ברית חדשה יומי - מורי דרך לומדים יחד

פרוטוקול קבוצת לימוד של הברית החדשה
מטעם אגודת מורי הדרך ובחסות אתר בדרך למורה דרך.

יוחנן – פרק ה'

אַחֲרֵי כֵן הָיָה חַג לַיְּהוּדִים וְיֵשׁוּעַ עָלָה לִירוּשָׁלַיִם. 2 בִּירוּשָׁלַיִם, עַל־יַד שַׁעַר הַצֹּאן הָיְתָה בְּרֵכָה, שֶׁנִּקְרְאָה בֵּית חַסְדָּא, וּסְבִיבָהּ חָמֵשׁ אַכְסַדְרָאוֹת בַּעֲלוֹת עַמּוּדִים. 3 בָּאַכְסַדְרָאוֹת הָאֵלֶּה שָׁכְבוּ הַרְבֵּה חוֹלִים וְעִוְרִים וּפִסְחִים וִיבֵשֵׁי אֵבָרִים. 5 הָיָה שָׁם אִישׁ אֶחָד וְהוּא בְּחָלְיוֹ שְׁלוֹשִׁים וּשְׁמוֹנֶה שָׁנִים. 6 יֵשׁוּעַ רָאָה אוֹתוֹ שׁוֹכֵב וְיָדַע כִּי זְמַן רַב הוּא חוֹלֶה. שָׁאַל אוֹתוֹ: “אַתָּה רוֹצֶה לִהְיוֹת בָּרִיא?”

7 הֵשִׁיב לוֹ הַחוֹלֶה: “אֲדוֹנִי, אֵין אִתִּי אִישׁ שֶׁיָּטִיל אוֹתִי לַבְּרֵכָה בְּעֵת תְּנוּעַת הַמַּיִם. עַד שֶׁאֲנִי בָּא, אַחֵר יוֹרֵד לְפָנַי.”

8 אָמַר לוֹ יֵשׁוּעַ: “קוּם, קַח אֶת מִשְׁכָּבְךָ וְהִתְהַלֵּךְ.” 9 מִיָּד נִרְפָּא, לָקַח אֶת מִשְׁכָּבוֹ וְהִתְהַלֵּךְ. אוֹתוֹ יוֹם הָיָה יוֹם שַׁבָּת.

10 אָמְרוּ רָאשֵׁי הַיְּהוּדִים לָאִישׁ שֶׁנִּרְפָּא: “שַׁבָּת הַיּוֹם; אָסוּר לְךָ לָשֵׂאת אֶת מִשְׁכָּבְךָ.”

11 הֵשִׁיב לָהֶם: “זֶה שֶׁרִפֵּא אוֹתִי, הוּא אָמַר לִי, ‘קַח אֶת מִשְׁכָּבְךָ וְהִתְהַלֵּךְ’.”

12 שָׁאֲלוּ אוֹתוֹ: “מִיהוּ הָאִישׁ שֶׁאָמַר לְךָ ‘קַח וְהִתְהַלֵּךְ’?” 13 אֶלָּא שֶׁהַנִּרְפָּא לֹא יָדַע מִיהוּ, כִּי יֵשׁוּעַ חָמַק בִּהְיוֹת הָמוֹן רַב בַּמָּקוֹם.

14 לְאַחַר מִכֵּן פָּגַשׁ אוֹתוֹ יֵשׁוּעַ בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ וְאָמַר לוֹ: “הִנֵּה נִרְפֵּאתָ. אַל תּוֹסִיף לַחֲטֹא פֶּן תְּאֻנֶּה לְךָ רָעָה גְּדוֹלָה מִזֹּאת.”

15 הָלַךְ הָאִישׁ וְסִפֵּר לְרָאשֵׁי הַיְּהוּדִים כִּי יֵשׁוּעַ הוּא שֶׁרִפֵּא אוֹתוֹ. 16 לָכֵן הֵם רָדְפוּ אֶת יֵשׁוּעַ, כִּי עָשָׂה זֹאת בְּשַׁבָּת. 17 הֵשִׁיב לָהֶם יֵשׁוּעַ: “אָבִי פּוֹעֵל עַד עַתָּה וְגַם אֲנִי פּוֹעֵל.” 18 מִשּׁוּם כָּךְ עוֹד יוֹתֵר הִשְׁתַּדְּלוּ לַהֲרֹג אוֹתוֹ, כִּי לֹא רַק שֶׁהֵפֵר אֶת הַשַּׁבָּת אֶלָּא גַּם אָמַר שֶׁהָאֱלֹהִים הוּא אָבִיו וְעָשָׂה עַצְמוֹ שָׁוֶה לֵאלֹהִים. 19 עָנָה יֵשׁוּעַ וְאָמַר לָהֶם: “אָמֵן אָמֵן אֲנִי אוֹמֵר לָכֶם, הַבֵּן אֵינֶנּוּ יָכוֹל לַעֲשׂוֹת דָּבָר מִלִּבּוֹ זוּלָתִי מַה שֶּׁהוּא רוֹאֶה אֶת הָאָב עוֹשֶׂה. כָּל מַה שֶּׁעוֹשֶׂה הָאָב ־זֹאת גַּם הַבֵּן עוֹשֶׂה כָּמוֹהוּ, 20 כִּי הָאָב אוֹהֵב אֶת הַבֵּן וּמַרְאֶה לוֹ אֶת כָּל אֲשֶׁר הוּא עוֹשֶׂה. וּמַעֲשִׂים גְּדוֹלִים מֵאֵלֶּה יַרְאֶה לוֹ, עַד כִּי תִּתְפַּלְּאוּ; 21 כִּי כְּשֵׁם שֶׁהָאָב מֵעִיר וּמְחַיֶּה אֶת הַמֵּתִים, כֵּן גַּם הַבֵּן מְחַיֶּה אֶת מִי שֶׁהוּא רוֹצֶה. 22 הָאָב אֵינֶנּוּ שׁוֹפֵט אִישׁ, אֶלָּא נָתַן אֶת כָּל הַמִּשְׁפָּט בְּיַד הַבֵּן 23 כְּדֵי שֶׁהַכֹּל יְכַבְּדוּ אֶת הַבֵּן כְּמוֹ שֶׁמְּכַבְּדִים אֶת הָאָב. מִי שֶׁאֵינוֹ מְכַבֵּד אֶת הַבֵּן, אֵינוֹ מְכַבֵּד אֶת הָאָב אֲשֶׁר שָׁלַח אוֹתוֹ. 24 אָמֵן אָמֵן אֲנִי אוֹמֵר לָכֶם, הַשּׁוֹמֵע אֶת דְּבָרִי וּמַאֲמִין לְשׁוֹלְחִי יֵשׁ לוֹ חַיֵּי עוֹלָם וְאֵינוֹ בָּא בְּמִשְׁפָּט כִּי אִם עָבַר מִמָּוֶת לְחַיִּים. 25 אָמֵן אָמֵן אֲנִי אוֹמֵר לָכֶם, תָּבוֹא שָׁעָה, וְכָעֵת הִיא, שֶׁהַמֵּתִים יִשְׁמְעוּ אֶת קוֹל בֶּן־הָאֱלֹהִים וְהַשּׁוֹמְעִים יִחְיוּ, 26 כִּי כְּשֵׁם שֶׁלָּאָב יֵשׁ חַיִּים בְּעַצְמוֹ, כָּךְ גַּם נָתַן לַבֵּן שֶׁיִּהְיוּ לוֹ חַיִּים בְּעַצְמוֹ. 27 גַּם סַמְכוּת נָתַן לוֹ לַעֲשׂוֹת מִשְׁפָּט, כִּי בֶּן־הָאָדָם הוּא. 28 אַל תִּתְמְהוּ עַל זֹאת, כִּי תָּבוֹא שָׁעָה שֶׁכָּל שׁוֹכְנֵי קֶבֶר יִשְׁמְעוּ אֶת קוֹלוֹ, 29 וְיֵצְאוּ עוֹשֵׂי הַטּוֹב לִתְקוּמָה שֶׁל חַיִּים וְעוֹשֵׂי הָרָע לִתְקוּמָה שֶׁל מִשְׁפָּט.” 30 “אֵין אֲנִי יָכוֹל לַעֲשׂוֹת דָּבָר מִלִּבִּי. לְפִי מַה שֶּׁאֲנִי שׁוֹמֵעַ אֲנִי שׁוֹפֵט. וּמִשְׁפָּטִי צוֹדֵק, מִפְּנֵי שֶׁאֵינֶנִּי מְבַקֵּשׁ אֶת רְצוֹנִי אֶלָּא אֶת רְצוֹן שׁוֹלְחִי. 31 אִם אָנֹכִי מֵעִיד עַל עַצְמִי, עֵדוּתִי אֵינֶנָּה אֱמֶת. 32 יֵשׁ אַחֵר הַמֵּעִיד עָלַי, וְיוֹדֵעַ אֲנִי כִּי עֵדוּת אֱמֶת הוּא מֵעִיד עָלַי. 33 אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֶל יוֹחָנָן וְהוּא הֵעִיד עַל הָאֱמֶת, 34 אַךְ אֲנִי לֹא מֵאָדָם מְקַבֵּל אֶת הָעֵדוּת. אוּלָם אוֹמֵר אֲנִי אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה כְּדֵי שֶׁאַתֶּם תִּוָּשְׁעוּ. 35 הוּא הָיָה הַנֵּר הַדּוֹלֵק וּמֵאִיר וְאַתֶּם חֲפַצְתֶּם לִשְׂמֹחַ לְשָׁעָה בְּאוֹרוֹ, 36 אַךְ אֲנִי יֵשׁ לִי עֵדוּת גְּדוֹלָה מֵעֵדוּת יוֹחָנָן, שֶׁכֵּן הַמַּעֲשִׂים שֶׁנָּתַן לִי הָאָב לְהַשְׁלִימָם – אוֹתָם הַמַּעֲשִׂים אֲשֶׁר אֲנִי עוֹשֶׂה – מְעִידִים עָלַי שֶׁהָאָב שְׁלָחַנִי. 37 וְהָאָב אֲשֶׁר שְׁלָחַנִי הוּא הֵעִיד עָלַי. אֶת קוֹלוֹ מֵעוֹלָם לֹא שְׁמַעְתֶּם וְאֶת מַרְאֵהוּ לֹא רְאִיתֶם. 38 דְּבָרוֹ אֵינוֹ שׁוֹכֵן בָּכֶם, כִּי אֵין אַתֶּם מַאֲמִינִים לָזֶה אֲשֶׁר הָאָב שְׁלָחוֹ. 39 אַתֶּם חוֹקְרִים אֶת הַכְּתוּבִים, כִּי חוֹשְׁבִים אַתֶּם שֶׁיֵּשׁ לָכֶם חַיֵּי עוֹלָם בָּהֶם; וְהֵם הַמְּעִידִים עָלַי. 40 וְאִלּוּ אַתֶּם אֵינְכֶם רוֹצִים לָבוֹא אֵלַי כְּדֵי שֶׁיִּהְיוּ לָכֶם חַיִּים.

41 אֵין אֲנִי לוֹקֵחַ לִי כָּבוֹד מִבְּנֵי אָדָם. 42 וְאוּלָם אֲנִי מַכִּיר אֶתְכֶם: אֵין לָכֶם אַהֲבַת אֱלֹהִים בְּקִרְבְּכֶם. 43 אֲנִי בָּאתִי בְּשֵׁם אָבִי וְלֹא קִבַּלְתֶּם אוֹתִי; אִם יָבוֹא אַחֵר בְּשֵׁם עַצְמוֹ־אוֹתוֹ תְּקַבְּלוּ. 44 כֵּיצַד תּוּכְלוּ לְהַאֲמִין בְּשָׁעָה שֶׁאַתֶּם מְקַבְּלִים כָּבוֹד אִישׁ מֵרֵעֵהוּ וְאֶת הַכָּבוֹד מֵאֱלֹהִים הָאֶחָד אֵינְכֶם מְבַקְשִׁים? 45 אַל תַּחְשְׁבוּ שֶׁאֲנִי אֶטְעַן עֲלֵיכֶם לִפְנֵי אָבִי. מֹשֶׁה אֲשֶׁר שַׂמְתֶּם בּוֹ בִּטְחוֹנְכֶם הוּא הַטּוֹעֵן עֲלֵיכֶם. 46 אִלּוּ הֶאֱמַנְתֶּם לְמֹשֶׁה, הֱיִיתֶם מַאֲמִינִים לִי, כִּי עָלַי כָּתַב. 47 אֲבָל אִם לִכְתָבָיו אֵינְכֶם מַאֲמִינִים, אֵיךְ תַּאֲמִינוּ לִדְבָרַי?”

[05/07/2023, 20:00:12] Itamar Ben David: הבשורה על-פי יוחנן פרק ה
1 *אחרי כן היה חג ליהודים וישוע עלה לירושלים. 2 בירושלים, על-יד שער הצאן היתה ברכה, שנקראה בית חסדא, וסביבה חמש אכסדראות בעלות עמודים. 3 באכסדראות האלה שכבו הרבה חולים ועורים ופסחים ויבשי אברים. 5 היה שם איש אחד והוא בחליו שלושים ושמונה שנים. 6 ישוע ראה אותו שוכב וידע כי זמן רב הוא חולה. שאל אותו: “אתה רוצה להיות בריא?” 7 השיב לו החולה: “אדוני, אין אתי איש שיטיל אותי לברכה בעת תנועת המים. עד שאני בא, אחר יורד לפני.” 8 אמר לו ישוע: “קום, קח את משכבך והתהלך.” 9 מיד נרפא, לקח את משכבו והתהלך. אותו יום היה יום שבת.*
[05/07/2023, 20:00:13] Itamar Ben David: 10 *אמרו ראשי היהודים לאיש שנרפא: “שבת היום; אסור לך לשאת את משכבך.” 11 השיב להם: “זה שרפא אותי, הוא אמר לי, ‘קח את משכבך והתהלך’.” 12 שאלו אותו: “מיהו האיש שאמר לך ‘קח והתהלך’?” 13 אלא שהנרפא לא ידע מיהו, כי ישוע חמק בהיות המון רב במקום. 14 לאחר מכן פגש אותו ישוע בבית המקדש ואמר לו: “הנה נרפאת. אל תוסיף לחטא פן תאנה לך רעה גדולה מזאת.” 15 הלך האיש וספר לראשי היהודים כי ישוע הוא שרפא אותו. 16 לכן הם רדפו את ישוע, כי עשה זאת בשבת. 17 השיב להם ישוע: “אבי פועל עד עתה וגם אני פועל.” 18 משום כך עוד יותר השתדלו להרג אותו, כי לא רק שהפר את השבת אלא גם אמר שהאלהים הוא אביו ועשה עצמו שוה לאלהים.*
[05/07/2023, 20:00:14] Itamar Ben David: 19 *ענה ישוע ואמר להם: “אמן אמן אני אומר לכם, הבן איננו יכול לעשות דבר מלבו זולתי מה שהוא רואה את האב עושה. כל מה שעושה האב -זאת גם הבן עושה כמוהו, 20 כי האב אוהב את הבן ומראה לו את כל אשר הוא עושה. ומעשים גדולים מאלה יראה לו, עד כי תתפלאו; 21 כי כשם שהאב מעיר ומחיה את המתים, כן גם הבן מחיה את מי שהוא רוצה. 22 האב איננו שופט איש, אלא נתן את כל המשפט ביד הבן 23 כדי שהכל יכבדו את הבן כמו שמכבדים את האב. מי שאינו מכבד את הבן, אינו מכבד את האב אשר שלח אותו. 24 אמן אמן אני אומר לכם, השומע את דברי ומאמין לשולחי יש לו חיי עולם ואינו בא במשפט כי אם עבר ממות לחיים. 25 אמן אמן אני אומר לכם, תבוא שעה, וכעת היא, שהמתים ישמעו את קול בן-האלהים והשומעים יחיו, 26 כי כשם שלאב יש חיים בעצמו, כך גם נתן לבן שיהיו לו חיים בעצמו. 27 גם סמכות נתן לו לעשות משפט, כי בן-האדם הוא. 28 אל תתמהו על זאת, כי תבוא שעה שכל שוכני קבר ישמעו את קולו, 29 ויצאו עושי הטוב לתקומה של חיים ועושי הרע לתקומה של משפט.” 30 “אין אני יכול לעשות דבר מלבי. לפי מה שאני שומע אני שופט. ומשפטי צודק, מפני שאינני מבקש את רצוני אלא את רצון שולחי.*
[05/07/2023, 20:00:14] Itamar Ben David: 31 *אם אנכי מעיד על עצמי, עדותי איננה אמת. 32 יש אחר המעיד עלי, ויודע אני כי עדות אמת הוא מעיד עלי. 33 אתם שלחתם אל יוחנן והוא העיד על האמת, 34 אך אני לא מאדם מקבל את העדות. אולם אומר אני את הדברים האלה כדי שאתם תושעו. 35 הוא היה הנר הדולק ומאיר ואתם חפצתם לשמח לשעה באורו, 36 אך אני יש לי עדות גדולה מעדות יוחנן, שכן המעשים שנתן לי האב להשלימם – אותם המעשים אשר אני עושה – מעידים עלי שהאב שלחני. 37 והאב אשר שלחני הוא העיד עלי. את קולו מעולם לא שמעתם ואת מראהו לא ראיתם. 38 דברו אינו שוכן בכם, כי אין אתם מאמינים לזה אשר האב שלחו.*
[05/07/2023, 20:00:15] Itamar Ben David: 39 *אתם חוקרים את הכתובים, כי חושבים אתם שיש לכם חיי עולם בהם; והם המעידים עלי. 40 ואלו אתם אינכם רוצים לבוא אלי כדי שיהיו לכם חיים. 41 אין אני לוקח לי כבוד מבני אדם. 42 ואולם אני מכיר אתכם: אין לכם אהבת אלהים בקרבכם. 43 אני באתי בשם אבי ולא קבלתם אותי; אם יבוא אחר בשם עצמו-אותו תקבלו. 44 כיצד תוכלו להאמין בשעה שאתם מקבלים כבוד איש מרעהו ואת הכבוד מאלהים האחד אינכם מבקשים? 45 אל תחשבו שאני אטען עליכם לפני אבי. משה אשר שמתם בו בטחונכם הוא הטוען עליכם. 46 אלו האמנתם למשה, הייתם מאמינים לי, כי עלי כתב. 47 אבל אם לכתביו אינכם מאמינים, איך תאמינו לדברי?”*
[05/07/2023, 20:00:16] Itamar Ben David: https://open.spotify.com/episode/2oa34qcYoSuANExMNBbaHV?si=-LU9klclQoqsCOE6l5HKGg&context=spotify%3Ashow%3A2rXEL9fo2QVdCWzDlAhZCh
[06/07/2023, 7:59:40] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all participants to send messages to this group
[06/07/2023, 8:00:23] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! יוחנן פרק ה, פרק אחרון לשבוע זה. שעתיים שאלות ותהיות, ולאורך כל היום- איך והיכן הייתם משתמשים בפרק! יום טוב ומוצלח לכולם
[06/07/2023, 8:55:25] Itamar Ben David: פסוק 10- מדבר על האיסור לטלטל בשבת. למיטב ידיעתי זה לגמרי תורה שבעל פה. אשמח לדעת – אם יש דוגמאות לתורה שבעל פה בברית החדשה, מה הטענה הנוצרית והמשיחית כנגד התורה שבעל פה? ישוע היה מודע לחלוטין לתורה זו
[06/07/2023, 9:19:19] Itamar Ben David: פסוק 13, וזה מתחבר גם לסיפור של האישה השומרונית מאתמול, ישוע חומק. כלומר יש הסתר פנים. העניין הוא שהסתר הפנים המוזכר בתנ”ך הוא של אלוהים לא של המשיח. המשיח ההפך – אמור להיות בולט מוכר וידוע לכולם יהודים ולא יהודים כאחד. אז למה מחברים את ההסתר פנים דווקא לישוע ולא לאלוהים?
[06/07/2023, 9:20:38] Itamar Ben David: את כל החלק הזה של בית חיסדא ושער הצאן נשמע לי סביר להתייחס לזה בתחילת הויה דולורוזה. אני לא מכיר שיש מחלוקת לגבי המיקום של בית חיסדא ושער הצאן. זה גם הגיוני כי אם אותו חולה נכנס לעיר בשבת אחרי שנרפא – אז הוא ייכנס מהאזור של האנטוניה. אם יש עוד דעות על המיקומים האלו אשמח לדעת
[06/07/2023, 9:21:16] Itamar Ben David: לגבי האנטוניה עצמה – נתקלתי בהרבה מאוד נוצרים ברשת שאומרים שכל רחבת הר הבית הייתה האנטוניה והם גם אומרים שהכותל היה חלק מהאנטוניה. מישהו יודע להסביר מה המקור לאמירה הזו? זה חזר על עצמו עשרות פעמים.
[06/07/2023, 9:23:08] Itamar Ben David: פסוקים 16-18 זו פעם ראשונה לדעתי שמביאים הסבר ברור למה רוצים להרוג את ישוע. עד אז זה קצת עמום
[06/07/2023, 9:25:09] Itamar Ben David: העניין הוא שישוע לא יכול להיות מועמד להוצאה להורג בגלל חילול שבת כזה כי הוא עשה את זה באופן די דיסקרטי ולא מול המוני עדים שהתרו בו- ”וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַשַּׁבָּת כִּי קֹדֶשׁ הִוא לָכֶם מְחַלְלֶיהָ מוֹת יוּמָת כִּי כָּל הָעֹשֶׂה בָהּ מְלָאכָה וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִקֶּרֶב עַמֶּיהָ”. אז מה הבסיס ההלכתי לרצון הכהנים להוציאו להורג?
[06/07/2023, 9:27:22] Itamar Ben David: פסוק 22 בלתי סביר בעליל – ברור שהאב הוא השופט. חָלִ֨לָה לְּךָ֜ מֵעֲשֹׂ֣ת ׀ כַּדָּבָ֣ר הַזֶּ֗ה לְהָמִ֤ית צַדִּיק֙ עִם־רָשָׁ֔ע וְהָיָ֥ה כַצַּדִּ֖יק כָּרָשָׁ֑ע חָלִ֣לָה לָּ֔ךְ הֲשֹׁפֵט֙ כׇּל־הָאָ֔רֶץ לֹ֥א יַעֲשֶׂ֖ה מִשְׁפָּֽט׃ למה ישוע אומר את זה? מה הכוונה שם שהבן קיבל את הסמכות למשפט? כל הקונספט של אב/אל מרוחק מייצר הרבה בעיות.
[06/07/2023, 9:30:08] Itamar Ben David: פסוקים 24-29 הייתי משתמש בנחל קידרון ליד בית הקברות. אני תמיד מראה שיש בית קברות יהודי, ליד נוצרי (ממש בתחתית נחל קדרון) לא רחוק מבית קברות מוסלמי (באב אלרחמה).
[06/07/2023, 9:31:27] Itamar Ben David: איך אפשר לקרוא את הפסקה הזו, במיוחד פסוק 30 ולומר שהבן אינו כפוף לאב אלא שווה לאב. כלומר ישוע פה לכל היותר הוא מלאך או שליח (שזה תכלס אותו דבר) וכל סמכותו נובעת מהאב בדיוק כמו כל נביא/מלאך/שליח.
[06/07/2023, 9:33:29] Itamar Ben David: פסוק 36 – אילו מהמעשים שעשה ישוע מעידים עליו שהאב שלח אותו? כבר הסברנו שאפשר לשים בצד את כל הניסים כי הם לא רלוונטים.
[06/07/2023, 9:35:28] Itamar Ben David: פסוק 37 – איך זה מסתדר עם מעמד הר סיני – שם עם ישראל ראה את הקולות וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה כֹּ֥ה תֹאמַ֖ר אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל *אַתֶּ֣ם רְאִיתֶ֔ם כִּ֚י מִן־הַשָּׁמַ֔יִם דִּבַּ֖רְתִּי עִמָּכֶֽם*׃
[06/07/2023, 9:36:28] Itamar Ben David: פסוק 43 – האם יש דמות כלשהי שישוע מתייחס אליה פה? מי זה אותו אחד שבא בשם עצמו?
[06/07/2023, 9:39:29] Itamar Ben David: פסוקים 45-46 מתייחסים לרעיון של מליץ יושר בפני האל. כלומר שביום המשפט יהיה סנגור כלשהו להגן על החוטאים. האם יש את הרעיון הזה בתנ”ך? אם כן היכן, כי בספרות חז”ל יש את העניין של קטגור וסניגור אבל אני לא יודע מהיכן מגיעה התפיסה הזו. בדניאל יש את וְאַתָּ֖ה לֵ֣ךְ לַקֵּ֑ץ וְתָנ֛וּחַ וְתַעֲמֹ֥ד לְגֹרָלְךָ֖ לְקֵ֥ץ הַיָּמִֽין: אבל כל אחד עומד במשפט לבד.
[06/07/2023, 9:39:55] Itamar Ben David: פסוק 46 – איפה משה כותב על ישוע?
[06/07/2023, 9:40:28] Itamar Ben David: מבחינת הדרכה, אני מניח שבאזור נבי מוסא וצפון ים המלח כשרואים את אזור הר נבו יש הרבה מה לדבר על משה, כנ”ל בנהר הירדן. בהחלט יש מה לאמץ מהפרק להדרכות באזור הזה.
[06/07/2023, 9:54:12] ~ Alex Gutman: לפני זה תשאל איפה כתב על משיח…
[06/07/2023, 9:58:45] ~ Alex Gutman: האם פסוק 30 מסתדר עם נבואת ישעיהו יא,ג?
וַהֲרִיחוֹ בְּיִרְאַת ה’ וְלֹא לְמַרְאֵה עֵינָיו יִשְׁפּוֹט וְלֹא לְמִשְׁמַע אָזְנָיו יוֹכִיחַ
בחז”ל יש אפילו “מבחן” שעושים לטוענים שהם משיח, “מורח ודאין” (מריח ודן) ראו כאן:
https://www.yeshiva.org.il/wiki/index.php/%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%97_%D7%95%D7%93%D7%90%D7%99%D7%9F
[06/07/2023, 10:54:41] ~ Steven A.B: שוב, אתה קורא לזה תורה שבעל פה, אבל הביטוי עצמו הוא אנרכוניסטי. המסורות השונות קיבלו מעמד של תורה שבעל פה רק בימי הביניים. הטקסט של הברית החדשה לא קורא לזה “תורה שבעל פה” אלא “מסורת הזקנים” (מרקוס ז’ 5) ואכן, מדובר במסורות ומנהגים שהחלו להופיע במהלך תקופת בית שני.
[06/07/2023, 11:06:45] Itamar Ben David: אוקי נו
[06/07/2023, 11:06:50] Itamar Ben David: מה זה משנה איך תקרא לזה
[06/07/2023, 11:07:04] Itamar Ben David: יש חוקים שהם לא בטקסט
[06/07/2023, 11:07:10] Itamar Ben David: זה בדיוק אותה מסורת בעל פה
[06/07/2023, 11:12:09] ~ Steven A.B: המשיח הוא חלק מהאלוהות. ואפילו הרבה יותר מכך – המשיח הוא ממש פניו של אלוהים.
בוא נחזור שוב לשמות ל”ג, שם אנחנו רואים את הדמות המדברת עם משה פנים אל פנים שנקרא י’ ה’ ו’ ה’ שנמצאת בתוך עמוד הענן, ולאחר מכן משה מבקש ליראות את ה’, התשובה של אלוהים למשה היא: וַיֹּאמַר פָּנַי יֵלֵכוּ וַהֲנִחֹתִי לָךְ
הפנים שלי כבר הולכים איתך. אפשר לפרש את המילה “הנחותי לך” בשתי משמעויות: הפנים שלי יתנו לך מנוחה, או הפנים שלי ינחו אותך. ואכן, מלאך ה’ שעומד בתוך עמוד האש והענן מנחים את עם ישראל במדבר ומוליך אותם אל הארץ המובטחת.
כבר דיברתי על זה שאחד משמותיו של המשיח הוא “מלאך הפנים” כפי שמופיע בישעיהו פרק ס”ג:
בְּכָל־צָרָתָם לֹא (לוֹ) צָר, וּמַלְאַךְ פָּנָיו הוֹשִׁיעָם, בְּאַהֲבָתוֹ וּבְחֶמְלָתוֹ הוּא גְאָלָם וַיְנַטְּלֵם וַיְנַשְּׂאֵם כָּל־יְמֵי עוֹלָם
המשיח הוא הפנים של אלוהים. אם אתה חושב שיש מישהו שהוא איננו אלוהים בעצמו, אבל אתה מצפה שהוא יהיה מושיע וגואל האנושות, מלך שיושב בכיסא לנצח נצחים – יש לך בעיה עם המונותאיזם שלך. שכן, אלוהים יחלוק את הכבוד שלו עם מישהו שאיננו הוא עצמו, כמו שכתוב:
אָנֹכִי אָנֹכִי יְהוָה וְאֵין מִבַּלְעָדַי מוֹשִׁיעַ (ישעיהו מ”ג 11)
לְמַעֲנִי לְמַעֲנִי אֶעֱשֶׂה כִּי אֵיךְ יֵחָל וּכְבוֹדִי לְאַחֵר לֹא־אֶתֵּן (ישעיהו מ”ח 11)
כֹּה־אָמַר יְהוָה מֶלֶךְ־יִשְׂרָאֵל וְגֹאֲלוֹ יְהוָה צְבָאוֹת אֲנִי רִאשׁוֹן וַאֲנִי אַחֲרוֹן, וּמִבַּלְעָדַי אֵין אֱלֹהִים (ישעיהו מ”ד 6)
הברית החדשה מאוד ברורה בעיניין הזה, אם המשיח הוא לא אלוהים, יש לנו בעיה מונותאיסטית, דווקא האמונה שהמשיח הוא חלק מהאלוהות נותנת כבוד לאלוהים בניגוד למחשבה שהמשיח יהיה אדם רגיל, מביאה אותנו בהכרח לכך שאלוהים חולק את הכבוד שלו עם אדם שביכולתו להושיע ולשפוט את האנושות.
17 כַּאֲשֶׁר רְאִיתִיו נָפַלְתִּי לְרַגְלָיו כַּמֵּת, וְהוּא שָׂם אֶת יַד יְמִינוֹ עָלַי וְאָמַר: “אַל תִּירָא. אֲנִי הָרִאשׁוֹן וְהָאַחֲרוֹן וְהַחַי. 18 הָיִיתִי מֵת וְהִנֵּה חַי אֲנִי לְעוֹלְמֵי עוֹלָמִים (חזון יוחנן א’)
[06/07/2023, 11:13:26] ~ Steven A.B: זה משנה, כי אם אתה אומר “תורה שבעל פה” אתה מייחס את זה למשה בהר סיני ולכן ברור שהן מחייבות, אם אתה קורא לזה “מסורת הזקנים” אז אלו מסורות שהתפתחו עם הזמן ואינן מחייבות.
[06/07/2023, 11:16:09] ~ Steven A.B: יש איזה נוצרי אוונגליסט תמהוני שפרסם איזה סרטון שמסביר שהמקדש היה בעיר דוד והר הבית הוא בעצם האנטוניה. הסרטון שהוא צילם עבור אדם שאיננו בקי בהיסטוריה ובעובדות פשוטות יכול להיות מאוד משכנע. לצערי המון נוצרים נפלו בפח של הסרטונים שלו.
[06/07/2023, 11:16:32] ~ Albert: אכן כן, ועם הזמן מסורות אלה של הזקנים החלו לקבל מעמד גבוה יותר… עד כדי כך שבמקרים רבים אף החליפו את התורה
[06/07/2023, 11:19:18] Itamar Ben David: נראה לי שאין לנו מחלוקת שאלוהים מושיע. אבל החלק של מלאך הפנים זה החלק שמוזר לי. מלאך הוא שליח האל. הוא לא האל עצמו. משיח (לאורך כל התנ”ך) מכהן עבור האל, אבל אינו האל עצמו בין אם הוא כהן, כהן גדול, כהן משוח מלחמה, מלך ועוד. דוד מלך ישראל אינו אלוהים אלא יש לו ברית נצחית עם אלוהים.
[06/07/2023, 11:20:52] Itamar Ben David: איך אנחנו יודעים שזה לא ממשה בסיני? כלומר, הנה יש לך מצווה לא לטלטל. יש הסברים מאילו פסוקים לומדים את זה. אז למה זה לא מסיני?
[06/07/2023, 11:21:25] Itamar Ben David: וואלה. שים קישור.
[06/07/2023, 11:21:54] Itamar Ben David: אלברט אתה לא יודע שלאכול קוגל עם מלפפון חמוץ זה מדאוריתא? אני מתפלא עליך
[06/07/2023, 11:23:09] ~ Steven A.B: נכון מאוד, אבל כל הנמשחים בשמן ככהנים ומלכים אינם אלא רק צל זמני עבור משיח נצחי. גם משה וגם דויד היו זקוקים לישועה, ואילו המשיח הוא המושיע.
[06/07/2023, 11:26:41] ~ Steven A.B: https://youtu.be/6tzom66XhZ8
אני חושב שזה זה
[06/07/2023, 11:32:22] ~ Steven A.B: משל השמש:
האב הוא השמש עצמה
הבן זה קרני האור
האם קרני האור הם שוות לשמש? לא. קרני האור נשלחות מהשמש. אבל האם אפשר להגיד שקרני האור הם ישות נפרדת מהשמש?
כך גם היחסים בין האב לבן בתוך האלוהות – הבן לא שווה לאב, זה לא אומר שהוא לא חלק מהאלוהות או שיש 2 אלוהים שונים.
[06/07/2023, 11:33:27] Itamar Ben David: אוויל משריש הבחור הזה
[06/07/2023, 11:36:16] Itamar Ben David: נשים בצד את עניין הישועה. המשיח הוא כן נצחי. יש לדוד ברית מלח עם אלוהים. המשיח עצמו נקרא על שם דוד (ירמיהו ל, פסוק ט).
[06/07/2023, 11:36:28] Itamar Ben David: וְעָ֣בְד֔וּ אֵ֖ת יְהוָ֣ה אֱלֹֽהֵיהֶ֑ם וְאֵת֙ דָּוִ֣ד מַלְכָּ֔ם אֲשֶׁ֥ר אָקִ֖ים לָהֶֽם׃
[06/07/2023, 11:36:47] Itamar Ben David: מה הבעיה שזו תהיה שושלת אנושית נצחית בעצם.
[06/07/2023, 11:37:27] ~ Steven A.B: 15 נָבִיא מִקִּרְבְּךָ מֵאַחֶיךָ כָּמֹנִי, יָקִים לְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֵלָיו תִּשְׁמָעוּן׃ 16 כְּכֹל אֲשֶׁר־שָׁאַלְתָּ מֵעִם יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּחֹרֵב, בְּיוֹם הַקָּהָל לֵאמֹר לֹא אֹסֵף, לִשְׁמֹעַ אֶת־קוֹל יְהוָה אֱלֹהָי, וְאֶת־הָאֵשׁ הַגְּדֹלָה הַזֹּאת לֹא־אֶרְאֶה עוֹד וְלֹא אָמוּת׃ 17 וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלָי הֵיטִיבוּ אֲשֶׁר דִּבֵּרוּ׃ 18 נָבִיא אָקִים לָהֶם מִקֶּרֶב אֲחֵיהֶם כָּמוֹךָ וְנָתַתִּי דְבָרַי בְּפִיו, וְדִבֶּר אֲלֵיהֶם, אֵת כָּל־אֲשֶׁר אֲצַוֶּנּוּ׃ 19 וְהָיָה, הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא־יִשְׁמַע אֶל־דְּבָרַי, אֲשֶׁר יְדַבֵּר בִּשְׁמִי אָנֹכִי אֶדְרֹשׁ מֵעִמּוֹ (דברים י”ח)
[06/07/2023, 11:37:44] Itamar Ben David: אני לא מבין במיתולוגיה מצרית אבל אני זוכר שיש את אל השמש ויש את אל “גלגל השמש” מה שזה לא אומר. לא כל כך מבין מה הניואנסים האלו באלוהות תורמים למונותאיזם.
[06/07/2023, 11:41:15] Itamar Ben David: באמת העלית את זה בעבר אבל אם תוכל, כמוני זה ישוע? כמו אלוהים? לא הבנתי.
[06/07/2023, 11:42:08] ~ Steven A.B: כי אלוהים מלכתחילה לא רצה מלך בשר ודם. כאשר הוא מאשר לשמואל למשוח מלך בשר ודם זאת הייתה התפשרות. מדוע? מפני שהוא ידע שהמשיח יצטרך לבוא כבשר ודם אבל במהותו הוא אלוהי. אבל אלוהים הוא המלך. שושלת מלוכה אנושית אף פעם לא תעשה את העבודה כפי שהיה צריך להיות מלכתחילה, זה כבר הוכח בתנ”ך. ואכן, אחד משמותיו של המשיח זה “דויד”.
[06/07/2023, 11:55:18] Doron Jamchi: האיש הזה, שמו ד”ר קורנוק (ד”ר לתיאולוגיה) ועוד כותבת בשם מרלין סאמס (בעלת תואר בספרות) הם אלו שבעיקר קידמו את התיאוריה שהר הבית הוא מצודת האנטוניה, והמקדש היה באזור עיר דוד.

אם תיירים שואלים צריך להסביר שהם פשוט טועים כי הם מתעלמים לגמרי מהטופוגרפיה של ירושלים, ומנסים להישען על ממצאים ארכיאולוגים ממש ספציפיים ומתעלמים לגמרי מאחרים.
[06/07/2023, 12:01:44] ~ דבורה לינדנברג: סטיב זה מרתק ההסברים והמקורות שאתה משתמש ומנסה להבין נושא לא פשוט כלל אבל לפי הבנתי כולנו נבראנו באותה הדרך צורה אז למה המשיח במהות היא אלוהית למרות שהוא בשר ודם כמוני וכמוך למה אנו לא במהות גם אלוהית🤷‍♀️
[06/07/2023, 12:01:56] Itamar Ben David: בקיצור חברים אם מטיילים שלכם מסבירים לכם שהר הבית זו האנטוניה, תבינו מאיפה זה מגיע. אני נתקלתי בזה האמת בעיקר דרך הרשתות החברתיות כחלק מתגובות לסרטונים שהעליתי.
[06/07/2023, 12:01:57] ~ Steven A.B: נביא כמו משה.
המסר של הפסוקים האלה הוא כזה:
מטרת מעמד הר סיני היה להוכיח שהתורה ניתנת על ידי אלוהים בעצמו, כלומר, לגרום לעם להאמין באלוהים. ובכל זאת, העם ממשיך במרד ובאי אמונה, כמו שכתוב:
וּבַמִּדְבָּר אֲשֶׁר רָאִיתָ, אֲשֶׁר נְשָׂאֲךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, כַּאֲשֶׁר יִשָּׂא־אִישׁ אֶת־בְּנוֹ בְּכָל־הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר הֲלַכְתֶּם, עַד־בֹּאֲכֶם עַד־הַמָּקוֹם הַזֶּה׃ 32 וּבַדָּבָר הַזֶּה אֵינְכֶם מַאֲמִינִם, בַּיהוָה אֱלֹהֵיכֶם׃ 33 הַהֹלֵךְ לִפְנֵיכֶם בַּדֶּרֶךְ, לָתוּר לָכֶם מָקוֹם לַחֲנֹתְכֶם בָּאֵשׁ לַיְלָה, לַרְאֹתְכֶם בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר תֵּלְכוּ־בָהּ, וּבֶעָנָן יוֹמָם׃ (דברים א’)
דרך אגב, המשך לדיון לגבי שמות ל”ג, במי הם לא מאמינים? ב-ה’ שהולך לפני המחנה והנחות אותם בדרך שהוא בעצם עמוד הענן.

אל נחזור לנושא שלנו, אלוהים מודע למצבם של עם ישראל, לכל אורך המסע במדבר, העם לא מאמין למשה ולאלוהים.
אז אלוהים אומר למשה – יום אחד אני אשלח נביא כמוך.
בוא נבין רגע מה זה “כמוך”:
– מושיע וגואל
– מתווך בין העם לאלוהים
– מליץ יושר (כפי שמשה היה, שמות ל”ב 32)
– כורת ברית
– נותן תורה

אבל מה יהיה ההבדל בינך לבין אותו אחד כמוך שאשלח בעתיד?
כְּכֹל אֲשֶׁר־שָׁאַלְתָּ מֵעִם יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּחֹרֵב, בְּיוֹם הַקָּהָל לֵאמֹר לֹא אֹסֵף, לִשְׁמֹעַ אֶת־קוֹל יְהוָה אֱלֹהָי, וְאֶת־הָאֵשׁ הַגְּדֹלָה הַזֹּאת לֹא־אֶרְאֶה עוֹד וְלֹא אָמוּת׃ 17 וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלָי הֵיטִיבוּ אֲשֶׁר דִּבֵּרוּ

כלומר, אלוהים אומר – אתם לא רציתם להקשיב לי כשדיברתי איתכם? כשהייתה את האש ואת ענן? פחדתם? ביקשתם שמשה ידבר במקומי? – אוקיי, הֵיטִיבוּ אֲשֶׁר דִּבֵּרוּ. כלומר, אני אזרום איתכם, אני לא אדבר מהשמיים, אני לא אעשה יותר אש וענן. ולכן –

אני שולח נביא כמו משה, רק שהפעם לא יהיה שום אש ושום ענן ושום קולות, אלא אני פשוט שולח אותו – אני אשים את המילים שלי בפה שלו, מי שיאמין בו יזכה, מי שלא יאמין בו, ישפט.

מדוע? מפני שאם עשיתי קולות ואש וענן ולא האמנתם, למה שתאמינו בפעם הבאה שאעשה את זה? ההפך, אני רוצה שיאמינו בי וישמעו לי לא בגלל שאני עושה מופע אור-קולי לכל העם, אלא שיאמינו בי כי שבאמת מקשיב לאמת שלי.

הציפייה שיבוא הנביא כמשה הייתה גם לעורכי התורה, כפי שכתוב:
וְלֹא קָם נָבִיא עוֹד בְּיִשְׂרָאֵל כְּמֹשֶׁה אֲשֶׁר יְדָעוֹ יְהוָה פָּנִים אֶל פָּנִים (דברים ל”ד 10)
הפירוש הפשוט של הפסוק הוא להודיע על גדולתו של משה, שהיה יחיד ומיוחד ולא היה כמוהו. אבל אם אלוהים הבטיח שכן יהיה אחד כמוהו, הפסוק הזה בעצם מספר לנו – הייתה הבטחה שיהיה עוד אחד כמו משה, אבל עד שהתורה נערכה הוא עוד לא הגיע.
[06/07/2023, 12:05:58] ~ דבורה לינדנברג: ובכל זאת היהודים בחלקם לא מקבלים את יהושע 🤷‍♀️ ולמה אז הם עורכי ישראל?
[06/07/2023, 12:06:23] ~ דבורה לינדנברג: האם הישראל האמיתי זה מי שממשיך בעקבות יהושע?
[06/07/2023, 12:07:27] ~ Steven A.B: אנחנו אמורים להיות אלוהיים, אבל בגלל החטא של האדם וחווה, הטבע האלוהי שולנו התעוות. וזה מביא את כל האנושות לאותה סירה של חוטאים – יש חוטאים טובים ויש חוטאים רעים, אבל גם האדם הצדיק ביותר כמו משה היה זקוק לישועה מהחטאים שלו שבגינם הוא לא ניכנס לארץ המובטחת.
על כן, המשיח הוא לא אנושי, אלא רק נולד כבשר ודם על מנת להזדהות איתנו ולהוכיח לנו שהוא אוהב אותנו ומוכן למות עבורינו. כלומר, אלוהים לא יכול למות, אלא אם כן הוא בא בלבוש בשר ודם. ולכן, האדם היחיד שלא נגוע בחטא ואין עליו עונש מוות שיש על כולנו (כִּי, בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת) הוא מת ככפרה על חטאינו.
התנ”ך מעיד על אלוהותו:
וְאַתָּה בֵּית־לֶחֶם אֶפְרָתָה, צָעִיר לִהְיוֹת בְּאַלְפֵי יְהוּדָה, מִמְּךָ לִי יֵצֵא, לִהְיוֹת מוֹשֵׁל בְּיִשְׂרָאֵל וּמוֹצָאֹתָיו מִקֶּדֶם מִימֵי עוֹלָם׃

מהו מוצאו של מושל ישראל? מקדם, מימי עולם.
[06/07/2023, 12:08:30] Itamar Ben David: מושיע וגואל – כן. מתווך- לא, הרי זו בדיוק הסיבה שיש התגלות לכל העם. מליץ יושר – לב וְעַתָּ֖ה אִם־תִּשָּׂ֣א חַטָּאתָ֑ם וְאִם־אַ֕יִן מְחֵ֣נִי נָ֔א מִֽסִּפְרְךָ֖ אֲשֶׁ֥ר כָּתָֽבְתָּ׃ לא ממש, יותר כמו אמא מגוננת הרי הוא לא ממש מביא טיעונים של סנגור, הוא פשוט מגונן בגופו על הילדים הסוררים. כורת ברית… לא מדויק, הברית היא בין אלוהים לעם ישראל לא בין ישראל למשה. נותן התורה- כן. מסכים עם הצד של המופע האור קולי- זה היה חד פעמי. אז סבבה יש נביאים שמביאים את דבר השם. מה בינם לבין להיות אלוהים? הם שליחים/קריינים/מלאכים וכן הלאה. אוקיי יפה – אז צריך עוד נביא גדול כמו משה. מה הבעיה עם זה שהוא עוד לא הגיע? הרי אנחנו יודעים שיהיה חידוש של הנבואה בעם ישראל. אין שום בעיה שיהיה גדול כמו משה בעתיד. זה גם לא אומר שנביאים פחותים ממשה אינם נביאים חס ושלום.
[06/07/2023, 12:12:03] ~ דבורה לינדנברג: השאלה המיליון דולר למה בכל זאת לא מקבלים את יהושע גם למשה עשו בעיות במדבר.מה הסיבה שלא מקבלים כי לא מספיק מאמינים באלוהים איך הנוצרים רואים את זה?
[06/07/2023, 12:12:10] ~ Steven A.B: לא אמרתי את זה. הנביאים הרגילים כבודם במקומם מונח. אבל כולם מכוונים אותנו לאדם יוצא דופן, כמו משה, צאצא לדויד, מושיע נצחי שיבוא מן ענני השמיים, זה לא סתם עוד נביא.
[06/07/2023, 12:12:23] Itamar Ben David: כלומר הנביא מיכה רומז שהמשיח הוא לוגוס מימות עולם? אז מה עושים עם פסוק ב שמה: א וְאַתָּ֞ה בֵּֽית־לֶ֣חֶם אֶפְרָ֗תָה צָעִיר֙ לִֽהְיוֹת֙ בְּאַלְפֵ֣י יְהוּדָ֔ה מִמְּךָ֙ לִ֣י יֵצֵ֔א לִֽהְי֥וֹת מוֹשֵׁ֖ל בְּיִשְׂרָאֵ֑ל וּמוֹצָֽאֹתָ֥יו מִקֶּ֖דֶם מִימֵ֥י עוֹלָֽם׃ ב *לָכֵ֣ן יִתְּנֵ֔ם עַד־עֵ֥ת יֽוֹלֵדָ֖ה יָלָ֑דָה וְיֶ֣תֶר אֶחָ֔יו יְשׁוּב֖וּן עַל־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃*
[06/07/2023, 12:13:14] Itamar Ben David: דניאל מוזכר כמה עשרות פעמים נדמה לי בברית החדשה אז נשמור את זה להמשך.
[06/07/2023, 12:21:39] ~ עופר מארצנו לעצמנו: צריך להזהיר את החרדים שלא ייכנסו לעיר דוד מחשש למקום המקדש
[06/07/2023, 12:22:48] ~ Steven A.B: יש לי 2 הסברים מדוע עם ישראל לא מאמין בישוע כמשיח: יש את ההסבר ההיסטורי/אנושי ויש את ההסבר הרוחני. ההסבר ההיסטורי הוא משום שהציפייה לגבי משיח היו שונות, ציפו למשיח כמו בר-כוכבא, שיבוא להלחם ברומאים והשמיד את האוייבים. מאחר והנהגת העם ראתה בישוע כעושה צרות ולא הבינה את מהותו של המשיח, ההנהגה בחרה להוציא אותו להורג. על פי התפיסה של היהודים, משיח שמת לא יכול להיות משיח, והינה, הוא אכן צלב ונקבר. המאמינים בו טוענים שהוא קם מהמתים. ומכאן החלה היפרדות בין המאמינים בישוע ללא מאמינים בישוע עד שנוצרה הדת הנוצרית שעשתה כל שביכולת להתרחק מהיהדות, בדיוק כמו שהיהדות עשתה כל שביכולתה להרחק מהנצרות.
אבל ההסבר הרוחני הוא שאלוהים מסתיר את פניו מעם ישראל בגלל חטאיהם. ועל כך יש הרבה מה להגיד אבל זה כניראה לא לעכשיו.
[06/07/2023, 12:25:44] ~ עופר מארצנו לעצמנו: הסיבה הכי משכנעת לא להאמין בישוע כמשיח היא הספק וההיתכנות שאם הוא לא המשיח הרי שמאמינים בעבודה זרה בהיותו בן אלוהים והחשש מעבודה זרה גובר על הכל.
[06/07/2023, 12:26:27] Itamar Ben David: יש לך שלושה שבועות לעשות את זה לפני בין הזמנים
[06/07/2023, 12:28:49] Itamar Ben David: מזכיר – תמיד להישאר עם קשר עין לפרק (דיברנו על משה וזה נובע מהפרק, אבל חשוב לא לגלוש מדי) וכן – תחשבו איפה הייתם מדריכים את הפרק הזה או באיזה הקשר
[06/07/2023, 12:28:58] ~ Yigal Tzadka: אני חושב שהעניין הרבה יותר פשוט.
ישוע הופיע מאוחר מדי. העם כבר הפך לציני וללא מאמין.
התקבעות הקדושה נוצה לפני הופעתו.
עיינו ערך הספרים החיצוניים
ספר בן שטח היה קרוב להיכנס לקאנון היהודי, אך הגלל הופעתו המאוחרת הוא נשאר בחוץ.
ועוד:
הפולמוס של ישוע עם הפרושים לא הפך אותו לחביבם, בלשון המעטה. וכיוון שהם אלה שקבעו את הכיוון, הם בחרו להרחיק אותו.
[06/07/2023, 12:29:13] ~ דבורה לינדנברג: ובכל היהודים שרים עד היום דוד מלך ישראל חי חי וקיים כאילו מתייחסים אליו כמשיח לפי ההסבר שלך אמנם לא קם לתחיה אבל חי וקיים מה זה אומר אם כך?😃
[06/07/2023, 12:31:45] ~ shamon51: שזה רק שיר
[06/07/2023, 13:09:25] ~ יוסי טל: בפסוק 6 שואל ישוע את הפיסח אם הוא רוצה להבריא. זה מוטיב שחוזר על עצמו מספר פעמים כמו למשל כאשר ישוע בוכה לאביו בגת שמנים שייקח ממנו את כוס התרעלה, אבל רק עם אלוהים רוצה. ויש עוד. יש לי הסבר מסוים למה השאלה הזאת. היא נראית מוזרה במבט ראשון. אני מכיר הסבר מסוים אבל אשמח לשמוע מה יש לקהל הקדוש להגיד
[06/07/2023, 13:52:22] Shira Harpaz Pomeranz: בפרק הזה יש עיסוק רב במי הוא ישוע. עם השנים התקבלה הדוקטורינה שישוע ורוח הקודש ואלהים האב הם חלק ממה שמכונה
השילוש הקדוש.
אוגוסטינוס מהיפו ניסה לכתוב חיבור המסביר את השילוש ועבד על החיבור הזה 15 שנים.
בין ההסברים שאני מחבבת יחסית ההסבר על מה זה מים.
מים הם גם נוזל, גם מוצק – קרח וגם גז – אדים. ובכל זאת הם אחד.
האם זהו הסבר מושלם – וודאי שלא.
לכן ישנה אגדה נחמדה ששווה להשתמש בה בכל מקום בו עוסקים במושג הזה (אם עוסקים).
מסופר שאוגוסטינוס הלך לחוף הים התיכון והגה בשילוש. הוא רואה ילד רץ מהים אל בור עמוק שהוא כרה בחוף. בידו הוא החזיק צדף והביא כל פעם מים מהים ושפך אותם אל תוך הבור. אוגוסטינוס שאל אותו לפשר מעשיו והילד השיב שהוא מרוקן את הים אל הבור.
זה חסר תוחלת אמר אוגוסטינוס לילד.
זה חסר תוחלת?! תהה הילד. לנסות להבין במוח אנושי ולהסביר את מהות האלהים ואת השילוש – זה חסר תוחלת. אמר ונעלם.
[06/07/2023, 13:56:25] ~ Gabriel Fridman: ‎This message was deleted.
[06/07/2023, 14:22:24] ~ Alex Gutman: בעניין תורה שבעל פה, האם הוזכר כבר כאן שיוסף בין מתתיהו בתוארו את ההבדל בין הצדוקים לפרושים, כותב שלפרושים יש “מסורת אבות”?
[06/07/2023, 14:23:05] Itamar Ben David: לא הבאנו את המקור הזה, אבל תביא את הציטוט
[06/07/2023, 14:23:09] ~ Alex Gutman: ?
[06/07/2023, 14:33:13] ~ Alex Gutman: אני רק יודע שזה בקדמוניות ספר יג, אין לי ציון מדויק יותר…
בכל אופן שם כל העניין שיש לפרושים דינים מעבר לכתוב בתורה מכונה “מסורת אבות”.
[06/07/2023, 16:05:18] Itamar Ben David: לגבי פסוק 39 ומה שדיברנו קודם על התורה שבעל פה או מסורת הזקנים. מרגע שבית ראשון נחרב ובהדרגה פסקה הנבואה – הקשר החי בין עם ישראל לאלוהים ודברו הלך והצטמצם. ברגע שזה קרה אחד הכלים להתמודד עם הואקום הזה היה העיסוק בתורה כי זה בעצם דבר השם שיש לנו. לכן בין אם נגיד שתורה שבעל פה זה כבר מימי משה ובין אם לא- זה מה ששימר את הקשר הזה. מן הסתם בימי בית שני כשיש מקדש וכן הלאה – זה מצוין גם כן, אבל גם זה אבד. אפרופו י״ז בתמוז.
[06/07/2023, 19:17:31] Itamar Ben David: הערות אחרונות לסיום השבוע
[06/07/2023, 19:56:00] ~ Steven A.B: המושג ‘ישראל האמיתי’ קצת בעייתי, הייתי משתמש ב’ישראל שברוח’ בניגוד ל’ישראל שבבשר’. וכן, ישראל שברוח הם כל המאמינים בישוע כמשיח.
[06/07/2023, 20:02:52] ~ Steven A.B: המטרה היא שעם ישראל שבבשר יהפוך להיות עם ישראל שברוח, כלומר, זאת מהות הגאולה – להגשים את הייעוד של עם ישראל: להיוולד מחדש להיות בנים של אלוהים, כפי שקראנו בארבעת הפרקים האחרונים של יוחנן.
לתוך ‘ישראל שברוח’ מוזמנים בראש ובראשונה ‘ישראל שבבשר’ אבל גם גויים מוזמנים ואז הם הופכים להיות ישראל שברוח.
[06/07/2023, 20:11:09] Itamar Ben David: חמש דקות לסגירת הקבוצה
[06/07/2023, 20:12:24] ~ דבורה לינדנברג: ועכשיו זה מביא אותי לנושא קצת כואב לעם ישראל העם ישראל שברוח רוצה שנהפוך להיות גם כמוהם בכל מחיר אפילו לרדוף אותם לדורות וכו וכו’ בטענה שעם ישראל הישן הרג את ישו איך מסבירים את זה?מצד אחד רוצים אותנו איתם מצד שני מאשימים במשך דורות🤷‍♀️