ברית חדשה יומי - מורי דרך לומדים יחד

פרוטוקול קבוצת לימוד של הברית החדשה
מטעם אגודת מורי הדרך ובחסות אתר בדרך למורה דרך.

לוקס – פרק ז'

לְאַחַר שֶׁהִשְׁמִיעַ אֶת כָּל דְּבָרָיו אֵלֶּה בְּאָזְנֵי הָעָם, נִכְנַס אֶל כְּפַר נַחוּם. 2 אוֹתָהּ עֵת הָיָה עַבְדּוֹ שֶׁל שַׂר מֵאָה אֶחָד חוֹלֶה וְנוֹטֶה לָמוּת, וְהָעֶבֶד הָיָה יָקָר לוֹ מְאֹד. 3 כֵּיוָן שֶׁשָּׁמַע עַל־אוֹדוֹת יֵשׁוּעַ, שָׁלַח אֵלָיו אֲנָשִׁים מִזִּקְנֵי הַיְּהוּדִים וּבִקֵּשׁ מִמֶּנּוּ לָבוֹא לְהַצִּיל אֶת עַבְדּוֹ. 4 בְּבוֹאָם אֶל יֵשׁוּעַ הִפְצִירוּ בּוֹ מְאֹד וְאָמְרוּ: “רָאוּי הוּא שֶׁתַּעֲשֶׂה לוֹ זֹאת, 5 מִשּׁוּם שֶׁהוּא אוֹהֵב אֶת עַמֵּנוּ וְהוּא בָּנָה לָנוּ אֶת בֵּית הַכְּנֶסֶת.”

6 יֵשׁוּעַ הָלַךְ אִתָּם, אַךְ כְּשֶׁהָיָה לֹא הַרְחֵק מִן הַבַּיִת שָׁלַח אֵלָיו שַׂר הַמֵּאָה אֶת יְדִידָיו לוֹמַר לוֹ, “אֲדוֹנִי, אַל תַּטְרִיחַ אֶת עַצְמְךָ, כִּי אֵינֶנִּי רָאוּי שֶׁתָּבוֹא בְּצֵל קוֹרָתִי. 7 מִשּׁוּם כָּךְ אַף לֹא חָשַׁבְתִּי עַצְמִי רָאוּי לָבוֹא אֵלֶיךָ. אֲבָל אֱמֹר נָא מִלָּה וְנַעֲרִי יִתְרַפֵּא. 8 הֲרֵי גַּם אֲנִי אִישׁ כָּפוּף לְמָרוּת וּכְפוּפִים לִי אַנְשֵׁי צָבָא, וְכַאֲשֶׁר אֲנִי אוֹמֵר לָזֶה, ‘עֲשֵׂה זֹאת’, הוּא עוֹשֶׂה.”

9 כַּאֲשֶׁר שָׁמַע יֵשׁוּעַ אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה הִתְפַּלֵּא עָלָיו. הוּא פָּנָה וְאָמַר אֶל הֶהָמוֹן הַהוֹלֵךְ אַחֲרָיו: “אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, אֲפִלּוּ בְּיִשְׂרָאֵל לֹא מָצָאתִי אֱמוּנָה כָּזֹאת.”

10 הַשְּׁלוּחִים שָׁבוּ אֶל הַבַּיִת וּמָצְאוּ אֶת הָעֶבֶד בָּרִיא. 11 לְמָחֳרָת הָלַךְ אֶל עִיר אֲשֶׁר שְׁמָהּ נָעִים, וְאִתּוֹ הָלְכוּ תַּלְמִידָיו וְהָמוֹן רַב. 12 הוּא הִתְקָרֵב אֶל שַׁעַר הָעִיר וְהִנֵּה מוֹצִיאִים מֵת אֲשֶׁר בֵּן יָחִיד הוּא לְאִמּוֹ הָאַלְמָנָה, וְקָהָל רַב מִן הָעִיר הוֹלֵךְ עִמָּהּ. 13 כְּשֶׁרָאָה אוֹתָהּ הָאָדוֹן נִכְמְרוּ רַחֲמָיו עָלֶיהָ וְאָמַר: “אַל תִּבְכִּי.” 14 הוּא נִגַּשׁ, נָגַע בַּמִּטָּה וְנוֹשְׂאֵי הַמִּטָּה נֶעֶמְדוּ. אָז אָמַר: “בָּחוּר, הֲרֵינִי אוֹמֵר לְךָ, קוּם!” 15 הַמֵּת יָשַׁב וְהֵחֵל לְדַבֵּר, וְיֵשׁוּעַ נָתַן אוֹתוֹ לְאִמּוֹ. 16 הַכֹּל נִתְמַלְּאוּ יִרְאָה וְהִלְּלוּ אֶת אֱלֹהִים בְּאָמְרָם: “נָבִיא גָּדוֹל קָם בְּקִרְבֵּנוּ, אֱלֹהִים פָּקַד אֶת עַמּוֹ.”

17 הַדָּבָר הַזֶּה עַל־אוֹדוֹתָיו הִתְפַּשֵּׁט בְּכָל יְהוּדָה וּבְכָל הָאֵזוֹר אֲשֶׁר מִסָּבִיב. 18 תַּלְמִידֵי יוֹחָנָן הוֹדִיעוּ לוֹ אֶת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה. 19 יוֹחָנָן קָרָא אֵלָיו שְׁנַיִם מִתַּלְמִידָיו וְשָׁלַח אוֹתָם אֶל הָאָדוֹן לִשְׁאֹל: “הַאִם אַתָּה הוּא אֲשֶׁר נוֹעַד לָבוֹא, אוֹ נְחַכֶּה לְאַחֵר?”

20 בְּבוֹאָם אֵלָיו אָמְרוּ הָאֲנָשִׁים: “יוֹחָנָן הַמַּטְבִּיל שָׁלַח אוֹתָנוּ אֵלֶיךָ לִשְׁאֹל הַאִם אַתָּה הוּא אֲשֶׁר נוֹעַד לָבוֹא, אוֹ נְחַכֶּה לְאַחֵר?” 21 בְּאוֹתָהּ עֵת רִפֵּא רַבִּים מִמַּחֲלוֹת, מִנְּגָעִים וּמֵרוּחוֹת רָעוֹת, וּלְעִוְרִים רַבִּים הֶעֱנִיק מְאוֹר עֵינַיִם.

22 הֵשִׁיב לָהֶם: “לְכוּ, וְהַגִּידוּ לְיוֹחָנָן אֶת אֲשֶׁר רְאִיתֶם וּשְׁמַעְתֶּם: עִוְרִים רוֹאִים, פִּסְחִים מְהַלְּכִים, מְצֹרָעִים מְטֹהָרִים, חֵרְשִׁים שׁוֹמְעִים, מֵתִים קָמִים, וַעֲנִיִּים מִתְבַּשְֹרִים. 23 וְאַשְׁרֵי מִי שֶׁלֹּא אֶהְיֶה לוֹ לְמִכְשׁוֹל.”

24 לְאַחַר שֶׁהָלְכוּ שְׁלִיחֵי יוֹחָנָן הֵחֵל יֵשׁוּעַ לְדַבֵּר אֶל הֲמוֹן הָעָם עַל־אוֹדוֹת יוֹחָנָן: “מַה יְצָאתֶם לַמִּדְבָּר לִרְאוֹת? קָנֶה מִתְנוֹעֵעַ בָּרוּחַ? 25 וּבְכֵן מַה יְצָאתֶם לִרְאוֹת? אִישׁ לָבוּשׁ בְּגָדִים מְעֻדָּנִים? הֲרֵי הַלּוֹבְשִׁים בְּגָדִים מְהֻדָּרִים וְחַיִּים בְּמוֹתָרוֹת, בְּאַרְמְנוֹת מְלָכִים הֵם נִמְצָאִים! 26 מַה בְּכָל זֹאת יְצָאתֶם לִרְאוֹת? נָבִיא? כֵּן, אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, אַף יוֹתֵר מִנָּבִיא. 27 זֶה הוּא אֲשֶׁר כָּתוּב עָלָיו, ‘הִנְנִי שֹׁלֵחַ מַלְאָכִי לְפָנֶיךָ וּפִנָּה דַּרְכְּךָ לְפָנֶיךָ’. 28 אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, אֵין אִישׁ בִּילוּדֵי אִשָּׁה גָּדוֹל מִיּוֹחָנָן, אַךְ הַקָּטֹן בְּמַלְכוּת הָאֱלֹהִים גָּדוֹל מִמֶּנּוּ.”

29 כָּל הָעָם אֲשֶׁר שָׁמְעוּ, וְגַם הַמּוֹכְסִים, הִכִּירוּ בְּצִדְקַת אֱלֹהִים וְנִטְבְּלוּ בִּטְבִילַת יוֹחָנָן. 30 אוּלָם הַפְּרוּשִׁים וּבַעֲלֵי הַתּוֹרָה לֹא נִטְבְּלוּ אֶצְלוֹ וּבְכָךְ שָׂמוּ לְאַל אֶת תָּכְנִית הָאֱלֹהִים לְמַעֲנָם.

31 “אִם כֵּן לְמִי אַשְׁוֶה אֶת אַנְשֵׁי הַדּוֹר הַזֶּה, וּלְמִי הֵם דּוֹמִים? 32 דּוֹמִים הֵם לִילָדִים הַיּוֹשְׁבִים בַּחֲצַר הַשּׁוּק וְקוֹרְאִים אֶל חַבְרֵיהֶם בְּקוֹל: ‘חִלַּלְנוּ לָכֶם בַּחֲלִילִים וְלֹא רְקַדְתֶּם, קוֹנַנּוּ לָכֶם קִינָה וְלֹא בְּכִיתֶם’. 33 כִּי בָּא יוֹחָנָן הַמַּטְבִּיל, לֶחֶם לֹא אָכַל וְיַיִן לֹא שָׁתָה, וְאַתֶּם אוֹמְרִים ‘שֵׁד בּוֹ’. 34 בָּא בֶּן־הָאָדָם וְהוּא אוֹכֵל וְשׁוֹתֶה, וְאַתֶּם אוֹמְרִים ‘הִנֵּה אִישׁ זוֹלֵל וְסוֹבֵא, יְדִיד הַמּוֹכְסִים וְהַחוֹטְאִים’. 35 אָכֵן, צִדְקָתָהּ שֶׁל הַחָכְמָה הוּכְחָה בְּכָל בָּנֶיהָ.” 36 אַחַד הַפְּרוּשִׁים בִּקֵּשׁ מִיֵּשׁוּעַ כִּי יִסְעַד אִתּוֹ. הוּא נִכְנַס לְבֵית הַפָּרוּשׁ וְהֵסֵב שָׁם. 37 וְהִנֵּה אִשָּׁה חוֹטֵאת מִן הָעִיר, שֶׁיָּדְעָה כִּי הוּא מֵסֵב בְּבֵית הַפָּרוּשׁ, הֵבִיאָה פַּךְ שֶׁמֶן בֹּשֶׂם. 38 הִיא הִתְקָרְבָה מֵאָחוֹר וְרָכְנָה לְרַגְלָיו כְּשֶׁהִיא בּוֹכָה, וּבְדִמְעוֹתֶיהָ הֵחֵלָּה לְהַרְטִיב אֶת רַגְלָיו. אַחֲרֵי כֵן נִגְּבָה אוֹתָן בְּשַׂעֲרוֹת רֹאשָׁהּ, נִשְּׁקָה אֶת רַגְלָיו וּמָשְׁחָה אוֹתָן בְּשֶׁמֶן בֹּשֶׂם. 39 הַפָּרוּשׁ שֶׁהִזְמִינוֹ, כִּרְאוֹתוֹ אֶת הַנַּעֲשֶׂה, אָמַר בְּלִבּוֹ: “אִלּוּ הָיָה זֶה נָבִיא, הָיָה יוֹדֵעַ מִי הִיא וּמַה טִּיבָהּ שֶׁל הָאִשָּׁה הַנּוֹגַעַת בּוֹ – שֶׁהִיא אִשָּׁה חוֹטֵאת.”

40 פָּנָה אֵלָיו יֵשׁוּעַ וְאָמַר: “שִׁמְעוֹן, יֵשׁ לִי דָּבָר לוֹמַר לְךָ.”
אָמַר שִׁמְעוֹן: “דַּבֵּר, רַבִּי.”

41 “לְנוֹשֶׁה מְסֻיָּם הָיוּ שְׁנֵי בַּעֲלֵי חוֹב. הָאֶחָד הָיָה חַיָּב לוֹ חֲמֵשׁ מֵאוֹת דִּינָרִים, וְהַשֵּׁנִי חֲמִשִּׁים דִּינָרִים. 42 כֵּיוָן שֶׁלֹּא הִשִֹיגָה יָדָם לְשַׁלֵּם וִתֵּר לִשְׁנֵיהֶם. וְעַכְשָׁו, אֱמֹר נָא, מִי מִשְּׁנֵיהֶם יֹאהַב אוֹתוֹ יוֹתֵר?”

43 הֵשִׁיב שִׁמְעוֹן: “לְפִי דַּעְתִּי, זֶה שֶׁהַנּוֹשֶׁה וִתֵּר לוֹ יוֹתֵר.”
אָמַר יֵשׁוּעַ: “יָפֶה פָּסַקְתָּ.”

44 וּבִפְנוֹתוֹ אֶל הָאִשָּׁה אָמַר אֶל שִׁמְעוֹן: “אַתָּה רוֹאֶה אֶת הָאִשָּׁה הַזֹּאת? אֲנִי נִכְנַסְתִּי לְבֵיתְךָ וּמַיִם בִּשְׁבִיל רַגְלַי לֹא נָתַתָּ, אַךְ הִיא בְּדִמְעוֹתֶיהָ הִרְטִיבָה אֶת רַגְלַי וּבְשַׂעֲרוֹתֶיהָ נִגְּבָה אוֹתָן. 45 אַתָּה נְשִׁיקָה לֹא נָתַתָּ לִי, אַךְ הִיא מֵאָז שֶׁנִּכְנַסְתִּי לֹא חָדְלָה לְנַשֵּׁק אֶת רַגְלַי. 46 בְּשֶׁמֶן אֶת רֹאשִׁי לֹא מָשַׁחְתָּ, אַךְ הִיא בְּשֶׁמֶן בֹּשֶׂם מָשְׁחָה אֶת רַגְלַי. 47 עַל כֵּן אוֹמֵר אֲנִי לְךָ: נִסְלְחוּ לָהּ חֲטָאֶיהָ הָרַבִּים, כִּי רַבָּה אַהֲבָתָהּ. אֲבָל מִי שֶׁנִּסְלַח לוֹ מְעַט אוֹהֵב מְעַט.”

48 וְאֵלֶיהָ אָמַר: “נִסְלְחוּ לָךְ חֲטָאַיִךְ.”

49 הַמְסֻבִּים עִמּוֹ הֵחֵלּוּ לוֹמַר בְּלִבָּם: “מִי הוּא זֶה שֶׁגַּם סוֹלֵחַ עַל חֲטָאִים?” 50 הוֹסִיף וְאָמַר אֶל הָאִשָּׁה: “אֱמוּנָתֵךְ הוֹשִׁיעָה אוֹתָךְ, לְכִי לְשָׁלוֹם.”

[29/05/2023, 20:10:33] Itamar Ben David: *הַבְּשׂוֹרָה עַל־פִּי לוּקַס פֶּרֶק ז*
[29/05/2023, 20:10:34] Itamar Ben David: *1 לְאַחַר שֶׁהִשְׁמִיעַ אֶת כָּל דְּבָרָיו אֵלֶּה בְּאָזְנֵי הָעָם, נִכְנַס אֶל כְּפַר נַחוּם. 2 אוֹתָהּ עֵת הָיָה עַבְדּוֹ שֶׁל שַׂר מֵאָה אֶחָד חוֹלֶה וְנוֹטֶה לָמוּת, וְהָעֶבֶד הָיָה יָקָר לוֹ מְאֹד. 3 כֵּיוָן שֶׁשָּׁמַע עַל־אוֹדוֹת יֵשׁוּעַ, שָׁלַח אֵלָיו אֲנָשִׁים מִזִּקְנֵי הַיְּהוּדִים וּבִקֵּשׁ מִמֶּנּוּ לָבוֹא לְהַצִּיל אֶת עַבְדּוֹ. 4 בְּבוֹאָם אֶל יֵשׁוּעַ הִפְצִירוּ בּוֹ מְאֹד וְאָמְרוּ: “רָאוּי הוּא שֶׁתַּעֲשֶׂה לוֹ זֹאת, 5 מִשּׁוּם שֶׁהוּא אוֹהֵב אֶת עַמֵּנוּ וְהוּא בָּנָה לָנוּ אֶת בֵּית הַכְּנֶסֶת.”*
[29/05/2023, 20:10:34] Itamar Ben David: *6 יֵשׁוּעַ הָלַךְ אִתָּם, אַךְ כְּשֶׁהָיָה לֹא הַרְחֵק מִן הַבַּיִת שָׁלַח אֵלָיו שַׂר הַמֵּאָה אֶת יְדִידָיו לוֹמַר לוֹ, “אֲדוֹנִי, אַל תַּטְרִיחַ אֶת עַצְמְךָ, כִּי אֵינֶנִּי רָאוּי שֶׁתָּבוֹא בְּצֵל קוֹרָתִי. 7 מִשּׁוּם כָּךְ אַף לֹא חָשַׁבְתִּי עַצְמִי רָאוּי לָבוֹא אֵלֶיךָ. אֲבָל אֱמֹר נָא מִלָּה וְנַעֲרִי יִתְרַפֵּא. 8 הֲרֵי גַּם אֲנִי אִישׁ כָּפוּף לְמָרוּת וּכְפוּפִים לִי אַנְשֵׁי צָבָא, וְכַאֲשֶׁר אֲנִי אוֹמֵר לָזֶה, ‘עֲשֵׂה זֹאת’, הוּא עוֹשֶׂה.”*
[29/05/2023, 20:10:35] Itamar Ben David: *9 כַּאֲשֶׁר שָׁמַע יֵשׁוּעַ אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה הִתְפַּלֵּא עָלָיו. הוּא פָּנָה וְאָמַר אֶל הֶהָמוֹן הַהוֹלֵךְ אַחֲרָיו: “אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, אֲפִלּוּ בְּיִשְׂרָאֵל לֹא מָצָאתִי אֱמוּנָה כָּזֹאת.” 10 הַשְּׁלוּחִים שָׁבוּ אֶל הַבַּיִת וּמָצְאוּ אֶת הָעֶבֶד בָּרִיא.*
[29/05/2023, 20:10:36] Itamar Ben David: *11 לְמָחֳרָת הָלַךְ אֶל עִיר אֲשֶׁר שְׁמָהּ נָעִים, וְאִתּוֹ הָלְכוּ תַּלְמִידָיו וְהָמוֹן רַב. 12 הוּא הִתְקָרֵב אֶל שַׁעַר הָעִיר וְהִנֵּה מוֹצִיאִים מֵת אֲשֶׁר בֵּן יָחִיד הוּא לְאִמּוֹ הָאַלְמָנָה, וְקָהָל רַב מִן הָעִיר הוֹלֵךְ עִמָּהּ. 13 כְּשֶׁרָאָה אוֹתָהּ הָאָדוֹן נִכְמְרוּ רַחֲמָיו עָלֶיהָ וְאָמַר: “אַל תִּבְכִּי.” 14 הוּא נִגַּשׁ, נָגַע בַּמִּטָּה וְנוֹשְׂאֵי הַמִּטָּה נֶעֶמְדוּ. אָז אָמַר: “בָּחוּר, הֲרֵינִי אוֹמֵר לְךָ, קוּם!” 15 הַמֵּת יָשַׁב וְהֵחֵל לְדַבֵּר, וְיֵשׁוּעַ נָתַן אוֹתוֹ לְאִמּוֹ. 16 הַכֹּל נִתְמַלְּאוּ יִרְאָה וְהִלְּלוּ אֶת אֱלֹהִים בְּאָמְרָם: “נָבִיא גָּדוֹל קָם בְּקִרְבֵּנוּ, אֱלֹהִים פָּקַד אֶת עַמּוֹ.” 17 הַדָּבָר הַזֶּה עַל־אוֹדוֹתָיו הִתְפַּשֵּׁט בְּכָל יְהוּדָה וּבְכָל הָאֵזוֹר אֲשֶׁר מִסָּבִיב.*
[29/05/2023, 20:10:36] Itamar Ben David: *18 תַּלְמִידֵי יוֹחָנָן הוֹדִיעוּ לוֹ אֶת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה. 19 יוֹחָנָן קָרָא אֵלָיו שְׁנַיִם מִתַּלְמִידָיו וְשָׁלַח אוֹתָם אֶל הָאָדוֹן לִשְׁאֹל: “הַאִם אַתָּה הוּא אֲשֶׁר נוֹעַד לָבוֹא, אוֹ נְחַכֶּה לְאַחֵר?” 20 בְּבוֹאָם אֵלָיו אָמְרוּ הָאֲנָשִׁים: “יוֹחָנָן הַמַּטְבִּיל שָׁלַח אוֹתָנוּ אֵלֶיךָ לִשְׁאֹל הַאִם אַתָּה הוּא אֲשֶׁר נוֹעַד לָבוֹא, אוֹ נְחַכֶּה לְאַחֵר?” 21 בְּאוֹתָהּ עֵת רִפֵּא רַבִּים מִמַּחֲלוֹת, מִנְּגָעִים וּמֵרוּחוֹת רָעוֹת, וּלְעִוְרִים רַבִּים הֶעֱנִיק מְאוֹר עֵינַיִם. 22 הֵשִׁיב לָהֶם: “לְכוּ, וְהַגִּידוּ לְיוֹחָנָן אֶת אֲשֶׁר רְאִיתֶם וּשְׁמַעְתֶּם: עִוְרִים רוֹאִים, פִּסְחִים מְהַלְּכִים, מְצֹרָעִים מְטֹהָרִים, חֵרְשִׁים שׁוֹמְעִים, מֵתִים קָמִים, וַעֲנִיִּים מִתְבַּשְֹרִים. 23 וְאַשְׁרֵי מִי שֶׁלֹּא אֶהְיֶה לוֹ לְמִכְשׁוֹל.”*
[29/05/2023, 20:10:37] Itamar Ben David: *24 לְאַחַר שֶׁהָלְכוּ שְׁלִיחֵי יוֹחָנָן הֵחֵל יֵשׁוּעַ לְדַבֵּר אֶל הֲמוֹן הָעָם עַל־אוֹדוֹת יוֹחָנָן: “מַה יְצָאתֶם לַמִּדְבָּר לִרְאוֹת? קָנֶה מִתְנוֹעֵעַ בָּרוּחַ? 25 וּבְכֵן מַה יְצָאתֶם לִרְאוֹת? אִישׁ לָבוּשׁ בְּגָדִים מְעֻדָּנִים? הֲרֵי הַלּוֹבְשִׁים בְּגָדִים מְהֻדָּרִים וְחַיִּים בְּמוֹתָרוֹת, בְּאַרְמְנוֹת מְלָכִים הֵם נִמְצָאִים! 26 מַה בְּכָל זֹאת יְצָאתֶם לִרְאוֹת? נָבִיא? כֵּן, אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, אַף יוֹתֵר מִנָּבִיא. 27 זֶה הוּא אֲשֶׁר כָּתוּב עָלָיו, ‘הִנְנִי שֹׁלֵחַ מַלְאָכִי לְפָנֶיךָ וּפִנָּה דַּרְכְּךָ לְפָנֶיךָ’. 28 אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, אֵין אִישׁ בִּילוּדֵי אִשָּׁה גָּדוֹל מִיּוֹחָנָן, אַךְ הַקָּטֹן בְּמַלְכוּת הָאֱלֹהִים גָּדוֹל מִמֶּנּוּ.” 29 כָּל הָעָם אֲשֶׁר שָׁמְעוּ, וְגַם הַמּוֹכְסִים, הִכִּירוּ בְּצִדְקַת אֱלֹהִים וְנִטְבְּלוּ בִּטְבִילַת יוֹחָנָן. 30 אוּלָם הַפְּרוּשִׁים וּבַעֲלֵי הַתּוֹרָה לֹא נִטְבְּלוּ אֶצְלוֹ וּבְכָךְ שָׂמוּ לְאַל אֶת תָּכְנִית הָאֱלֹהִים לְמַעֲנָם.*
[29/05/2023, 20:10:38] Itamar Ben David: *31 “אִם כֵּן לְמִי אַשְׁוֶה אֶת אַנְשֵׁי הַדּוֹר הַזֶּה, וּלְמִי הֵם דּוֹמִים? 32 דּוֹמִים הֵם לִילָדִים הַיּוֹשְׁבִים בַּחֲצַר הַשּׁוּק וְקוֹרְאִים אֶל חַבְרֵיהֶם בְּקוֹל: ‘חִלַּלְנוּ לָכֶם בַּחֲלִילִים וְלֹא רְקַדְתֶּם, קוֹנַנּוּ לָכֶם קִינָה וְלֹא בְּכִיתֶם’. 33 כִּי בָּא יוֹחָנָן הַמַּטְבִּיל, לֶחֶם לֹא אָכַל וְיַיִן לֹא שָׁתָה, וְאַתֶּם אוֹמְרִים ‘שֵׁד בּוֹ’. 34 בָּא בֶּן־הָאָדָם וְהוּא אוֹכֵל וְשׁוֹתֶה, וְאַתֶּם אוֹמְרִים ‘הִנֵּה אִישׁ זוֹלֵל וְסוֹבֵא, יְדִיד הַמּוֹכְסִים וְהַחוֹטְאִים’. 35 אָכֵן, צִדְקָתָהּ שֶׁל הַחָכְמָה הוּכְחָה בְּכָל בָּנֶיהָ.”*
[29/05/2023, 20:10:38] Itamar Ben David: *36 אַחַד הַפְּרוּשִׁים בִּקֵּשׁ מִיֵּשׁוּעַ כִּי יִסְעַד אִתּוֹ. הוּא נִכְנַס לְבֵית הַפָּרוּשׁ וְהֵסֵב שָׁם. 37 וְהִנֵּה אִשָּׁה חוֹטֵאת מִן הָעִיר, שֶׁיָּדְעָה כִּי הוּא מֵסֵב בְּבֵית הַפָּרוּשׁ, הֵבִיאָה פַּךְ שֶׁמֶן בֹּשֶׂם. 38 הִיא הִתְקָרְבָה מֵאָחוֹר וְרָכְנָה לְרַגְלָיו כְּשֶׁהִיא בּוֹכָה, וּבְדִמְעוֹתֶיהָ הֵחֵלָּה לְהַרְטִיב אֶת רַגְלָיו. אַחֲרֵי כֵן נִגְּבָה אוֹתָן בְּשַׂעֲרוֹת רֹאשָׁהּ, נִשְּׁקָה אֶת רַגְלָיו וּמָשְׁחָה אוֹתָן בְּשֶׁמֶן בֹּשֶׂם. 39 הַפָּרוּשׁ שֶׁהִזְמִינוֹ, כִּרְאוֹתוֹ אֶת הַנַּעֲשֶׂה, אָמַר בְּלִבּוֹ: “אִלּוּ הָיָה זֶה נָבִיא, הָיָה יוֹדֵעַ מִי הִיא וּמַה טִּיבָהּ שֶׁל הָאִשָּׁה הַנּוֹגַעַת בּוֹ – שֶׁהִיא אִשָּׁה חוֹטֵאת.”*
[29/05/2023, 20:10:39] Itamar Ben David: *40 פָּנָה אֵלָיו יֵשׁוּעַ וְאָמַר: “שִׁמְעוֹן, יֵשׁ לִי דָּבָר לוֹמַר לְךָ.”*
*אָמַר שִׁמְעוֹן: “דַּבֵּר, רַבִּי.” 41 “לְנוֹשֶׁה מְסֻיָּם הָיוּ שְׁנֵי בַּעֲלֵי חוֹב. הָאֶחָד הָיָה חַיָּב לוֹ חֲמֵשׁ מֵאוֹת דִּינָרִים, וְהַשֵּׁנִי חֲמִשִּׁים דִּינָרִים. 42 כֵּיוָן שֶׁלֹּא הִשִֹיגָה יָדָם לְשַׁלֵּם וִתֵּר לִשְׁנֵיהֶם. וְעַכְשָׁו, אֱמֹר נָא, מִי מִשְּׁנֵיהֶם יֹאהַב אוֹתוֹ יוֹתֵר?” 43 הֵשִׁיב שִׁמְעוֹן: “לְפִי דַּעְתִּי, זֶה שֶׁהַנּוֹשֶׁה וִתֵּר לוֹ יוֹתֵר.” אָמַר יֵשׁוּעַ: “יָפֶה פָּסַקְתָּ.”*
[29/05/2023, 20:10:39] Itamar Ben David: *44 וּבִפְנוֹתוֹ אֶל הָאִשָּׁה אָמַר אֶל שִׁמְעוֹן: “אַתָּה רוֹאֶה אֶת הָאִשָּׁה הַזֹּאת? אֲנִי נִכְנַסְתִּי לְבֵיתְךָ וּמַיִם בִּשְׁבִיל רַגְלַי לֹא נָתַתָּ, אַךְ הִיא בְּדִמְעוֹתֶיהָ הִרְטִיבָה אֶת רַגְלַי וּבְשַׂעֲרוֹתֶיהָ נִגְּבָה אוֹתָן. 45 אַתָּה נְשִׁיקָה לֹא נָתַתָּ לִי, אַךְ הִיא מֵאָז שֶׁנִּכְנַסְתִּי לֹא חָדְלָה לְנַשֵּׁק אֶת רַגְלַי. 46 בְּשֶׁמֶן אֶת רֹאשִׁי לֹא מָשַׁחְתָּ, אַךְ הִיא בְּשֶׁמֶן בֹּשֶׂם מָשְׁחָה אֶת רַגְלַי. 47 עַל כֵּן אוֹמֵר אֲנִי לְךָ: נִסְלְחוּ לָהּ חֲטָאֶיהָ הָרַבִּים, כִּי רַבָּה אַהֲבָתָהּ. אֲבָל מִי שֶׁנִּסְלַח לוֹ מְעַט אוֹהֵב מְעַט.” 48 וְאֵלֶיהָ אָמַר: “נִסְלְחוּ לָךְ חֲטָאַיִךְ.” 49 הַמְסֻבִּים עִמּוֹ הֵחֵלּוּ לוֹמַר בְּלִבָּם: “מִי הוּא זֶה שֶׁגַּם סוֹלֵחַ עַל חֲטָאִים?” 50 הוֹסִיף וְאָמַר אֶל הָאִשָּׁה: “אֱמוּנָתֵךְ הוֹשִׁיעָה אוֹתָךְ, לְכִי לְשָׁלוֹם.”*
[30/05/2023, 7:57:36] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all participants to send messages to this group
[30/05/2023, 7:58:22] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! לוקאס פרק ז. שעתיים שאלות ותהיות בעשר והילך דיון פתוח. נזכיר שיש קבוצת קריאה ללא דיונים (קישור בתיאור הקבוצה). יום מוצלח לכולם!!!
[30/05/2023, 8:03:26] Itamar Ben David: ‎This message was deleted.
[30/05/2023, 8:04:31] Itamar Ben David: כמה חיילים רומים יש לנו בברית החדשה? אני מצליח לחשוב על שר המאה, על החייל שדקר את ישוע ועל קורנליוס. יש לנו עוד?
[30/05/2023, 8:06:23] Itamar Ben David: מפסוקים 2 ו 9 אני מבין ששר המאה וכנראה גם העבד שלי אינם יהודים אלא סוג של יראי השם/בני נוח כאלה. יש לנו עוד דוגמאות כאלה בברית החדשה? כלומר לא אנשים ששמעו שישוע מרפא והחליטו לעקוב אחריו, אלא אנשים שלכתחילה היו צמודים ליהודים ויש מי שמעיד עליהם (במקרה זה הזקנים) שהם כאלה.
[30/05/2023, 8:08:01] Itamar Ben David: כמדומני נעים זו נין לא? למה זה נחשב אזור ״יהודה״?
[30/05/2023, 8:15:26] Sivan Jeret: אל תשכח פונטיוס פילטויוס היה גם חייל רומאי הוא כיהן בתפקיד של פרייטור דרגה המקבילה כיום לגנרל….
[30/05/2023, 8:18:34] ~ Yigal Tzadka: היו גם החיילים ששמו את זר הקוצים, את אלה שחילקו את בגדיו, אלה ששיחקו, אלה שירדו לגת שמנא ועוד כהנה וכהנה.
[30/05/2023, 8:20:03] Itamar Ben David: אחדד את השאלה- כמה חיילים רומים צדיקים/חוזרים בתשובה יש לנו?
[30/05/2023, 8:46:13] ~ Ruth Ben-Ami: ‎~ Ruth Ben-Ami left
[30/05/2023, 10:39:14] Itamar Ben David: בהשוואה לפסוק 27 יש שינוי לעומת התנ״ך: הִנְנִי שֹׁלֵחַ מַלְאָכִי וּפִנָּה דֶרֶךְ לְפָנָי (מלאכי ג) כאשר נראה שהדברים מוסבים על ישוע כלומר המלאך מפנה דרך לפני ישוע שבקריאה זו משתמע שהוא עצמו אלוהים.
[30/05/2023, 10:43:38] Shira Harpaz Pomeranz: איפה אתה רואה יהודה?
[30/05/2023, 10:48:11] Itamar Ben David: פסוק 17
[30/05/2023, 10:53:15] Shira Harpaz Pomeranz: הכוונה לשם הפרובינקיה
[30/05/2023, 10:54:30] Itamar Ben David: ייתכן בהחלט
[30/05/2023, 10:54:50] Itamar Ben David: כי לפעמים כתוב ״בכל הגליל״
[30/05/2023, 11:11:11] ~ eliyahu milo Tour Guide: מתכוונים לאזור הפעילות שלו כתושב
[30/05/2023, 13:41:09] ~ DO RO: לשאלת החיילים הרומיים “הטובים” שמחליטים לאמץ את הדת החדשה

קורלניוס הצנטוריון שנחשב לגוי הראשון שאימץ את הנצרות (מעשי השליחים 10 : פס’ 5 ואילך)

לונגינוס הצנטוריון ששרת תחת פיקודו של פונטוס פילטוס שעבר לנצרות תחת הצלב אחרי שדקר את ישוע בצידו לוודא שהוא מת ושאין צורך לשבור את רגליו כפי שנהגו . הוא והכיר בכך שישוע הוא הוא אכן בן האלוהים ( מתי 27:54). אליו מצטרפים שניים מחבריו החיילים – הם נטבלים בידי האפוסטולים ועוזבים את הצבא. לונגינוס עצמו עוזב את יהודה וממשיך לשאת את הבשורה ולעשות נפשות בארץ מולדתו קפדוקיה. פילטוס שולח חיילים לתפוס את העריקים – וראשו של לונגינוס נשלח אל פילטוס בכך הופך לונגינוס עצמו למרטיר וקדוש.

סטפטון (שמו לא מוזכר באוונגליונים והופך לסטיבן במסורות מאוחרות יותר) החייל הרומי שנתן לישוע ספוג טבול במים וחומץ להרוות את צימאונו בעודו גוסס על הצלב (מתי 27:48, מרקוס 15:36,יוחנן 19:29 )
‎[30/05/2023, 13:41:31] ~ DO RO: ‎image omitted
[30/05/2023, 13:41:49] ~ DO RO: חיילים**
[30/05/2023, 14:15:29] ~ נורית ברעם: תודה רבה על המידע המפורט.👏
[30/05/2023, 14:34:27] Shira Harpaz Pomeranz: רק לציין שגם השם לונגינוס אינו מוזכר בברית החדשה. פרוש שמו הוא כנראה חנית או חרב ארוכה.
כמו כן המסורות על קבלתו את האמונה הנוצרית והיותו מרטיר, גם הן חיצוניות לברית החדשה.
בברית החדשה מוזכר שהוא דקר את ישוע בצידו ומוזכרת דמות נוספת, סנטוריון האומר, אכן זהו בן אלהים (מתי כז 54) .
עם השנים והמסורות הם הפכו לדמות אחת.
[30/05/2023, 14:51:37] ~ DO RO: אכן
[30/05/2023, 15:07:06] Doron Jamchi: גויים יראי אלוהים מוזכרים בעיקר בספר מעשי השליחים
[30/05/2023, 15:23:10] Doron Jamchi: זה אחד הסיפורים שאני מזכיר בעמק יזרעאל, כשרואים את גבעת המורה. בצד הצפוני נמצאת נעים, היום נין, ובצד הדרומי שונם, היום סולם. במלכים ב, פרק ד, מוזכרים כמה סיפורים של אלישע הנביא. הראשון הוא שהוא עזר לאישה אלמנה לשלם חוב על ידי מכירת שמן שהוכפל בכלים. והשני הוא החייאת הבן של האישה השונמית.
אז ישוע הקים לתחייה בן של אישה אלמנה באותה גבעה שבה אלישע הקים לתחייה ילד שמת.
באותו פרק במלכים ב, אלישע עושה נס של הכפלת לחם ומאכיל 100 איש, שגם ישוע עושה עם 5000.
[30/05/2023, 15:25:20] ~ דבורה לינדנברג: בקיצור אין שום דבר תחת השמש מעשי אלישע חוזרים בישוע הנוצרי ובכל זאת בישוע הנוצרי יש משהו ייחודי שהזרים נמשכים אליו
[30/05/2023, 15:32:33] ~ Opher: הרעיון של קבלת מונותאיזם כמו היהודים, ללא החוקים והמצוות…בראשם ברית המילה שנתםסה הברברית על ידי הרומאים…
מושלם
[30/05/2023, 15:36:38] ~ Sinaya Cohen: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[30/05/2023, 15:42:42] Doron Jamchi: זה נשמע לך אטרקטיב כי אתה יהודי. לגויים שאין להם מושג מה זה מצוות ותורה זה אפילו לא שיקול.
חכו לאיגרת אל הרומים.
[30/05/2023, 16:32:23] ~ Opher: נהפוך הוא. ליהודים יש השוואה. על כל דבר שישוע אומר, יהיה רב אחר שיטען אחרת.
לרומאים אין מקור להשוואה, לכן כששומעים את השליחים מדברים על “בן האלוהים” שהוא מושג מקובל אצל הרומאים, הרבה יותר קל להם לקבל את הרעיון.
היהודים משווים כל הזמן, בודקים מי אומר מה. מחפשים לאתגר את כל מי שנותן דעה..
אין פלא שהנצרות התקבלה בצורה כה המונית דווקא בקהל *לא יהודי*
[30/05/2023, 16:43:03] ~ Steven A.B: הניסים של ישוע לא מייחדים אותו, הניסים הם ממש לא הסיבה שנמשכים אליו והולכים אחריו. ישוע אמר שתלמידיו יוכלו לעשות ניסים גדולים משהוא עצמו עשה. הסיבה שאנשים הולכים אחרי ישוע זה כי הוא היחיד שהגשים את נבואות התנ”ך והביא גאולה על ידי מותו המכפר. אלישע לא עשה את זה כי אלישע כפוף לחטא בדיוק כמו כל שאר בני האדם. ישוע לא, ישוע ניצח את המוות
[30/05/2023, 16:46:44] Itamar Ben David: אז מה משך אליו אנשים בחייו? כלומר כן עולה מהטקסט שיכולות הריפוי וכן הלאה מושכות אליו אנשים, וכל הנושא של כפרה על החטא הקדמון פחות בולט עד אז
[30/05/2023, 16:47:21] ~ Shimon Zemer: הנהירה אחריו היתה בעיקר בגלל הניסים. כמעט אחרי כל נס מסופר שאנשים נהרו אחריו.
אני לא רואה שום סיבה אחרת לנהירה אחריו.
[30/05/2023, 16:48:30] ~ Shimon Zemer: “הניצחון על המוות” הוא בסוף בסוף.
End of story.
הוא גם לא ניצח את המוות…. הוא מת. אח”כ עלה השמימה
[30/05/2023, 16:51:21] Itamar Ben David: לי זה נשמע כמו ניצחון על הצוות. אבל מסכים שבחייו קשה להבין שזה מה שמושך בו. הטקסט לא מראה את זה להבנתי בשלב הזה
[30/05/2023, 16:57:44] ~ Steven A.B: גם הניסים וגם המילים שלו. אבל שימו לב שלמרות שכולם נהרו אחריו, במעמד הצלב הוא היה כמעט לבד.
[30/05/2023, 16:58:37] ~ Shimon Zemer: אז מה הכוונה הוא ניצח את המוות ?
[30/05/2023, 17:01:05] ~ Opher: כל התרחשות ה”משפט” והצליבה נעשים בין אמצע הלילה לאור הבוקר. בכוונה תחילה הכל נעשה במחשכים, כדי שההמון שנמצא לרגל החג בירושלים לא מתרגש וימרוד. זו הסיבה שהוא לבד.
כולם מתעוררים, רק אז הם קולטים שישוע נצלב ומת
[30/05/2023, 17:05:19] ~ Shimon Zemer: ע”פ הברית החדשה הוא נלקח למשפט בבוקר… המשפט והצליבה היו במהלך היום.
אפילו קרוב לכניסת השבת. כך שזה ממש במהלך היום ולא במחשכים.
והיו המונים שצעקו לפונטיוס לצלוב אותו.
כך שהיו אנשים רבים.
הברית החדשה מציינת כמה שמות אבל זה לא אומר שהיו המונים מסביב.
[30/05/2023, 17:06:36] ~ Shimon Zemer: זה לא אומר שלא היו המונים. היו המונים קרוב לצליבה.
היו גם נשים שמרחו את שפתיו בזעתר.
כך שהיו המון אנשים. הוא ממש לא היה בודד
[30/05/2023, 17:14:19] ~ Yigal Tzadka: הרעיון של הוצאה להורג שלטונית, הוא שכולם ייראו וייראו.
לכן על הצלב גם נכתב מה מה היה חטאו – מלך היהודים.
עבירה שהשלטון הרומי לא יכול לחיות איתה.
המסקנה: זה היה בשעות שכולם ערים וברחובות.
[30/05/2023, 17:17:33] ~ Opher: איפה אתה רואה בוקר בכתובים?
כתוב שלאחר הארוחה הלכו לגת שמנים..אמצע הלילה – הם מגיעים לכהן גדול שרוצה לזרוק אותו אל פילטוס.
לפני קריאת התרנגול זה תחילת הפעילות בבית המקדש – אור ראשון. מכאן לוקחים לפילטוס. ה”משפט” והשפיטה בטח לא היו כדין, והמטרה להיפטר מעושה הצרות האלו
הוא על הצלב בבוקר

בבוקר שאחרי ליל הסדר, אחרי ארוחה גדולה עם הרבה יין מי כבר ער לראות את הצליבה עצמה?
[30/05/2023, 17:19:50] ~ דבורה לינדנברג: מה שאתה מעלה זה כבר פרשנות של בני אדם שניצח את המוות🤷‍♀️
[30/05/2023, 17:20:51] ~ דבורה לינדנברג: איזה נבואות הגשים ישו מהתנ”ך?
[30/05/2023, 17:35:16] Shira Harpaz Pomeranz: אני מציעה שנחזור לפרק הנוכחי ונעסוק בצליבה עצמה כאשר נגיע אליה בסוף הבשורה
[30/05/2023, 17:38:56] Itamar Ben David: ננסה להקדיש לזה זמן מעת לעת בין הספרים השונים.
[30/05/2023, 17:43:28] ~ Shimon Zemer: זה היה הרבה יותר מאוחר בבוקר.
באיזו שעה מתאספים למשפט ? לפנות בוקר ? ממש לא.
לא לשכוח שהשבת היתה בפתח. כלומר נצלב בסמוך לצהריים.
לפי כמות האנשים, הקהל הגדול, זה ממש לא מוקדם בבוקר.
[30/05/2023, 17:44:40] ~ Opher: בקשו להמשיך דיון בהזדמנות אחרת…. אני אכבד בקשה :)
[30/05/2023, 18:50:04] Itamar Ben David: שעה וקצת לסיום
[30/05/2023, 19:08:56] ~ דבורה לינדנברג: על אחת יכולה להצביע שמבשר על חורבן ירושלים ולא ישאר אבן על אבן.כשבוכה על ירושלים
[30/05/2023, 19:17:02] ~ דבורה לינדנברג: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[30/05/2023, 19:17:16] ~ דבורה לינדנברג: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[30/05/2023, 19:19:08] ~ דבורה לינדנברג: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[30/05/2023, 19:20:38] ~ Shimon Zemer: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[30/05/2023, 19:21:01] ~ Opher: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[30/05/2023, 19:21:02] ~ Shimon Zemer: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[30/05/2023, 19:24:51] ~ דבורה לינדנברג: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[30/05/2023, 19:26:09] ~ דבורה לינדנברג: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[30/05/2023, 19:27:08] ~ Opher: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[30/05/2023, 19:27:11] ~ Shimon Zemer: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[30/05/2023, 19:28:36] ~ דבורה לינדנברג: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[30/05/2023, 19:29:38] ~ Tal Bass: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[30/05/2023, 19:30:09] ~ דבורה לינדנברג: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[30/05/2023, 19:30:18] ~ Shimon Zemer: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[30/05/2023, 19:31:20] ~ דבורה לינדנברג: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[30/05/2023, 19:31:38] ~ דבורה לינדנברג: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[30/05/2023, 19:31:45] ~ Shimon Zemer: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[30/05/2023, 19:31:57] ~ Tal Bass: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[30/05/2023, 19:32:24] ~ Tal Bass: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[30/05/2023, 19:33:01] ~ Shimon Zemer: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[30/05/2023, 19:33:49] Itamar Ben David: דבורה חשוב לא לשים קישורים בקבוצה כי אין לנו דרך לשמר את התוכן הזה בצורה אפקטיבית, כנ״ל לגבי הודעות קוליות.
[30/05/2023, 19:33:59] ~ דבורה לינדנברג: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[30/05/2023, 19:34:01] Itamar Ben David: ‎This message was deleted.
[30/05/2023, 19:35:17] Itamar Ben David: רק לעשות סדר- הדיון כאן תריך להיות קשור לפרק ולא דיון פתוח על כל נושא שבעולם. תודה
[30/05/2023, 19:35:22] Itamar Ben David: *צריך
[30/05/2023, 19:35:32] Itamar Ben David: אם יש קשר בין השיחה לפרק אז בבקשה להציג זאת
[30/05/2023, 19:35:38] ~ Shimon Zemer: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[30/05/2023, 19:37:18] Itamar Ben David: מכובדיי, לעצור. אם אין מה לשאול או להעיר בנוגע לפרק- לא רלוונטי.