ברית חדשה יומי - מורי דרך לומדים יחד

פרוטוקול קבוצת לימוד של הברית החדשה
מטעם אגודת מורי הדרך ובחסות אתר בדרך למורה דרך.

אל הרומים – פרק א'

א מֵאֵת שָׁאוּל, עֶבֶד הַמָּשִׁיחַ יֵשׁוּעַ, אֲשֶׁר נִקְרָא לִהְיוֹת שָׁלִיחַ וְיֻחַד לִבְשׂוֹרַת אֱלֹהִים, 2 בְּשׂוֹרָה שֶׁאֱלֹהִים הִבְטִיחַ מִקֶּדֶם בְּפִי נְבִיאָיו בְּכִתְבֵי הַקֹּדֶשׁ, 3 עַל־אוֹדוֹת בְּנוֹ, יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ אֲדוֹנֵנוּ, שֶׁלְּפִי הַבָּשָׂר מוֹצָאוֹ מִזֶּרַע דָּוִד 4 וּלְפִי רוּחַ הַקֹּדֶשׁ הֻפְגַּן שֶׁהוּא בֶּן־אֱלֹהִים בִּגְבוּרָה בִּתְחִיָּתוֹ מִן הַמֵּתִים. 5 דַּרְכּוֹ קִבַּלְנוּ חֶסֶד וּשְׁלִיחוּת לְהָבִיא לִידֵי צִיּוּת שֶׁבָּאֱמוּנָה בְּכָל הָאֻמּוֹת לְמַעַן שְׁמוֹ; 6 בֵּינֵיהֶם גַּם אַתֶּם קְרוּאֵי יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ.

7 וּבְכֵן, אֶל כָּל אֲהוּבֵי אֱלֹהִים בְּרוֹמָא הַנִּקְרָאִים לִהְיוֹת קְדוֹשִׁים: חֶסֶד וְשָׁלוֹם לָכֶם מֵאֵת הָאֱלֹהִים אָבִינוּ וְהָאָדוֹן יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ.

8 רֵאשִׁית, אֲנִי מוֹדֶה לֵאלֹהַי עַל כֻּלְּכֶם בְּאֶמְצָעוּת יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ, מִשּׁוּם שֶׁדְּבַר אֱמוּנַתְכֶם נִשְׁמַע בְּכָל הָעוֹלָם. 9 וְהָאֱלֹהִים אֲשֶׁר אֲנִי עוֹבֵד אוֹתוֹ בְּרוּחִי בְּהַכְרִיזִי אֶת בְּשׂוֹרַת בְּנוֹ, הוּא עֵדִי לְכָךְ שֶׁאֲנִי מַזְכִּיר אֶתְכֶם לְלֹא הֶרֶף בִּתְפִלּוֹתַי, 10 וּמְבַקֵּשׁ אֲנִי תָּמִיד כִּי אַצְלִיחַ פַּעַם בְּאֵיזֶה אֹפֶן שֶׁהוּא לָבוֹא אֲלֵיכֶם, אִם יִרְצֶה אֱלֹהִים, 11 שֶׁכֵּן אֲנִי נִכְסָף לִרְאוֹתְכֶם כְּדֵי לַחֲלֹק עִמָּכֶם מַתָּנָה רוּחָנִית לְחִזּוּקְכֶם; 12 כְּלוֹמַר, שֶׁנִּתְעוֹדֵד יַחְדָּיו בָּאֱמוּנָה הַמְשֻׁתֶּפֶת לָכֶם וְגַם לִי. 13 אֵינֶנִּי רוֹצֶה שֶׁיֵּעָלֵם מִכֶּם, אַחַי, שֶׁפְּעָמִים רַבּוֹת הִתְכַּוַּנְתִּי לָבוֹא אֲלֵיכֶם, כְּדֵי שֶׁגַּם בְּקִרְבְּכֶם אוּכַל לַעֲשׂוֹת פְּרִי כִּבְקֶרֶב יֶתֶר הַגּוֹיִם, אַךְ עַד כֹּה נִמְנַע מִמֶּנִּי לָבוֹא. 14 חַיָּב אֲנִי לַיְּוָנִים וְגַם לִבְנֵי עַמִּים אֲחֵרִים, לִבְנֵי תַּרְבּוּת וְגַם לְחַסְרֵי תַּרְבּוּת. 15 מִשּׁוּם כָּךְ בִּרְצוֹנִי לְבַשֵֹר אֶת הַבְּשׂוֹרָה גַּם לָכֶם הַנִּמְצָאִים בְּרוֹמָא. 16 אֵינֶנִּי בּוֹשׁ בִּבְשׂוֹרַת הַמָּשִׁיחַ, שֶׁהֲרֵי הִיא כֹּחַ הָאֱלֹהִים לְהוֹשִׁיעַ אֶת כָּל מִי שֶׁמַּאֲמִין, אֶת הַיְּהוּדִי בָּרִאשׁוֹנָה וְגַם אֶת הַלֹּא־יְהוּדִי; 17 כִּי בָּהּ צִדְקַת הָאֱלֹהִים מִתְגַּלֵּית מִתּוֹךְ אֱמוּנָה לְתַכְלִית אֱמוּנָה, כַּכָּתוּב: “וְצַדִּיק בֶּאֱמוּנָתוֹ יִחְיֶה.” 18 וְאָמְנָם זַעַם אֱלֹהִים נִגְלֶה מִן הַשָּׁמַיִם עַל כָּל עַוְלָתָם וְרִשְׁעָתָם שֶׁל בְּנֵי אָדָם הַמְעַכְּבִים בְּרִשְׁעָתָם אֶת הָאֱמֶת; 19 כִּי מַה שֶּׁנּוֹדַע עַל אֱלֹהִים גָּלוּי בְּקִרְבָּם, שֶׁהֲרֵי אֱלֹהִים גִּלָּה לָהֶם. 20 הֲלֹא עַצְמוּתוֹ הַנֶּעְלֶמֶת, הִיא כֹּחוֹ הַנִּצְחִי וֵאלֹהוּתוֹ, נִרְאֵית בְּבֵרוּר מֵאָז בְּרִיאַת הָעוֹלָם בִּהְיוֹתָהּ נִתְפֶּסֶת בַּשֵֹכֶל בְּאֶמְצָעוּת הַדְּבָרִים שֶׁנִּבְרְאוּ. לָכֵן אֵין לָהֶם בַּמֶּה לְהִצְטַדֵּק, 21 שֶׁהֲרֵי לַמְרוֹת שֶׁיּוֹדְעִים הֵם אֶת אֱלֹהִים לֹא כִּבְּדוּ אוֹתוֹ כָּרָאוּי לֵאלֹהִים, אַף לֹא הוֹדוּ לוֹ, אֶלָּא נִתְפְּסוּ לְמַחֲשֶׁבֶת הֶבֶל וְנִטַּמְטֵם לִבָּם הָאֱוִילִי. 22 הֵם הִתְיַמְּרוּ לִהְיוֹת חֲכָמִים, אַךְ נִהְיוּ לִכְסִילִים 23 וְהֵמִירוּ אֶתכְּבוֹדוֹ שֶׁל אֱלֹהִים בִּלְתִּי חוֹלֵף בִּדְמוּת צַלְמוֹ שֶׁל אָדָם בֶּן־חֲלוֹף וּבִדְמוּת צַלְמֵי עוֹפוֹת, חַיּוֹת וּרְמָשִׂים. 24 לָכֵן מְסָרָם אֱלֹהִים לְטֻמְאָה בִּידֵי תַּאֲווֹת לִבָּם, לְחַלֵּל אֶת גּוּפָם בֵּינָם לְבֵין עַצְמָם – 25 אֲנָשִׁים שֶׁהֵמִירוּ אֶת אֱמֶת הָאֱלֹהִים בַּשֶּׁקֶר וְכִבְּדוּ וְעָבְדוּ אֶת הַנִּבְרָא בִּמְקוֹם אֶת הַבּוֹרֵא הַמְבֹרָךְ לְעוֹלָמִים. אָמֵן. 26 מִשּׁוּם כָּךְ הִסְגִּירָם אֱלֹהִים לִתְשׁוּקוֹת בְּזוּיוֹת, עַד כִּי אֲפִלּוּ נְשֵׁיהֶם הֶחֱלִיפוּ יְחָסִים טִבְעִיִּים בְּבִלְתִּי טִבְעִיִּים. 27 וְכֵן גַּם הַגְּבָרִים נָטְשׁוּ אֶת הַיְחָסִים הַטִּבְעִיִּים עִם הַנָּשִׁים וּבָעֲרוּ בְּתַאֲוָה זֶה אֶל זֶה; גְּבָרִים עָשׂוּ תּוֹעֵבָה בִּגְבָרִים וְקִבְּלוּ בְּגוּפָם הֵם אֶת הַגְּמוּל הָרָאוּי לַסְּטִיָּה שֶׁלָּהֶם. 28 וְכֵיוָן שֶׁלֹּא חָשְׁבוּ לְנָכוֹן לְהַכִּיר בֵּאלֹהִים, הִסְגִּירָם אֱלֹהִים לַהֲלַךְ־רוּחַ מְגֻנֶּה, לַעֲשׂוֹת אֶת הַדְּבָרִים שֶׁאֵינָם הֲגוּנִים. 29 אָכֵן מְלֵאִים הֵם בְּכָל עַוְלָה, רֶשַׁע, חַמְדָנוּת, רֹעַ; מְלֵאֵי קִנְאָה, רֶצַח, מְרִיבָה, מִרְמָה, מְזִמָּה. 30 הוֹלְכֵי רָכִיל הֵם, מוֹצִיאֵי דִּבָּה, שׂוֹנְאֵי אֱלֹהִים, חֲצוּפִים, גֵּאִים, רַבְרְבָנִים, חוֹרְשֵׁי רָעָה, מַמְרִים פִּי הוֹרִים, 31 חַסְרֵי הֲבָנָה, בִּלְתִּי נֶאֱמָנִים, קְשׁוּחֵי לֵב, אַכְזָרִים. 32 הֵם יוֹדְעִים אֶת חֻקַּת אֱלֹהִים, אֲשֶׁר לְפִיהָ עוֹשֵׂי מַעֲשִׂים כָּאֵלֶּה רְאוּיִים לְמִיתָה, אַךְ לֹא זֹאת בִּלְבַד שֶׁהֵם עוֹשִׂים אוֹתָם, הֵם גַּם תּוֹמְכִים בְּעוֹשֵׂיהֶם.

[25/02/2024, 8:02:53] Itamar Ben David: אִגֶּרֶת שָׁאוּל אֶל הָרוֹמִים פֶּרֶק א
א מֵאֵת שָׁאוּל, עֶבֶד הַמָּשִׁיחַ יֵשׁוּעַ, אֲשֶׁר נִקְרָא לִהְיוֹת שָׁלִיחַ וְיֻחַד לִבְשׂוֹרַת אֱלֹהִים, 2 בְּשׂוֹרָה שֶׁאֱלֹהִים הִבְטִיחַ מִקֶּדֶם בְּפִי נְבִיאָיו בְּכִתְבֵי הַקֹּדֶשׁ, 3 עַל־אוֹדוֹת בְּנוֹ, יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ אֲדוֹנֵנוּ, שֶׁלְּפִי הַבָּשָׂר מוֹצָאוֹ מִזֶּרַע דָּוִד 4 וּלְפִי רוּחַ הַקֹּדֶשׁ הֻפְגַּן שֶׁהוּא בֶּן־אֱלֹהִים בִּגְבוּרָה בִּתְחִיָּתוֹ מִן הַמֵּתִים. 5 דַּרְכּוֹ קִבַּלְנוּ חֶסֶד וּשְׁלִיחוּת לְהָבִיא לִידֵי צִיּוּת שֶׁבָּאֱמוּנָה בְּכָל הָאֻמּוֹת לְמַעַן שְׁמוֹ; 6 בֵּינֵיהֶם גַּם אַתֶּם קְרוּאֵי יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ.
[25/02/2024, 8:02:54] Itamar Ben David: 7 וּבְכֵן, אֶל כָּל אֲהוּבֵי אֱלֹהִים בְּרוֹמָא הַנִּקְרָאִים לִהְיוֹת קְדוֹשִׁים: חֶסֶד וְשָׁלוֹם לָכֶם מֵאֵת הָאֱלֹהִים אָבִינוּ וְהָאָדוֹן יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ. 8 רֵאשִׁית, אֲנִי מוֹדֶה לֵאלֹהַי עַל כֻּלְּכֶם בְּאֶמְצָעוּת יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ, מִשּׁוּם שֶׁדְּבַר אֱמוּנַתְכֶם נִשְׁמַע בְּכָל הָעוֹלָם. 9 וְהָאֱלֹהִים אֲשֶׁר אֲנִי עוֹבֵד אוֹתוֹ בְּרוּחִי בְּהַכְרִיזִי אֶת בְּשׂוֹרַת בְּנוֹ, הוּא עֵדִי לְכָךְ שֶׁאֲנִי מַזְכִּיר אֶתְכֶם לְלֹא הֶרֶף בִּתְפִלּוֹתַי, 10 וּמְבַקֵּשׁ אֲנִי תָּמִיד כִּי אַצְלִיחַ פַּעַם בְּאֵיזֶה אֹפֶן שֶׁהוּא לָבוֹא אֲלֵיכֶם, אִם יִרְצֶה אֱלֹהִים, 11 שֶׁכֵּן אֲנִי נִכְסָף לִרְאוֹתְכֶם כְּדֵי לַחֲלֹק עִמָּכֶם מַתָּנָה רוּחָנִית לְחִזּוּקְכֶם; 12 כְּלוֹמַר, שֶׁנִּתְעוֹדֵד יַחְדָּיו בָּאֱמוּנָה הַמְשֻׁתֶּפֶת לָכֶם וְגַם לִי. 13 אֵינֶנִּי רוֹצֶה שֶׁיֵּעָלֵם מִכֶּם, אַחַי, שֶׁפְּעָמִים רַבּוֹת הִתְכַּוַּנְתִּי לָבוֹא אֲלֵיכֶם, כְּדֵי שֶׁגַּם בְּקִרְבְּכֶם אוּכַל לַעֲשׂוֹת פְּרִי כִּבְקֶרֶב יֶתֶר הַגּוֹיִם, אַךְ עַד כֹּה נִמְנַע מִמֶּנִּי לָבוֹא. 14 חַיָּב אֲנִי לַיְּוָנִים וְגַם לִבְנֵי עַמִּים אֲחֵרִים, לִבְנֵי תַּרְבּוּת וְגַם לְחַסְרֵי תַּרְבּוּת. 15 מִשּׁוּם כָּךְ בִּרְצוֹנִי לְבַשֵֹר אֶת הַבְּשׂוֹרָה גַּם לָכֶם הַנִּמְצָאִים בְּרוֹמָא.
[25/02/2024, 8:02:54] Itamar Ben David: 16 אֵינֶנִּי בּוֹשׁ בִּבְשׂוֹרַת הַמָּשִׁיחַ, שֶׁהֲרֵי הִיא כֹּחַ הָאֱלֹהִים לְהוֹשִׁיעַ אֶת כָּל מִי שֶׁמַּאֲמִין, אֶת הַיְּהוּדִי בָּרִאשׁוֹנָה וְגַם אֶת הַלֹּא־יְהוּדִי; 17 כִּי בָּהּ צִדְקַת הָאֱלֹהִים מִתְגַּלֵּית מִתּוֹךְ אֱמוּנָה לְתַכְלִית אֱמוּנָה, כַּכָּתוּב: “וְצַדִּיק בֶּאֱמוּנָתוֹ יִחְיֶה.” 18 וְאָמְנָם זַעַם אֱלֹהִים נִגְלֶה מִן הַשָּׁמַיִם עַל כָּל עַוְלָתָם וְרִשְׁעָתָם שֶׁל בְּנֵי אָדָם הַמְעַכְּבִים בְּרִשְׁעָתָם אֶת הָאֱמֶת; 19 כִּי מַה שֶּׁנּוֹדַע עַל אֱלֹהִים גָּלוּי בְּקִרְבָּם, שֶׁהֲרֵי אֱלֹהִים גִּלָּה לָהֶם. 20 הֲלֹא עַצְמוּתוֹ הַנֶּעְלֶמֶת, הִיא כֹּחוֹ הַנִּצְחִי וֵאלֹהוּתוֹ, נִרְאֵית בְּבֵרוּר מֵאָז בְּרִיאַת הָעוֹלָם בִּהְיוֹתָהּ נִתְפֶּסֶת בַּשֵֹכֶל בְּאֶמְצָעוּת הַדְּבָרִים שֶׁנִּבְרְאוּ. לָכֵן אֵין לָהֶם בַּמֶּה לְהִצְטַדֵּק, 21 שֶׁהֲרֵי לַמְרוֹת שֶׁיּוֹדְעִים הֵם אֶת אֱלֹהִים לֹא כִּבְּדוּ אוֹתוֹ כָּרָאוּי לֵאלֹהִים, אַף לֹא הוֹדוּ לוֹ, אֶלָּא נִתְפְּסוּ לְמַחֲשֶׁבֶת הֶבֶל וְנִטַּמְטֵם לִבָּם הָאֱוִילִי. 22 הֵם הִתְיַמְּרוּ לִהְיוֹת חֲכָמִים, אַךְ נִהְיוּ לִכְסִילִים 23 וְהֵמִירוּ אֶת כְּבוֹדוֹ שֶׁל אֱלֹהִים בִּלְתִּי חוֹלֵף בִּדְמוּת צַלְמוֹ שֶׁל אָדָם בֶּן־חֲלוֹף וּבִדְמוּת צַלְמֵי עוֹפוֹת, חַיּוֹת וּרְמָשִׂים. 24 לָכֵן מְסָרָם אֱלֹהִים לְטֻמְאָה בִּידֵי תַּאֲווֹת לִבָּם, לְחַלֵּל אֶת גּוּפָם בֵּינָם לְבֵין עַצְמָם
[25/02/2024, 8:02:56] Itamar Ben David: 25 אֲנָשִׁים שֶׁהֵמִירוּ אֶת אֱמֶת הָאֱלֹהִים בַּשֶּׁקֶר וְכִבְּדוּ וְעָבְדוּ אֶת הַנִּבְרָא בִּמְקוֹם אֶת הַבּוֹרֵא הַמְבֹרָךְ לְעוֹלָמִים. אָמֵן. 26 מִשּׁוּם כָּךְ הִסְגִּירָם אֱלֹהִים לִתְשׁוּקוֹת בְּזוּיוֹת, עַד כִּי אֲפִלּוּ נְשֵׁיהֶם הֶחֱלִיפוּ יְחָסִים טִבְעִיִּים בְּבִלְתִּי טִבְעִיִּים. 27 וְכֵן גַּם הַגְּבָרִים נָטְשׁוּ אֶת הַיְחָסִים הַטִּבְעִיִּים עִם הַנָּשִׁים וּבָעֲרוּ בְּתַאֲוָה זֶה אֶל זֶה; גְּבָרִים עָשׂוּ תּוֹעֵבָה בִּגְבָרִים וְקִבְּלוּ בְּגוּפָם הֵם אֶת הַגְּמוּל הָרָאוּי לַסְּטִיָּה שֶׁלָּהֶם. 28 וְכֵיוָן שֶׁלֹּא חָשְׁבוּ לְנָכוֹן לְהַכִּיר בֵּאלֹהִים, הִסְגִּירָם אֱלֹהִים לַהֲלַךְ־רוּחַ מְגֻנֶּה, לַעֲשׂוֹת אֶת הַדְּבָרִים שֶׁאֵינָם הֲגוּנִים. 29 אָכֵן מְלֵאִים הֵם בְּכָל עַוְלָה, רֶשַׁע, חַמְדָנוּת, רֹעַ; מְלֵאֵי קִנְאָה, רֶצַח, מְרִיבָה, מִרְמָה, מְזִמָּה. 30 הוֹלְכֵי רָכִיל הֵם, מוֹצִיאֵי דִּבָּה, שׂוֹנְאֵי אֱלֹהִים, חֲצוּפִים, גֵּאִים, רַבְרְבָנִים, חוֹרְשֵׁי רָעָה, מַמְרִים פִּי הוֹרִים, 31 חַסְרֵי הֲבָנָה, בִּלְתִּי נֶאֱמָנִים, קְשׁוּחֵי לֵב, אַכְזָרִים. 32 הֵם יוֹדְעִים אֶת חֻקַּת אֱלֹהִים, אֲשֶׁר לְפִיהָ עוֹשֵׂי מַעֲשִׂים כָּאֵלֶּה רְאוּיִים לְמִיתָה, אַךְ לֹא זֹאת בִּלְבַד שֶׁהֵם עוֹשִׂים אוֹתָם, הֵם גַּם תּוֹמְכִים בְּעוֹשֵׂיהֶם.
[25/02/2024, 8:04:25] ~ יותם דהאן: ‎~ יותם דהאן left
[25/02/2024, 8:06:26] Itamar Ben David: בוקר טוב חברים. אנחנו חוזרים לקריאה ומתחילים באיגרת אל הרומים. בואו נזכור כמה כללים. המטרה בקריאה היא להכיר את הברית החדשה, להתעמק בה מבחינה מקצועית ולהבין לעומק את תפיסת המאמינים בה כדי שנהיה מורי דרך טובים יותר. מטרה נוספת היא שנישאר כולנו חברים, לכן כרגיל נשמור על שיח חברי, גם אם ישנם דיונים ערים. בואו נשמור על רגישות זה כלפי זה בתקופה הזו. קריאה מוצלחת.
[25/02/2024, 8:07:18] Itamar Ben David: מוזמנים לקרוא את הכללים המלאים בתיאור הקבוצה.
[25/02/2024, 8:21:11] Yaffit Sagy Sonia: ‎Yaffit Sagy Sonia joined using this group’s invite link
[25/02/2024, 8:21:22] Gil Levi: ‎Gil Levi joined using this group’s invite link
[25/02/2024, 8:26:11] Aaron Garcia: ‎Aaron Garcia joined using this group’s invite link
[25/02/2024, 8:27:45] Tomer Brotzky: ‎Tomer Brotzky joined using this group’s invite link
[25/02/2024, 8:28:09] Dafna Zuriel: ‎Dafna Zuriel joined using this group’s invite link
[25/02/2024, 8:37:58] Danny Gally: ‎Danny Gally joined using this group’s invite link
[25/02/2024, 8:48:40] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed the group description
[25/02/2024, 9:02:41] ~ Fadi Shahbari: ‎~ Fadi Shahbari left
[25/02/2024, 9:25:38] Sarah Pasternak: ‎Sarah Pasternak joined using this group’s invite link
[25/02/2024, 12:20:57] Amir Rubin: אשמח להמלצה
איזה אפליקציה של התנ”ך והברית החדשה מומלצת
להורדה בחנות של גוגל ?
[25/02/2024, 12:26:30] ~ Ron Sinai רון סיני: I’m using the Bible App by YouVersion.com. Download it now for your mobile device.

https://app.bible.com/FCPc/ilyCM8GCtC?add_friend_id=10790437
[25/02/2024, 12:26:38] ~ Ron Sinai רון סיני: אני מאוד אוהב את האפליקציה.
[25/02/2024, 12:26:53] Naomi Erlich Kuperman: מאוד!
[25/02/2024, 12:29:14] ~ אני בחופש: סליחה שאני קצת מיושנת!!
אין תחליף לספר ביד
בכנסיה לא קוראים מאפליקציה.
ותחשבו איזה רושם זה עושה שאתם יהודים שיודעים להתמצא בספר הברית החדשה.
[25/02/2024, 12:37:18] Naomi Erlich Kuperman: אני מעריכה שכולנו יודעים דבר או שניים על הדרכה.
וכל אחד יכול לנהוג כרצונו.
כן יש לי אפליקציה .
ודברי תורה ומופת נשמעים טוב גם מהאפליקציה.
הללויה!
[25/02/2024, 12:39:25] ~ Rebecca Nok: רק הערה כללית
יש *הבדלי נוסח* ועוד הבדלים
בין
הקריאה הקתולית לבין הקריאה האבנגלית / פרוטסטנטית.
אם מדברים על אפליקציה [וכמובן על הספר המודפס] – כדאי לבדוק מול מי עומדים
[25/02/2024, 12:39:51] ~ Ruth Schiller: באיזו גרסה באנגלית אתם משתמשים ?
[25/02/2024, 12:47:25] ~ ד”ר קובי ברדה Kobby Barda: ‎~ ד”ר קובי ברדה Kobby Barda left
‎[25/02/2024, 12:47:00] ~ Albert ܐܠܒܪܛ אלברט ألبرت: ‎image omitted
[25/02/2024, 12:47:34] ~ Albert ܐܠܒܪܛ אלברט ألبرت: אני דווקא ממליץ על זו… נוחה, מדוייקת וברורה
‎[25/02/2024, 12:48:49] ~ Albert ܐܠܒܪܛ אלברט ألبرت: base.apk ‎document omitted
[25/02/2024, 12:49:32] ~ Albert ܐܠܒܪܛ אלברט ألبرت: https://www.biblegateway.com/versions/New-American-Standard-Bible-NASB/#booklist
[25/02/2024, 12:49:57] ~ Albert ܐܠܒܪܛ אלברט ألبرت: האתר הזה באנגלית ניתן לבחור תרגומים שונים
‎[25/02/2024, 12:50:49] ~ Albert ܐܠܒܪܛ אלברט ألبرت: base.apk ‎document omitted
[25/02/2024, 12:50:55] ~ Josh Simon: כאשר אתם מדריכים כדאי לשאול כנסיה שמגיעה מכנסיה בפטיסטית אם הם קוראים רק בקיינג ג׳יימס
אבל בכללי באנגלית NIV NASזה יותר ברור. השינוי נובע מאילו כתבים עתיקים אתם קוראים כמקור ואיך אתם מעבדים את הטקסט הקדום!
[25/02/2024, 12:53:54] Danny Gally: ‎Danny Gally left
[25/02/2024, 12:55:51] ~ Albert ܐܠܒܪܛ אלברט ألبرت: לגבי תרגומים באנגלית, מאחר ועסקתי בתחום זה מזה שנים, התרגומים המהימנים ביותר: NKJV, NASB, Darby, ASV ‎<This message was edited>
[25/02/2024, 13:11:19] ~ Ruth Schiller: תודה למשיבים
[25/02/2024, 13:12:10] ~ Roni Houbani: אני אישית משתמש בזאת … היא כוללת גם מפות
https://apps.apple.com/app/id483281737
[25/02/2024, 13:15:18] Merona Levinstein: אני קוראת את הפרק הזה, פותחת גם את חבקוק פרק ב’, ממשיכה לקרוא עד הסוף. פרק עוצמתי מאוד, הדימוי של סערה בלב ים עולה לי, גם דימויים מיניים לא פשוטים. אשמח לביאור.
[25/02/2024, 13:49:45] Itamar Ben David: מזכיר שהנושא הוא הפרק היומי
[25/02/2024, 13:56:55] Merona Levinstein: עליו הגבתי ושאלתי. על הפרק היומי הזה ולא אחר
[25/02/2024, 13:58:15] Itamar Ben David: תוכלי להרחיב על מה שאת עושה ולשאול שאלה ממוקדת?
[25/02/2024, 14:00:27] ~ אילנה: כנראה שאת מתכוונת לפסוקים 27 ואילך
[25/02/2024, 14:01:19] ~ MoranLV-TourguideInIsrael: לא הבנתי מה לא פשוט? שלפני אלפיים שנים אצל הרומים היה מקובל יחסים בין גברים ואצלנו לא???
פשוט להפליא.
נפלאה אהבתם מאהבת נשים. זה הכל. ‎<This message was edited>
[25/02/2024, 14:57:12] ~ Boaz Hadashi: נראה ששאול מתחבר לביקורת של יהדות התקופה נגד המנהגים של הרומאים.
הקטע ש”קפץ” לי לעין הוא שצריך לעודד את המאמינים הראשונים, כנראה אל מול הביקורת שהם נתקלים בה גם מהרומאים וגם מהיהודים: “אֵינֶנִּי בּוֹשׁ בִּבְשׂוֹרַת הַמָּשִׁיחַ, שֶׁהֲרֵי הִיא כֹּחַ הָאֱלֹהִים לְהוֹשִׁיעַ אֶת כָּל מִי שֶׁמַּאֲמִין, אֶת הַיְּהוּדִי בָּרִאשׁוֹנָה וְגַם אֶת הַלֹּא־יְהוּדִי; “
האם מאמיני ישוע ברומא היו ברובם יהודים שנטו להאמין במשיח החדש, או גויים רומאים?
[25/02/2024, 15:01:54] Doron Jamchi: כתבתי את זה באוקטובר לפני שנקטע רצף הלימוד:

*מבוא לאגרות בברית החדשה*
אחרי שסיימנו לקרוא את הבשורות ואת ספר מעשי השליחים, אנחנו נכנסים לחלק השלישי של הברית החדשה שהוא האיגרות.
בברית החדשה יש 21 איגרות, שכולן מיוחסות לדמויות מנהיגותיות חשובות בקהילה הנוצרית הראשונה – קודם כל השליחים החשובים: פאולוס, פטרוס ויוחנן. ואחריהם המנהיגים: יעקב ויהודה, שגם היו אחים של ישוע (מרקוס, ו: 3). כל אגרת נפתחת בשם המחבר ומכאן ידועה זהותו של המחבר. יוצאת דופן היא האיגרת אל העברים, שהמחלוקת על מחברה ועל מהימנותה מתועדת כבר בכתבי אבות הכנסייה. בסופו של דבר הוכרע שהאיגרת היא אותנטית ועל פי חלק מהעדויות היא גם יוחסה לפאולוס, ולכן היא מוקמה בסוף המקבץ של איגרות פאולוס. במחקר המדעי של הברית החדשה, יש איגרות שזוהו כאותנטיות למחבר בעוד שאחרות נחשבות כפסודו-חיבור, כלומר איגרת שנכתבה על ידי אדם לא ידוע שכתב בראש האיגרת את שמו של פאולוס או פטרוס כדי לתת לה מהימנות. הטענות מתבססות על חקירת סגנון הכתיבה, אוצר המילים, דרכי ניסוח, תבניתיות וכדומה. זוהי רק תמונת רקע מחקרית עבור מי שרוצה להעמיק.
לענייננו, רוב מכריע של המודרכים הנוצרים שלנו מקבלים את כל האיגרות כאותנטיות. אם כתוב שהאיגרת מיוחסת לפאולוס אז כך צריך להבין את זה. כאמור, יכולים להיות דעות שונות לגבי זהות המחבר של האיגרת אל העברים, אבל אף אחד לא מפקפק במהימנותה.
האיגרות הן בעצם מכתבים שנכתבו על ידי מנהיגי הקהילה לקהילות שונות. לפעמים המכתב ממוען לקהילה של מקום ספציפי ולכן האיגרת נקראת על שם הנמען, כמו הרומים, הקורינתים, הגלטים, הפיליפים וכו’. לפעמים הנמען הוא אדם אחד כמו טימותאוס או פילימון. לפעמים האיגרת נכתבה לקהל גדול והייתה אמורה להיות מופצת ברבים, ולכן היא על שם המוען כמו איגרות פטרוס, יוחנן, יעקב ויהודה. האיגרות נועדו *לקהל המאמינים*, כשמטרת העל היא לחזק את המאמינים באמונתם, לכוון אותם בחיי היום יום ולתת מענה לסוגיות השעה. לכן אם הבשורות עסקו בישוע ובלימוד שלו, והסתיימו בתחייתו מן המתים, האיגרות הן למעשה החלק הטבעי המשלים – מה החשיבות של תחייתו של ישוע? ומה מצופה מהמאמין בישוע שקם לתחייה?
מקבץ האיגרות הראשון הוא האיגרות של פאולוס. ייתכן שהסיבה היא מעמדו של פאולוס כשליח לגויים, ולכן בחתימת הברית החדשה, בתקופה שכבר החל להיות רוב של גויים, מכתביו מוקמו ראשונים. אבל יכול להיות שהסיבה היא דווקא כי באגרות האלו פאולוס מסביר את תשתית האמונה, ונוגע בשאלות חשובות לחיי המאמין, מאשר איגרות של כותבים אחרים. אפשר לבסס את הטענה מתוך ידיעה שהאיגרות של פאולוס לא מסודרות באופן כרונולוגי. האיגרות שנכתבו ראשונות כרונולוגית הן אל התסלוניקים ואל הגלטים, אבל האיגרות הראשונות לפי הסדר הקאנוני הן אל הרומים ואל הקורינתים.

*הקדמה קצרה לאיגרת אל הרומים*
האיגרת אל הרומים היא האיגרת הראשונה בחלק של האיגרות, ואין מחלוקת (גם מחקרית) שהיא נכתבה על ידי פאולוס עצמו. לפי רמזים באיגרת הוא כתב אותה בזמן שהייתו בקורינתוס, בסוף המסע השלישי. כנראה שהוא תכנן לצאת למסע רביעי עד לקצה האימפריה הרומית, אבל לפי המסופר במעשי השליחים הוא נעצר ונשלח לרומא. נוצר כאן חיבור מעניין, שספר מעשי השליחים מסתיים בהגעתו של פאולוס לרומא, והאיגרת הראשונה מיד אחר כך היא האיגרת אל הרומים, שהיא תמצית הלימוד של פאולוס.
זוהי כנראה האיגרת הכי חשובה בברית החדשה, כי בה פאולוס מסביר לעומק את המשמעות הרוחנית של תחייתו של ישוע. היא אחת האיגרות הכי מצוטטות בעולם הנוצרי, ומאמינים רבים, גם אם לא יודעים לצטט פסוקים בע”פ, רוב הסיכויים שהם יודעים לצטט פסוקים מתוכה. זו גם האיגרת שהשפיעה על מרטין לותר ועל תנועת הרפורמציה. וכנראה לא בכדי היא נבחרה להיות האיגרת הראשונה, מיד אחרי הבשורות ומעשי השליחים.
[25/02/2024, 16:45:55] Itamar Ben David: פסוק 11- אם אני זוכר נכון הרעיון של מתנה רוחנית יחזור על עצמו עוד הרבה, איך נכון להבין את המושג הזה?
[25/02/2024, 16:47:05] Itamar Ben David: פסוק 14- מי נחשב ״חסרי תרבות״? הרי כל העולם שבו הוא משוטט זה יוונים ורומאים בערך
[25/02/2024, 16:48:50] Itamar Ben David: פסוק 16- למיטב זכרוני זה אחד הפסוקים שמכווינים מיסיונרים בעבר ובהווה לקדם נצרות בקרב יהודים (לצד אמירת ישוע שצריך לפנות אל הצאן האובדות של ישראל) השאלה היא- אם יש שיוויון בין אלו שנמצאים במשיח, מדוע נחוצה ההיררכיה הזו פה
[25/02/2024, 16:52:57] Itamar Ben David: פסוק 18- האם הוא רומז ליהודים? או שמדובר בכופרים כללים גם מקרב הלא יהודים
[25/02/2024, 16:54:40] Itamar Ben David: פסוק 25- לא הבנתי על מי הוא מדבר עובדי אלילים? יהודים? מאמיני ישוע שסוטים מן הדרך? קשה להבין
[25/02/2024, 16:56:16] Itamar Ben David: פסוק 32- אם פאולוס מוותר בעצם על החוק/ חוקת משה, למה שיאיים במיתה כלפי כל החוטאים שהזכיר?
[25/02/2024, 16:59:40] Itamar Ben David: שמעתי פעם טענה שאחת הדרכים להסביר את הנטייה האנטי-הלכתית של פאולוס זה שהוא עצמו היה הומוסקסואל. אולי זה ניסיון מודרני להקל תיאולוגית על קהילת הלהט״ב היום, לא ממש יודע להסביר, על כל פנים, אם יש התייחסויות לזה, אשמח, כי זו נקודה יחסית קשה לעיכול בעידן שלנו, וכבר נדרשתי לנושא סביב חודש הגאווה (להסביר את היחס של היהדות המודרנית והברית החדשה ללהט״ב).
[25/02/2024, 17:01:42] Itamar Ben David: מזכיר שמחר אנחנו ממשיכים בדיון על הפרק. היום אנחנו פעילים עד שמונה בערב.
[25/02/2024, 17:16:14] Michal Biron: ‎Michal Biron left
[25/02/2024, 20:40:28] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed this group’s settings to allow only admins to send messages to this group
[26/02/2024, 8:10:58] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all members to send messages to this group
[26/02/2024, 8:11:12] Itamar Ben David: ממשיכים גם היום בהתייחסויות לאיגרת אל הרומים.
[26/02/2024, 8:11:14] Itamar Ben David: יום טוב
[26/02/2024, 8:52:35] ~ חוה העוגן: עיינו בבמדבר 18,22 ובמדבר 20,13. ישנם כמה וכמה חוקי משכב שפאולוס לא מזכיר. גם לקורינתים הוא מאיים על חטא זה, 1 קורינתים 6,9.
[26/02/2024, 9:17:16] ‪+972 52‑313‑5677‬: ‎‪+972 52‑313‑5677‬ left
[26/02/2024, 10:22:57] Yaffit Sagy Sonia: ‎Yaffit Sagy Sonia left
[26/02/2024, 12:49:12] ~ Eitan: ‎~ Eitan left
[26/02/2024, 19:50:43] Doron Jamchi: פאולוס משתוקק להגיע לרומא. לפי מעשי השליחים הוא בסוף הגיע לרומא כאסיר אחרי שביקש להישפט אצל הקיסר. אולי הוא פחד שישאירו אותו במאסר בקיסריה בגלל דחיית הדין/חקירות ולכן השתמש בקלף שהיה לו כאזרח רומי.

בפסוק 11 הוא מזכיר מתנה רוחנית. כנראה הכוונה למתנות הרוחניות שהוא מזכיר באיגרת אל הקורינתים פרק 12.

בפסוק 14 הוא אומר שעד עכשיו התעכב כי הוא מחוייב לבשר את הבשורה אצל כל העמים. בני התרבות הם היוונים, וחסרי התרבות הם הברברים, במובן הפשוט עמים ששפת המוצא שלהם לא יוונית.
[26/02/2024, 19:52:47] ~ Yoel Taublid: מעניין
[26/02/2024, 20:04:50] Doron Jamchi: פסוקים 16-17 הם יריית הפתיחה להסבר שפאולוס מביא על הבשורה כפי שהוא מציג אותה בגויים.
יש בה את אלמנט הישועה – קודם כל ליהודים וגם ללא יהודים, ועיקרה הוא הצדקה שגילה אלוהים כדי להביא להתגשמות הפסוק “צדיק באמונתו יחיה”, אמונה לתכלית אמונה כלשונו.

המשך התיאור בפרק (וזה ברור יותר על פי הפרקים הבאים) זה המימד האוניברסליסטי של היות כל בני האדם תחת אלוהים בורא שמים וארץ.
יכול להיות שהרעיון נלקח מירמיהו ב:5-6, ופאולוס עשה אדפטציה מישראל ששכחו את אלוהיהם שהוציא אותם ממצרים למשהו יותר כללי חובק כל, שזה אלוהים יוצר כל (פסוקים 22-19).
מפסוק 24 מתחיל תיאור של חטאים שבאים לידי ביטוי בכל מיני תשוקות ומאווים. בתמה ששל פאולוס בפרק, יש כאן מעין רעיון שמזכיר את פרעה ביציאת מצרים. פרעה מסרב לשחרר את בני ישראל, אז אלוהים מקשה את ליבו כדי להביא עוד מכה על מצרים. פה מופיעים תיאורים כמו “מסרם אלוהים” (פס’ 24) “הסגירם אלוהים” (פס’ 26, 28).

יש גם הדרגתיות שמתחילה באנשים שלא מכירים תודה באל שברא אותם ועושים צלמים, ואז המוסריות שלהם נשחתת וההתנהגות הטבעית משתנה עד שהם בסופו של דבר מגיעים למצב שהם ביודעין עושים מעשי עוולה.