בַּיָּמִים הָהֵם יָצָא צַו מֵאֵת הַקֵּיסָר אוֹגוּסְטוֹס לַעֲרֹךְ רִשּׁוּם תּוֹשָׁבִים בְּכָל הָאֲרָצוֹת. 2 הַמִּפְקָד הַזֶּה, הָרִאשׁוֹן, נֶעֱרַךְ בִּהְיוֹת קִירֶנְיוֹס נְצִיב סוּרְיָה. 3 הַכֹּל הָלְכוּ לְהִתְפַּקֵּד, אִישׁ אִישׁ לְעִירוֹ. 4 וְגַם יוֹסֵף, שֶׁהָיָה מִבֵּית דָּוִד וּמִמִּשְׁפַּחְתּוֹ, עָלָה מִן הַגָּלִיל אֶל יְהוּדָה, מֵהָעִיר נָצְרַת לְעִיר דָּוִד הַנִּקְרֵאת בֵּית לֶחֶם, 5 לְהִתְפַּקֵּד עִם מִרְיָם אֲרוּסָתוֹ וְהִיא הָרָה. 6 כַּאֲשֶׁר הָיוּ שָׁם מָלְאוּ יָמֶיהָ לָלֶדֶת 7 וְהִיא יָלְדָה אֶת בְּנָהּ הַבְּכוֹר. לְאַחַר שֶׁחִתְּלָה אוֹתוֹ הִשְׁכִּיבָה אוֹתוֹ בְּאֵבוּס, כִּי לֹא הָיָה לָהֶם מָקוֹם בַּמָּלוֹן. 8 בְּאוֹתוֹ חֶבֶל אֶרֶץ הָיוּ רוֹעִים שֶׁנָּהֲגוּ לָגוּר בַּשָֹדֶה וְלִשְׁמֹר עַל עֶדְרָם בְּאַשְׁמוּרוֹת הַלַּיְלָה. 9 לְפֶתַע נִצַּב עֲלֵיהֶם מַלְאַךְ יהוה וּכְבוֹד יהוה נָגַהּ סְבִיבָם. הֵם נִבְהֲלוּ עַד מְאֹד, 10 אוּלָם הַמַּלְאָךְ אָמַר לָהֶם: “אַל תִּפְחֲדוּ, כִּי הִנְנִי מְבַשֵֹר לָכֶם שִׂמְחָה גְּדוֹלָה אֲשֶׁר תִּהְיֶה לְכָל הָעָם. 11 הַיּוֹם נוֹלַד לָכֶם מוֹשִׁיעַ בְּעִיר דָּוִד, הוּא הַמָּשִׁיחַ הָאָדוֹן. 12 וְזֶה לָכֶם הָאוֹת: תִּמְצְאוּ תִּינוֹק מְחֻתָּל שׁוֹכֵב בְּאֵבוּס.”
13 פִּתְאוֹם הָיוּ לְיַד הַמַּלְאָךְ הֲמוֹן צְבָא הַשָּׁמַיִם וְהֵמָּה מְהַלְלִים אֶת הָאֱלֹהִים וְאוֹמְרִים:
14 “כָּבוֹד לֵאלֹהִים בַּמְּרוֹמִים,
וּבָאָרֶץ שָׁלוֹם עַל בְּנֵי אָדָם אֲשֶׁר אוֹתָם רָצָה.”
15 לְאַחַר שֶׁעָלוּ הַמַּלְאָכִים מֵעֲלֵיהֶם הַשָּׁמַיְמָה, אָמְרוּ הָרוֹעִים אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ: “בּוֹאוּ נֵלֵךְ עַד בֵּית לֶחֶם וְנִרְאֶה אֶת הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר קָרָה, מַה שֶּׁאֱלֹהִים הוֹדִיעַ לָנוּ.” 16 הֵם הָלְכוּ מַהֵר וּמָצְאוּ אֶת מִרְיָם וְיוֹסֵף וְאֶת הַתִּינוֹק הַשּׁוֹכֵב בָּאֵבוּס. 17 כַּאֲשֶׁר רָאוּ אוֹתוֹ הִשְׁמִיעוּ אֶת הַדָּבָר שֶׁנֶּאֱמַר לָהֶם עַל־אוֹדוֹת הַיֶּלֶד הַזֶּה. 18 כָּל הַשּׁוֹמְעִים תָּמְהוּ עַל הַדְּבָרִים שֶׁאָמְרוּ לָהֶם הָרוֹעִים, 19 אַךְ מִרְיָם שָׁמְרָה אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְשָׁקְלָה אוֹתָם בְּלִבָּהּ. 20 לְאַחַר מִכֵּן חָזְרוּ הָרוֹעִים כְּשֶׁהֵם מְהַלְלִים וּמְשַׁבְּחִים אֶת הָאֱלֹהִים עַל כָּל אֲשֶׁר שָׁמְעוּ וְרָאוּ כְּפִי שֶּׁנֶּאֱמַר לָהֶם.
21 כְּשֶׁמָּלְאוּ שְׁמוֹנָה יָמִים וְהִגִּיעַ הַזְּמַן לָמוּל אוֹתוֹ קָרְאוּ אֶת שְׁמוֹ יֵשׁוּעַ, כַּשֵּׁם שֶׁקָּרָא לוֹ הַמַּלְאָךְ לִפְנֵי שֶׁהוֹרָה בַּבֶּטֶן. 22 כַּאֲשֶׁר מָלְאוּ יְמֵי טָהֳרָתָם לְפִי תּוֹרַת מֹשֶׁה, הֶעֱלוּהוּ לִירוּשָׁלַיִם לְהַצִּיגוֹ לִפְנֵי אֱלֹהִים 23 כַּכָּתוּב בְּתוֹרַת יהוה, שֶׁכָּל בְּכוֹר פֶּטֶר רֶחֶם קָדוֹשׁ לַיהוה יִקָּרֵא; 24 וּלְהַקְרִיב קָרְבָּן כָּאָמוּר בְּתוֹרַת יהוה, שְׁתֵּי־תֹרִים אוֹ שְׁנֵי בְּנֵי יוֹנָה. 25 אִישׁ הָיָה בִּירוּשָׁלַיִם בְּאוֹתָהּ עֵת, שִׁמְעוֹן שְׁמוֹ; וְהָאִישׁ צַדִּיק וְחָסִיד וּמְחַכֶּה לְנֶחָמַת יִשְׂרָאֵל, וְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ הָיְתָה עָלָיו. 26 וּבְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ נִגְלָה לוֹ שֶׁלֹּא יִרְאֶה מָוֶת בְּטֶרֶם יִרְאֶה אֶת מְשִׁיחַ יהוה, 27 וּבְהַדְרָכַת הָרוּחַ הוּא נִכְנַס אֶל הַמִּקְדָּשׁ. כַּאֲשֶׁר הֵבִיאוּ הַהוֹרִים אֶת הַיֶּלֶד יֵשׁוּעַ, לַעֲשׂוֹת בּוֹ כַּנָּהוּג עַל־פִּי הַתּוֹרָה, 28 לָקַח אוֹתוֹ בִּזְרוֹעוֹתָיו וּבֵרַךְ אֶת אֱלֹהִים וְאָמַר:
29 “וְעַתָּה, אֲדֹנָי, פְּטֹר נָא
אֶת עַבְדְּךָ בְּשָׁלוֹם, כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ,
30 כִּי רָאוּ עֵינַי אֶת יְשׁוּעָתְךָ
31 אֲשֶׁר הֲכִינוֹתָ לְעֵינֵי כָּל הָעַמִּים:
32 אוֹר לְהָאִיר לַגּוֹיִם
וְתִפְאֶרֶת יִשְׂרָאֵל עַמֶּךָ.”
33 אָבִיו וְאִמּוֹ תָּמְהוּ עַל הַדְּבָרִים שֶׁנֶּאֶמְרוּ עָלָיו. 34 בֵּרְכָם שִׁמְעוֹן וְאָמַר אֶל מִרְיָם אִמּוֹ: “הִנֵּה זֶה נוֹסַד לְמִכְשׁוֹל וְלִתְקוּמָה לְרַבִּים בְּיִשְׂרָאֵל וּלְאוֹת אֲשֶׁר יִתְנַגְּדוּ לוֹ ־ 35 וְגַם בְּלִבֵּךְ אַתְּ תַּעֲבֹר חֶרֶב – לְמַעַן תִּגָּלֶינָה מַחְשְׁבוֹת לֵב רַבִּים.”
36 גַּם אִשָּׁה נְבִיאָה הָיְתָה שָׁם, חַנָּה בַּת פְּנוּאֵל מִשֵּׁבֶט אָשֵׁר, וְהִיא בָּאָה בַּיָּמִים. שֶׁבַע שָׁנִים חָיְתָה עִם בַּעֲלָהּ מֵעֵת בְּתוּלֶיהָ; 37 וְהִיא אַלְמָנָה בַּת שְׁמוֹנִים וְאַרְבַּע שָׁנִים וְלֹא עָזְבָה אֶת הַמִּקְדָּשׁ בְּעָבְדָהּ אֶת אֱלֹהִים בְּצוֹם וְתַחֲנוּנִים יוֹמָם וָלַיְלָה. 38 בְּאוֹתָהּ שָׁעָה בָּאָה וְהוֹדְתָה לֵאלֹהִים וְדִבְּרָה עַל הַיֶּלֶד בְּאָזְנֵי כָּל הַמְחַכִּים לַגְּאֻלָּה בִּירוּשָׁלַיִם.
39 לְאַחַר שֶׁהִשְׁלִימוּ אֶת הַכֹּל עַל־פִּי תּוֹרַת יהוה, חָזְרוּ לַגָּלִיל, לְנָצְרַת עִירָם. 40 וְהַיֶּלֶד גָּדַל וְהִתְחַזֵּק, מָלֵא חָכְמָה, וְחֶסֶד אֱלֹהִים הָיָה עָלָיו. 41 מִדֵּי שָׁנָה בְּשָׁנָה עָלוּ הוֹרָיו לִירוּשָׁלַיִם בְּחַג הַפֶּסַח. 42 וּבִמְלֹאת לוֹ שְׁתֵּים־עֶשְׂרֵה שָׁנִים עָלוּ לִירוּשָׁלַיִם כְּמִנְהַג הֶחָג. 43 כְּשֶׁמָּלְאוּ הַיָּמִים שָׁבוּ, אַךְ הַנַּעַר יֵשׁוּעַ נִשְׁאַר בִּירוּשָׁלַיִם וְהוֹרָיו לֹא יָדְעוּ. 44 הוֹאִיל וְחָשְׁבוּ שֶׁהוּא נִמְצָא בַּשַּׁיָּרָה הָלְכוּ כִּבְרַת דֶּרֶךְ יוֹם אֶחָד וְחִפְּשׂוּהוּ בֵּין הַקְּרוֹבִים וְהַמַּכָּרִים, 45 אַךְ כֵּיוָן שֶׁלֹּא מְצָאוּהוּ חָזְרוּ לִירוּשָׁלַיִם לְחַפֵּשׂ אוֹתוֹ. 46 לְאַחַר שְׁלוֹשָׁה יָמִים מְצָאוּהוּ בַּמִּקְדָּשׁ וְהוּא יוֹשֵׁב בֵּין הַמּוֹרִים, שׁוֹמֵעַ אוֹתָם וְשׁוֹאֵל אוֹתָם; 47 וְכָל שׁוֹמְעָיו הִתְפַּלְּאוּ עַל שִׂכְלוֹ וְעַל תְּשׁוּבוֹתָיו. 48 כַּאֲשֶׁר רָאוּ אוֹתוֹ הוֹרָיו הִשְׁתּוֹמְמוּ. אָמְרָה לוֹ אִמּוֹ: “בְּנִי, לָמָּה עָשִׂיתָ לָנוּ כָּכָה? הִנֵּה אָבִיךָ וַאֲנִי חִפַּשְׂנוּ אוֹתְךָ בִּדְאָגָה רַבָּה.”
49 הֵשִׁיב לָהֶם: “לָמָּה חִפַּשְׂתֶּם אוֹתִי? הַאִם לֹא יְדַעְתֶּם כִּי עָלַי לִהְיוֹת בַּאֲשֶׁר לְאָבִי?” 50 אַךְ הֵם לֹא הֵבִינוּ אֶת הַדָּבָר שֶׁדִּבֵּר אֲלֵיהֶם.
51 הוּא יָרַד אִתָּם וּבָא לְנָצְרַת וְהָיָה נִכְנָע לְמָרוּתָם. אֶת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה שָׁמְרָה אִמּוֹ בְּלִבָּהּ. 52 וְיֵשׁוּעַ הוֹסִיף לִגְדֹּל בְּחָכְמָה וּבְקוֹמָה וּבְחֵן לִפְנֵי אֱלֹהִים וּבְנֵי אָדָם.
[21/05/2023, 20:05:20] Itamar Ben David: הַבְּשׂוֹרָה עַל־פִּי לוּקַס פֶּרֶק ב
1 *בַּיָּמִים הָהֵם יָצָא צַו מֵאֵת הַקֵּיסָר אוֹגוּסְטוֹס לַעֲרֹךְ רִשּׁוּם תּוֹשָׁבִים בְּכָל הָאֲרָצוֹת. 2 הַמִּפְקָד הַזֶּה, הָרִאשׁוֹן, נֶעֱרַךְ בִּהְיוֹת קִירֶנְיוֹס נְצִיב סוּרְיָה. 3 הַכֹּל הָלְכוּ לְהִתְפַּקֵּד, אִישׁ אִישׁ לְעִירוֹ. 4 וְגַם יוֹסֵף, שֶׁהָיָה מִבֵּית דָּוִד וּמִמִּשְׁפַּחְתּוֹ, עָלָה מִן הַגָּלִיל אֶל יְהוּדָה, מֵהָעִיר נָצְרַת לְעִיר דָּוִד הַנִּקְרֵאת בֵּית לֶחֶם, 5 לְהִתְפַּקֵּד עִם מִרְיָם אֲרוּסָתוֹ וְהִיא הָרָה. 6 כַּאֲשֶׁר הָיוּ שָׁם מָלְאוּ יָמֶיהָ לָלֶדֶת 7 וְהִיא יָלְדָה אֶת בְּנָהּ הַבְּכוֹר. לְאַחַר שֶׁחִתְּלָה אוֹתוֹ הִשְׁכִּיבָה אוֹתוֹ בְּאֵבוּס, כִּי לֹא הָיָה לָהֶם מָקוֹם בַּמָּלוֹן. 8 בְּאוֹתוֹ חֶבֶל אֶרֶץ הָיוּ רוֹעִים שֶׁנָּהֲגוּ לָגוּר בַּשָֹדֶה וְלִשְׁמֹר עַל עֶדְרָם בְּאַשְׁמוּרוֹת הַלַּיְלָה. 9 לְפֶתַע נִצַּב עֲלֵיהֶם מַלְאַךְ יהוה וּכְבוֹד יהוה נָגַהּ סְבִיבָם. הֵם נִבְהֲלוּ עַד מְאֹד, 10 אוּלָם הַמַּלְאָךְ אָמַר לָהֶם: “אַל תִּפְחֲדוּ, כִּי הִנְנִי מְבַשֵֹר לָכֶם שִׂמְחָה גְּדוֹלָה אֲשֶׁר תִּהְיֶה לְכָל הָעָם. 11 הַיּוֹם נוֹלַד לָכֶם מוֹשִׁיעַ בְּעִיר דָּוִד, הוּא הַמָּשִׁיחַ הָאָדוֹן. 12 וְזֶה לָכֶם הָאוֹת: תִּמְצְאוּ תִּינוֹק מְחֻתָּל שׁוֹכֵב בְּאֵבוּס.” 13 פִּתְאוֹם הָיוּ לְיַד הַמַּלְאָךְ הֲמוֹן צְבָא הַשָּׁמַיִם וְהֵמָּה מְהַלְלִים אֶת הָאֱלֹהִים וְאוֹמְרִים: 14 “כָּבוֹד לֵאלֹהִים בַּמְּרוֹמִים, וּבָאָרֶץ שָׁלוֹם עַל בְּנֵי אָדָם אֲשֶׁר אוֹתָם רָצָה.” 15 לְאַחַר שֶׁעָלוּ הַמַּלְאָכִים מֵעֲלֵיהֶם הַשָּׁמַיְמָה, אָמְרוּ הָרוֹעִים אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ: “בּוֹאוּ נֵלֵךְ עַד בֵּית לֶחֶם וְנִרְאֶה אֶת הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר קָרָה, מַה שֶּׁאֱלֹהִים הוֹדִיעַ לָנוּ.”*
[21/05/2023, 20:05:21] Itamar Ben David: 16 *הֵם הָלְכוּ מַהֵר וּמָצְאוּ אֶת מִרְיָם וְיוֹסֵף וְאֶת הַתִּינוֹק הַשּׁוֹכֵב בָּאֵבוּס. 17 כַּאֲשֶׁר רָאוּ אוֹתוֹ הִשְׁמִיעוּ אֶת הַדָּבָר שֶׁנֶּאֱמַר לָהֶם עַל־אוֹדוֹת הַיֶּלֶד הַזֶּה. 18 כָּל הַשּׁוֹמְעִים תָּמְהוּ עַל הַדְּבָרִים שֶׁאָמְרוּ לָהֶם הָרוֹעִים, 19 אַךְ מִרְיָם שָׁמְרָה אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְשָׁקְלָה אוֹתָם בְּלִבָּהּ. 20 לְאַחַר מִכֵּן חָזְרוּ הָרוֹעִים כְּשֶׁהֵם מְהַלְלִים וּמְשַׁבְּחִים אֶת הָאֱלֹהִים עַל כָּל אֲשֶׁר שָׁמְעוּ וְרָאוּ כְּפִי שֶּׁנֶּאֱמַר לָהֶם.*
[21/05/2023, 20:05:22] Itamar Ben David: 21 *כְּשֶׁמָּלְאוּ שְׁמוֹנָה יָמִים וְהִגִּיעַ הַזְּמַן לָמוּל אוֹתוֹ קָרְאוּ אֶת שְׁמוֹ יֵשׁוּעַ, כַּשֵּׁם שֶׁקָּרָא לוֹ הַמַּלְאָךְ לִפְנֵי שֶׁהוֹרָה בַּבֶּטֶן. 22 כַּאֲשֶׁר מָלְאוּ יְמֵי טָהֳרָתָם לְפִי תּוֹרַת מֹשֶׁה, הֶעֱלוּהוּ לִירוּשָׁלַיִם לְהַצִּיגוֹ לִפְנֵי אֱלֹהִים 23 כַּכָּתוּב בְּתוֹרַת יהוה, שֶׁכָּל בְּכוֹר פֶּטֶר רֶחֶם קָדוֹשׁ לַיהוה יִקָּרֵא; 24 וּלְהַקְרִיב קָרְבָּן כָּאָמוּר בְּתוֹרַת יהוה, שְׁתֵּי־תֹרִים אוֹ שְׁנֵי בְּנֵי יוֹנָה. 25 אִישׁ הָיָה בִּירוּשָׁלַיִם בְּאוֹתָהּ עֵת, שִׁמְעוֹן שְׁמוֹ; וְהָאִישׁ צַדִּיק וְחָסִיד וּמְחַכֶּה לְנֶחָמַת יִשְׂרָאֵל, וְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ הָיְתָה עָלָיו. 26 וּבְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ נִגְלָה לוֹ שֶׁלֹּא יִרְאֶה מָוֶת בְּטֶרֶם יִרְאֶה אֶת מְשִׁיחַ יהוה, 27 וּבְהַדְרָכַת הָרוּחַ הוּא נִכְנַס אֶל הַמִּקְדָּשׁ. כַּאֲשֶׁר הֵבִיאוּ הַהוֹרִים אֶת הַיֶּלֶד יֵשׁוּעַ, לַעֲשׂוֹת בּוֹ כַּנָּהוּג עַל־פִּי הַתּוֹרָה, 28 לָקַח אוֹתוֹ בִּזְרוֹעוֹתָיו וּבֵרַךְ אֶת אֱלֹהִים וְאָמַר: 29 “וְעַתָּה, אֲדֹנָי, פְּטֹר נָא אֶת עַבְדְּךָ בְּשָׁלוֹם, כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ, 30 כִּי רָאוּ עֵינַי אֶת יְשׁוּעָתְךָ 31 אֲשֶׁר הֲכִינוֹתָ לְעֵינֵי כָּל הָעַמִּים: 32 אוֹר לְהָאִיר לַגּוֹיִם וְתִפְאֶרֶת יִשְׂרָאֵל עַמֶּךָ.” 33 אָבִיו וְאִמּוֹ תָּמְהוּ עַל הַדְּבָרִים שֶׁנֶּאֶמְרוּ עָלָיו. 34 בֵּרְכָם שִׁמְעוֹן וְאָמַר אֶל מִרְיָם אִמּוֹ: “הִנֵּה זֶה נוֹסַד לְמִכְשׁוֹל וְלִתְקוּמָה לְרַבִּים בְּיִשְׂרָאֵל וּלְאוֹת אֲשֶׁר יִתְנַגְּדוּ לוֹ ־ 35 וְגַם בְּלִבֵּךְ אַתְּ תַּעֲבֹר חֶרֶב – לְמַעַן תִּגָּלֶינָה מַחְשְׁבוֹת לֵב רַבִּים.”*
[21/05/2023, 20:05:22] Itamar Ben David: 36 *גַּם אִשָּׁה נְבִיאָה הָיְתָה שָׁם, חַנָּה בַּת פְּנוּאֵל מִשֵּׁבֶט אָשֵׁר, וְהִיא בָּאָה בַּיָּמִים. שֶׁבַע שָׁנִים חָיְתָה עִם בַּעֲלָהּ מֵעֵת בְּתוּלֶיהָ; 37 וְהִיא אַלְמָנָה בַּת שְׁמוֹנִים וְאַרְבַּע שָׁנִים וְלֹא עָזְבָה אֶת הַמִּקְדָּשׁ בְּעָבְדָהּ אֶת אֱלֹהִים בְּצוֹם וְתַחֲנוּנִים יוֹמָם וָלַיְלָה. 38 בְּאוֹתָהּ שָׁעָה בָּאָה וְהוֹדְתָה לֵאלֹהִים וְדִבְּרָה עַל הַיֶּלֶד בְּאָזְנֵי כָּל הַמְחַכִּים לַגְּאֻלָּה בִּירוּשָׁלַיִם. 39 לְאַחַר שֶׁהִשְׁלִימוּ אֶת הַכֹּל עַל־פִּי תּוֹרַת יהוה, חָזְרוּ לַגָּלִיל, לְנָצְרַת עִירָם. 40 וְהַיֶּלֶד גָּדַל וְהִתְחַזֵּק, מָלֵא חָכְמָה, וְחֶסֶד אֱלֹהִים הָיָה עָלָיו. 41 מִדֵּי שָׁנָה בְּשָׁנָה עָלוּ הוֹרָיו לִירוּשָׁלַיִם בְּחַג הַפֶּסַח.*
[21/05/2023, 20:05:23] Itamar Ben David: 42 *וּבִמְלֹאת לוֹ שְׁתֵּים־עֶשְׂרֵה שָׁנִים עָלוּ לִירוּשָׁלַיִם כְּמִנְהַג הֶחָג. 43 כְּשֶׁמָּלְאוּ הַיָּמִים שָׁבוּ, אַךְ הַנַּעַר יֵשׁוּעַ נִשְׁאַר בִּירוּשָׁלַיִם וְהוֹרָיו לֹא יָדְעוּ. 44 הוֹאִיל וְחָשְׁבוּ שֶׁהוּא נִמְצָא בַּשַּׁיָּרָה הָלְכוּ כִּבְרַת דֶּרֶךְ יוֹם אֶחָד וְחִפְּשׂוּהוּ בֵּין הַקְּרוֹבִים וְהַמַּכָּרִים, 45 אַךְ כֵּיוָן שֶׁלֹּא מְצָאוּהוּ חָזְרוּ לִירוּשָׁלַיִם לְחַפֵּשׂ אוֹתוֹ. 46 לְאַחַר שְׁלוֹשָׁה יָמִים מְצָאוּהוּ בַּמִּקְדָּשׁ וְהוּא יוֹשֵׁב בֵּין הַמּוֹרִים, שׁוֹמֵעַ אוֹתָם וְשׁוֹאֵל אוֹתָם; 47 וְכָל שׁוֹמְעָיו הִתְפַּלְּאוּ עַל שִׂכְלוֹ וְעַל תְּשׁוּבוֹתָיו. 48 כַּאֲשֶׁר רָאוּ אוֹתוֹ הוֹרָיו הִשְׁתּוֹמְמוּ. אָמְרָה לוֹ אִמּוֹ: “בְּנִי, לָמָּה עָשִׂיתָ לָנוּ כָּכָה? הִנֵּה אָבִיךָ וַאֲנִי חִפַּשְׂנוּ אוֹתְךָ בִּדְאָגָה רַבָּה.” 49 הֵשִׁיב לָהֶם: “לָמָּה חִפַּשְׂתֶּם אוֹתִי? הַאִם לֹא יְדַעְתֶּם כִּי עָלַי לִהְיוֹת בַּאֲשֶׁר לְאָבִי?” 50 אַךְ הֵם לֹא הֵבִינוּ אֶת הַדָּבָר שֶׁדִּבֵּר אֲלֵיהֶם.51 הוּא יָרַד אִתָּם וּבָא לְנָצְרַת וְהָיָה נִכְנָע לְמָרוּתָם. אֶת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה שָׁמְרָה אִמּוֹ בְּלִבָּהּ. 52 וְיֵשׁוּעַ הוֹסִיף לִגְדֹּל בְּחָכְמָה וּבְקוֹמָה וּבְחֵן לִפְנֵי אֱלֹהִים וּבְנֵי אָדָם.*
[22/05/2023, 7:58:27] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all participants to send messages to this group
[22/05/2023, 8:00:26] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! לוקאס פרק א. שתי הודעות קצרות, מי שמעוניין לקבל במה פתוחה ביום/ימי שישי מתישהו (כמה מכם הביעו זאת בסקר) נא להצטרף לקבוצה הזו: https://chat.whatsapp.com/IK5UYq4zKBS40V7YHiYyAd ומי שמעוניין לדלג על הדיונים ורק לקרוא את הפרק היומי נא להצטרף לקבוצה הזו https://chat.whatsapp.com/JiTcu5vOPJaBKLyIIjtOlo
[22/05/2023, 8:18:45] ~ Chen Biron: אשמח אם מישהו ישפוך קצת אור על פסוק 7. אני זוכר שיש איזה עניין תרגומי עם המילים ‘אבוס’ ו’מלון’ שהופכות או משנות קצת את ההבנה של הפסוק
[22/05/2023, 8:25:44] Itamar Ben David: תזכורת – כמה שיותר שאלות ותהיות עד השעה עשר – זה יאפשר לפתוח ולהרחיב את הדיון אחר כך
[22/05/2023, 8:29:20] ~ yaron yuval: גם אני עם פסוק 7. יש מקור לסוס ולחמור המופיעים בסצינות נטיביטי בכל כנסיה? לעיתים ביחד עם גמלים השייכים כנראה למגושים ואפילו פיל.
[22/05/2023, 8:31:32] ~ נעמי ארליך קופרמן: הסוס והחמור מסמלים את ישעיה פרק א פס ג
ידע שור קונהו וחמור אבוס בעליו רק עמי לא ידע..
העם היהודי שלא הכיר בישוע המשיח.
[22/05/2023, 8:33:05] ~ Hadar Saka Tour Guide: פרק מקסים. אני שמה לב שלאורך כל הפרק טורחים לציין שמריים ‘שומרת בליבה’ את כל הדברים. צופה ומפנימה. לא מגיבה, לא שופטת. אמא שצופה בילד הגדל והמתפתח שלה ומאפשרת לו להיות מי שהוא. מנסיוני, קתולים מאוד אוהבים את החיבורים הללו כי זה הופך את מרים לרגעים לאנושית ונגישה ולא תמיד בתפקידה הרם כמלכת השמיים.
[22/05/2023, 9:01:58] ~ בנצי: זה ברור, לכן בציורי הלידה והדגמים תמיד יש שור וחמור
[22/05/2023, 10:03:15] ~ Yigal Tzadka: נזכיר, שגם יעקב ‘שמר את הדבר’, לאחר ששמע את חלומות יוסף.
הוא ציפה לבאות.
[22/05/2023, 10:05:56] ~ Hadar Saka Tour Guide: קישור נהדר, תודה 🙏🏻
[22/05/2023, 10:53:08] ~ Jorge Cohen: ככל שמתקדמים בקאיאה ההנאה שלי גדלה.
לוקס כותב בחן ובפירוט באותה נשימה. בעיני הרבה יותר מהכותבים האחרים שקראנו עד כה.
הרבה יותר אנושי.
לאורך הדיונים ציינתי לא פעם שבמקום שבו רבים קוראים על ניסים ונפלאות והתרחשויות על טבעיות אני רואה רק אמונה חזקה שישוע מדגיש אותה כמי/מה שמאפשר לריפוי להתרחש, הרי שכאן, בפסוקים 9 – 13 ו – 14 מופיע תיאור שגם הדמיון הפורה והמפותח בעולם בני האדם לא מסוגל להבין את גודלו ועוצמתו.
לא קשור לכך שהרועים יאמינו במה שהתרחש או לא. האירוע השמיימי המתואר כאן הוא אדיר מימדים.
אבל לוקס מתאר אותו דווקא בקצרה ובעיני, בחן רב.
או אולי כמו שאומרים : ” Less is more”
[22/05/2023, 10:55:19] ~ Avivit 👻: זו רק אני או שבתחילת הפרק הזה הוא מדגיש מאוד את הקרבה לדוד.
“עיר דוד”, “יוסף שהיה מבית דוד”
[22/05/2023, 10:55:33] ~ עופר מארצנו לעצמנו: מעניין שלמרות חורבן ישראל ועשרת השבטים יש עדות יוחסין בבית שני לשבט אשר
[22/05/2023, 10:57:39] ~ Eitan: פסוק 35, חרב בליבה של מרים? מה הכוונה? משל למות בנה? אחר?
[22/05/2023, 10:59:43] ~ עופר מארצנו לעצמנו: סצנה שמופיעה בכנסיית הקבר על גבעת הגולגותא. ..
[22/05/2023, 11:00:43] ~ Eitan: הסצנה בעקבות הפסוק. השאלה היא מה כוונת הפסוק
[22/05/2023, 11:03:34] Sivan Jeret: אם מדברים על הרועים מדוע לוקס ממקם אותם בשדה היות ובתקופת דצמבר אתה שם את העדרים בעיקר בלילה במקום ממוגן יותר כמו דיר בגלל תנאי מזג האוויר – יכול להיות שהדירים היו מחוץ לישובים?
[22/05/2023, 11:07:21] ~ Eitan: פסוק 36 אנה בת פנואל משבט אשר. מקובל בסוף מאה ראשונה בכתובים לציין שבט מקור אנשים? אין כבר רוב השבטים צפוניים מזמן
[22/05/2023, 11:08:15] ~ Eitan: בתלמוד או יוספוס מציינים שבט מקור?
[22/05/2023, 11:12:14] Sivan Jeret: בדיוק באתי לשאול את זה גם כן
[22/05/2023, 11:13:41] ~ איריס: לא היה מקום בבית מלון, ז”א במקום בנוי להארחה, ועל כן הם הלכו לאבוס, שם מאביסים (מאכילים) חיות בתבן שב”ד נמצא באבוס שזה הכלי ממנו אוכלים , כמו עריסה ולכן יש במקום צל ומקום רך להניח את התינוק. ולכן בכל הפסלים של המולד נראה תבן
[22/05/2023, 11:13:59] ~ איריס: שבד”כ
[22/05/2023, 11:14:13] ~ עופר מארצנו לעצמנו: שיא עונת התיירות
[22/05/2023, 11:14:44] ~ Dorit Epstein Tour Guide: בעניין “מלון” – ביוונית כתוב קטלומה kataluma וזה בעצם חדר עליון או חדר אורחים. התרגום שמופיע הרבה פעמים הוא פונדק (inn) והמילה לפונדק pandexion מופיעה בברית החדשה רק בהקשר של השומרוני הטוב. מכאן: לא היה מקום בחדר האורחים של המשפחה, וזה הגיוני משום שכולם (=כל ענפי המשפחה) היו צריכים להגיע לבית לחם לצורך המיפקד, וכך לא נותר מקום בבית. יש גם לקחת בחשבון שלא מדובר על מקום לינה, וכמו שתיירות רבות מסכימות איתי, יש להניח שמרים רצתה פרטיות ללידה שלה, ולא ללדת בחדר מלא קרובי משפחה…
[22/05/2023, 11:15:01] ~ Eitan: נמתין בדריכות לדבר מועצת החכמים
[22/05/2023, 11:17:20] ~ Shimon Zemer: יוסף מבית דוד. אבל ישוע לא מזרעו של יוסף אז איך אומרים שישוע מבית דוד ?
[22/05/2023, 11:17:59] ~ DO RO: לגבי תרגום המילה “המלון” בטקסט העברי (כִּי לֹא הָיָה לָהֶם מָקוֹם בַּמָּלוֹן)
באנגלית There was no room for them in the inn
בשני המקרים מדובר לכאורה במקום אירוח ציבורי (לא בטוח בכלל שהיו כאלה בתקופה זאת)
המונח ההיווני אבל הוא kataluma – שמשמעותו חדר (אולי עליון) בבית בו המשפחה אכלה ולנה או חדר אורחים– כלומר , לפי הטקסט היווני אם כך הלידה לא התרחשה במקום ציבורי כמו מלון או פונדק , אלא בבית, אולי בית קרובים של יוסף.
אישור לתרגום המונח kataluma כחדר אירוח בבית שמשמש לסעודה ולינה, מוצאים אצל לוקס פרק 22- פסוק 11 , אגב ההכנות לסעודה האחרונה נאמר
11 ואמרו לבעל הבית: ‘כה אומר לך רבנו, היכן החדר אשר אכל שם את הפסח עם תלמידי?’ 12 הוא יראה לכם עליה גדולה מצעת ומסדרת; שם תכינו את הפסח.”
כנ”ל גם במרקוס 14
14 ובמקום אשר יכנס אליו אמרו לבעל הבית, ‘כה אמר רבנו: איפה חדרי אשר אכל בו את הפסח עם תלמידי?’
גם כאן “החדר” ביוונית הוא kataluma
[22/05/2023, 11:21:20] ~ Hadar Saka Tour Guide: למה לא היו? אמנם עוד לא הגענו לפרק 10 אבל שם ממתין לנו משל השומרוני הטוב, שבדיוק מתאר פונדק שמשלמים בו עבור שהות.
[22/05/2023, 11:22:06] ~ Yigal Tzadka: בוודאי שהיו מלונות ופונדקים למיניהם.
ציפורה, אשת משה, מלה את ילדיה במלון. רחב הזונה ניהלה סוג של מלון, ובירמיהו נאמר: מי יתנני מלון אורחים..
גם התלמוד מלא בסיפורי מלונות ופונדקים, כולל זה שבו התארח ישוע בשובו עם רבו ממצרים.
[22/05/2023, 11:22:34] ~ עופר מארצנו לעצמנו: למה תמיד יש מוטיב של עליה או חדר עליון? כך בסעודה אחרונה וכך אצל פטרוס ביפו. האם זה מפני שחדר העליה שימש להארחה?
[22/05/2023, 11:26:09] Itamar Ben David: האם זו אותה מילה שמשמשת לחדר הסעודה האחרונה? קטלומה?
[22/05/2023, 11:29:38] ~ Naor: ~ Naor left
[22/05/2023, 11:28:23] ~ DO RO: אכן
[22/05/2023, 11:28:49] ~ DO RO: כן
[22/05/2023, 11:29:53] ~ DO RO: אם כי בלוקס 22 מופיע בנפרד מונח נוסף לחדר עליון הוא ἀνάγαιον anagaion
[22/05/2023, 11:32:27] ~ Yigal Tzadka: למטה חיו בעלי החיים.
[22/05/2023, 11:45:01] ~ Eitan: אני מבין לפי מרקוס 14 ולוקס כאן ו 22, ש kataluma זה אולם, חדר, אבל לא עליון במיוחד.
רק בעניין חדר הסעודה ישוע מוסיף ומציין שהחדר יהיה anagaion כלומר יעליון
[22/05/2023, 11:47:17] ~ yaron yuval: הסבל שלה כשתראה את מות בנה. עולים במדרגות מעל סלע הגולגולתא, מצד ימין פסיפס קיר של הסצינה.
[22/05/2023, 11:49:22] ~ yaron yuval: חיפשתי בדיוק בגוגל תמונה של התחנה ה-13. תוכל למצוא מדליון.
[22/05/2023, 11:56:29] ~ Eitan: זה הפסל בחלק הקתולי למעלה
[22/05/2023, 11:57:27] ~ DO RO: אכן kataluma זה חלל אירוח לא מצויין בהכרח שהוא חלל עליון אם כי בגלל צורת המגורים (בעלי חיים למטה) הדבר משתמע מעצמו – לעומת זאת במעשי השליחים 1:13 מופיע מונח אחר hyperōion לחדר עליון- כל המונחים הללו היו בשימוש ב Koine Greek-
[22/05/2023, 11:59:47] ~ Eitan: המטרה לפי הפסוק לגלות את מחשבות לבם של רבים… באמת? האם המושג הזה פותח במסורת הנוצרית?
ב pieta מיכאל אנג’לו לא בחר לציין את החרב בליבה
[22/05/2023, 12:02:05] ~ בנצי: לדעתי זה חיקוי של הניסים שבמקרא כגון החייאת בן השונמית ע”י אלישע
גם בתלמוד מסופר על מות שני הבנים של ר’ מאיר וברוריה אשתו שמתו שני בניהם בשבת והם שכבו בעליה וברוריה כיסיתם בסדין
זה מוטיב קבוע שמתים מניחים בעליה
[22/05/2023, 12:24:25] +972 54‑882‑0399: +972 54‑882‑0399 left
[22/05/2023, 12:08:23] ~ עופר מארצנו לעצמנו: איפה מצאת מתים כאן?
[22/05/2023, 12:19:31] ~ בנצי: פטרוס ביפו מחייה את טביתא בעליה
[22/05/2023, 12:23:43] Itamar Ben David: אפשר רק להזכיר מה אנחנו יודעים על מפקדים של הרומאים והאם קירניוס הנציב הוא דמות אמיתית?
[22/05/2023, 12:25:05] Itamar Ben David: מישהו יודע מה החיבור שעושים בין הרועים של בית לחם למגדל עדר? אני יודע שהיה מקום בבית לחם ממנו הביאו קורבנות למקדש
[22/05/2023, 12:26:39] Itamar Ben David: פסוק 22 מתייחס לטהרת יולדת לא לטהרת התינוק
[22/05/2023, 12:28:00] ~ עופר מארצנו לעצמנו: בלוד. אחר כך מתארח ביפו
[22/05/2023, 12:28:55] ~ עופר מארצנו לעצמנו: אני משער שהעליה שימשה לכל מיני צרכים החל מאירוח ועד אשפוז
[22/05/2023, 12:29:21] ~ עופר מארצנו לעצמנו: וכמובן סימלי יש משמעות לעליה רוחנית
[22/05/2023, 12:36:56] ~ Eitan: קיריניוס דמות אמיתית. הבעיה שהיה מושל סוריה בשנת 6 לספירה כאשר ביצע את המפקד ביהודה, כאן אי התאמה עם הבשורה. גם יוספוס מזכיר אותו
[22/05/2023, 13:06:20] ~ עופר מארצנו לעצמנו: כיצד אזכור ”המפקד הזה, הראשון” עוזר בקביעת שנת לידתו של ישוע? בימי שלטונו של הקיסר אוגוסטוס נערך יותר ממפקד אוכלוסין אחד — הראשון היה בשנת 2 לפה״ס כהתגשמות לנבואת דניאל י״א:20, והשני היה בשנת 6 או 7 לספירה (מה״ש ה׳:37). קירניוס היה נציב סוריה בשני מפקדי האוכלוסין הללו, כנראה התמנה לתפקיד זה פעמיים. העובדה שלוקס מזכיר את המפקד הראשון מצביעה על כך שישוע נולד בשנת 2 לפה״ס.
(אתר עדי ה’)
[22/05/2023, 13:22:17] ~ DO RO: הפיאטה (חמלה בלטינית) מתארת את מרים מבכה ומתאבלת על בנה המת בעודה מחזיקה את גופתו בחיקה – כלומר, אחרי מות ישוע וההורדה שלו מן הצלב – נושא רווח מאוד באמנות החל מן המאה ה-13 בתקופה הגותית בגרמניה דווקא , משם נפוץ ליתר ארצות אירופה
המפורסמת מכולם של מיכלאנג’לו
[22/05/2023, 13:22:19] ~ DO RO: image omitted
[22/05/2023, 13:22:34] ~ DO RO: מרים עם חרב בליבה – זה נושא אחר Mater Dolorosa או שבעת יסורי מרים – באמנות הקתולית מתוארת עם חרב אחת או אפילו שבע, נעוצות בליבה .החג של גבירתנו של הייסורים נחוג ב-15 בספטמבר. שבעת הייסורים הם אירועים שונים בחיי מרים :
1 נבואת שמעון – לוקס 2
2 הבריחה למצרים – מתי 2
3 ישוע הולך לאיבוד בבית המקדש – לוקס 2
4 מרים פוגשת את ישוע בויה דולורוזה , תחנה ארבע
5 הצליבה – מתי 27, מרקוס 15 , לוקס 23 ויוחנן 19
6 ההורדה מן הצלבה – מתי 27, מרקוס 15, לוקס 23 ויוחנן 19
7 קבורת ישוע בידי יוסף הרמתי – מתי 27, מרקוס 15, לוקס 23 ויוחנן 19
בכנסיית הקבר היא מופיעה עם חרב אחת
[22/05/2023, 13:22:45] ~ DO RO: image omitted
[22/05/2023, 13:24:44] ~ Eitan: כן נאמר כדי להסביר את הפער. העניין הוא שבאקטוס 5:37 שוב לוקס מתאר את המפקד בהקשר של מרד יהודה הגלילי ויודעים שסה היה בשנת 6 תחת קיריניוס.
גילוי נאות, אין לי עמדה, זו לא שאלה שמדירה שינה מעיני…
[22/05/2023, 13:27:07] ~ Shimon Zemer: פגישת מרים בויה דולורוסה זו אמונה מאוד מאוחרת והיא בעיקר פרנסיסקנית .
לכן 7 ייסוריה של מרים קצת שאומצו ע”י הקתולים מוקדמת מאוד לויה דולורוסה.
[22/05/2023, 13:32:10] ~ DO RO: חגה של מרים של הייסורים הפך פופולרי מאוד כבר במאה 12 – זה הרבה לפני הפרנציסקנים
[22/05/2023, 13:33:05] ~ בנצי: בדוק בערך Quirinius, Google
[22/05/2023, 13:37:03] Itamar Ben David: שתי הערות- לפדיון בן צריך להביא חמישה סלעי כסף (יש כל מיני חישובים כמה זה שווה היום, ראיתי מספרים בין 250-700 שח) בברית החדשה לא מזכירים את זה אלא את קורבן היולדת
[22/05/2023, 13:38:35] Itamar Ben David: בנוגע לגיל 12, אמנם לט חגגו בר מצווה כפי שאנו מכירים היום אבל יש מקורות שמדברים על בדיקת שתי שערות זקן או שתי שערות ערווה לבנים ובנות כדי לדעת אם הגיעו לבגרות ואם הפ חייבים במערכת הלכות של בוגר יש להניח שישוע כבר הצמיח שתי שערות זקן בשלב הזה ולכן ייתכן בהחלט שנחשב בגיר
[22/05/2023, 13:39:02] ~ Yigal Tzadka: יכול להיות שההתייחסות אליו כבן למשפחת כהנים, ולכן הם פטורים מפדיון.
[22/05/2023, 13:40:32] ~ Shimon Zemer: כן… אבל תחנה 4 הומצאה ע”י הפרנסיסקנים
[22/05/2023, 13:45:28] ~ DO RO: המסורת שזיהתה את המקום עם המפגש מוקדמת בהרבה – יש שרידי פסיפס ביזנטי במקום- הזכרתי את תחנת 4 כי במנין הייסורים של מירם , המפגש לא מוזכר בברית החדשה – אבל המסורות היו קיימות והחג הליטוריג שלה נקבע כאמור כבר במאה -12
[22/05/2023, 13:45:55] ~ Doron Hoffman: המסדר נוסד ב1209.
[22/05/2023, 13:46:14] ~ DO RO: מאה 13
[22/05/2023, 13:46:29] ~ Doron Hoffman: נכון
[22/05/2023, 13:47:34] Itamar Ben David: בנוגע למקום שבו ישב ישוע הין המורים יש קושי לדעת היכן ישבו המורים, היכן ישבו חכמי ישראל – מקובל לומר לשכת הגזית, ואני שמעתי לפחות שש הצעות על מיקום לשכת הגזית- מצפון או מדרום לעזרה ואפילו שמעתי הצעה שהסנהדרין ישבו בסטו המלכותי (ולכולם טיעונים מצוינים)
[22/05/2023, 13:59:21] ~ צילה גרא: ~ צילה גרא left
[22/05/2023, 13:53:42] ~ DO RO: בכל מקרה מסלול 14 תחנות נקבע רק במאה ה-17 באירופה (סרדיניה ע”י הקפוצ’ינים ואחר כך ספרד) ובמאה ה-18 בירושלים
[22/05/2023, 13:54:48] ~ yaron yuval: ישנה האפשרות גם שהוא הבן השני של יוסף אביו.
[22/05/2023, 13:58:29] Itamar Ben David: This message was deleted.
[22/05/2023, 13:58:36] Itamar Ben David: פדיון בן נקבע לפי האמא
[22/05/2023, 13:59:03] ~ Eitan: עדיין הפסוק הזה נשמע לי אניגמטי. ובאמת בודק בגרסה באנגלית המשפט המתאר חרב בנשמתה של מרים כתוב בסוגרים.
(yes a sword will pierce through your own soul also)
ידוע ביוונית אולי איך כתוב?
[22/05/2023, 14:01:28] ~ DO RO: ῥομφαία,
rhomphaia
[22/05/2023, 14:02:52] ~ Eitan: מה גם שבעברית כתוב לב ובאנגלית soul
[22/05/2023, 14:04:14] ~ Eitan: כן זה חרב תודה. התכוונתי לפסוק, האם בסוגרים, האם לב או נשמה…?
[22/05/2023, 14:04:25] ~ Erez Cohen: טעות. לכן אם הוא בן של כהן אין פדיון.
[22/05/2023, 14:04:53] ~ DO RO: נשמה ψυχὴν
psychēn soul
[22/05/2023, 14:05:20] ~ Eitan: כלומר הגרסה העברית לא נכונה?
[22/05/2023, 14:05:58] ~ Eitan: המשפט גם בסוגרים?
[22/05/2023, 14:06:09] ~ DO RO: זו לא פעם ראשונה
[22/05/2023, 14:06:32] ~ Eitan: אני יודע🙂
[22/05/2023, 14:07:27] ~ DO RO: אבל בהמשך המשפט מוזכרת המילה לב kardion
[22/05/2023, 14:07:50] ~ Eitan: איך המילה pierced כתובה, אם אפשר?
[22/05/2023, 14:08:16] ~ Eitan: אוקיי
[22/05/2023, 14:09:10] ~ Eitan: אבל kardion מתייחסת למחשבות לב של רבים, אני מאמין, לא?
[22/05/2023, 14:09:49] ~ DO RO: διελεύσεται
dieleusetai will go through
[22/05/2023, 14:10:53] ~ Eitan: תודה! אז גם הגרסה באנגלית לא ממש מדויקת…
[22/05/2023, 14:11:25] ~ DO RO: נכון
[22/05/2023, 14:14:03] ~ Eitan: צריך ללמוד יוונית…
[22/05/2023, 14:15:37] ~ Jorge Cohen: א.
עונת השנה בה מתרחשים האירועים היא השערה בלבד.
ב.
תנאי האקלים ככל הנראה השתנו מאוד במאה השישית לספירה בתהליך מוגבר מאוד של מדבור. אומר כנראה, בזהירות ובהסתייגות מסויימת על אף שקראתי על כך במאמר מדעי.
בכל מקרה יש אפשרות שהאקלים לפני שלושת אלפים שנה ועד לימיו המאוחרים של בית המקדש השני היו בעלי משקעים רבים יותר מהיום וגם הטמפרטורות היו נוחות יותר על אף זכל אזור א”י מושפע ממדבר סביב.
הרבה תיאורים תנ”כיים עושים רושם שמקורות המים והמערכות ההידרולוגיות היו עצומות יותר מהיום מה שמרמז גם על טמפרטורות נוחות יותר (פחות אידוי) ויותר משקעים ( קו מדבר רחוק יותר או השפעה טרופית!!).
הכל השיאות כמובן
[22/05/2023, 14:20:22] Itamar Ben David: יוסף אינו כהן
[22/05/2023, 14:21:04] ~ Erez Cohen: ולכן ישוע לא פתור מפדיון
[22/05/2023, 14:23:47] ~ Eitan: אז הפסל עם החרב בלב כמייצג מוחשי את הנפש
[22/05/2023, 14:26:02] ~ DO RO: הלב מזוהה עם משכן הנפש
[22/05/2023, 14:27:32] ~ Eitan: ברור, לא יודע אם מכאן הטעות בגרסה העברית, אם המתארגם ראה את הפסל…כל הגרסאות מדברות על soul
[22/05/2023, 14:28:40] ~ Dorit Epstein Tour Guide: ואם אכן ישוע נולד בחג השבועות (ראו דיון קודם) -זו בדיוק העונה שבה הרועים יהיו בשדות…
[22/05/2023, 14:39:25] ~ Eitan: פסוק 35 עוד ביטוי לכך שהנצרות לא נותנת שום תפקיד ממשי ליוסף ה-\לא בעל ולא אב באופן מכוון. אפילו ירושת דוד לא תופס כי הוא לא האבא הביולוגי. אצל יוחנן, המלאך דיבר קודם עם זכריה, אצל שמשון אחרי שדיבר עם “אשת מנוח” מנוח דורש הסבר והבהרות מהמלאך. כאן יוסף הגבר לא קיים
[22/05/2023, 14:43:53] ~ Yigal Tzadka: נו, כמו הרבה גברים. מה חדש?
[22/05/2023, 14:45:26] Shira Harpaz Pomeranz: במתי הפרקים הראשונים מופיע יוסף בעל החלומות. בחלום מיידעים אותו שמרים הרתה מאלהים. בחלום אומרים לו לרדת מצריימה ובחלום אומרים לו לחזור ואז להתיישב בנצרת.
[22/05/2023, 14:49:50] ~ Eitan: תודה, הוא באמת מתואר איש חושב כנראה חולם. נשמע רצון לקשר עם יוסף בן יעקב איש החלומות…
[22/05/2023, 14:55:15] ~ Eitan: פסוק 5, מה המעמד של ארוסה בתקופה? למה ארוסים? למה לא אשתו? בכלל לתרץ שהיתה בטוחה כל חייה, הנצרות הקתולית לפחות מייחסת את אחים ואחיות ישוע לאישה קודמת. סביר שגבר עם ילדים ייתארס לאישה צעירה בטולה – למה לא לשאת אותה לאישה ישר?
ומבחינת הפרוטסטנטים אז סביר שארוסה תהיה בהריון?
[22/05/2023, 15:01:33] Itamar Ben David: אם מרים בת כהן ישוע כן פטור מפדיון אבל זה לא מה שכתוב בפרק
[22/05/2023, 15:02:01] Itamar Ben David: אשתי בת כהן ולכן היה לנו פטור
[22/05/2023, 15:02:55] ~ Erez Cohen: אני הכרתי שרק בן כהן.
טוב לדעת
[22/05/2023, 15:04:29] ~ Eitan: 👆🏻 מישהו יודע על איזכור מקור שבט בתקופה? בעיקר צפונית
[22/05/2023, 15:06:44] Itamar Ben David: בשער ניקנור הכהנים היו שואלים את היולדות ״יש כרטיס חבר מועדון״ ואם אין אז משלמים חמישה סלעי כסף
[22/05/2023, 15:07:01] Shira Harpaz Pomeranz: אירוסין בעבר (שווה העמקה) נמשכו כשנה. הם החלו בקידושין (טבעת כנראה) ומאותו רגע האשה מיועדת לחתנה ואסורה על גברים אחרים. גם החתן לא אמור להיות איתה רק לאחר הנישואין – חופה. זה היה הזמן בו החתן המיועד מכין את הבית אליו יעברו לאחר הנישואין.
המנהג להצמיד את האירוסין לנישואים הוא חדש יחסית.
[22/05/2023, 15:09:32] ~ Eitan: תודה. כלומר מבחינת האוונגלים, הם הפרו את הכלל אני מבין
[22/05/2023, 15:09:56] ~ Eitan: את שמכירה אותם, איך הם מסבירים?
[22/05/2023, 15:10:24] Shira Harpaz Pomeranz: הברית החדשה לא אומרת משהו על גילו של יוסף או על נישואים וילדים קודמים.
בעניין האם סביר שארוסה תהיה בהריון? לא סביר כלל בלי קשר לפרוטסטנטים. כל הטקסט מסביר מדוע ההריון הזה הוא נס ולא סביר.
[22/05/2023, 15:11:09] Shira Harpaz Pomeranz: הם מסבירים שהיא הרתה מרוח הקודש. מה שכתוב בטקסט.
[22/05/2023, 15:12:23] ~ Eitan: חשבתי שהפרוטסטנטים לא מאמינים בבטוליותה של מרים ויוסף האב הביולוגי
[22/05/2023, 15:14:13] ~ Eitan: ואז השאלה שהזוג בזמן האירוסין שנמשכים שנה לפי ההסבר שלך, במהלכה לא אמורים לקיים יחסים, בכל זאת קיימו
[22/05/2023, 15:16:52] ~ Erez Cohen: טקס האירוסין היום הוא טקס,החתונה של פעם.
לדעתי יש פה פער הבנה, מהתרבות העכשיות לאיך זה היה פעם.
כשנאמר אסורות לנו הארוסות.
מעבר לזה שארוס בערבית זה נשוי..אולי פער תרגום מארמית או עברית גלילית של פעם
[22/05/2023, 15:17:05] Itamar Ben David: זה נכון רק שעדיין כשאישה צעירה באה עם ילד למקדש לפדיון בן מצופה שתהיה כבר נשואה
[22/05/2023, 15:17:38] Shira Harpaz Pomeranz: יש כמובן אנשים שמגדירים עצמם נוצרים ומאמינים שישוע אינו בן האלהים או אלהים שהתגשם בבשר. אבל בגדול הפרוטסטנטים וכמובן גם האוונגלים שבקרבם, מאמינים ב
1 – כתבי הקודש בלבד (Sola scriptura)
2 – האמונה בלבד (Sola fide)
3 – חסד בלבד (Sola gratia)
4 – המשיח בלבד (Solo Christo)
5 – התהילה לאל בלבד (Soli Deo gloria)
[22/05/2023, 15:18:10] ~ Erez Cohen: עיין ערך תגובתי.
מעבר לזה שקידושין פעם, היו בשטר ביאה או כסף.
ביאה משמע יחסי אישות
[22/05/2023, 15:18:49] Itamar Ben David: ערוס בערבית זה חתן ולא גבר נשוי. גבר נשוי זה מיתזווג׳ כלומר בעל זיווג
[22/05/2023, 15:19:20] ~ Erez Cohen: אני מכיר שזה אותו מצב, מבחינת החברה הערבית
[22/05/2023, 15:19:51] ~ Eitan: בסדר, האם הפרוטסטנטים מאמינים שמרים נכנסה להריון מיוסף ולכן לא היתה בטולה יותר? אם כן היה הריון טבעי זה רקה בתקופת האירוסין. אני טועה?
[22/05/2023, 15:19:54] Itamar Ben David: בוא נגיד שאם מישהו קידש בביאה המצב לא כל כך טוב, נרמה לי שזו אפילו יכולה להיות קורבן אונס.
[22/05/2023, 15:21:45] ~ Erez Cohen: למה זה נראה לך מופרח בסיפור של יוסף ומרים.
דווקא נראה לי סביר שזה הסיפור מאחר ואחרת איזה סיבה אמתית יש לו לקחת עליה אחריות ?
ההבנה היא שרצח על כבוד המשפחה זה משהו שהיה נפוץ אז.
או נקמת דם.
לדעתי זה משהו שהברית לא מספרת כי אז זה פוגע בסיפור המישחיות
[22/05/2023, 15:23:50] Shira Harpaz Pomeranz: ממש לא.
הם מאמינים למה שכתוב ב scriptures
מרים הרתה מרוח הקודש בעודה בתולה.
יוסף לא קיים איתה יחסים עד אחרי לידת ישוע.
[22/05/2023, 15:25:17] Shira Harpaz Pomeranz: לפי מתי הם נישאו לאחר החלום הראשון של יוסף
[22/05/2023, 15:25:28] ~ Eitan: כן בלבלתי עם זה שהפרוטסטנטים לא מאמינים שהיא נותרה בתולה כל חיה, מכאן שהם מאמינים שהאחים ואחיות של ישוע הם בניה שלה בעוד הקתולים אומרים שאלה בני דודים
[22/05/2023, 15:30:34] Shira Harpaz Pomeranz: האמונה הקתולית היא שהבתולין של מרים הוא מצב מתמשך – זה מי שהיא. היא היתה בתולה לפני ההריון בזמן ההריון אחרי ההריון ועד יום האספותה לשמים.
הפרוטסטנטים לא רואים את זה בכתובים רק שהיא היתה בתולה עד לידת ישוע. אחר כך, הם מניחים, שהיא היתה אשתו של יוסף מכל בחינה.
אולי היו לו ילדים מנישואין קודמים אבל זה לא כתוב.
[22/05/2023, 15:31:19] ~ Eitan: זה מה שכתבתי🙂
[22/05/2023, 15:34:44] ~ Eitan: יש פסוק? לא רואה שהם נישאו
[22/05/2023, 15:36:12] ~ Eitan: את מתכוונת ל 1:24? נאמר שלקח את אשתו הביתה אבל לא היו לא יחסים עד אשר נולד הילד
[22/05/2023, 15:37:06] ~ Eitan: זה מקשה על בתוליות הנצחית… לפי מתי ברור שהיו להם לאחר הלידה
[22/05/2023, 15:41:14] ~ Eitan: לפי פסוק 7 היא הפכה ממעמד ארוסה לאשה (נשואה לכאורה) בהצהרת המלאך בחלום יוסף
[22/05/2023, 15:48:22] Shira Harpaz Pomeranz: בול
[22/05/2023, 15:49:14] Sivan Jeret: אם הולכים על פי המנהג במרחב
אז האירוסין הם סוג של נישואים
[22/05/2023, 15:50:46] ~ Eitan: סוג של… זה כל הויכוח פה👆🏻🙃
[22/05/2023, 15:51:00] Sivan Jeret: אהה סליחה לא שמתי לב
[22/05/2023, 15:53:36] ~ Eitan: אנחנו עדיין תקועים עם שבט אשר…
[22/05/2023, 15:53:51] Sivan Jeret: גם אני עדיין תקוע איתו אבל נחייה
[22/05/2023, 16:04:26] Itamar Ben David: מה הסתבכתם: בָּרוּךְ אַתָּה ה’ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם
אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל הָעֲרָיוֹת,
וְאָסַר לָנוּ אֶת הָאֲרוּסוֹת,
וְהִתִּיר לָנוּ אֶת הַנְּשׁוּאוֹת (לָנוּ) עַל יְדֵי חֻפָּה וְקִדּוּשִׁין,
בָּרוּךְ אַתָּה ה’ מְקַדֵּשׁ עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל עַל יְדֵי חֻפָּה וְקִדּוּשִׁין.
[22/05/2023, 16:04:48] Itamar Ben David: הארוסות עדיין אסורות לבעליהן העתידיים.
[22/05/2023, 16:06:33] Shira Harpaz Pomeranz: קולולולולו
[22/05/2023, 16:07:04] ~ Shimon Zemer: אבל היו לו אחים… אולי בוגרים יותר..
[22/05/2023, 16:08:21] ~ Eitan: הבנו, ולרוח הקודש לא אסורות, מה שמסביר את זה
[22/05/2023, 16:08:52] ~ Shimon Zemer: העניין הוא שאוונגליסטים לא מייחסים הרבה חשיבות למריים.
קשה להלהיב אותם בכנסיית הבשורה ורבים מהם מביעים זאת בתנועת ביטול.
הם רוצים רק את ישוע.
[22/05/2023, 16:19:54] Shira Harpaz Pomeranz: בברית החדשה כתוב שאלו אחיו. כנראה צעירים יותר שנולדו למרים ויוסף אחרי ישוע.
ובעניין “להלהיב על מרים”, רובם באופן כללי פחות מחפשים כנסיות. אם משום מה אתה רוצה להלהיב אותם, נסה לשים דגש על הפסוק:
הנני שפחת ה’ יעשה לי כרצונך.
הנני היא מילה בעלת משמעות רוחנית רבה והיא מתכתבת עם אברהם ועקדת יצחק ועוד המון ארועים בהם המאמין באלהים מוכן לכל שיבקש ממנו אדוני.
[22/05/2023, 16:21:35] ~ Shimon Zemer: אני מודע להנני.
לגבי אחיו, אין אנו יודעים אם הם צעירים יותר או מבוגרים יותר.
אם הם מבוגרים יותר אין משמעות לבתולה
[22/05/2023, 16:21:58] ~ Yuval Zohar: ~ Yuval Zohar left
[22/05/2023, 16:22:35] ~ Shimon Zemer: לגבי הנני,.. זה כל כך מרשים בעברית….
Here I am…..
פחות
[22/05/2023, 16:22:38] Shira Harpaz Pomeranz: לא הבנתי מה זה אין משמעות לבתולה
[22/05/2023, 16:23:11] ~ Shimon Zemer: אם אחיו בוגרים יותר, הרי שהיא כבר ילדה לפני.
[22/05/2023, 16:25:10] Shira Harpaz Pomeranz: הברית החדשה אומרת שהיא לא ילדה לפני כן.
יש המאמינים שאלו המכונים אחיו הם או בני הדוד שלו או בני יוסף מנישואין קודמים.
[22/05/2023, 16:25:26] Shira Harpaz Pomeranz: זו הזדמנות ללמד מילה בעברית
[22/05/2023, 16:25:40] ~ Allen Gill: בעניין אירוסין- מציע להביט בויקיפדיה, לא “תורה מסיני” ואשמח לעוד הארות ותובנות!
לטעמי, מסביר שמאורסת הרה – לא מצב בלתי אפשרי.
מרים נראתה בציבור לפני שנכתבו הבשורות- הנה ההסבר כיצד הריונה לא גרם – בעיני הציבור(!) ליוסף לגרשה- הם, יוסף ומרים ידעו- אבל הציבור?
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%90%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%A1%D7%99%D7%9F_%D7%95%D7%94%D7%A0%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%90%D7%99%D7%9F_%D7%91%D7%96%D7%9E%D7%9F_%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%A0%D7%94_%D7%95%D7%94%D7%AA%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%93
[22/05/2023, 16:27:52] ~ Shimon Zemer: ברגע שמתחילים עם “יש המאמינים…” אז זה נתון להשערות, אמונות, פרספקטיבות וכו’.
אם היו מציינים בברית החדשה שאכן אלו בניו של יוסף, הייתי יותר רגוע.
ישוע הוא גם לא בנו של יוסף, לא אותו הזרע, ולכן זה מאתגר לומר שישוע הוא מבית דוד
[22/05/2023, 16:45:26] Itamar Ben David: מחר יש לנו עוד אילן יוחסין נוכל לדון בסוגיה
[22/05/2023, 16:51:08] ~ DO RO: בתולי מרים הם נצחיים, לפני, תוך כדי ואחרי לידת ישוע – האחים המוזכרים אינם בניה האחרים – בשום מקום בברית החדשה לא מוזכרת מרים אם ישוע ושמעון /יעקב וכו – ישוע הוא בנה היחיד – זאת הדוקטרינה הכנסתיית החשובה שנקבעה כבר במאה ה-6 ורוב הפלגים בכנסיה מאמצים אותה – כך גם רוה רובם של אבות הכנסיה https://en.wikipedia.org/wiki/Perpetual_virginity_of_Mary
[22/05/2023, 17:05:25] ~ עופר מארצנו לעצמנו: האם יש זרם שהאמין שישוע נולד מיחסי אישות אמיתיים בהנחיית רוח הקודש?
[22/05/2023, 17:06:14] ~ Jorge Cohen: הדבר היחיד שניתן לומר לגבי אחים/אחיות של ישוע לפי לוקס פרק ב פסוק 7 זה שמרים ילדה את ישוע כבנה הבכור. זה מרמז על כך שהיו לה עוד בנים ובנות.
אבל רק מרמז. זה לא נאמר במפורש.
[22/05/2023, 17:12:07] Itamar Ben David: נדמה לי שהאביונים והנזריטים אבל הם לא קיימים כבר – אשמח לתיקונים
[22/05/2023, 17:12:48] ~ Jorge Cohen: אמונה היא דבר מוזר וחזק. הוא מזיז הרים. לא יודע לגבי זרם כזה רשמי. אם קיים, מעניין לדעת.
אני יכול לומר שלפי האמונה שלי, כל מה שקורה בעולם הוא בזכות כוחו של הטבע. הטבע בעיני משול לבריאה של הכח העליון היחיד שקיים.
כל מה שכתבו חכמים בין 3000 ל 2000 שנה לפני זמנינו בברית הישנה והחדשה נתון בעיני לויכוח. כל אחד/אחת יקבעו לעצמם/ן אם היה או לא ואיך.
זה בעני היופי של המקצוע שלנו. אנחנו נחשפים לצורות ודרכים אין ספור לפרש את כתבי הקודש.
אני לא שייך לשום זרם.
פשוט מנסה לזרום.
אבל אם יש כזה כמו שציינת אשמח להכיר גם אותו, אותם/ן.
[22/05/2023, 17:14:08] Itamar Ben David: אה וכמובן הטמפלרים הגרמנים
[22/05/2023, 17:15:48] ~ עופר מארצנו לעצמנו: מה הם טענו לגבי הבתולין?
[22/05/2023, 17:16:59] Itamar Ben David: לא בדקתי אבל הם נדחו על ידי הפרוטסטנטים הירושלמים מכיוון שלא האמינו בישוע בתור בן האלוהים
[22/05/2023, 17:18:57] ~ עופר מארצנו לעצמנו: כנראה הרעיון הציוני שיבש דעתם
[22/05/2023, 17:18:59] Sivan Jeret: דווקא הם קיימים
[22/05/2023, 17:21:22] ~ עופר מארצנו לעצמנו: image omitted
[22/05/2023, 17:38:17] ~ Eitan: This message was deleted.
[22/05/2023, 17:39:54] ~ Eitan: הפרוטסטנטים לא מהץרמינים בבתוליות נצחית של מרים. רק עד הלידה של ישוע. מתי מדגיש שליוסף לא היו יחסים עם מרים עד הלידה של ישוע, מרמז שהיה לאחר הלידה
[22/05/2023, 18:15:22] Shira Harpaz Pomeranz: הייתי נמנעת מלחלק ציונים לפרשנות כזו או אחרת.
מספיק לציין שלדעתך הטקסט מציע משהו אחר.
[22/05/2023, 18:16:34] ~ Shimon Zemer: ממש כך….. אנחנו נמנעים מלהעביר ביקורת לכל סוגי מאמינים ואפילו לתמוך בהם.
[22/05/2023, 18:46:56] ~ Eitan: זה ניסיון פרשנות קתולית דחוק (לפרש אחים כבני דודים) להצדיק את בתוליותה הנצחית כי קיימת מילה יוונית נפרדת לבן דוד לעומת אח
[22/05/2023, 18:47:51] ~ Eitan: 👆🏻
[22/05/2023, 18:48:50] ~ Yigal Tzadka: אברהם אמר על שרה שהיא אחותו. זה היה שקר, והפרשנים אומרים שגם קרובת משפחה כמו בת דוד וכדומה יכולה להיקרא אחות…
[22/05/2023, 18:48:59] ~ Opher: מסכים עם מי שרשם על פסוק 7 … אם ישוע הוא “הבכור” היו למרים ילדים נוספים מיוסף. אחים צעירים.
אם יש בכור זה אומר שיש אחים.
[22/05/2023, 18:50:23] ~ Allen Gill: כאשר אישה יולדת את בנה הבכור- האם וודאי הוא שיהיו באים אחריו? בכור הוא ראשון, ראשון גם אם אין שני…
[22/05/2023, 18:51:58] ~ Opher: לא מסכים. כמו שתגיד ראשון, המשמעות שיש שני.
בבראשית לא כתוב ויהי ערב ויהי בוקר יום ראשון, שכן לא ברור שיש יום נוסף. רשום יום אחד.
[22/05/2023, 18:53:11] ~ Opher: הכותב, לוקאס, רושם בראייה מהעתיד (הלא רחוק). הוא כבר יודע שיש עוד ילדים.
כמובן שמותר גם לא להסכים :)
[22/05/2023, 18:53:36] ~ Opher: אבל המילה בכור, חובקת בתוכה הבנה, שהילד הוא לא היחיד
[22/05/2023, 18:59:01] Itamar Ben David: בדומה ל״בני בכורי ישראל״ כלומר עוד אומות יצטרפו לאמונה באל אחד ויהיו בנים לאלוהים
[22/05/2023, 19:01:05] Itamar Ben David: אני גם לא זוכר שהמילה בכור מופיעה בהקשר של יצחק וישמעאל, בנים יחידים להגר ושרה
[22/05/2023, 19:01:27] Itamar Ben David: רק רפרפתי על בראשית אז אשמח לתיקונים
[22/05/2023, 19:07:52] ~ Avi Kochavi: “ומת כל בכור בארץ מצריים ” האם מכת בכורות היתה רק כשנולדו עוד ילדים? כאשר נולד בכור עושים פדיון כשלא ידוע אם יהיו ילדים נוספים. אנחנו לפני שבועות האם הבאת הביכורים הפרי הראשון הכוונה כשיש עוד פירות. לכן בכור לא מחייב שהילד הוא לא יחיד.
[22/05/2023, 19:11:47] ~ Opher: א. אני מבין את מכת בכורות בדיוק כך. שהבן הבכור יומת, כלומר למשפחה היו עוד ילדים.
ב. לא זכור לי אם כתוב על פדיון הבן “הבכור”.
ג. לגבי עצים, לא ידוע לי על עץ שמניב רק תפוח אחד
ד. ייתכן שאתה צודק
[22/05/2023, 19:16:27] Itamar Ben David: פטר כל רחם. פשוט הראשון של אותה אישה (ללא הפלה אגב, אם הייתה הפלה או שנולדה בת לפני- לא צריך להביא פדיון).
[22/05/2023, 19:29:32] ~ Ada: ~ Ada left
[22/05/2023, 19:30:39] Itamar Ben David: חצי שעה לסיום חברים
[22/05/2023, 19:38:54] ~ Dorit: גם קיסרי דופק את עניין הפדיון…
[22/05/2023, 19:40:30] ~ Sheera: גם בת לוי פתורה מפדיון
[22/05/2023, 19:44:17] ~ Avi Kochavi: נכון, כי זה לא פטר כל רחם. אך כתוב בכור בני אפדה, משמע שצריך להיות בכור וגם אם נולדו אחריו בנות זה לא פוגם בכך שהראשון הוא הבכור.
[22/05/2023, 19:51:54] Sivan Jeret: אני חושב שזה תקף רק לגברים ולא לנשים כהן ולוי פטורים כי הם כבר משרתים בקודש ולכן אין צורך לפדות אותם
[22/05/2023, 19:52:11] Sivan Jeret: וגם אם היתה הפלה לפני זה אז יש פטור מפדיון הבן
[22/05/2023, 19:52:33] ~ Sheera: טעות אני בתור בת לוי הייתי פטורה מפדיון הבכור שלי
[22/05/2023, 19:53:04] Sivan Jeret: אני שייך לקסטה של הכהנים …
[22/05/2023, 19:53:44] ~ Sheera: אז הכהנים השייכים לשבט לוי אינם פטורים😉
[22/05/2023, 19:54:24] Sivan Jeret: הכהנים והלווים פטורים כי הם כבר מוקדשים לעבודת האל במקדש
[22/05/2023, 19:58:28] ~ Sheera: image omitted
[22/05/2023, 19:58:29] ~ Sheera: image omitted
[22/05/2023, 19:58:29] ~ Sheera: image omitted
[22/05/2023, 20:02:30] Itamar Ben David: This message was deleted.
[22/05/2023, 20:04:46] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed this group’s settings to allow only admins to send messages to this group
[22/05/2023, 20:03:01] Itamar Ben David: חברים תודה רבה על הכל! יום שני מוצלח לקריאה בלוקאס
[22/05/2023, 20:03:23] Sivan Jeret: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[22/05/2023, 20:04:40] Itamar Ben David: מזכיר: יש קבוצה ללא דיונים (בתיאור הקבוצה) יש אפשרות לקבל במה פתוחה (מי מהקבוצה מעלה נושא שקשור ללימוד השבועי או לנצרות בכלל) בימי שישי (חמישי במקרה של השבוע) יש קישור בתיאור. חמישי הקבוצה תהיה סגורה ערב שבועות (למעט אולי במה פתוחה) ונתראה בראשון.