אַחַד הַפְּרוּשִׁים מִמַּנְהִיגֵי הַיְּהוּדִים, נַקְדִּימוֹן שְׁמוֹ, 2 בָּא אֶל יֵשׁוּעַ בַּלַּיְלָה וְאָמַר אֵלָיו: “רַבִּי, אֲנַחְנוּ יוֹדְעִים כִּי מֵאֵת אֱלֹהִים בָּאתָ לִהְיוֹת מוֹרֶה, שֶׁהֲרֵי אֵין אִישׁ יָכוֹל לַעֲשׂוֹת אֶת הָאוֹתוֹת שֶׁאַתָּה עוֹשֶׂה אֶלָּא אִם כֵּן אֱלֹהִים אִתּוֹ.”
3 הֵשִׁיב יֵשׁוּעַ וְאָמַר אֵלָיו: “אָמֵן אָמֵן אֲנִי אוֹמֵר לְךָ, אִם לֹא יִוָּלֵד אָדָם מִלְמַעְלָה, לֹא יוּכַל לִרְאוֹת אֶת מַלְכוּת הָאֱלֹהִים.”
4 שָׁאַל נַקְדִּימוֹן: “אֵיךְ יָכוֹל אָדָם לְהִוָּלֵד בִּהְיוֹתוֹ זָקֵן? הַאִם הוּא יָכוֹל לְהִכָּנֵס שֵׁנִית לְרֶחֶם אִמּוֹ וּלְהִוָּלֵד?”
5 הֵשִׁיב יֵשׁוּעַ: “אָמֵן אָמֵן אֲנִי אוֹמֵר לְךָ, אִם לֹא יִוָּלֵד אִישׁ מִן הַמַּיִם וְהָרוּחַ לֹא יוּכַל לְהִכָּנֵס לְמַלְכוּת הָאֱלֹהִים. 6 הַנּוֹלָד מִן הַבָּשָׂר בָּשָׂר הוּא וְהַנּוֹלָד מִן הָרוּחַ רוּחַ הוּא. 7 אַל תִּתְמַהּ עַל שֶׁאוֹמֵר אֲנִי לְךָ כִּי עֲלֵיכֶם לְהִוָּלֵד מִלְמַעְלָה. 8 הָרוּחַ נוֹשֶׁבֶת הֵיכָן שֶׁהִיא רוֹצָה וְאֶת קוֹלָהּ אַתָּה שׁוֹמֵעַ, אַךְ אֵינְךָ יוֹדֵעַ מֵאַיִן הִיא בָּאָה וּלְאָן הִיא הוֹלֶכֶת. כָּךְ כָּל מִי שֶׁנּוֹלָד מִן הָרוּחַ.”
9 הֵשִׁיב נַקְדִּימוֹן וְאָמַר לוֹ: “כֵּיצַד יִתָּכְנוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה?”
10 עָנָה יֵשׁוּעַ וְאָמַר אֵלָיו: “אַתָּה מוֹרֶה בְּיִשְׂרָאֵל וְאֵינְךָ יוֹדֵעַ אֶת זֹאת? 11 אָמֵן אָמֵן אֲנִי אוֹמֵר לְךָ, אֶת אֲשֶׁר אָנוּ יוֹדְעִים אֲנַחְנוּ מְדַבְּרִים וְאֶת אֲשֶׁר רָאִינוּ עַל זֶה אֲנַחְנוּ מְעִידִים, וְאֶת עֵדוּתֵנוּ אֵינְכֶם מְקַבְּלִים. 12 אִם בְּאָמְרִי לָכֶם דְּבָרִים מֵעִנְיְנֵי הָאָרֶץ אֵינְכֶם מַאֲמִינִים, אֵיךְ תַּאֲמִינוּ אִם אֹמַר לָכֶם דְּבָרִים מֵעִנְיְנֵי הַשָּׁמַיִם? 13 אִישׁ לֹא עָלָה הַשָּׁמַיְמָה מִלְּבַד זֶה שֶׁיָּרַד מִן הַשָּׁמַיִם – בֶּן־הָאָדָם. 14 וּכְמוֹ שֶׁהִגְבִּיהַּ מֹשֶׁה אֶת הַנָּחָשׁ בַּמִּדְבָּר, כָּךְ צָרִיךְ שֶׁיּוּרַם בֶּן־הָאָדָם 15 לְמַעַן יִהְיוּ חַיֵּי עוֹלָם לְכָל הַמַּאֲמִין בּוֹ; 16 כִּי כֹּה אָהַב אֱלֹהִים אֶת הָעוֹלָם עַד כִּי נָתַן אֶת בְּנוֹ יְחִידוֹ לְמַעַן לֹא יֹאבַד כָּל הַמַּאֲמִין בּוֹ, אֶלָּא יִנְחַל חַיֵּי עוֹלָם. 17 הֵן הָאֱלֹהִים לֹא שָׁלַח אֶת בְּנוֹ אֶל הָעוֹלָם לִשְׁפֹּט אֶת הָעוֹלָם, אֶלָּא כְּדֵי שֶׁיִּוָּשַׁע הָעוֹלָם עַל־יָדָיו. 18 הַמַּאֲמִין בּוֹ אֵינֶנּוּ נִדּוֹן. מִי שֶׁאֵינֶנּוּ מַאֲמִין כְּבָר נִדּוֹן, מִפְּנֵי שֶׁלֹּא הֶאֱמִין בְּשֵׁם בֶּן־הָאֱלֹהִים הַיָּחִיד. 19 וְזֶהוּ הַדִּין: הָאוֹר בָּא אֶל הָעוֹלָם וּבְנֵי הָאָדָם אָהֲבוּ אֶת הַחֹשֶׁךְ יוֹתֵר מִן הָאוֹר, כִּי רָעִים הָיוּ מַעֲשֵׂיהֶם. 20 כָּל עוֹשֵׂה עַוְלָה שׂוֹנֵא אֶת הָאוֹר וְאֵינוֹ בָּא אֶל הָאוֹר פֶּן יוּכְחוּ מַעֲשָׂיו. 21 אוּלָם עוֹשֵׂה הָאֱמֶת בָּא אֶל הָאוֹר לְמַעַן יִגָּלוּ מַעֲשָׂיו כִּי נַעֲשׂוּ בֵּאלֹהִים.” 22 אַחֲרֵי הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה בָּא יֵשׁוּעַ עִם תַּלְמִידָיו לְאֶרֶץ יְהוּדָה וְשָׁם שָׁהָה עִמָּהֶם וְהִטְבִּיל. 23 גַּם יוֹחָנָן הָיָה מַטְבִּיל בְּעֵינוֹן עַל־יַד שָׁלֵם, שֶׁכֵּן מַיִם רַבִּים הָיוּ שָׁם וְהָאֲנָשִׁים בָּאוּ וְנִטְבְּלוּ; 24 זֹאת עוֹד לִפְנֵי שֶׁהֻשְׁלַךְ יוֹחָנָןְ לַכֶּלֶא.
25 וִכּוּחַ הֵחֵל בֵּין תַּלְמִידֵי יוֹחָנָן לְבֵין פָּרוּשׁ אֶחָד בְּנוֹגֵעַ לַטָּהֳרָה. 26 בָּאוּ אֶל יוֹחָנָן וְאָמְרוּ לוֹ: “רַבִּי, הָאִישׁ אֲשֶׁר הָיָה אִתְּךָ בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן וַאֲשֶׁר הֵעַדְתָּ עָלָיו, הִנֵּהוּ מַטְבִּיל וְהַכֹּל בָּאִים אֵלָיו.”
27 הֵשִׁיב יוֹחָנָן וְאָמַר: “אֵין אִישׁ יָכוֹל לָקַחַת דָּבָר אֶלָּא אִם כֵּן נִתַּן לוֹ מִן הַשָּׁמַיִם. 28 אַתֶּם עַצְמְכֶם עֵדִים לִי שֶׁאָמַרְתִּי, ‘אֵינֶנִּי הַמָּשִׁיחַ, אֶלָּא שָׁלוּחַ אֲנִי לְפָנָיו’. 29 זֶה אֲשֶׁר לוֹ הַכַּלָּה הוּא הֶחָתָן, אֲבָל יְדִיד הֶחָתָן הָעוֹמֵד וְשׁוֹמֵעַ אוֹתוֹ שָׂמוֹחַ יִשְׂמַח לְקוֹל הֶחָתָן. זֹאת שִׂמְחָתִי וְכָעֵת הִיא שְׁלֵמָה. 30 מִן הַהֶכְרֵחַ שֶׁהוּא יֵלֵךְ וְיִגְדַּל וַאֲנִי אֶקְטַן.
31 הַבָּא מִלְמַעְלָה הוּא מֵעַל הַכֹּל. זֶה שֶׁמִּן הָאָרֶץ מִן הָאָרֶץ הוּא וּמֵעִנְיְנֵי הָאָרֶץ יְדַבֵּר. הַבָּא מִן הַשָּׁמַיִם הוּא מֵעַל הַכֹּל. 32 אֶת מַה שֶּׁרָאָה וְשָׁמַע הוּא מֵעִיד, וְאֵין מְקַבְּלִים אֶת עֵדוּתוֹ. 33 הַמְקַבֵּל אֶת עֵדוּתוֹ חָתַם שֶׁהָאֱלֹהִים אֱמֶת, 34 כִּי מִי שֶׁשְּׁלָחוֹ הָאֱלֹהִים מְדַבֵּר אֶת דִּבְרֵי אֱלֹהִים, וַהֲרֵי לֹא בְּמִדָּה הוּא נוֹתֵן אֶת הָרוּחַ. 35 הָאָב אוֹהֵב אֶת בְּנוֹ וְאֶת הַכֹּל נָתַן בְּיָדוֹ. 36 הַמַּאֲמִין בַּבֵּן יֵשׁ לוֹ חַיֵּי עוֹלָם, אַךְ הַמְסָרֵב לְהַאֲמִין בַּבֵּן לֹא יִרְאֶה חַיִּים, אֶלָּא חֲרוֹן אֱלֹהִים חָל עָלָיו.”
[03/07/2023, 20:14:45] Itamar Ben David: הַבְּשׂוֹרָה עַל־פִּי יוֹחָנָן פֶּרֶק ג
1 *אַחַד הַפְּרוּשִׁים מִמַּנְהִיגֵי הַיְּהוּדִים, נַקְדִּימוֹן שְׁמוֹ, 2 בָּא אֶל יֵשׁוּעַ בַּלַּיְלָה וְאָמַר אֵלָיו: “רַבִּי, אֲנַחְנוּ יוֹדְעִים כִּי מֵאֵת אֱלֹהִים בָּאתָ לִהְיוֹת מוֹרֶה, שֶׁהֲרֵי אֵין אִישׁ יָכוֹל לַעֲשׂוֹת אֶת הָאוֹתוֹת שֶׁאַתָּה עוֹשֶׂה אֶלָּא אִם כֵּן אֱלֹהִים אִתּוֹ.” 3 הֵשִׁיב יֵשׁוּעַ וְאָמַר אֵלָיו: “אָמֵן אָמֵן אֲנִי אוֹמֵר לְךָ, אִם לֹא יִוָּלֵד אָדָם מִלְמַעְלָה, לֹא יוּכַל לִרְאוֹת אֶת מַלְכוּת הָאֱלֹהִים.” 4 שָׁאַל נַקְדִּימוֹן: “אֵיךְ יָכוֹל אָדָם לְהִוָּלֵד בִּהְיוֹתוֹ זָקֵן? הַאִם הוּא יָכוֹל לְהִכָּנֵס שֵׁנִית לְרֶחֶם אִמּוֹ וּלְהִוָּלֵד?” 5 הֵשִׁיב יֵשׁוּעַ: “אָמֵן אָמֵן אֲנִי אוֹמֵר לְךָ, אִם לֹא יִוָּלֵד אִישׁ מִן הַמַּיִם וְהָרוּחַ לֹא יוּכַל לְהִכָּנֵס לְמַלְכוּת הָאֱלֹהִים. 6 הַנּוֹלָד מִן הַבָּשָׂר בָּשָׂר הוּא וְהַנּוֹלָד מִן הָרוּחַ רוּחַ הוּא. 7 אַל תִּתְמַהּ עַל שֶׁאוֹמֵר אֲנִי לְךָ כִּי עֲלֵיכֶם לְהִוָּלֵד מִלְמַעְלָה. 8 הָרוּחַ נוֹשֶׁבֶת הֵיכָן שֶׁהִיא רוֹצָה וְאֶת קוֹלָהּ אַתָּה שׁוֹמֵעַ, אַךְ אֵינְךָ יוֹדֵעַ מֵאַיִן הִיא בָּאָה וּלְאָן הִיא הוֹלֶכֶת. כָּךְ כָּל מִי שֶׁנּוֹלָד מִן הָרוּחַ.” 9 הֵשִׁיב נַקְדִּימוֹן וְאָמַר לוֹ: “כֵּיצַד יִתָּכְנוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה?” 10 עָנָה יֵשׁוּעַ וְאָמַר אֵלָיו: “אַתָּה מוֹרֶה בְּיִשְׂרָאֵל וְאֵינְךָ יוֹדֵעַ אֶת זֹאת? 11 אָמֵן אָמֵן אֲנִי אוֹמֵר לְךָ, אֶת אֲשֶׁר אָנוּ יוֹדְעִים אֲנַחְנוּ מְדַבְּרִים וְאֶת אֲשֶׁר רָאִינוּ עַל זֶה אֲנַחְנוּ מְעִידִים, וְאֶת עֵדוּתֵנוּ אֵינְכֶם מְקַבְּלִים. 12 אִם בְּאָמְרִי לָכֶם דְּבָרִים מֵעִנְיְנֵי הָאָרֶץ אֵינְכֶם מַאֲמִינִים, אֵיךְ תַּאֲמִינוּ אִם אֹמַר לָכֶם דְּבָרִים מֵעִנְיְנֵי הַשָּׁמַיִם*
[03/07/2023, 20:14:46] Itamar Ben David: 13 *אִישׁ לֹא עָלָה הַשָּׁמַיְמָה מִלְּבַד זֶה שֶׁיָּרַד מִן הַשָּׁמַיִם – בֶּן־הָאָדָם. 14 וּכְמוֹ שֶׁהִגְבִּיהַּ מֹשֶׁה אֶת הַנָּחָשׁ בַּמִּדְבָּר, כָּךְ צָרִיךְ שֶׁיּוּרַם בֶּן־הָאָדָם 15 לְמַעַן יִהְיוּ חַיֵּי עוֹלָם לְכָל הַמַּאֲמִין בּוֹ; 16 כִּי כֹּה אָהַב אֱלֹהִים אֶת הָעוֹלָם עַד כִּי נָתַן אֶת בְּנוֹ יְחִידוֹ לְמַעַן לֹא יֹאבַד כָּל הַמַּאֲמִין בּוֹ, אֶלָּא יִנְחַל חַיֵּי עוֹלָם. 17 הֵן הָאֱלֹהִים לֹא שָׁלַח אֶת בְּנוֹ אֶל הָעוֹלָם לִשְׁפֹּט אֶת הָעוֹלָם, אֶלָּא כְּדֵי שֶׁיִּוָּשַׁע הָעוֹלָם עַל־יָדָיו. 18 הַמַּאֲמִין בּוֹ אֵינֶנּוּ נִדּוֹן. מִי שֶׁאֵינֶנּוּ מַאֲמִין כְּבָר נִדּוֹן, מִפְּנֵי שֶׁלֹּא הֶאֱמִין בְּשֵׁם בֶּן־הָאֱלֹהִים הַיָּחִיד.*
[03/07/2023, 20:14:47] Itamar Ben David: 19 *וְזֶהוּ הַדִּין: הָאוֹר בָּא אֶל הָעוֹלָם וּבְנֵי הָאָדָם אָהֲבוּ אֶת הַחֹשֶׁךְ יוֹתֵר מִן הָאוֹר, כִּי רָעִים הָיוּ מַעֲשֵׂיהֶם. 20 כָּל עוֹשֵׂה עַוְלָה שׂוֹנֵא אֶת הָאוֹר וְאֵינוֹ בָּא אֶל הָאוֹר פֶּן יוּכְחוּ מַעֲשָׂיו. 21 אוּלָם עוֹשֵׂה הָאֱמֶת בָּא אֶל הָאוֹר לְמַעַן יִגָּלוּ מַעֲשָׂיו כִּי נַעֲשׂוּ בֵּאלֹהִים.”*
[03/07/2023, 20:14:47] Itamar Ben David: 22 *אַחֲרֵי הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה בָּא יֵשׁוּעַ עִם תַּלְמִידָיו לְאֶרֶץ יְהוּדָה וְשָׁם שָׁהָה עִמָּהֶם וְהִטְבִּיל. 23 גַּם יוֹחָנָן הָיָה מַטְבִּיל בְּעֵינוֹן עַל־יַד שָׁלֵם, שֶׁכֵּן מַיִם רַבִּים הָיוּ שָׁם וְהָאֲנָשִׁים בָּאוּ וְנִטְבְּלוּ; 24 זֹאת עוֹד לִפְנֵי שֶׁהֻשְׁלַךְ יוֹחָנָןְ לַכֶּלֶא. 25 וִכּוּחַ הֵחֵל בֵּין תַּלְמִידֵי יוֹחָנָן לְבֵין פָּרוּשׁ אֶחָד בְּנוֹגֵעַ לַטָּהֳרָה. 26 בָּאוּ אֶל יוֹחָנָן וְאָמְרוּ לוֹ: “רַבִּי, הָאִישׁ אֲשֶׁר הָיָה אִתְּךָ בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן וַאֲשֶׁר הֵעַדְתָּ עָלָיו, הִנֵּהוּ מַטְבִּיל וְהַכֹּל בָּאִים אֵלָיו.” 27 הֵשִׁיב יוֹחָנָן וְאָמַר: “אֵין אִישׁ יָכוֹל לָקַחַת דָּבָר אֶלָּא אִם כֵּן נִתַּן לוֹ מִן הַשָּׁמַיִם. 28 אַתֶּם עַצְמְכֶם עֵדִים לִי שֶׁאָמַרְתִּי, ‘אֵינֶנִּי הַמָּשִׁיחַ, אֶלָּא שָׁלוּחַ אֲנִי לְפָנָיו’. 29 זֶה אֲשֶׁר לוֹ הַכַּלָּה הוּא הֶחָתָן, אֲבָל יְדִיד הֶחָתָן הָעוֹמֵד וְשׁוֹמֵעַ אוֹתוֹ שָׂמוֹחַ יִשְׂמַח לְקוֹל הֶחָתָן. זֹאת שִׂמְחָתִי וְכָעֵת הִיא שְׁלֵמָה. 30 מִן הַהֶכְרֵחַ שֶׁהוּא יֵלֵךְ וְיִגְדַּל וַאֲנִי אֶקְטַן. 31 הַבָּא מִלְמַעְלָה הוּא מֵעַל הַכֹּל. זֶה שֶׁמִּן הָאָרֶץ מִן הָאָרֶץ הוּא וּמֵעִנְיְנֵי הָאָרֶץ יְדַבֵּר. הַבָּא מִן הַשָּׁמַיִם הוּא מֵעַל הַכֹּל. 32 אֶת מַה שֶּׁרָאָה וְשָׁמַע הוּא מֵעִיד, וְאֵין מְקַבְּלִים אֶת עֵדוּתוֹ. 33 הַמְקַבֵּל אֶת עֵדוּתוֹ חָתַם שֶׁהָאֱלֹהִים אֱמֶת, 34 כִּי מִי שֶׁשְּׁלָחוֹ הָאֱלֹהִים מְדַבֵּר אֶת דִּבְרֵי אֱלֹהִים, וַהֲרֵי לֹא בְּמִדָּה הוּא נוֹתֵן אֶת הָרוּחַ. 35 הָאָב אוֹהֵב אֶת בְּנוֹ וְאֶת הַכֹּל נָתַן בְּיָדוֹ. 36 הַמַּאֲמִין בַּבֵּן יֵשׁ לוֹ חַיֵּי עוֹלָם, אַךְ הַמְסָרֵב לְהַאֲמִין בַּבֵּן לֹא יִרְאֶה חַיִּים, אֶלָּא חֲרוֹן אֱלֹהִים חָל עָלָיו.”*
[03/07/2023, 20:14:48] Itamar Ben David: https://open.spotify.com/episode/2suuRweiuUPZOy2oQQyW4H?si=29vHwAczTMyuLw3XHb73FQ&context=spotify%3Ashow%3A2rXEL9fo2QVdCWzDlAhZCh
[03/07/2023, 20:22:21] Menashe: Menashe left
[04/07/2023, 8:01:28] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all participants to send messages to this group
[04/07/2023, 8:01:49] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! יוחנן פרק ג
[04/07/2023, 8:02:14] Itamar Ben David: שעתיים לטובת שאלות ותהיות, ולאורך כל היום- ספרו לנו איך והיכן אתם משתמשים בפרק להדרכה! רעיונות יצירתיים יתקבלו בברכה
[04/07/2023, 8:13:25] ~ Or Ben Ami: נקדימון, מישהו יודע מה עוד אנחנו יודעים עליו? מי הוא ולמה הוא זוכה שיציינו אותו בשם שלו ולא רק “אחד הפרושים”? למה זה חשוב לדעת את שמו? מישהו יודע אם הוא מוזכר בעוד מקומות בברית החדשה?
[04/07/2023, 10:07:47] ~ DO RO: נקדימון מופיע רק אצל יוחנן ומוזכר בספר שלו- 3 פעמים . הוא לא מוזכר אצל הסינופטיים. הוא פרושי, בכיר בהנהגת היהודים בתקופת ישוע . מכל האיזוכרים משתקפת אהדתו הגדולה כלפי ישוע . הוא זה אשר עוזר ליוסף הרמתי בקבורתו של ישוע אחרי הצליבה (יוחנן 19:39-42). הוא מביא את המור להכנת הגופה ומכאן חשיבותו . יש המשערים שהיה חבר בסנהדרין ואדם עשיר כמו חברו יוסף . קיים גם חיבור אפוקריפי מאוחר יותר בשם “הבשורה על פי נקדימון (שקודם נקרא הבשורה ע”פ פילטוס) כנראה מן המאות 4-5.
[04/07/2023, 10:09:41] Shira Harpaz Pomeranz: דולי תודה. האם את יכולה להפנות למאמר טוב על הבשורות החיצוניות באופן כללי?
[04/07/2023, 10:12:56] ~ DO RO: אפשר להתחיל מהערך עצמו בויקיפדיה- דרך הfoot notes ניתן להגיע לכמה מאמרים אודותיו https://en.wikipedia.org/wiki/Gospel_of_Nicodemus
[04/07/2023, 10:15:42] ~ Krina Doekes Brandt: ~ Krina Doekes Brandt joined using this group’s invite link
[04/07/2023, 12:05:21] Shira Harpaz Pomeranz: בקטע הזה מופיעים לראשונה ביטויים שהובילו לרעיון שנקרא
לידה מחדש.
זהו רעיון מאוד משמעותי עבור פרוטסטנטים.
באגרת הראשונה לפטרוס א:23
הוא אומר למאמינים
נולדתם מחדש.
השניה אל הקורינתים ה:17
פאולוס מדבר על בריאה חדשה.
הנושא הזה הוא מאוד קשור לדבר אלהים הלוגוס מהפרק הראשון של יוחנן. לא רק שדבר אלהים נהיה בשר בישוע, דרך ישוע צריך גם דבר אלהים לגרום לכל מאמין להתמלא בדבר אלהים.
על מושג של לידה מחדש ניתן להתייחס בכל מקום הקשור ללידה ומוות בישראל.
[04/07/2023, 12:09:59] Shira Harpaz Pomeranz: פסוק 16 הוא אחד מאותם פסוקים שעבור המאמינים הם שמעו אלפי פעמים והם מסוגלים לצטט בקלות מן הזכרון.
מעניין לנסות לחשוב איפה נמצא ישוע בלילה, כאשר השיחה הזו מתקיימת.
מחלק מהבשורות עולה תמונה שישוע נמצא בביתם של מרי מרתא ואלעזר, כל פעם שהוא מגיע לירושלים. אך ביוחנן מצויין שהוא בירושלים עצמה.
למישהו יש אולי רעיון, איפה שוהה ישוע בירושלים באותו פסח?
האם היו מחנות אוהלים ליד ירושלים בשלושת הרגלים?
[04/07/2023, 12:23:37] ~ Krina Doekes Brandt: אני למדתי שהיו 3 מחנות : אחד על הר הזיתים, אחד בעין רוגל בערך, ואחד בצד המערבי. לא יודעת מקורץ אשמח לדעת.
[04/07/2023, 12:23:53] ~ Krina Doekes Brandt: *מקור
[04/07/2023, 12:28:36] ~ Alex Gutman: היו שוהים באכסניות של בתי כנסת של קהילותיהם, באכסניות מקומיות, ואצל תושבים (מקורות אצל שמואל ספראי)
אשמח גם למקור על “מחנות עולים”. לא הכרתי את זה.
[04/07/2023, 12:33:15] ~ Orna Dynamic Tours: מה עם גת שמנים. מורד הר הזייתים לקדרון. אם שהה שם בסוף.. יתכן והכיר עוד קודם את המקום ושהה בו לסרוגין.
[04/07/2023, 12:34:16] ~ Alex Gutman: האמת זה מתייחס יותר לבאים מחו”ל
[04/07/2023, 12:34:58] ~ Orna Dynamic Tours: מבקשת שוב גירסאות מוקלטות בספוטיפי או אמצעי אחר באנגלית.
[04/07/2023, 12:54:52] Doron Jamchi: בשתי הרצאות מ-2015 יש התייחסות לעולי הרגל
https://youtu.be/oHblJTRTL5E
ההרצאה הראשונה של ד”ר דויד גורביץ’ על בריכות המים והקשר שלהם לעולי הרגל. הרצאה שניה של ד”ר עמרי עבאדי על הצעה לדרך טקסית של עולי הרגל.
[04/07/2023, 12:56:08] ~ Orna Dynamic Tours: טוב מצאתי אופציות שונות. לברית החדשה ולתנך באנגלית. מומלץ לשמוע את הגירסאות באנגלית למי שמדריך בשפה זאת
[04/07/2023, 13:20:35] Itamar Ben David: שימי קישור נוסיף לתיאור הקבוצה
[04/07/2023, 13:21:29] Itamar Ben David: לגבי פסוק 2, יש הרבה התייחסות בספר דברים לעושי ניסים, ברוב המקרים ההתייחסות היא שלילית. פרק י״ג חריף במיוחד כִּֽי־יָק֤וּם בְּקִרְבְּךָ֙ נָבִ֔יא א֖וֹ חֹלֵ֣ם חֲל֑וֹם וְנָתַ֥ן אֵלֶ֛יךָ א֖וֹת א֥וֹ מוֹפֵֽת׃ ג *וּבָ֤א הָאוֹת֙ וְהַמּוֹפֵ֔ת אֲשֶׁר־דִּבֶּ֥ר אֵלֶ֖יךָ לֵאמֹ֑ר נֵֽלְכָ֞ה אַֽחֲרֵ֨י אֱלֹהִ֧ים אֲחֵרִ֛ים אֲשֶׁ֥ר לֹֽא־יְדַעְתָּ֖ם וְנָֽעָבְדֵֽם*׃ ד לֹ֣א תִשְׁמַ֗ע אֶל־דִּבְרֵי֙ הַנָּבִ֣יא הַה֔וּא א֛וֹ אֶל־חוֹלֵ֥ם הַֽחֲל֖וֹם הַה֑וּא כִּ֣י מְנַסֶּ֞ה יְהוָ֤ה אֱלֹֽהֵיכֶם֙ אֶתְכֶ֔ם לָדַ֗עַת הֲיִשְׁכֶ֤ם אֹֽהֲבִים֙ אֶת־יְהוָ֣ה אֱלֹֽהֵיכֶ֔ם בְּכָל־לְבַבְכֶ֖ם וּבְכָל־נַפְשְׁכֶֽם׃
[04/07/2023, 13:22:06] Itamar Ben David: כלומר לעשות ניסים זה לא קטגוריה של נביא אמת ובטח לא של משיח כמו שגם הסכמנו כאן בעבר. הניסים זה החלק הכי פחות מרשים וחשוב בשליחות של ישוע למרות שזה תופס לא מעט נפח
[04/07/2023, 13:22:41] Itamar Ben David: לא שולל את האפשרות שעשה ניסים כמובן אבל קיימת אזהרה מפורשת שלא הניסים זה האות לנביא אמת או משיח
[04/07/2023, 13:22:57] Itamar Ben David: לכן מוזר לי ששמו את המילים האלו בפיו של נקדימון
[04/07/2023, 13:23:44] Itamar Ben David: פסוק 6- בני אדם עשויים מרוח ומבשר לא? האם איבדנו לגמרי את צלם אלוהים בערבות החטא הקדמון?
[04/07/2023, 13:25:22] Itamar Ben David: פסוק 14- פשוט מעולה. אם אתם מדריכים במדבר כלשהו- יש הרבה מה להתייחס לזה ואל נחושתן. מה שמבלבל אותי זה האם בן האדם בפסוק הזה זה ישוע, או בן באדם כלומר האנושות הנפולה
[04/07/2023, 13:26:10] Itamar Ben David: כל החלק של פסוקים 5-8 האמת אפשר להשתמש בהם בנהר הירדן
[04/07/2023, 13:27:10] Itamar Ben David: 19- לפעם הבאה שאתם בטיול זריחה במצדה… חחחח לא בתגליות!!!
[04/07/2023, 13:28:23] Itamar Ben David: פסוק 22-23 סופית רואים את ההקטנה של יוחנן
[04/07/2023, 13:34:02] Itamar Ben David: פסוק 29- החתן זה ישוע, מי זו הכלה?
[04/07/2023, 13:34:58] Itamar Ben David: פסוק 30- המשך ההקטנה של יוחנן. החלק הזה נראה ממש כמו יצירה ספרותית בנויה היטב.
[04/07/2023, 13:37:36] ~ Orna Dynamic Tours: https://open.spotify.com/show/7oH1rp6cnSRvqSWiJ8lCSX?si=UGqXMk9pSe2pM4smSeegZQ
[04/07/2023, 13:38:55] ~ Orna Dynamic Tours: 👆
[04/07/2023, 13:49:05] Itamar Ben David: נקדימון מוזכר רק בבשורת יוחנן, הוא עזר ליוסף הרמתי לקבור את ישוע. נקדימון מוזכר בתלמוד כנקדימון בן גוריון, אחד מעשירי ירושלים.
הוא נזכר בשמו כי הוא מהמעטים בהנהגה היהודית שהאמינו בישוע בסתר בדור שרדף את המאמינים בישוע.
אמי רוצה להתייחס לתשובתו של ישוע בהקשר למה שכתבתי יום ראשון בנושא של בן אלוהים לעומת בן אדם.
כל עוד אתה נולד מהבשר אתה עדיין בן אדם, כדי להיות בן אלוהים אתה צריך להיוולד מהרוח. זה מה שהנביא יחזקאל ניבא:
“24 וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם מִן־הַגֹּויִם וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִכָּל־הָאֲרָצֹות וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל־אַדְמַתְכֶם׃ 25 וְזָרַקְתִּי עֲלֵיכֶם מַיִם טְהֹורִים וּטְהַרְתֶּם מִכֹּל טֻמְאֹותֵיכֶם וּמִכָּל־גִּלּוּלֵיכֶם אֲטַהֵר אֶתְכֶם׃ 26 וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב חָדָשׁ וְרוּחַ חֲדָשָׁה אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וַהֲסִרֹתִי אֶת־לֵב הָאֶבֶן מִבְּשַׂרְכֶם וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב בָּשָׂר׃ 27 וְאֶת־רוּחִי אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וְעָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר־בְּחֻקַּי תֵּלֵכוּ וּמִשְׁפָּטַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם׃” (יחזקאל לו)
מאחרמואלוהים התחרט על בריאת האדם שכן לב האדם רע מנעוריו, הוא בחר לא להשמיד את האדם אלא להושיע את האדם. איך?
כשהוא בורא לאדם טבע חדש. כפי שהאדם הראשון היה אב לכל מי שנולד בבשר, ישוע המשיח הוא האב הראשון לכל מי שנולד מן הרוח.
כפי שלאדם הראשון אין אב ביולוגי, אלא אלוהים היה אביו, כך גם ישוע המשיח, לא נולד מאב ביולוגי אלא אלוהים היה אביו.
[04/07/2023, 13:49:44] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed the group description
[04/07/2023, 13:50:00] Itamar Ben David: סטיבן שלח
[04/07/2023, 13:53:45] ~ Dan: ~ Dan left
[04/07/2023, 14:20:44] ~ DO RO: הכנסיה – האקלזיה . ראה גם האיגרת אל אפסים 5 :22-33
[04/07/2023, 15:08:50] Shira Harpaz Pomeranz: ישוע הוא בן האדם בקטע הזה.
אכן אני משתמשת בו כשאני במוזיאון ישראל, או בתמנע.
הרעיון מאחורי מה שכתוב כאן הוא עשיה בעקבות אמונה.
בני ישראל במדבר נענשו בנחשים. ברגע שמשה אמר להם שעליהם להביט אל נחש הנחושת המוגבה, היה עליהם לפעול באמונה. היה עליהם לא להסתכל על הנחשים שזחלו למטה ולנסות בכוחותיהם הם להציל את עצמם, אלא להאמין לאלהים ולמשה ולהביט על הנחש.
[04/07/2023, 15:12:34] Shira Harpaz Pomeranz: אבל נחש הנחושת הופך בהמשך להיות אבן נגף. אנשים מתחילים לסגוד לו.
חזקיהו המלך כותש אותו.
על הנושא הזה אפשר לדבר כמעט בכל מקום בארץ.
מחד אנחנו מחפשים עדויות לכך שאתר כלשהו הוא האתר בו התרחשו האירועים. מאידך יש רבים שזה מפריע להם שהמקומות בהם התרחש אירוע, הופכים להיות קדושים כשלעצמם.
[04/07/2023, 15:50:57] Doron Jamchi: פסוק 23 – יש מחלוקת איפה בדיוק נמצאת עינון על יד שלם. אוסביוס מזהה את המקומות באזור בית שאן. במפת מידבא גם נמצא ציון של עינון ליד שלם ועל פי הניתוח זה באיזור ואדי פארעה (איזור גשר אדם).
לא יודע בדיוק איפה זה היה, אבל אני מזכיר את הקטע הזה באזור שמדרום לבית שאן, וככה יוצא לי להסביר גם על המעיינות באזור (מים רבים), וגם על הדמות של יוחנן המטביל בלי קשר לטבילה של ישוע.
[04/07/2023, 16:03:58] Itamar Ben David: לגבי פסוקים 19-21. בני אדם שאינם חוזרים בתשובה אכן אוהבים את בחושך. אבל אם הם עושים תשובה מתוודים על חטאיהם, מבקשים סליחה ממי שפגעו בו (אדם או אלוהים) הרי שהם יצאו אל האור לא? עושי עולה אכן שונאים את האור כל עוד לא חוזרים בתשובה. אבל למה מי ש״עושה האמת״ צריך בכלל לחזור בתשובה או ללכת אל האור, הרי הוא כבר באור עצמו. אגב, מה זה לעשות אמת?
[04/07/2023, 16:04:14] Itamar Ben David: זה עוד אחלה קטע לסיור הסליחות בחודש אלול שמעון
[04/07/2023, 16:22:38] ~ Alex Gutman: מה גם שבקנה אלה שכתוב עליהם שבעקבות הנס האמינו בו, הם תלמידיו, כלומר אלה שכבר האמינו בו. הנס חיזק את אמונתם אבל לא הוא הביא אותם להאמין בו.
[04/07/2023, 17:08:37] Sivan Jeret: אפשר להעלות היפותזה
במדרש כתוב על נקדימון בן גוריון שהיה הולך על בדים מביתו עד בית המדרש וחזרה (בבלי כתובות ס”ה ע”א-ע”ב; אבות דרבי נתן דף ס”ז ע”א) בדומה לישוע שנכנס לירושלים על הבגדים …
[04/07/2023, 17:11:01] Sivan Jeret: אם מתייחסים לדמות של נקדימון בתלמוד ובמקומות אחרים אפשר להראות כי הדמות שלו היא לא כל כך חיובית כי הוא עושה את כל המעשים למען ישראל לא למען עצמו אלא לשם גדולת השם שלו – ולכן יכול להיות שהנצרות הקדומה ניסתה לאמץ אותו
*זו רק היפותזה לכל אלו שרוצים לסקול ולצלוב אותי*
[04/07/2023, 17:30:42] Itamar Ben David: תמשיך עם ההיפותזות נעבור לשריפה על המוקד
[04/07/2023, 17:38:38] Sivan Jeret: תודה אני גם אוהב אותך
[04/07/2023, 17:42:15] Alon Navon Tour Guide: אני מביא פח שמן שיספיק ל-8 ימי בעירה
[04/07/2023, 17:43:57] Sivan Jeret: אני מבין שיש לאינקוויזיציה הספרדית נציגים בפורום המכובד הזה
[04/07/2023, 17:54:42] ~ MoranLV-TourguideInIsrael: GIF omitted
[04/07/2023, 17:56:20] Sivan Jeret: בבקשה את כל הקליפ
https://www.youtube.com/watch?v=D5Df191WJ3o
[04/07/2023, 18:49:45] Itamar Ben David: כשעה לסיום
[04/07/2023, 18:50:01] Itamar Ben David: אנא שתפו איך והיכן הייתם משתמשים בפרק בהדרכה בפועל
[04/07/2023, 18:57:11] ~ Alex Gutman: בקברי המלכים?
[04/07/2023, 19:16:32] Itamar Ben David: תפרט
[04/07/2023, 19:16:41] Itamar Ben David: ותסביר את פרוצדורת הכניסה
[04/07/2023, 19:53:18] ~ Alex Gutman: היו השערות שקבר מפואר כזה הולם דמות כמו נקדימון בן גוריון.
[04/07/2023, 19:53:55] ~ Alex Gutman: באתר הקונסוליה הצרפתית בירושלים יש מערכת רישום מקוונת.