כְּשֶׁעָבַר יוֹם הַשַּׁבָּת, מִרְיָם הַמַּגְדָּלִית וּמִרְיָם אֵם יַעֲקֹב וּשְׁלוֹמִית קָנוּ בְּשָׂמִים, כִּי הִתְכַּוְּנוּ לָבוֹא וְלִמְשֹׁחַ אוֹתוֹ. 2 בָּרִאשׁוֹן בַּשָּׁבוּעַ, בַּבֹּקֶר הַשְׁכֵּם, בָּאוּ אֶל הַקֶּבֶר עִם זְרִיחַת הַשֶּׁמֶשׁ. 3 אָמְרוּ זוֹ אֶל זוֹ: “מִי יָגֹל לָנוּ אֶת הָאֶבֶן מֵעַל פֶּתַח הַקֶּבֶר?” 4 כַּאֲשֶׁר הִבִּיטוּ רָאוּ כִּי הָאֶבֶן כְּבָר נָגֹלָּה, וְהִיא גְּדוֹלָה מְאֹד. 5 נִכְנְסוּ לְתוֹךְ הַקֶּבֶר וְרָאוּ בָּחוּר אֶחָד יוֹשֵׁב מִיָּמִין וְהוּא לָבוּשׁ גְּלִימָה לְבָנָה. הֵן נִדְהֲמוּ. 6 אָמַר לָהֶן: “אַל תִּבָּהַלְנָה. אֶת יֵשׁוּעַ מִנַּצְּרַתאֲשֶׁר נִצְלַב אַתֶּן מְחַפְּשׂוֹת? הוּא קָם לִתְחִיָּה וְאֵינֶנּוּ פֹּה עוֹד. הִנֵּה הַמָּקוֹם שֶׁהִנִּיחוּהוּ בּוֹ. 7 וְעַתָּה לֵכְנָה וְהַגֵּדְנָה לְתַלְמִידָיו וּלְכֵיפָא, ‘הוּא הוֹלֵךְ לִפְנֵיכֶם לַגָּלִיל. שָׁם תִּרְאוּ אוֹתוֹ כְּפִי שֶׁאָמַר לָכֶם.'”
8 הֵן יָצְאוּ וּבָרְחוּ מִן הַקֶּבֶר, כִּי רְעָדָה וְתַדְהֵמָה אָחֲזוּ בָּהֶן, וְלֹא סִפְּרוּ דָּבָר לְאִישׁ מִפְּנֵי שֶׁפָּחֲדוּ. 9 כַּאֲשֶׁר קָם בַּבֹּקֶר בָּרִאשׁוֹן בַּשָּׁבוּעַ, נִרְאָה בָּרִאשׁוֹנָה לְמִרְיָם הַמַּגְדָּלִית אֲשֶׁר מִמֶּנָּה גֵּרֵשׁ שִׁבְעָה שֵׁדִים. 10 הִיא הָלְכָה וְסִפְּרָה לָאֲנָשִׁים שֶׁהָיוּ אִתּוֹ לִפְנֵי כֵן וְהֵם מִתְאַבְּלִים וּבוֹכִים. 11 כַּאֲשֶׁר שָׁמְעוּ שֶׁהוּא חַי וְנִרְאָה אֵלֶיהָ לֹא הֶאֱמִינוּ. 12 אַחֲרֵי כֵן נִרְאָה בִּדְמוּת אַחֶרֶת לִשְׁנַיִם מֵהֶם בְּעֵת שֶׁהָלְכוּ בְּדַרְכָּם לְאַחַד הַכְּפָרִים. 13 הַלָּלוּ הָלְכוּ וְסִפְּרוּ לַאֲחֵרִים וְגַם לָהֶם לֹא הֶאֱמִינוּ. 14 אַחַר כָּךְ נִרְאָה אֶל הָאַחַד־עָשָׂר בִּהְיוֹתָם מְסֻבִּים לֶאֱכֹל. הוּא גָּעַר בָּהֶם עַל חֹסֶר אֱמוּנָתָם וְקֵהוּת לְבָבָם, מִפְּנֵי שֶׁלֹּא הֶאֱמִינוּ לְאֵלֶּה שֶׁרָאוּ אוֹתוֹ אַחֲרֵי קוּמוֹ לִתְחִיָּה. 15 אָמַר לָהֶם: “לְכוּ אֶל כָּל הָעוֹלָם וְהַכְרִיזוּ אֶת הַבְּשׂוֹרָה לְכָל הַבְּרִיאָה. 16 הַמַּאֲמִין וְנִטְבָּל יִוָּשַׁע, וּמִי שֶׁלֹּא יַאֲמִין יֶאְשַׁם. 17 וְאֵלֶּה הָאוֹתוֹת אֲשֶׁר יִלָּווּ אֶל הַמַּאֲמִינִים: יְגָרְשׁוּ שֵׁדִים בִּשְׁמִי; בִּלְשׁוֹנוֹת חֲדָשׁוֹת יְדַבְּרוּ; 18 יָרִימוּ נְחָשִׁים, וְאִם יִשְׁתּוּ רַעַל מֵמִית לֹא יִנָּזְקוּ; יְדֵיהֶם יָשִׂימוּ עַל חוֹלִים וְיִיטַב לָהֶם.”
19 לְאַחַר שֶׁדִּבֵּר אֲלֵיהֶם נִשָֹא הָאָדוֹן הַשָּׁמַיְמָה וְיָשַׁב לִימִין אֱלֹהִים. 20 הֵם יָצְאוּ וְהִכְרִיזוּ אֶת הַבְּשׂוֹרָה בְּכָל מָקוֹם, וְהָאָדוֹן פָּעַל עִמָּהֶם וְאִשֵּׁר אֶת הַדָּבָר בָּאוֹתוֹת שֶׁנִּלְווּ אֲלֵיהֶם.]
[08/05/2023, 20:02:04] Itamar Ben David: *הַבְּשׂוֹרָה עַל־פִּי מַרְקוֹס פֶּרֶק טז*
*1 כְּשֶׁעָבַר יוֹם הַשַּׁבָּת, מִרְיָם הַמַּגְדָּלִית וּמִרְיָם אֵם יַעֲקֹב וּשְׁלוֹמִית קָנוּ בְּשָׂמִים, כִּי הִתְכַּוְּנוּ לָבוֹא וְלִמְשֹׁחַ אוֹתוֹ. 2 בָּרִאשׁוֹן בַּשָּׁבוּעַ, בַּבֹּקֶר הַשְׁכֵּם, בָּאוּ אֶל הַקֶּבֶר עִם זְרִיחַת הַשֶּׁמֶשׁ. 3 אָמְרוּ זוֹ אֶל זוֹ: “מִי יָגֹל לָנוּ אֶת הָאֶבֶן מֵעַל פֶּתַח הַקֶּבֶר?” 4 כַּאֲשֶׁר הִבִּיטוּ רָאוּ כִּי הָאֶבֶן כְּבָר נָגֹלָּה, וְהִיא גְּדוֹלָה מְאֹד. 5 נִכְנְסוּ לְתוֹךְ הַקֶּבֶר וְרָאוּ בָּחוּר אֶחָד יוֹשֵׁב מִיָּמִין וְהוּא לָבוּשׁ גְּלִימָה לְבָנָה. הֵן נִדְהֲמוּ. 6 אָמַר לָהֶן: “אַל תִּבָּהַלְנָה. אֶת יֵשׁוּעַ מִנַּצְּרַת אֲשֶׁר נִצְלַב אַתֶּן מְחַפְּשׂוֹת? הוּא קָם לִתְחִיָּה וְאֵינֶנּוּ פֹּה עוֹד. הִנֵּה הַמָּקוֹם שֶׁהִנִּיחוּהוּ בּוֹ. 7 וְעַתָּה לֵכְנָה וְהַגֵּדְנָה לְתַלְמִידָיו וּלְכֵיפָא, ‘הוּא הוֹלֵךְ לִפְנֵיכֶם לַגָּלִיל. שָׁם תִּרְאוּ אוֹתוֹ כְּפִי שֶׁאָמַר לָכֶם.”*
[08/05/2023, 20:02:05] Itamar Ben David: *8 הֵן יָצְאוּ וּבָרְחוּ מִן הַקֶּבֶר, כִּי רְעָדָה וְתַדְהֵמָה אָחֲזוּ בָּהֶן, וְלֹא סִפְּרוּ דָּבָר לְאִישׁ מִפְּנֵי שֶׁפָּחֲדוּ. 9 כַּאֲשֶׁר קָם בַּבֹּקֶר בָּרִאשׁוֹן בַּשָּׁבוּעַ, נִרְאָה בָּרִאשׁוֹנָה לְמִרְיָם הַמַּגְדָּלִית אֲשֶׁר מִמֶּנָּה גֵּרֵשׁ שִׁבְעָה שֵׁדִים. 10 הִיא הָלְכָה וְסִפְּרָה לָאֲנָשִׁים שֶׁהָיוּ אִתּוֹ לִפְנֵי כֵן וְהֵם מִתְאַבְּלִים וּבוֹכִים. 11 כַּאֲשֶׁר שָׁמְעוּ שֶׁהוּא חַי וְנִרְאָה אֵלֶיהָ לֹא הֶאֱמִינוּ. 12 אַחֲרֵי כֵן נִרְאָה בִּדְמוּת אַחֶרֶת לִשְׁנַיִם מֵהֶם בְּעֵת שֶׁהָלְכוּ בְּדַרְכָּם לְאַחַד הַכְּפָרִים. 13 הַלָּלוּ הָלְכוּ וְסִפְּרוּ לַאֲחֵרִים וְגַם לָהֶם לֹא הֶאֱמִינוּ. 14 אַחַר כָּךְ נִרְאָה אֶל הָאַחַד־עָשָׂר בִּהְיוֹתָם מְסֻבִּים לֶאֱכֹל. הוּא גָּעַר בָּהֶם עַל חֹסֶר אֱמוּנָתָם וְקֵהוּת לְבָבָם, מִפְּנֵי שֶׁלֹּא הֶאֱמִינוּ לְאֵלֶּה שֶׁרָאוּ אוֹתוֹ אַחֲרֵי קוּמוֹ לִתְחִיָּה.*
[08/05/2023, 20:02:06] Itamar Ben David: * אָמַר לָהֶם: “לְכוּ אֶל כָּל הָעוֹלָם וְהַכְרִיזוּ אֶת הַבְּשׂוֹרָה לְכָל הַבְּרִיאָה. 16 הַמַּאֲמִין וְנִטְבָּל יִוָּשַׁע, וּמִי שֶׁלֹּא יַאֲמִין יֶאְשַׁם. 17 וְאֵלֶּה הָאוֹתוֹת אֲשֶׁר יִלָּווּ אֶל הַמַּאֲמִינִים: יְגָרְשׁוּ שֵׁדִים בִּשְׁמִי; בִּלְשׁוֹנוֹת חֲדָשׁוֹת יְדַבְּרוּ; 18 יָרִימוּ נְחָשִׁים, וְאִם יִשְׁתּוּ רַעַל מֵמִית לֹא יִנָּזְקוּ; יְדֵיהֶם יָשִׂימוּ עַל חוֹלִים וְיִיטַב לָהֶם.”*
*19 לְאַחַר שֶׁדִּבֵּר אֲלֵיהֶם נִשָֹא הָאָדוֹן הַשָּׁמַיְמָה וְיָשַׁב לִימִין אֱלֹהִים. 20 הֵם יָצְאוּ וְהִכְרִיזוּ אֶת הַבְּשׂוֹרָה בְּכָל מָקוֹם, וְהָאָדוֹן פָּעַל עִמָּהֶם וְאִשֵּׁר אֶת הַדָּבָר בָּאוֹתוֹת שֶׁנִּלְווּ אֲלֵיהֶם.]*
[08/05/2023, 20:02:16] Itamar Ben David: פרק אחרון בבשורה על פי מרקוס
[08/05/2023, 20:02:50] Itamar Ben David: נזכיר שבימי רביעי וחמישי נעסוק בישעיהו נ״ג ושבוע הבא – הפסקה עד 21.5.
[08/05/2023, 20:03:04] Itamar Ben David: לילה טוב!
[09/05/2023, 7:55:15] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all participants to send messages to this group
[09/05/2023, 7:57:23] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! רק אחרון לבשורה על פי מרקוס.
[09/05/2023, 7:57:37] Itamar Ben David: שעתיים שאלות ולאחר מכן דיון חופשי
[09/05/2023, 8:24:31] ~ יוסי טל: עכשיו התחוור לי שלפי מרקוס אין בכלל משיחה, אלא רק עטפו אותו מהר בתכריכים כדי להספיק לקבור לפני השבת. האם אצל מבשרים אחרים יש אמירה אחרת?
אם זה נכון, אז אבן המשיחה בכניסה לכנסייה לא יכולה אפילו תאולוגית להיות נכונה
[09/05/2023, 8:30:40] Itamar Ben David: פסוק 1 למה למשוח גופה עטופה שכבר נקברה? לא ברור לי, וזה שנשים תעשנה את זה לגבר – בכלל לא ברור לי.
[09/05/2023, 8:31:27] Sivan Jeret: פסוק 7 יכול להסביר את מערך הלחצים בשלהי הבית השני שבו אזור הגליל הוא האזור היותר קנאי ביחס אל הרומאים? כי היות והתפתחות של הנצרות היא באזור הגליל אבל אם מתסכלים כל התיאולוגיה של הנצרות היא אנטי רומית
[09/05/2023, 8:31:59] Itamar Ben David: פסוק 2 הביטוי- ראשון בשבוע הוא ביטוי מדויק ליום ראשון. כלומר לא יום ראשון של חול המועד פסח או יום ראשון לספירת העומר – אלא ממש יום ראשון Sunday ולכן הויכוח שהיה לנו על זה- צריך להימשך… אשמח להתייחסות המלומדים
[09/05/2023, 8:33:02] Itamar Ben David: פסוק 3 אני אפילו לא מבין למה להתעסק עם גופה לאחר קבורתה גם אם לא נמשחה. יש כאן אלמנט של ביזוי המת, ואני תוהה למה הרצון בכלל לעשות את זה?
[09/05/2023, 8:36:18] Itamar Ben David: חוזר לפסוק 1 – אם קונים בשמים בהקשר לגופת מת ההגיון אומר שהמטרה היא למנוע ריח רע- בשלב שבין הפטירה לקבורה. כלומר לאחר הקבורה לא הבנתי את ההגיון בשימוש בבשמים.
[09/05/2023, 8:40:06] Itamar Ben David: מנסה לרענן מהזיכרון דברים שבטיהם הציע: חמישי בצהריים צליבה. שישי בקבר, מוצש קם לתחיה. גילו אותו בראשון. הבעיה היא שלצורך מנין שלושת הימים בקבר מוצש/ראשון בבוקר זה אותו דבר מה שהופך את זה לארבע ימים. סטיבן מצטער תצטרך לחזור על זה
[09/05/2023, 8:42:07] Itamar Ben David: פסוק תשע מובהק לגמרי. ישוע קם בראשון בשבוע. כלומר ביום ראשון. סטיבן לא הצלחתי להבין את החשבון שעשית סורי.
[09/05/2023, 8:46:18] Itamar Ben David: הערה קטנה ואשמח אם מישהו יוכל להרחיב על זה- פסוקים 9-20 של מרקוס נחשבים לתוספת מאוחרת על פי רוב החוקרים של הברית החדשה. כלומר פסוק 8 מסתיים בצורה לא מספקת מבחינת העורכים המאוחרים, ולכן ישנה (כך הטענה במחקר) תוספת דרמטית, במקום פסוק 8 שמסתיים בזה שלא מספרים את הבשורה והתחייה, יש כאן סקירה של ההתגלויות: למרים, לשניים באמאוס, לתלמידים בכנרת וכן הלאה. אם מישהו יודע לנסח טוב יותר מה הטענה המקובלת במחקר לתוספת של סוף הפרק- אשמח
[09/05/2023, 8:48:17] Doron Jamchi: בדיוק התחלתי לכתוב על זה. מה הרושם שמתקבל אם הסיפור מסתיים בפסוק 8?
[09/05/2023, 8:50:08] Itamar Ben David: לגבי פסוק 18, אני שמעתי שיש כמה גאונים בארה״ב שמתעסקים עם נחשים כדי להוכיח את הבשורה הזו. מדי פעם הם מאבדים את מנהיגי הקהילה שלהם לטובת נחש עצבני. The Appalachian snake handlers משהו כזה. אם מישהו נתקל בחבר׳ה האלה ויש לו סיפור לשתף – ממש אשמח לשמוע
[09/05/2023, 8:53:40] Itamar Ben David: נראה לי שזה פשוט מסתיים בנימה לא מספקת. כאילו, הלו, איפה ההתגלויות של ישוע איפה הפצת הבשורה? וכן הלאה. כאילו אין כאן את הקרישנדו שהיו כנראה מצפים לו.
[09/05/2023, 9:51:26] ~ Eitan: בגרסה לועזית מציעים שתי גרסאות סוף, זאת פסוקים 9-20.
ואחת קצרה בה מאמר שמרים הלכה לספר בקצרה לפטרוס וחבריו. ולאחר מכן ישו שלח אותה לבשר ממזרח למערב את הבשורה
[09/05/2023, 10:53:10] Itamar Ben David: איפה זה
[09/05/2023, 10:54:41] ~ Eitan: ראיתי בגרסה הצרפתית. לא הספקתי עוד באנגלית. בסוף ספר מרקוס מוצג סוף קצר במקום 9-20
[09/05/2023, 11:02:10] Doron Jamchi: And they reported all the instructions briefly to Peter’s companions. Afterwards Jesus himself, through them, sent forth from east to west the sacred and imperishable proclamation of eternal salvation. [Amen].
[09/05/2023, 11:57:12] +972 54‑459‑0096: +972 54‑459‑0096 joined using this group’s invite link
[09/05/2023, 12:04:42] Shira Harpaz Pomeranz: מנהגי טהרת המת הנהוגים היום, לא מעידים בהכרח על מנהגי קבורת המת שנהגו בבית שני. אין למיטב ידיעתי מקור תנ”כי ואין הלכות קדומות.
היות והבשורה על פי מרקוס נכתבה בשלב מוקדם מאוד, אני רואה בה מקור אמין למה שנעשה. אין לכותב הבשורה צורך להמציא מנהגים. כנראה שנהגו לשים עוד בשמים שלא היו בידיהם כאשר התקבלה הגופה לקבורה והחליטו לשים ביום ראשון.
אנו יודעים שבבית שני נהגו להעביר את העצמות אחרי שנה לקבורת קבע בגלוסקמא ואין ביזוי המת בכך. לכן איני רואה ביזוי המת בהוספת בשמים על הגופה המכוסה תכריכים.
[09/05/2023, 12:17:57] ~ Dorit Epstein Tour Guide: יש סתירה בין הפסוקים עד 8 ופסוק 9. אם שתיים הגיעו לקבר למה הוא בפסוק תשע נגלה רק לאחת מהן.
וכן, ממש מרגיש שאם גומרים בשמונה גומרים בחסר.
[09/05/2023, 12:25:52] ~ Miri Nitzan – Tour Guide: ע”פ הדרכה ששמעתי מגיל רגב: כיוון שדואגים לאמר לנו בהורד מהצלב בשעות אחר הצהריים (3), אז ברור שזה חשוב – כי זה אומר (ליהודי שמבין בזה) שאין כבר זמן לבצע את כל תהליך הטיהור וההכנה לקבורה, ואיטום כוך הקבר, לכן “הונח בקבר” בזרירות לפני כניסה השבת, ומיד בצאת השבת (אבל כשיש כבר אור – לכן בראשון בשבוע בבוקר) באו להשלים את התהליך. יתכן שגברים עשו את ניקוי הגופה ומה שנשאר זה המשיכה בבשמים , שהיתה נעשית לכבוד המת, להאדרה, ואיטום הקבר ולכן באו הנשים.
אגב המנהג להעמיד שומרים על המת עד שנקבר קיים עד היום בחלק המקרים – גם סימן לכבוד.
[09/05/2023, 12:31:00] ~ Dorit Epstein Tour Guide: אכן, עד שקוברים יש ״שמירה״. מתנדבים יושבים עם הגופה עד לתחילת טקס הקבורה.
[09/05/2023, 12:47:46] ~ DO RO: אם במרקוס ויתר הסינופטיים נושא הכנת גופת ישוע מעוררת תהיות, אצל יוחנן פרק 19 :39-40 יש תאור ברור ומפורט בנדון כאשר נקדימון מבקש את הגופה מפונטוס פילטוס וגם מכין אותה:
39גם נקדימון בא לשם – אותו איש שבא אל ישוע בלילה – והביא איתו כשלושים קילוגרם של מרקחת יקרה העשויה מבשמים ושמנים. 40השניים לקחו את גופת ישוע ועטפוה בתכריכים עם בשמים, כמנהג הקבורה היהודית. 41קרוב למקום הצליבה היה גן ובו קבר חדש שאיש לא נקבר בו מעולם. 42הם קברו בו את ישוע מפני שהיה ערב שבת והקבר היה בקרבת מקום.”
כזכור גם אצל מתי וגם אצל מרקוס יש ארועי משיחה מוקדמים המבשרים את מותו :
אצל מתי 26:6-7
6בזמן שישוע היה בבית־עניה, בביתו של שמעון המצורע, 7ניגשה אליו אישה ובידה בקבוק בושם יקר מאוד, ושפכה את הבושם על ראשו בשעה שאכל. 8-9התלמידים כעסו מאוד ואמרו: ”מדוע היא מבזבזת את הבושם היקר הזה? הלא יכולנו למכור אותו בכסף רב, ואת הכסף היינו נותנים לעניים!“
10”מדוע אתם מציקים לה?“ שאל ישוע. ”הלא היא עשתה מעשה טוב. 11העניים נמצאים איתכם תמיד, ואילו אני לא אהיה איתכם תמיד. 12היא שפכה עלי את הבושם כדי להכין את גופי לקבורה.
ומרקוס 14:3-8
3 וַיְהִי בִּהְיוֹתוֹ בְּבֵית־הִינִי בֵּית שִׁמְעוֹן הַמְצֹרָע וַיַּסֵּב אֶל־הַשֻּׁלְחָן וַתָּבֹא אִשָּׁה וּבְיָדָהּ פַּךְ־מִרְקַחַת נֵרְדְּ זַךְ וְיָקָר מְאֹד וַתִּשְׁבֹּר אֶת־הַפַּךְ וַתִּצֹּק עַל־רֹאשׁוֹ׃ 4 וְיֵשׁ אֲשֶׁר מִתְרָעֲמִים אִישׁ אֶל־רֵעֵהוּ לֵאמֹר עַל־מֶה הָיָה אִבּוּד הַמֶּרְקָחָה הַזֹּאת׃ 5 כִּי רְאוּיָה הָיְתָה זֹּאת לְהִמָּכֵר בְּיוֹתֵר מִשְּׁלשׁ מֵאוֹת דִּינָר וְלָתֵת לָעֲנִיִּים וַיִּגְעֲרוּ בָּהּ׃ 6 וַיֹּאמֶר יֵשׁוּעַ הַנִּיחוּ לָהּ לָמָּה תַלְאוּ נַפְשָׁהּ מַעֲשֶׂה טוֹב עָשְׂתָה עִמָּדִי׃ 7 כִּי הָעֲנִיִּים תָּמִיד עִמָּכֶם וּכְשֶׁתִּרְצוּ תּוּכְלוּ לְהֵיטִיב לָהֶם וְאָנֹכִי לֹא־אֶהְיֶה אִתְּכֶם תָּמִיד׃ 8 אֵת אֲשֶׁר הָיָה לְאֵל יָדָהּ עָשָׂתָה קִדְּמָה לָסוּךְ אֶת־גּוּפִי לִקְבוּרָתוֹ׃
ידוע גם שנהגו להשאיר במקום הקבורה שמנים ארומטיים – מקומות הקבורה האופיינים בתקופה זאת בעיקר למעמד הגבוה, היו במערות הקבורה שם נהגו להניח את הגופות או בכוכים , או בתווך ארקוסוליה (גומחות מקושתות) או על גבי “מיטות” מאין ספסלים חצובים בסלע לשם כך בתוך המערה. לאחר שנה, נאספו העצמות בין היתר בתוך גלוסקמאות .
מבחינה זאת, דומה כי כוונת הנשים שבאו לקבר וכמובן לא ציפו למצוא אותו ריק, היה לא לפתוח את תכריכיו למשוך שוב את הגופה אלא להניח בשמים בקרבתה בתוך מערת הקבורה כמקובל , גבר שלא הספיקו בגלל כניסת השבת. ממצאים ארכיאולוגים של מיכלי חרס או אפילו זכוכית קטנים לבשמים שנמצאו בפתחי או בתוך מערות קבורה , מאששים הנחה זאת .
פרטים רבים מבוססים על ממצאים פיזיים ומקורות כתובים (גם בתלמוד) בספרה של רחל חכלילי
Rachel Hachlili
Jewish Funerary Customs, Practices, and Rites in the Second Temple Period
Brill, 2005
[09/05/2023, 12:47:59] ~ DO RO: image omitted
[09/05/2023, 12:48:12] ~ DO RO: image omitted
[09/05/2023, 15:44:52] Itamar Ben David: כל המשנה ידו על התחתונה. אני לא מספיק בקיא בהלכות קבורה ומתי גובשו, וכמובן שזה שמשהו לא כתוב עד שלב מאוחר יותר לא אומר שזה לא היה ידוע מאות שנים לפני כן. ועם זאת, יש כאן הצטברות של דברים שלא מסתדרים לי. בשמים ומשיחה לפני הקבורה- הגיוני. אחרי הקבורה- לא הגיוני. נשים מושחות גבר/עוסקות בטהרת מת גבר- לא הגיוני, קל וחומר אם כבר נקבר. להעביר עצמות לאחר שנה- הגיוני. לעסוק בגופה בשלבי ריקבון- לא הגיוני.
[09/05/2023, 15:47:06] Itamar Ben David: בנוסף- בוודאי שמרקוס זקוק לחזרתם של נשים/מישהו לקבר- וזאת כדי להעיד על התחייה. אם יושבים שבעה וחוזרים אחרי חודש לקבר לגילוי מצבה- סבבה ייתכן וזה מנהג מאוחר יותר באמת לא יודע. אבל מה הסיבה לחזור יום יומיים או שלושה לאחר מכן? למה לא נגיד- שבוע אחרי? מילא אחרי השבעה יש הגיון מסוים. רמז למנהג השבעה יש גם ביחזקאל ג, ט״ו.
[09/05/2023, 15:49:42] Itamar Ben David: לשלוח נשים לטפל בגופת גבר לאחר הקבורה נשמע לי חסר הגיון. משמר על המת – נדמה לי שיש משהו כזה בהילכות אנינות (כל הנוגע לשלבים שעוברת משפחת הנפטר מרגע הפטירה עד לקבורה). זה נשמע לי הגיוני מאוד
[09/05/2023, 15:50:25] Itamar Ben David: נו אז היה כבר תכריכים עם בשמים. אז למה לנשים לחזור לקבר?
[09/05/2023, 15:54:46] ~ DO RO: כי התפקיד הגדול והחשוב באמת שניתן לנשים (בזמן שתלמידיו נוטשים , חוששים , לא מתקרבים למקום ) זה להיות העדות לתחייה , ולהעביר את ההודעה על כך הלאה . כל שדומה שאצל הסינופטיים לפחות ,זה סוג של תרוץ, שמלאכת המשיחה לכאורה לא הסתיימה לפני הקבורה ויש להשלים אותה. אגב, גופה לא נרקבת אחרי 3 ימים . מכל מקום , הנשים הן אלה הראשונות העדות לארוע המכונן של התחייה ולא תלמידיו , וזה אגב הליכה לקבר כדי להזליף הבשמים על תכריכיו
[09/05/2023, 16:11:45] ~ Ido Gavish: ~ Ido Gavish left
[09/05/2023, 16:08:29] Doron Jamchi: במרקוס, יד: 8, ישוע אומר על האישה שמשחה אותו בבשם שהיא עשתה את זה לקבורתו. זה מלמד שהיה אצלם מקובל שנשים יכולות למשוח את הגופה. אם זה היה מנהג התקופה שהשתנה, או אולי זה היה מנהג של חלק מהאוכלוסייה, ואולי רק של חסידי ישוע – אי אפשר לקבוע. אבל יש עקביות.
וזה שהבנות חזרו לקבר, זה כי הן לא היו מודעות להליך המהיר שעשה יוסף הרמתי. הן רק ראו אותו מוכנס לקבר. מבחינתן, זה שהוא בקבר, לא אומר שהוא נקבר כמו שצריך, אבל הן היו צריכות לחכות עד שתעבור השבת.
[09/05/2023, 16:09:02] ~ Dorit Epstein Tour Guide: עד כמה שהבנתי בזמנו המשפחה היתה עולה יום יום במשך שלושה ימים לקבר כדי לוודא שהנפטר אכן מת. ורק אחרי שלושה ימים הוא הוכרז הנפטר אמיתי וחתמו את הקבר עם האבן. זו הסיבה שלזרוס קם מהמתים אחרי 4 ימים – להוכיח שלא היתה כאן אי הבנה רגילה שחשבו שהאדם מת, אבל הוא לא..
[09/05/2023, 16:15:58] Itamar Ben David: אני גם חושב שיש כאן תירוץ לחזור לקבר. זו לא פעם ראשונה מצילות את העניינים בתנך. למה חשוב לבשם קבר אטום?
[09/05/2023, 16:19:42] ~ DO RO: לא ציפו שיהיה אטום אמנם , או בלתי חדיר, הן הנשים שמלוות את ישוע כל הזמן , באות מתוך דאגה ואהבה, אך אחד לא שולח אותן , הן לא חוששות להגיע ולהן ניתן גם התפקיד החשוב מכל . אצל יוחנן , הדגש הוא במיוחד על מרים המגדלית הזוכה על תפקידה זה בתואר של בכירת השליחים, שליחת השליחים Apostola apostolorum
[09/05/2023, 16:21:08] Itamar Ben David: הכל טוב לא חשבתי שהם היו חרדים. ועדיין יש משיחה בבית עניה לגבר חי לבוש ויש משיחת המת. אם הזליפו על התכריכים- נשמע הגיוני כל עוד זה לפני הקבורה. אחריה זה נשמע לא סביר. יותר הגיוני להדליק קצת קטורת בפתח הקבר או משהו כזה…
[09/05/2023, 16:21:54] Itamar Ben David: אם יש לך מקור מעניין אשמח
[09/05/2023, 16:24:53] Doron Jamchi: מדובר בטקסים. לא צריך לחפש את ההיגיון, או לשפוט על פי ההיגיון שלנו.
[09/05/2023, 16:26:37] Itamar Ben David: אולי, אבל אני מנסה להבין את ההגיון הפנימי שלהן.
[09/05/2023, 16:38:38] Doron Jamchi: ההיגיון הפנימי הוא שתהליך הקבורה לא הושלם, וצריך להשלים אותו
[09/05/2023, 17:19:31] Itamar Ben David: זה החלק שלא הבנתי את ההגיון שלו.
[09/05/2023, 17:33:48] ~ eliyahu milo Tour Guide: המון הלכות קבורה וטהרה ותהליכי טיפול במת נשכחו עם השנים,
לתפיסתי טומאת מתים בגברים שונה מטומאת מתים בנשים.
[09/05/2023, 18:16:01] Itamar Ben David: בוא נלך רגע על כמה דברים יותר בסיסיים. לכולם ברור שהלנת המת, זה איסור מהתורה, כולל של מי שהוצא להורג (לא תלין נבלתו על העץ). איך קוברים? די ברור שרוב מוחלט של האנשים לא נקברו בקבר חצוב בסלע, אלא בקרקע עצמה. די ברור שרוב מוחלט של נפטרים לא יכלו לממן בשמים ומרקחות, לכל היותר תכריכים, שמן זית (???) ואולי פה ושם קצת בשמים/שמנים, בעיקר לשלב האנינות (טרום קבורה). כל זה- לא אומר שלתלמידי ישוע לא הייתה גישה אחרת. אבל כניסת נשים לקבר שכבר נסגר עם אבן כבדה כדי למשוח בשמן/בדמים נשמע לי יותר כמו כלי עלילתי (תירוץ) מאשר פרקטיקה סבירה.
[09/05/2023, 18:35:26] ~ Eitan: image omitted
[09/05/2023, 18:36:04] ~ Eitan: יש ערך מעניין על איסור הלנת מת ותנאים לעכב את הקבורה
[09/05/2023, 18:47:54] ~ eliyahu milo Tour Guide: אבל כאן דנים בדיני טהרה זה כל השיח לדעתי
[09/05/2023, 18:48:10] ~ eliyahu milo Tour Guide: ומשיחה לאחר המוות ?
[09/05/2023, 18:52:32] Sivan Jeret: אני הולך לשאול מוזרה שנשאלתי פעם על ידי אחד התיריים שלי
אז בבקשה לא לזרוק עלי כל מיני דברים
[09/05/2023, 18:54:00] Sivan Jeret: אחד התיירים שלי שאל האם ישנה חשיבות לצורה בה המת נעטף בתרכיכים אם זה לצד ימין או לצד שמאל
[09/05/2023, 18:56:04] ~ yaron yuval: אנשי החברה קדישא בטח ידעו, אבל זה נכון לימינו.
אולי כדאי לבדוק בתמונות איך ישוע התינוק מחותל. לפי אנסטסיה קשמן החיתולים הם בעצם תכריכים, וזה בהחלט נראה משכנע באיקונוגרפיה.
[09/05/2023, 18:56:27] Sivan Jeret: אוקי תודה
[09/05/2023, 18:57:41] ~ eliyahu milo Tour Guide: אני עטפתי לימין תמיד בתור רוחץ מתים אף אחד לא בדיוק הנחה אותי אולי כי היה לי יותר נוח 🤷♂️
[09/05/2023, 18:57:48] Itamar Ben David: ניחוש שלי, לימין.
[09/05/2023, 18:57:58] Itamar Ben David: בדיוק נוחות המטפל
[09/05/2023, 18:58:27] Itamar Ben David: יש תערוכה מדהימה במוזאון ישראל על קבורה יהודית ותכריכים (מודרניים כמובן)
[09/05/2023, 18:59:27] Itamar Ben David: כיום לא ידוע לי שמושחים בזמנים כלשהם. אם מישהו יודע אחרת- אשמח. לא חושב שכל אחד נמשח בעבר. נשמע לי יקר
[09/05/2023, 19:03:16] Itamar Ben David: שעה לסיום
[09/05/2023, 19:07:46] ~ eliyahu milo Tour Guide: באחד המקרים ביקשו לשים שמן מבושם על הנפטר לא זוכר שהייתה התנגדות של החברה קדישא בטהרה . אני יודע על תהליכים של מעבר סוגי מיתות שעבר אחד הרבנים
[09/05/2023, 19:08:09] ~ eliyahu milo Tour Guide: שריפה ,סקילה, ועוד …
[09/05/2023, 19:08:29] ~ eliyahu milo Tour Guide: לא שייך לעניין אבל הוספתי
[09/05/2023, 19:09:47] Itamar Ben David: פסוק 18, לגבי הנחשים וכאלה, מצאתי כתבה על אחד מהפאסטורים שמתעסקים עם נחשים שמת מנחש ארסי לפני כמה שנים. יש הרבה כתבות כאלה: https://youtu.be/LAM9zWbbOc8
[09/05/2023, 19:12:21] Itamar Ben David: בנוגע לסוף הבשורה, אני שם כאן את התרגום האנגלי NIV למי שלא מכיר, שם יש הערה פחות או יותר בקידוש לבנה- שסוף הפרק לא מופיע בכל כתבי היד:
[09/05/2023, 19:12:40] Itamar Ben David: Trembling and bewildered, the women went out and fled from the tomb. They said nothing to anyone, because they were afraid.[a]
[The earliest manuscripts and some other ancient witnesses do not have verses 9–20.]
9 When Jesus rose early on the first day of the week, he appeared first to Mary Magdalene, out of whom he had driven seven demons. 10 She went and told those who had been with him and who were mourning and weeping. 11 When they heard that Jesus was alive and that she had seen him, they did not believe it.
12 Afterward Jesus appeared in a different form to two of them while they were walking in the country. 13 These returned and reported it to the rest; but they did not believe them either.
14 Later Jesus appeared to the Eleven as they were eating; he rebuked them for their lack of faith and their stubborn refusal to believe those who had seen him after he had risen.
15 He said to them, “Go into all the world and preach the gospel to all creation. 16 Whoever believes and is baptized will be saved, but whoever does not believe will be condemned. 17 And these signs will accompany those who believe: In my name they will drive out demons; they will speak in new tongues; 18 they will pick up snakes with their hands; and when they drink deadly poison, it will not hurt them at all; they will place their hands on sick people, and they will get well.”
19 After the Lord Jesus had spoken to them, he was taken up into heaven and he sat at the right hand of God. 20 Then the disciples went out and preached everywhere, and the Lord worked with them and confirmed his word by the signs that accompanied it.
Footnotes
Mark 16:8 Some manuscripts have the following ending between verses 8 and 9, and one manuscript has it after verse 8 (omitting verses 9-20): Then they quickly reported all these instructions to those around Peter. After this, Jesus himself also sent out through them from east to west the sacred and imperishable proclamation of eternal salvation. Amen.
[09/05/2023, 19:13:02] Itamar Ben David: *באותיות קידוש לבנה
[09/05/2023, 19:38:49] ~ Eitan: איתמר העלה את עניין הלנת מת 👆🏻
[09/05/2023, 19:55:43] Itamar Ben David: שוב זה לא שאני חושב שהם העדה החרדית. אבל יש מצווה מקראית לא להלין את המת – בהוצאה להורג (קל וחומר אם מדובר בנפטר רגיל).
[09/05/2023, 19:56:03] Doron Jamchi: בגלל הלנת המת יוסף הרמתי בא לבקש את הגופה כדי לקבור אותה לפני שבת.
ממה שאני מבין לא מדובר בהלנת מת, אלא בתהליך קבורה. ואם אפשר לפתוח קבר אחרי שנה כדי לאסוף את העצמות לגלוסקמה, ובפרט אם מדובר במערה שיש בה כמה כוכים עם מתים מזמנים שונים, לא חושב שזה הפריע להם לפתוח את הקבר כדי להשלים את התהליך.
כתוב שהנשים הלכו לקנות את המצרכים אחרי השבת. זאת אומרת השבת הגבילה אותן, וטיפול במת לא דוחה שבת מבחינתן, ואפשר לקיים את זה לאחר השבת.
[09/05/2023, 20:00:02] Itamar Ben David: אני לא חושב שהלינו את המת במקרה הזה. הדבר היחיד שאני לא מצליח להבין עד הסוף זה למה בכלל שמישהו ירצה להיכנס לקבר לאחר הקבורה כדי למשוח גופה, ובפרט שמדובר בנשים שעושות זאת עבור גבר. אנסה פשוט להתעמק בתשובות שאתה ואחרים נתתם אולי עד לפעם הבאה שנקבור את ישוע בבשורה על פי לוקאס כבר אבין יותר.
[09/05/2023, 20:08:36] Sivan Jeret: איתמר כמו שהוסבר לי על ידי שלי אשכולי באחת השתלמויות שהיו לי כדי לראות שהוא באמת מת
[09/05/2023, 20:23:43] ~ Eitan: איתמר הלך על הבסיס, הלנת מת. הבינותי שהכוונה שלא סביר שחזרו לסיים את הליך הקבורה , כלומר עברו לכאורה על איסור הלנת מת. חוץ מעניין הנשים שבאו בכוונה למשוח גופת מת 24 שעות אחרי
[09/05/2023, 20:24:41] Itamar Ben David: לא הכרתי את העניין של לא היו בטוחים שמת בעת העתיקה אכן מת.
[09/05/2023, 20:25:00] Itamar Ben David: בכל מקרה חברים נראה לי שקצת חרגנו מהזמן, סליחה.
[09/05/2023, 20:25:16] ~ Eitan: זה סיפור של פרדריך השני…
[09/05/2023, 20:25:23] Itamar Ben David: מזל טוב – סיימנו את הבשורה על פי מרקוס! כל הכבוד.
[09/05/2023, 20:25:30] ~ Eitan: לל”ט. תודה
[09/05/2023, 20:31:06] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed this group’s settings to allow only admins to send messages to this group
[09/05/2023, 20:29:29] Itamar Ben David: אז מה קורה הלאה. ישעיהו נ״ג ונגזרותיו- זה נושא הדיון שלנו מחר ומחרתיים. הכותרת של הדיונים האלו היא ״ישוע נגלה בתנ״ך, כאשר המטרה היא להכיר ולהבין טוב יותר מה מאמיני ישוע על זרמיהם השונים חושבים על נבואות התנ״ך והטקסט המקראי. מכיוון שיש כמה מאות של ציטוטים המוכיחים שישוע אכן נגלה בתנ״ך, חשוב שכל פעם ננסה להתמקד, ככל האפשר, בפרק/ספר מרכזי. זה יהיה קצת מאתגר, אבל נעשה מאמץ.