בְּאַחַד הַיָּמִים שׁוּב נֶאֱסַף עַם רַב וְלֹא הָיָה לָהֶם מַה לֶּאֱכֹל. קָרָא יֵשׁוּעַ לְתַלְמִידָיו וְאָמַר לָהֶם: 2 “נִכְמְרוּ רַחֲמַי עַל הֶהָמוֹן, כִּי כְּבָר שְׁלוֹשָׁה יָמִים הֵם אִתִּי וְאֵין לָהֶם מַה לֶּאֱכֹל. 3 אִם אֶשְׁלַח אוֹתָם לְבָתֵּיהֶם רְעֵבִים, יִתְעַלְּפוּ בַּדֶּרֶךְ וְיֵשׁ מֵהֶם שֶׁבָּאוּ מֵרָחוֹק.”
4 הֵשִׁיבוּ לוֹ תַּלְמִידָיו: “מֵאַיִן יוּכַל אִישׁ לְהַשְׂבִּיעַ אוֹתָם בְּלֶחֶם פֹּה בַּמִּדְבָּר?”
5 שָׁאַל אוֹתָם: “כַּמָּה כִּכְּרוֹת לֶחֶם יֵשׁ לָכֶם?” עָנוּ לוֹ: “שֶׁבַע”.
6 הוּא צִוָּה אֶת הָעָם לָשֶׁבֶת עַל הָאָרֶץ; לָקַח אֶת שֶׁבַע כִּכְּרוֹת הַלֶּחֶם וּלְאַחַר שֶׁבֵּרַךְ וּבָצַע, נָתַן לְתַלְמִידָיו לְהַגִּישׁ, וְהֵם הִגִּישׁוּ לָעָם. 7 גַּם כַּמָּה דָּגִים קְטַנִּים הָיוּ לָהֶם. בֵּרַךְ עֲלֵיהֶם וְאָמַר לְהַגִּישׁ גַּם אֶת אֵלֶּה. 8 הֵם אָכְלוּ וְשָׂבְעוּ. אַחֲרֵי כֵן אָסְפוּ שִׁבְעָה סַלִּים מְלֵאִים מָנוֹת נוֹתָרוֹת. 9 מִסְפַּר הָאוֹכְלִים הָיָה כְּאַרְבַּעַת אֲלָפִים. הוּא שִׁלַּח אוֹתָם 10 וּמִיָּד נִכְנַס לַסִּירָה עִם תַּלְמִידָיו וְעָבַר אֶל אֵזוֹר דַּלְמָנוּתָא. 11 יָצְאוּ הַפְּרוּשִׁים וְהֵחֵלּוּ לְהִתְוַכֵּחַ אִתּוֹ, וּכְדֵי לְנַסּוֹת אוֹתוֹ בִּקְשׁוּ מִמֶּנּוּ אוֹת מִן הַשָּׁמַיִם. 12 נֶאֱנַח יֵשׁוּעַ בְּרוּחוֹ וְאָמַר: לָמָּה הַדּוֹר הַזֶּה מְבַקֵּשׁ אוֹת? אָמֵן אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, אִם יִנָּתֵן אוֹת לַדּוֹר הַזֶּה! 13 עָזַב אוֹתָם, חָזַר לַסִּירָה וְהִפְלִיג לַצַּד הַשֵּׁנִי. 14 הַתַּלְמִידִים שָׁכְחוּ לָקַחַת לֶחֶם וּבַסִּירָה הָיְתָה לָהֶם רַק כִּכַּר לֶחֶם אַחַת. 15 הִזְהִיר אוֹתָם בְּאָמְרוֹ: “שִׂימוּ לִבְּכֶם, הִשָּׁמְרוּ מִשְֹאוֹר הַפְּרוּשִׁים וּמִשְֹאוֹר הוֹרְדוֹס.”
16 הֵם דִּבְּרוּ זֶה עִם זֶה עַל כָּךְ שֶׁאֵין לָהֶם לֶחֶם. 17 הִבְחִין בָּזֶה וְאָמַר לָהֶם: “מַדּוּעַ אַתֶּם מְדַבְּרִים עַל כָּךְ שֶׁאֵין לָכֶם לֶחֶם? עֲדַיִן אֵינְכֶם מְבִינִים אַף לֹא תּוֹפְסִים? הַאִם קָהָה לְבַבְכֶם? 18 עֵינַיִם לָכֶם וְלֹא תִּרְאוּ וְאָזְנַיִם לָכֶם וְלֹא תִּשְׁמָעוּ? גַּם אֵינְכֶם זוֹכְרִים 19 כַּאֲשֶׁר בָּצַעְתִִּי אֶת חֲמֵשׁ כִּכְּרוֹת הַלֶּחֶם לַחֲמֵשֶׁת הָאֲלָפִים, כַּמָּה סַלִּים מְלֵאֵי מָנוֹת נוֹתָרוֹת לְקַחְתֶּם?” הֵשִׁיבוּ לוֹ: “שְׁנֵים־עָשָׂר”.
20 “וְהַשֶּׁבַע לְאַרְבַּעַת הָאֲלָפִים, כַּמָּה סַלִּים מְלֵאֵי מָנוֹת נוֹתָרוֹת לְקַחְתֶּם?” אָמְרוּ לוֹ: “שִׁבְעָה”.
21 אָמַר לָהֶם: “עֲדַיִן אֵינְכֶם תּוֹפְסִים?” 22 כַּאֲשֶׁר בָּאוּ לְבֵית צַיְדָא הֵבִיאוּ אֵלָיו עִוֵּר וּבִקְשׁוּ מִמֶּנּוּ לִנְגֹּעַ בָּעִוֵּר. 23 הֶחֱזִיק יֵשׁוּעַ אֶת הָעִוֵּר וְהוֹלִיכוֹ אֶל מִחוּץ לַכְּפָר. הוּא יָרַק בְּעֵינָיו וְשָׂם יָדָיו עָלָיו. שָׁאַל אוֹתוֹ: “הַאִם אַתָּה רוֹאֶה מַשֶּׁהוּ?”
24 הִבִּיט וְאָמַר: “אֲנִי רוֹאֶה אֲנָשִׁים; כְּמוֹ עֵצִים אֲנִי רוֹאֶה אוֹתָם מִתְהַלְּכִים.” 25 שָׂם אֶת יָדָיו עַל עֵינָיו שֵׁנִית וְהָאִישׁ רָאָה הֵיטֵב; הוּא נִרְפָּא וְרָאָה אֶת הַכֹּל בְּאֹפֶן בָּרוּר. 26 שָׁלַח אוֹתוֹ יֵשׁוּעַ לְבֵיתוֹ בְּאָמְרוֹ: “אַל תִּכָּנֵס לַכְּפָר.” 27 יֵשׁוּעַ יָצָא עִם תַּלְמִידָיו אֶל הַכְּפָרִים שֶׁבְּאֵזוֹר קֵיסַרְיָה פִילִיפִּי. בַּדֶּרֶךְ שָׁאַל אֶת תַּלְמִידָיו: “מָה אוֹמְרִים הָאֲנָשִׁים עָלַי, מִי אֲנִי?”
28 הֵשִׁיבוּ לוֹ וְאָמְרוּ: “‘יוֹחָנָן הַמַּטְבִּיל’; וְיֵשׁ אוֹמְרִים ‘אֵלִיָּהוּ’ וַאֲחֵרִים אוֹמְרִים, ‘אַחַד הַנְּבִיאִים’.”
29 שָׁאַל אוֹתָם: “וְאַתֶּם, מָה אַתֶּם אוֹמְרִים – מִי אֲנִי?”
הֵשִׁיב כֵּיפָא וְאָמַר לוֹ: “אַתָּה הַמָּשִׁיחַ.”
30 הִזְהִיר אוֹתָם יֵשׁוּעַ שֶׁלֹּא יַגִּידוּ עָלָיו לְאִישׁ. 31 הוּא הֵחֵל לְלַמֵּד אוֹתָם שֶׁבֶּן־הָאָדָם צָרִיךְ לִסְבֹּל הַרְבֵּה, שֶׁהַזְּקֵנִים וְרָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְהַסּוֹפְרִים יִדְחוּהוּ, שֶׁיֵּהָרֵג וּלְאַחַר שְׁלוֹשָׁה יָמִים יָקוּם. 32 אֶת הַדָּבָר הַזֶּה אָמַר בְּגָלוּי. לָקַח אוֹתוֹ כֵּיפָא הַצִּדָּה וְהֵחֵל לִגְעֹר בּוֹ. 33 אַךְ יֵשׁוּעַ פָּנָה וְהִבִּיט בְּתַלְמִידָיו, גָּעַר בְּכֵיפָא וְאָמַר: “סוּר מִלְּפָנַי, שָׂטָן, כִּי אֵין לִבְּךָ לְדִבְרֵי אֱלֹהִים אֶלָּא לְדִבְרֵי בְּנֵי אָדָם.”
34 קָרָא אֵלָיו אֶת הֶהָמוֹן עִם תַּלְמִידָיו וְאָמַר לָהֶם: “מִי שֶׁרוֹצֶה לָבוֹא אַחֲרַי, שֶׁיִּתְכַּחֵשׁ לְעַצְמוֹ וְיִקַּח אֶת צְלָבוֹ וְיֵלֵךְ אַחֲרַי; 35 כִּי הֶחָפֵץ לְהַצִּיל אֶת נַפְשׁוֹ יְאַבֵּד אוֹתָהּ, אֲבָל הַמְאַבֵּד אֶת נַפְשׁוֹ לְמַעֲנִי וּלְמַעַן הַבְּשׂוֹרָה – יַצִּילֶנָּה. 36 מַה תּוֹעֶלֶת תִּצְמַח לְאָדָם אִם יַרְוִיחַ אֶת כָּל הָעוֹלָם וְיַפְסִיד אֶת נַפְשׁוֹ? 37 שֶׁכֵּן מַה יִּתֵּן אָדָם כִּתְמוּרָה בְּעַד נַפְשׁוֹ? 38 כִּי אִישׁ אֲשֶׁר אֲנִי וּדְבָרַי הָיִינוּ לוֹ לְחֶרְפָּה בַּדּוֹר הַנּוֹאֵף וְהַחוֹטֵא הַזֶּה, גַּם הוּא יִהְיֶה לְחֶרְפָּה לְבֶן־הָאָדָם כַּאֲשֶׁר יָבוֹא בִּכְבוֹד אָבִיו עִם הַמַּלְאָכִים הַקְּדוֹשִׁים.”
[26/04/2023, 20:12:10] Itamar Ben David: *הַבְּשׂוֹרָה עַל־פִּי מַרְקוֹס פֶּרֶק ח*
[26/04/2023, 20:12:11] Itamar Ben David: *1 בְּאַחַד הַיָּמִים שׁוּב נֶאֱסַף עַם רַב וְלֹא הָיָה לָהֶם מַה לֶּאֱכֹל. קָרָא יֵשׁוּעַ לְתַלְמִידָיו וְאָמַר לָהֶם: 2 “נִכְמְרוּ רַחֲמַי עַל הֶהָמוֹן, כִּי כְּבָר שְׁלוֹשָׁה יָמִים הֵם אִתִּי וְאֵין לָהֶם מַה לֶּאֱכֹל. 3 אִם אֶשְׁלַח אוֹתָם לְבָתֵּיהֶם רְעֵבִים, יִתְעַלְּפוּ בַּדֶּרֶךְ וְיֵשׁ מֵהֶם שֶׁבָּאוּ מֵרָחוֹק.” 4 הֵשִׁיבוּ לוֹ תַּלְמִידָיו: “מֵאַיִן יוּכַל אִישׁ לְהַשְׂבִּיעַ אוֹתָם בְּלֶחֶם פֹּה בַּמִּדְבָּר?” 5 שָׁאַל אוֹתָם: “כַּמָּה כִּכְּרוֹת לֶחֶם יֵשׁ לָכֶם?” עָנוּ לוֹ: “שֶׁבַע”. 6 הוּא צִוָּה אֶת הָעָם לָשֶׁבֶת עַל הָאָרֶץ; לָקַח אֶת שֶׁבַע כִּכְּרוֹת הַלֶּחֶם וּלְאַחַר שֶׁבֵּרַךְ וּבָצַע, נָתַן לְתַלְמִידָיו לְהַגִּישׁ, וְהֵם הִגִּישׁוּ לָעָם. 7 גַּם כַּמָּה דָּגִים קְטַנִּים הָיוּ לָהֶם. בֵּרַךְ עֲלֵיהֶם וְאָמַר לְהַגִּישׁ גַּם אֶת אֵלֶּה. 8 הֵם אָכְלוּ וְשָׂבְעוּ. אַחֲרֵי כֵן אָסְפוּ שִׁבְעָה סַלִּים מְלֵאִים מָנוֹת נוֹתָרוֹת. 9 מִסְפַּר הָאוֹכְלִים הָיָה כְּאַרְבַּעַת אֲלָפִים. הוּא שִׁלַּח אוֹתָם*
[26/04/2023, 20:12:13] Itamar Ben David: *10 וּמִיָּד נִכְנַס לַסִּירָה עִם תַּלְמִידָיו וְעָבַר אֶל אֵזוֹר דַּלְמָנוּתָא. 11 יָצְאוּ הַפְּרוּשִׁים וְהֵחֵלּוּ לְהִתְוַכֵּחַ אִתּוֹ, וּכְדֵי לְנַסּוֹת אוֹתוֹ בִּקְשׁוּ מִמֶּנּוּ אוֹת מִן הַשָּׁמַיִם. 12 נֶאֱנַח יֵשׁוּעַ בְּרוּחוֹ וְאָמַר: לָמָּה הַדּוֹר הַזֶּה מְבַקֵּשׁ אוֹת? אָמֵן אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, אִם יִנָּתֵן אוֹת לַדּוֹר הַזֶּה! 13 עָזַב אוֹתָם, חָזַר לַסִּירָה וְהִפְלִיג לַצַּד הַשֵּׁנִי. 14 הַתַּלְמִידִים שָׁכְחוּ לָקַחַת לֶחֶם וּבַסִּירָה הָיְתָה לָהֶם רַק כִּכַּר לֶחֶם אַחַת. 15 הִזְהִיר אוֹתָם בְּאָמְרוֹ: “שִׂימוּ לִבְּכֶם, הִשָּׁמְרוּ מִשְֹאוֹר הַפְּרוּשִׁים וּמִשְֹאוֹר הוֹרְדוֹס.” 16 הֵם דִּבְּרוּ זֶה עִם זֶה עַל כָּךְ שֶׁאֵין לָהֶם לֶחֶם. 17 הִבְחִין בָּזֶה וְאָמַר לָהֶם: “מַדּוּעַ אַתֶּם מְדַבְּרִים עַל כָּךְ שֶׁאֵין לָכֶם לֶחֶם? עֲדַיִן אֵינְכֶם מְבִינִים אַף לֹא תּוֹפְסִים? הַאִם קָהָה לְבַבְכֶם? 18 עֵינַיִם לָכֶם וְלֹא תִּרְאוּ וְאָזְנַיִם לָכֶם וְלֹא תִּשְׁמָעוּ? גַּם אֵינְכֶם זוֹכְרִים 19 כַּאֲשֶׁר בָּצַעְתִִּי אֶת חֲמֵשׁ כִּכְּרוֹת הַלֶּחֶם לַחֲמֵשֶׁת הָאֲלָפִים, כַּמָּה סַלִּים מְלֵאֵי מָנוֹת נוֹתָרוֹת לְקַחְתֶּם?” הֵשִׁיבוּ לוֹ: “שְׁנֵים־עָשָׂר”. 20 “וְהַשֶּׁבַע לְאַרְבַּעַת הָאֲלָפִים, כַּמָּה סַלִּים מְלֵאֵי מָנוֹת נוֹתָרוֹת לְקַחְתֶּם?” אָמְרוּ לוֹ: “שִׁבְעָה”. 21 אָמַר לָהֶם: “עֲדַיִן אֵינְכֶם תּוֹפְסִים?”*
[26/04/2023, 20:12:14] Itamar Ben David: *22 כַּאֲשֶׁר בָּאוּ לְבֵית צַיְדָא הֵבִיאוּ אֵלָיו עִוֵּר וּבִקְשׁוּ מִמֶּנּוּ לִנְגֹּעַ בָּעִוֵּר. 23 הֶחֱזִיק יֵשׁוּעַ אֶת הָעִוֵּר וְהוֹלִיכוֹ אֶל מִחוּץ לַכְּפָר. הוּא יָרַק בְּעֵינָיו וְשָׂם יָדָיו עָלָיו. שָׁאַל אוֹתוֹ: “הַאִם אַתָּה רוֹאֶה מַשֶּׁהוּ?” 24 הִבִּיט וְאָמַר: “אֲנִי רוֹאֶה אֲנָשִׁים; כְּמוֹ עֵצִים אֲנִי רוֹאֶה אוֹתָם מִתְהַלְּכִים.” 25 שָׂם אֶת יָדָיו עַל עֵינָיו שֵׁנִית וְהָאִישׁ רָאָה הֵיטֵב; הוּא נִרְפָּא וְרָאָה אֶת הַכֹּל בְּאֹפֶן בָּרוּר. 26 שָׁלַח אוֹתוֹ יֵשׁוּעַ לְבֵיתוֹ בְּאָמְרוֹ: “אַל תִּכָּנֵס לַכְּפָר.”*
[26/04/2023, 20:12:14] Itamar Ben David: *27 יֵשׁוּעַ יָצָא עִם תַּלְמִידָיו אֶל הַכְּפָרִים שֶׁבְּאֵזוֹר קֵיסַרְיָה פִילִיפִּי. בַּדֶּרֶךְ שָׁאַל אֶת תַּלְמִידָיו: “מָה אוֹמְרִים הָאֲנָשִׁים עָלַי, מִי אֲנִי?” 28 הֵשִׁיבוּ לוֹ וְאָמְרוּ: “‘יוֹחָנָן הַמַּטְבִּיל’; וְיֵשׁ אוֹמְרִים ‘אֵלִיָּהוּ’ וַאֲחֵרִים אוֹמְרִים, ‘אַחַד הַנְּבִיאִים’.” 29 שָׁאַל אוֹתָם: “וְאַתֶּם, מָה אַתֶּם אוֹמְרִים – מִי אֲנִי?” הֵשִׁיב כֵּיפָא וְאָמַר לוֹ: “אַתָּה הַמָּשִׁיחַ.” 30 הִזְהִיר אוֹתָם יֵשׁוּעַ שֶׁלֹּא יַגִּידוּ עָלָיו לְאִישׁ.*
[26/04/2023, 20:12:15] Itamar Ben David: *31 הוּא הֵחֵל לְלַמֵּד אוֹתָם שֶׁבֶּן־הָאָדָם צָרִיךְ לִסְבֹּל הַרְבֵּה, שֶׁהַזְּקֵנִים וְרָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְהַסּוֹפְרִים יִדְחוּהוּ, שֶׁיֵּהָרֵג וּלְאַחַר שְׁלוֹשָׁה יָמִים יָקוּם. 32 אֶת הַדָּבָר הַזֶּה אָמַר בְּגָלוּי. לָקַח אוֹתוֹ כֵּיפָא הַצִּדָּה וְהֵחֵל לִגְעֹר בּוֹ. 33 אַךְ יֵשׁוּעַ פָּנָה וְהִבִּיט בְּתַלְמִידָיו, גָּעַר בְּכֵיפָא וְאָמַר: “סוּר מִלְּפָנַי, שָׂטָן, כִּי אֵין לִבְּךָ לְדִבְרֵי אֱלֹהִים אֶלָּא לְדִבְרֵי בְּנֵי אָדָם.”*
[26/04/2023, 20:12:16] Itamar Ben David: *34 קָרָא אֵלָיו אֶת הֶהָמוֹן עִם תַּלְמִידָיו וְאָמַר לָהֶם: “מִי שֶׁרוֹצֶה לָבוֹא אַחֲרַי, שֶׁיִּתְכַּחֵשׁ לְעַצְמוֹ וְיִקַּח אֶת צְלָבוֹ וְיֵלֵךְ אַחֲרַי; 35 כִּי הֶחָפֵץ לְהַצִּיל אֶת נַפְשׁוֹ יְאַבֵּד אוֹתָהּ, אֲבָל הַמְאַבֵּד אֶת נַפְשׁוֹ לְמַעֲנִי וּלְמַעַן הַבְּשׂוֹרָה – יַצִּילֶנָּה. 36 מַה תּוֹעֶלֶת תִּצְמַח לְאָדָם אִם יַרְוִיחַ אֶת כָּל הָעוֹלָם וְיַפְסִיד אֶת נַפְשׁוֹ? 37 שֶׁכֵּן מַה יִּתֵּן אָדָם כִּתְמוּרָה בְּעַד נַפְשׁוֹ? 38 כִּי אִישׁ אֲשֶׁר אֲנִי וּדְבָרַי הָיִינוּ לוֹ לְחֶרְפָּה בַּדּוֹר הַנּוֹאֵף וְהַחוֹטֵא הַזֶּה, גַּם הוּא יִהְיֶה לְחֶרְפָּה לְבֶן־הָאָדָם כַּאֲשֶׁר יָבוֹא בִּכְבוֹד אָבִיו עִם הַמַּלְאָכִים הַקְּדוֹשִׁים.”*
[27/04/2023, 7:50:20] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all participants to send messages to this group
[27/04/2023, 8:06:11] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! אנחנו עם מרקוס פרק ח. פרק אחרון לשבוע זה. שעתיים להעלות שאלות ותהיות על הפרק- ואחר השעה 10 דיון חופשי. יום מוצלח ופורה לכולם!
[27/04/2023, 8:46:34] Alon Navon Tour Guide: *פֹּה בַּמִּדְבָּר?* …. מדוע מדברים על מדבר ליד הכינרת או שאולי זיהוי המקום אינו נכון ?
[27/04/2023, 8:50:04] Alon Navon Tour Guide: תהייה נוספת … *הִזְהִיר אוֹתָם יֵשׁוּעַ שֶׁלֹּא יַגִּידוּ עָלָיו לְאִישׁ*
הוא עושה ניסים בכל פינה ועדיין אומר אל תגידו לאיש… האמנם כך רצה ?
[27/04/2023, 8:57:29] ~ משה: ~ משה left
[27/04/2023, 9:04:16] ~ Dorit Epstein Tour Guide: 33 אַךְ יֵשׁוּעַ פָּנָה וְהִבִּיט בְּתַלְמִידָיו, גָּעַר בְּכֵיפָא וְאָמַר: “סוּר מִלְּפָנַי, שָׂטָן, כִּי אֵין לִבְּךָ לְדִבְרֵי אֱלֹהִים אֶלָּא לְדִבְרֵי בְּנֵי אָדָם.” – פטרוס הוא שטן? ארבעה פסוקים אחרי שזיהה את ישוע כמשיח?
[27/04/2023, 9:42:30] ~ nyomak: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[27/04/2023, 9:46:37] Itamar Ben David: פסוק 10 מדבר על מקום בשם דלמנותא, שמשום מה מזהים במגדלא. מישהו יודע להסביר מה פירוש השם ומדוע הזיהוי במגדלא?
[27/04/2023, 9:57:52] Itamar Ben David: מפסוק 12 אני לומד שהניסים שישוע עושה אינם נחשבים לאותות. זה מתחבר לי עם הרעיון של אות במקרא שהרבה פעמים זה התרחשות טבעית דווקא ולא ניסית. יש הרבה אותות בתנ״ך, הקשת בענן או הבן של ישעיהו שגדל לאכול חמאה ודבש, יום השבת, חוט השני של רחב ועוד הרבה. בחלק מהמקרים זה חריגות מסוימות בטבע, אבל מהתרשמות שלי ברוב המקרים זה לא. למה ישוע מתכוון כשהוא אומר אות? רק לתחייה?
[27/04/2023, 9:58:25] ~ Jorge Cohen: בהמשך לאותם דברים שואל אני למה ההבדל הקיצוני כל כך בין הגירסאות?
אצל מתי ט”ז שמעון בר יונה הופך לכיפא, הצור עליו תבנה הקהילה של ישוע.
לעומת זאת כאן ישונ גוער בו ומכנה אותו שטן ומאשים אותו כמי שמסוגל לדבר רק לבני אדם.
???
גם בבשורה על פי יוחנן ישוע נותן לשמעון כינוי אבל זה נשמע הרבה יותר סתמי ואמנם אין הוא גוער בפטרון בו על כלום (פרק א’פסוק 42.)
[27/04/2023, 9:59:55] Itamar Ben David: פסוקים 19-20 מציגים מספרים שונים מהסיפור של פרק זה. או שזו טעות בעריכה או שמישהו שם לא יודע חשבון, בכל מקרה, למה המספרים משתנים כל כך?
[27/04/2023, 10:00:16] Itamar Ben David: או שזו התייחסות לשתי האכלות הפומביות?
[27/04/2023, 10:01:38] Itamar Ben David: שירה הנה דוגמה לחוסר עניין לפרסם את הנס – בקרב יהודים. בניגוד לפרסום בקרב גויים.
[27/04/2023, 10:02:10] Itamar Ben David: כנל פסוק 30, להשתהות עם פרסום הנס בקרב יהודים.
[27/04/2023, 10:03:11] Itamar Ben David: פסוק 34, מי מסתובב עם צלב?
[27/04/2023, 10:07:47] ~ Jorge Cohen: החל מפסוק 14 יש עיסוק בחוסר הלחם בסירה בה שטו התלמידים עם ישוע. בהתחלה אומר להם “השמרו משאור הפרושים ומשאור הורדוס”.
למה הכוונה?
ובסוף, אחרי שהזכיר להם על שני האירועים בהם האכיל את העם במעט לחם ודגים הדגיש בפניהם כמה סלי שאריות נשארו, שואל אותם ישוע בפסוק 21 ” עדיין אינכם תופסים?”.
מה היה עליהם לתפוס/להבין?
[27/04/2023, 10:13:34] Itamar Ben David: שאור זה מה שמתסיס את הבצק וגורם לו לתפוח אז ישוע בעצם אומר – תתחברו לרעיונות שלי כדי שתהיו לחם משלי. אם תקחו מהשאור של אחרים תהיו לחם של אחרים
[27/04/2023, 10:14:33] Itamar Ben David: נראה לי שזה די מתבקש- ישוע כועס על קטנות אמונתם- ״מה אתם דואגים לחצי מנה פלאפל אחרי שהכנתי חריימה פה לאלפי אנשים״.
[27/04/2023, 13:04:15] ~ יוסי טל: אף אחד לא יודע. מזוהה בטבחה על החוף
[27/04/2023, 18:09:02] ~ yaron yuval: לא יודע מה פירוש השם, אבל בזמן ביקור האפיפיור בנדיקטוס הנאוקטקומנלים שהתכנסו בבכורת פטרוס התייחסו למקום כדלמנותא.
[27/04/2023, 18:17:35] Alon Navon Tour Guide: המקום אותו אני מכיר בשם דלמנותא נמצא בשטח כנסיית הלחם והדגים ממש קרוב לכינרת
[27/04/2023, 18:27:31] ~ פיני: image omitted
[27/04/2023, 18:27:32] ~ פיני: image omitted
[27/04/2023, 18:30:44] ~ גדעון: מצריך תיאום עם הכנסייה בטבחה כדי שיפתחו את שער הגישה לים.
[27/04/2023, 18:31:18] Alon Navon Tour Guide: דורש תיאום כיוון שנמצא בשטח המנזר הסגור למבקרים באופן שוטף
[27/04/2023, 18:31:21] ~ Opher: צריך לבדוק את היוונית.
בדרך כלל המילה היוונית היא Ermos. הכוונה לא למדבר, אלא לאזורי מרעה לא מיושבים. בעברית התרגום מדבר לא פוגע בדיוק לכוונה.
התרגום לאנגלית הוא wilderness – uninhabited pastorlands.
האזור בצפון הכנרת, בדיוק במשולש הבשורה – כפר נחום/בית צידא/כורזים הוא Ermos
[27/04/2023, 18:32:22] Alon Navon Tour Guide: תודה, זה בהחלט עונה על בעיית התרגום
[27/04/2023, 18:33:15] ~ בנצי: שני המקומות שבאים בחשבון לפי חוקרים ואנשי כנסייה הם בית ציידא וטבחה, כשהרוב בעד האופציה של טבחה
[27/04/2023, 18:35:21] ~ פיני: image omitted
[27/04/2023, 18:36:16] Alon Navon Tour Guide: למה רשום 2 ?
[27/04/2023, 18:36:53] ~ פיני: יש כמה נקודות תפילה ליד החוף.
[27/04/2023, 18:37:01] Itamar Ben David: בדיוק מה שחשבתי!!!!!!!!!
[27/04/2023, 18:38:40] Alon Navon Tour Guide: סרט המשך … ?
[27/04/2023, 18:44:00] ~ בנצי: מדבר הוא מקום למרעה הצאן .ראה מיכה ב’ 12 ” כעדר בתוך הדברו” וגם בישעיהו ה’ 17″ ורעו כבשים כדברם” ( לדעתי צריך להיות בדברם, ז”א כאשר הם רועים בשטח הנקרא מדבר)
[27/04/2023, 18:53:41] Itamar Ben David: יש לשורש ד.ב.ר גם משמעות של כריעה
[27/04/2023, 18:54:19] Itamar Ben David: כמו להדביר אויב (הדבירו אויב בשער בתהילים) בדומה להכריע אויב. כך גם הצאן רועות באחו כאשר הם כורעות, כדוברם.
[27/04/2023, 19:18:15] ~ בנצי: נכון מאד, לתיירים אני מסביר שמדבר בתנ”ך הוא מרחב לרעיית הצאן( לא הבקר)
[27/04/2023, 19:20:22] ~ DO RO: הסוגיה כבר עלתה כאשר קראנו את מתי
המילה היוונית היא ερεμοσ
Eremos
היא מופיעה לא פחות מ-48 בברית החדשה והוראתה העיקרית היא תמיד מקום נטוש, שומם, לא מיושב , רק לפעמים בהקשר של מדבר
מאותו שורש נגזרת גם המילה *הרמיטים* אותם נזירים מתבודדים במקומות לא מיושבים או במדבר
[27/04/2023, 19:23:13] ~ Tali Almoz: ~ Tali Almoz left
[27/04/2023, 19:30:12] Itamar Ben David: מדי פעם תהינה חזרות, וזה בסדר גמור. כך גם משתתפים חדשים בקבוצה יראו חלק מההסברים שכבר ניתנו, וגם בעתיד הפרוטוקול באתר יועיל לאחרים.
[27/04/2023, 19:30:21] Itamar Ben David: חצי שעה לסיום
[27/04/2023, 19:30:33] Itamar Ben David: אם יש מתנדב/ת לבמה פתוחה מחר/ נא ליצור קשר בפרטי
[27/04/2023, 19:36:05] Itamar Ben David: יש מי שיודע מה פירוש השם דלמנותא?
[27/04/2023, 19:37:05] Alon Navon Tour Guide: You deleted this message.
[27/04/2023, 19:37:52] Alon Navon Tour Guide: @972507725207 ???
[27/04/2023, 19:59:07] Shira Harpaz Pomeranz: תנו לי קצת להעמיק בדברים. הייתי עסוקה היום. אנסה לסכם בהמשך.
ברגיל פיקסנר כותב על זה ב
With Jesus through Galilee according to the fifth Gospel.
יש גם דעה שמדובר בחוף של מגדלא.
זה יחכה כי אני נכנסת לזום כרגע ותם זמננו.
[27/04/2023, 20:02:56] ~ Sheera: image omitted
[27/04/2023, 20:04:48] ~ Sheera: באנגלית כתוב שהוא הלך למחוז דלמנותא
[27/04/2023, 20:11:08] ~ Dorit Epstein Tour Guide: בהגדרה כתוב שזה קרוב למגדלא..