הוּא קָם וְהָלַךְ מִשָּׁם אֶל אֵזוֹר יְהוּדָה וְאֶל עֵבֶר הַיַּרְדֵּן. שׁוּב נִקְבְּצוּ אֵלָיו הֲמוֹנִים וּכְמִנְהָגוֹ שׁוּב לִמֵּד אוֹתָם. 2 נִגְּשׁוּ הַפְּרוּשִׁים לְנַסּוֹתוֹ וְשָׁאֲלוּ אוֹתוֹ: “הַאִם מֻתָּר לְאִישׁ לְגָרֵשׁ אֶת אִשְׁתּוֹ?”
3 עָנָה וְאָמַר לָהֶם: “מַה צִּוָּה אֶתְכֶם מֹשֶׁה?”
4 הֵשִׁיבוּ: “מֹשֶׁה הִתִּיר לִכְתֹּב סֵפֶר כְּרִיתוּת וּלְגָרֵשׁ.”
5 אָמַר לָהֶם יֵשׁוּעַ: “בִּגְלַל קְשִׁי לְבַבְכֶם כָּתַב לָכֶם אֶת הַמִּצְוָה הַזֹּאת, 6 אֲבָל מֵרֵאשִׁית הַבְּרִיאָה ‘זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם. 7 עַל־כֵּן יַעֲזָב אִישׁ אֶת־אָבִיו וְאֶת־אִמּוֹ [וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ] 8 וְהָיוּ שְׁנֵיהֶם לְבָשָׂר אֶחָד.’ וּבְכֵן אֵינָם עוֹד שְׁנַיִם אֶלָּא בָּשָׂר אֶחָד. 9 לְפִיכָךְ מַה שֶּׁחִבֵּר אֱלֹהִים אַל יַפְרִיד אָדָם.”
10 כְּשֶׁהָיוּ בַּבַּיִת שָׁאֲלוּ אוֹתוֹ גַּם הַתַּלְמִידִים עַל זֹאת. 11 אָמַר לָהֶם: “כָּל הַמְגָרֵשׁ אֶת אִשְׁתּוֹ וְנוֹשֵׂא אַחֶרֶת נוֹאֵף הוּא. 12 וְאִם הִיא תְּגָרֵשׁ אֶת בַּעֲלָהּ וְתִנָּשֵׂא לְאַחֵר נוֹאֶפֶת הִיא.” 13 הֵבִיאוּ אֵלָיו יְלָדִים כְּדֵי שֶׁיִּגַּע בָּהֶם, אַךְ הַתַּלְמִידִים גָּעֲרוּ בָּהֶם. 14 רָאָה יֵשׁוּעַ וְהִתְכַּעֵס. אָמַר לָהֶם: “הַנִּיחוּ לַיְלָדִים לָבוֹא אֵלַי, אַל תִּמְנְעוּ בַּעֲדָם, כִּי לְכָאֵלֶּה מַלְכוּת הָאֱלֹהִים. 15 אָמֵן. אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, כָּל מִי שֶׁאֵינֶנּוּ מְקַבֵּל אֶת מַלְכוּת הָאֱלֹהִים כְּיֶלֶד לֹא יִכָּנֵס לְתוֹכָהּ”. 16 הוּא חִבֵּק אוֹתָם וּבֵרְכָם בְּשִׂימוֹ אֶת יָדָיו עֲלֵיהֶם. 17 בְּצֵאתוֹ לַדֶּרֶךְ רָץ אֵלָיו אִישׁ אֶחָד, כָּרַע לְפָנָיו וְשָׁאַל אוֹתוֹ: “רַבִּי הַטּוֹב, מֶה עָלַי לַעֲשׂוֹת כְּדֵי לָרֶשֶׁת חַיֵּי עוֹלָם?”
18 אָמַר לוֹ יֵשׁוּעַ: “מַדּוּעַ אַתָּה קוֹרֵא לִי ‘טוֹב’? אֵין טוֹב כִּי אִם אֶחָד וְהוּא הָאֱלֹהִים. 19 אֶת הַמִּצְווֹת אַתָּה יוֹדֵעַ: לֹא תִרְצַח, לֹא תִנְאַף, לֹא תִגְנֹב, לֹא תַעֲנֶה בְרֵעֲךָ עֵד שָׁקֶר, לֹא תַּעֲשֹׁק, כַּבֵּד אֶת־אָבִיךָ וְאֶת־אִמֶּךָ.”
20 הֵשִׁיב לוֹ: “רַבִּי, אֶת כָּל אֵלֶּה שָׁמַרְתִּי מִנְּעוּרַי.” 21 הִבִּיט בּוֹ יֵשׁוּעַ וְרָחַשׁ לוֹ אַהֲבָה. אָמַר אֵלָיו: “דָּבָר אֶחָד חָסֵר לְךָ. לֵךְ מְכֹר מַה שֶּׁיֵשׁ לְךָ וְתֵן לָעֲנִיִּים, וְיִהְיֶה לְךָ אוֹצָר בַּשָּׁמַיִם; אַחַר כָּךְ בּוֹא וְלֵךְ אַחֲרַי.”
22 לְשֵׁמַע הַדָּבָר נָפְלוּ פָּנָיו וְהוּא הָלַךְ מִשָּׁם עָצוּב, שֶׁכֵּן הָיוּ לוֹ נְכָסִים רַבִּים. 23 הִבִּיט יֵשׁוּעַ סָבִיב וְאָמַר לְתַלְמִידָיו: “בְּאֵיזֶה קֹשִׁי יִכָּנְסוּ הָעֲשִׁירִים לְמַלְכוּת הָאֱלֹהִים!”
24 נִדְהֲמוּ הַתַּלְמִידִים בִּגְלַל דְּבָרָיו, אַךְ יֵשׁוּעַ הֵגִיב בְּאָמְרוֹ לָהֶם שֵׁנִית: “בָּנַי, כַּמָּה קָשֶׁה לַבּוֹטְחִים בָּעֹשֶׁר לְהִכָּנֵס לְמַלְכוּת הָאֱלֹהִים!” 25 נָקֵל לְגָמָל לַעֲבֹר דֶּרֶךְ נֶקֶב מַחַט מֵהִכָּנֵס עָשִׁיר אֶל מַלְכוּת הָאֱלֹהִים.”
26 הֵם הִשְׁתּוֹמְמוּ עַד מְאֹד וְאָמְרוּ זֶה אֶל זֶה: “וּמִי יָכוֹל לְהִוָּשַׁע?”
27 הִבִּיט בָּהֶם יֵשׁוּעַ וְאָמַר: “מִבְּנֵי אָדָם נִבְצָר הַדָּבָר, אַךְ לֹא מֵאֱלֹהִים; כִּי הָאֱלֹהִים כֹּל יָכוֹל.”
28 הֵחֵל כֵּיפָא לוֹמַר לוֹ: “הִנֵּה אֲנַחְנוּ עָזַבְנוּ הַכֹּל וְהָלַכְנוּ אַחֲרֶיךָ.”
29 אָמַר יֵשׁוּעַ: “אָמֵן. אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, אֵין אִישׁ אֲשֶׁר עָזַב בַּיִת אוֹ אַחִים אוֹ אֲחָיוֹת אוֹ אֵם אוֹ אָב אוֹ בָּנִים אוֹ שָׂדוֹת לְמַעֲנִי וּלְמַעַן הַבְּשׂוֹרָה, 30 שֶׁלֹּא יְקַבֵּל כָּעֵת, בַּזְּמַן הַזֶּה, פִּי מֵאָה: בָּתִּים וְאַחִים וַאֲחָיוֹת וְאִמָּהוֹת וּבָנִים וְשָׂדוֹת, עִם רְדִיפוֹת, וּבָעוֹלָם הַבָּא – חַיֵּי עוֹלָם. 31 אֲבָל רִאשׁוֹנִים הַרְבֵּה יִהְיוּ אַחֲרוֹנִים וְאַחֲרוֹנִים הַרְבֵּה – רִאשׁוֹנִים.” 32 הֵם הָיוּ בַּדֶּרֶךְ, עוֹלִים לִירוּשָׁלַיִם, וְיֵשׁוּעַ הוֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם. חֲרָדָה קִנְּנָה בְּלִבָּם וְהַהוֹלְכִים אַחֲרֵיהֶם פָּחֲדוּ. לָקַח שׁוּב אֶת הַשְּׁנֵים־עָשָׂר וְהֵחֵל לְהַגִּיד לָהֶם מַה שֶּׁעָתִיד לִקְרוֹת לוֹ: 33 “הִנֵּה אֲנַחְנוּ עוֹלִים לִירוּשָׁלַיִם וּבֶן־הָאָדָם יִמָּסֵר לְרָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְלַסּוֹפְרִים. הֵם יֶחֶרְצוּ אֶת דִּינוֹ לַמָּוֶת וְיִמְסְרוּ אוֹתוֹ לַגּוֹיִם. 34 הַלָּלוּ יְהַתְּלוּ בּוֹ וְיִירְקוּ בּוֹ, יַלְקוּ אוֹתוֹ וְיַהַרְגוּהוּ, וְאַחֲרֵי שְׁלוֹשָׁה יָמִים יָקוּם.” 35 נִגְּשׁוּ אֵלָיו יַעֲקֹב וְיוֹחָנָן בְּנֵי זַבְדַּי וְאָמְרוּ לוֹ: “רַבִּי, חֲפֵצִים אָנוּ שֶׁתַּעֲשֶׂה לְמַעֲנֵנוּ מַה שֶּׁנְּבַקֵּשׁ מִמְּךָ.”
36 שָׁאַל אוֹתָם: “מָה אַתֶּם רוֹצִים שֶׁאֶעֱשֶׂה לְמַעַנְכֶם?”
37 הֵשִׁיבוּ לוֹ: “תֵּן לָנוּ לָשֶׁבֶת אֶחָד לִימִינְךָ וְאֶחָד לִשְׂמֹאלְךָ בְּתִפְאֶרֶת כְּבוֹדְךָ.”
38 אָמַר לָהֶם יֵשׁוּעַ: “אֵינְכֶם יוֹדְעִים מַה שֶּׁאַתֶּם מְבַקְשִׁים. הַאִם יְכוֹלִים אַתֶּם לִשְׁתּוֹת אֶת הַכּוֹס שֶׁאֲנִי שׁוֹתֶה אוֹ לְהִטָּבֵל בַּטְּבִילָה שֶׁאֲנִי נִטְבָּל?”
39 אָמְרוּ לוֹ: “אֲנַחְנוּ יְכוֹלִים.” הֵשִׁיב לָהֶם יֵשׁוּעַ: “אֶת הַכּוֹס שֶׁאֲנִי שׁוֹתֶה תִּשְׁתּוּ וּבַטְּבִילָה שֶׁאֲנִי נִטְבָּל תִּטָּבְלוּ, 40 אַךְ לָשֶׁבֶת לִימִינִי אוֹ לִשְׂמֹאלִי אֵין בְּיָדִי לָתֵת אֶלָּא לַאֲשֶׁר הוּכַן לָהֶם.”
41 שָׁמְעוּ הָעֲשָׂרָה וְהֵחֵלּוּ לִכְעֹס עַל יַעֲקֹב וְיוֹחָנָן. 42 קָרָא לָהֶם יֵשׁוּעַ וְאָמַר לָהֶם: “אַתֶּם יוֹדְעִים שֶׁאֵלֶּה הַנֶּחְשָׁבִים לְמוֹשְׁלִים בַּגּוֹיִם רוֹדִים בָּהֶם וְהַגְּדוֹלִים שֶׁבָּהֶם שׁוֹלְטִים בָּהֶם. 43 אַל יְהִי כֵּן בֵּינֵיכֶם. אַדְּרַבָּא, הֶחָפֵץ לִהְיוֹת גָּדוֹל בָּכֶם יְהֵא מְשָׁרֵת שֶׁלָּכֶם, 44 וְהֶחָפֵץ לִהְיוֹת רִאשׁוֹן בֵּינֵיכֶם יְהֵא עֶבֶד לַכֹּל; 45 כִּי גַּם בֶּן־הָאָדָם לֹא בָּא כְּדֵי שֶׁיְּשָׁרְתוּהוּ אֶלָּא כְּדֵי לְשָׁרֵת וְלָתֵת אֶת נַפְשׁוֹ כֹּפֶר בְּעַד רַבִּים.” 46 הֵם בָּאוּ לִירִיחוֹ. כַּאֲשֶׁר יָצָא מִירִיחוֹ הוּא וְתַלְמִידָיו וַהֲמוֹן עַם רַב, יָשַׁב עַל־יַד הַדֶּרֶךְ עִוֵּר קַבְּצָן, בַּרְטִימַי בְּנוֹ שֶׁל טִימַי. 47 שָׁמַע בַּרְטִימַי כִּי יֵשׁוּעַ מִנַּצְּרַת הוּא וְהֵחֵל לִצְעֹק: “בֶּן־דָּוִד, יֵשׁוּעַ, רַחֵם עָלַי!” 48 אָז גָּעֲרוּ בּוֹ רַבִּים לְהַשְׁתִּיקוֹ, אַךְ הוּא הִרְבָּה עוֹד יוֹתֵר לִצְעֹק: “בֶּן־דָּוִד, רַחֵם עָלַי!”
49 נֶעֱצַר יֵשׁוּעַ וְאָמַר: “קִרְאוּ לוֹ.” קָרְאוּ לָעִוֵּר וְאָמְרוּ לוֹ: “הִתְעוֹדֵד, קוּם. הוּא קוֹרֵא לְךָ.” 50 הִשְׁלִיךְ מֵעָלָיו אֶת מְעִילוֹ, קָם מִיָּד וּבָא אֶל יֵשׁוּעַ. 51 הֵשִׁיב לוֹ יֵשׁוּעַ וְאָמַר: “מָה אַתָּה רוֹצֶה שֶׁאֶעֱשֶׂה לְךָ?” אָמַר לוֹ הָעִוֵּר: “רַבִִּי, שֶׁאֶרְאֶה!”
52 אָמַר לוֹ יֵשׁוּעַ: “לֵךְ, אֱמוּנָתְךָ הוֹשִׁיעָה אוֹתְךָ.”
בּוֹ בָּרֶגַע רָאָה וְהָלַךְ אַחֲרָיו בַּדֶּרֶךְ.
[30/04/2023, 20:33:19] Itamar Ben David: *י*
1 *הוּא קָם וְהָלַךְ מִשָּׁם אֶל אֵזוֹר יְהוּדָה וְאֶל עֵבֶר הַיַּרְדֵּן. שׁוּב נִקְבְּצוּ אֵלָיו הֲמוֹנִים וּכְמִנְהָגוֹ שׁוּב לִמֵּד אוֹתָם.*
2 *נִגְּשׁוּ הַפְּרוּשִׁים לְנַסּוֹתוֹ וְשָׁאֲלוּ אוֹתוֹ: “הַאִם מֻתָּר לְאִישׁ לְגָרֵשׁ אֶת אִשְׁתּוֹ?”*
3 *עָנָה וְאָמַר לָהֶם: “מַה צִּוָּה אֶתְכֶם מֹשֶׁה?”*
4 *הֵשִׁיבוּ: “מֹשֶׁה הִתִּיר לִכְתֹּב סֵפֶר כְּרִיתוּת וּלְגָרֵשׁ.”*
5 *אָמַר לָהֶם יֵשׁוּעַ: “בִּגְלַל קְשִׁי לְבַבְכֶם כָּתַב לָכֶם אֶת הַמִּצְוָה הַזֹּאת,*
6 *אֲבָל מֵרֵאשִׁית הַבְּרִיאָה ‘זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם.*
7 *עַל־כֵּן יַעֲזָב אִישׁ אֶת־אָבִיו וְאֶת־אִמּוֹ [וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ]*
8 *וְהָיוּ שְׁנֵיהֶם לְבָשָׂר אֶחָד.’ וּבְכֵן אֵינָם עוֹד שְׁנַיִם אֶלָּא בָּשָׂר אֶחָד.*
9 *לְפִיכָךְ מַה שֶּׁחִבֵּר אֱלֹהִים אַל יַפְרִיד אָדָם.”*
10 *כְּשֶׁהָיוּ בַּבַּיִת שָׁאֲלוּ אוֹתוֹ גַּם הַתַּלְמִידִים עַל זֹאת.*
11 *אָמַר לָהֶם: “כָּל הַמְגָרֵשׁ אֶת אִשְׁתּוֹ וְנוֹשֵׂא אַחֶרֶת נוֹאֵף הוּא*.
12 *וְאִם הִיא תְּגָרֵשׁ אֶת בַּעֲלָהּ וְתִנָּשֵׂא לְאַחֵר נוֹאֶפֶת הִיא.”*
[30/04/2023, 20:33:19] Itamar Ben David: 13 *הֵבִיאוּ אֵלָיו יְלָדִים כְּדֵי שֶׁיִּגַּע בָּהֶם, אַךְ הַתַּלְמִידִים גָּעֲרוּ בָּהֶם.*
14 *רָאָה יֵשׁוּעַ וְהִתְכַּעֵס. אָמַר לָהֶם: “הַנִּיחוּ לַיְלָדִים לָבוֹא אֵלַי, אַל תִּמְנְעוּ בַּעֲדָם, כִּי לְכָאֵלֶּה מַלְכוּת הָאֱלֹהִים.*
15 *אָמֵן. אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, כָּל מִי שֶׁאֵינֶנּוּ מְקַבֵּל אֶת מַלְכוּת הָאֱלֹהִים כְּיֶלֶד לֹא יִכָּנֵס לְתוֹכָהּ”.*
16 *הוּא חִבֵּק אוֹתָם וּבֵרְכָם בְּשִׂימוֹ אֶת יָדָיו עֲלֵיהֶם.*
[30/04/2023, 20:33:20] Itamar Ben David: 17 *בְּצֵאתוֹ לַדֶּרֶךְ רָץ אֵלָיו אִישׁ אֶחָד, כָּרַע לְפָנָיו וְשָׁאַל אוֹתוֹ: “רַבִּי הַטּוֹב, מֶה עָלַי לַעֲשׂוֹת כְּדֵי לָרֶשֶׁת חַיֵּי עוֹלָם?”*
18 *אָמַר לוֹ יֵשׁוּעַ: “מַדּוּעַ אַתָּה קוֹרֵא לִי ‘טוֹב’? אֵין טוֹב כִּי אִם אֶחָד וְהוּא הָאֱלֹהִים.*
19 *אֶת הַמִּצְווֹת אַתָּה יוֹדֵעַ: לֹא תִרְצַח, לֹא תִנְאַף, לֹא תִגְנֹב, לֹא תַעֲנֶה בְרֵעֲךָ עֵד שָׁקֶר, לֹא תַּעֲשֹׁק, כַּבֵּד אֶת־אָבִיךָ וְאֶת־אִמֶּךָ.”*
20 *הֵשִׁיב לוֹ: “רַבִּי, אֶת כָּל אֵלֶּה שָׁמַרְתִּי מִנְּעוּרַי.”*
21 *הִבִּיט בּוֹ יֵשׁוּעַ וְרָחַשׁ לוֹ אַהֲבָה. אָמַר אֵלָיו: “דָּבָר אֶחָד חָסֵר לְךָ. לֵךְ מְכֹר מַה שֶּׁיֵשׁ לְךָ וְתֵן לָעֲנִיִּים, וְיִהְיֶה לְךָ אוֹצָר בַּשָּׁמַיִם; אַחַר כָּךְ בּוֹא וְלֵךְ אַחֲרַי.”*
22 *לְשֵׁמַע הַדָּבָר נָפְלוּ פָּנָיו וְהוּא הָלַךְ מִשָּׁם עָצוּב, שֶׁכֵּן הָיוּ לוֹ נְכָסִים רַבִּים.*
23 *הִבִּיט יֵשׁוּעַ סָבִיב וְאָמַר לְתַלְמִידָיו: “בְּאֵיזֶה קֹשִׁי יִכָּנְסוּ הָעֲשִׁירִים לְמַלְכוּת הָאֱלֹהִים!”*
24 *נִדְהֲמוּ הַתַּלְמִידִים בִּגְלַל דְּבָרָיו, אַךְ יֵשׁוּעַ הֵגִיב בְּאָמְרוֹ לָהֶם שֵׁנִית: “בָּנַי, כַּמָּה קָשֶׁה לַבּוֹטְחִים בָּעֹשֶׁר לְהִכָּנֵס לְמַלְכוּת הָאֱלֹהִים!”*
25 *נָקֵל לְגָמָל לַעֲבֹר דֶּרֶךְ נֶקֶב מַחַט מֵהִכָּנֵס עָשִׁיר אֶל מַלְכוּת הָאֱלֹהִים.”*
26 *הֵם הִשְׁתּוֹמְמוּ עַד מְאֹד וְאָמְרוּ זֶה אֶל זֶה: “וּמִי יָכוֹל לְהִוָּשַׁע?”*
27 *הִבִּיט בָּהֶם יֵשׁוּעַ וְאָמַר: “מִבְּנֵי אָדָם נִבְצָר הַדָּבָר, אַךְ לֹא מֵאֱלֹהִים; כִּי הָאֱלֹהִים כֹּל יָכוֹל.”*
28 *הֵחֵל כֵּיפָא לוֹמַר לוֹ: “הִנֵּה אֲנַחְנוּ עָזַבְנוּ הַכֹּל וְהָלַכְנוּ אַחֲרֶיךָ.”*
29 *אָמַר יֵשׁוּעַ: “אָמֵן. אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, אֵין אִישׁ אֲשֶׁר עָזַב בַּיִת אוֹ אַחִים אוֹ אֲחָיוֹת אוֹ אֵם אוֹ אָב אוֹ בָּנִים אוֹ שָׂדוֹת לְמַעֲנִי וּלְמַעַן הַבְּשׂוֹרָה,*
30 *שֶׁלֹּא יְקַבֵּל כָּעֵת, בַּזְּמַן הַזֶּה, פִּי מֵאָה: בָּתִּים וְאַחִים וַאֲחָיוֹת וְאִמָּהוֹת וּבָנִים וְשָׂדוֹת, עִם רְדִיפוֹת, וּבָעוֹלָם הַבָּא – חַיֵּי עוֹלָם.*
31 *אֲבָל רִאשׁוֹנִים הַרְבֵּה יִהְיוּ אַחֲרוֹנִים וְאַחֲרוֹנִים הַרְבֵּה – רִאשׁוֹנִים.”*
[30/04/2023, 20:33:21] Itamar Ben David: 32 *הֵם הָיוּ בַּדֶּרֶךְ, עוֹלִים לִירוּשָׁלַיִם, וְיֵשׁוּעַ הוֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם. חֲרָדָה קִנְּנָה בְּלִבָּם וְהַהוֹלְכִים אַחֲרֵיהֶם פָּחֲדוּ. לָקַח שׁוּב אֶת הַשְּׁנֵים־עָשָׂר וְהֵחֵל לְהַגִּיד לָהֶם מַה שֶּׁעָתִיד לִקְרוֹת לוֹ:*
33 *”הִנֵּה אֲנַחְנוּ עוֹלִים לִירוּשָׁלַיִם וּבֶן־הָאָדָם יִמָּסֵר לְרָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְלַסּוֹפְרִים. הֵם יֶחֶרְצוּ אֶת דִּינוֹ לַמָּוֶת וְיִמְסְרוּ אוֹתוֹ לַגּוֹיִם.*
34 *הַלָּלוּ יְהַתְּלוּ בּוֹ וְיִירְקוּ בּוֹ, יַלְקוּ אוֹתוֹ וְיַהַרְגוּהוּ, וְאַחֲרֵי שְׁלוֹשָׁה יָמִים יָקוּם.”*
35 *נִגְּשׁוּ אֵלָיו יַעֲקֹב וְיוֹחָנָן בְּנֵי זַבְדַּי וְאָמְרוּ לוֹ: “רַבִּי, חֲפֵצִים אָנוּ שֶׁתַּעֲשֶׂה לְמַעֲנֵנוּ מַה שֶּׁנְּבַקֵּשׁ מִמְּךָ.”*
36 *שָׁאַל אוֹתָם: “מָה אַתֶּם רוֹצִים שֶׁאֶעֱשֶׂה לְמַעַנְכֶם?”*
37 *הֵשִׁיבוּ לוֹ: “תֵּן לָנוּ לָשֶׁבֶת אֶחָד לִימִינְךָ וְאֶחָד לִשְׂמֹאלְךָ בְּתִפְאֶרֶת כְּבוֹדְךָ.”*
38 *אָמַר לָהֶם יֵשׁוּעַ: “אֵינְכֶם יוֹדְעִים מַה שֶּׁאַתֶּם מְבַקְשִׁים. הַאִם יְכוֹלִים אַתֶּם לִשְׁתּוֹת אֶת הַכּוֹס שֶׁאֲנִי שׁוֹתֶה אוֹ לְהִטָּבֵל בַּטְּבִילָה שֶׁאֲנִי נִטְבָּל?”*
39 *אָמְרוּ לוֹ: “אֲנַחְנוּ יְכוֹלִים.” הֵשִׁיב לָהֶם יֵשׁוּעַ: “אֶת הַכּוֹס שֶׁאֲנִי שׁוֹתֶה תִּשְׁתּוּ וּבַטְּבִילָה שֶׁאֲנִי נִטְבָּל תִּטָּבְלוּ,*
40 *אַךְ לָשֶׁבֶת לִימִינִי אוֹ לִשְׂמֹאלִי אֵין בְּיָדִי לָתֵת אֶלָּא לַאֲשֶׁר הוּכַן לָהֶם.”*
41 *שָׁמְעוּ הָעֲשָׂרָה וְהֵחֵלּוּ לִכְעֹס עַל יַעֲקֹב וְיוֹחָנָן.*
42 *קָרָא לָהֶם יֵשׁוּעַ וְאָמַר לָהֶם: “אַתֶּם יוֹדְעִים שֶׁאֵלֶּה הַנֶּחְשָׁבִים לְמוֹשְׁלִים בַּגּוֹיִם רוֹדִים בָּהֶם וְהַגְּדוֹלִים שֶׁבָּהֶם שׁוֹלְטִים בָּהֶם.*
43 *אַל יְהִי כֵּן בֵּינֵיכֶם. אַדְּרַבָּא, הֶחָפֵץ לִהְיוֹת גָּדוֹל בָּכֶם יְהֵא מְשָׁרֵת שֶׁלָּכֶם,*
44 *וְהֶחָפֵץ לִהְיוֹת רִאשׁוֹן בֵּינֵיכֶם יְהֵא עֶבֶד לַכֹּל;*
45 *כִּי גַּם בֶּן־הָאָדָם לֹא בָּא כְּדֵי שֶׁיְּשָׁרְתוּהוּ אֶלָּא כְּדֵי לְשָׁרֵת וְלָתֵת אֶת נַפְשׁוֹ כֹּפֶר בְּעַד רַבִּים.”*
[30/04/2023, 20:33:21] Itamar Ben David: 46 *הֵם בָּאוּ לִירִיחוֹ. כַּאֲשֶׁר יָצָא מִירִיחוֹ הוּא וְתַלְמִידָיו וַהֲמוֹן עַם רַב, יָשַׁב עַל־יַד הַדֶּרֶךְ עִוֵּר קַבְּצָן, בַּרְטִימַי בְּנוֹ שֶׁל טִימַי.*
47 *שָׁמַע בַּרְטִימַי כִּי יֵשׁוּעַ מִנַּצְּרַת הוּא וְהֵחֵל לִצְעֹק: “בֶּן־דָּוִד, יֵשׁוּעַ, רַחֵם עָלַי!”*
48 *אָז גָּעֲרוּ בּוֹ רַבִּים לְהַשְׁתִּיקוֹ, אַךְ הוּא הִרְבָּה עוֹד יוֹתֵר לִצְעֹק: “בֶּן־דָּוִד, רַחֵם עָלַי!”*
49 *נֶעֱצַר יֵשׁוּעַ וְאָמַר: “קִרְאוּ לוֹ.” קָרְאוּ לָעִוֵּר וְאָמְרוּ לוֹ: “הִתְעוֹדֵד, קוּם. הוּא קוֹרֵא לְךָ.”*
50 *הִשְׁלִיךְ מֵעָלָיו אֶת מְעִילוֹ, קָם מִיָּד וּבָא אֶל יֵשׁוּעַ.*
51 *הֵשִׁיב לוֹ יֵשׁוּעַ וְאָמַר: “מָה אַתָּה רוֹצֶה שֶׁאֶעֱשֶׂה לְךָ?” אָמַר לוֹ הָעִוֵּר: “רַבִִּי, שֶׁאֶרְאֶה!”*
52 *אָמַר לוֹ יֵשׁוּעַ: “לֵךְ, אֱמוּנָתְךָ הוֹשִׁיעָה אוֹתְךָ.”*
*בּוֹ בָּרֶגַע רָאָה וְהָלַךְ אַחֲרָיו בַּדֶּרֶךְ.*
[30/04/2023, 20:33:27] Itamar Ben David: תודה שוב לאבי הגבאי שלנו
[01/05/2023, 8:04:55] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all participants to send messages to this group
[01/05/2023, 8:05:16] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! מרקוס פרק 10
[01/05/2023, 8:25:10] ~ Or Ben Ami: פסוק 8-9- האם זהו המקור לאיסור גרושין בכנסייה הקתולית?
פסוק 21- האם זהו המקור לנזירות?
[01/05/2023, 8:35:04] ~ Dorit Epstein Tour Guide: פסוק 15 – ״כל מי שאיננו מקבל את מלכות האלוהים כילד לא יכנס לתוכה.״. מכאן משתמע שמבוגרים כבר איחרו את הרכבת.. מה ההגיון בלדרוש על מלכות השמים לאנשים שאינם יכולים להיכנס אליה?
[01/05/2023, 8:39:42] ~ Dorit Epstein Tour Guide: פסוק 25: ״נקל לגמל לעבור דרך נקב מחט מהיכנס עשיר אל מלכות האלוהים.״ – מדוע ישוע מתנגד כל כך לעשירים? כן, הכהנים.., אבל למה לא לייחד אותם בשמם? למה להכליל?
[01/05/2023, 8:51:19] ~ Adi Zarchi: ~ Adi Zarchi left
[01/05/2023, 9:02:52] ~ בנצי: זו תפישה שכבר ניכרת במקרא. עשירים מזוהים עם עושק, יוהרה-היבריס,שמים מבטחם בממון ולא באל. ישוע ממשיך בתפישה הזאת של העשירים
[01/05/2023, 16:22:12] Itamar Ben David: לא חושב שבתנך יש התנגדות לעשירים. יש אולי ביקורת על מי שלא משלם מעשרות או נותן צדקה
[01/05/2023, 16:22:36] Itamar Ben David: נראה לי ״כילד״ כלומר בתמימות של ילד
[01/05/2023, 16:25:07] Itamar Ben David: כל נושא הגירושין, לא מכיר שלאישה מותר לגרש איש לכתחילה. עקרונית ישוע מציג אידיאל נכון, אבל יש כאן קצת התעלמות מהתנאים האנושיים.
[01/05/2023, 16:25:39] Itamar Ben David: פסוק 16 מזכיר את הברכה של יעקב למנשה ואפריים.
[01/05/2023, 16:27:14] Itamar Ben David: פסוק 18 מעיד שישוע לא רואה בעצמו אלוהים. אף פעם לא בדקתי כמה פסוקים כאלה יש
[01/05/2023, 16:29:35] Itamar Ben David: פסוק 27 לטעמי ממש מתמצת את אחד ההבדלים הכי דרמטיים בין יהדות לנצרות. בנצרות אדם לא יכול לעשות כלום כדי להיוושע, בעוד שביהדות תשובה אפשרית וקרובה.
[01/05/2023, 16:31:56] Itamar Ben David: פסוק 30 מבטיח שכר הן בעולם הזה והן בעולם הבא. שזה לא משהו שזכרתי את ישוע מבטיח. זה קצת מזכיר ציטוט של מסכת פאה: אלו דברים א שאין להם שיעור: הפאה ב, והביכורים, והראיון, וגמילות חסדים, ותלמוד תורה.
אלו דברים שאדם אוכל פירותיהן בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא: כיבוד אב ואם , וגמילות חסדים, והבאת שלום בין אדם לחברו; ותלמוד תורה כנגד כולם.
[01/05/2023, 16:34:56] Itamar Ben David: גם פסוק 40 מעיד שלישוע אין הסמכות של האב ובמרומז שהוא שליח ולא אל.
[01/05/2023, 16:38:56] Itamar Ben David: איך פסוק 45 מתיישב עם דברים כ״ד ט״ז: לֹא יוּמְתוּ אָבוֹת עַל בָּנִים וּבָנִים לֹא יוּמְתוּ עַל אָבוֹת אִישׁ בְּחֶטְאוֹ יוּמָתוּ. אני מניח שזה חוזר לישעיהו נ״ג שנצטרך לדוש בו עוד הרבה, אבל אולי צריך ליישב את ישעיהו נ״ג עם דברים
[01/05/2023, 17:15:48] ~ בנצי: אוכל להביא הרבה פסוקים מהנביאים והכתובים שמקשרים בין תכונות שליליות לעשירים
[01/05/2023, 17:35:21] Itamar Ben David: שוב השאלה היא האם הביקורת היא על העושר כשלעצמו או על עשיר שלא ממלא את חובתו המוסרית (צדקה, מעשרות וכן הלאה).
[01/05/2023, 17:39:22] ~ בנצי: אין מדובר במעשרות אלא על העשירים.ראה לדוגמא פס’ מאד מצוטט בעמוס ד 1
” פרות הבשן…” ( עוצר עצמי מלעסוק בפוליטיקה היום)
[01/05/2023, 17:55:26] Itamar Ben David: סבבה המשך הפסוק מסביר מי הם: ״העושקות דלים הרוצצות אביונים״ אני לא זוכר שבתנך יש התנגדות לעשירים, אלא ביקורת על אלו שלא ממלאים את תפקידם ומקיימים חוקים שקשורים לעושר שלהם
[01/05/2023, 18:07:51] ~ בנצי: הבאתי רק דוגמא. ההתנגדות היא ביחוד בגלל ההיבריס של העשירים והבטוחים שהצלחתם נובעת מכוחם כפי שנאמר בדברים ח’ 17″ כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה” ( לעשות חיל= להצליח)
[01/05/2023, 18:19:19] Itamar Ben David: לגמרי
[01/05/2023, 19:12:06] Doron Jamchi: בקרב הרבה נוצרים דווקא המסקנה הפוכה משלך. כלומר, עצם זה שישוע אומר שרק אלוהים הוא טוב זה מענה למי שאמר לו “רבי הטוב”, שאם הוא עדיין מכיר בזה שהוא טוב אז הוא אלוהים.
[01/05/2023, 19:17:26] Doron Jamchi: ישוע כפוף לרצונו של האב. זה לא מעיד לחיוב או שלילה של טבעו האלוהי.
[01/05/2023, 19:23:39] Itamar Ben David: זה יוצא מכלל הפשט אבל סבבה
[01/05/2023, 19:24:15] Itamar Ben David: האמת שזה כן. כי מלאך גם עושה את מה שאלוהים רוצה. אז אולי הוא ישות יותר רוחנית אבל עדיין מלאך הוא לא אלוהים.
[01/05/2023, 19:24:27] Itamar Ben David: חצי שעה לסיום חברים
[01/05/2023, 19:25:40] Doron Jamchi: נחכה לבשורה על פי יוחנן בשביל הדיון הזה
[01/05/2023, 19:34:48] Doron Jamchi: לגבי העשירים והעניים בברית החדשה, החוקרת רבקה ניר עסקה בנושא הזה. יש הרצאה ביוטיוב שנקראת “עוני וצדקה בעיני חכמי ישראל” מ-2018.
[01/05/2023, 19:35:45] Itamar Ben David: שים קישור אם כבר טרחת
[01/05/2023, 19:36:09] Doron Jamchi: https://www.youtube.com/watch?v=LgIKN0j9goo&ab_channel=TheOpenUniversity
[01/05/2023, 19:43:48] ~ Jorge Cohen: אהבתי את פסוק 52. שוב האמונה מחוללת את הנס ולאו דווקא ישוע בעצמו.
כאן ישוע בפירוש אומר לעיוור שהאמונה שלו היא שהושיעה אותו ואז הוא החל לראות. נכון שזה נשמע מאוד פלאי שעיוור פתאום יראה ככה סתם אבל לא כתוב שישוע עשה משהו כדי שזה יקרה מלבד לאשר את האמונה בתור זו שריפאה אותו מעיוורונו.
ואם לקשר את זה לעשירים הרי שלהרבה עשירים כמו היום בטח גם אז, יש עיוורון מאוד גדול לגבי האמונה והחלק הרוחני של החיים. עשירים רבים נוטים לשים את האמונה שלהם בחומר ולא באל. לא באמונה במעשים טובים אלא בחומר, הכסף, הממון והשליטה והשררה.
ברור שככה שום עשיר בחומר לא ירש חיים עולם בעולם הרוחני.
לדעתי זה מתחבר מצויין.
נכון, אני הולך על הפשט. זה מה שמדבר אלי בברית החדשה.
האיש שישוע אומר לו לוותר על ממנו התעצב. הוא קיים את המצוות החשובות כל חייו אבל לעולם לא הפסיק להאמין בחומר ולמעשה קיום המצוות שלו היה ריק מתוכן. הוא קיים אותם יותר על אוטומט כזה. עכשיו מול ישוע הוא רצה גמול. לרשת חיים עולם, כאילו שזה גם כן פרס חומרי. כמו שהוא רגיל. מתחבר לי שוב עם העיוורון הגדול של הרבה אנשים שמחפשים ישועה רק בעולם החומרי ולא מצליחים לראות מעבר לזה.
[01/05/2023, 20:08:08] Shira Harpaz Pomeranz: המפתח להבנת הדברים שישוע אומר נמצא בתגובההשל התלמידים. כשישוע אומר להם שקשה לעשיר להכנס למלכות שמים ומבהיר שמי שבוטח בעושרו, מתקשה להניח את הבטחון הזה ולהעביר את הבטחון לאלהים, הם משתוממים. הייתה תפיסה (שאגב קיימת עד היום בכמה מקומות) שעושר הוא תמורה לחיים על פי רצון אלהים. אפילו הייתה תפיסה שעוני (ומחלות וסבל) הוא עונש על חיים של חטא. ישוע ממש יוצא נגד זה ופונה אל האאוטסיידרים אל אנשי השוליים. הוא מראה שתפיסה אנושית מתבססת על חיצוניות ואילו אלהים בוחר בנבזה ובחלש ובעני, כדי לקדם את מטרותיו.
כך התוצאה החיובית בסוף לא יכולה להחשב לתוצאה של מעשה אנוש וכוח אנושי. התוצאה צריכה לתת כבוד רק לאלהים.