כָּל הַנֶּאֱסָפִים קָמוּ וְהוֹלִיכוּהוּ אֶל פִּילָטוֹס. 2 שָׁם הֵחֵלּוּ לְהַאֲשִׁים אוֹתוֹ בְּאָמְרָם: “אֶת זֶה מָצָאנוּ מַדִּיחַ אֶת עַמֵּנוּ, אוֹסֵר לָתֵת מַס לַקֵּיסָר, וְאוֹמֵר עַל עַצְמוֹ שֶׁהוּא מָשִׁיחַ, כְּלוֹמַר מֶלֶךְ.”
3 שָׁאַל אוֹתוֹ פִּילָטוֹס: “אַתָּה מֶלֶךְ הַיְּהוּדִים?”
הֵשִׁיב לוֹ יֵשׁוּעַ: “אַתָּה אוֹמֵר.”
4 אָמַר פִּילָטוֹס אֶל רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְאֶל הֲמוֹן הָעָם: “אֵינֶנִּי מוֹצֵא שׁוּם אַשְׁמָה בָּאִישׁ הַזֶּה.”
5 אַךְ הֵם טָעֲנוּ בְּיֶתֶר שְׂאֵת: “הוּא מֵסִית אֶת הָעָם בְּלַמְּדוֹ בְּכָל יְהוּדָה, הָחֵל מִן הַגָּלִיל וְעַד כָּאן.”
6 כַּאֲשֶׁר שָׁמַע זֹאת פִּילָטוֹס חָקַר אִם הָאִישׁ גְּלִילִי. 7 מִשֶּׁנּוֹכַח כִּי מִתְּחוּם שִׁלְטוֹנוֹ שֶׁל הוֹרְדוֹס הוּא, שָׁלַח אוֹתוֹ אֶל הוֹרְדוֹס, שֶׁהָיָה גַּם הוּא בִּירוּשָׁלַיִם בְּאוֹתָם יָמִים. 8 הוֹרְדוֹס שָׂמַח מְאֹד כִּרְאוֹתוֹ אֶת יֵשׁוּעַ, שֶׁכֵּן מִיָּמִים רַבִּים הִשְׁתּוֹקֵק לִרְאוֹת אוֹתוֹ מִפְּנֵי שֶׁשָּׁמַע עַל אוֹדוֹתָיו וְקִוָּה לִרְאוֹת נֵס נַעֲשֶׂה עַל־יָדָיו. 9 הוּא שָׁאַל אוֹתוֹ עַל דְּבָרִים רַבִּים, אַךְ יֵשׁוּעַ לֹא הֵשִׁיב לוֹ דָּבָר. 10 עָמְדוּ רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְהַסּוֹפְרִים וְהֶאֱשִׁימוּהוּ נִמְרָצוֹת. 11 הִתְחִילוּ הוֹרְדוֹס וְחַיָּלָיו לְבַזּוֹתוֹ וְהֵתֵלּוּ בּוֹ. הֵם הִלְבִּישׁוּהוּ גְּלִימָה מַבְהִיקָה וּשְׁלָחוּהוּ אֶל פִּילָטוֹס. 12 אוֹתוֹ יוֹם נַעֲשׂוּ פִּילָטוֹס וְהוֹרְדוֹס יְדִידִים זֶה לָזֶה, כִּי קֹדֶם לָכֵן שָׂרְרָה אֵיבָה בֵּינֵיהֶם. 13 פִּילָטוֹס קָרָא אֵלָיו אֶת רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְהַשָֹרִים וְהָעָם, 14 וְאָמַר לָהֶם: “הֲבֵאתֶם אֵלַי אֶת הָאִישׁ הַזֶּה כְּמַדִּיחַ אֶת הָעָם, וְהִנֵּה אֲנִי חָקַרְתִּי אוֹתוֹ לְעֵינֵיכֶם וְלֹא מָצָאתִי בָּאִישׁ הַזֶּה כָּל אַשְׁמָה מִן הַדְּבָרִים שֶׁאַתֶּם מַאֲשִׁימִים אוֹתוֹ. 15 גַּם הוֹרְדוֹס לֹא מָצָא כְּלוּם, שֶׁהֲרֵי שָׁלַח אוֹתוֹ בַּחֲזָרָה אֵלֵינוּ. רְאוּ, הָאִישׁ אַף לֹא עָשָׂה דָּבָר אֶחָד הַמְחַיֵּב מָוֶת. 16 לָכֵן אַעֲנִישׁ אוֹתוֹ בְּמַלְקוֹת וַאֲשַׁחְרֵר אוֹתוֹ.” 18 אֶלָּא שֶׁכֻּלָּם יַחְדָּיו צָעֲקוּ: “קַח אוֹתוֹ וְשַׁחְרֵר לָנוּ אֶת בַּר־אַבָּא!” – 19 אִישׁ שֶׁהֻשְׁלַךְ לְבֵית כֶּלֶא בִּגְלַל אֵיזֶה מֶרֶד שֶׁהָיָה בָּעִיר וּבִגְלַל רֶצַח.
20 פִּילָטוֹס הוֹסִיף לְדַבֵּר אֲלֵיהֶם, כִּי רָצָה לְשַׁחְרֵר אֶת יֵשׁוּעַ. 21 אַךְ הֵם צָעֲקוּ: “צְלֹב, צְלֹב אוֹתוֹ!”
22 אָמַר לָהֶם פַּעַם שְׁלִישִׁית: “אֲבָל מָה רָעָה עָשָׂה זֶה? לֹא מָצָאתִי בּוֹ כָּל אַשְׁמָה מְחַיֶּבֶת מָוֶת. עַל כֵּן אַעֲנִישׁ אוֹתוֹ בְּמַלְקוֹת וַאֲשַׁחְרֵר אוֹתוֹ.” 23 אַךְ הֵם הִגְבִּירוּ לַחֲצָם וּבְקוֹל גָּדוֹל דָּרְשׁוּ שֶׁיִּצָּלֵב. וְאָכֵן הִכְרִיעוּ קוֹלוֹתֵיהֶם אֶת הַכַּף. 24 פִּילָטוֹס פָּסַק שֶׁתִּתְמַלֵּא דְּרִישָׁתָם 25 וְשִׁחְרֵר אֶת הָאִישׁ אֲשֶׁר בִּקְשׁוּ, זֶה שֶׁהֻשְׁלַךְ לְבֵית כֶּלֶא בִּגְלַל מֶרֶד וָרֶצַח, וְאֶת יֵשׁוּעַ הִפְקִיד לִרְצוֹנָם. 26 כַּאֲשֶׁר הוֹלִיכוּהוּ מִשָּׁם עָצְרוּ אִישׁ אֶחָד שֶׁבָּא מִן הַשָֹדֶה, אֶת שִׁמְעוֹן מִקִּירֶנְיָה, וְשָׂמוּ עָלָיו אֶת הַצְּלָב כְּדֵי שֶׁיִּשָֹא אוֹתוֹ אַחֲרֵי יֵשׁוּעַ. 27 אַחֲרָיו הָלְכוּ הָמוֹן רַב מִן הָעָם, וְגַם נָשִׁים שֶׁסָּפְדוּ וְקוֹנְנוּ עָלָיו. 28 פָּנָה אֲלֵיהֶן יֵשׁוּעַ וְאָמַר: “בְּנוֹת יְרוּשָׁלַיִם, אַל תִּבְכֶּינָה עָלַי, אֶלָּא עַל עַצְמְכֶן בְּכֶינָה וְעַל יַלְדֵיכֶן, 29 כִּי הִנֵּה יָמִים בָּאִים וְיֹאמְרוּ, ‘אַשְׁרֵי הָעֲקָרוֹת, אַשְׁרֵי כָּל בֶּטֶן שֶׁלֹּא יָלְדָה וְאַשְׁרֵי הַשָּׁדַיִם שֶׁלֹּא הֵינִיקוּ’. 30 אָז יֹאמְרוּ אֶל הֶהָרִים, ‘נִפְלוּ עָלֵינוּ’, וְאֶל הַגְּבָעוֹת, ‘כַּסּוּנוּ’; 31 שֶׁהֲרֵי אִם כָּכָה עוֹשִׂים בָּעֵץ הַלַּח, מַה יִּקְרֶה לַיָּבֵשׁ?”
32 גַּם שְׁנַיִם אֲחֵרִים, פּוֹשְׁעִים, הוּבְלוּ כְּדֵי שֶׁיּוּמְתוּ אִתּוֹ. 33 כְּשֶׁבָּאוּ אֶל הַמָּקוֹם הַנִּקְרָא גָּלְגֹּתָּא צָלְבוּ אוֹתוֹ שָׁם עִם הַפּוֹשְׁעִים, אֶחָד מִימִינוֹ וְאֶחָד מִשְֹמֹאלוֹ. 34 אָמַר יֵשׁוּעַ: “אָבִי, סְלַח לָהֶם, כִּי אֵינָם יוֹדְעִים מַה שֶּׁהֵם עוֹשִׂים.” וְהֵם חִלְּקוּ אֶת בְּגָדָיו לְאַחַר שֶׁהִפִּילוּ גּוֹרָלוֹת.
35 אוֹתָה שָׁעָה עָמַד הָעָם וְהִתְבּוֹנֵן, וְהַמַּנְהִיגִים גַּם הֵם לָעֲגוּ לוֹ בְּאָמְרָם: “אֲחֵרִים הוּא הוֹשִׁיעַ; שֶׁיּוֹשִׁיעַ אֶת עַצְמוֹ אִם הוּא הַמָּשִׁיחַ בְּחִיר הָאֱלֹהִים!” 36 גַם אַנְשֵׁי הַצָּבָא הֵתֵלּוּ בּוֹ. הֵם הִתְקָרְבוּ וְהִגִּישׁוּ לוֹ חֹמֶץ, 37 וְאָמְרוּ: “אִם אַתָּה מֶלֶךְ הַיְּהוּדִים, הוֹשַׁע אֶת עַצְמְךָ!” 38 וְגַם כְּתֹבֶת הָיְתָה מֵעָלָיו: “זֶהוּ מֶלֶךְ הַיְּהוּדִים.”
39 אַחַד הַפּוֹשְׁעִים הַמּוּקָעִים הֵטִיחַ כְּלַפָּיו: “הֲלֹא אַתָּה הַמָּשִׁיחַ! הַצֵּל אֶת עַצְמְךָ וְאוֹתָנוּ!” 40 הֵשִׁיב הַשֵּׁנִי כְּשֶׁהוּא גּוֹעֵר בּוֹ: “אֵינְךָ יָרֵא מֵאֱלֹהִים? הֲרֵי אַתָּה נָתוּן בְּאוֹתוֹ גְּזַר דִּין! 41 אֲנַחְנוּ לְפִי הַצֶּדֶק, כִּי אָנוּ מְקַבְּלִים גְּמוּל רָאוּי עַל מַה שֶּׁעָשִׂינוּ, אֲבָל הָאִישׁ הַזֶּה לֹא עָשָׂה שׁוּם רַע.” 42 וְעוֹד אָמַר: “יֵשׁוּעַ, אָנָּא זְכֹר אוֹתִי כַּאֲשֶׁר תִּכָּנֵס לְמַלְכוּתְךָ.” 43 הֵשִׁיב לוֹ יֵשׁוּעַ: “אָמֵן. אוֹמֵר אֲנִי לְךָ, הַיּוֹם תִּהְיֶה אַתָּה אִתִּי בְּגַן־עֵדֶן.” 44 בְּעֵרֶךְ בְּשָׁעָה שְׁתֵּים־עֶשְׂרֵה בַּצָּהֳרַיִם הִשְׂתָּרֵר חֹשֶׁךְ עַל כָּל הָאָרֶץ עַד הַשָּׁעָה שָׁלוֹשׁ. 45 הַשֶּׁמֶשׁ חָשְׁכָה וּפָרֹכֶת הַהֵיכָל נִקְרְעָה לִשְׁנַיִם. 46 וְיֵשׁוּעַ קָרָא בְּקוֹל גָּדוֹל: “אָבִי, בְּיָדְךָ אַפְקִיד רוּחִי”, וְנָפַח אֶת רוּחוֹ. 47 כְּשֶׁרָאָה שַׂר הַמֵּאָה אֶת הַמִּתְרַחֵשׁ נָתַן כָּבוֹד לֵאלֹהִים בְּאָמְרוֹ: “בֶּאֱמֶת, הָאִישׁ הַזֶּה הָיָה צַדִּיק!” 48 כָּל הֶהָמוֹן אֲשֶׁר נִקְהֲלוּ אֶל הַמַּרְאֶה הַזֶּה, כִּרְאוֹתָם אֶת הַמִתְרַחֵשׁ הִכּוּ עַל חֲזוֹתֵיהֶם. הֵם חָזְרוּ לְבָתֵּיהֶם, 49 אַךְ כָּל מַכָּרָיו, גַּם הַנָּשִׁים אֲשֶׁר הָלְכוּ אִתּוֹ מִן הַגָּלִיל, עָמְדוּ מֵרָחוֹק וְרָאוּ אֶת הַנַּעֲשֶׂה.
50 וְאִישׁ אֶחָד, יוֹסֵף שְׁמוֹ, שֶׁהָיָה חֲבֵר הַסַּנְהֶדְרִין וְתוֹשַׁב הָעִיר הַיְּהוּדִית רָמָתַיִם, אִישׁ טוֹב וְצַדִּיק וּמְחַכֶּה לְמַלְכוּת אֱלֹהִים, 51 לֹא הִסְכִּים לְתָכְנִיתָם וּלְפָעֳלָם. 52 הוּא בָּא אֶל פִּילָטוֹס וּבִקֵּשׁ מִמֶּנּוּ אֶת גּוּפַת יֵשׁוּעַ. 53 אַחֲרֵי שֶׁהוֹרִידָהּ עָטַף אוֹתָהּ בְּסָדִין וְהִנִּיחָהּ בְּקֶבֶר חָצוּב בְּסֶלַע, שֶׁעַד אָז לֹא הֻנַּח בּוֹ אִישׁ. 54 אוֹתוֹ יוֹם הָיָה עֶרֶב שַׁבָּת וְהַשַּׁבָּת קָרְבָה. 55 הַנָּשִׁים שֶׁבָּאוּ עִם יֵשׁוּעַ מִן הַגָּלִיל הָלְכוּ אַחֲרֵי יוֹסֵף. הֵן רָאוּ אֶת הַקֶּבֶר וְרָאוּ כֵּיצַד הֻנְּחָה גּוּפָתוֹ. 56 אַחֲרֵי שֶׁחָזְרוּ הֵכִינוּ בְּשָׂמִים וּמִרְקָחוֹת וּבַשַּׁבָּת שָׁבְתוּ עַל־פִּי הַמִּצְוָה.
[20/06/2023, 20:33:52] Itamar Ben David: הַבְּשׂוֹרָה עַל־פִּי לוּקַס פֶּרֶק כג
1 *כָּל הַנֶּאֱסָפִים קָמוּ וְהוֹלִיכוּהוּ אֶל פִּילָטוֹס. 2 שָׁם הֵחֵלּוּ לְהַאֲשִׁים אוֹתוֹ בְּאָמְרָם: “אֶת זֶה מָצָאנוּ מַדִּיחַ אֶת עַמֵּנוּ, אוֹסֵר לָתֵת מַס לַקֵּיסָר, וְאוֹמֵר עַל עַצְמוֹ שֶׁהוּא מָשִׁיחַ, כְּלוֹמַר מֶלֶךְ.” 3 שָׁאַל אוֹתוֹ פִּילָטוֹס: “אַתָּה מֶלֶךְ הַיְּהוּדִים?” הֵשִׁיב לוֹ יֵשׁוּעַ: “אַתָּה אוֹמֵר.” 4 אָמַר פִּילָטוֹס אֶל רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְאֶל הֲמוֹן הָעָם: “אֵינֶנִּי מוֹצֵא שׁוּם אַשְׁמָה בָּאִישׁ הַזֶּה.” 5 אַךְ הֵם טָעֲנוּ בְּיֶתֶר שְׂאֵת: “הוּא מֵסִית אֶת הָעָם בְּלַמְּדוֹ בְּכָל יְהוּדָה, הָחֵל מִן הַגָּלִיל וְעַד כָּאן.”*
[20/06/2023, 20:33:52] Itamar Ben David: 6 *כַּאֲשֶׁר שָׁמַע זֹאת פִּילָטוֹס חָקַר אִם הָאִישׁ גְּלִילִי. 7 מִשֶּׁנּוֹכַח כִּי מִתְּחוּם שִׁלְטוֹנוֹ שֶׁל הוֹרְדוֹס הוּא, שָׁלַח אוֹתוֹ אֶל הוֹרְדוֹס, שֶׁהָיָה גַּם הוּא בִּירוּשָׁלַיִם בְּאוֹתָם יָמִים. 8 הוֹרְדוֹס שָׂמַח מְאֹד כִּרְאוֹתוֹ אֶת יֵשׁוּעַ, שֶׁכֵּן מִיָּמִים רַבִּים הִשְׁתּוֹקֵק לִרְאוֹת אוֹתוֹ מִפְּנֵי שֶׁשָּׁמַע עַל אוֹדוֹתָיו וְקִוָּה לִרְאוֹת נֵס נַעֲשֶׂה עַל־יָדָיו. 9 הוּא שָׁאַל אוֹתוֹ עַל דְּבָרִים רַבִּים, אַךְ יֵשׁוּעַ לֹא הֵשִׁיב לוֹ דָּבָר.*
[20/06/2023, 20:33:53] Itamar Ben David: 10 *עָמְדוּ רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְהַסּוֹפְרִים וְהֶאֱשִׁימוּהוּ נִמְרָצוֹת. 11 הִתְחִילוּ הוֹרְדוֹס וְחַיָּלָיו לְבַזּוֹתוֹ וְהֵתֵלּוּ בּוֹ. הֵם הִלְבִּישׁוּהוּ גְּלִימָה מַבְהִיקָה וּשְׁלָחוּהוּ אֶל פִּילָטוֹס. 12 אוֹתוֹ יוֹם נַעֲשׂוּ פִּילָטוֹס וְהוֹרְדוֹס יְדִידִים זֶה לָזֶה, כִּי קֹדֶם לָכֵן שָׂרְרָה אֵיבָה בֵּינֵיהֶם. 13 פִּילָטוֹס קָרָא אֵלָיו אֶת רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְהַשָֹרִים וְהָעָם, 14 וְאָמַר לָהֶם: “הֲבֵאתֶם אֵלַי אֶת הָאִישׁ הַזֶּה כְּמַדִּיחַ אֶת הָעָם, וְהִנֵּה אֲנִי חָקַרְתִּי אוֹתוֹ לְעֵינֵיכֶם וְלֹא מָצָאתִי בָּאִישׁ הַזֶּה כָּל אַשְׁמָה מִן הַדְּבָרִים שֶׁאַתֶּם מַאֲשִׁימִים אוֹתוֹ. 15 גַּם הוֹרְדוֹס לֹא מָצָא כְּלוּם, שֶׁהֲרֵי שָׁלַח אוֹתוֹ בַּחֲזָרָה אֵלֵינוּ. רְאוּ, הָאִישׁ אַף לֹא עָשָׂה דָּבָר אֶחָד הַמְחַיֵּב מָוֶת. 16 לָכֵן אַעֲנִישׁ אוֹתוֹ בְּמַלְקוֹת וַאֲשַׁחְרֵר אוֹתוֹ.” 18 אֶלָּא שֶׁכֻּלָּם יַחְדָּיו צָעֲקוּ: “קַח אוֹתוֹ וְשַׁחְרֵר לָנוּ אֶת בַּר־אַבָּא!” – 19 אִישׁ שֶׁהֻשְׁלַךְ לְבֵית כֶּלֶא בִּגְלַל אֵיזֶה מֶרֶד שֶׁהָיָה בָּעִיר וּבִגְלַל רֶצַח. 20 פִּילָטוֹס הוֹסִיף לְדַבֵּר אֲלֵיהֶם, כִּי רָצָה לְשַׁחְרֵר אֶת יֵשׁוּעַ. 21 אַךְ הֵם צָעֲקוּ: “צְלֹב, צְלֹב אוֹתוֹ!” 22 אָמַר לָהֶם פַּעַם שְׁלִישִׁית: “אֲבָל מָה רָעָה עָשָׂה זֶה? לֹא מָצָאתִי בּוֹ כָּל אַשְׁמָה מְחַיֶּבֶת מָוֶת. עַל כֵּן אַעֲנִישׁ אוֹתוֹ בְּמַלְקוֹת וַאֲשַׁחְרֵר אוֹתוֹ.” 23 אַךְ הֵם הִגְבִּירוּ לַחֲצָם וּבְקוֹל גָּדוֹל דָּרְשׁוּ שֶׁיִּצָּלֵב. וְאָכֵן הִכְרִיעוּ קוֹלוֹתֵיהֶם אֶת הַכַּף. 24 פִּילָטוֹס פָּסַק שֶׁתִּתְמַלֵּא דְּרִישָׁתָם 25 וְשִׁחְרֵר אֶת הָאִישׁ אֲשֶׁר בִּקְשׁוּ, זֶה שֶׁהֻשְׁלַךְ לְבֵית כֶּלֶא בִּגְלַל מֶרֶד וָרֶצַח, וְאֶת יֵשׁוּעַ הִפְקִיד לִרְצוֹנָם*.
[20/06/2023, 20:33:54] Itamar Ben David: 26 *כַּאֲשֶׁר הוֹלִיכוּהוּ מִשָּׁם עָצְרוּ אִישׁ אֶחָד שֶׁבָּא מִן הַשָֹדֶה, אֶת שִׁמְעוֹן מִקִּירֶנְיָה, וְשָׂמוּ עָלָיו אֶת הַצְּלָב כְּדֵי שֶׁיִּשָֹא אוֹתוֹ אַחֲרֵי יֵשׁוּעַ. 27 אַחֲרָיו הָלְכוּ הָמוֹן רַב מִן הָעָם, וְגַם נָשִׁים שֶׁסָּפְדוּ וְקוֹנְנוּ עָלָיו. 28 פָּנָה אֲלֵיהֶן יֵשׁוּעַ וְאָמַר: “בְּנוֹת יְרוּשָׁלַיִם, אַל תִּבְכֶּינָה עָלַי, אֶלָּא עַל עַצְמְכֶן בְּכֶינָה וְעַל יַלְדֵיכֶן, 29 כִּי הִנֵּה יָמִים בָּאִים וְיֹאמְרוּ, ‘אַשְׁרֵי הָעֲקָרוֹת, אַשְׁרֵי כָּל בֶּטֶן שֶׁלֹּא יָלְדָה וְאַשְׁרֵי הַשָּׁדַיִם שֶׁלֹּא הֵינִיקוּ’. 30 אָז יֹאמְרוּ אֶל הֶהָרִים, ‘נִפְלוּ עָלֵינוּ’, וְאֶל הַגְּבָעוֹת, ‘כַּסּוּנוּ’; 31 שֶׁהֲרֵי אִם כָּכָה עוֹשִׂים בָּעֵץ הַלַּח, מַה יִּקְרֶה לַיָּבֵשׁ?”*
[20/06/2023, 20:33:55] Itamar Ben David: 32 *גַּם שְׁנַיִם אֲחֵרִים, פּוֹשְׁעִים, הוּבְלוּ כְּדֵי שֶׁיּוּמְתוּ אִתּוֹ. 33 כְּשֶׁבָּאוּ אֶל הַמָּקוֹם הַנִּקְרָא גָּלְגֹּתָּא צָלְבוּ אוֹתוֹ שָׁם עִם הַפּוֹשְׁעִים, אֶחָד מִימִינוֹ וְאֶחָד מִשְֹמֹאלוֹ. 34 אָמַר יֵשׁוּעַ: “אָבִי, סְלַח לָהֶם, כִּי אֵינָם יוֹדְעִים מַה שֶּׁהֵם עוֹשִׂים.” וְהֵם חִלְּקוּ אֶת בְּגָדָיו לְאַחַר שֶׁהִפִּילוּ גּוֹרָלוֹת. 35 אוֹתָה שָׁעָה עָמַד הָעָם וְהִתְבּוֹנֵן, וְהַמַּנְהִיגִים גַּם הֵם לָעֲגוּ לוֹ בְּאָמְרָם: “אֲחֵרִים הוּא הוֹשִׁיעַ; שֶׁיּוֹשִׁיעַ אֶת עַצְמוֹ אִם הוּא הַמָּשִׁיחַ בְּחִיר הָאֱלֹהִים!” 36 גַם אַנְשֵׁי הַצָּבָא הֵתֵלּוּ בּוֹ. הֵם הִתְקָרְבוּ וְהִגִּישׁוּ לוֹ חֹמֶץ, 37 וְאָמְרוּ: “אִם אַתָּה מֶלֶךְ הַיְּהוּדִים, הוֹשַׁע אֶת עַצְמְךָ!” 38 וְגַם כְּתֹבֶת הָיְתָה מֵעָלָיו: “זֶהוּ מֶלֶךְ הַיְּהוּדִים.” 39 אַחַד הַפּוֹשְׁעִים הַמּוּקָעִים הֵטִיחַ כְּלַפָּיו: “הֲלֹא אַתָּה הַמָּשִׁיחַ! הַצֵּל אֶת עַצְמְךָ וְאוֹתָנוּ!” 40 הֵשִׁיב הַשֵּׁנִי כְּשֶׁהוּא גּוֹעֵר בּוֹ: “אֵינְךָ יָרֵא מֵאֱלֹהִים? הֲרֵי אַתָּה נָתוּן בְּאוֹתוֹ גְּזַר דִּין! 41 אֲנַחְנוּ לְפִי הַצֶּדֶק, כִּי אָנוּ מְקַבְּלִים גְּמוּל רָאוּי עַל מַה שֶּׁעָשִׂינוּ, אֲבָל הָאִישׁ הַזֶּה לֹא עָשָׂה שׁוּם רַע.” 42 וְעוֹד אָמַר: “יֵשׁוּעַ, אָנָּא זְכֹר אוֹתִי כַּאֲשֶׁר תִּכָּנֵס לְמַלְכוּתְךָ.” 43 הֵשִׁיב לוֹ יֵשׁוּעַ: “אָמֵן. אוֹמֵר אֲנִי לְךָ, הַיּוֹם תִּהְיֶה אַתָּה אִתִּי בְּגַן־עֵדֶן.”*
[20/06/2023, 20:33:56] Itamar Ben David: 44 *בְּעֵרֶךְ בְּשָׁעָה שְׁתֵּים־עֶשְׂרֵה בַּצָּהֳרַיִם הִשְׂתָּרֵר חֹשֶׁךְ עַל כָּל הָאָרֶץ עַד הַשָּׁעָה שָׁלוֹשׁ. 45 הַשֶּׁמֶשׁ חָשְׁכָה וּפָרֹכֶת הַהֵיכָל נִקְרְעָה לִשְׁנַיִם. 46 וְיֵשׁוּעַ קָרָא בְּקוֹל גָּדוֹל: “אָבִי, בְּיָדְךָ אַפְקִיד רוּחִי”, וְנָפַח אֶת רוּחוֹ. 47 כְּשֶׁרָאָה שַׂר הַמֵּאָה אֶת הַמִּתְרַחֵשׁ נָתַן כָּבוֹד לֵאלֹהִים בְּאָמְרוֹ: “בֶּאֱמֶת, הָאִישׁ הַזֶּה הָיָה צַדִּיק!” 48 כָּל הֶהָמוֹן אֲשֶׁר נִקְהֲלוּ אֶל הַמַּרְאֶה הַזֶּה, כִּרְאוֹתָם אֶת הַמִתְרַחֵשׁ הִכּוּ עַל חֲזוֹתֵיהֶם. הֵם חָזְרוּ לְבָתֵּיהֶם, 49 אַךְ כָּל מַכָּרָיו, גַּם הַנָּשִׁים אֲשֶׁר הָלְכוּ אִתּוֹ מִן הַגָּלִיל, עָמְדוּ מֵרָחוֹק וְרָאוּ אֶת הַנַּעֲשֶׂה.*
[20/06/2023, 20:33:56] Itamar Ben David: 50 *וְאִישׁ אֶחָד, יוֹסֵף שְׁמוֹ, שֶׁהָיָה חֲבֵר הַסַּנְהֶדְרִין וְתוֹשַׁב הָעִיר הַיְּהוּדִית רָמָתַיִם, אִישׁ טוֹב וְצַדִּיק וּמְחַכֶּה לְמַלְכוּת אֱלֹהִים, 51 לֹא הִסְכִּים לְתָכְנִיתָם וּלְפָעֳלָם. 52 הוּא בָּא אֶל פִּילָטוֹס וּבִקֵּשׁ מִמֶּנּוּ אֶת גּוּפַת יֵשׁוּעַ. 53 אַחֲרֵי שֶׁהוֹרִידָהּ עָטַף אוֹתָהּ בְּסָדִין וְהִנִּיחָהּ בְּקֶבֶר חָצוּב בְּסֶלַע, שֶׁעַד אָז לֹא הֻנַּח בּוֹ אִישׁ. 54 אוֹתוֹ יוֹם הָיָה עֶרֶב שַׁבָּת וְהַשַּׁבָּת קָרְבָה. 55 הַנָּשִׁים שֶׁבָּאוּ עִם יֵשׁוּעַ מִן הַגָּלִיל הָלְכוּ אַחֲרֵי יוֹסֵף. הֵן רָאוּ אֶת הַקֶּבֶר וְרָאוּ כֵּיצַד הֻנְּחָה גּוּפָתוֹ. 56 אַחֲרֵי שֶׁחָזְרוּ הֵכִינוּ בְּשָׂמִים וּמִרְקָחוֹת וּבַשַּׁבָּת שָׁבְתוּ עַל־פִּי הַמִּצְוָה.*
[20/06/2023, 20:34:40] Itamar Ben David: https://open.spotify.com/episode/5LCO9vlZqnvNGTUVmQoWPS?si=lKMumtm3SpGFiaWfQa2q3A&context=spotify%3Ashow%3A2rXEL9fo2QVdCWzDlAhZCh
[20/06/2023, 20:35:37] Itamar Ben David: נזכיר – שהשבוע מסיימים את לוקאס ונצא להפסקה של שבוע.
[21/06/2023, 8:04:09] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all participants to send messages to this group
[21/06/2023, 8:04:05] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! לוקאס פרק כ״ג
[21/06/2023, 8:04:53] Itamar Ben David: שאלות ותהיות עד עשר ולאחר מכם דיון חופשי. מחר- פרק אחרון לבשורה על פי לוקאס, לאחר מכן נצא להפסקה של שבוע ונחזור לבשורה האחרונה- על פי יוחנן!
[21/06/2023, 8:08:51] ~ Rishi: על פי הכתוב, יוסף גנב קבר שמישהו אחר חצב , וללא רשות קבר שם את ישועה !
הגיוני שברגע שנודע לבעלים החוקי שהקבר שנחצב זה עתה, נתפס ללא ידיעתו על ידי צד ג.
מיד הגיע והוציא את הגופה.
[21/06/2023, 8:28:14] Itamar Ben David: רק נזכיר – להפנות לפסוקים ולשרשר לטקסט וכן שאלות עד עשר ופרשנויות וניתוחים לאחר מכן. תודה
[21/06/2023, 8:37:05] ~ עופר מארצנו לעצמנו: הא? 😳
[21/06/2023, 8:59:20] ~ Orna Dynamic Tours: כמדומני שהיה רשום בעבר שכל מה שכאן עובר לאיזה אתר. אודה לקישור לאתר. להשלמת פערים.
[21/06/2023, 8:59:34] Itamar Ben David: הקישור בתיאור הקבוצה
[21/06/2023, 9:19:43] ~ Albert: על פי הכתוב המסקנה שלך כבודו אינה מדוייקת
[21/06/2023, 9:33:11] ~ Rishi: אשמח ביותר שתפנה אותי למקור אי הדיוק שלי.
הרי כך קראתי. אחכה בסקרנות.
[21/06/2023, 9:45:11] ~ Eitan: על פי לוקאס, מרכוס ויוחנן, הטקסט ברור מאוד, יוסף השתלט על קבר של בעלים אחרים.
מתי יותר זהיר ושם לב לבעיה, לכן מספר שיוסף חצב אותו לעצמו.
זה מעניין כי זה נותן הסבר נוסף להעלמות הגופה. לא רק שהמשפחה של ישו לקחה אותו לקבורה בגליל, הבית שלהם, אלא בנוסף כי פשוט הקבר שייך לבעלים אחרים
[21/06/2023, 9:48:52] ~ Tal Bass: יכול להראות מראה מקום?
[21/06/2023, 9:57:37] ~ Eitan: יוחנן 19:41
מרקוס 15:46
לוקאס 23:53
מתי 28:13,15 רמז שהגופה נלקחה ” …כך היהודים מאמינים עד היום”…
[21/06/2023, 10:34:50] Shira Harpaz Pomeranz: אפשר לשער השערות רבות על איך קרה שהקבר היה ריק.
למשל אפשר לשער שישוע לא מת על הצלב ואחרי שעות מספר בקבר הוא התאושש וקם. נדיר שהיו מתים אחרי שעות מועטות בלבד.
אפשר לשער שהמאמינים הראשונים זייפו את תקומתו, או שמו אותו בקבר שהיה שייך למישהו אחר, או שהתבלבלו בין כל הקברים שהיו שם, או שישוע מעולם לא היה קיים וכל הסיפור בברית החדשה הוא המצאה מראשיתו עד סופו.
הכל אפשרי.
עם זאת עם מטרתנו כאן היא הכרת הטקסט עצמו והבנה טובה יותר של האמונה של התיירים שלנו, אז יש פחות משמעות להשערות הנוספות.
המאמינים בברית החדשה עושים “הרמוניה של הבשורות”. כל בשורה עומדת בפני עצמה וגם בהתכתבות עם השורות האחרות ושאר הכתובים בתנ”ך ובברית החדשה.
אם מתי אומר שיוסף הרמתי שם אותו בקבר שהכין עבור עצמו (כז 60), אז המאמינים בברית החדשה מקבלים זאת כאמת. הם לא יעלו על דעתם, שחוסר ציון מידע זה בשאר הבשורות, מעיד שיוסף הרמתי גנב קבר ומתי שיקר.
לנו כמובן מותר להאמין במה שנרצה.
[21/06/2023, 10:46:38] Itamar Ben David: רק אומר שבקבוצה יש חופש ביטוי רחב ואנחנו לא מחויבים לכנסיה או לאקדמיה, מה שכן, אנחנו מקיימים חברותא שמטרתה הפרייה הדדית, הצפה של שאלות ותהיות ללא כל מגבלה והצעת פרשנויות, רק פשוט חשוב לשמור על רוח חברית ועשו מאמץ ככל האפשר לעגן את הפרשנות בטקסט.
[21/06/2023, 10:51:39] ~ עופר מארצנו לעצמנו: אני בשוק. הייתי בטוח שישוע כלל לא נצלב אלא מישהו אחר במקומו. אה התבלבלתי עם הקוראן
[21/06/2023, 10:56:59] Itamar Ben David: עד היום שמעתי רק סברה אחת שנשמעה לי הגיונית לדחיפות של המשפט של ישוע מבחינת היהודים: החשש שהוא יתחיל מרד פיסי בירושלים נגד רומא. זה ההסבר היחיד שמתקבל על הדעת למה שהכהנים בליל החג על ארבע כוסות יין וים של בשר יתחיל לחפש באיזה כרם זיתים את ישוע. למחרת בתפילות וקורבנות מוסף – הסנהדרין מתעסקת בו. אני פשוט תוהה האם לא היה אפשרי להשאיר אותו בכלא לחול המועד/אחרי החג וכן הלאה. ראינו איך פיטר וכל הדאר התפזרו לכל עבר. אז בשאלה היא – למה הדחיפות הזו? אם יש עוד הצעה אשמח לשמוע
[21/06/2023, 10:57:15] ~ Rishi: אתה לא לבד, יש איזה 1.4 מיליארד שמבולבלים.. חח🙂
[21/06/2023, 11:02:29] Itamar Ben David: פסוק 7 אנחנו מדברים על אגריפס הראשון, אם הוא משל/פיקח על שוק טבריה סביר שלא נתקל בישוע?
[21/06/2023, 11:03:40] ~ Rishi: האם כתוב שהכהנים תפסו או חיפשו אותו ?
הם הודיעו למשטרה הלא כך ?
אך להעמידו למשפט בשעה 3 בבוקר מיד אחרי סדר פסח מממ… לא נשמע אמין.
אגב, בעניין סדר הפסח :
13 גברים מסובין לשולחן .
מי הכינו את הארוחה ?
במטבחו של מי ?
בקומה שנייה של ביתו של מי ?
[21/06/2023, 11:04:26] Itamar Ben David: פסוקים 16-25 אם פילטוס היה נציב אכזרי, ממה שאנחנו לומדים מיוספוס ופילון, למה שיקשיב ליהודים בכלל?
[21/06/2023, 11:06:14] Itamar Ben David: פסוק 26 לגבי שמעון מקירניה, אני מבין שמדובר ביהודי מלוב, ויש איפשהו בברית החדשה תיאור שבניו הפכו למאמינים בישוע גם. אז מה הכוונה להבנתכם ״בבואו מהשדה״ הוא לא חקלאי מקומי ירושלמי.
[21/06/2023, 11:07:27] Itamar Ben David: פסוק 28- בנות ירושלים למיטב היכרותי זה כינוי לגויים על בסיס שיר השירים. ההערכה הצנועה שלי זה שמדובר בקוד יהודי שנכנס לברית החדשה, וישוע מדבר כאן אל הגויים.
[21/06/2023, 11:10:37] Itamar Ben David: פסוק 29- לא הצלחתי להבין מהיכן ישוע מצטט.
[21/06/2023, 11:11:02] Itamar Ben David: פסוק 30- זה המקור (הושע פרק י) וְנִשְׁמְדוּ בָּמוֹת אָוֶן, חַטַּאת יִשְׂרָאֵל–קוֹץ וְדַרְדַּר, יַעֲלֶה עַל-מִזְבְּחוֹתָם; *וְאָמְרוּ לֶהָרִים כַּסּוּנוּ, וְלַגְּבָעוֹת נִפְלוּ עָלֵינוּ.*
[21/06/2023, 11:12:18] Itamar Ben David: פסוק 31 – לא הבנתי למה מפריע לישוע שכך עושים בעץ לח (כלומר צולבים את ישוע) אם זו הייתה התכנית לכתחילה. העץ היבש אני מניח זה שאר העם/החוטאים וכן הלאה שקל לשרוף
[21/06/2023, 11:16:46] Itamar Ben David: נא לשמור על קשר לפרק. ואם הנימה הצינית תמשיך נצטרך להיפרד
[21/06/2023, 11:49:00] ~ Steven A.B: או, שהוא אהן קם מהמתים 😉
[21/06/2023, 11:52:15] ~ Steven A.B: לא, הוא מדבר על חורבן ירושלים. הוא משווה את הצליבה שלו עם חורבן ירושלים. שכן, בגלל שהעם לא קיבל את ישוע כמשיח, ירושלים שתתה את כוס התרעלה ולכן היא נחרבה ותינוקות נפצו אל הסלע בידי הרומאים.
[21/06/2023, 11:54:29] ~ עופר מארצנו לעצמנו: עדיין מחפשים את האלפים שקמו לתחיה באותו זמן
[21/06/2023, 11:54:30] Itamar Ben David: זו לא הנבואה/קללה על בבל? תהילים קל״ז: בַּת-בָּבֶל, הַשְּׁדוּדָה:
אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם-לָךְ– אֶת-גְּמוּלֵךְ, שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ.
ט אַשְׁרֵי, שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת-עֹלָלַיִךְ– אֶל-הַסָּלַע.
[21/06/2023, 11:56:30] Itamar Ben David: תחיית מתים של אדם אחד או בעיר אחת (כמו במקרה של מתקפת הזומבים של הבשורה על פי מתי) זה עדיין לא תחיית המתים הרסמית של אחרית הימים. תנאים ואמוראים היו מקימים אנשים לתחייה כל חמש דקות.
[21/06/2023, 11:57:39] ~ עופר מארצנו לעצמנו: אבל אף אחד לא הקים את עצמו…
[21/06/2023, 11:58:48] Itamar Ben David: אוקיי, מחר נדבר על תחייתו, אבל בגדול באמת אפשר לשאול מי הקים את ישוע לתחייה? הוא את עצמו? האב?
[21/06/2023, 12:00:51] ~ Steven A.B: על איזה אלפים אתה מדבר מדבר?
[21/06/2023, 12:03:48] ~ Ishai Nerel: עפ”י בשורת יוחנן פרק ב’ פס’ 19- 22 הוא הקים את עצמו
[21/06/2023, 12:07:44] ~ עופר מארצנו לעצמנו: מתי כ”ז הָאָרֶץ רָעֲדָה, הַסְּלָעִים נִבְקְעוּ, 52 הַקְּבָרִים נִפְתְּחוּ וְגוּפוֹת רַבּוֹת שֶׁל קְדוֹשִׁים יְשֵׁנֵי עָפָר נֵעוֹרוּ. 53 הֵם יָצְאוּ מִן הַקְּבָרִים אַחֲרֵי שֶׁהוּא קָם, נִכְנְסוּ לְעִיר הַקֹּדֶשׁ וְנִרְאוּ לְרַבִּים.
[21/06/2023, 12:11:41] ~ Steven A.B: גופות רבות זה לא רבבות, הם קמו כדי להיות עדים, אבל זאת לא התקומה המובטחת מהמתים
[21/06/2023, 12:12:05] ~ עופר מארצנו לעצמנו: נתפשר על 60
[21/06/2023, 12:12:10] ~ DO RO: זכריה ט פס’9 מתאים
בנות ירושלים הכוונה דווקא לאומה כולה , אנשי ירושלים שדחו את הנביאים בעבר וכעת , גם את ישוע
מתאים לתחנה 8 בויה דולורוזה
[21/06/2023, 12:12:27] ~ Steven A.B: אלישע, במותו, הקים מתים, אז ישוע בתחייתו הקים הרבה מתים.
[21/06/2023, 12:21:22] Itamar Ben David: בת ציון כן, אבל פה הוא מדבר אל בנות ירושלים שלדעתי זורק אותנו לשיר השירים. לא בלתי אפשרי שזה זכריה
[21/06/2023, 12:27:56] ~ DO RO: גִּילִי מְאֹד בַּת-צִיּוֹן, הָרִיעִי בַּת יְרוּשָׁלִַם, הִנֵּה מַלְכֵּךְ יָבוֹא לָךְ, צַדִּיק וְנוֹשָׁע הוּא; עָנִי וְרֹכֵב עַל-חֲמוֹר, וְעַל-עַיִר בֶּן-אֲתֹנוֹת. י וְהִכְרַתִּי-רֶכֶב מֵאֶפְרַיִם, וְסוּס מִירוּשָׁלִַם, וְנִכְרְתָה קֶשֶׁת מִלְחָמָה, וְדִבֶּר שָׁלוֹם לַגּוֹיִם; וּמָשְׁלוֹ מִיָּם עַד-יָם, וּמִנָּהָר עַד-אַפְסֵי-אָרֶץ
[21/06/2023, 12:29:06] Itamar Ben David: אני שם לב שהחלק של פסוק י לא התקיים בימי ישוע
[21/06/2023, 12:34:10] ~ Tal Bass: This message was deleted.
[21/06/2023, 12:34:32] ~ Tal Bass: תודה על המראי מקום.
רק עדיין לא קוראים שם שיוסף השתלט על קבר של בעלים אחרים.
3 בשורות לא כותבים ישירות שהקבר היה שייך ליוסף מרמתים (אך גם לא למישהו אחר), ובשורה אחת אומרת בבירור שהקבר היה שייך לו.
אבל שים לב שבשום בשורה לא כתוב שהקבר הוא של בעלים אחרים.
אלו המראי מקום שכתבת:
יוחנן 19:41
בַּמָּקוֹם שֶׁנִּצְלַב יֵשׁוּעַ הָיָה גַּן וּבַגַּן קֶבֶר חָדָשׁ שֶׁעוֹד לֹא הֻנַּח בּוֹ אִישׁ.
מרקוס 15:46
יוֹסֵף קָנָה סָדִין. הוּא הוֹרִיד אוֹתוֹ וְעָטַף אוֹתוֹ בַּסָּדִין, הִנִּיחוֹ בְּקֶבֶר חָצוּב בְּסֶלַע וְגָלַל אֶבֶן עַל פִּי הַקֶּבֶר
לוקס 23:53
אַחֲרֵי שֶׁהוֹרִידָהּ עָטַף אוֹתָהּ בְּסָדִין וְהִנִּיחָהּ בְּקֶבֶר חָצוּב בְּסֶלַע, שֶׁעַד אָז לֹא הֻנַּח בּוֹ אִישׁ.
ואני מוסיף את מתי 27:59-60
יוֹסֵף לָקַח אֶת הַגּוּפָה, עָטַף אוֹתָה בְּסָדִין נָקִי 60 וְהִנִּיחַ אוֹתָהּ *בְּקִבְרוֹ* הֶחָדָשׁ שֶׁלּוֹ אֲשֶׁר חָצַב בַּסֶּלַע.
לגבי הנקודה השנייה שלך-
במתי ה”כך היהודים מאמינים עד היום” מתייחס לסיפור שבדו ראשי הכהנים והזקנים על היעלמות גופו של ישוע מהקבר. הם היו צריכים לשלם כדי שיגידו שזה מה שקרה, אז לפחות מהמקור בברית החדשה- הסיפור הוא תחייה, לא לקיחת גופה.
[21/06/2023, 12:44:25] ~ DO RO: זה נכון
בכל הבשורות מוזכר יוסף האיש העשיר והמכובד הזה (ודאי לא היה צריך לקחת , המילה לגנוב בטח לא מתאימה , כוך שמישהו אחר חפר לקברו) ,שהכין את הקבר לעצמו וטרם עשו בו שימוש. הרבה יותר פרטים על האיש ועל הקבר מוצאים בבשורה של ניקודמוס החיצונית , שמאששים לגמרי את הנושא .והרי מסורות נתקבעו לא רק על פי הכתוב בברית החדשה
[21/06/2023, 13:00:07] ~ DO RO: ובכך כך התמלאה נבואתו של ישעיה פרק נג: ט וַיִּתֵּן אֶת-רְשָׁעִים קִבְרוֹ, וְאֶת-עָשִׁיר בְּמֹתָיו; עַל לֹא-חָמָס עָשָׂה, וְלֹא מִרְמָה בְּפִיו.
[21/06/2023, 13:05:19] ~ Albert: image omitted
[21/06/2023, 13:19:53] Itamar Ben David: אלברט אפ יש לך קישור לספר ואפשרויות רכישה זה עדיף כי אין לנו אפשרות לשמור תמונות גם בפרוטוקול של הקבוצה באתר האינטרנט
[21/06/2023, 13:35:18] ~ עופר מארצנו לעצמנו: באיזו מערכת משפט? 🙂
[21/06/2023, 13:44:23] ~ Albert: בחפץ לב… הרי הקישור: https://www.ha-gefen.org.il/he/%D7%9E%D7%95%D7%A6%D7%A8/%d7%a2%d7%95%d7%a8%d7%9a-%d7%93%d7%99%d7%9f-%d7%9e%d7%95%d7%9b%d7%99%d7%97-%d7%a9%d7%99%d7%a9%d7%95%d7%a2-%d7%a7%d7%9d-%d7%9c%d7%aa%d7%97%d7%99%d7%99%d7%94-%d7%92%d7%99%d7%9d-%d7%99%d7%a2%d7%a7/
[21/06/2023, 14:00:29] ~ Steven A.B: זה נכון, על פי הפרשנות שלנו, החלק הראשון של הפסוק מדבר על ההגעה הראשונה של המשיח, ואילו החלק השני זאת ההגעה השנייה.
איפה עוד ניתן ליראות את זה?
שימו לב לכך שישוע מצטט בלוקס ד’ את ישעיהו ס”א “לקרוא שנת רצון לה'” ועצר, מדוע הוא לא השלים את “ויום נקם לאלוהינו”?
מפני שישוע בא לפני אלפיים שנה ‘לקרוא שנת רצון לה'” אבל זה עדיין לא “יום נקם לאלוהינו”, זה יגיע בהגעה השנייה שלו.
[21/06/2023, 18:41:33] ~ Steven A.B: אני רוצה לדבר על פרוכת ההיכל שנקרעה לשניים.
כתוב:
“וַיְגָרֶשׁ אֶת־הָאָדָם וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן־עֵדֶן אֶת־הַכְּרֻבִים וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת לִשְׁמֹר אֶת־דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים” (בראשית ג 24)
כלומר, האדם גורש מזרחה ואלוהים שם את הכרובים ממזרח לגן על מנת למנוע מאדם לשוב לגן.
הכניסה למקדש חייבת להיות ממזרח למערב, ומה שמפריד בין הקודש לקודש הקודשים זו הפרוכת שעליה ארגו כרובים. מה שאומר שהמקדש הוא בעצם דגם של גן עדן.
כשישוע מת על הצלב הוא בעצם כיפר על חטא האנושות, החטא שבגינו לאדם נאסר להיכנס לגן עדן, על כן, הכרובים שניצבו מזרחית לגן הוסרו. הפרוכת מסמלת את הכרובים ואת המחסום לתוך הגן ועכשיו יש לנו גישה חופשית לתוך קודש הקודשים שהיא בעצם גן עדן.
[21/06/2023, 18:44:21] ~ נעמי ארליך קופרמן: אני חושבת שכוחותיו האלוהיים הקימו אותו.
[21/06/2023, 19:10:30] Itamar Ben David: ישוע מדבר על חורבן המקדש ולא על קריעת הפרוכת ופתיחת הפתח לגן עדן. כמו כן היסטורית קודש הקודשים נותר עזובה מאות שנים בעוד שקודש קודשים חדש – קיברו של ישוע היכן שלא יהיה- הפך לדביר חדש. אם כך האם קיברו של ישוע הוא מקום גן עדן? השער לגן עדן? או שמא הר המוריה
[21/06/2023, 19:10:34] Itamar Ben David: שעה לסיום
[21/06/2023, 19:10:57] Itamar Ben David: סטיבן כשהספר שלך יוצא- נא להעביר קישור לקבוצה כמובן
[21/06/2023, 19:14:00] ~ Steven A.B: הפרשנות של הברית החדשה היא שמזמור כ”ב בתהילים מדבר על התחושות של המשיח בזמן הצליבה. לא סתם ישוע מצטט את תחילת המזמור ‘אלי אלי למה עזבתני?’.
בנוסח המסורה יש פסוק שאומר: כארי ידי ורגלי
קשה להבין מה זה אומר, הידיים והרגליים שלי הם כמו אריה?
אבל במגילות הקומראן, שנכתבו לפני ישוע, שם כתוב ‘כרו ידי ורגלי’, מה זה ‘כרו’? מלשון כרייה, על כן בתרגום לאנגלית כתוב ‘פירס’
[21/06/2023, 19:14:01] ~ Eitan: אתה יוצא מנקודת הנחה שכל מה שכתוב אמת היסטורית? אם כן אין אפשרות לקריאה ביקורתית בה אני חסיד.
השאלה של מי היה הקבר או יותר נכון של מי לא היא לא בעיני חשובה לכשעצמה, אלא יכולה לתרום להבנת סיפור “התחיה” בקריאה ביקורתית למי שמאמין שאין תחיית מתים, ובכלל בעלי השקפה רציונלית ולא אמונית.
גם לא מדובר בלשער סתם דברים אלא מתוך הטקסט להבין מה סביר בסיפור מחוץ לאג’נדה התאולוגית של העורכים.
אז האם סביר שהמשפחה לקחה את הגופה לגליל? התשובה היא כן והיא נתמכת בטקסט.
1. בשלוש בשורות מתוך 4 יוסף מניח את גופת ישו “בְּקֶבֶר חָצוּב בְּסֶלַע, שֶׁעַד אָז לֹא הֻנַּח בּוֹ אִישׁ.”
מה יותר סביר להבין מזה? שהקבר של יוסף או של מישהו אחר?
כן מתי ציין שיוסף איש עשיר ושהקבר היה שלו. מאחר והוא יוצא מן הכלל אפשר לנתח למה? ראשית אם היה כזה עשיר סביר שהיה רוכש לו חלקה בהר הזיתים, שם נקברים העשירים, ולא בגולגותא בה מוצאים להורג ע”י הרומאים.
כיוצא מן הכלל ומאוחר למרקוס ממנו הושפע, ושלא משייך את הקבר ליוסף, סביר להציע שמתי חיפש פתרון לבעיה ולכן התאור של יוסף עשיר והבעלים.
להסתמך על ניקודמוס? הוא כתב במאה הרביעית… ומאיפה ידע? ממרקוס. טענה סיבובית… העניין מחזק את העובדה שהקבר היה שייך לבעלים אחרים. אבל דווקא העובדה אם אכן, שניקודמוס מצייר כך את יוסף מראה שהייתה בעיה וצורך לענות עליה.
ומה הבעיה אם הקבר שייך לאדם שלישי? שגופת ישוע לא יכולה להשאר שם.
כלומר לא רק שהמשפחה רוצה את הגופה אלא שהקבר שייך לבעלים שלא רוצים בגופה. יש כוח מושך וכוח דוחף אך הגליל. מקובל שמפשחה רוצים לקבור את יקיריהם קרוב אליהם.
מאיפה לטעון שהמשפחה לקחה את הגופה? מסיפור הבדיה של מתי. מה שבולט במתי זה ש – 50 שנה אחרי האירוע “היהודים מאמינים שהגופה נלקחה ע”י תומכיו”, ואפשר לומר עד עצם היום הזה ב 2023… באופן מובהק שני האלמנטים מצביעים על התסריט של “גניבת הגופה”. מי בדה מה בסיפור של מתי, כל אחד ישפוט
[21/06/2023, 19:18:11] ~ Steven A.B: לא מה פיתאום!
המקדש הוא רק סמל, צל, הרי זה לא שכולנו נדחס לתוך 4 אמות מרובעות של קודש הקודשים, וגם לא יהיה מקום פיזית לכל הנושעים בתוך הר ציון, אלא שמדובר בסמל שמקשר אותנו לירושלים של מעלה. לקבר של ישוע אין שום חשיבות, הקבר ריק, תפקידו של הקבר נגמר.
[21/06/2023, 19:21:03] Itamar Ben David: יפה אז נשים במד את הקבר הקדוש. בימות המשיח המקדש עצמו יתרחב מאוד אבל גם אז אנשים לא נכנסים לקודש הקודשים מלבד הכהן הגדול (קודש הקודשים הוא עשר אמות על עשר אמות אגב) אז גם לפי זכריה י״ד- העמים מגיעים לירושלים. פשוט וקל. העמים בגופם שלהם בעת הביקור שלהם מרחיבים את ירושלים בדעת אלוהים שלהם. אין ממש צורך בכניסה לדביר או משהו כזה
[21/06/2023, 19:21:19] Itamar Ben David: *בצד
[21/06/2023, 19:23:48] Itamar Ben David: תראה כמה חיות יש בתהילים כ״ב. כארי מכוון לאויבים של דוד המלך לא שהידיים שלו הם אריה
[21/06/2023, 19:23:51] Itamar Ben David: סְבָבוּנִי, פָּרִים רַבִּים; אַבִּירֵי בָשָׁן כִּתְּרוּנִי.
יד פָּצוּ עָלַי פִּיהֶם; אַרְיֵה, טֹרֵף וְשֹׁאֵג.
טו כַּמַּיִם נִשְׁפַּכְתִּי– וְהִתְפָּרְדוּ, כָּל-עַצְמוֹתָי:
הָיָה לִבִּי, כַּדּוֹנָג; נָמֵס, בְּתוֹךְ מֵעָי.
טז יָבֵשׁ כַּחֶרֶשׂ, כֹּחִי, וּלְשׁוֹנִי, מֻדְבָּק מַלְקוֹחָי; וְלַעֲפַר-מָוֶת תִּשְׁפְּתֵנִי.
יז כִּי סְבָבוּנִי, כְּלָבִים: עֲדַת מְרֵעִים, הִקִּיפוּנִי; כָּאֲרִי, יָדַי וְרַגְלָי.
יח אֲסַפֵּר כָּל-עַצְמוֹתָי; הֵמָּה יַבִּיטוּ, יִרְאוּ-בִי.
יט יְחַלְּקוּ בְגָדַי לָהֶם; וְעַל-לְבוּשִׁי, יַפִּילוּ גוֹרָל.
כ וְאַתָּה יְהוָה, אַל-תִּרְחָק; אֱיָלוּתִי, לְעֶזְרָתִי חוּשָׁה.
כא הַצִּילָה מֵחֶרֶב נַפְשִׁי; מִיַּד-כֶּלֶב, יְחִידָתִי.
כב הוֹשִׁיעֵנִי, מִפִּי אַרְיֵה; וּמִקַּרְנֵי רֵמִים עֲנִיתָנִי.
[21/06/2023, 19:24:21] Itamar Ben David: תביא צילום של מגילת קומראן תהילים כ״ב אני מתקשה להאמין שהשמיטו שם א’ אבל אשמח ללמוד
[21/06/2023, 19:24:38] ~ Alex Gutman: מעניין. גם הרב יעקב מדן מדבר על קשר בין הכרובים בגן עדן לכרובים שעל הפרוכת.
[21/06/2023, 19:24:58] ~ Alex Gutman: “וכשם ששומרים שני הכרובים את הדרך לעץ החיים, לתורה שנאמר בה “עץ חיים היא למחזיקים בה”, כך שומרים הם את הדרך לצנצנת המן, לעץ אשר בתוך הגן, עץ החיטה, עץ הלחם. אותו עץ שמשעה שקלקל בו אדם הראשון הפך לעשב השדה בקללתו של אדם, ומאז אוכל האדם את החיטה כעשב ולא כפרי העץ.”
[21/06/2023, 19:25:51] Itamar Ben David: זה מובן לגמרי. הדביר הוא חלק מהיום השמיני הוא כפי שהרב שרקי מכנה ״השגרירות של האלוהים בעולם״. ממש הגיוני.
[21/06/2023, 19:27:17] Itamar Ben David: כרייה אפשר לתרגם בתור נעיצת מסמר? תן לי לחשוב על זה.
[21/06/2023, 19:28:26] Itamar Ben David: מה זה כרה אוזן? לנעוץ מסמר באוזן? לשים עגיל?
[21/06/2023, 19:28:57] Itamar Ben David: האקדמיה ללשון עברית לא מסכימה איתך בינתיים.
[21/06/2023, 19:29:21] Itamar Ben David: כמובן כרה לשון לחפור…
[21/06/2023, 19:31:12] ~ Steven A.B: יש המשיח בעצמו, שהוא בעצמו התגלמות האל, כיסאו יהיה בהר ציון, אז כולם יבואו אליו, הוא עצמו עץ החיים, כנאמר: אני החיים והתחייה
[21/06/2023, 19:32:22] Itamar Ben David: או שפשוט- המקדש של יחזקאל הוא כיסאו של אלוהים, והמשיח הוא הכהן הגדול של אותם ימים לצד מלך ישראל מבית דוד
[21/06/2023, 19:33:22] Itamar Ben David: זכריה ד: וָאַ֖עַן וָֽאֹמַ֣ר אֵלָ֑יו מַה־שְּׁנֵ֤י הַזֵּיתִים֙ הָאֵ֔לֶּה עַל־יְמִ֥ין הַמְּנוֹרָ֖ה וְעַל־שְׂמֹאולָֽהּ׃ יב וָאַ֣עַן שֵׁנִ֔ית וָֽאֹמַ֖ר אֵלָ֑יו מַה־שְׁתֵּ֞י שִׁבְּלֵ֣י הַזֵּיתִ֗ים אֲשֶׁר֙ בְּיַ֗ד שְׁנֵי֙ צַנְתְּר֣וֹת הַזָּהָ֔ב הַֽמְרִיקִ֥ים מֵֽעֲלֵיהֶ֖ם הַזָּהָֽב׃ יג וַיֹּ֤אמֶר אֵלַי֙ לֵאמֹ֔ר הֲל֥וֹא יָדַ֖עְתָּ מָה־אֵ֑לֶּה וָֽאֹמַ֖ר לֹ֥א אֲדֹנִֽי׃ יד וַיֹּ֕אמֶר *אֵ֖לֶּה שְׁנֵ֣י בְנֵֽי־הַיִּצְהָ֑ר הָעֹֽמְדִ֖ים עַל־אֲד֥וֹן כָּל־הָאָֽרֶץ׃*
[21/06/2023, 19:33:35] Sivan Jeret: ראיתי פעם תוכנית
שמדברת על זה שהמקדש הראשון היה סוג של דימוי של גן העדן
[21/06/2023, 19:34:04] Alon Navon Tour Guide: סטיבן זו תזה מעניינת מאד.
[21/06/2023, 19:34:32] Itamar Ben David: תביא קישור סיון
[21/06/2023, 19:34:52] Sivan Jeret: מבטיח להביא קישור שאם אמצא אותו
[21/06/2023, 19:36:08] Itamar Ben David: יש לך 45 דקות
[21/06/2023, 19:36:09] Itamar Ben David: חחחח
[21/06/2023, 19:36:52] Sivan Jeret: GIF omitted
[21/06/2023, 19:37:37] Sivan Jeret: הינה הקישור ותראו את הקשר אל הנחש והחשיבות שלו צפייה נעימה
https://www.dailymotion.com/video/x2kwlx6
[21/06/2023, 19:46:08] Itamar Ben David: סטיבן אשמח לשמוע את גישתך ואם יש עוד נוצרים ומשיחיים שיכולים לפרט- תבוא עליכם הברכה: אתה לא לוקח קבוצות לכנסיית הקבר ולגן הקבר? אם כן- איך אתה מציג את המקומות האלה- ואם לא- מה הסיבות ואיך זה מתקבל? תודה.
[21/06/2023, 19:46:24] ~ עופר מארצנו לעצמנו: זו תאוריה שלא נסמכת על הכתוב. מדוע בכלל להרחיק עד הגליל? הכתוב מדגיש שהקבר ממש קרוב לצליבה בגלל שהשבת קריבה….
[21/06/2023, 19:46:30] Itamar Ben David: הארכה של חצי שעה, כי נראה לי שכולנו מאוד ניתרם ללמוד את זה
[21/06/2023, 19:49:25] ~ עופר מארצנו לעצמנו: תלוי בכל קבוצה נוצרית והגישה שלה. יש שירצו מאוד להיכנס לכנסיית הקבר ולו בגלל שזו הדעה המקובלת וההסטורית כמיקום גיאוגרפי. יש שילכו רק לגן הקבר כי או שזה בעיניהם מיקום הסטורי נכון יותר או כי פשוט אפשר לראות בעיניים גן וקבר ולחוש … ויש שיראו בהכל רק תפאורה כי באמת בסוף הקבר ריק….
[21/06/2023, 19:49:59] Itamar Ben David: מה רע בקבר בקפלה הסורית?
[21/06/2023, 19:51:09] ~ עופר מארצנו לעצמנו: הכי אהבתי פסטור משעשע שהעמיד את הקבוצה מול כנסיית הקבר, נתן הנחיות: אתם תראו תור מאוד ארוך . למה אנשים עומדים שם? אין לי מושג. האם הם רואים שם משהו? לא. אז למה הם שם? אני לא יודע! יש לכם רבע שעה. צאו לדרך! 🤣
[21/06/2023, 19:51:15] ~ Steven A.B: תיראה, אני מדריך אך ורק פרוטסטנטים/אווננגליסטים, אז לי יש רק את גן הקבר ולעיתים נדירות גם כנסיית הקבר כי חלק מהם מבינים שיש יותר סיכוי שזה היה כנסיית הקבר. החוויה בגן הקבר או בכנסיית הקבר צריכה להיות 2 דברים: 1. חוויה לימודית, כלומר, להבין יותר טוב את הכתובים 2. התייחדות עם מותו ותחייתו של ישוע. אני אומר להם בפירוש: רוב הסיכויים שישוע לא נקבר כאן, ועדיין הם עושים שם סעודת האדון והם אומרים: אנחנו חוגגים את תחייתו של ישוע בירושלים, אם זה בקבר הזה או בקבר דומה לו.
[21/06/2023, 20:07:19] ~ בנצי: ~ בנצי left
[21/06/2023, 20:03:24] ~ DO RO: התייחסות קצרה למימד הקוסמי של אירועים שמלווים את הצליבה של ישוע.
החשכה הגדולה שארכה כשלוש שעות, משעת הצהרים ועד השעה שלוש – מדובר בליקוי חמה , אם לחשב לפי מרקוס (15:25) ישוע היה על הצלב שש שעות, שלוש הראשונות באור רגיל , שלוש אחרונות שרוי באפלה עמוקה ביטוי לדרמה הגדולה , לזעם אלוהי, לאבל של היקום על מותו של ישוע על הצלב, סימן המבשר כיצד ייראה הקץ. אבל נראה שאכן מדובר בליקוי חמה ארוך במיוחד (שלוש שעות) . כמה מאבות הכנסיה המוקדמים, אוריגנס ואוסביוס ציטטו את ההיסטוריון הרומי בשם פלגון שציין בכרוניקה שלו , ליקוי חמה יוצא דופן באורכו ועוצמתו בדיוק בתקופה זאת וגם רעידת אדמה חזקה. אותו היסטוריון משתמש באותו תואר ” בשעה השישית של היום, היום הפך ללילה, כוכבי השמיים נצפו והאדמה רעדה.” דומה למה שמוזכר באוונגליונים הסינופטיים ובעוד כמה ספרים אפוקריפיים .
ההיבט דרמטי הנוסף הוא קריעת הפרוכת מיד עם מותו של ישוע על הצלב (לצד שורה של ארועים דרמטיים נוספים). מבחינה תיאולוגית יש המפרשים את הארוע כסופה של הברית הישנה וקרבנות בעלי החיים, וראשיתה של הברית החדשה . באיגרת אל העבריים 10 ‘ הדימוי של פאולוס לפרוכת היא בשרו של ישוע :20 דֶּרֶךְ חָדָשׁ וָחָי אֲשֶׁר חִדֵּשׁ לָנוּ בַּפָּרֹכֶת הִיא בְשָׂרוֹ׃ . מעתה דרכו של המאמין אל האל ישירה באמצעות האמונה הנוצרית. בנוסף, הדבר מוכיח כי האל לא שוכן במקדשים מעשי יד אדם. הדגש באוונגליונים על כך שהפרוכת נקרעה מלמעלה למטה, מציינת כי הקריעה נעשתה ע”י האל מן השמיים ולא ע”י האדם, שעל הארץ .
באופן סימבולי במקום הפרוכת שנקרעה , הופיע בכנסיה האורתודוכסית המזרחית מסך האיקונות- האיקונוסטזיס. בכנסיה האורתודכסית הרומנית למשל, משתמשים במילה היוונית לפרוכת Katapetasma כדי לציין את קיר האיקונות
[21/06/2023, 20:07:57] ~ DO RO: Significance of the Tearing of the Temple Curtain.pdf • 6 pages document omitted
[21/06/2023, 20:27:01] Itamar Ben David: דולי תודה. כמה הערות קטנות: גם ביהדות אך אחד לא חושב שאלוהים שוכן במקדש (שיכנתי שמי שם), דווקא היה לי עד כה הרושם שהדרך של המאמין אל האל נחסמה בעקבות הנצרות ובין המאמין לאב עומד ישוע.
[21/06/2023, 20:27:55] Itamar Ben David: חברים נזכיר לכם שקישורים נשמרים בפרוטוקול באתר. מותר לשתף תמונות מאמרים ועוד- אבל תכלס באתר תראו רק קישורים (וגם אותם צריך להעתיק ולהדביק לדפדפן כדי להשתמש בהם).
[21/06/2023, 20:28:19] ~ DO RO: ראה את המאמר שהוספתי מסביר היטב בתמצות
[21/06/2023, 20:28:27] Sivan Jeret: דולי מאוד מעניין תודה
בקשר לפרוכת בכנסייה הסורית (אשורית) סנט. מרקוס בירושלים אפשר לראות כי ישנה פרוכת שהמשמשת כסוג של כאיקונוסטזיס
[21/06/2023, 20:29:00] Sivan Jeret: בלי נדר אנסה לצלם אותה מחר