וַיְהִי בִּהְיוֹת אַפּוֹלוֹס בְּקוֹרִנְתּוֹס וַיַּעֲבֹר פּוֹלוֹס בַּמְּדִינוֹת הָעֶלְיוֹנֹת וַיֵּרֶד אֶל־אֶפֶסוֹס וַיִּמְצָא־שָׁם תַּלְמִידִים׃ 2 וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם הֲנִתְּנָה בָכֶם רוּחַ הַקֹּדֶשׁ אַחֲרֵי אֲשֶׁר הֶאֱמַנְתֶּם וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו אַף לֹא שָׁמַעְנוּ כִּי יֵשׁ רוּחַ הַקֹּדֶשׁ׃ 3 וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם עַל־מָה אֵפוֹא הָטְבַּלְתֶּם וַיֹּאמְרוּ טְבִילַת יוֹחָנָן׃ 4 וַיֹּאמֶר פּוֹלוֹס יוֹחָנָן הִטְבִּיל טְבִילַת הַתְּשׁוּבָה וְאָמַר אֶל־הָעָם שֶׁיַּאֲמִינוּ בַּאֲשֶׁר יָבוֹא אַחֲרָיו וְהוּא הַמָּשִׁיחַ יֵשׁוּעַ׃ 5 וַיְהִי כְּשָׁמְעָם אֶת־הַדָּבָר הַזֶּה וַיִּטָּבְלוּ בְּשֵׁם יֵשׁוּעַ הָאָדוֹן׃ 6 וַיִּסְמֹךְ פּוֹלוֹס יָדָיו עֲלֵיהֶם וַתָּבֹא עֲלֵיהֶם רוּחַ הַקֹּדֶשׁ וַיְמַלֲלוּ בִלְשֹׁנוֹת וַיִּתְנַבָּאוּ׃ 7 וְכֻלָּם כִּשְׁנֵים עָשָׂר אִישׁ׃ 8 וַיָּבֹא אֶל־בֵּית הַכְּנֶסֶת וַיִּקְרָא־שָׁם בְּאֹמֶץ לִבּוֹ וַיְדַבֵּר עִמָּם כִּשְׁלשָׁה חֳדָשִׁים וַיַּט אֶת־לִבָּם אֶל־מַלְכוּת הָאֱלֹהִים׃ 9 וּמִקְצָתָם הִקְשׁוּ אֶת־לְבָבָם וְלֹא הֶאֱמִינוּ וַיְדַבְּרוּ סָרָה עַל־הַדֶּרֶךְ הַהוּא לִפְנֵי הַקָּהָל וַיָּסַר מֵהֶם וַיַּבְדֵּל מִתּוֹכָם אֶת־הַתַּלְמִידִים וַיְדַבֵּר אֲלֵיהֶם יוֹם יוֹם בְּבֵית הַמִּדְרָשׁ אֲשֶׁר לְטוּרְנוּס׃ 10 וְכֵן כִּשְׁנָתַיִם יָמִים וַיִּשְׁמְעוּ כָּל־ישְׁבֵי אַסְיָא הַיְּהוּדִים וְהַיְּוָנִים אֶת־דְּבַר יֵשׁוּעַ הָאָדוֹן׃ 11 וְהָאֱלֹהִים עָשָׂה גְּבוּרוֹת גְּדֹלוֹת עַל־יְדֵי פוֹלוֹס׃ 12 עַד לְהַנִּיחַ סוּדָרִים וַחֲגֹרֹת מֵעַל־עוֹר בְּשָׂרוֹ עַל־הַחוֹלִים וַיָּסוּרוּ מֵהֶם תַּחֲלֻאֵיהֶם וְגַם־הָרוּחוֹת הָרָעוֹת יָצָאוּ׃ 13 וַאֲנָשִׁים מִן־הַיְּהוּדִים נְבוֹנֵי לַחַשׁ וְסֹבֲבִים בָּאָרֶץ הוֹאִילוּ לְהַזְכִּיר אֶת־שֵׁם יֵשׁוּעַ הָאָדוֹן עַל־אֲחוּזֵי הָרוּחוֹת הָרָעוֹת לֵאמֹר מַשְׁבִּיעַ אֲנִי אֶתְכֶם בְּיֵשׁוּעַ אֲשֶׁר פּוֹלוֹס קֹרֵא בִשְׁמוֹ׃ 14 וְהָעֹשִׂים הַדָּבָר הַזֶּה שִׁבְעַת בְּנֵי סְקֵוָה הַיְּהוּדִי מִגְּדוֹלֵי הַכֹּהֲנִים׃ 15 וַיַּעַן הָרוּחַ וַיֹּאמַר אֶת־יֵשׁוּעַ אֲנִי מַכִּיר וְאֶת־פּוֹלוֹס אֲנִי יֹדֵעַ וְאַתֶּם מִי אַתֶּם׃ 16 וַיִּתְנַפֵּל עֲלֵיהֶם בַּעַל הָרוּחַ הָרָעָה וַיִּגְבַּר עֲלֵיהֶם וַיִּכְבְּשֵׁם וַיָּנוּסוּ מִן־הַבַּיִת הַהוּא עֵירֻמִּים וּפְצוּעִים׃ 17 וַיִּוָּדַע הַדָּבָר לְכָל־הַיְּהוּדִים וְהַיְּוָנִים ישְׁבֵי אֶפֶסוֹס וַיִּפֹּל פַּחַד עַל־כֻּלָּם וַיִּגְדַל שֵׁם הָאָדוֹן יֵשׁוּעַ׃ 18 וְרַבִּים מִן־הַמַּאֲמִינִים בָּאוּ וַיִּתְוַדּוּ וַיּוֹדִיעוּ אֶת־אֲשֶׁר עָשׂוֹּ׃ 19 וְרַבִּים אֲשֶׁר עָשְׂקוּ בְּהַבְלֵי כְשָׁפִים הֵבִיאוּ אֶת־סִפְרֵיהֶם וַיִּשְׂרְפוּם בָּאֵשׁ לְעֵינֵי כֹל וַיְחַשְּׁבוּ אֶת־מְחִירָם וְהִנֵּה הוּא חָמֵשׁ רִבּוֹ דִּינָרִים׃ 20 וּדְבָר יְהוָֹה גָּבַר מְאֹד וַיֵּלֶךְ הָלֹךְ וְחָזֵק׃ 21 וַיְהִי כִּכְלוֹת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וַיִּוָּעַץ פּוֹלוֹס בְּרוּחוֹ לַעֲבֹר בְּתוֹךְ מַקְדּוֹנְיָא וַאֲכַיָּא לָלֶכֶת יְרוּשָׁלָיִם וַיֹּאמֶר אַחֲרֵי הֱיוֹתִי שָׁמָּה רָאֹה אֶרְאֶה גַּם אֶת־רוֹמִי׃ 22 וַיִּשְׁלַח שְׁנַיִם מִן־הַמְּשָׁרְתִים אֹתוֹ אֶל־מַקְדּוֹנְיָא אֶת־טִימוֹתִיּוֹס וְאֶת אֲרִסְטוֹס וְהוּא עָשָׂה עוֹד יָמִים בְּאַסְיָא׃ 23 וַתְּהִי בָּעֵת הַהִיא מְהוּמָה גְדוֹלָה עַל־אֹדוֹת דֶּרֶךְ יְהוָֹה׃ 24 כִּי־צוֹרֵף כֶּסֶף אֶחָד דְּמַטְרִיּוֹס שְׁמוֹ עֹשֵׂה הֵיכְלֵי כֶסֶף שֶׁל־אַרְטְמִיס הִמְצִיא לֶחָרָשִׁים שָׂכָר הַרְבֵּה׃ 25 וַיַּקְהֵל אֹתָם וְאֶת־יֶתֶר הָעֹסְקִים בַּמְּלָאכָה הַהִיא וַיֹּאמַר אֲנָשִׁים אַתֶּם יֹדְעִים כִּי מִן־הַמְּלָאכָה הַזֹּאת עָשִׂינוּ חָיִל׃ 26 וְאַתֶּם רֹאִים וְשֹׁמְעִים אֲשֶׁר לֹא בְאֶפֶסוֹס לְבַדָּה כִּי־גַם כִּמְעַט בְּאַסְיָא כֻלָּהּ זֶה פוֹלוֹס פִּתָּה וְהִדִּיחַ הֲמוֹן עַם־רָב לֵאמֹר לֹא־אֱלֹהִים אֵלֶּה הַנַּעֲשִׂים בְּיָדָיִם׃ 27 וְעַתָּה עוֹד מְעַט וְחֶלְקֵנוּ זֶה יִהְיֶה לְבוּז וְגַם־הֵיכַל אַרְטְמִיס הַמְּלֶכֶת הַגְּדוֹלָה יֵחָשֵׁב לְאַיִן וְתִכְלֶה תִפְאַרְתָּהּ אֲשֶׁר כָּל־אַסְיָא וְכָל־יֹשְׁבֵי תֵבֵל מְכַבְּדִים אוֹתָהּ׃ 28 וַיְהִי כְּשָּׁמְעָם אֶת־דְּבָרָיו וַיִּמָּלְאוּ חֵמָה וַיִּצְעֲקוּ וַיֹּאמְרוּ גְּדוֹלָה אַרְטְמִיס שֶׁל הָאֶפֶסִים׃ 29 וַתִּמָּלֵא כָל־הָעִיר מְבוּכָה וַיִּסְעֲרוּ כֻלָּם יַחְדָּו אֶל־הַתֵּאַטְרוֹן וַיַּחְטְפוּ אִתָּם אֶת־גָּיוֹס וְאֶת־אֲרִסְטַרְכוֹס וְהֵם מַקְדּוֹנִים וַחֲבֵרִים לְפוֹלוֹס בְּמַסָּעָיו׃ 30 וַיֹּאֶל פּוֹלוֹס לָבוֹא אֶל־תּוֹך הָעָם וְלֹא־הִנִּיחוּ לוֹ הַתַּלְמִידִים׃ 31 וְגַם־מִקְצָת רָאשֵׁי אַסְיָא אֲשֶׁר הָיוּ אֹהֲבָיו שָׁלְחוּ אֵלָיו וַיַּזְהִירוּ אֹתוֹ אֲשֶׁר לֹא־יִמְלָאֵהוּ לִבּוֹ לָבוֹא אֶל־הַתֵּאַטְרוֹן׃ 32 וַיִצְעֲקוּ־שָׁם אֵלֶּה בְּכֹה וְאֵלֶּה בְּכֹה כִּי מְבוּכָה גְדוֹלָה הָיְתָה בַקָּהָל וְרֻבָּם לֹא יָדְעוּ עַל־מַה־זֶּה נֶאֱסָפוּ׃ 33 וַיִּמְשְׁכוּ מִתּוֹךְ הֶהָמוֹן אֶת־אֲלֶכְסַנְדְּרוֹס וְהַיְּהוּדִים דָּחוּ אֹתוֹ עַד־צֵאתוֹ וַיָּנֶף אֲלֶכְסַנְדְּרוֹס אֶת־יָדוֹ וַיְבַקֵּשׁ לְהִצְטַדֵּק לִפְנֵי הָעָם׃ 34 וְהֵמָּה כְּהַכִּירָם כִּי־הוּא יְהוּדִי נָשְׂאוּ כֻלָּם קוֹלָם וַיִּצְעֲקוּ כִּשְׁתֵּי שָׁעוֹת לֵאמֹר גְּדוֹלָה אַרְטְמִיס שֶׁל־הָאֶפֶסִים׃ 35 וַיַּהַס סוֹפֵר הָעִיר אֶת־הָעָם וַיֹּאמַר אַנְשֵׁי אֶפֶסוֹס מִי הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא יֵדַע כִּי הָעִיר אֶפֶסוֹס סֹכֶנֶת לְהֵיכָל שֶׁל־אַרְטְמִיס הַמְּלֶכֶת הַגְּדוֹלָה וּלְצַלְמָהּ הַיּוֹרֵד מִן־הַשָּׁמָיִם׃ 36 וַיַּעַן אֲשֶׁר אֵין לְכַחֵשׁ בַּדְּבָרִים הָאֵלֶּה נָאֶה לָכֶם לִהְיוֹת שֹׁקְטִים וְלֹא עֹשִׂים דָבָר נִמְהָר׃ 37 כִּי הַבֵאתֶם אֶת־הָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר לֹא גֹּזְלֵי־קֳדָשִׁים הֵם אַף־לֹא מְגַדְּפֵי מַלְכַּתְכֶם׃ 38 לָכֵן אִם־לִדְמַטְרִיוֹס וְלֶחָרָשִׁים אֲשֶׁר אִתּוֹ דְּבַר־רִיב עִם־אִישׁ הִנֵּה יְמֵי בֵית־דִּין לָנוּ וְשָׂרֵי מְדִינָה וְיָבִיאוּ אֲלֵיהֶם אֶת־רִיבָם׃ 39 וְאִם־תְּבַקְשׁוּ דָּבָר אַחֵר שָׁפוֹט יִשָּׁפֵט בָּעֵדָה הַנִּקְהָלָה כַּדָּת׃ 40 וְעוֹד כִּי בָּאִים אֲנַחְנוּ לִידֵי סַכָּנָה לִהְיוֹת נִדֹּנִים עַל־הַמֶּרֶד בִּגְלַל מַעֲשֵׂה הַיּוֹם הַזֶּה וְדָבָר אֵין לָנוּ לָתֵת דִּין וְחֶשְׁבּוֹן עַל־הַמְּהוּמָה הַזֹּאת׃ 41 וַיְהִי כַּאֲשֶׁר כִּלָּה לְדַבֵּר כַּדְּבָרִים הָאֵלֶּה וַיְשַׁלַּח אֶת־הַקָּהָל׃
[31/08/2023, 8:08:44] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! יום אחרון לחופש הגדול מקווה שכולם בחיים. מעשי השליחים י״ט
[31/08/2023, 11:23:42] Itamar Ben David: פסוק 1- מה זה השם המוזר הזה אשאול? זה שאול עם א? מה זה
[31/08/2023, 11:24:39] Itamar Ben David: פסוק 3- טבילת יוחנן לתשובה וטבילה ישוע למחילת חטאים? ככה זה עובד? האם הייתה קהילה של תומכי או נאמני יוחנן אז? עד איזה תקופה?
[31/08/2023, 11:25:34] Itamar Ben David: פסוק 6- כמה מקרים של דיבור בלשונות יש בברית החדשה? אם למישהו היה חסר תוכן לחדר הסעודה האחרונה…
[31/08/2023, 11:26:23] Itamar Ben David: פסוק 9- מה זה ״אולם המדרש״ הכוונה לבית מדרש? או למוסד יווני כלשהו?
[31/08/2023, 11:27:25] Itamar Ben David: פסוק 12- האם זה המקור לחפצים קדושים מדרגה שנייה שנגעו בקדוש כלשהו או בחפץ קדוש כלשהו? יש לנו מקבילות בתנ״ך לחפצים כאלה?
[31/08/2023, 11:28:13] Itamar Ben David: פסוק 14- מה המילה שם לכהן גדול יהודי? הרי כהן גדול יש אחד. והוא לא סקווה למיטב הבנתי
[31/08/2023, 11:33:26] Itamar Ben David: פסוק 16- מישהו יכול להסביר את כל פרצי האלימות האלה כל פרק? מה התמה של כל הדבר הזה?
[31/08/2023, 11:34:25] Itamar Ben David: פסוק 21- האם לפני סוף ימיו יבקר שאול ברומא? או שזה רק במסעו האחרון?
[31/08/2023, 11:34:51] Itamar Ben David: פסוק 24- דמטריוס הצורף יהודי או יווני?
[31/08/2023, 11:35:56] Itamar Ben David: פסוק 30- יש לנו השערה כמה אנשים מתלווים לשאול? נראה שיש לו פמליה נחמדה מאוד
[31/08/2023, 11:37:09] Itamar Ben David: פסוק 34- איפה בארץ יש לנו פסלים או פסיפסים של ארטמיס?
[31/08/2023, 11:37:41] Itamar Ben David: איפה הייתם מזכירים את ארטמיס בארץ ודרך כך- את הפרק?
[31/08/2023, 11:41:33] Itamar Ben David: פסוק 38- כאן וגם בפרק הקודם ואולי בפרקים אחרים- יש אלמנט של משפט וחוק ומה מותר ואסור להטיף וללמד. מישהו יכול להסביר את עמדת החוק הרומי בנושא הזה? @972587880911 נראה לי שאמרת שלוקאס היה עורך דין? מי היה עורך דין ועסק בהגנה על נוצרים בראשית הדרך? כי עניין המשפט והצד החוקי של קידום הדת חוזר על עצמו. בכלל כל התפיסה של הגנת האמונה (אפולוגטיקה) כאילו היא עומדת למשפט, זה משהו שונה מאוד מהתפיסה היהודית
[31/08/2023, 11:54:04] ~ Albert: לוקס היה רופא ידידי…
הסוגייה הקשורה “לחוק” היא סוגיית החוק הרומי, ע”פ דעתו של השפוט גליון באפסוס… הוא לא רצה לסבך את עצמו עם סוגיות דתיות, כל עוד זה לא נוגד את החוק הרומי – עליו הוא אמון. לכן הוא אמר למתנגדים נגד פאולוס לפתור את הסוגייה הזו בעצמם.
לפי התובנה הרומית, הרי הם מאמינים באלילים, לכן אין להן בעיה “לקבל” אלילים או אלוהים נוספים. בין אם הם יווניים, מסופוטמיים, ואפילו יהודיים.
הבעיה נמצא דווקא בצד היהודי, שלפי דת ישראל, לא מקבלים אמונה באלוהים נוספים. אז הסוגייה הזו מועברת לידי היהודים ולא הרומאים.
[31/08/2023, 11:56:37] ~ DO RO: לוקאס היה רופא וגם מיוחסת לו האיקונה הראשונה של הבתולה שהוא צייר לכאורה ויש מסורת שלמה סביב זה. הוא לא היה עורך דין , אבל יש הטוענים כי כל המסופר על ידו במעשי השליחים נכתב במטרה שישמש ל פאולוס להגנה בבוא היום מול שופטיו <This message was edited>
[31/08/2023, 11:59:26] Itamar Ben David: אני הבנתי שיש בעיה בחוק הרומי אם מישהו עובד אלילים בוגד באמונה של אבותיו ומקבל על עצמו את הנצרות זה נכון?
[31/08/2023, 11:59:36] Itamar Ben David: נדמה לי שזה היה הבסיס המשפטי לחלק מהרדיפות
[31/08/2023, 12:38:40] ~ DO RO: באופן כללי היתה סובלנות גדולה כלפי דתות אחרות ברחבי האימפריה הרומית שכבשה עמים רבים , עם אמונות ואלים שונים. זאת כל עוד לא התנגש ולא סיכן את הדת הרשמית . ולכן ברומא פעלו מקדשי איזיס, ומיתראס ואחרים.
הדתות שגרמו להם בעיות היו הדתות המונותאיסטיות, היהדות והנצרות , שאסרו כמובן פולחן לאלים אחרים
בסביבות שנת 30 הקיסר טיבריוס פנה לסינט הרומי בבקשה להכיר בכריסטוס כאל רומי. הסינט סרב והכריז על הנצרות כעל “אמונה תפלה לא חוקית “, וכפשע נגד החוק הרומי. טיבריוסה ליל למתן את ההתערבות של המוסדות הרשמיים בענייני המוצרים , וזה החזיק מעמד עד לתקןפתו של הקיסר נירון , ואז החלו הרדיפות המסיביות <This message was edited>
[31/08/2023, 12:40:19] Itamar Ben David: אה יפה מאוד. נדמה לי שטקיטוס כותב על זה לא?
[31/08/2023, 12:41:12] Itamar Ben David: ופליניוס הצעיר? אם יש מבואות מעניינים בהקשר לזה נראה לי שטוב יהיה לשים טקסטים וקישורים
[31/08/2023, 12:43:22] Itamar Ben David: יש לנו בארץ אתרים שנחשבים ל״בית משפט רומי״?
[31/08/2023, 12:45:05] ~ DO RO: נכון
פליניוס הצעיר, באיגרת ה- 10 שלו אל הקיסר טראינוס , מסיים בכך שהנצרות מהווה סכנה לאנשים מכל המעמדות, ומכל הגילאים , ושהיא נפוצה לא רק בערים אלא גם בכפרים. <This message was edited>
[31/08/2023, 12:49:40] Itamar Ben David: אם את מצליחה להביא ציטוט וקישור תבוא עליך ברכת האדון
[31/08/2023, 12:55:15] ~ DO RO: https://faculty.georgetown.edu/jod/texts/pliny.html
[31/08/2023, 12:59:37] ~ DO RO: טקיטוס על ישוע והנוצרים בכלל https://en.wikipedia.org/wiki/Tacitus_on_Jesus
[31/08/2023, 13:01:34] ~ DO RO: image omitted
[31/08/2023, 13:21:13] ~ DO RO: לגרמי יווני , יוצר דגמי מקדש ארטמיס ואולי גם פסלוני האלה ארטמיס מאפזוס. המקדש של ארטמיס באפזוס , ממנו לא נותר דבר, נמנה עם שבעת פלאי העולם העתיק. על אפזוס וחשיבותה הרבה , על המקדש, על הפסל של האלה, ובכלל על המהומה הגדולה שקמה בעקבות דבריו של דמטריוס, כתבתי פוסט שלם
[31/08/2023, 13:23:37] ~ DO RO: image omitted
[31/08/2023, 16:33:56] Itamar Ben David: חברים פרק אחרון לשבוע זה! פרק אחרון לחופש הגדול מה שזה לא אומר…
[31/08/2023, 16:52:28] Doron Jamchi: האמת שזו פעם ראשונה שאני נתקל בשם הזה בתרגום עברי.
השם של האיש הוא אפולוס, כפי שציינתי גם בפרק הקודם.
כנראה זה ניסיון של המתרגם לעשות “משחק שמות”. שאול נקרא פאולוס שזה שם רומי, אבל ביוונית ביטאו את זה פולוס. ולאיש שהגיע לקורינתוס קראו אפולוס. אז אם פולוס הוא שאול, אפולוס הוא אשאול.
[31/08/2023, 16:58:00] Itamar Ben David: רוח הקודש לא הייתה עם המתרגם אני משער
[31/08/2023, 16:59:20] ~ DO RO: image omitted
[31/08/2023, 17:00:15] ~ DO RO: לא קשור לפאולוס
[31/08/2023, 17:01:11] Doron Jamchi: 3 פעמים מוזכרים הלשונות במעשי השליחים – פרק ב’ (הפנטקוסט), פרק י’ בביתו של קורנליוס, ובפרק שלנו. ההקשר הוא תמיד צליחה של רוח הקודש.
בפרק ח’ בשומרון, כתוב שהשליחים סמכו ידיים על השומרונים שהאמינו והם קיבלו את רוח הקודש אבל לא כתוב בפורש שהם דיברו בלשונות. עם זאת, שמעון המכשף ראה שרוח הקודש באה עם סמיכת הידיים של השליחים. ההיגיון אומר שאם הוא ראה, כנראה היה איזה ביטוי של רוח הקודש של בא על השומרונים, אז אולי גם שם דיברו בלשונות למרות שלא כתוב.
אבל הדיון המעמיק על הלשונות נמצא באיגרת הראשונה אל הקורינתים.
[31/08/2023, 17:05:58] Doron Jamchi: נחש הנחושת שנשמר עד ימי חזקיהו.
גם מטה אהרון וצנצנת של המן נשמרו באוהל מועד
[31/08/2023, 17:07:28] Itamar Ben David: היה עניין לגעת בהם?
[31/08/2023, 17:07:31] Itamar Ben David: לא נראה לי
[31/08/2023, 17:08:14] Itamar Ben David: צנצנת המן למיטב זכרוני בתוך ארון הברית וכך גם מטה אהרון. כך שבפועל חוץ מכהן גדול איש לא רואה אותם
[31/08/2023, 17:11:38] Doron Jamchi: הסתכלתי בכמה פרשנויות. כנראה שלא מדובר בכהן גדול אלא פשוט באחד מראשי הכהנים, כפי שהם מכונים בברית החדשה.
[31/08/2023, 17:16:27] Doron Jamchi: במטה אהרון וצנצנת המן לא נגעו. אבל זה כן שימור של חפץ מקודש.
דוגמאות לחפצים שעניינם נגיעה יש בסיפורים של אלישע. למשל אדרת אליהו שאיתה הוא קרע את מי הירדן, והמטה שלו כשהוא אמר לגיחזי לשים על הילד המת של האישה השונמית.
[31/08/2023, 17:18:18] Doron Jamchi: יווני
[31/08/2023, 17:19:24] Doron Jamchi: יוסטינוס מרטיר היה עו”ד, אבל זה כבר במאה ה-2 לס’.
[31/08/2023, 17:28:49] Itamar Ben David: סביר שאחד מראשי הכהנים יגור בקורינתוס (או היכן שהם מצטער לא זוכר כבר איפה הסיפור)
[31/08/2023, 17:28:50] Itamar Ben David: ?
[31/08/2023, 17:29:41] Itamar Ben David: זה אירוע שמיועד לנס פרטי לא חושב שזה חפץ שהיה עניין לציבור בו
[31/08/2023, 17:32:32] Itamar Ben David: לגבי מטה אהרון והמן, במידה מסוימת כל החפצים במקדש במעמד דומה לא? מניח שארון הברית והלוחות קצת יותר. לא חשבתי על זה אף פעם כי התכלית במקדש זה אלוהים לא הריהוט, מניח שאפשר לומר שהם חפצים שמחזיקים קדושה
[31/08/2023, 17:33:01] Itamar Ben David: אה סבבה לא זכרתי את השם. אחד מאבית הכנסיה
[31/08/2023, 17:47:48] Doron Jamchi: גם המטפחות שנגעו בפאולוס נועדו לנס פרטי. אף אחד לא אמר שהן הפכו להיות חפצי קדושה של הקהילות המקומיות.