ברית חדשה יומי - מורי דרך לומדים יחד

פרוטוקול קבוצת לימוד של הברית החדשה
מטעם אגודת מורי הדרך ובחסות אתר בדרך למורה דרך.

מרקוס – פרק ז'

נִקְהֲלוּ אֵלָיו הַפְּרוּשִׁים וְכַמָּה מִן הַסּוֹפְרִים אֲשֶׁר בָּאוּ מִירוּשָׁלַיִם. 2 כִּרְאוֹתָם שֶׁאֲחָדִים מִתַּלְמִידָיו אוֹכְלִים לֶחֶם בְּיָדַיִם טְמֵאוֹת (כְּלוֹמַר, בְּלֹא נְטִילַת יָדַיִם, 3 שֶׁכֵּן הַפְּרוּשִׁים וְכָל הַיְּהוּדִים מַחֲזִיקִים בְּמָסֹרֶת הַזְּקֵנִים וְאֵינָם אוֹכְלִים לְלֹא נְטִילַת יָדַיִם כַּהֲלָכָה, 4 וּבְשׁוּבָם מִן הַשּׁוּק אֵינָם אוֹכְלִים לְלֹא רְחִיצָה. וְעוֹד דְּבָרִים רַבִּים קִבְּלוּ לִשְׁמֹר, כְּגוֹן טְבִילַת כּוֹסוֹת וְכַדִּים וּכְלֵי נְחֹשֶׁת) 5 שָׁאֲלוּ אוֹתוֹ הַפְּרוּשִׁים וְהַסּוֹפְרִים: “מַדּוּעַ אֵין תַּלְמִידֶיךָ נוֹהֲגִים לְפִי מָסֹרֶת הַזְּקֵנִים אֶלָּא אוֹכְלִים אֶת הַלֶּחֶם בְּיָדַיִם טְמֵאוֹת?”

6 אָמַר לָהֶם: “הֵיטֵב נִבָּא יְשַׁעְיָהוּ עֲלֵיכֶם הַצְּבוּעִים, כַּכָּתוּב: ‘הָעָם הַזֶּה בִּשְׂפָתָיו כִּבְּדוּנִי וְלִבּוֹ רִחַק מִמֶּנִּי 7 וַתְּהִי יִרְאָתָם אֹתִי מִצְוַת אֲנָשִׁים מְלֻמָּדָה’; 8 כִּי עוֹזְבִים אַתֶּם אֶת מִצְוַת אֱלֹהִים לְהַחֲזִיק בְּמָסֹרֶת בְּנֵי אָדָם.”

9 עוֹד אָמַר לָהֶם: “יָפֶה, בִּטַּלְתֶּם אֶת מִצְוַת אֱלֹהִים כְּדֵי לִשְׁמֹר אֶת הַמָּסֹרֶת שֶׁלָּכֶם! 10 הֵן מֹשֶׁה אָמַר, ‘כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ ‘וּמְקַלֵּל אָבִיו וְאִמּוֹ מוֹת יוּמָת’; 11 וְאַתֶּם אוֹמְרִים, ‘אִישׁ אִם יֹאמַר לְאָבִיו אוֹ לְאִמּוֹ: כָּל דָּבָר מִשֶּׁלִּי שֶׁאַתָּה יָכוֹל לֵהָנוֹת מִמֶּנּוּ – קָרְבָּן!’ 12 הֲרֵי שֶׁאֵינְכֶם מַנִּיחִים לוֹ עוֹד לַעֲשׂוֹת מְאוּמָה לְמַעַן אָבִיו אוֹ אִמּוֹ, 13 וּמְפִירִים אַתֶּם אֶת דְּבַר אֱלֹהִים עַל־יְדֵי הַמָּסֹרֶת שֶׁלָּכֶם אֲשֶׁר מְסַרְתֶּם. וּדְבָרִים רַבִּים דּוֹמִים לָזֶה אַתֶּם עוֹשִׂים.”

14 הוּא קָרָא אֶת הֶהָמוֹן שֵׁנִית וְאָמַר לָהֶם: “הַקְשִׁיבוּ אֵלַי כֻּלְּכֶם וְהָבִינוּ. 15 אֵין דָּבָר הַנִּמְצָא מִחוּץ לָאָדָם יָכוֹל לְטַמֵּא אוֹתוֹ בְּהִכָּנְסוֹ לְתוֹכוֹ, אֶלָּא הַדְּבָרִים הַיּוֹצְאִים מִתּוֹךְ הָאָדָם הֵם הַמְטַמְּאִים אֶת הָאָדָם.”

17 כַּאֲשֶׁר בָּא הַבַּיְתָה מִן הֶהָמוֹן, שְׁאָלוּהוּ תַּלְמִידָיו עַל הַמָּשָׁל. 18 אָמַר לָהֶם: “גַּם אַתֶּם חַסְרֵי הֲבָנָה כָּל כָּךְ? הַאִם אֵינְכֶם מְבִינִים שֶׁכָּל הַנִּכְנָס לְתוֹךְ הָאָדָם מִן הַחוּץ אֵינוֹ יָכוֹל לְטַמֵּא אוֹתוֹ, 19 כִּי אֵינוֹ נִכְנָס אֶל לִבּוֹ אֶלָּא לְבִטְנוֹ וְיוֹצֵא אֶל הַמּוֹצָאוֹת?” – בְּכָךְ טִהֵר אֶת כָּל הַמַּאֲכָלִים.

20 הוֹסִיף וְאָמַר: “הַיּוֹצֵא מִן הָאָדָם – זֶה מְטַמֵּא אֶת הָאָדָם, 21 כִּי מִבִּפְנִים, מִלֵּב בְּנֵי הָאָדָם, יוֹצְאוֹת מַחֲשָׁבוֹת רָעוֹת, זְנוּנִים, גְּנֵבוֹת, רְצִיחוֹת, 22 נִאוּפִים, חַמְדָנוּת, רִשְׁעָה, רְמִיָּה, זִמָּה, עַיִן רָעָה, גִּדּוּף, גַּאֲוָה, אֱוִילוּת. 23 כָּל הָרָעוֹת הָאֵלֶּה יוֹצְאוֹת מִבִּפְנִים וּמְטַמְּאוֹת אֶת הָאָדָם.” 24 הוּא קָם וְהָלַךְ מִשָּׁם אֶל אֵזוֹר צוֹר וְצִידוֹן. נִכְנַס לְבַיִת וְלֹא רָצָה שֶׁיִּוָּדַע לְאִישׁ, אַךְ לֹא הָיָה יָכוֹל לְהֵחָבֵא. 25 אִשָּׁה, שֶׁרוּחַ טְמֵאָה אָחֲזָה בְּבִתָּהּ הַקְּטַנָּה, שָׁמְעָה עָלָיו וּמִיָּד בָּאָה וְנָפְלָה לְרַגְלָיו, 26 וְהָאִשָּׁה נָכְרִיָּה מִמּוֹצָא פֶנִיקִי סוּרִי. הִיא בִּקְשָׁה מִמֶּנּוּ לְגָרֵשׁ אֶת הַשֵּׁד מִבִּתָּהּ. 27 אָמַר לָהּ יֵשׁוּעַ: “הַנִּיחִי קֹדֶם לַבָּנִים לִשְׂבֹּעַ, כִּי לֹא נָאֶה לָקַחַת אֶת לֶחֶם הַבָּנִים וּלְהַשְׁלִיךְ אוֹתוֹ לַכְּלָבִים.” 28 הֵשִׁיבָה וְאָמְרָה אֵלָיו: “כֵּן, אֲדוֹנִי, אֲבָל גַּם הַכְּלָבִים תַּחַת הַשֻּׁלְחָן אוֹכְלִים מִפֵּרוּרֵי הַלֶּחֶם שֶׁל הַבָּנִים!”

29 אָמַר לָהּ: “בִּגְלַל דְּבָרֵךְ זֶה לְכִי לְדַרְכֵּךְ; יָצָא הַשֵּׁד מִבִּתֵּךְ.”

30 הִיא הָלְכָה לְבֵיתָהּ וּמָצְאָה אֶת הַיַּלְדָּה שׁוֹכֶבֶת בַּמִּטָּה וְהַשֵּׁד כְּבָר יָצָא מִמֶּנָּה. 31 יֵשׁוּעַ יָצָא מֵאֵזוֹר צוֹר וְחָזַר דֶּרֶךְ צִידוֹן אֶל יַַם הַגָּלִיל, דֶּרֶךְ אֵזוֹר עֶשֶׂר הֶעָרִים. 32 הֵבִיאוּ אֵלָיו אִישׁ חֵרֵשׁ וּמִתְקַשֶּׁה בְּדִבּוּר וּבִקְשׁוּ מִמֶּנּוּ שֶׁיָּשִׂים אֶת יָדוֹ עָלָיו. 33 לָקַח אוֹתוֹ יֵשׁוּעַ אֶל מִחוּץ לֶהָמוֹן בִּיחִידוּת, שָׂם אֶת אֶצְבְּעוֹתָיו בְּאָזְנָיו וּלְאַחַר שֶׁיָּרַק נָגַע בִּלְשׁוֹנוֹ, 34 וּבְהַבִּיטוֹ הַשָּׁמַיְמָה נֶאֱנַח וְאָמַר אֵלָיו: “הִפָּתַח!” 35 אָזְנָיו נִפְתְּחוּ וּמִיָּד הֻתַּר קֶשֶׁר לְשׁוֹנוֹ וְהוּא דִּבֵּר בְּבֵרוּר. 36 אָז צִוָּה עֲלֵיהֶם שֶׁלֹּא יְסַפְּרוּ לְאִישׁ, אַךְ כְּכָל שֶׁצִּוָּה זֹאת עֲלֵיהֶם כֵּן הִרְבּוּ לְהַכְרִיז עַל כָּךְ. 37 הֵם הִשְׁתּוֹמְמוּ עַד מְאֹד וְאָמְרוּ: “הַכֹּל עָשָׂה יָפֶה! אֶת הַחֵרְשִׁים הוּא עוֹשֶׂה לְשׁוֹמְעִים וְאֶת הָאִלְּמִים לִמְדַבְּרִים!”

[23/04/2023, 20:14:37] Itamar Ben David: *הַבְּשׂוֹרָה עַל־פִּי מַרְקוֹס פֶּרֶק ז*
[23/04/2023, 20:14:38] Itamar Ben David: *1 נִקְהֲלוּ אֵלָיו הַפְּרוּשִׁים וְכַמָּה מִן הַסּוֹפְרִים אֲשֶׁר בָּאוּ מִירוּשָׁלַיִם. 2 כִּרְאוֹתָם שֶׁאֲחָדִים מִתַּלְמִידָיו אוֹכְלִים לֶחֶם בְּיָדַיִם טְמֵאוֹת (כְּלוֹמַר, בְּלֹא נְטִילַת יָדַיִם, 3 שֶׁכֵּן הַפְּרוּשִׁים וְכָל הַיְּהוּדִים מַחֲזִיקִים בְּמָסֹרֶת הַזְּקֵנִים וְאֵינָם אוֹכְלִים לְלֹא נְטִילַת יָדַיִם כַּהֲלָכָה, 4 וּבְשׁוּבָם מִן הַשּׁוּק אֵינָם אוֹכְלִים לְלֹא רְחִיצָה. וְעוֹד דְּבָרִים רַבִּים קִבְּלוּ לִשְׁמֹר, כְּגוֹן טְבִילַת כּוֹסוֹת וְכַדִּים וּכְלֵי נְחֹשֶׁת) 5 שָׁאֲלוּ אוֹתוֹ הַפְּרוּשִׁים וְהַסּוֹפְרִים: “מַדּוּעַ אֵין תַּלְמִידֶיךָ נוֹהֲגִים לְפִי מָסֹרֶת הַזְּקֵנִים אֶלָּא אוֹכְלִים אֶת הַלֶּחֶם בְּיָדַיִם טְמֵאוֹת?”*
[23/04/2023, 20:14:39] Itamar Ben David: *6 אָמַר לָהֶם: “הֵיטֵב נִבָּא יְשַׁעְיָהוּ עֲלֵיכֶם הַצְּבוּעִים, כַּכָּתוּב: ‘הָעָם הַזֶּה בִּשְׂפָתָיו כִּבְּדוּנִי וְלִבּוֹ רִחַק מִמֶּנִּי 7 וַתְּהִי יִרְאָתָם אֹתִי מִצְוַת אֲנָשִׁים מְלֻמָּדָה’; 8 כִּי עוֹזְבִים אַתֶּם אֶת מִצְוַת אֱלֹהִים לְהַחֲזִיק בְּמָסֹרֶת בְּנֵי אָדָם.” 9 עוֹד אָמַר לָהֶם: “יָפֶה, בִּטַּלְתֶּם אֶת מִצְוַת אֱלֹהִים כְּדֵי לִשְׁמֹר אֶת הַמָּסֹרֶת שֶׁלָּכֶם! 10 הֵן מֹשֶׁה אָמַר, ‘כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ ‘וּמְקַלֵּל אָבִיו וְאִמּוֹ מוֹת יוּמָת’; 11 וְאַתֶּם אוֹמְרִים, ‘אִישׁ אִם יֹאמַר לְאָבִיו אוֹ לְאִמּוֹ: כָּל דָּבָר מִשֶּׁלִּי שֶׁאַתָּה יָכוֹל לֵהָנוֹת מִמֶּנּוּ – קָרְבָּן!’ 12 הֲרֵי שֶׁאֵינְכֶם מַנִּיחִים לוֹ עוֹד לַעֲשׂוֹת מְאוּמָה לְמַעַן אָבִיו אוֹ אִמּוֹ, 13 וּמְפִירִים אַתֶּם אֶת דְּבַר אֱלֹהִים עַל־יְדֵי הַמָּסֹרֶת שֶׁלָּכֶם אֲשֶׁר מְסַרְתֶּם. וּדְבָרִים רַבִּים דּוֹמִים לָזֶה אַתֶּם עוֹשִׂים.”*
[23/04/2023, 20:14:39] Itamar Ben David: *14 הוּא קָרָא אֶת הֶהָמוֹן שֵׁנִית וְאָמַר לָהֶם: “הַקְשִׁיבוּ אֵלַי כֻּלְּכֶם וְהָבִינוּ. 15 אֵין דָּבָר הַנִּמְצָא מִחוּץ לָאָדָם יָכוֹל לְטַמֵּא אוֹתוֹ בְּהִכָּנְסוֹ לְתוֹכוֹ, אֶלָּא הַדְּבָרִים הַיּוֹצְאִים מִתּוֹךְ הָאָדָם הֵם הַמְטַמְּאִים אֶת הָאָדָם.”*
[23/04/2023, 20:14:40] Itamar Ben David: *17 כַּאֲשֶׁר בָּא הַבַּיְתָה מִן הֶהָמוֹן, שְׁאָלוּהוּ תַּלְמִידָיו עַל הַמָּשָׁל. 18 אָמַר לָהֶם: “גַּם אַתֶּם חַסְרֵי הֲבָנָה כָּל כָּךְ? הַאִם אֵינְכֶם מְבִינִים שֶׁכָּל הַנִּכְנָס לְתוֹךְ הָאָדָם מִן הַחוּץ אֵינוֹ יָכוֹל לְטַמֵּא אוֹתוֹ, 19 כִּי אֵינוֹ נִכְנָס אֶל לִבּוֹ אֶלָּא לְבִטְנוֹ וְיוֹצֵא אֶל הַמּוֹצָאוֹת?” – בְּכָךְ טִהֵר אֶת כָּל הַמַּאֲכָלִים.*
[23/04/2023, 20:14:41] Itamar Ben David: *20 הוֹסִיף וְאָמַר: “הַיּוֹצֵא מִן הָאָדָם – זֶה מְטַמֵּא אֶת הָאָדָם, 21 כִּי מִבִּפְנִים, מִלֵּב בְּנֵי הָאָדָם, יוֹצְאוֹת מַחֲשָׁבוֹת רָעוֹת, זְנוּנִים, גְּנֵבוֹת, רְצִיחוֹת, 22 נִאוּפִים, חַמְדָנוּת, רִשְׁעָה, רְמִיָּה, זִמָּה, עַיִן רָעָה, גִּדּוּף, גַּאֲוָה, אֱוִילוּת. 23 כָּל הָרָעוֹת הָאֵלֶּה יוֹצְאוֹת מִבִּפְנִים וּמְטַמְּאוֹת אֶת הָאָדָם.”*
[23/04/2023, 20:14:41] Itamar Ben David: *24 הוּא קָם וְהָלַךְ מִשָּׁם אֶל אֵזוֹר צוֹר וְצִידוֹן. נִכְנַס לְבַיִת וְלֹא רָצָה שֶׁיִּוָּדַע לְאִישׁ, אַךְ לֹא הָיָה יָכוֹל לְהֵחָבֵא. 25 אִשָּׁה, שֶׁרוּחַ טְמֵאָה אָחֲזָה בְּבִתָּהּ הַקְּטַנָּה, שָׁמְעָה עָלָיו וּמִיָּד בָּאָה וְנָפְלָה לְרַגְלָיו, 26 וְהָאִשָּׁה נָכְרִיָּה מִמּוֹצָא פֶנִיקִי סוּרִי. הִיא בִּקְשָׁה מִמֶּנּוּ לְגָרֵשׁ אֶת הַשֵּׁד מִבִּתָּהּ. 27 אָמַר לָהּ יֵשׁוּעַ: “הַנִּיחִי קֹדֶם לַבָּנִים לִשְׂבֹּעַ, כִּי לֹא נָאֶה לָקַחַת אֶת לֶחֶם הַבָּנִים וּלְהַשְׁלִיךְ אוֹתוֹ לַכְּלָבִים.” 28 הֵשִׁיבָה וְאָמְרָה אֵלָיו: “כֵּן, אֲדוֹנִי, אֲבָל גַּם הַכְּלָבִים תַּחַת הַשֻּׁלְחָן אוֹכְלִים מִפֵּרוּרֵי הַלֶּחֶם שֶׁל הַבָּנִים!” 29 אָמַר לָהּ: “בִּגְלַל דְּבָרֵךְ זֶה לְכִי לְדַרְכֵּךְ; יָצָא הַשֵּׁד מִבִּתֵּךְ.” 30 הִיא הָלְכָה לְבֵיתָהּ וּמָצְאָה אֶת הַיַּלְדָּה שׁוֹכֶבֶת בַּמִּטָּה וְהַשֵּׁד כְּבָר יָצָא מִמֶּנָּה.*
[23/04/2023, 20:14:42] Itamar Ben David: *31 יֵשׁוּעַ יָצָא מֵאֵזוֹר צוֹר וְחָזַר דֶּרֶךְ צִידוֹן אֶל יַַם הַגָּלִיל, דֶּרֶךְ אֵזוֹר עֶשֶׂר הֶעָרִים. 32 הֵבִיאוּ אֵלָיו אִישׁ חֵרֵשׁ וּמִתְקַשֶּׁה בְּדִבּוּר וּבִקְשׁוּ מִמֶּנּוּ שֶׁיָּשִׂים אֶת יָדוֹ עָלָיו. 33 לָקַח אוֹתוֹ יֵשׁוּעַ אֶל מִחוּץ לֶהָמוֹן בִּיחִידוּת, שָׂם אֶת אֶצְבְּעוֹתָיו בְּאָזְנָיו וּלְאַחַר שֶׁיָּרַק נָגַע בִּלְשׁוֹנוֹ, 34 וּבְהַבִּיטוֹ הַשָּׁמַיְמָה נֶאֱנַח וְאָמַר אֵלָיו: “הִפָּתַח!” 35 אָזְנָיו נִפְתְּחוּ וּמִיָּד הֻתַּר קֶשֶׁר לְשׁוֹנוֹ וְהוּא דִּבֵּר בְּבֵרוּר. 36 אָז צִוָּה עֲלֵיהֶם שֶׁלֹּא יְסַפְּרוּ לְאִישׁ, אַךְ כְּכָל שֶׁצִּוָּה זֹאת עֲלֵיהֶם כֵּן הִרְבּוּ לְהַכְרִיז עַל כָּךְ. 37 הֵם הִשְׁתּוֹמְמוּ עַד מְאֹד וְאָמְרוּ: “הַכֹּל עָשָׂה יָפֶה! אֶת הַחֵרְשִׁים הוּא עוֹשֶׂה לְשׁוֹמְעִים וְאֶת הָאִלְּמִים לִמְדַבְּרִים!”*
[23/04/2023, 20:16:23] Itamar Ben David: פסוק 16 אבד בעריכה של התרגום החדש! לא בעריכה שלנו.
[23/04/2023, 20:16:34] Itamar Ben David: ערב טוב לכולם נתראה מחר
[24/04/2023, 7:37:43] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all participants to send messages to this group
[24/04/2023, 8:04:36] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! מרקוס פרק ז. נזכיר שהקבוצה תיסגר בשעה 6 לכן נאפשר כבר מהבוקר להתחיל בדיון ללא השלב של שאלות ותהיות תחילה, אם כי זה כמובן מניסיוננו זה מעשיר את הדיון. יום מוצלח
[24/04/2023, 8:20:02] Sivan Jeret: לי זה מזכיר את הסיפור של אליהו בזמן בריחתו מאחאב ואיזבל
[24/04/2023, 8:25:00] ‪+972 52‑429‑7768‬: פסוק 19- האם ישוע ביטל כאן את הצורך בכשרות? “טיהר את כל המאכלים”
[24/04/2023, 8:33:59] ‪+972 52‑339‑6463‬: תלוי בפרשנות שלך. כבר קראתי פרשנויות לפיהן האיסור על אכילת בעלי חיים לא כשרים עומד בפני עצמו גם אם הבשר אינו טמא.
[24/04/2023, 8:42:03] Sivan Jeret: ‎This message was deleted.
[24/04/2023, 8:58:45] ‪+972 54‑525‑2260‬: שוב, עבור יהודי חזיר זה לא אוכל. ההקשר הוא נטילת ידיים ולא כשרות.
[24/04/2023, 9:08:12] ‪+972 54‑525‑2260‬: שלושת השנים שבהם ישוע היה בשליחותו היו כמו מעמד הר סיני אחד גדול וארוך. זה מתחיל מ40 הימים שישוע נמצא במדבר, בדומה למשה שהיה 40 יום על ההר. ואכן הדרשה על ההר מרמז על מעמד מתן לוחות הברית שכן ישוע חוזר על חלק מעשרת הדברות ומרים את הרף שלהם. אבל הרגע המכונן היה דווקא הסעודה האחרונה ועד לתחייה – זה שלושת הימים הששווים לשלושת הימים שהעם לא יכל להתקרב להר סיני.
[24/04/2023, 9:09:43] Sivan Jeret: ממה שאני זוכר הנבטים היו מביאים עולי רגל למנזר סנטה קטרינה שהיה מזוהה עם הר האשרי
[24/04/2023, 10:01:02] ‪+972 54‑220‑8692‬: אכן, כך זה נראה ואז זה לא כל כך מתחבר עם הסיפור של פטרוס ביפו כאשר מציעים לו בחלום לאכול לא כשר
[24/04/2023, 10:14:17] ‪+972 55‑669‑3377‬: היי. בוקר טוב. מתייחס אמנם עדיין למה שקראנוו אתמול, בקצרה.

לדעתי אתה אופטימי מדי אבל גם אתה וגם אני לא מביאים על דברינו אסמכתאות ו/או תעודות.

נושא מעניין כשלעצמו, רמת החיים שהייתה לרוב האוכלוסיה.

לבדיקתינו.
🙂
‎[24/04/2023, 10:20:40] ‪+972 52‑501‑3725‬: ‎image omitted
[24/04/2023, 11:19:38] Itamar Ben David: איפה שלושת הימים סביב הסעודה באחרונה?
[24/04/2023, 11:20:46] Itamar Ben David: דווקא שם ברור שלא מקובר באוכל כשלעצמו אלא באוכל לא כשר כסמל לגויים. בפרק הזה הפשט הוא שמדובר במזון
[24/04/2023, 11:20:53] Itamar Ben David: *מדובר
[24/04/2023, 11:29:34] Sivan Jeret: אני דווקא מתסכל על זה מבחינת העברית
בימי המקרא עם הארץ הינו מונח שמציין את האליטה ואולי בנקודה הזו אפשר להבחין כי בשינוי של היחס בתפיסה אל עם הארץ כיהודים שלא זהירים בדיני התורה ובעיקר בסוגיות של טהרה וטומאה וכן הלאה ובמיוחד אל אלו שמערערים את הסמכות הדתית וזה מה שעושה ישוע שהוא מערער על המבנה החברתי …
[24/04/2023, 13:22:38] ‪+972 54‑525‑2260‬: מהסעודה עד התחייה, הסעודה ביום רביעי, הצליבה ביום חמישי והתחייה ביום שבת. אבל זה לא קריטי, זאת פרשנות שלי.
[24/04/2023, 13:28:57] Itamar Ben David: הייתה לי הרגשה שאתה מתכנן התנגשות עם האפיפיור
[24/04/2023, 13:35:27] ‪+972 54‑525‑2260‬: שמע, להתנגש בפופ-מוביל זה כבוד… 😉
[24/04/2023, 13:37:30] ‪+972 50‑476‑0554‬: צליבה בחמישי? הכיצד
[24/04/2023, 14:02:15] ‪+972 52‑899‑8813‬: ‎This message was deleted.
[24/04/2023, 14:21:24] ‪+972 54‑525‑2260‬: אף פעם לא כתוב שהצליבה הייתה ביום שישי, אלא שהם מיהרו כי היה שבת. פסח זה יום שבתון.
[24/04/2023, 15:00:44] ‪+972 50‑583‑4675‬: תמיד חשבתי סודה חמישי, צליבה שישי, גילוי התחייה מוצ”ש שהוא היום השלישי לאחר רדת החשכה
[24/04/2023, 16:08:00] Itamar Ben David: אז מהיכן הרעיון של תחיה ביום ראשון?
[24/04/2023, 16:09:07] ‪+972 54‑595‑2630‬: מוצ״ש זה למעשה יום ראשון ביהדות (שלושה כוכבים בשמיים..).
[24/04/2023, 16:12:28] Itamar Ben David: שוב חוזר הרעיון שבקרב הגויים יש פרסום הנס. שירה תוכלי להסביר את האבחנה שלך בעניין?
[24/04/2023, 16:14:33] Itamar Ben David: נכון. אבל זה נכון לכל יום ״ויהי ערב ויהי בוקר״. אז מהיכן התחיה בראשון בבוקר?
[24/04/2023, 16:23:05] Sivan Jeret: הייתי השתלמות בגן הבוטני ושם נאמר לנו כי הבדיקה של שלושה ימים נועדה לראות אם הנפטר באמת מת וזה לא היה בדיוק שלושה ימים מבוקר ועד ערב יכול להיות שאדם נקבר בערב אבל בדקו את הגופה ביום ראשון על הבוקר….
[24/04/2023, 16:24:41] Itamar Ben David: משלושה ימים הגענו כבר ל 36 שעות. או פחות
[24/04/2023, 16:28:50] ‪+972 54‑525‑2260‬: הנשים הגיעו לקבר יום ראשון בבוקר עם הזריחה, ישוע כבר לא היה שם. אם הוא נצלב בין הערביים, הוא גם קם לתחייה בין הערביים. לא כתוב בשום מקום שהוא קם ביום ראשון, אלא יום ראשון הוא היום בו הם קיבלו את הבשורה שהוא קם.
[24/04/2023, 16:38:18] Itamar Ben David: ואולי זה יום ראשון של אחרי שבתון פסח, כלומר ״וספרתם לכם ממחרת השבת מיום הביאכם את עומר התנופה״ ויקרא כג, כלומר אם הפסח היה בחמישי, ואז שבתון של פסח בשישי עד שישי בערב, שישי בערב ומהלך השבת זה יום ראשון של ספירת העומר
[24/04/2023, 16:38:56] Itamar Ben David: שזה גם ספירת חסד שבחסד כך שבכלל יש לך תמיכת מקובלים
[24/04/2023, 16:42:53] Itamar Ben David: למה ישוע לא מתייחס יפה לאישה הפיניקית וקצת לאחר מכן (אולי) מרפא חירש בדקאפוליס
[24/04/2023, 16:43:17] Itamar Ben David: חירש שאולי הוא לא יהודי כוונתי זה לא מפורש
[24/04/2023, 17:29:41] Shira Harpaz Pomeranz: לוח הזמנים האלהי דרש שישוע יצלב מתי שנצלב. בשלב זה אילו היה מתפרסם זה עלול היה לזרז את התהליך שיוביל לצליבה. לכן בשלב הזה רק הגויים נשלחים לספר מה הוא עשה להם