שנים של שאול. לא מבין למה שיוספוס ייחשב למקור סמכות למקרא
[23/08/2023, 11:03:07] ~ DO RO: אם גם יוספוס וגם לוקס, אולי בהסתמך עליו, מזכירים את ארבעים שנות שלטונו, היו כנראה מסורות שדיברו על כך למרות שבתנ”ך מצויין אחרת
[23/08/2023, 11:04:29] ~ shamon51: זה לא לגמרי מופרך
כי בזמן מותו של שאול בגלבוע
כבר היה מבוגר עם כמה בנים
כש משח למלך היה עלם חמודות
[23/08/2023, 11:13:31] Itamar Ben David: שווה לבדוק בדברי הימים אן משהו כזה
[23/08/2023, 11:41:19] Doron Jamchi: לא. יוחנן התלמיד האהוב הוא יוחנן בן זבדי, אחד השליחים.
יוחנן מרקוס הוא דמות שמופיעה במעשי השליחים. בפרק של אתמול הוזכרה אמא שלו מרים.
[23/08/2023, 11:54:34] Itamar Ben David: אין שם אזכור כמה שנים מלך
[23/08/2023, 11:56:20] Doron Jamchi: בפירוש אברבאנל הוא אומר ששאול מלך 17 שנה: “וההודעה השנית הוא ששאול מלך על ישראל מעת משיחתו עד יום מותו י”ז שנה”.
בביקורת המקרא אומרים שהפסוק משובש וזה היה “X ושתי שנים” או “ושתים ו-X שנים”.

יש בפרשנות היהודית הסבר לפי החלק הראשון. לא הגיוני ששאול היה בן שנה, וכולם מסכימים שאי אפשר להיצמד לפשט במובן של גיל, לכן פירשו את זה משהו בסגנון “שנת המלוכה הראשונה”, ואז “שתי שנים” הוא בעצם מהשנה השנייה והלאה. לפי הקריאה הזו הכתוב רק מספר לנו מה קרה מתחילת המלכתו של שאול. יוצא מכך שלשאול חסרה התבנית של באיזה גיל הוא התחיל למלוך וכמה שנים מלך. ‎<This message was edited>
[23/08/2023, 11:56:42] ~ קובי ברדה Kobby Barda: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[23/08/2023, 11:56:43] ~ קובי ברדה Kobby Barda: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[23/08/2023, 11:56:50] ~ קובי ברדה Kobby Barda: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[23/08/2023, 12:02:30] Itamar Ben David: אם יש אתרים עם מפות מומלצות על כל הערים עליהן מדברים במעשי השליחים ובאיגרות זה יהיה נחמד.
[23/08/2023, 12:02:50] Itamar Ben David: אם יש לינק לפי פרק שקצת עושה לנו סדר בראש על כל המסעות האלו זה יעזור
[23/08/2023, 12:03:25] Doron Jamchi: מתקופת האבות עד סוף יהושע.
כנראה מתבסס על 400 שנה שאלוהים אמר לאברהם בברית בין הבתרים + 40 שנה במדבר + כיבושי יהושע.
[23/08/2023, 12:07:37] Itamar Ben David: עבדות במצרים 210 שנים כמדומני (נראה לי זה חזל) ארבעים שנה במדבר וכמדומני 20 שנה במצריים
[23/08/2023, 12:07:44] Itamar Ben David: עשרים שנה כיבושי יהושע
‎[23/08/2023, 12:13:03] Doron Jamchi: ‎image omitted
[23/08/2023, 12:18:56] Doron Jamchi: בקול ששומעים אבל הוא לא נשמע (“קול דממה דקה”), הייתי אומר במחשבות אבל זה גם לא מדוייק. וזה גם היום.
‎[23/08/2023, 12:19:35] ~ DO RO: ‎image omitted
[23/08/2023, 12:19:36] ~ DO RO: פרק יג חשוב מכמה וכמה היבטים, עוד בטרם נכנסים לפרטים
אם הייתי רוצה לתת כותרת לפרק זה, הייתי בוחרת משוה כמו “פאולוס יוצא לדרך? תרתבי משמע
פטרוס כמנהגי הקהילה, נעלם מן הבמה לעת עתה
במקומו שאול ובר-נבא נבחרים ונקראים ע”י רוח הקודש ונשלחים למשימת הפצת הבשורה
כלומר, השלוחים החדשים במקום פטרוס ויתר השליחים שנבחרו ע”י ישוע, הם נבחרי רוח הקודש
זהו מסעו גם הראשון של שאול , אחד מני רבים ברחבי אסיה הקטנה, בין הקהילות השונות.
כלומר, מעתה , הפצת הבשורה יוצאת אל מחוץ לגבולות הארץ
כאן בפרק זה מופיע גם לראשונה שמו האחר פאולוס (פסוק 8) , המתאים למשימתו במחזות הנכר, אליהם פאולוס מורגל מאוד. הוא בא מטרסוס באסיה הקטנה, מחזיק באזרחות רומית, מכיר את התרבות ההלנית היטב ואת הלכי הרוח , האיש המתאים ביותר למשימה חובקת עולם
בפרק זה הוא גם נושא את נאומו הראשון, אחד מתוך שבעה נאומים במעשי השליחים, והוא מצטייר כנואם בחסד, בעל כושר וידע רטורי רב, יודע כיצד לרתק את קהליו
הוא ניחן בכוח רב גם ביכולתו למגר את כוחות הרשע – הוא מעוור את האיש המכשף שמוזכר בשני שמות , בר ישוע ואלימס, בגלל חוסר יכולתו לראות את האמת ובגלל שמונע ע”י השטן. דמ ותו בהחלט מזיכרה את שמעון מאגוס שפגשנו לפני כמה פרקים , ואחת ממאפייני כתיבתו של לוקס, זה לחזור על מוטיבים באמצעות סיפורים שונים אך דומים, כדי לחזק את המסר.

בתמונה

ציור של רפאל מ1515- פאולוס באתונה (זה יהיה בפרק אחר ) נואם בפני הקהל . הידיים המורמות , פרט מאפיין של פאולוס בהרבה תיאורים באמנות, כציון לנאומיו, לפי מיטב מסורת הנואמים הדגולים של העת העתיקה .
[23/08/2023, 12:20:10] ~ DO RO: תרתי*
[23/08/2023, 12:28:24] Doron Jamchi: עוד משהו על יוחנן-מרקוס: בפרק שלנו הוא נפרד מפאולוס ובר-נבא. בפרק אחר כתוב שהייתה ביניהם מריבה והם לא חברו יחד.
על פי המסורת, יוחנן-מרקוס הצטרף לפטרוס ולפי מה שהוא למד מפטרוס הוא כתב את הבשורה שנקראת על שמו – על פי מרקוס.
לוקס יופיע מאוחר יותר במעשי השליחים כמי שהצטרף לפאולוס ובר-נבא. לכן הוא (לפי דברי הפתיחה של הבשורה) היה צריך ללמוד את הכל מראשית. לפי המסורת הוא גם היה בקשר טוב עם מרים אמא של ישוע, ולכן הוא היחיד שמביא את סיפור הלידה המפורט כולל של יוחנן המטביל. ‎<This message was edited>
[23/08/2023, 12:36:16] Itamar Ben David: פסוק 15- שוב יש לנו עדות בברית החדשה על קריאת ההפטרה. איך אפשר להסביר שמצד אחד פאולוס מוותר על מסורת הזקנים והסמכות הרבנית ומצד שני עדיין קורא הפטרה? האם זה רק עניין של זמן עד שיידחה זאת?
[23/08/2023, 12:36:17] Itamar Ben David: פסוק 23- איך מזרעו של דוד יש את ישוע אם יוסף אינו האב האמיתי אלא מרים נכנסה להריון מרוח הקודש? או שזו לא התיאולוגיה של פאולוס?
[23/08/2023, 12:40:34] ~ Steven A.B: מי אמר שהוא מוותר על מסורת הזקנים?
[23/08/2023, 12:47:30] ~ יניב ספראי מורה דרך – בשביל הספרא pathtales: מלכים א’ יט’
יאוַיֹּ֗אמֶר צֵ֣א וְעָמַדְתָּ֣ בָהָר֮ לִפְנֵ֣י יְהֹוָה֒ וְהִנֵּ֧ה יְהֹוָ֣ה עֹבֵ֗ר וְר֣וּחַ גְּדוֹלָ֡ה וְחָזָ֞ק מְפָרֵק֩ הָרִ֨ים וּמְשַׁבֵּ֤ר סְלָעִים֙ לִפְנֵ֣י יְהֹוָ֔ה לֹ֥א בָר֖וּחַ יְהֹוָ֑ה וְאַחַ֤ר הָר֙וּחַ֙ רַ֔עַשׁ לֹ֥א בָרַ֖עַשׁ יְהֹוָֽה׃ יבוְאַחַ֤ר הָרַ֙עַשׁ֙ אֵ֔שׁ לֹ֥א בָאֵ֖שׁ יְהֹוָ֑ה וְאַחַ֣ר הָאֵ֔שׁ ק֖וֹל דְּמָמָ֥ה דַקָּֽה׃ יגוַיְהִ֣י ׀ כִּשְׁמֹ֣עַ אֵלִיָּ֗הוּ וַיָּ֤לֶט פָּנָיו֙ בְּאַדַּרְתּ֔וֹ וַיֵּצֵ֕א וַֽיַּעֲמֹ֖ד פֶּ֣תַח הַמְּעָרָ֑ה וְהִנֵּ֤ה אֵלָיו֙ ק֔וֹל וַיֹּ֕אמֶר מַה־לְּךָ֥ פֹ֖ה אֵֽלִיָּֽהוּ׃

לדעתי גם היום ניתן לשמוע את האל כך…
כשאמרת *תובנה* כבר פיספסת, כי זה לא משהו תבוני, זה משהו שחשים במהות של הדברים,
לפעמים כל תא בגוף צועק לך בשקט; זה הדבר.. אז מקבלים את המהות של האמונה.
אבל זו רק דעתי🙏🏼
[23/08/2023, 12:55:24] ~ האני נסור – Hani Nassour: אלוהים הציע?
תראה לי איפה זה כתוב🙏
[23/08/2023, 13:04:26] ~ האני נסור – Hani Nassour: לפי מה שאני זוכר מרים הבתולה ויוסף הנגר האבא המאמץ הם בני דודים (האבא של כל אחד).
[23/08/2023, 13:06:34] Doron Jamchi: רוב היהודים המשיחיים לא מקבלים את ההנחה שפאולוס וויתר על כל מסורת הזקנים. סמכות רבנית זה משהו אחר.
ובאופן כללי לגבי השאלה הזו, ממליץ לך לעיין במחקרים של פרופ’ מיכל בר-אשר סיגל שחוקרת את יחסי יהודים-נוצרים בתקופת המשנה והתלמוד.
[23/08/2023, 13:06:41] ~ האני נסור – Hani Nassour: אז לפי היהדות אימוץ = ביולוגי
[23/08/2023, 13:17:05] Doron Jamchi: מרים היא משושלת דוד
[23/08/2023, 13:18:57] Itamar Ben David: נאמני פאולוס ויתרו על שבת וברית מילה אז ישמרו על מסורת הזקנים? יש כנסיות שקוראות הפטרה? והקטנה מתוך הרומים פרק ח: כי חק רוח החיים שבמשיח ישוע שחרר אותי מחק החטא והמות;
[23/08/2023, 13:20:22] Itamar Ben David: אוקיי, וממתי ירושה של זרע מלוכה או כהונה עובר דרך האם?
[23/08/2023, 13:23:18] Itamar Ben David: לא הבנתי האני – אימוץ זה לא שייכות ביולוגית. קל וחומר – עזרא הסופר דורש לגרש את הנשים הנוכריות וילדיהן, שברור לחלוטין שהילדים הם צאצאי יהודים (מה שמכונה בהלכה ״זרע ישראל״)
[23/08/2023, 13:23:31] Itamar Ben David: נו אז מה?
[23/08/2023, 13:23:47] Itamar Ben David: ואיך זה מתיישב עם המסורת על היותה בת כהן (יואכים כמדומני)
[23/08/2023, 13:29:10] Itamar Ben David: פסוק 33- פרק ב בתהילים מדבר המלכה של דוד או שלמה (ויש לדעתי עוד כמה אפשרויות אצל המפרשים למיניהם), בכל מקרה, אם מייחסים זאת כנבואה על ישוע כפי שטוען פאולוס- אז איך דוד נכנס למשוואה בתור אבא שלו? או שישוע הוא אדם צאצא של דוד או שהוא בן אלוהים ואז דוד לא ממש רלוונטי.
[23/08/2023, 13:33:02] Itamar Ben David: עוד איזו התייחסות משעשעת של פאולוס לענייני החוק (אל הגלטיים פרק ג): ג הוי גלטים כסילים! מי אחז את עיניכם אחרי שהודיעוכם בפרוש שישוע המשיח נצלב? 2 דבר אחד רוצה אני שתודיעוני: האם בשל קיום מצוות התורה קבלתם את הרוח, או בשל שמיעה שבאמונה? 3 האם כסילים אתם כל כך? האם לאחר שהתחלתם ברוח תגיעו כעת לשלמות על-ידי הבשר?
[23/08/2023, 13:33:15] Itamar Ben David: כאילו די ברור שהוא מתנגד לחוקי התורה, קל וחומר למסורת הזקנים וסמכות הרבנים
[23/08/2023, 13:33:19] ~ Steven A.B: אז טעות בידך.
חכה לאיגרות של שאול לתבין.
על הגויים לא לקחת עול אשר לא ניתן להם, אך היהודים המאמינים בישוע, מה שנקרא ‘בני המילה’ מלים את בניהם וממשיכים באורך חיים יהודי, כולל שאול בעצמו.
[23/08/2023, 13:33:42] Itamar Ben David: אז נחכה
[23/08/2023, 13:36:01] ~ Steven A.B: הוא לא מתהגד לחוקי התורה, הוא מתנגד להצדקה על ידי חוקי התורה.
שכן, הגלטים, שאינם יהודים, חשבו להרוויח את הישועה שלהם על ידי קיום מצוות לא להם. בדומה למלך עוזיה אשר רצה להקטיר וזה לא תפקידו, כך אותם גויים מקיימים את מצוות התורה כי הם חושבים שהם יכולים להשיג צדקה.
[23/08/2023, 13:39:55] Itamar Ben David: “גדול המצווה ועושה משאינו מצווה ועושה”
[23/08/2023, 13:40:32] Itamar Ben David: אם אותם יראי השם היו באים בפני בית דין ומקבלים עול מלכות שמיים – תאמין לי שהם היו נהנים משכר מצוות חחחחחחחחחחחחחחח
[23/08/2023, 13:40:56] Itamar Ben David: במובן הזה אני מסכים עם פאולוס
[23/08/2023, 13:44:25] Itamar Ben David: פסוק 41 מצטט את חבקוק פרק א – שבכלל מדבר על כיבושי האימפריה הבבלית בשל חטאי עם ישראל. שאול פה עושה פריסטייל חבל על הזמן: ה רְאוּ בַגּוֹיִם וְהַבִּיטוּ, וְהִתַּמְּהוּ תְּמָהוּ: כִּי-פֹעַל פֹּעֵל בִּימֵיכֶם, לֹא תַאֲמִינוּ כִּי יְסֻפָּר. ו כִּי-הִנְנִי מֵקִים אֶת-הַכַּשְׂדִּים, הַגּוֹי הַמַּר וְהַנִּמְהָר; הַהוֹלֵךְ, לְמֶרְחֲבֵי-אֶרֶץ, לָרֶשֶׁת, מִשְׁכָּנוֹת לֹּא-לוֹ.
[23/08/2023, 13:46:17] Itamar Ben David: שאלה כללית – מקובל לומר שרבים מאותם יראי השם של בית שני לא התגיירו בשל הסלידה מברית המילה, אבל כן נמשכו מאוד ליהדות ולרעיונות יהודיים. האם בברית החדשה יש רמז לכך שבאמת עניין ברית המילה היה כזה קרדינלי עבור אותם זכרים יראי השם?
[23/08/2023, 13:48:47] ~ Rosi Pataky Wagshal: ‎This message was deleted by admin ~ DO RO.
[23/08/2023, 13:53:25] Itamar Ben David: פסוק 46- אם קראתי נכון – זו פעם ראשונה בעצם שתלמידי ישוע נותנים עדיפות ברורה לגויים על פני יהודים שדוחים את תורת האדון. אולי זה קרה לפני כן – אבל לא בעוצמה שאני קורא פה עכשיו. מה זה אומר בעצם? כלומר אם יהודים שומעים את השליחים ודוחים את הדרשות שלהם והמסר נקלט יותר אצל לא יהודים מאשר אצל יהודים – מה זה אומר על האותנטיות של המסר של השליחים? כלומר אם אכן יש כאן מסר נבואי מה מפריע ליהדות קפריסין לקבל אותו? הציפייה למשיח הייתה חזקה, הרצון לשחרור מעול רומא הייתה חזקה, הרצון שיגיע משיח בן דוד היה קיים, מה זה אומר שיהודים דוחים את המסר הזה?
[23/08/2023, 13:55:59] Itamar Ben David: פרקים מרתקים, לצערי בגלל שאני ממוקד תמיד בהדרכה בישראל אני פחות מגיע לפרקים האלו – ולכן אני שמח שיש את הקבוצה הזו. אם יש למישהו רעיונות איך קפריסין מתחברת להדרכה בישראל (פיטום הקטורת לדוגמה) אשמח. בכלל הפרקים האלו דורשים יצירתיות. בר נבא לדוגמה, אנחנו יודעים שהוא מקפריסין, האם יש אתרים בישראל שמזכירים את קפריסין? אולי כשרואים צלפים בכותל (קייפר) לחבר לקפריסין? אשמח לעוד רעיונות.
‎[23/08/2023, 13:59:24] Itamar Ben David: ‎image omitted
‎[23/08/2023, 13:59:25] Itamar Ben David: ‎image omitted
[23/08/2023, 13:59:45] Itamar Ben David: השלמה קטנה של אתמול- כאן נמצא כלא פטרוס לא רחוק מהאחיות ציון
[23/08/2023, 14:30:32] ~ Opher: כמעט כל הדרכה עם קבוצות נוצריות, בעיקר אונגליות, מגיעה השאלה –
מדוע היהודים לא קיבלו את ישוע כמשיח?

אחד הדברים שאני מסביר, זה שליהודים יש “אפשרויות נוספות”. הרי היו הרבה רבנים וכל רב נותן את הסבריו. כשהםרושים/צדוקים באים אל ישוע ו”בוחנים” אותו, הם למעשה משווים את דבריו לדברי רב אחר ששמעו.

אצל הגויים אין את ההשוואה הזו. הגויים הם כמו כוס ריקה שדברים השליחים ממלאים, לעומת הכוס החצי מלאה של היהודים שצריך להחליף את המים – יותר קשה.

ישוע היה המשיח ה 5 בתקופה הרומית. ה 4 לפניו גם היו עם תלמידים, גם עשו ניסים – 2 ברחו מאימת הרומאים, אחד נצלב והאחרון אם לא טועה ערפו את ראשו. הסיפור שלהם הסתיים עם המוות/בריחה

ההבדל בין 4 אלה לישוע, הוא שהסיפור של ישוע לא הסתיים במוות על הצלב, אלא התלמידים טענו לתחייה והמשך הסיפור.

אז הציפייה למשיח קיימת אצל היהודים, אבל יש מספר אפשרויות
[23/08/2023, 14:32:08] ~ Dorit Epstein Tour Guide: אשמח לדעת מי היו השלושה הראשונים ?
[23/08/2023, 14:34:23] Itamar Ben David: שאלו אותי את השאלה הזו הרבה מאוד פעמים, ואני נוהג לומר – למה לא קיבלו בלשון עבר, הרי גם היום רוב היהודים לא מקבלים את משיחיותו. אני לא יודע לגבי “האופציות הרוחניות” שהציעו רבנים אחרים באותה תקופה, ייתכן וגם זה העסיק את אותם יהודים. אני פשוט מנסה להבין האם כאשר אני קורא את התנ”ך, בלי קשר אפילו לדברי הרבנים, האם אני מוצא את דברי התנ”ך מתגשמים בברית החדשה? נכון לעכשיו לא ממש, אבל בוא נראה איך דברים מתפתחים.
[23/08/2023, 14:56:20] ~ Doron Hoffman: מי היו ה4 האחרים?
[23/08/2023, 15:17:46] ~ האני נסור – Hani Nassour: אכן הסבא שלה ושל יוסף אחים.(שושלת דוד)
[23/08/2023, 15:35:03] ~ Opher: ישוע מזכיר את יהודה (בן חזקיה). מניח שיש ערך בויקיפדיה עליו גם כן.
יש תדאוס, כנראה אחרי תקופת ישוע…
לצערי לא זוכר את השאר ולא בבית לחפש בזמן הקרוב.
אבל “משיחים” ביהדות הם לא תופעה נדירה. בסוף מוגדרים כמשיחי שקרכמובן.
לאורך כל ההיסטוריה נמצאים משיחים כאלו ואחרים. המוכר ביניהם הוא שבתאי צבי שנולד באיזמיר(?) בסוף התאסלם
[23/08/2023, 16:13:41] Doron Jamchi: לפי הפרוטו אוונגליון של יעקב – יהויקים לא היה כהן, כתוב שהוא היה מצאצאי ישראל. הקשר לדוד בפרוטו-אוונגליון מתברר בחיבור קצת מאוחר יותר, כשהכהנים מחפשים בתולות מבית דוד שיתפרו פרוכת לבית המקדש.

אם היא מצאצאי דוד זה אומר שישוע הוא מצאצאי דוד, וכבן לשושלת דוד אלוהים יכול לתת לו את כתר דוד. בסוף אלוהים מחליט, בדיוק כמו בפרק שלנו: “*22 כַּאֲשֶׁר הֵסִיר אוֹתוֹ* [את שאול] *הֵקִים לָהֶם אֶת דָּוִד לְמֶלֶךְ וְעָלָיו הֵעִיד בְּאָמְרוֹ: ‘מָצָאתִי דָּוִד בֶּן־יִשַׁי, אִישׁ כִּלְבָבִי, וְהוּא יַעֲשֶׂה אֶת כָּל חֶפְצִי.’*”
[23/08/2023, 16:24:13] Doron Jamchi: את אלימס המכשף מקפריסין אפשר לספר יחד עם המכשף השומרוני.
אפשר לדבר על בית הכנסת כמו שהוזכר פה (אנשים שבאו מרחוק, קריאת התורה והנביאים, דרשות)
[23/08/2023, 16:33:45] Itamar Ben David: תצטרך להסביר למה בנות צלופחד יכולות להתחתן רק עם בני מנשה ולמה כתוב בספר במדבר שפוקדים את בני ישראל לפי בתי האב: וַיִּהְיוּ פְּקֻדֵיהֶם לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם אַלְפַּיִם וְשֵׁשׁ מֵאוֹת וּשְׁלֹשִׁים.
[23/08/2023, 16:34:47] Itamar Ben David: יפה. ממצאים שומרונים לא חסר: מוזאון ישראל השומרוני הטוב מערות קבורה ברמת אביב מניח שיש עוד הרבה שאני לא מכיר.
[23/08/2023, 16:35:15] ~ Steven A.B: בעזרת השם ישוע אני אכתוב ספר בנושא הזה.
הסיבה שהיהודים לא מקבלים את ישוע היא בגלל הסתר פנים.
[23/08/2023, 16:36:50] Itamar Ben David: סטיבן אבל שלא יקח יותר מדי שנים בבקשה.
[23/08/2023, 16:44:36] Doron Jamchi: כי אלוהים אמר 😂
[23/08/2023, 16:45:35] Itamar Ben David: נו אז מה אתה בא אלי עפ ישוע צאצא של מרים מבית דוד – זה לא תופס חביבי
[23/08/2023, 16:46:13] Doron Jamchi: אם זה רשום זה תופס
[23/08/2023, 16:55:15] Itamar Ben David: רשום בברית החדשה תוך סתירת התנך?
[23/08/2023, 16:56:37] Doron Jamchi: למה סתירה?
[23/08/2023, 17:00:06] Itamar Ben David: למה שהיורש של דוד המלך יבוא מאישה? עם כל הכבוד לנשים כמובן
[23/08/2023, 17:07:50] Doron Jamchi: א. אין פסוק בתנ”ך שאומר שלא.
ב. ללידת הבתולין יש השלכות תיאולוגיות אחרות מהפירוש המיתולוגי שכביכול נועד להוכיח שהוא בן אלוהים.
למשל דרך לידת הבתולין, ישוע הוא זרע האישה, כמו שנאמר לנחש: “וְאֵיבָה אָשִׁית בֵּינְךָ וּבֵין הָאִשָּׁה וּבֵין זַרְעֲךָ וּבֵין זַרְעָהּ הוּא יְשׁוּפְךָ רֹאשׁ וְאַתָּה תְּשׁוּפֶנּוּ עָקֵב׃ ס” (בראשית ג 15).
[23/08/2023, 17:09:50] Itamar Ben David: הבאתי שתי דוגמאות מובהקות לכך שהירושה השבטית עוברת בקו זכרי
[23/08/2023, 17:10:53] Itamar Ben David: כנל בזכויות הכהונה: כֹּ֣ל ׀ תְּרוּמֹ֣ת הַקֳּדָשִׁ֗ים אֲשֶׁ֨ר יָרִ֥ימוּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֮ לַֽיהֹוָה֒ נָתַ֣תִּֽי לְךָ֗ וּלְבָנֶ֧יךָ וְלִבְנֹתֶ֛יךָ אִתְּךָ֖ לְחׇק־עוֹלָ֑ם בְּרִית֩ מֶ֨לַח עוֹלָ֥ם הִוא֙ לִפְנֵ֣י יְהֹוָ֔ה לְךָ֖ וּלְזַרְעֲךָ֥ אִתָּֽךְ׃ (בנותיך איתך הכוונה לנשים ולבנות בתולות שהחזקת האב)
[23/08/2023, 17:13:35] Itamar Ben David: ויחזקאל לז וְיָשְׁב֣וּ עַל־הָאָ֗רֶץ אֲשֶׁ֤ר נָתַ֙תִּי֙ לְעַבְדִּ֣י לְיַֽעֲקֹ֔ב אֲשֶׁ֥ר יָֽשְׁבוּ־בָ֖הּ אֲבֽוֹתֵיכֶ֑ם וְיָשְׁב֣וּ עָלֶ֡יהָ הֵ֠מָּה וּבְנֵיהֶ֞ם וּבְנֵ֤י בְנֵיהֶם֙ עַד־עוֹלָ֔ם וְדָוִ֣ד עַבְדִּ֔י נָשִׂ֥יא לָהֶ֖ם לְעוֹלָֽם׃
[23/08/2023, 17:13:48] Itamar Ben David: אין ירושה שבטית שלא עוברת דרך האב
[23/08/2023, 17:14:29] Itamar Ben David: מַגְדִּל֮ יְשׁוּע֢וֹת מַ֫לְכּ֥וֹ וְעֹ֤שֶׂה חֶ֨סֶד ׀ לִמְשִׁיחו לְדָוִ֥ד וּלְזַרְע֗וֹ עַד־עוֹלָֽם׃
[23/08/2023, 17:15:19] Itamar Ben David: אכן יש זרע לאישה כמו שיש זרע לאדם לא מבחינה ביולוגית אלא מבחינת צאצאים
[23/08/2023, 17:15:25] Doron Jamchi: אבל מה זה קשור?
קודם כל, אם ככה, למה לפי חז”ל היהדות עוברת בקו אימהי?

ודווקא המסורת שאומרת שמרים הייתה מבית דוד והתחתנה עם יוסף שהוא גם צאצא מבית דוד, זה היה בשביל שיושע יקבל את נלגיטימיות הדוידית. בטקסטים ביזנטים מסתמכים על החוק מבנות צלפחד שירשו את אביהן בתנאי שיתחתנו עם אנשים מאותו שבט.
[23/08/2023, 17:17:27] Itamar Ben David: האם ישוע אינו זרעו של אדם? כי זה אשכרה בגניאולוגיה של לוק פרק ג
[23/08/2023, 17:18:18] Itamar Ben David: זהות לאומית עוברת דרך הנשים זהות שבטית דרך הגברים
[23/08/2023, 17:18:23] ~ Opher: ברית בין ה’ לאברהם- ולזרעו.
ה”יהדות” עברה במקרא דרך האב. אחאב מתחתן עם איזבל אבל בנו נחשב לבן ישראל, כי האבא היה חלק משבטי ישראל.
זה מאוחר מאוד שזה משתנה, בתקופה הרומית המאוחרת. היו כל כך הרבה מרידות, שהייתה סכנה ליהדות. ישבו רבנים והחליטו ‘גם אם חייל רומי יאנוס אישה שהייתה נשואה ליהודי, אז כדי להחיות את היהדות גם הילד שלה ייחשב כיהודי.
לקח עוד 1000 שנים אחרי התקופה הרומית, כדי שרבנים יישבו שוב ויחליטו שמעתה היהדות תעבור דרך האם (תקופת הרמב”ם פחות או יותר)
[23/08/2023, 17:19:05] Itamar Ben David: ראה פרשת ״המקלל״
[23/08/2023, 17:21:53] Itamar Ben David: לי אין שום בעיה עם הטענה שמרים מבית דוד. אני פשוט לא מבין למה – במידה וישוע בן אלוהים – זה רלוונטי. כלומר אם אלוהים אבא שלו- אז הוא בהכרח לא צאצא של בית דוד בקו ההורשה המלוכני
[23/08/2023, 17:24:53] Itamar Ben David: יש להבחין בין התקופה הפורמטיבית של האבות – שבה יש בנייה של הזהות הלאומית ולכן טורחים האבות להשיא את בניהם לקרובי המשפחה בחרן- לבין התקופה שבאה אחרי שיעקב מוליד את השבטים- אז דווקא יש אפשרות לגייר נשים
[23/08/2023, 17:26:02] Itamar Ben David: הטענה שהזהות הלאומית היהודית עוברת דרך האם רק מימי בית שני לא מקובלת עלי. זה להתעלם מסיפורים מקראיים שלמים
[23/08/2023, 17:26:08] Doron Jamchi: יפה.
לכן אבל האם זה אומר שחז”ל סותרים את המקרא בגלל זה?
השומרונים למשל יגידו שכן. אבל אפשר להגיד שאין סתירה כי זה תלוי פרשנות, למשל ההסתמכות על גירוש הנשים בימי עזרא.
באותו אופן אני טוען שכותבי הברית החדשה לא התייחסו בכלל לקו ירושה מלוכני-זכרי (אם בכלל היה מושג כזה באותה תקופה). מבחינתם ישוע הוא בן דוד, אם דרך מרים אמא שלו ואם באמצעות אימוץ על ידי יוסף.
[23/08/2023, 17:28:33] Doron Jamchi: הלאומיות התחילה במאה ה-19.
במקרא זו שייכות שיבטית/חמולתית.
[23/08/2023, 17:30:54] ~ עופר מארצנו לעצמנו: תתפלא. לאומיות בעם היהודי התחילה לפני 😁
[23/08/2023, 17:32:33] Itamar Ben David: קח לך את תהילים פט:
[23/08/2023, 17:33:34] Itamar Ben David: מָצָאתִי, *דָּוִד עַבְדִּי*; בְּשֶׁמֶן קָדְשִׁי מְשַׁחְתִּיו.
כב אֲשֶׁר יָדִי, תִּכּוֹן עִמּוֹ; אַף-זְרוֹעִי תְאַמְּצֶנּוּ.
כג לֹא-יַשִּׁיא אוֹיֵב בּוֹ; וּבֶן-עַוְלָה, לֹא יְעַנֶּנּוּ.
כד וְכַתּוֹתִי מִפָּנָיו צָרָיו; וּמְשַׂנְאָיו אֶגּוֹף.
כה וֶאֱמוּנָתִי וְחַסְדִּי עִמּוֹ; וּבִשְׁמִי, תָּרוּם קַרְנוֹ.
כו וְשַׂמְתִּי בַיָּם יָדוֹ; וּבַנְּהָרוֹת יְמִינוֹ.
כז הוּא יִקְרָאֵנִי, אָבִי אָתָּה; אֵלִי, וְצוּר יְשׁוּעָתִי.
כח אַף-אָנִי, בְּכוֹר אֶתְּנֵהוּ; עֶלְיוֹן, לְמַלְכֵי-אָרֶץ.
כט לְעוֹלָם, אשמור- אֶשְׁמָר- לוֹ חַסְדִּי; *וּבְרִיתִי, נֶאֱמֶנֶת לוֹ. וְשַׂמְתִּי לָעַד זַרְעוֹ;* וְכִסְאוֹ, כִּימֵי שָׁמָיִם.
לא *אִם-יַעַזְבוּ בָנָיו, תּוֹרָתִי;* וּבְמִשְׁפָּטַי, לֹא יֵלֵכוּן.
לב אִם-חֻקֹּתַי יְחַלֵּלוּ; וּמִצְוֺתַי, לֹא יִשְׁמֹרוּ.
לג וּפָקַדְתִּי בְשֵׁבֶט פִּשְׁעָם; וּבִנְגָעִים עֲוֺנָם.
לד וְחַסְדִּי, לֹא-אָפִיר מֵעִמּוֹ; וְלֹא-אֲשַׁקֵּר, בֶּאֱמוּנָתִי.
[23/08/2023, 17:33:46] Itamar Ben David: כלומר ברור לגמרי שההבטחה למלוכה של בית דוד זה דרך הבנים
[23/08/2023, 17:34:27] Itamar Ben David: דורון אתה רוצה להסתבך עם הרב קוק בחודש אלול?
[23/08/2023, 17:51:08] Doron Jamchi: תמשיך לקרוא. זה גם פרק נבואי על ישוע:
“39 וְאַתָּה זָנַחְתָּ וַתִּמְאָס הִתְעַבַּרְתָּ עִם־מְשִׁיחֶךָ׃ 40 נֵאַרְתָּה בְּרִית עַבְדֶּךָ חִלַּלְתָּ לָאָרֶץ נִזְרֹו׃ 41 פָּרַצְתָּ כָל־גְּדֵרֹתָיו שַׂמְתָּ מִבְצָרָיו מְחִתָּה׃ 42 שַׁסֻּהוּ כָּל־עֹבְרֵי דָרֶךְ הָיָה חֶרְפָּה לִשְׁכֵנ͏ָיו׃ 43 הֲרִימֹותָ יְמִין צָרָיו הִשְׂמַחְתָּ כָּל־אֹויְבָיו׃ 44 אַף־תָּשִׁיב צוּר חַרְבֹּו וְלֹא הֲקֵימֹתֹו בַּמִּלְחָמָה׃ 45 הִשְׁבַּתָּ מִטְּהָרֹו וְכִסְאֹו לָאָרֶץ מִגַּרְתָּה׃ 46 הִקְצַרְתָּ יְמֵי עֲלוּמָיו הֶעֱטִיתָ עָלָיו בּוּשָׁה סֶלָה׃ 47 עַד־מָה יהוה תִּסָּתֵר לָנֶצַח תִּבְעַר כְּמֹו־אֵשׁ חֲמָתֶךָ׃ 48 זְכָר־אֲנִי מֶה־חָלֶד עַל־מַה־שָּׁוְא בָּרָאתָ כָל־בְּנֵי־אָדָם׃ *49 מִי גֶבֶר יִחְיֶה וְלֹא יִרְאֶה־מָּוֶת יְמַלֵּט נַפְשֹׁו מִיַּד־שְׁאֹול סֶלָה׃ 50 אַיֵּה חֲסָדֶיךָ הָרִאשֹׁנִים אֲדֹנָי נִשְׁבַּעְתָּ לְדָוִד בֶּאֱמוּנָתֶךָ׃* 51 זְכֹר אֲדֹנָי חֶרְפַּת עֲבָדֶיךָ שְׂאֵתִי בְחֵיקִי כָּל־רַבִּים עַמִּים׃ 52 אֲשֶׁר חֵרְפוּ אֹויְבֶיךָ יהוה אֲשֶׁר חֵרְפוּ עִקְּבֹות מְשִׁיחֶךָ׃” (תהלים פט)

שים לב לניגוד החד בין ההבטחה לדוד לבין ההמשך. והמחבר גם מעלה תמיהה על מי יכול להימלט מהמוות?
הרי שושלת דוד נקטעה בגלות בבל. איזה בן דוד בכלל יכול עם טענה לגיטימית שהוא היורש מלבד היותו צאצא לבית דוד?
ולפי הפרק הזה, המחבר תולה תקווה באלוהים – שהוא יזכור את הברית עם דוד. הוא לא מייחל בהכרח לבן ישיר.
וישוע הוא גם בן דוד, וגם נמלט מהמוות, וגם בו חודשה ברית המלוכה שניתנה לדוד.
[23/08/2023, 17:54:45] ~ Albert: אני אבא מאמץ, וכתבתי 3 ספרים על הנשוא הזה. אחד מהם הוא הראשון מסוגו בשפה שנקרא: “האימוץ בנצרות”.
לכן הנושא קרוב אליבי.
לענייננו:
עניין שהירושה אינה עוברת דרך האם ביהדות שהו רעיון שחדר ליהדות המאוחרת כלומר מוזכרת החל מתקופת התלמוד:
*בבלי, שבת קטז, ע”א, ע”ב*
על הסיפור של: אמא שלום, אשתו של ר’ אליעזר, אחותו של רבן גמליאל היתה. היה פילוסוף אחד בשכנותם, שהוציא שם שאיננו מקבל שוחד, שרצו לצחק בו… וחלק מהדיון המוזכר שם. הם מגיעים לשאלה השלישית: “שאלת ירושת הבת”.
פרשנים וחוקרים דנים בנושא זה ואומרים: ששאלת *ירושת הבת* יכולה להיות רמז מוסווה *לשושלת ישוע וייחוסו לדוד המלך דרך אמו,* שהרי יוסף אינו אביו, ואם *אין הבת יורשת* אז ישוע אינו משושלת דוד המלך.
הרעיון הזה הוא מאוחר מאוד, ולא היה מקובל בתקופתו של ישוע עלי אדמות. מה עוד שאימו יולדתו הינה מבית דוד… ומה עוד שאביו המאמץ גם הוא מבית דוד…
אני אישית לא הולך אחר מסורות, כי אם אך ורק לפי הטקסט המקראי: “התנ”ך והברית חדשה”, ללא תוספות וללא מגרעות…
[23/08/2023, 17:58:55] Itamar Ben David: פסוק 39- מדבר על אלוהים שזוהי את משיחו וממגר את כיסאו
[23/08/2023, 18:00:03] Itamar Ben David: או לחילופין- יגיע בן דוד- ואף אחד לא יבקש ממנו תעודת זהות – אלא הוא פשוט במעשיו יוכיח שהוא משיח בן דוד (ישעיהו ב׳ י׳ וכן הלאה)
[23/08/2023, 18:01:24] ~ Ziv: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[23/08/2023, 18:02:47] Itamar Ben David: קודם כל תודה על השית ואם יש לך קישורים לספרים שלך יוזמן לשים. שנית סיפור בתלמוד שהוא רמז מוסווה לא יכול להחליף פסוקים מפורשים
[23/08/2023, 18:08:47] Itamar Ben David: תודה על השיתוף התכוונתי
[23/08/2023, 18:52:58] ~ יוסי טל: חברים, זה מספר טופולוגי. אין לו משמעות מדויקת. נתקלים בזה הרבה. גם ארבעים שנה במדבר. 40 יום שישוע מתבודד וצם ויש עוד הרבה. המשמעות היא הרבה זמן. יש לנו עוד כמה מספרים כאלה ולכל אחד משמעות קצת אחרת. 3, 7, 12
[23/08/2023, 18:56:34] ~ Albert: נכון מאוד… הכי נח והכי נכון לקחת את הטקסט – הפשט כמו שהוא… התועלת מירבית… ללא פילפולי לשון וסלסולי טקסטים בלתי רלוונטיים… תודה איתמר
[23/08/2023, 19:05:00] Itamar Ben David: בוא אני אסבך קצת בשעה האחרונה, זה טקסט קאנוני לסוגיה הזו של זהות לאומית שעוברת דרך האם אבל הוא לא הכי קל להבנה: וְלֹ֥א תִתְחַתֵּ֖ן בָּ֑ם בִּתְּךָ֙ לֹֽא־תִתֵּ֣ן לִבְנ֔וֹ וּבִתּ֖וֹ לֹֽא־תִקַּ֥ח לִבְנֶֽךָ׃ ד כִּֽי־יָסִ֤יר אֶת־בִּנְךָ֙ מֵֽאַחֲרַ֔י וְעָֽבְד֖וּ אֱלֹהִ֣ים אֲחֵרִ֑ים וְחָרָ֤ה אַף־יְהוָה֙ בָּכֶ֔ם וְהִשְׁמִֽידְךָ֖ מַהֵֽר׃ דברים ז
[23/08/2023, 19:05:53] Itamar Ben David: צריך גם לשאול למה אומה נקראת אומה על שם האם ולא אובה על שם האב.
[23/08/2023, 19:06:14] Itamar Ben David: מתכנסים לסיום חברים
[23/08/2023, 19:15:47] Shira Harpaz Pomeranz: בני רחב היו בני העם שלה?
בני נשותיו הנוכריות של שלמה היו בני עמן?
ההלכה שהלאום הוא לפי האם, אינה מקראית אלא מאוחרת יותר. (אולי מעידה שהלכה לא ירדה עם משה מסיני).
המאמינים שישוע הוא המשיח בן דוד ובן האלהים, מתייחסים הן למרים והן ליוסף כסוג של מאמצים. לא חושבת שהמאמינים חושבים שלישוע היה די אן איי של מרים.
הקישור לשושלת דוד הוא לא גנטי.
[23/08/2023, 19:17:03] Itamar Ben David: איזו רחב?
[23/08/2023, 19:17:13] Itamar Ben David: שלמה העביר את כולן גיור מזורז בעיקרון
[23/08/2023, 19:18:04] Itamar Ben David: שירה תצטרכי להתווכח עם עזרא הסופר ומשה רבנו.
[23/08/2023, 19:20:26] Itamar Ben David: לא מכיר נוצרי שחושב שרות המואבייה אינה סבתא רבא של דוד המלך. בשביל מה צריך את הסיפור הזה אם היהדות נקבעת לפי האב? אז בועז התחתן עם מישהי מה זה משנה עם מי
[23/08/2023, 19:22:17] Itamar Ben David: נקודה נוספת למחשבה לגבי שושלת המלוכה דרך האבות בלבד- לא בדקתי את זה מעולם אבל אני מנחש שחלק מהאמהות של מלכי ישראל ויהודה אינן נזכרות בשמן. לא יודע כמה אבל מענין לבדוק את זה. ניחוש שלי- יש פה ושם מלכים ששם אימם לא מוזכר בתנך, ואין לזה שום השלכה על היותם יורשים לגיטימיים של דוד המלך.
[23/08/2023, 19:31:17] ~ Amos Davidowitz: לא היה גיור מזורז, כי לא היה גיור. האדם נשאל/ה האם הם רוצים להיות חלק מישראל. היו מתחייבים זהו. נגמר. כמו אצל השומרונים כיום.
[23/08/2023, 19:38:12] Itamar Ben David: תחזור למגילת רות
[23/08/2023, 19:38:30] Doron Jamchi: אבל יש פה עניין עקרוני – אין בתנ”ך תקדים של בן דוד שנולד רק מאשה מבית דוד, ככה שאי אפשר להישען על התנ”ך במקרה הזה.
מה שכן מופיע בתנ”ך הוא הבחירה האלוהית במלך, ללא תלות במסגרת אנושית, והדוגמה הבולטת לכך היא דוד.
אז גם אם ישוע הוא לא “בן” במובן של חולייה בשרשרת זכרית, הוא עדיין נחשב בן דוד. הברית החדשה בשום צורה לא מעידה על סתירה במקרה הזה. לא מהפסוק הראשון במתי שקורא לו בן דוד בן אברהם. לא בקטעים הרבים שאנשים קוראים לישוע “בן דוד”. ולא בטענות של פאולוס שישוע הוא בן דוד.
[23/08/2023, 19:45:19] Itamar Ben David: שני דברים: אחד- אם מה שחשוב זה הבחירה האלוהית ולא הייחוס – למה להקדיש פרק וחצי בברית החדשה לגניאולוגיה? שתיים- אני מסכים שלעתיד לבוא משיח בן דוד לא יבוא עם מגילת יוחסין- אלא יעשה פעולות שיעידו על משיחיותו, ולכן ממש לא רלוונטי מגילת היוחסין שלו. במובן הזה- אני מסכים איתך ששושלת היוחסין של ישוע פחות קריטית.
[23/08/2023, 19:47:40] Doron Jamchi: כי ההבטחה ניתנה לדוד אז חייב להיות קשר לדוד.
[23/08/2023, 19:49:03] ~ yaron yuval: לגבי כל הדיון האם ישוע בן דוד או לא- במתי ישוע אומר “כי מן האבנים האלה יכול אלוהים להקים בנים לאברהם”. ואם לאברהם הוא יכול, למה לדוד לא?
[23/08/2023, 19:50:32] Itamar Ben David: חייב להיות קשר זה נכון, אבל לא נראה לי שמישהו יוכל לנפק שושלת יוחסין כזו. לכן המבחן האמיתי יהיו מעשיו.
[23/08/2023, 19:59:28] Doron Jamchi: יש לך שושלת בברית החדשה. אם היא לא לגיטימית בעיניך זו בעיה אחרת. אבל אם הכותבים הביאו אותה לפנינו זה המסמך היחיד שאנחנו יכולים להסתמך עליו ולהתמודד איתו.
אבל אני מסכים שהמבחן האמיתי הוא המעשים, כי יכולים להיות הרבה בני דוד.
[23/08/2023, 20:10:24] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed this group’s settings to allow only admins to send messages to this group
[23/08/2023, 20:09:57] Itamar Ben David: חברים מדהים כרגיל ממש תודה על הדיון. נזכיר למי שמותש מכמות ההודעות- יש גם קבוצת קריאה ללא דיונים (קישור בתיאור הקבוצה). לילה טוב ממשיכים מחר! נזכיר שקצת לפני ראש השנה נסיים את מעשי השליחים ונצא להפסקה יחסית ארוכה לרגל החגים. אז שווה להתאמץ עוד קצת עכשיו. עוד הערה קטנה- ההודעות נשמרות באתר של הקבוצה לפי פרקים, ולכן שווה להתאמץ ולשאול את השאלות או לנסות ולנסח תשובות- כי זה יהיה הפרוטוקול שאיתו נוכל לעבוד בהמשך במידה ונרצה לייצר סיכומים שונים – פרוייקט עתידי אפשרי…