ברית חדשה יומי - מורי דרך לומדים יחד

פרוטוקול קבוצת לימוד של הברית החדשה
מטעם אגודת מורי הדרך ובחסות אתר בדרך למורה דרך.

מעשי השליחים – פרק כ'

וְאַחֲרֵי אֲשֶׁר שָׁקְטָה הַמְּהוּמָה קָרָא פוֹלוֹס לַתַּלְמִידִים וַיְבָרֲכֵם וַיֵּצֵא לָלֶכֶת לְמַקְדּוֹנְיָא׃ 2 וַיַּעֲבֹר בַּמְּדִינוֹת הָהֵן וַיַּזְהֵר אֹתָם בִּדְבָרִים רַבִּים וַיָּבֹא אֶל־אֶרֶץ יָוָן׃ 3 וַיֵּשֶׁב שָׁם שְׁלֹשָׁה חֳדָשִׁים וַיְהִי בְּאָמְרוֹ לָלֶכֶת אֶל־סוּרְיָא וַיֶּאֶרְבוּ־לוֹ הַיְּהוּדִים וַיִּוָּעַץ לָשׁוּב דֶּרֶךְ מַקְדּוֹנְיָא׃ 4 וַיֵּלְכוּ אִתּוֹ עַד לְאַסְיָא סוֹפַטְרוֹס (בֶּן־פּוּרוֹס) הַבְּרוֹאִי וּמִן־הַתַּסְלוֹנִיקִים אֲרִסְטַרְכוֹס וּסְקוֹנְדוֹס וְגָיוֹס הַדֶּרְבִּי וְטִימוֹתִיּוֹס וּמִן־אַסְיָא טוּכִיקוֹס וּטְרוֹפִימוֹס׃ 5 וְהֵם הָלְכוּ לְפָנֵינוּ וַיּוֹחִילוּ לָנוּ בִּטְרוֹאָס׃ 6 וַאֲנַחְנוּ יָצָאנוּ מִן־פִילִפִּי אַחֲרֵי יְמֵי חַג־הַמַּצּוֹת וּמִקֵּץ חֲמִשָּׁה יָמִים בָּאנוּ בָאֳנִיָּה אֲלֵיהֶם אֶל־טְרוֹאַס וַנֵּשֶׁב שָׁם שִׁבְעַת יָמִים׃ 7 וַיְהִי בְּאֶחָד בַּשַּׁבָּת כַּאֲשֶׁר נֶאֶסְפוּ הַתַּלְמִידִים לִבְצֹעַ הַלֶּחֶם וַיְדַבֵּר אִתָּם פּוֹלוֹס כִּי־אָמַר לָלֶכֶת מִשָּׁם לְמָחֳרַת הַיּוֹם וַיַּאֲרֵךְ הַדָּבָר עַד־חֲצוֹת הַלָּיְלָה׃ 8 וְנֵרוֹת רַבִּים דֹּלְקִים בָּעֲלִיָּה אֲשֶׁר נֶאֱסַפְנוּ שָׁם׃ 9 וּבָחוּר אֶחָד אַבְטוּכוֹס שְׁמוֹ יֹשֵׁב בַּחַלּוֹן וַיֵּרָדֵם בְּהַאֲרִיךְ פּוֹלוֹס אֶת־אִמְרָתוֹ וַתִּגְבַּר עָלָיו שְׁנָתוֹ וַיִּפֹּל מֵהַמָּדוֹר הַשְּׁלִישִׁי לְמַטָּה וַיִּשָׂאֻהוּ וְהוּא מֵת׃ 10 וַיֵּרֶד פּוֹלוֹס וַיִּגְהַר עָלָיו וַיְחַבְּקֵהוּ וַיֹּאמֶר אַל־תִּבָּהֲלוּ כִּי נִשְׁמָתוֹ בּוֹ׃ 11 וְאַחַר עָלָה וַיִּבְצַע הַלֶּחֶם וַיִּטְעַם וַיֶּרֶב לָשִׂיחַ אִתָּם עַד־אוֹר הַבֹּקֶר וַיֵּצֵא לָלֶכֶת לְדַרְכּוֹ׃ 12 וְהֵם הֵבִיאוּ אֶת־הַנַּעַר חָי וַיְנֻחֲמוּ עַד־מְאֹד׃ 13 וַאֲנַחְנוּ קִדַּמְנוּ לָרֶדֶת בַּאֳנִיָּה וַנַּעֲבֹר אַסּוֹסָה לָקַחַת־שָׁם אִתָּנוּ אֶת־פּוֹלוֹס כִּי־כֵן צִוָּה וְהוּא אֹמֵר לָלֶכֶת שָׁמָּה בְּרַגְלָיו׃ 14 וַיִּפְגֹשׁ אֹתָנוּ בְּאַסּוֹס וַנִּקַּח אֹתוֹ וַנָּבֹא אֶל־מִיטוּלִינִי׃ 15 וּמִשָּׁם יָצָאנוּ בָאֳנִיָּה וַנִּפְגַּע מִמָּחֳרָת אֶל־מוּל כִּיּוֹס וּבַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי עָבַרְנוּ אֶל סָמוֹס וַנָּלֶן בִּטְרוֹגוּלְיוֹן וּלְמָחֳרָתוֹ בָּאנוּ אֶל־מִילִיטוֹס׃ 16 כִּי־פוֹלוֹס אָמַר לַעֲבֹר מֵעַל־פְּנֵי אֶפֶסוֹס לְבִלְתִּי הִצְטָרֵךְ לְהִתְמַהְמֵהַּ בְּאַסְיָא כִּי אָץ אוּלַי יוּכַל לָבוֹא לְחַג הַשָּׁבוּעוֹת יְרוּשָׁלָיִם׃ 17 וּמִמִּילִיטוֹס שָׁלַח אֶל־אֶפְסוֹס וַיִּקְרַא אֶת־זִקְנֵי הַקְּהִילָּה׃ 18 וַיָּבֹאוּ אֵלָיו וַיֹּאמֶר לָהֶם אַתֶּם יְדַעְתֶּם אֵת אֲשֶׁר הָיִיתִי עִמָכֶם בְּכָל־עֵת לְמִן־הַיּוֹם הָרִאשׁוֹן אֲשֶׁר דָּרְכָה רַגְלִי בְּאַסְיָא׃ 19 אֲשֶׁר עָבַדְתִּי אֶת־הָאָדוֹן בַּעֲנָוָה וּבִדְמָעוֹת הַרְבֵּה וּבְמַסּוֹת הַמֹּצְאוֹת אֹתִי בְּנִכְלֵי הַיְּהוּדִים׃ 20 וְלֹא־כִחַדְתִּי מִכֶּם כָּל־דְּבַר תּוֹעֶלֶת וְהִגַּדְתִּיו לָכֶם וְלִמַּדְתִּי אֶתְכֶם בָּרַבִּים וּבְכָל־בָּיִת וָבָיִת׃ 21 וָאַזְהֵר הַיְּהוּדִים וְהַיְּוָנִים עַל־הַתְּשׁוּבָה לֵאלֹהִים וְעַל הָאֱמוּנָה בַּאֲדֹנֵינוּ יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ׃ 22 וְעַתָּה הִנְנִי הֹלֵךְ יְרוּשָׁלָיִם וַאֲנִי אֲסִיר הָרוּחַ וְלֹא אֵדַע מַה־יִּקְרֵנִי שָׁם׃ 23 אֶפֶס כִּי־רוּחַ הַקֹּדֶשׁ מֵעִיד בְּכָל־עִיר וָעִיר לֵאמֹר כִּי־מוֹסֵרוֹת וְצָרוֹת נָכוֹנוּ לִי׃ 24 וְאָנֹכִי לֹא אָחוּשׁ לְאַחַת מֵהֵנָּה וְגַם־נַפְשִׁי לֹא יָקְרָה בְעֵינָי מִכַּלּוֹת בְּשִׂמְחָה אֶת־מְרוּצָתִי וְאֶת־הַשֵּׁרוּת אֲשֶׁר קִבַּלְתִּי מֵאֵת הָאָדוֹן יֵשׁוּעַ לְהָעִיד עַל־בְּשׂוֹרַת חֶסֶד אֱלֹהִים׃ 25 וְעַתָּה הִנֵּה אָנֹכִי יֹדֵעַ כִּי אַתֶּם כֻּלְּכֶם אֲשֶׁר הִתְהַלַּכְתִּי בְּקִרְבְּכֶם הַלוֹךְ וְהַשְׁמֵעַ אֶת־מַלְכוּת יְהוָֹה כִּי לֹא־תוֹסִיפוּ עוֹד רְאוֹת פָּנָי׃ 26 עַל־כֵּן מֵעִיד אֲנִי בָכֶם הַיּוֹם הַזֶּה כִּי־נָקִי אָנֹכִי מִדְּמֵי כֻלְּכֶם׃ 27 כִּי לֹא כִחַדְתִּי מֵהַגִּיד לָכֶם אֶת־עֲצַת הָאֱלֹהִים כֻּלָּהּ׃ 28 לָכֵן שִׁמְרוּ אֶת־נַפְשׁוֹתֵיכֶם וְאֶת־כָּל־הָעֵדֶר אֲשֶּׁר בּוֹ הֵקִים אֶתְכֶם רוּחַ הַקֹּדֶשׁ לִפְקִידִים לִרְעוֹת אֶת־עֲדַת הָאָדוֹן אֲשֶּׁר קָנָה־לוֹ בְּדָמוֹ שֶׁלּוֹ׃ 29 כִּי יֹדֵעַ אֲנִי אֲשֶׁר אַחֲרֵי צֵאתִי יָבוֹאוּ בְתוֹכֲכֶם זְאֵבִים עַזִּים אֲשֶׁר לֹא־יָחוּסוּ עַל־הָעֵדֶר׃ 30 וְגַם־מִקִּרְבְּכֶם יָקוּמוּ אֲנָשִׁים דֹּבְרֵי תַהְפֻּכוֹת לְהַטּוֹת אַחֲרֵיהֶם אֶת־הַתַּלְמִידִים׃ 31 עַל־כֵּן שְׁקֹדוּ וְזִכְרוּ כִּי שָׁלֹשׁ שָׁנִים יוֹמָם וָלַיְלָה לֹא חָדַלְתִּי לְדַבֵּר עַל־לֵב כָּל־אֶחָד מִכֶּם בְּדִמְעָה׃ 32 וְעַתָּה אַחַי אֶעֱזָבְכֶם לֵאלֹהִים וְלִדְבַר חַסְדּוֹ אֲשֶׁר־לוֹ הָעֹז לִבְנוֹת אֶתְכֶם וְלָתֵת לָכֶם נָחֲלָה בְּקֶרֶב כָּל־הַמְקֻדָּשִׁים׃ 33 לֹא חָמַדְתִּי כֶּסֶף אִישׁ אוֹ זְהָבוֹ אוֹ לְבוּשׁוֹ׃ 34 וְאַתֶּם יְדַעְתֶּם כִּי־יָדַי אֵלֶּה עָשׂוֹּ בְּעַד צְרָכַי וּבְעַד צָרְכֵי הַהֹלְכִים אִתִּי׃ 35 וּבַכֹּל הֶרְאֵיתִי אֶתְכֶם כִּי כֵן עָלֵינוּ לַעֲמֹל לִתְמֹךְ בַּעֲמַל יָדֵינוּ אֶת־הַחַלָּשִׁים וְלִזְכֹּר אֶת־דִּבְרֵי הָאָדוֹן יֵשׁוּעַ כִּי־הוּא אָמַר טוֹב אֲשֶׁר־תִּתֵּן מִשֶּׁתִּקָּח׃ 36 וְאַחֲרֵי דַבְּרוֹ אֶת־הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה כָּרַע עַל־בִּרְכָּיו וַיִּתְפַּלֵּל עִם־כֻּלָּם׃ 37 וַיִּבְכּוּ כֻלָּם בְּכִי גָדוֹל וַיִּפְּלוּ עַל־צַוְּארֵי פוֹלוֹס וַיְנַשְּׁקוּ לוֹ׃ 38 וּבְיוֹתֵר הִתְעַצְּבוּ עַל־הַדָּבָר אֲשֶׁר דִּבֵּר כִּי לֹא־יוֹסִיפוּ עוֹד לִרְאוֹת פָּנָיו וַיְלַוֻּהוּ אֶל־הָאֳנִיָּה׃

[03/09/2023, 8:20:34] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! מעשי השליחים פרק כ
[03/09/2023, 9:30:55] Itamar Ben David: פסוק 2- מה זה יוון מבחינת הטקסט פה? איזה חלק של יוון היום?
[03/09/2023, 9:32:27] Itamar Ben David: פסוק 6 מעניין. אין עדיין שמות לחגים של הקהילה? האם הם חוגגים גם את פסח והאם אותם שבעת ימים הם יותר מסתם ציון זמן אלא הקבלה לפסח-חג המצות?
[03/09/2023, 9:34:22] Itamar Ben David: פסוק 7- ראשון בשבוע זה מינוח יהודי מובהק ליום ראשון. סטיבן נדמה לי אמר שהתחייב היא במוצ״ש, שזה אכן יום ראשון, השאלה היא האם כאן אנחנו לומדים על טקס שקורא בשבת בערב עד חצות הלילה או בראשון בבוקר עד חצות היום. מעניין
[03/09/2023, 9:35:02] Itamar Ben David: פסוק 8- הופך את זה לעוד יותר מענין כי או שאין שם חלונות או שאכן מדובר בלילה, כלומר התחייה היא במוצאי שבת
[03/09/2023, 9:36:21] Itamar Ben David: אחלה חומר גם לחדר הסעודה האחרונה וגם למיסות / סעודות אדון בכללי
[03/09/2023, 9:37:22] Itamar Ben David: פסוק 11- נראה לי די סוגר את הגולל- סעודת האדון הזו היא במוצ״ש. אשמח לתיקונים ותובנות.
[03/09/2023, 9:39:10] Itamar Ben David: פסוק 22- מה החשש של שאול מהקהילה בירושלים? לא הבנתי
[03/09/2023, 9:41:53] Itamar Ben David: פסוק 33- בהתנגשות ישירה עפ מה שפאולוס מלמד באגרת הראשונה אל הקורינתים פרק ט: הרי בתורת משה כתוב: “לא-תחסם שור בדישו.” האם לשורים דואג אלהים? 10 או שבכלל למעננו הוא אומר זאת? אכן למעננו זה נכתב, כדי שהחורש יחרש בתקוה והדש ידוש בתקוה להשתתף ביבול. 11 אם זרענו לכם דברים רוחניים, מה רבותא בכך אם נקצר דברים חמריים מכם? 12 ואם לאחרים יש חלק בזכות עליכם, הלא כל שכן לנו?
[03/09/2023, 9:44:19] Itamar Ben David: לי נראה שהוא בהחלט מעוניין בכספים של מאמינים
[03/09/2023, 9:55:09] ~ Steven A.B: כן, אבל הוא גם אומר לא להיות מעמסה על הקהילה, הוא עצמו עבד כדי להרוויח את כספו, אבל הוא אומר שהפועל ראוי ללחמו. ומי שמשקיע את רוב זמנו בדברים הרוחניים, ראוי שיקבל שכר מהמאמינים.
[03/09/2023, 10:21:00] ‪+972 54‑697‑6325‬: ‎‪+972 54‑697‑6325‬ left
[03/09/2023, 11:57:42] Itamar Ben David: עד לזמן האחרון רוב חכמי ישראל עבדו ולא התפרנסו מהרבנות, דברים כמובן שונים כיום. ״אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות״ כידוע
[03/09/2023, 11:59:00] Itamar Ben David: פסוק 32, מה זה אומר ״המקודשים״? כלומר האם זו קבוצה מסוימת בקרב המאמינים?
[03/09/2023, 12:00:31] Itamar Ben David: פסוק 35- ישוע אומר טוב לתת לקחת? אם כן היכן, אני חושב שביהדות מקובל לומר שטוב לקחת/לקבל כדי לתת. כלומר להיות צינור של שפע.
[03/09/2023, 12:01:51] Itamar Ben David: פסוק 38, מבחינת המסעות של שאול, האם אנחנו במסע השני? השלישי? איך הוא יודע שכבר לא יחזור אל אותן קהילות? יש לנו הערכה באילו שנים מדובר? (מניח ששנות החמישים?)
[03/09/2023, 12:54:34] ~ חדוה הדר: תודה רבה על הדיונים והביאורים המלמדים
[03/09/2023, 12:54:39] ~ חדוה הדר: ‎~ חדוה הדר left
[03/09/2023, 18:01:08] Doron Jamchi: בוודאות היה באזור קורינתוס, בפלופונס, וכנראה עוד מקומות שבגבולות פרובינקיה אכאיה.
צפון יוון של היום זה מקדוניה ההיסטורית.
[03/09/2023, 18:09:57] Doron Jamchi: מה הכוונה שמות לחגים? כבר יש שמות לפי התנ”ך.
פסחא = פסח (בהגייה ארמית)
פנטקוסט = יום החמישים. על פי הפסוקים “וּסְפַרְתֶּם לָכֶם, מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת, מִיּוֹם הֲבִיאֲכֶם, אֶת-עֹמֶר הַתְּנוּפָה: שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת, תְּמִימֹת תִּהְיֶינָה. טז עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִת, תִּסְפְּרוּ *חֲמִשִּׁים יוֹם*;” (ויקרא, כג: 16-15). מה שאנחנו קוראים לו חג השבועות, על בסיס ספירת השבועות, נקרא גם יום החמישים כי הוא חל ביום ה-50 לספירה.

אגב יש עדויות של ההיסטוריה הכנסייתית שהמשיכו לקיים את החגים כמו אצל היהודים גם במאה ה-5 לס’. סוקרטס מקונסטנטינופול כתב שבימיו היו נוצרים שהלכו לשאול את היהודים אם זה הזמן לחגוג את הפסח. גם על המעבר ללוח השנה הרומי (לציין את הפסח ב-14 באפריל, מקביל ל-14 בניסן) לא עבר בלי התנגדות כמו שאוסביוס סיפר.
[03/09/2023, 18:12:47] Doron Jamchi: אני מסכים שזה במוצ”ש.
אבל אם מדובר בסעודת האדון יש על זה מחלוקת פרשנית (לדעתי כן)
[03/09/2023, 18:17:57] Doron Jamchi: The saints
הכוונה לכל המאמינים. הוא אומר את זה בכנגד האנשים דוברי התהפוכות שהוא מזכיר בפסוק 30. הוא מזהיר אותם וגם מעודד אותם לסמוך על אלוהים.
[03/09/2023, 18:22:22] Itamar Ben David: כלומר עשו סעודת האדון במוצש ואז עוד אחת ביום ראשון? כי נראה שיש כאן סעודת אדון וחברותא אל תוך הלילה, אז למה שתהיה עוד אחת בראשון בבוקר/צהריים. אגב יהודים משיחיים עורכים סעודת אדון בשבת במהלך היום או במוצ״ש?
[03/09/2023, 18:25:03] Itamar Ben David: אני סוקר רגע שמות תואר של בני העדה: המאמינים, המקודשים, הבחירים, המוצדקים, כל השמות האלו מיועדים לכל המאמינים? או שלמיטב הבנתנו יש איזה הבחנה ביניהם?
[03/09/2023, 18:33:36] Doron Jamchi: לקבל במשמעות של לאחוז במשהו ולשמור. ראה לדוגמה המשל בלוקס, יב: 21-13.
[03/09/2023, 18:38:30] Doron Jamchi: סוף המסע השלישי. כנראה שנת 55.
[03/09/2023, 18:43:32] Doron Jamchi: ביום ראשון בבוקר שאול עזב, אז זה היה בלילה כנראה. לא נראה לי שהייתה עוד אחת בבוקר.

בקהילות של יהודים משיחיים עושים את זה באסיפה. אם מתאספים בשישי בערב אז זה בערב. אם בשבת בבוקר אז בבוקר.
[03/09/2023, 18:46:57] ~ Albert: כן כל השינויים והתארים האלה מתאימים לכולם… לכל אלה שהאמינו בישוע כך מתאר אותם הטקסט של הברית החדשה… מאוחר יותר החלו מסורות בכנסיה והחלו לתת תואר קדוש רק לאלה שעונים על מספר תנאים: כגון שעשה ניסים עוד בחייו, עשה ניסים לאחר מותו, חייב להיות מישהו שכבר איננו בחיים, לפחות 100 שנה… ורק אז מכריזים עליו כקדוש… וזה מבלבל אותנו עם הטקסט המקראי…
[03/09/2023, 18:47:13] ~ DO RO: נכון, בפרק 20 מוצג חלק ממסעו השלישי שמתפרש על פני פרקים 18-21 – מתחיל באנטיוכיה ומסתיים בירושלים כעבור שלוש שנים בסביבות שנת 58. http://www.about-jesus.org/paul-third-missionary-journey-map.htm#map
[03/09/2023, 19:39:15] Itamar Ben David: לא חושב שהבנתי. טוב לתת מלקחת, מתחבר לי לויתור על העולם החומרי. זה משהו שאכן ישוע מלמד פשוט לא בניסוח הזה. על כל פנים, יש משהו בדחיית העולם החומרי בברית החדשה שמנוגד במידה רבה לתפיסה התנ״כית, קריאת שמע מבטאת את זה מצוין ״דגנך תירושך ויצהרך״. גם פאולוס בפרק הזה- לא מבטל, כי אי אפשר לבטל את החומריות, ומצפה לתמיכה הכלכלית של המאמינים. לכן לא נראה לי שאני מבין מה היחס לעולם החומרי. לא נמצה את זה בהכרח בפרק הזה, מניח שזה יעלה גם בהמשך.
[03/09/2023, 19:40:14] Itamar Ben David: אני הולך איתך רק בפלפול הלכתי: עיקר הדין זה להתאסף במוצאי שבת? כי נראה שלא נוצרים ולא יהודים משיחיים עושים זאת
[03/09/2023, 19:41:26] Itamar Ben David: מדהים אלברט תודה, באמת פתרת לי פה משהו.
[03/09/2023, 19:41:48] Itamar Ben David: מתכנסים לסיום
[03/09/2023, 19:54:41] Doron Jamchi: האסיפות התחילו בשבתות ובהדרגה עברו ליום ראשון. לא חושב שיש משהו מיוחד במוצ”ש. בפרק הזה זה נראה שפאולוס רצה לבלות כמה שיותר זמן עם המאמינים והוא תכנן לצאת ביום ראשון בבוקר, אז יצא שכל מוצ”ש הם העבירו כמו התאספות.