ברית חדשה יומי - מורי דרך לומדים יחד

פרוטוקול קבוצת לימוד של הברית החדשה
מטעם אגודת מורי הדרך ובחסות אתר בדרך למורה דרך.

אל הרומים – פרק טז'

טז אֲנִי מַמְלִיץ לִפְנֵיכֶם עַל אֲחוֹתֵנוּ פֶבִּי, שַׁמָּשִׁית הַקְּהִלָּה בְּקֶנְכְּרֶאָה. 2 קַבְּלוּ נָא אוֹתָהּ בָּאָדוֹן, כַּיָּאֶה לַקְּדוֹשִׁים, וְעִזְרוּ לָהּ בְּכָל דָּבָר שֶׁתִּזְדַּקֵק לָכֶם; כִּי אָכֵן הָיְתָה עֵזֶר לְרַבִּים וְגַם לִי. 3 דִּרְשׁוּ בִּשְׁלוֹם פְּרִיסְקִילָה וַעֲקִילַס חֲבֵרַי לַעֲבוֹדָה בַּמָּשִׁיחַ יֵשׁוּעַ, 4 אֲשֶׁר סִכְּנוּ אֶת רֹאשָׁם בְּעַד נַפְשִׁי, וְלֹא רַק אֲנִי מַכִּיר לָהֶם טוֹבָה, אֶלָּא גַּם כָּל קְהִלּוֹת הַגּוֹיִם. 5 וּדְרִישַׁת שָׁלוֹם לַקְּהִלָּה שֶׁבְּבֵיתָם. דִּרְשׁוּ בִּשְׁלוֹם אֶפֵּינֶטוֹס יַקִּירִי, שֶׁהָיָה פְּרִי רִאשׁוֹן לַמָּשִׁיחַ בִּמְחוֹז אַסְיָה. 6 דִּרְשׁוּ בִּשְׁלוֹם מִרְיָם, שֶׁעָמְלָה רַבּוֹת בִּשְׁבִילְכֶם. 7 דִּרְשׁוּ בִּשְׁלוֹם אַנְדְּרוֹנִיקוֹס וְיוּנְיָס, בְּנֵי־עַמִּי שֶׁהָיוּ אִתִּי בַּמַּאֲסָר; נִכְבָּדִים הֵם בְּקֶרֶב הַשְּׁלִיחִים וְגַם הָיוּ בַּמָּשִׁיחַ לְפָנַי. 8 דְּרִישַׁת שָׁלוֹם לְאַמְפְּלִיאָטוֹס יַקִּירִי בָּאָדוֹן. 9 דְּרִישַׁת שָׁלוֹם לְאוּרְבָּנוֹס חֲבֵרֵנוּ לַעֲבוֹדָה בַּמָּשִׁיחַ, וּלְאִיסְטָכִיס יַקִּירִי. 10 דְּרִישַׁת שָׁלוֹם לְאַפֶּלִּיס הַבָּחוּן בַּמָּשִׁיחַ וְלִבְנֵי בֵּיתוֹ שֶׁל אֲרִיסְטוֹבּוּלוֹס. 11 דְּרִישַׁת שָׁלוֹם לְהוֹרוֹדְיוֹן בֶּן־עַמִּי וְלִבְנֵי בֵּיתוֹ שֶׁל נַרְקִיסוֹס אֲשֶׁר בָּאָדוֹן. 12 דְּרִישַׁת שָׁלוֹם לִטְרִיפֵינָה וּטְרִיפוֹסָה הָעֲמֵלוֹת בָּאָדוֹן, וּלְפֶּרְסִיס הַחֲבִיבָה שֶׁעָמְלָה רַבּוֹת בָּאָדוֹן. 13 דְּרִישַׁת שָׁלוֹם לְרוּפוֹס הַנִּבְחָר בָּאָדוֹן, וּלְאִמּוֹ שֶׁהִיא כְּאֵם לִי. 14 דְּרִישַׁת שָׁלוֹם לַאֲסִינְקְרִיטוֹס, לִפְלֵיגוֹן, לְהֶרְמֵס, לְפַּטְרוֹבַּס וְהֶרְמַס וְלָאַחִים אֲשֶׁר אִתָּם. 15 דְרִישַׁת שָׁלוֹם לְפִילוֹלוֹגוֹס וְיוּלְיָה, לְנִרֶאַס וַאֲחוֹתוֹ, לְאוֹלִימְפַּס וְכָל הַקְּדוֹשִׁים אֲשֶׁר אִתָּם. 16 בָּרְכוּ לְשָׁלוֹם אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ בִּנְשִׁיקָה קְדוֹשָׁה. כָּל קְהִלּוֹת הַמָּשִׁיחַ דּוֹרְשׁוֹת בִּשְׁלוֹמְכֶם.

17 וַאֲנִי מְבַקֵּשׁ מִכֶּם, אַחַי: הִשָּׁמְרוּ מִן הַמְעוֹרְרִים מַחֲלוֹקוֹת וּמִן הַמַּכְשִׁילִים, הַפּוֹעֲלִים בְּנִגּוּד לַלִּמּוּד שֶׁלֻּמַּדְתֶּם, וְהִתְרַחֲקוּ מֵהֶם. 18 אֲנָשִׁים כָּאֵלֶּה אֵינָם מְשָׁרְתִים אֶת אֲדוֹנֵנוּ הַמָּשִׁיחַ, אֶלָּא אֶת הַכֶּרֶס שֶׁלָּהֶם, וּבְאִמְרֵי נֹעַם וּבְדִבּוּרִים יָפִים הֵם מוֹלִיכִים שׁוֹלָל אֶת לֵב הַתְּמִימִים. 19 שָׂמֵחַ אֲנִי עֲלֵיכֶם, כִּי צִיּוּתְכֶם נוֹדַע לַכֹּל, אֲבָל רְצוֹנִי שֶׁתִּהְיוּ חֲכָמִים לַטּוֹב וּתְמִימִים לְגַבֵּי הָרַע. 20 וֵאלֹהֵי הַשָּׁלוֹם יַכְרִיעַ בִּמְהֵרָה אֶת הַשָֹטָן תַּחַת רַגְלֵיכֶם. חֶסֶד אֲדוֹנֵנוּ יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ עִמָּכֶם.

21 טִימוֹתֵיאוֹס, חֲבֵרִי לַעֲבוֹדָה, וְגַם לוּקְיוֹס וְיָסוֹן וְסוֹסִיפַּטְרוֹס בְּנֵי־עַמִּי דּוֹרְשִׁים בִּשְׁלוֹמְכֶם. 22 אֲנִי טֶרְטְיוֹס, הַכּוֹתֵב אֶת הָאִגֶּרֶת הַזֹּאת, שׁוֹאֵל בִּשְׁלוֹמְכֶם בָּאָדוֹן. 23 גָּיוֹס הַמְאָרֵחַ אוֹתִי וְאֶת כָּל הַקְּהִלָּה דּוֹרֵשׁ בִּשְׁלוֹמְכֶם. אֶרַסְטוֹס גִּזְבַּר הָעִיר וּקְוַרְטוֹס אָחִינוּ דּוֹרְשִׁים בִּשְׁלוֹמְכֶם.

25 וְהוּא אֲשֶׁר יָכוֹל לְחַזֵּק אֶתְכֶם לְפִי בְּשׂוֹרָתִי וְהַכְרָזַת יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ – לְפִי הִתְגַּלּוּת הַסּוֹד שֶׁהָיָה כָּמוּס בְּעִתּוֹת עוֹלָם, 26 אַךְ כָּעֵת, בִּפְקֻדַּת אֱלֹהֵי עוֹלָם, נִתְגַּלָּה עַל־יְדֵי כְּתוּבִים נְבוּאִיִּים וּפֻרְסַם לְכָל הַגּוֹיִם כְּדֵי לַהֲבִיאָם לִידֵי צִיּוּת שֶׁבָּאֱמוּנָה – 27 הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר לוֹ לְבַדּוֹ הַחָכְמָה, לוֹ הַכָּבוֹד בְּיֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ לְעוֹלְמֵי עוֹלָמִים. אָמֵן.

[18/04/2024, 8:01:15] Itamar Ben David: אגרת שאול אל הרומים
פרק טז
דרישות שלום
1 אֲנִי מַמְלִיץ לִפְנֵיכֶם עַל אֲחוֹתֵנוּ פֶבִּי, שַׁמָּשִׁית הַקְּהִלָּה בְּקֶנְכְּרֶאָה. 2 קַבְּלוּ נָא אוֹתָהּ בָּאָדוֹן, כַּיָּאֶה לַקְּדוֹשִׁים, וְעִזְרוּ לָהּ בְּכָל דָּבָר שֶׁתִּזְדַּקֵק לָכֶם; כִּי אָכֵן הָיְתָה עֵזֶר לְרַבִּים וְגַם לִי. 3 דִּרְשׁוּ בִּשְׁלוֹם פְּרִיסְקִילָה וַעֲקִילַס חֲבֵרַי לַעֲבוֹדָה בַּמָּשִׁיחַ יֵשׁוּעַ, 4 אֲשֶׁר סִכְּנוּ אֶת רֹאשָׁם בְּעַד נַפְשִׁי, וְלֹא רַק אֲנִי מַכִּיר לָהֶם טוֹבָה, אֶלָּא גַּם כָּל קְהִלּוֹת הַגּוֹיִים. 5 וּדְרִישַׁת שָׁלוֹם לַקְּהִלָּה שֶׁבְּבֵיתָם. דִּרְשׁוּ בִּשְׁלוֹם אֶפֵּינֶטוֹס יַקִּירִי, שֶׁהָיָה פְּרִי רִאשׁוֹן לַמָּשִׁיחַ בִּמְחוֹז אַסְיָה. 6 דִּרְשׁוּ בִּשְׁלוֹם מִרְיָם, שֶׁעָמְלָה רַבּוֹת בִּשְׁבִילְכֶם. 7 דִּרְשׁוּ בִּשְׁלוֹם אַנְדְּרוֹנִיקוֹס וְיוּנְיָס, בְּנֵי-עַמִּי שֶׁהָיוּ אִתִּי בַּמַּאֲסָר; נִכְבָּדִים הֵם בְּקֶרֶב הַשְּׁלִיחִים וְגַם הָיוּ בַּמָּשִׁיחַ לְפָנַי. 8 דְּרִישַׁת שָׁלוֹם לְאַמְפְּלִיאָטוֹס יַקִּירִי בָּאָדוֹן. 9 דְּרִישַׁת שָׁלוֹם לְאוּרְבָּנוֹס חֲבֵרֵנוּ לַעֲבוֹדָה בַּמָּשִׁיחַ, וּלְאִיסְטָכִיס יַקִּירִי. 10 דְּרִישַׁת שָׁלוֹם לְאַפֶּלִּיס הַבָּחוּן בַּמָּשִׁיחַ וְלִבְנֵי בֵּיתוֹ שֶׁל אֲרִיסְטוֹבּוּלוֹס. 11 דְּרִישַׁת שָׁלוֹם לְהוֹרוֹדְיוֹן בֶּן-עַמִּי וְלִבְנֵי בֵּיתוֹ שֶׁל נַרְקִיסוֹס אֲשֶׁר בָּאָדוֹן. 12 דְּרִישַׁת שָׁלוֹם לִטְרִיפֵינָה וּטְרִיפוֹסָה הָעֲמֵלוֹת בָּאָדוֹן, וּלְפֶּרְסִיס הַחֲבִיבָה שֶׁעָמְלָה רַבּוֹת בָּאָדוֹן. 13 דְּרִישַׁת שָׁלוֹם לְרוּפוֹס הַנִּבְחָר בָּאָדוֹן, וּלְאִמּוֹ שֶׁהִיא כְּאֵם לִי. 14 דְּרִישַׁת שָׁלוֹם לַאֲסִינְקְרִיטוֹס, לִפְלֵיגוֹן, לְהֶרְמֵס, לְפַּטְרוֹבַּס וְהֶרְמַס וְלָאַחִים אֲשֶׁר אִתָּם.(תהילים ס’ יד’) 15 דְרִישַׁת שָׁלוֹם לְפִילוֹלוֹגוֹס וְיוּלְיָה, לְנִרֶאַס וַאֲחוֹתוֹ, לְאוֹלִימְפַּס וְכָל הַקְּדוֹשִׁים אֲשֶׁר אִתָּם. 16 בָּרְכוּ לְשָׁלוֹם אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ בִּנְשִׁיקָה קְדוּשָׁה. כָּל קְהִלּוֹת הַמָּשִׁיחַ דּוֹרְשׁוֹת בִּשְׁלוֹמְכֶם. 17 וַאֲנִי מְבַקֵּשׁ מִכֶּם, אַחַי: הִשָּׁמְרוּ מִן הַמְעוֹרְרִים מַחֲלוֹקוֹת וּמִן הַמַּכְשִׁילִים, הַפּוֹעֲלִים בְּנִגּוּד לַלִּמּוּד שֶׁלֻּמַּדְתֶּם, וְהִתְרַחֲקוּ מֵהֶם. 18 אֲנָשִׁים כָּאֵלֶּה אֵינָם מְשָׁרְתִים אֶת אֲדוֹנֵנוּ הַמָּשִׁיחַ, אֶלָּא אֶת הַכֶּרֶס שֶׁלָּהֶם, וּבְאִמְרֵי נֹעַם וּבְדִבּוּרִים יָפִים הֵם מוֹלִיכִים שׁוֹלָל אֶת לֵב הַתְּמִימִים. 19 שָׂמֵחַ אֲנִי עֲלֵיכֶם, כִּי צִיּוּתְכֶם נוֹדַע לַכֹּל, אֲבָל רְצוֹנִי שֶׁתִּהְיוּ חֲכָמִים לַטּוֹב וּתְמִימִים לְגַבֵּי הָרַע. 20 וֵאלֹהֵי הַשָּׁלוֹם יַכְרִיעַ בִּמְהֵרָה אֶת הַשָּׂטָן תַּחַת רַגְלֵיכֶם. חֶסֶד אֲדוֹנֵנוּ יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ עִמָּכֶם. 21 טִימוֹתֵיאוֹס, חֲבֵרִי לַעֲבוֹדָה, וְגַם לוּקְיוֹס וְיָסוֹן וְסוֹסִיפַּטְרוֹס בְּנֵי-עַמִּי דּוֹרְשִׁים בִּשְׁלוֹמְכֶם. 22 אֲנִי טֶרְטְיוֹס, הַכּוֹתֵב אֶת הָאִגֶּרֶת הַזֹּאת, שׁוֹאֵל בִּשְׁלוֹמְכֶם בָּאָדוֹן. 23 גָּיוֹס הַמְאָרֵחַ אוֹתִי וְאֶת כָּל הַקְּהִלָּה דּוֹרֵשׁ בִּשְׁלוֹמְכֶם. אֶרַסְטוֹס גִּזְבַּר הָעִיר וּקְוַרְטוֹס אָחִינוּ דּוֹרְשִׁים בִּשְׁלוֹמְכֶם. [ 24 חֶסֶד אֲדוֹנֵנוּ יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ עִם כֻּלְּכֶם. אָמֵן.] 25 וְהוּא אֲשֶׁר יָכוֹל לְחַזֵּק אֶתְכֶם לְפִי בְּשׂוֹרָתִי וְהַכְרָזַת יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ — לְפִי הִתְגַּלּוּת הָרָז שֶׁהָיָה כָּמוּס בְּעִתּוֹת עוֹלָם, 26 אַךְ כָּעֵת, בִּפְקֻדַּת אֱלֹהֵי עוֹלָם, נִתְגַּלָּה עַל-יְדֵי כְּתוּבִים נְבוּאִיִּים וּפֻרְסַם לְכָל הַגּוֹיִים כְּדֵי לַהֲבִיאָם לִידֵי צִיּוּת שֶׁבָּאֱמוּנָה — 27 הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר לוֹ לְבַדּוֹ הַחָכְמָה, לוֹ הַכָּבוֹד בְּיֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ לְעוֹלְמֵי עוֹלָמִים. אָמֵן.
[18/04/2024, 8:01:28] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all members to send messages to this group
[18/04/2024, 8:13:41] ~ אברהם ברוכים מורה דרך 🏂: בוקר טוב. כשהוא כותב “באדון” אפשר לתרגם את זה ל….?
[18/04/2024, 8:16:34] ~ shamon51: נראה לי טעות כתיב…
להחליף ל כ
כאדון
[18/04/2024, 8:22:24] ~ Albert ܐܠܒܪܛ אלברט ألبرت: לא זה פשוט באדון… הוא שואל בשלומם… “באדון” הכוונה בעזרת האדון ..
[18/04/2024, 8:24:51] ~ אברהם ברוכים מורה דרך 🏂: הגיוני…אבל עדיין לא מתסדר לי עם העברית.
האם זה כמו :
ישמור האל את האדון?
או בעזרת השם?
[18/04/2024, 8:25:54] ~ אברהם ברוכים מורה דרך 🏂: למשל בפסוק 22:
שואל בשלומכם באדון?
[18/04/2024, 8:37:45] Itamar Ben David: ראינו את זה די הרבה עכשיו, שהוא מבטא את השייכות של הקהילה לאדון, אחים במשיח איברים של המשיח וכן הלאה – זו הטרמינולוגיה
[18/04/2024, 8:42:36] ~ Dorit Epstein Tour Guide: זה כמו ״אחי״ – בקהילות נוצריות אמריקאיות (יתכן שבעוד קהילות, אבל אני מכירה את האמריקאיות) מקובל לקרוא אחד לשני כך.
[18/04/2024, 8:47:53] ~ אברהם ברוכים מורה דרך 🏂: תודה אבל זה עדיין לא מסתדר לי…ברור כי יש התפתחות של שפה ותפיסת עולם שונה…ובאותו עניין :
האם המקור כתוב בארמית? לטינית?
[18/04/2024, 8:48:09] Itamar Ben David: Brothers in Christ
[18/04/2024, 8:48:41] Itamar Ben David: זו לא התפתחות של שפה, זו בחירה בשפה מסוימת כדי לבטא תיאולוגיה מסוימת
[18/04/2024, 8:50:24] ~ אברהם ברוכים מורה דרך 🏂: אז למה לא ‘בשם האדון’…?
זה כבר נשמע יותר הגיוני :
‘שואל בשלומכם בשם האדון’…עכשיו זה הגיוני
[18/04/2024, 8:52:32] Itamar Ben David: נראה לי שככל שנמשיך לקרוא באיגרות התיאולוגיה הזו תתחדד ותתבהר.
[18/04/2024, 9:44:06] Doron Jamchi: יש גם בשם האדון.
כמו שאיתמר אמר זה מבטא תיאולוגיה. מי שמאמין במשיח מתחבר למשיח ולכן הוא “באדון” in Christ.
[18/04/2024, 10:02:31] Doron Jamchi: הפרק האחרון של האיגרת אל הרומים הוא ממש ייחודי, כי אין פרקים כאלה שמזכירים הרבה שמות של אנשים.
אפשר לראות שברשימת השמות יש גם לא מעט נשים, ואפילו במעמד בכיר. פבי השמשית, פריסקילה, מרים, יוניס (או יוניה), טריפונה, טריפוסה, פרסיס, יוליה. באחד הסיורים הפסטור הזכיר את הפרק הזה בגלל הנשים בכנסייה במגדלא.

יש גם כמה יהודים (פסוקים 6, 7, 11, 21).

בפסוק 23 מוזכר ארסטוס גזבר העיר. העיר היא קורינתוס משם נכתבה האיגרת, ובחפירות בקורינתוס מצאו כתובת עם השם של ארסטוס:
https://www.dkiel.com/GreeceTurkey/Corinth/Erastus.jpg
[18/04/2024, 10:06:08] Doron Jamchi: גם השימוש החוזר ב”ביתו” ו”אנשי ביתו” מצביע על כך שהקהילות הראשונות היו מתאספות בבתים. מכאן המונח Domus Eclesiae או בעברית בקהילה המשיחית אנחנו משתמשים במושג קהילת בית.
אפשר להזכיר את זה בכפר נחום בהקדר לבית של פטרוס.
[18/04/2024, 11:35:32] Itamar Ben David: פסוק 10- ביטוי מעניין הבלון במשיח. נשמע שהתנכלו לו לא?
[18/04/2024, 11:36:22] Itamar Ben David: כמה מהם יהודים יש למישהו הערכה? מסורת?
[18/04/2024, 11:37:50] Itamar Ben David: פסוק 22 נשמע שיש פה מזכיר נוסף של פאולוס לצד לוקס לא?
[18/04/2024, 11:40:15] Itamar Ben David: פסוקים 25-26 מייצרים פה בלבול מחשיד- אם היה כאן סוד כמוס, סוד המשיח, האם היהודים לא היו אמורים לפקוח את עיניהם ברגע שהסוד נגלה? בדומה לרעיון שצובע בישעיהו נ״ב-נ״ג?
[18/04/2024, 11:48:12] Doron Jamchi: הסוד כפי ששיתבהר גם באיגרות אחרות הוא שאלוהים ייעד את הישועה של המשיח גם לגויים. ואלוהים דווקא השתמש בעיוורון של עם ישראל ובזה שהוא עם קשה עורף כדי להוציא את זה לפועל. “עַל כֵּן שׁוֹאֵל אֲנִי, הַאִם מָעֲדוּ כְּדֵי שֶׁיִּפְּלוּ לְלֹא קוּם? חַס וְחָלִילָה! אֶלָּא שֶׁבִּמְעִידָתָם הַיְּשׁוּעָה לַגּוֹיִים, לְהַקְנִיא אוֹתָם.” (אל הרומים יא 11)
[18/04/2024, 11:50:46] Itamar Ben David: עיניהם לא היו אמורים להיפתח במעמד הצליבה?
[18/04/2024, 11:50:49] Itamar Ben David: שוב לפי ישעיהו
[18/04/2024, 11:51:04] Itamar Ben David: מילא בחייו לא פקחו
[18/04/2024, 11:51:14] Itamar Ben David: אבל דווקא הצליבה הייתה אמורה לפתוח את עיניהם לא?
[18/04/2024, 11:53:41] Doron Jamchi: בתחייה.
ולכן פאולוס מדבר על השארית שנותרה בחסד. ובהשלמת עיתות הגויים אלוהים יפתח את עיניהם של כל ישראל.
[18/04/2024, 12:10:03] Itamar Ben David: כן זה ברור שהוא אומר, אני מנסה להבין איפה התנ״ך אומר שיהיה עיוורון של עיתות הגויים. לא בטוח אם נגענו בזה כבר
[18/04/2024, 13:35:23] Doron Jamchi: נראה לי שסטיבן כתב על זה.
[18/04/2024, 13:41:49] Doron Jamchi: זה פסוק מעניין. הוא לא מוזכר במקום אחר.