ברית חדשה יומי - מורי דרך לומדים יחד

פרוטוקול קבוצת לימוד של הברית החדשה
מטעם אגודת מורי הדרך ובחסות אתר בדרך למורה דרך.

מעשי השליחים – פרק ה'

אִישׁ אֶחָד, חֲנַנְיָה שְׁמוֹ, וְאִשְׁתּוֹ שַׁפִּירָה מָכְרוּ שָׂדֶה. 2 בִּידִיעַת אִשְׁתּוֹ הוּא נָטַל לְעַצְמוֹ חֵלֶק מִן הַכֶּסֶף וְאַחֲרֵי כֵן הֵבִיא חֵלֶק מְסֻיָּם וְהִנִּיחוֹ לְרַגְלֵי הַשְּׁלִיחִים. 3 אָמַר לוֹ כֵּיפָא: “חֲנַנְיָה, לָמָּה זֶה מִלֵּא הַשָֹטָן אֶת לִבְּךָ לְשַׁקֵּר לְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ וְלִטֹּל לְעַצְמְךָ מִמְּחִיר הַשָֹדֶה? 4 הֲרֵי כְּשֶׁעָמַד בִּרְשׁוּתְךָ – שֶׁלְּךָ הָיָה, וְאַחֲרֵי שֶׁנִּמְכַּר עָמְדָה תְּמוּרָתוֹ בִּרְשׁוּתְךָ. לָמָּה עָלָה עַל לִבְּךָ מַעֲשֶׂה זֶה? לֹא לִבְנֵי אָדָם שִׁקַּרְתָּ כִּי אִם לֵאלֹהִים!” 5 כְּשֶׁשָּׁמַע חֲנַנְיָה אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה נָפַל וְנָפַח אֶת רוּחוֹ, וּפַחַד גָּדוֹל נָפַל עַל כָּל הַשּׁוֹמְעִים. 6 קָמוּ הַצְּעִירִים, עָטְפוּ אוֹתוֹ, נְשָׂאוּהוּ הַחוּצָה וְקָבְרוּ אוֹתוֹ.

7 כְּשָׁלוֹשׁ שָׁעוֹת לְאַחַר מִכֵּן נִכְנְסָה אִשְׁתּוֹ וְהִיא אֵינֶנָּה יוֹדַעַת מַה שֶּׁאֵרַע. 8 פָּנָה אֵלֶיהָ כֵּיפָא וְאָמַר: “הַגִּידִי לִי, הַאִם בַּמְּחִיר הַזֶּה מְכַרְתֶּם אֶת הַשָֹדֶה?”
אָמְרָה: “כֵּן, בַּמְּחִיר הַזֶּה”.

9 אָמַר לָהּ כֵּיפָא: “לָמָּה הִתְאַחַדְתֶּם שְׁנֵיכֶם לְנַסּוֹת אֶת רוּחַ אֱלֹהִים? הִנֵּה בַּפֶּתַח רַגְלֵי הַקּוֹבְרִים אֶת בַּעֲלֵךְ וְהֵם יִשְֹאוּ אוֹתָךְ הַחוּצָה. 10 מִיָּד נָפְלָה לְרַגְלָיו וְנָפְחָה אֶת רוּחָהּ. כְּשֶׁנִּכְנְסוּ הַבַּחוּרִים מְצָאוּהָ מֵתָה. הֵם נָשְׂאוּ אוֹתָהּ הַחוּצָה וְקָבְרוּ אוֹתָהּ עַל־יַד בַּעֲלָהּ. 11 פַּחַד גָּדוֹל נָפַל עַל כָּל הַקְּהִלָּה וְעַל כָּל הַשּׁוֹמְעִים אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה. 12 אוֹתוֹת וּמוֹפְתִים רַבִּים עָשׂוּ הַשְּׁלִיחִים בְּקֶרֶב הָעָם, וְהַכֹּל נֶאֶסְפוּ לֵב אֶחָד בְּאוּלָם שְׁלֹמֹה. 13 מִן הָאֲחֵרִים לֹא הֵעֵז אִישׁ לְהִצְטָרֵף אֲלֵיהֶם, אַךְ הָעָם הוֹקִיר אוֹתָם. 14 וְאָמְנָם נִסְפְּחוּ אֶל הָאָדוֹן עוֹד מַאֲמִינִים, גְּבָרִים וְנָשִׁים רַבִּים מְאֹד, 15 עַד כִּי נָשְׂאוּ אֶת הַחוֹלִים אֶל הָרְחוֹבוֹת וְשָׂמוּ אוֹתָם עַל מִטּוֹת וּמַצָּעִים כְּדֵי שֶׁבְּבוֹא כֵּיפָא אֲפִלּוּ רַק צִלּוֹ יָצֵל עַל כַּמָּה מֵהֶם. 16 גַּם הֲמוֹן הָעָם מִן הֶעָרִים הַסְּמוּכוֹת לִירוּשָׁלַיִם נִקְבְּצוּ כְּשֶׁהֵם נוֹשְׂאִים חוֹלִים וּמְעֻנִּים עַל־יְדֵי רוּחוֹת טְמֵאוֹת, וְכֻלָּם נִרְפְּאוּ.

17 הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל וְכָל אֲנָשָׁיו, אַנְשֵׁי כַּת הַצְּדוֹקִים, נִתְמַלְּאוּ קִנְאָה. הֵם קָמוּ, 18 תָּפְסוּ אֶת הַשְּׁלִיחִים וְשָׂמוּ אוֹתָם בַּכֶּלֶא הָעִירוֹנִי. 19 אֶלָּא שֶׁמַּלְאַךְ יהוה פָּתַח בַּלַּיְלָה אֶת דַּלְתוֹת בֵּית הַכֶּלֶא וְהוֹצִיאָם בְּאָמְרוֹ: 20 “לְכוּ וְהִתְיַצְּבוּ בַּמִּקְדָּשׁ וְדַבְּרוּ אֶל הָעָם אֶת כָּל דִּבְרֵי הַחַיִּים הָאֵלֶּה.” 21 הֵם שָׁמְעוּ וְעִם שַׁחַר נִכְנְסוּ לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ וְהֵחֵלּוּ לְלַמֵּד.
בָּא הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל וַאֲנָשָׁיו וְכִנְּסוּ אֶת הַסַּנְהֶדְרִין וְכָל מוֹעֶצֶת זִקְנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. הֵם שָׁלְחוּ אֶל הַכֶּלֶא לְהָבִיא אוֹתָם, 22 אַךְ כְּשֶׁבָּאוּ הַמְשָׁרְתִים לֹא מָצְאוּ אוֹתָם בַּכֶּלֶא. חָזְרוּ וְהוֹדִיעוּ: 23 “מָצָאנוּ אֶת בֵּית הַסֹּהַר סָגוּר בְּאֹפֶן בָּטוּחַ לַחֲלוּטִין וְהַשּׁוֹמְרִים נִצָּבִים לְיַד הַדְּלָתוֹת. אֲבָל כְּשֶׁפָּתַחְנוּ לֹא מָצָאנוּ אִישׁ בִּפְנִים.” 24 לְשֵׁמַע הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה נָבוֹכוּ נְגִיד בֵּית הַמִּקְדָּשׁ וְרָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים; תְּמֵהִים הָיוּ עַל פֵּשֶׁר הַדָּבָר. 25 אָז בָּא מִישֶׁהוּ וְהוֹדִיעַ לָהֶם: “הִנֵּה הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר שַׂמְתֶּם בַּמַּאֲסָר עוֹמְדִים בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ וּמְלַמְּדִים אֶת הָעָם!” 26 הָלַךְ הַנָּגִיד עִם הַמְשָׁרְתִים וְהֵבִיאוּ אוֹתָם, אַךְ לֹא בְּכֹחַ, כִּי פָּחֲדוּ מִן הָעָם פֶּן יִרְגְּמוּ אוֹתָם.

27 הֵבִיאוּ אוֹתָם וְהֶעֱמִידוּם לִפְנֵי הַסַּנְהֶדְרִין. שָׁאַל אוֹתָם הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל: 28 “הַאִם לֹא צִוִּינוּ עֲלֵיכֶם בְּתֹקֶף שֶׁלֹּא לְלַמֵּד בַּשֵּׁם הַזֶּה? וְהִנֵּה מִלֵּאתֶם אֶת יְרוּשָׁלַיִם בְּתוֹרַתְכֶם וְאַתֶּם מִתְכַּוְּנִים לְהָבִיא עָלֵינוּ אֶת דַּם הָאִישׁ הַזֶּה!”

29 הֵשִׁיב כֵּיפָא עִם הַשְּׁלִיחִים וְאָמַר: “לֵאלֹהִים צָרִיךְ לְהִשָּׁמַע יוֹתֵר מֵאֲשֶׁר לִבְנֵי אָדָם. 30 אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ הֵקִים אֶת יֵשׁוּעַ אֲשֶׁר הֲרַגְתֶּם בְּהוֹקָעָה עַל עֵץ. 31 אֶת זֶה הֵרִים אֱלֹהִים בִּימִינוֹ לִהְיוֹת שַׂר וּמוֹשִׁיעַ, לָתֵת לְיִשְׂרָאֵל תְּשׁוּבָה וּסְלִיחַת חֲטָאִים. 32 אֲנַחְנוּ עֵדֵי הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, וְגַם רוּחַ הַקֹּדֶשׁ אֲשֶׁר נָתַן הָאֱלֹהִים לַשּׁוֹמְעִים בְּקוֹלוֹ.” 33 כְּשָׁמְעָם אֶת זֹאת הִתְרַתְּחוּ וְהֶחְלִיטוּ לַהֲרֹג אוֹתָם. 34 אֲבָל אֶחָד מִן הַפְּרוּשִׁים בַּסַּנְהֶדְרִין, גַּמְלִיאֵל שְׁמוֹ, מוֹרֵה־תּוֹרָה מְכֻבָּד בְּעֵינֵי כָּל הָעָם, קָּם וְצִוָּה לְהוֹצִיא אֶת הַשְּׁלִיחִים הַחוּצָה לִזְמַן־מָה. 35 אָמַר לָהֶם: “אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל, הִזָּהֲרוּ לָכֶם בְּמַה שֶּׁאַתֶּם מִתְכַּוְּנִים לַעֲשׂוֹת לָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה; 36 כִּי לִפְנֵי הַיָּמִים הָאֵלֶּה קָם תּוֹדָס, שֶׁהִתְיַמֵּר לִהְיוֹת מִישֶׁהוּ, וְנִסְפְּחוּ אֵלָיו כְּאַרְבַּע מֵאוֹת אִישׁ. הוּא נֶהֱרַג וְכָל אֲשֶׁר שָׁמְעוּ בְּקוֹלוֹ נָפוֹצוּ וְהָיוּ לְאַיִן. 37 אַחֲרָיו קָם יְהוּדָה הַגְּלִילִי בִּימֵי מִפְקַד הַתּוֹשָׁבִים, וּמָשַׁךְ אַחֲרָיו אֲנָשִׁים. הַלָּה נֶהֱרַג וְכָל הַמְצַיְּתִים לוֹ נִתְפַּזְּרוּ. 38 וְעַתָּה אֲנִי אוֹמֵר לָכֶם, חִדְלוּ מִן הָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה וְהַנִּיחוּ לָהֶם, כִּי הָעֵצָה אוֹ הַפְּעֻלָּה הַזֹּאת תּוּפַר ־אִם מֵאֵת בְּנֵי אָדָם הִיא. 39 אֲבָל אִם מֵאֵת אֱלֹהִים הִיא, לֹא תּוּכְלוּ לְהָפֵר אוֹתָהּ פֶּן תִּמָּצְאוּ נִלְחָמִים בֵּאלֹהִים!”

40 הֵם שָׁמְעוּ בְּקוֹלוֹ וְקָרְאוּ לַשְּׁלִיחִים. לְאַחַר שֶׁהִלְקוּ אוֹתָם וְצִוּוּ עֲלֵיהֶם שֶׁלֹּא יְדַבְּרוּ בְּשֵׁם יֵשׁוּעַ, שִׁחְרְרוּ אוֹתָם. 41 יָצְאוּ הַשְּׁלִיחִים מִלִּפְנֵי הַסַּנְהֶדְרִין שְׂמֵחִים עַל שֶׁזָּכוּ לִסְבֹּל חֶרְפָּה לְמַעַן הַשֵּׁם. 42 וְיוֹם יוֹם, בְבֵית הַמִּקְדָּשׁ וּבַבָּתִּים, לֹא חָדְלוּ לְלַמֵּד וּלְבַשֵֹר עַל הַמָּשִׁיחַ יֵשׁוּעַ.

[13/08/2023, 8:01:03] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! מעשי השליחים ה
[13/08/2023, 8:01:41] Itamar Ben David: נזכיר לכולם- שעתיים ראשונות שאלות ותהיות, ובהמשך משעה עשר פרשנויות דעות רעיונות ועוד. לאורך כל היום- איך והיכן הייתם משתמשים בפרק להדרכה ואילו ייצוגים בתרבות יש לפרק.
[13/08/2023, 8:02:34] Itamar Ben David: מה הצד המוסרי במודל הכלכלי של ישוע והשליחים? תחילה הם נתמכים על ידי נשים אמידות בפרקים האחרונים יש קהל מאמינים שתורם להם מכספם ועכשיו יש להם טענות גם לכאלו שרוצים לתת להפ רק חלק מסכום הנדלן. הרי אין בתורה הנחיה לתת את כל רכושך למען הממסד הכהני, אפילו אם נגיד ״בכל מאודך- זה ממון״ עדיין זו לא הנחיה בפועל לתת את כל רכושך ולהיוותר בחוסר כל. נהפוך הוא אלוהים ריצה שנשמח ברכוש שהוא נותן לנו. יש כאן שאלה כבדת משקל- מה ההסבר של מנהיגי קהילת המאמינים לזכות שלהם על ממון המאמינים?
[13/08/2023, 8:02:44] Itamar Ben David: פסוק 12- אם התלמידים מרפאים ויש להם אותות ומופתים- למה בעצם ההנהגה לא האמינה בתורתם? ואם לא האמינו בתורתם בטענה שסותרת את תורת משה למה הם לא אומרים את זה? על מה בעצם הסנהדרין מתעקשים? פסוק 28- בעיקר מדגיש את העקשנות שלא תופץ תורה חדשה אבל אין לזה נימוק של ממש. זה לא נשמע כמו הסנהדרין.
[13/08/2023, 8:02:54] Itamar Ben David: פסוק 18- לגבי הכלא העירוני, אנחנו יודעים משהו על הדבר הזה? היכן זה מה זה? זה של בית הדין היהודי? של הרומאים?
[13/08/2023, 8:03:06] Itamar Ben David: פסוק 24 מי זה נגיד בית המקדש? מה זה התפקיד הזה
[13/08/2023, 8:03:16] Itamar Ben David: פסוק 27- האם הגיוני שהכהן הגדול יעמוד בראש הסנהדרין? אני חושב רק על יהושע בן גמלא כמי שהיה כהן גדול וחכם מופלג.
[13/08/2023, 8:03:32] Itamar Ben David: פסוק 34- רבי גמליאל (כנראה הזקן, זה מסתדר כרונולוגית) מתנגד לרדוף אחר הקהילה החדשה. אז לא הבנתי למה שפאולוס שמחשיב עצמו לתלמידו ירדוף את הקהילה.
[13/08/2023, 8:41:16] Shira Harpaz Pomeranz: הטענה בפרק היא שהם הכריזו שהם הביאו לקבוצה את מלוא הרווח ממכירת רכושם. הם שיקרו וחשבו שזה בסדר.
כך או כך זהו אחד הפרקים הקשים לעיכול במעשי השליחים.
[13/08/2023, 8:47:16] ~ Alex Gutman: בגלל שהזוג מת?
[13/08/2023, 8:47:28] Shira Harpaz Pomeranz: בתור קיבוצניקית אני מקדישה זמן כמעט בכל טיול, לעסוק במה זה קיבוץ. בסוף או בהתחלה אני מפנה לפרק הזה ואומרת שזהו הקיבוץ הראשון בהיסטוריה. אני תוהה בקול על המודל של מלכות האלהים על הסקאלה של קפיטליזם סוציאליזם ומנסה לעורר דיון. במידה מסויימת זהו אחד הנושאים הקשים לעיכול לרוב התיירים המאמינים האמריקאים שלי. יש קורולציה בין קפיטליזם מעורב בעמותות חסד, לבין מאמינים אמריקאים.
[13/08/2023, 8:48:43] Shira Harpaz Pomeranz: בגלל גזר דין מות על שקר בלי הזדמנות לחזרה בתשובה.
[13/08/2023, 8:50:40] ~ Alex Gutman: מעניין.
כמובן אפשר להזכיר את כת מדבר יהודה.
[13/08/2023, 8:51:03] ~ Alex Gutman: אולי הכוונה ל”חזן הכנסת” המופיע בספרות חז”ל.
[13/08/2023, 8:53:37] Shira Harpaz Pomeranz: נכון יש דמיון. מעשיר את ההדרכה
[13/08/2023, 8:55:34] ~ eliyahu milo Tour Guide: בפסוק 30 כיפה מאשים את הסנהדרין בהרג ישוע במפורש אז מה אנחנו מלינים על האנטישמיות שנולדה
[13/08/2023, 8:57:38] ~ Alex Gutman: (סליחה שאני מביא משהו לא קשור בכלל. כמדומני שבבשורה על פי יוחנן תמהו כאן על כך שההוצאה להורג מתבצעת בחג. זכרתי אז שיש משהו במקורות על זה [כמובן, ביחס לבית הדין היהודי, לא הרומאי] אך לא מצאתי בזמנו.
עכשיו מצאתי, זה במסכת סנהדרין יא, ד:
אֵין מְמִיתִין אוֹתוֹ לֹא בְּבֵית דִּין שֶׁבְּעִירוֹ, וְלֹא בְּבֵית דִּין שֶׁבְּיַבְנֶה,
אֶלָּא מַעֲלִין אוֹתוֹ לְבֵית דִּין הַגָּדוֹל שֶׁבִּירוּשָׁלַיִם, *וּמְשַׁמְּרִין אוֹתוֹ עַד הָרֶגֶל, וּמְמִיתִין אוֹתוֹ בָּרֶגֶל, שֶׁנֶּאֱמַר (דברים יז, יג): “וְכָל הָעָם יִשְׁמְעוּ וְיִרָאוּ וְלֹא יְזִידוּן עוֹד”*, דִּבְרֵי רַבִּי עֲקִיבָא.
רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר: אֵין מְעַנִּין אֶת דִּינוֹ שֶׁל זֶה, אֶלָּא מְמִיתִין אוֹתוֹ מִיָּד, וְכוֹתְבִין וְשׁוֹלְחִין שְׁלוּחִים בְּכָל הַמְּקוֹמוֹת: “אִישׁ פְּלוֹנִי בֶּן אִישׁ פְּלוֹנִי נִתְחַיֵּב מִיתָה בְּבֵית דִּין”.
[13/08/2023, 8:58:02] ~ Opher: חוזר בדיוק למה שאמרתי בפרקים הקודמים – ראשי היהודים הם אלו שיוצאים נגד ישוע, לא ההמון
[13/08/2023, 8:59:05] ~ Alex Gutman: בעצם זה כן קשור לפרקנו 🙂
כי כתוב ש”מעלין אותו לבית דין הגדול שבירושלים ומשמרין אותו” ושם הוא כלוא עד ההוצאה להורג.
[13/08/2023, 9:06:22] ~ Alex Gutman: ראו כאן למשל:
https://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/mahanaim/shlihey-2.htm
[13/08/2023, 9:10:46] ~ eliyahu milo Tour Guide: לדעתי ההלכות לאחר החורבן שונו ? או שאני טועה ?
[13/08/2023, 9:16:01] Itamar Ben David: חנניה לא הכריז כלום פשוט הביא וזהו. אשתו כן טענה שזה היה כל הסכום.
[13/08/2023, 9:19:37] ~ Opher: הרעיון של ספר מעשה השליחים הוא שרוח הקודש נחה על השליחים. מכאן שפטרוס יודע שחנניה לא הביא את כל הכסף.
הוא אף אומר שחחניה משקר לרוח הקודש ולא לאדם
[13/08/2023, 9:24:06] ~ נעמי ארליך קופרמן: ‎This message was deleted.
[13/08/2023, 9:24:34] Itamar Ben David: אז עד כה אפשר להשתמש בפרק בהדרכה: בהר הבית, בכל קיבוץ, בקומראן. עוד רעיונות?
[13/08/2023, 9:28:31] ~ shamon51: האם הסיפור על חנניה ואשתו מלמד את המאמין שצריך לתרום את כל רכושו לכנסיה?
או ההפך…
[13/08/2023, 9:29:40] ~ נעמי ארליך קופרמן: זה בדיוק מה שמטריד אותי.
כל הצגת מסירת הרכוש/ ההון האישי לידי הקהילה וסיפור מותם של אלה שלא מסרו או שיקרו( מי לא משקר פה ושם?)
נראה לי מוזר.
וגם המחשבה שהופכים את חברי הקהילה לתלויים בראשי הקהילה .
אינני מבינה גם מדוע חשוב הויתור על קנין פרטי.
ומבחינתי לא הייתי משתמשת בו לא בקומראן ולא בקיבוץ.
[13/08/2023, 9:35:14] ~ Opher: לדעתי הסיפור מנסה להסביר שאסור לשקר לרוח הקודש.

בין אם תתן את הכל או לא, לא משנה.
השקר הוא העניין
[13/08/2023, 9:40:53] ~ Dany Golan: אם רואים התפתחות של דת חדשה במובן של התארגנות לשלוט בהמונים ולבנות עילית חברתית חדשה, אזי הפחדה והכנסת ידיים לכיסי האנשים הולכים ביחד עם זה . את הספר כתב מישהו. היתה לו אידאולוגיה. רצה להעביר מסרים .
[13/08/2023, 9:46:11] ~ נעמי ארליך קופרמן: כבר תקלה במיסוד הדת
[13/08/2023, 10:17:57] ~ shamon51: לא כתוב בתחילת הפרק שאמר שזה כל רכושו… כתוב שהביא ונתן
[13/08/2023, 10:26:32] ~ shamon51: אז למה שיקר…
[13/08/2023, 10:27:30] ~ נעמי ארליך קופרמן: כל הסיפור עם הרכוש מקומם.
נכון אני בעד דאגה לזולת ולחלשים.
אבל גם בעד זכות הקניין והתנגדות לכל סוג של קהילה שבה ליחיד אין זכות על קנין משלו.
( כנראה שלא הייתי מתאימה לקיבוץ בטח לא במתכונתו המקורית)
[13/08/2023, 10:35:30] ~ רוני: הנושא מורחב בקורס של פרופ ג’ודי באומל שוורץ משנאה לרצח ומורחב,בקוראן באנטישמיות מוסלמית
[13/08/2023, 10:47:27] ~ Opher: נכון, לכן רשמתי למעלה, רק מעתיק עכשיו….
– הרעיון של ספר מעשה השליחים הוא שרוח הקודש נחה על השליחים. מכאן שפטרוס יודע שחנניה לא הביא את כל הכסף.
הוא אף אומר שחחניה משקר לרוח הקודש ולא לאדם
[13/08/2023, 10:50:35] ~ shamon51: אם כי זה לא נאמר
יתכן ועצם ההצטרפות לקהילת המאמינים היתה כרוכה בשיתוף *כ ל* הרכוש
[13/08/2023, 10:54:18] ~ חדוה הדר: הרעיון של מסירת כל הרכוש בכניסה לקבוצה והענשה פומבית של מי שהעלימו רכוש. מתכתב יפה עם רעיונות שנהגו בראשית התנועה הקיבוצית. מליל ה20 ועד אפילו טלוויזיה צבעונית בשנות ה80.. קנאות סוציאליסטית. גם ברוסיה הקולחוזית. האם הנוצרים המאמינים יכולים להזדהות עם זה?
[13/08/2023, 10:55:27] ~ shamon51: כתוב באיזה שהוא מקום?
[13/08/2023, 11:05:20] Shira Harpaz Pomeranz: זה משתמע. גם תגובתו של פטרוס אומרת, לא היית חייב להביא כלום, רק לא לשקר.
[13/08/2023, 11:08:31] ~ נעמי ארליך קופרמן: בדיוק מדויק!
[13/08/2023, 11:11:07] Doron Jamchi: את הסיפור של חנניה ושפירא צריך להשוות קודם כל לסיפור בסוף פרק ד:
“32 קְהַל הַמַּאֲמִינִים הָיָה לֵב אֶחָד וְנֶפֶשׁ אַחַת. אִישׁ מֵהֶם לֹא אָמַר עַל דָּבָר מִקִּנְיָנָיו כִּי שֶׁלּוֹ הוּא, אֶלָּא שֻׁתָּפִים הָיוּ בַּכֹּל. 33 הַשְּׁלִיחִים הֵעִידוּ בְּכֹחַ רַב עַל תְּחִיַּת הָאָדוֹן יֵשׁוּעַ וָחֶסֶד רַב הָיָה עַל כֻּלָּם. 34 גַּם לֹא הָיָה בָּהֶם אִישׁ שָׁרוּי בְּמַחְסוֹר, כִּי כָּל בַּעֲלֵי הַשָּׂדוֹת וּבַעֲלֵי הַבָּתִּים מָכְרוּ אֶת נִכְסֵיהֶם וְהֵבִיאוּ אֶת כֶּסֶף מְחִירָם. 35 הֵם הִנִּיחוּהוּ לְרַגְלֵי הַשְּׁלִיחִים וּלְכָל אִישׁ נִתַּן כְּפִי צָרְכּוֹ. 36 וְיוֹסֵף, אֲשֶׁר הַשְּׁלִיחִים כִּנּוּהוּ בַּר-נַבָּא, כְּלוֹמַר בֶּן הַנֶּחָמָה, אִישׁ לֵוִי יְלִיד קַפְרִיסִין, 37 מָכַר אֶת שָׂדֵהוּ וְגַם הוּא הֵבִיא אֶת הַכֶּסֶף וְהִנִּיחוֹ לְרַגְלֵי הַשְּׁלִיחִים.”

הדגש אצל חנניה ושפירא הוא בפסוק 2 – הם מכרו את השדה, אבל הביא רק חלק מהסכום. חנניה ניסה להראות כאילו הוא חלק מהקבוצה, וגם להתנהג בחסידות יתרה ולמכור את השדה, אבל הוא עשה זאת יותר למראית עין. בפועל הוא היה צבוע, והוא ואישתו שיקרו.
[13/08/2023, 11:15:33] Shira Harpaz Pomeranz: הכל נכון, אבל איפה מידת הרחמים כאן?
[13/08/2023, 11:30:39] Doron Jamchi: החזקת רכוש בברית החדשה זה נושא מורכב. ישוע דיבר על זה שעניי העולם הזה ישמחו בעולם הבא, וגם אמר לאיש עשיר למכור את רכושו ולתת לצדקה. בדרשה על ההר הוא מדבר על לא לעבוד את הממון, על עין טובה (נדיבות – משלי, כב: 9) ולא לדאוג לרכוש.
מצד שני הוא כן דיבר משלים בנושא רווח והפסד, צבירת הון וכדומה. זאת אומרת שהוא כן הבין בדברים האלה.
לדעתי הוא לא התנגד לצבירת עושר, אלא התמקד בצניעות. ואם העושר הוא מכשול, אז למכור אותו. העיקר לא להיות עבד לממון.

לגבי הפרק שלנו, אני חושב שיש כאן ניסיון אידיאליסטי להציג את הקהילה הראשונה קודם כל כמופת. אני לא חושב שיש כאן מופת סוציאליסטי, שכולם מכרו את הרכוש כי החזקת רכוש שלעצמה היא דבר רע (ובטח לא שיוויון מעמדות או משהו כזה). הם כן ניסו לייצר משהו שוויוני במובן זה שלאף אחד לא חסר, וכל אחד רואה את החוסר של האחר.

אני מעלה תהייה כאן – אולי דווקא הסיפור של חנניה ושפירא נועד לשבור את הפרדיגמה האידאלית הזאת. הרי מרגע שחנניה ושפירא החליטו למכור שדה (שכנראה הצהירו על כך שמכירת השדה היא לטובת הקהילה), ובידיעה הם החביאו חלק מהסכום הדין בא עליהם ללא רחמים. נכון שמצד אחד זה קשה. מצד שני, מכאן ואילך לא שומעים על מכירת שדות מהסוג הזה. אני חושב גם שלא מוזכר שוב משהו בנוסח “כולם היו לב אחד”. בהמשך גם יצופו עוד כל מיני בעיות.
[13/08/2023, 11:37:45] ~ נעמי ארליך קופרמן: גמני שואלת
[13/08/2023, 11:40:10] ~ נעמי ארליך קופרמן: וזו הבעיה עם כל ממסד דתי.
אנחנו יודעים טוב יותר.
מה טוב בשבילך
[13/08/2023, 11:46:33] ~ shamon51: אני חושב שדורון צודק
[13/08/2023, 11:47:57] ~ Dudu Koren: ‎~ Dudu Koren left
[13/08/2023, 11:51:50] Doron Jamchi: כן מעניינת אותי ההשוואה לאיסיים:
“הם בזים לעושר, ונפלאה אצלם רוח השותפות: לא תמצא אצלם אחד העולם בקניינו על אחיו, כי חוק הוא להם שכל המצטרף לכת מעביר את נכסיו לכלל העדה. וכך לא תראה בקרבם עוני משפיל ולא עושר מופלג; הנכסים של כל חבר וחבר מתערבבים והופכים לנחלת אחים אחת, השייכת לכולם. […] אין להם עיר משלהם, אך בכל עיר ועיר יושבים רבים מהם. רכוש [הקהילה] בעיר אחת עומד לרשות חברי הכת הבאים ממקום אחר כאילו היה רכושם הם, והם באים אל בתיהם של אנשים שמימיהם לא ראו [אותם] כאילו מאז ומעולם היו מבאי ביתם. לכן גם אינם לוקחים עמם דבר במסעותיהם זולת נשק נגד שודדים. בכל עיר נקבע אחד מבני העדה שתפקידו המיוחד הוא לדאוג לצרכי האורחים ולספק להם את כסותם ואת כלכלתם. בלבושם ובחזותם הם דומים לילדים הפוחדים משבט המחנך. אין הם מחליפים בגדים או נעליים כל עוד לא נקרעו או בלו מזוקן. אין מקח וממכר בינם לבין עצמם – כל אחד נותן לחברו הנצרך ממה שיש לו, ומקבל ממנו מה שהוא לתועלת לו; אין חבר מונע מחברו ליטול דבר שהוא חפץ בו, אף אם אינו נותן דבר בתמורה.”
[…]
“אשר לכל שאר הדברים, אין הם עושים דבר שלא במצוות המפקחים, אך שני דברים הם רשאים לעשות על דעת עצמם: סיוע [לזולת] וחמלה; מותר להם לסייע לראויים לעזרה בשעת מחסורם ולספק אוכל לנצרכים. אך אסור להם להעניק מתנות לקרובי משפחה ללא רשות המשגיחים. הם שולטים בכעסם וכובשים את זעמם; שומרים אמונים ושוחרי שלום; מילתם עולה בכוחה על שבועה, והם נמנעים מנדרים, כי נדר גרוע בעיניהם משבועת שקר; הם אומרים כי כבר נחרץ דינו של מי שאין מאמינים לו, בלי שיישא את שם האלוהים.” (יוספוס, מלחמת היהודים, ספר שני, 135-122 עם דילוגים).
[13/08/2023, 12:08:56] Doron Jamchi: אולי יש כאן תקבולת לבני אהרון
“א וַיִּקְח֣וּ בְנֵֽי־אַ֠הֲרֹן נָדָ֨ב וַֽאֲבִיה֜וּא אִ֣ישׁ מַחְתָּת֗וֹ וַיִּתְּנ֤וּ בָהֵן֙ אֵ֔שׁ וַיָּשִׂ֥ימוּ עָלֶ֖יהָ קְטֹ֑רֶת וַיַּקְרִ֜יבוּ לִפְנֵ֤י יְהוָה֙ אֵ֣שׁ זָרָ֔ה אֲשֶׁ֧ר לֹ֦א צִוָּ֖ה אֹתָֽם׃ ב וַתֵּ֥צֵא אֵ֛שׁ מִלִּפְנֵ֥י יְהוָ֖ה וַתֹּ֣אכַל אוֹתָ֑ם וַיָּמֻ֖תוּ לִפְנֵ֥י יְהוָֽה׃ ג וַיֹּ֨אמֶר מֹשֶׁ֜ה אֶֽל־אַהֲרֹ֗ן הוּא֩ אֲשֶׁר־דִּבֶּ֨ר יְהוָ֤ה ׀ לֵאמֹר֙ בִּקְרֹבַ֣י אֶקָּדֵ֔שׁ וְעַל־פְּנֵ֥י כָל־הָעָ֖ם אֶכָּבֵ֑ד וַיִּדֹּ֖ם אַֽהֲרֹֽן׃” (ויקרא, י: 3-1).

בפסוק 4 כיפא מוכיח את חנניה. השדה היה שלו והוא היה יכול לעשות מה שהוא רוצה. כשהוא מכר אותו הרווח גם היה שלו. אבל אם הוא מצהיר שהוא נותן את זה לקהילה, אז זה כבר לא שלו. עצם זה שהוא מציג את זה כמעשה חסידות ויראת אלוהים, אז בפועל הוא קודם כל משקר לאלוהים. היו לו את הנקודות לעצור ולחזור בו.
אגב בניגוד לבני אהרון שם כתוב במפורש שאש יצאה מאת ה’, במעשי השליחים כתוב רק שהם נפלו ומתו. אז אפשר להגיד שהם פשוט קיבלו התקף לב.
‎[13/08/2023, 12:13:56] ~ DO RO: ‎image omitted
[13/08/2023, 12:13:57] ~ DO RO: אני בדעה של דורון
למעשה פרקים 2-5 , כלומר בימים מיד אחרי הפנטקוסט מתעוררת רוח של שיתוף ושל ביחד, מתוך אמונה והבנה שרק כך יצליחו לגבש את קהילת הצעירה

מזכירה לכם את פרק ב- פסוקים 44 ואילך
44 כָּל הַמַּאֲמִינִים הָיוּ יַחְדָּיו וּבְכָל אֲשֶׁר הָיָה לָהֶם הָיוּ שֻׁתָּפִים. 45 הֵם מָכְרוּ אֶת אֲחֻזּוֹתֵיהֶם וְאֶת רְכוּשָׁם וְחִלְּקוּ אוֹתָם לַכֹּל, לְכָל אִישׁ כְּפִי צָרְכּוֹ. 46 יוֹם יוֹם הִתְמִידוּ לִהְיוֹת לֵב אֶחָד בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ וְהָיוּ בּוֹצְעִים אֶת הַלֶּחֶם בְּבָתֵּיהֶם, אוֹכְלִים אֶת מְזוֹנָם בְּשִׂמְחָה וּבְתֹם לֵב 47 וּמְשַׁבְּחִים אֶת אֱלֹהִים. הֵם מָצְאוּ חֵן בְּעֵינֵי כָּל הָעָם, וְהָאָדוֹן הוֹסִיף עֲלֵיהֶם יוֹם יוֹם אֶת הַנּוֹשָׁעִים.

באף מקום לא נאמר כי חייבים, כמה חייבים ושיש עונשים אם לא. הנתינה היא וולונטרית , למען הכלל. רואים מפרק לפרק כיצד הקהילה גדלה, עוד ועוד מאמינים מצטרפים. חלקם אולי לא מקומיים ללא מקורות הכנסה, חלקם אלמנות ויתומים. אלה שידם משגת, משתפים בממונם לפי רצונם . וזאת באמת אחת החוזקות של הכנסייה המוקדמת . זאת אחת הסיבות להצטרפות המונית לכנסיה המוקדמת, על אף הקשיים מסביב. התחושה שיש גב ויש על מי לסמוך , לא רק ברוח אלא גם בחומר.

החטא של חנניה ושפירא, שניהם בעלי שמות שמעידים בדיוק ההיפך ממעשיהם (סוג של אירונה של הסופר?) הוא לא בכך שלא תרמו את מלוא הסכום ממכירת השדה. אלא בגלל השקר, בגלל מיצג שווא שלכאורה תורמים את מלוא הסכום מול הקהילה כאשר למעשה החמדנות והגרגרנות, אחת משבע המידות הרעות אחר כך בכנסיה, מכוונת אותם. העונש הוא מידי שמיים. והוא סוג של הזהרה לקהילה כולה . כי דווקא בגלל האחווה והתלות אלה באלה, מעשים כאלה יכולים להעפיל ולהזיק לקהילה כולה וכמובן המקרה של הזוג משמש תמרור הזהרה לכל האחרים מתנהלות דומה.
מאוחר יותר, פאולוס יציין מתי ולמי יש לתרום לעזרה

המעשה של השניים מזכיר את חטא עכן – ספר יהושע פרק 7 –והשלכות החמורות שלו
כא (וָאֵרֶאה) [וָאֵרֶא] בַשָּׁלָל אַדֶּרֶת שִׁנְעָר אַחַת טוֹבָה וּמָאתַיִם שְׁקָלִים כֶּסֶף וּלְשׁוֹן זָהָב אֶחָד חֲמִשִּׁים שְׁקָלִים מִשְׁקָלוֹ וָאֶחְמְדֵם וָאֶקָּחֵם וְהִנָּם טְמֻנִים בָּאָרֶץ בְּתוֹךְ הָאָהֳלִי וְהַכֶּסֶף תַּחְתֶּיהָ:
כב וַיִּשְׁלַח יְהוֹשֻׁעַ מַלְאָכִים וַיָּרֻצוּ הָאֹהֱלָה וְהִנֵּה טְמוּנָה בְּאָהֳלוֹ וְהַכֶּסֶף תַּחְתֶּיהָ:
כג וַיִּקָּחוּם מִתּוֹךְ הָאֹהֶל וַיְבִאוּם אֶל יְהוֹשֻׁעַ וְאֶל כָּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּצִּקֻם לִפְנֵי יְהוָה:
כד וַיִּקַּח יְהוֹשֻׁעַ אֶת עָכָן בֶּן זֶרַח וְאֶת הַכֶּסֶף וְאֶת הָאַדֶּרֶת וְאֶת לְשׁוֹן הַזָּהָב וְאֶת בָּנָיו וְאֶת בְּנֹתָיו וְאֶת שׁוֹרוֹ וְאֶת חֲמֹרוֹ וְאֶת צֹאנוֹ וְאֶת אָהֳלוֹ וְאֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ וְכָל יִשְׂרָאֵל עִמּוֹ וַיַּעֲלוּ אֹתָם עֵמֶק עָכוֹר:
כה וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ מֶה עֲכַרְתָּנוּ יַעְכָּרְךָ יְהוָה בַּיּוֹם הַזֶּה וַיִּרְגְּמוּ אֹתוֹ כָל יִשְׂרָאֵל אֶבֶן וַיִּשְׂרְפוּ אֹתָם בָּאֵשׁ וַיִּסְקְלוּ אֹתָם בָּאֲבָנִים:
כו וַיָּקִימוּ עָלָיו גַּל אֲבָנִים גָּדוֹל עַד הַיּוֹם הַזֶּה וַיָּשָׁב יְהוָה מֵחֲרוֹן אַפּוֹ עַל כֵּן קָרָא שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא עֵמֶק עָכוֹר עַד הַיּוֹם הַזֶּה:
סיפור הזוג האומלל מופיע גם על גבי אחד החפצים המדהימים והמוקדמים ששרדו לנו מן האמנות הנוצרית הקדומה , עליו ארחיב בהזדמנות. מדובר בתיבת שנהב מן המאה הרביעית . על אחד הצדדים, רואים את
פטרוס יושב ,לפניו ניצבת שפירה שמשקרת, בצד ימין רואים כבר את האנשים הנושאים את גופת הבעל לקבורה. נושא הקבורה הנוצרית, אחד משבעת מעשי החסד בכנסיה הנוצרית, הוא גם מוצג כאן כבדרך אגב. למרות חטאם, האנשים דואגים לקבורת בני הזוג
[13/08/2023, 12:22:48] Noam Nachshon רכז קורס: מקסים
תוכל לציין מה מקור התמונה?
[13/08/2023, 12:24:26] ~ DO RO: תיבת שנהב מן המאה הרביעית , יש חילוקי דעות באשר לתפקידה המקורי (אולי לשמירת שרידים קדושים ), נמצאת בבריטיש מוזיאום
[13/08/2023, 12:25:48] Noam Nachshon רכז קורס: נפלא.
תודה רבה
[13/08/2023, 12:26:06] Itamar Ben David: הוא פשוט היה צריך להסביר ששם את הכסף בתיק מניות סולידי, והם יראו פירות בהמשך
[13/08/2023, 12:28:23] ~ נעמי ארליך קופרמן: ואללה!
[13/08/2023, 12:30:47] Doron Jamchi: ישוע השתמש בדוגמה הזאת במשל 10 המנים (לוקס יט: 27-11). על האיש האחרון כתוב: “20 וְאַחֵר בָּא וְאָמַר, ‘אֲדוֹנִי, הִנֵּה הַמָּנֶה שֶׁלְּךָ שֶׁהָיָה צָרוּר אֶצְלִי בְּמִטְפַּחַת, 21 שֶׁכֵּן פָּחַדְתִּי מִמְּךָ מִפְּנֵי שֶׁאִישׁ קָשֶׁה אַתָּה: לוֹקֵחַ אֶת אֲשֶׁר לֹא הִנַּחְתָּ וְקוֹצֵר אֶת אֲשֶׁר לֹא זָרַעְתָּ.’ 22 הֵשִׁיב וְאָמַר לוֹ, ‘עַל-פִּי דְּבָרְךָ אֶשְׁפֹּט אוֹתְךָ, עֶבֶד רָשָׁע! אַתָּה יָדַעְתָּ כִּי אִישׁ קָשֶׁה אֲנִי, לוֹקֵחַ אֶת אֲשֶׁר לֹא הִנַּחְתִּי וְקוֹצֵר אֶת אֲשֶׁר לֹא זָרַעְתִּי.23 *מַדּוּעַ לֹא הִפְקַדְתָּ אֶת כַּסְפִּי אֵצֶל הַשֻּׁלְחָנִי, וַאֲנִי בְּבוֹאִי הָיִיתִי תּוֹבֵעַ אוֹתוֹ עִם הָרִבִּית?*’ “
[13/08/2023, 12:33:56] Itamar Ben David: לא מזהה את החיבור בין האש הזרה של נדב ואביהו למקרה של הפרק הזה. נדב ואביהו עשו משהו שחשבו לחיובי ולפולחן, במובן מסוים צדיקות יתר שרפה אותם, נקרא לזה מידת חסידות, במקרה של חנניה ושפירא- הם מתים בידי שמיים בגלל ההתחסדות: בגלל השקר או בגלל אחד בפה אחד בלב וכן הלאה.
[13/08/2023, 12:35:44] Itamar Ben David: בדיוק כך יא דורון
[13/08/2023, 12:48:48] Doron Jamchi: אין בעיה. זה אף פעם לא אחד לאחד.
אבל תחשוב על הסיפור כמעצב תודעה של קהילה בהתהוות. כתבי הקודש של אותה קבוצה הם התנ”ך (עדיין אין ברית חדשה מאורגנת). נגיד שהם קוראים את פרשת שמיני, והיו מדברים על אש זרה, ומישהו היה מביא את הסיפור של חנניה ושפירא כדוגמה מהחיים שלהם.
מרגע שהסיפור כבר היה מקובל אז לוקס היה צריך להכניס אותו למסגרת של החיבור שלו. אבל הם חיפשו את הגיבורים והאנטי גיבורים של זמנם שמתכתבים עם כתבי הקודש, שהם בעצם מהות הכל.
[13/08/2023, 13:14:08] Itamar Ben David: עשו עבודה בינונית. הייתי מחבר את הזוג הזה בן דוד שמוכר את חלקת השדה שלו לירמיהו. גם הוא מכר בשל חוסר אמונה
‎[13/08/2023, 16:44:24] ~ DO RO: ‎image omitted
‎[13/08/2023, 16:45:22] ~ DO RO: ‎image omitted
[13/08/2023, 17:22:18] Shira Harpaz Pomeranz: אחד הציורים היפים במוזיאון.
[13/08/2023, 17:25:37] ~ רוני: חברים מורי דרך מצרף בהמשך את הוצאת אדרא בראשות פרופסור אברהם אלקיים אשר מעלה בספרות מקצועית מחקרית מיסטית את כל הנושא של הדתות והדאלוג בין הדתות
[13/08/2023, 19:02:50] Itamar Ben David: שעה לסיום
[13/08/2023, 19:03:28] ~ חוה העוגן: היה ממש מעניין היום