וְכַאֲשֶׁר נִמְלַטְנוּ נוֹדַע לָנוּ כִּי־שֵׁם הָאִי מְלִיטִי׃ 2 וְהַלֹּעֲזִים לֹא הִמְעִיטוּ חַסְדָּם עִמָּנוּ כִּי־בִעֲרוּ אֵשׁ וַיַּאַסְפוּ אֶת־כֻּלָּנוּ אֲלֵיהֶם מִפְּנֵי הַגֶּשֶׁם הַיּוֹרֵד וּמִפְּנֵי הַקֹּר׃ 3 וּפוֹלוֹס אָסַף לוֹ עֲרֵמַת קֹצִים וַיָּשֶׂם עַל־הַמּוֹקֵד וַיֵּצֵא אֶפְעֶה מִפְּנֵי הַחֹם וַיֹּאחֶז בְּיָּדוֹ׃ 4 וַיִּרְאוּ הַלֹּעֲזִים אֶת־הַשֶּׁרֶץ תָּלוּי עַל־יָדוֹ וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל־רֵעֵהוּ אָכֵן רֹצֵח הָאִישׁ הַזֶּה הַנִּמְלָט מִן־הַיָּם וְרוּחַ נָקָם לֹא־הִנִּיחַ לוֹ לִחְיוֹת׃ 5 וַיְנַעֵר הַשֶּׁרֶץ מֵעַל יָדוֹ אֶל־תּוֹךְ הָאֵשׁ וְלֹא־הֵרַע לוֹ׃ 6 וְהֵם הוֹחִילוּ לוֹ אֲשֶׁר יִצְבֶּה גוּפוֹ אוֹ־יִפֹּל מֵת פִּתְאֹם וַיָּחִילוּ עַד־בּוֹשׁ וְהִנֵּה לֹא־קָרָהוּ כָל־אָסוֹן וַיֵּהָפֵךְ לִבָּם וַיֹּאמְרוּ אֱלֹהִים הוּא׃ 7 וּבִסְבִיבֵי הַמָּקוֹם הַהוּא שָׂדוֹת אֲשֶׁר לְרֹאשׁ אַנְשֵׁי הָאִי וּשְׁמוֹ פוֹבְלִיּוֹס הוּא הֵבִיא אֹתָנוּ לְבֵיתוֹ וַיְכַלְכֵּל אֹתָנוּ בְּטוּבוֹ שְׁלשֶׁת יָמִים׃ 8 וַאֲבִי פוֹבְלִיּוֹס נוֹפֵל לְמִשְׁכָּב בַּקַּדַּחַת וּבְמַחֲלֵה הַמֵּעָיִם וַיָּבֹא אֵלָיו פּוֹלוֹס וַיִּתְפַּלֵּל וַיָּשֶׂם עָלָיו אֶת־יָדָיו וַיִּרְפָּאֵהוּ׃ 9 וְאַחֲרֵי־כֵן בָּאוּ גַּם־הַחֹלִים הָאֲחֵרִים אֲשֶׁר בָּאִי וַיֵּרָפֵאוּ׃ 10 וַיְכַבְּדֻנוּ כָּבוֹד גָּדוֹל וּבְלֶכְתֵּנוּ מִשָּׁם סִפְּקוּ לְנוּ דֵּי צָרְכֵּנוּ׃ 11 וְאַחֲרֵי שְׁלשֶׁת חֳדָשִׁים עָבַרְנוּ מִשָּׁם בָּאֳנִיָּה אֲלֶכְסַנְדְּרִית אֲשֶׁר עָמְדָה בָאִי בִּימֵי הַסְּתָו וְאוֹת דִּגְלָהּ הַתְּאוֹמִים׃ 12 וַנָּבֹא אֶל־סַרְקוּסָא וַנֵּשֶׁב־שָׁם שְׁלשֶׁת יָמִים׃ 13 מִשָּׁם סַבֹּנוּ וַנָּבֹא אֶל־רֶגְיוֹן וּבִנְשֹׁב רוּחַ דְּרוֹמִית בְּיוֹם הַמָּחֳרָת בָּאנוּ בַּיּוֹם הַשֵּׁנִי אֶל־פּוֹטִיּוֹלִי׃ 14 וְשָׁם מָצָאנוּ אַחִים וַיְבַקְשׁוּ מִמֶּנּוּ לָשֶׁבֶת אִתָּם שִׁבְעַת יָמִים וּבְכֵן הָלַכְנוּ אֶל־רוֹמִי׃ 15 וַיִּשְׁמְעוּ הָאַחִים כִּי־בָאִים אֲנַחְנוּ וַיֵּצְאוּ מִשָּׁם לִקְרָאתֵנוּ עַד לְשׁוּק אַפִּיּוֹס וְעַד לִשְׁלשֶׁת הַחֲנֻיּוֹת וַיַּרְא אֹתָם פּוֹלוֹס וַיּוֹדֶה לֵאלֹהִים וַיִּתְחַזָּק׃ 16 וְאַחַר בֹּאֵנוּ אֶל־רוֹמִי (הֶעֱבִיר שַׂר הַמֵּאָה אֶת־הָאֲסִירִים אֶל־שַׂר הַצָּבָא וּ) לְפוֹלוֹס הִנִּיחוּ לָשֶׁבֶת לְבַדּוֹ עִם־אִישׁ הַצָּבָא הַשֹּׁמֵר אוֹתוֹ׃ 17 וַיְהִי מִקֵּץ שְׁלשֶׁת יָמִים וַיִּקְרָא פוֹלוֹס אֵלָיו אֶת־רָאשֵׁי הַיְּהוּדִים וַיֵּקָּהֲלוּ אֵלָיו וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם אֲנָשִׁים אַחִים לֹא מָעַלְתִּי מַעַל בְּעַמֵּנוּ וּבְחֻקּוֹת אֲבוֹתֵינוּ וַיַּאַסְרוּנִי בִירוּשָׁלַיִם וַיִּמְסְרוּנִי לִידֵי הָרוֹמִיִּים׃ 18 וְהֵם אַחֲרֵי חָקְרָם אֹתִי אָמְרוּ לְהַתִּירֵנִי כִּי לֹא־מָצְאוּ לִי מִשְׁפַּט־מָוֶת׃ 19 וְהַיְּהוּדִים קָמוּ־בִי וָאֱהִי מֻכְרָח לִקְרֹא אֶת־קֵיסַר לְדִינִי וְאֵין בִּלְבָבִי לִשְׂטוֹן אֶת־עַמִּי׃ 20 וּבַעֲבוּר זֹאת קָרָאתִי לָכֶם לִרְאוֹתְכֶם וּלְדַבֵּר עִמָּכֶם כִּי בִּגְלַל תִּקְוַת יִשְׂרָאֵל אָסוּר אֲנִי בַּכֶּבֶל הַזֶּה׃ 21 וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו לֹא נִתְּנוּ לָנוּ אִגְּרוֹת מֵאֶרֶץ יְהוּדָה עַל־אֹדוֹתֶיךָ וְלֹא־בָא הֵנָּה אֶחָד מִן־הָאַחִים אֲשֶׁר הִגִּיד אוֹ־דִבֶּר עָלֶיךָ דָּבָר רָע׃ 22 אָמְנָם חֲפֵצִים אֲנַחְנוּ לִשְׁמֹעַ אֶת־אֲשֶׁר בִּלְבָבֶךָ כִּי נוֹדַע לָנוּ אֲשֶׁר בְּכָל מָקוֹם יָרִיבוּ אֶל־הַכַּת הַזֹּאת׃ 23 וַיָּשִׂימוּ לוֹ מוֹעֵד וַיָּבֹאוּ אֵלָיו רַבִּים אֶל־מְלוֹנוֹ וַיָּעַד בָּהֶם וַיְבָאֵר אֶת־מַלְכוּת אֱלֹהִים וַיּוֹכַח לָהֶם עִנְיְנֵי יֵשׁוּעַ מִתּוֹרַת משֶׁה וּמִן־הַנְּבִיאִים מִבֹּקֶר עַד־עָרֶב׃ 24 וְיֵשׁ אֲשֶׁר שָׁמְעוּ אֶל־דְּבָרָיו וְיֵשׁ אֲשֶׁר לֹא הֶאֱמִינוּ׃ 25 וַיְהִי כִּי חָלְקוּ בְדַעְתָּם וַיִּפְנוּ וַיֵּלְכוּ לְדַרְכָּם וּפוֹלוֹס מְדַבֵּר רַק הַדָּבָר הַזֶּה הֵיטֵב דִּבֶּר רוּחַ הַקֹּדֶשׁ לַאֲבוֹתֵינוּ בְּפִי יְשַׁעְיָהוּ הַנָּבִיא לֵאמֹר׃ 26 לֵךְ וְאָמַרְתָּ לָעָם הַזֶּה שִׁמְעוּ שָׁמוֹעַ וְאַל־תָּבִינוּ וּרְאוּ רָאוֹ וְאַל־תֵּדָעוּ׃ 27 כִּי שָׁמֵן לֵב הָעָם הַזֶּה וְאָזְנָיו כָּבְדוּ וְאֶת־עֵנָיו הֵשַׁע פֶּן־יִרְאֶה בְעֵינָיו וּבְאָזְנָיו יִשְׁמַע וּלְבָבוֹ יָבִין וְשָׁב וּרְפָאתִיו׃ 28 לָכֵן דְּעוּ כִּי אֶל־הַגּוֹיִם נִשְׁלְחָה תְּשׁוּעַת אֱלֹהִים וְהֵמָּה יִשְׁמָעוּ׃ 29 (וַיְהִי בְּדַבְּרוֹ זֹאת וַיַּעַבְרוּ מֵעָלָיו הַיְּהוּדִים וַיִּתְוַכְּחוּ הַרְבֵּה אִישׁ עִם־רֵעֵהוּ)׃ 30 וּפוֹלוֹס יָשַׁב שְׁנָתַיִם יָמִים בְּבֵיתוֹ אֲשֶׁר שָׂכַר־לוֹ וַיְקַבֵּל אֵת כָּל־הַבָּאִים אֵלָיו׃ 31 וַיִּקְרָא אֶת־מַלְכוּת הָאֱלֹהִים וַיְלַמֵּד אֶת־דַּרְכֵי יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ אֲדֹנֵינוּ בְּלִי כָל־פָּחַד וְאֵין מֹנֵעַ׃
[13/09/2023, 8:04:46] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! מעשי השליחים פרק כח! פרק אחרון במעשי השליחים
[13/09/2023, 8:05:04] Itamar Ben David: יוצאים לאחר מכן להפסקה לתקופת החגים ואז נתחיל את הקריאה באיגרות
[13/09/2023, 9:09:18] ~ Or Ben Ami: פסוקים 2 עד 6, מה זה “השרץ”? נחש?
[13/09/2023, 9:30:30] Itamar Ben David: פסוק 6- פאולוס ניצל מנחש וכבר מחשיבים אותו לסוג של אל? לא קצת מוגזם?
[13/09/2023, 9:32:01] ~ Josh Simon: כן זה מוגזם ! שהם היו אם אמונה תפלה !
[13/09/2023, 9:33:38] Itamar Ben David: This message was deleted.
[13/09/2023, 9:33:58] Itamar Ben David: גם בפרק אתמול וגם בפרק הזה יש תלאות רבות. בגדול נראה שאנשי הצבא מחבבים את פאולוס לא בדיוק הבנתי למה, אבל כאן יש איזו קפיצה כי אחרי שהיות ממושכות בכל מני מקומות הם חוזרים אל ידיהם של אנשי הצבא בדרך לרומא בפסוק 16. האם הכוונה שפאולוס מסגיר את עצמו את אותם אנשי צבא כדי להישפט?
[13/09/2023, 9:34:35] Itamar Ben David: השאלה אם זה הסטנדרט בעולם היווני, שכל דבר קטן כבר הופך מישהו לבן אל כלשהו
[13/09/2023, 9:36:18] Itamar Ben David: פסוק 19 שאול קצת הפכפך – לפני כמה פרקים הוא התבטא בחריפות נגד היהודים ואמר ״דמכם בראשכם אני נקי מכם״, או שיש לו את החשבונות שלו מול כל קהילה יהודית?
[13/09/2023, 9:37:48] Itamar Ben David: פסוק 20 אני מנחש מהדהד את ״מקוה ישראל ה״ של ירמיהו י״ז
[13/09/2023, 9:40:33] Itamar Ben David: פסוק 30- פאולוס נמצא ברומא שנתיים, מניין המסורת שהוא הוצא להורג ברומא בעצם?
[13/09/2023, 9:42:58] Itamar Ben David: באופן כללי- איך מסבירים את זה שיהודים בתפוצות לא מקבלים את הבשורה? כלומר לא מדובר ביהודים שהם כהנים או רבנים בהכרח, מדובר ביהודים פשוטים שאולי חלקם יודעים עברית אבל בטח לא כולם, למה הם בעצם לא מקבלים את הבשורה בקלות? אף אחד לא מאיים עליהם שם. תהייה.
[13/09/2023, 9:59:52] ~ Josh Simon: זה חלק מהתרבות הלניסתית -לא כול דבר שאנשים עושים בשטח נאמר לאנשים לעשות – כמו פתקים בכותל (על מנת לעלות את התפילות – למרות שהרבנים לא מסכימים אם מנהג זה ) זה קשור לטבע אנושי כשאתה אואה משהוא לא מוסבר אתה רוצה להסביר אותו בצורה שהכי הגיונית(גם דרך דת יוון העתיקה ) אם נחש ארסי נשח אותך בזמן הזה אתה איש מת – הוא לא מת ובשל כך המסכנה שבוא אל – הברית חדשה באה להסביר שאת הזיבה לכך וזה לא שהוא אל אלה האל (הבוראה) הוא זה שמעל לבריאה וקיים את חייו – נקודה חשובה היא שאחד מחמש נקודות הרפורמציה הוא סולו דגלוריה- הכבוד הולך רק לאלוהים ומשום כך ריפו, גרו שגים, חציית ים סוף בסוף קשור למה שאלוהים עושה בקרב האדם ולו מגיע כל הכבוד!
[13/09/2023, 12:36:22] ~ DO RO: הנוכחים הרבים רואים בתקרית עם הנחש אירוע ובו אות גורל בכל מקרה- תחילה מפרשים אותו כמעשה של ענישה מצד אלת הצדק “דיקה” היוונית נגד פאולוס שבוודאי הוא איזה פושע (שהרי הגיע כאסיר באניה הטרופה) , לאחר מכן , כשפאולוס לגמרי לא נפגע ולא מושפע מהנחש, הם סבורים שאדם רגיל לא היה ניצל , והמסקנה היא שהוא אל.
בהקשר זה מזכירה לכם את האירוע בליסטרה (מעשי השליחים 14: 8-28), שם פאולוס נחשב ע”י התושבים כאל הרמס ובר נבא כזאוס רק בגלל הופעתם ודיבורו הרהוט של פאולוס המזוהה כהרמס אל הדיבור הרהוט– שוב מתוך רקע תרבותי פגאני של תושבי המקום שמפענחים את המציאות על פי המסורת שלהם.
הנחש ללא ספק הוא אלגוריה לכוחות הרשע, לשטן העורב. הדימוי של הנחש בהקשר זה מופיע אצל
גם אצל לוקס 10
19 הִנֵּה הִשְׁלַטְתִּי אֶתְכֶם לִדְרֹךְ עַל־נְחָשִׁים וְעַקְרַבִּים וְעַל כָּל־גְּבוּרַת הָאֹיֵב וְכָל־דָּבָר לֹא יַזִּיק לָכֶם׃
יתר על כן, הפועל בטקטס היווני אינו מזכיר למעשה הכשה אלא התפלפלות חזקה סביב ידו של פאולוס שמשליך אותו לאש
כך שפאולוס לא רק שלא נפגע ולא זקוק לטיפול, מיד אחרי התקרית, הוא מעניק טיפול מציל חיים לאחרים, לא רק לאדם אחד אלא לרבים מתושבי האי
[13/09/2023, 12:38:28] ~ DO RO: התלפלות *
[13/09/2023, 12:45:53] ~ DO RO: הִתְלַפְּפוּת* (הנחש סביב ידו של פאולוס)
[13/09/2023, 14:30:18] ~ Iddo Katz: אם מדובר באמת בנחש מסוג אפעה, ופאולוס הוכש וניצל – גם אני מודה שהוא אלוהים…
ואגב, השם אפעה, יחד עם צפעון ושרף, הם שמות עתיקים מאד לנחשים ארסיים בשפות השמיות.
[13/09/2023, 14:33:51] Itamar Ben David: דולי במיתולוגיה היוונית יש הירארכיה מסוימת של אלים. יש אלים בכירים ביותר כמו זאוס ויש בני אלים או חצאי אלים כמו הרקולס ומניח שיש עוד כל מיני דרגי ביניים. כשהם קוראים לפאולוס אל- לאיזה דרג את חושבת שמשייכים אותו?
[13/09/2023, 14:37:17] ~ DO RO: בטקסט היווני הוא לא הוכש כאמור אלא רק כתוב שהנחש התלפף בחוזקה סביב ידו kathēpsen καθῆψεν
. בנוסף , הטקסט היווני משתמש במילה καθῆψεν
לנחש- שזה מציין כמה סוגים שונים echidna ἔχιδνα לנחש- המילה הזאת ביוונית מתייחסת לכמה סוגים אפשריים. ועוד נקודה- נחשים ארסיים היו נדירים מאוד אם בכלל במלטה
[13/09/2023, 14:38:10] Alon Navon Tour Guide: https://maps.app.goo.gl/e1xfEunt1RJxS1Je6?g_st=iw
מיקום הקבר עם אבן הגולל בדרך למגידו
[13/09/2023, 14:40:21] ~ DO RO: לא ברור – בארוע בליסטרה הם זיהו אותו במפורש עם הרמס- כאן השימוש במילה אל היא גנרית באה להדגיש את ההתפעלות מכוחו האל אנושי של משלא נפגע מהנחש
[13/09/2023, 14:43:54] Itamar Ben David: נדמה לי שזה גבע פרשים או משהו כזה.
[13/09/2023, 14:44:32] Alon Navon Tour Guide: טעות בקבוצה. אנחנו ביום סיור בסמינר… סליחה
[13/09/2023, 15:39:14] ~ DO RO: על ההוצאה להורג של פאולוס ברומא יודעים ממקורות כתבי אבות כנסיה מוקדמים, כמו קלמנט, טרטוליאן, דיוניסוס ואוסביוס. המקורות העתיקים מרמזים על כך שקיסר נרון הכיר אישית את פאולוס ולכן הורו שהוצאתו להורג תהיה בעריפה כיאה לאזרח רומי.
על מקום המרטיריום שלו, עומדת אחת הכנסיות העתיקות ברומא שנבנתה במאה ה-5, כנסיה שנקראת “כנסיית פאולוס של שלושת המעיינות”. לפי אחת האגדות, אחרי עריפתו, הראש התגלגל 3 פעמים. בכל מקום בו נגע בקרקע , פרץ מיד מעיין. עובדתית, לפי חפירות הוכח ששלושת המעיינות היו במקום הרבה לפני תקופתו של פאולוס.
רעיו הנוצרם, נטלו את הגופה וקברו אותה בקבר משפחתה של אצילה רומית בשם לוסילה. במקום זה לפי המסורת הקים הקיסר קונסטנטין את הכנסייה הראשונה במאה ה-4 המוקדשת למרטיריום של פאולוס . לפי המסורת , שרידיו של פאולוס הועברו לסרקופג שיש שהוצב בקריפטה של הכנסיה. על המצבה כתוב
PAULO APOSTOLO MART (PAUL APOSTLE MARTYR)
בין המאות הרביעית לחמישית, הורחבה מאוד הכנסיה שידועה בשם “הבזיליקה האפיפיורית של סן פאולוס שמחוץ לחומות ” ,, Basilica Papale di San Paolo fuori le Mura , אחת מתוך ארבע כנסיות שנושאות תואר בכיר זה . בשנת 2006, ארכיאולוגים בישרו על גילוי סרקופג עשוי שיש לבן מתחת למזבח של הכנסיה. כעבור 3 שנים, הוותיקן הודיע שבסרקופג נתגלו עצמות ואריג ארגמני עם שולי זהב. לפי בדיקות מעבדה גיל העצמות התאימו לאדם מן המאה ה-2 . הבזיליקה של סן פאולוס מחוץ לחומות, נחשבת בעיני רוב החוקרים, כמקום קבורתו האמיתי של פאולוס.
בתמונה: חזית הכנסיה של סן םאולו שמחוץ לחומות , בחזיתה ניצב פסלו של פאולוס
[13/09/2023, 15:39:15] ~ DO RO: image omitted
[13/09/2023, 15:43:14] Itamar Ben David: אני יכול לראות סיבות שאבות הכנסיה וכן הלאה יספרו על מות קדושים של פאולוס, האבות שהזכרת כמדומני זה כל מאב שנייה לספירה לא? כלומר 50-100 שנה אחרי
[13/09/2023, 15:43:42] Itamar Ben David: בן אדם מהמאה השנייה לא טוב לנו, אנחנו צריכים מה אה הראשונה…
[13/09/2023, 15:44:29] ~ DO RO: צודק – פלוס – מינוס , מתאים
[13/09/2023, 15:51:40] ~ DO RO: קלמנט המוקדם ביותר מת ממש בסוף המאה ה-1, אחר fo טרטוליאן מאה שניה, אוסביוב ודיוניסוס מאה 4-5