ברית חדשה יומי - מורי דרך לומדים יחד

פרוטוקול קבוצת לימוד של הברית החדשה
מטעם אגודת מורי הדרך ובחסות אתר בדרך למורה דרך.

מעשי השליחים – פרק יא'

וַיִּשְׁמְעוּ הַשְּׁלִיחִים וְהָאַחִים אֲשֶׁר בִּיהוּדָה כִּי־קִבְּלוּ גַם־הַגּוֹיִם אֶת־דְּבַר הָאֱלֹהִים׃ 2 וַיְהִי כַּאֲשֶׁר עָלָה פֶטְרוֹס יְרוּשָׁלָיִם וַיָּרִיבוּ עִמּוֹ הַמּוּלִים לֵאמֹר׃ 3 אֶל־אֲנָשִׁים אֲשֶׁר־לָהֶם עָרְלָה בָּאתָ וְתֹּאכַל אִתָּם לָחֶם׃ 4 וַיָּחֶל פֶּטְרוֹס וַיְסַפֵּר לָהֶם כְּסֵדֶר אֶת־אֲשֶׁר קָרָהוּ לֵאמֹר׃ 5 מִתְפַּלֵּל הָיִיתִי בְּעִיר יָפוֹ וָאֵרָדַם וָאֵרֶא מַרְאֶה וְהִנֵּה־כְלִי כִּדְמוּת מִטְפַּחַת־בַּד גְּדוֹלָה יוֹרֵד מִן־הַשָּׁמַיִם וַתּוּרַד בְּאַרְבַּע כַּנְפוֹתֶיהָ וַתָּבֹא עָדָי׃ 6 וְהִסְתַּכַּלְתִּי בָהּ וָאָבִין וָאֵרֶא אֶת־בֶּהֱמַת הָאָרֶץ וְאֶת־הַחַיָּה וְרֶמֶשׂ הָאֲדָמָה וְעוֹף הַשָּׁמָיִם׃ 7 וָאֶשְׁמַע גַּם־קוֹל מִדַּבֵּר אֵלָי קוּם פֶּטְרוֹס טְבַח וֶאֱכֹל׃ 8 וָאֹמַר חָלִילָה לִּי אֲדֹנִי כִּי כָּל־פִּגּוּל וְטָמֵא לֹא־בָא בְּפִי־מֵעוֹלָם׃ 9 וַיַּעֲנֵנִי הַקּוֹל שֵׁנִית מִן־הַשָּׁמַיִם וַיֹּאמַר אֶת־אֲשֶׁר טִהַר הָאֱלֹהִים אַתָּה אַל־תְּטַמְּאֶנּוּ׃ 10 וְכֵן הָיָה שָׁלשׁ פְּעָמִים וְהַכֹּל שָׁב וְהֹעֲלָה הַשָּׁמָיְמָה׃ 11 וְהִנֵּה כְרֶגַע שְׁלשָׁה אֲנָשִׁים עֹמְדִים עַל פֶּתַח הַבַּיִת אֲשֶׁר אָנֹכִי שָׁם וְהֵמָּה שְׁלוּחִים אֵלַי מִקֵּיסַרְיָה׃ 12 וַיֹּאמֶר אֵלַי הָרוּחַ לָלֶכֶת אִתָּם וּלְבִלְתִּי הִתְמַהְמֵהַּ וַיֵּלְכוּ אִתִּי גַּם־שֵׁשֶׁת הָאַחִים הָאֵלֶּה וַנָּבוֹא אֶל־בֵּית הָאִישׁ׃ 13 וַיַגֶּד־לָנוּ אֵת אֲשֶׁר־רָאָה הַמַּלְאָךְ נִצָּב בְּבֵיתוֹ וְאֹמֵר אֵלָיו שְׁלַח אֶל־יָפוֹ אֲנָשִׁים וּקְרָא אֵלֶיךָ אֶת־שִׁמְעוֹן הַמְכֻנֶּה פֶטְרוֹס׃ 14 וְהוּא יְדַבֵּר אֵלֶיךָ דְּבָרִים אֲשֶׁר תִּוָּשַׁע בָּהֶם אַתָּה וְכָל־בֵּיתֶךָ׃ 15 וְכַאֲשֶׁר הָחִילּוֹתִי לְדַבֵּר צָלְחָה עֲלֵיהֶם רוּחַ הַקֹּדֶשׁ כַּאֲשֶׁר צָלְחָה עָלֵינוּ בַּתְּחִילָּה׃ 16 וָאֶזְכֹּר אֶת דְּבַר הָאָדוֹן אֲשֶׁר אָמָר יוֹחָנָן הִטְבִּיל בַּמַּיִם וְאַתֶּם תִּטָּבְלוּ בְּרוּחַ הַקֹּדֶשׁ׃ 17 וְעַתָּה אִם־מַתָּנָה אַחַת נָתַן הָאֱלֹהִים לָהֶם וְלָנוּ הַמַּאֲמִינִים בָּאָדוֹן יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ מִי אָנֹכִי כִּי אֶעֱצֹר לֵאלֹהִים׃ 18 וַיְהִי כְּשָׁמְעָם זֹאת וַיַּחֲרִישׁוּ וַיְהַלֲלוּ אֶת־הָאֱלֹהִים וַיֹּאמְרוּ אָכֵן גַּם־לַגּוֹיִם נָתַן הָאֱלֹהִים הַתְּשׁוּבָה לַחַיִּים׃ 19 וְהַנְּפוֹצִים מִפְּנֵי הַצָּרָה אֲשֶׁר הָיְתָה עַל־אוֹדֹת אִסְטְפָנוֹס הָלְכוּ וָבָאוּ עַד־פִּינוּקְיָא וְקִיפְרוֹס וְאַנְטְיוֹכְיָא וְלֹא דִּבְּרוּ אֶת־הַדָּבָר כִּי אִם־אֶל־הַיְּהוּדִים לְבַדָּם׃ 20 וַיְהִי בְתוֹכָם אַנְשֵׁי קִיפְרוֹס וְקוּרִינִי אֲשֶׁר בָּאוּ אֶל־אַנְטְיוֹכְיָא וַיְדַבְּרוּ גַם־אֶל־הַיְּוָנִים וַיְבַשְּׂרוּ אֹתָם אֶת־הָאָדוֹן יֵשׁוּעַ׃ 21 וַתְּהִי עִמָּהֶם יַד־יְהוָֹה וְרַבִּים הֶאֱמִינוּ וַיָּשׁוּבוּ אֶל־הָאָדוֹן׃ 22 וַיִּשָּׁמַע הַדָּבָר בְּאָזְנֵי הַקְּהִילָּה אֲשֶׁר בִּירוּשָׁלָיִם וַיִּשְׁלְחוּ אֶת־בַּר־נַבָּא אֶל־אַנְטְיוֹכְיָא׃ 23 וַיָּבֹא שָׁמָּה וַיִּשְׂמַח כִּרְאֹתוֹ אֶת־חֶסֶד הָאֱלֹהִים וַיַּזְהֵר אֶת־כֻּלָּם לְדָבְקָה בָאָדוֹן בְּלֵב נָכוֹן׃ 24 כִּי אִישׁ טוֹב הָיָה וּמָלֵא רוּחַ הַקֹּדֶשׁ וֶאֱמוּנָה וַיֵּאָסְפוּ לָאָדוֹן עַם רָב׃ 25 וַיֵּלֶךְ בַּר־נַבָּא מִשָּׁם אֶל־טַרְסוֹס לְבַקֵּשׁ אֶת־שָׁאוּל וַיִּמְצָא אֹתוֹ וַיְבִיאֵהוּ אֶל־אַנְטְיוֹכְיָא׃ 26 וַיִּהְיוּ ישְׁבִים יַחַד בַּקְּהִילָּה שָׁנָה תְמִימָה וּמְלַמְּדִים עַם רָב אָז הוּחַל בְּאַנְטְיוֹכְיָא לִקְרֹא אֶת־הַתַּלְמִידִים בְּשֵׁם מְשִׁיחִיִּים׃ 27 וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וַיֵּרְדוּ נְבִיאִים מִירוּשָׁלַיִם אֶל־אַנְטְיוֹכְיָא׃ 28 וַיָּקָם אֶחָד מֵהֶם וּשְׁמוֹ אֲגָבוֹס וַיַּגֵּד עַל־פִּי הָרוּחַ כִּי רָעָב גָּדוֹל יָבוֹא עַל־כָּל־ישְׁבֵי תֵבֵל וַיְהִי־כֵן בִּימֵי קְלוֹדְיוֹס׃ 29 וַיִּוָּעֲצוּ הַתַּלְמִידִים לִשְׁלֹחַ אִישׁ אִישׁ כַּאֲשֶׁר תַּשִּׂיג יָדוֹ לְעֶזְרַת הָאַחִים הַיּשְׁבִים בִּיהוּדָה׃ 30 וְכֵן גַּם־עָשׂוֹּ וַיִּשְׁלְחוּ אֶל־הַזְּקֵנִים עַל־יְדֵי בַּר־נַבָּא וְשָׁאוּל׃

allow all participants to send messages to this group
[21/08/2023, 8:01:57] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! מעשי השליחים פרק י
[21/08/2023, 8:21:47] Itamar Ben David: השליחים והקהילה לא הבינו כבר בפנטקוסט שיש בשורה גם לגויים? למה מישהו מופתע בכלל בשלב הזה?
[21/08/2023, 8:22:41] Itamar Ben David: פסוק 2 אני מניח מתייחס ליהודים המאמינים בישוע אבל כאלה שטוענים שצריך לקבל גויים רק אם הם מתגיירים משהו כזה? אשמח לחידוד מה זה ״בני המילה״
[21/08/2023, 8:23:46] Itamar Ben David: פסוק 5- האם פטרוס החשב לנביא? ומה המקום של חיזיון פרטי בהכוונה של קהילה שלמה? כלומר לא יותר נכון להישען על דברי ישוע לפחות?
[21/08/2023, 8:25:42] Itamar Ben David: פסוק 12- שוב חיזיון, הרוח אמרה לי וכן הלאה. השאלה היא איפה בעצם עוצרים את שטף החיזיונות הפרטיים ומה מקור הסמכות?
[21/08/2023, 8:28:07] Itamar Ben David: פסוק 18- גויים חזרו בתשובה גם לפני כן (נעמן, אנשי נינוה והרבה גויים בימי ישוע) יש משהו מיוחד ברגע הזה עם קורנליוס דווקא?
[21/08/2023, 8:30:00] Itamar Ben David: פסוק 19- האם פטרוס נחשב למנהיג הקהילה בשלב הזה ולמי שנותן הנחיות לשליחים שיוצאים לבשר על האדון? או שיעקב כבר מעורב
[21/08/2023, 8:30:38] Itamar Ben David: פסוק 23- האם בר נבא מקבל גם את הגויים לקהילה? לא ברור כל כך
[21/08/2023, 8:31:11] Itamar Ben David: פסוק 27- מה המילה לנביאים כאן ביוונית והאם הכוונה לנביאים בסגנון של הנביא ישעיהו? האם זו אותה מילה?
[21/08/2023, 11:05:59] ~ Steven A.B: ישוע אמר לתלמידים – לא באתי אלא לצאן באובדות אשר לבית ישראל. מה לגויים ולמשיח?
[21/08/2023, 11:06:00] ~ Steven A.B: כן, ולכן זה הולך להיות דיון ונושא למחלוקת בהמשך מעשה השליחים והאיגרות
[21/08/2023, 11:08:09] ~ Steven A.B: חזרו בתשובה זה לא נושעו. עם ישראל מאמין באלוהים אבל לא נושע, בדיוק כמו היהדות כיום – גם היהודים הדתיים מחכים לגאולה וישועה עד היום הזה. המאמינים בישוע גאולים ונושעים. קורנליוס הוא הנושע הראשון מקרב הגויים.
[21/08/2023, 11:52:16] ~ Steven A.B: גם לדויד הזה חיזיון פרטי, גם למשה היה חיזיון פרטי, היו מספיק אותות שיאמתו את סמכותם.
[21/08/2023, 11:53:17] ~ Steven A.B: פטרוס נביא וכל מאמין בישוע נביא, כי הוא מגשים את יואל ג’ שכולם יתנבאו. זה למעשה מגשים את תפילתו של משה – מי יתן וכל העם יהיו נביאים.
[21/08/2023, 12:37:34] Itamar Ben David: יפה – אבל הפנטקוסט זה לא קו פרשת מים? כלומר לא הבינו את זה כבר בפנטקוסט?
[21/08/2023, 12:38:58] Itamar Ben David: גאולה שלמה זה לא אומר שאין גאולה עוד לפני כן. עצם הקמת מדינת ישראל זה גאולה. מלחמת ששת הייים זה גאולה. וכן הלאה גאולה שלמה זה שלב יותר מתקדם אבל זה לא אומר שאין גאולה עוד לפני כן
[21/08/2023, 12:40:04] Itamar Ben David: לא ממש. כי בהר סיני אלוהים בעצמו מאשש את נבואת משה, ותורת משה מאששת את
הנביאים אחריו. כלומר מעמד הר סיני זה הרגע שבו העם מקבל עדות ברורה מאלוהים שמשה הוא נביא אמת.
[21/08/2023, 12:41:26] Itamar Ben David: יש כאן מתח לא ברור. איך אדם שהוא חוטא מלידה בתפיסה הנוצרית/משיחית הופך לנביא? הוא מקבל את רוח הקודש ואז מה? כל מאמין הוא נביא בפוטנציה? מה המבחן לנביאותו?
[21/08/2023, 12:41:39] Itamar Ben David: ג׳וזף סמית אחלה נביא אני מזכיר לך
[21/08/2023, 12:44:33] ~ Steven A.B: מסכים ולא מסכים, כמובן שיש גאולות שונות, אבל התנ”ך מכוון אותנו לגאולה אולטימטיבית, הגאולה שעוברת כחוט השני בין כל הנביאים, הגאולה המובטחת. כמו שכתוב:
“מָחִיתִי כָעָב פְּשָׁעֶיךָ וְכֶעָנָן חַטֹּאותֶיךָ שׁוּבָה אֵלַי כִּי גְאַלְתִּיךָ׃” (ישעיה מד 22)

הקמת המדינה היא ה שנקרא אתחלתא ד’גאולה. אם תקרא בחזון העצמות היבשות אז יש את שלב התחברות העצמות ותקומת הגופות, אבל הם עדיין ללא רוח. הרוח באה אחר כך. הקמת המדינה היא השלב הראשון של חיבור העצמות, אבל זה עדיין לא אומר שיש רוח.
זה מתחבר עם הלב החדש ורוח החדשה והברית החדשה שמזכיר יחזקאל פרק אחד לפני חזון העצמות היבשות.
[21/08/2023, 12:45:34] ~ Steven A.B: זאת מהות הגאולה, אתה לא ראוי לרוח הקודש, אלא רק דרך כמו המכפר של ישוע המשיח אלוהים מושיע אותך ומצדיק אותך ורק אז אתה מקבל את הרוח. זאת מהות הגאולה.
[21/08/2023, 12:50:04] ~ Steven A.B: למה שיבינו את זה? כל הנושעים בחג השבועות (למה לדבר כמו נוכרים?) היו יהודים. מה גוי מבין מה זה משיח בכלל? מה גוי מבין מה זה חטא?
[21/08/2023, 12:51:27] ~ Steven A.B: העם האמין במשה הרבה לפני מעמד הר סיני בזכות אותות שעשה. ומעמד סיני כבר דיברנו על זה שזה צלח כי העם לא האמין, ולכן אלוהים אומר למשה שהוא ישלח נביא כמוהו ללא אש וקולות.
[21/08/2023, 12:55:33] ~ yaron yuval: ראיתי גזר רק פעמיים באמנות הנוצרית. אחד באמעוס, שני בלטרון. נראה שמישהו בעל הומור שחור בחר בו לסמל את תחייתו של ישוע, היה באדמה ויצא ממנה.
[21/08/2023, 12:56:44] Itamar Ben David: נכון הם לא מבינים ולכן משעשע אותי שגויים מלמדים אותי על המשיח…
[21/08/2023, 12:57:59] Itamar Ben David: אתה מפספס את החלק הקריטי במימד הר סיני שבו עם ישראל שומע את אלוהים. ההתגלות הקולקטיבית זה החלק הקריטי
[21/08/2023, 12:58:49] Itamar Ben David: אתה פותח כאן ערוגה שלמה של אפשרויות
[21/08/2023, 13:01:42] ~ Steven A.B: “15 נָבִיא מִקִּרְבְּךָ מֵאַחֶיךָ כָּמֹנִי יָקִים לְךָ יהוה אֱלֹהֶיךָ אֵלָיו תִּשְׁמָעוּן׃ 16 כְּכֹל אֲשֶׁר־שָׁאַלְתָּ מֵעִם יהוה אֱלֹהֶיךָ בְּחֹרֵב בְּיֹום הַקָּהָל לֵאמֹר לֹא אֹסֵף לִשְׁמֹעַ אֶת־קֹול יהוה אֱלֹהָי וְאֶת־הָאֵשׁ הַגְּדֹלָה הַזֹּאת לֹא־אֶרְאֶה עֹוד וְלֹא אָמוּת׃ 17 וַיֹּאמֶר יהוה אֵלָי הֵיטִיבוּ אֲשֶׁר דִּבֵּרוּ׃ 18 נָבִיא אָקִים לָהֶם מִקֶּרֶב אֲחֵיהֶם כָּמֹוךָ וְנָתַתִּי דְבָרַי בְּפִיו וְדִבֶּר אֲלֵיהֶם אֵת כָּל־אֲשֶׁר אֲצַוֶּנּוּ׃” (דברים יח)

הטיבו לדבר – הם לא רוצים אש וקולות, ולכן זה לא יחזור על עצמו כשנביא כמו משה
[21/08/2023, 13:14:01] ~ Steven A.B: על פי השקפת עולמי, גוי שנושע על ידי אלוהי ישראל מבין הרבה יותר מיהו המשיח מיהודי שלא נושע.
[21/08/2023, 13:19:33] ~ yaron yuval: אלישע בן אבויה קיבל את השם אחר אחרי שעקר פוגלא, כלומר צנונית מהאדמה והגיש לזונה בשבת. אבל זה כבר מרחיק לכת.
[21/08/2023, 13:23:18] Itamar Ben David: יש כאן ראייה קצת חד מימדית של מושג הגאולה כאילו גאולה זה רק מחטא. יש גאולה של אדמה ויש את הגואל של רות וגאולה מעבדות ועוד
[21/08/2023, 13:23:40] Itamar Ben David: כמו ג׳וזף סמית
[21/08/2023, 13:25:32] Itamar Ben David: או האפיפיור
[21/08/2023, 13:28:48] ~ Steven A.B: הגאולה מחטא מתרחשת בצלב, ואילו גאולת האדמה תהיה עם שובו של ישוע והקמת מלכות האלוהים.
אתה לא יכול לברוח מהגאולה האולטימטיבית שאלוהים מכוון אליה לאורך הנביאים.
[21/08/2023, 13:33:48] ~ Steven A.B: ג’וזף סמית, או האפיפיור לא שונים מנביאי השקר שהיו בתקופת ירמיהו. גם נביאי השקר בתקופת ירמיהו יכלו לצטט לך קטעים מהתורה ולדבר בשם אלוהי ישראל, זה לא אומר שהם באמת הכירו אותו, שכן אם הם היו מכירים אותו, הם לא היו נביאים בשקר. כך גם האפיפיור או ג’וזף סמית, עליהם ישוע אומר:
“22 רַבִּים יֺאמְרוּ אֵלַי בַּיּוֹם הַהוּא: ‘אֲדוֹנִי, אֲדוֹנִי, הֲלֹא בְּשִׁמְךָ נִבֵּאנוּ וּבְשִׁמְךָ גֵּרַשְׁנוּ שֵׁדִים וּבְשִׁמְךָ עָשִׂינוּ נִפְלָאוֹת רַבּוֹת’. 23 אָז אוֹדִיעַ לָהֶם: ‘מֵעוֹלָם לֹא הִכַּרְתִּי אֶתְכֶם, סוּרוּ מִמֶּנִּי עוֹשֵׂי רֶשַׁע’.”” (מתי ז)
[21/08/2023, 14:11:55] Itamar Ben David: זה רק מדגים את הבעייתיות בהתגלות פרטית. כמה גוונים של אמונה בישוע יש? שמעתי פעם שמדובר בעשרות אלפי כנסיות שונות (כנסיה כמוסד לא המבנה)
[21/08/2023, 15:12:48] Shira Harpaz Pomeranz: הזכירו לי איך הדיון קשור לפרק?
[21/08/2023, 15:24:31] Itamar Ben David: פסוקים 17-18, 23 וכן הלאה
[21/08/2023, 15:25:51] Itamar Ben David: השאלה הייתה מה התוקף של התגלות אישית/פרטית ומה המשמעות של גאולה לגויים כאשר אני תהיתי למה כנסיית ירושלים הצעירה מתלבטת אם לקבל גויים בעידן של אחרי הפנטקוסט
[21/08/2023, 16:45:28] Doron Jamchi: ישוע אמר בפרק א שהשליחים יהיו עדיו מירושלים, יהודה ושומרון עד קצה הארץ – זה המשפט שמנחה את לוקס בחיבור שלו, כדי להראות שככה הדברים התגשמו.
בחג השבועות (הפנטקוסט = יום החמישים), רוח הקודש ירדה על המאמינים, אבל כל הנוכחים היו יהודים שדיברו שפות שונות, וזה היה *בירושלים*.
אחר כך השליחים התחילו לבשר בכל הסביבה, ובעקבות הרדיפה שהתחילה אחרי סקילת סטפנוס, השליחים הגיעו ל *שומרון*.
בפרק י’ מתגלה היבט חדש, שהבשורה יכולה להגיע לא רק לאנשים יהודים או קרובים ליהודים, אלא גם לגויים גמורים שאוהבים את אלוהי ישראל, וזו תחילת התהליך להבאת הבשורה *עד קצה הארץ*.

קורנליוס הוא נקודת מפנה כי פטרוס הוא זה שהלך אליו, והוא נחשב לאחד מבכירי ומנהיגי הקהילה. אבל פסוק 20 כבר רומז שהיו גויים שקיבלו את המסר, כנראה לפני קורנליוס.

הגויים שמאמינים הם מקבוצה שנקראת “יראי אלוהים”. זה כינוי שמוכר לגויים שהאמינו באלוהי ישראל, ופקדו את בתי הכנסת (אפשר להכליל את זה בתופעה הרחבה של בני המערב שנחשפו לאלי המזרח וקיבלו את הפולחן שלהם). כנראה אותם יראי אלוהים גם שמרו שבת ואכלו כשר בצורה זו או אחרת, אבל הם לא עשו ברית מילה. בתקופה הזו, ברית מילה פירושה גיור מלא.
בפרק שלנו (פסוק 2) מופיעים “בני המילה”. אלו הם יהודים שנתנו חשיבות לברית המילה, כי היא אות הברית שנכרתה עם אברהם. כבר בקטע הזה, ועוד לפי מה שיתברר בהמשך (פרק טו), תהיה מחלוקת איך לקבל גויים שמאמינים במשיח, ואם הם צריכים לעבור גיור באמצעות ברית מילה?
[21/08/2023, 16:52:04] Doron Jamchi: אמונה בישוע יש אחת. ההבדלים שאתה מדבר עליהם זה סביב מחלוקות תיאולוגיות והלכתיות.
זה לא שונה מהגוונים הרבים של היהדות, שיש לך חסידים וליטאים וספרדים, וגם הם מתחלקים לחצרות או רבנים מובילים.
[21/08/2023, 16:55:26] Doron Jamchi: גאולה של אדמה, או גאולה מעבדות או כמו במקרה של רות וכו’, כולם צורות של גאולה אנושית.
סטיבן מדבר על גאולה רוחנית. היא לא חד מימדית – היא רב מימדית. היא גאולה שאמורה להחזיר את המצב לימי גן עדן.
[21/08/2023, 16:57:12] Doron Jamchi: ישוע אמר שאחרי שהוא ילך, הוא ישלח את רוח הקודש שיהיה איתם ויגיד להם מה לעשות.
מבחינת המאמינים ישוע לא הלך, הוא תמיד כאן ברוח הקודש. ומה שהוא אומר זה בדיוק מה שישוע אומר.
[21/08/2023, 16:58:14] Doron Jamchi: ג’וזף סמית’ התחיל את הדת המורמונית שלא נחשבת נצרות
[21/08/2023, 17:17:56] Itamar Ben David: שוב, זו בדיוק הבעיה כשמתחילים עם התגלות פרטית. הרי מה עוצר מאמינים מלהתנבא? יש אנשים (אגב לא רק מזרמים בנצרות) שטוענים לחזיונות ולהתגלויות- אני אפילו נוטה להאמין להם שהם אכן ראו את אותם חיזיונות- השאלה היא מה מקור הסמכות.
[21/08/2023, 17:19:42] Itamar Ben David: נקודה מעניינת- באמת הפרק מזכיר בפסוק 17 את מתנת רוח הקודש לגויים- אז אנצל את זה לשאול- מה ההבחנות המקובלות בין ישוע לרוח הקודש (נדמה לי שרוח הקודש נחשבת לצלע השלישית בשילוש לא?) כלומר מרגע שישוע עולה לשמיים רוח הקודש כך עושה רושם זה הכוח הפועל העיקרי. אז אשמח להרחבה בעניין
[21/08/2023, 17:21:41] Itamar Ben David: נקודה יפה. נשמע מדבריך ומדברי סטיבן שבעצם הגאולה מחטא והשיבה לגן עדן או פתיחת שערי גם עדן – פותרת את כל שאר הגאולות שהזכרתי. כלומר האדמה שארורה עבור אדם- נגאלת במצב של חזרה לגן עדן. כנל העבדות וכנ״ל נושא האישות. יפה
[21/08/2023, 17:24:10] Doron Jamchi: מקור הסמכות הוא המקור שמוסכם על כולם. במקרה של היהודים המאמינים בברית החדשה מדובר בתנ”ך ובדברים של ישוע.
שים לב שפטרוס קיבל התגלות אישית. הוא הלך לפי החיזיון כשהוא עדיין לא מבין מה קורה. הוא הגיע לקורנליוס וביקש לדעת במה מדובר, והיא פשוט סיפר על ישוע כי זה מה שהוא מכיר. ואז רוח הקודש ירדה עליהם ומבחינתו זו ההוכחה.
ובפרק שלנו – כשתחקרו אותו מה הוא עשה אצל הגוי הזה, הוא סיפר את הסיפור, וכשהוא מגיע לקטע של רוח הקודש הוא מוסיף “*16 וְנִזְכַּרְתִּי בַּדָּבָר שֶׁאָמַר הָאָדוֹן, ‘יוֹחָנָן הִטְבִּיל אֶתְכֶם בְּמַיִם, אַךְ אַתֶּם תִּטָּבְלוּ בְּרוּחַ הַקֹּדֶשׁ.’*”
כלומר, אותה חוויה שהוא ציית לישוע וראה את רוח הקודש באה על אנשים כמו במקרים קודמים בדיוק על פי ההנחייה הזו, ככה קרה גם פה. זה מקור הסמכות. ‎<This message was edited>
[21/08/2023, 17:24:34] Itamar Ben David: רק מבחינה גיאוגרפית הפרק מתרחש בירושלים, אבל אפשר בהחלט להזכיר ביפו קיסריה ובמסעותיכם באיי הים התיכון בסוריה וכן הלאה. מכיוון שבאמת יוזכרו המון ערים ויישובים באגן הים התיכון- איך לדעתכם אפשר לחבר את כל אותם מקומות כמו אנטיוכיה קפריסין טרסוס ועוד לאתרים שיש לנו בארץ?
[21/08/2023, 17:26:33] Itamar Ben David: רק לוודא- האגרות פחות סמכותיות מבחינת היהודים המשיחיים? כלומר התנך פחוס ארבע הבשורות – סמכות מרכזית- ואז מעשי השליחים והאיגרות זו פרשנות מסייעת אבל לא הסמכות עצמה?
[21/08/2023, 17:26:46] Itamar Ben David: *פלוס לא פחוס
[21/08/2023, 17:28:55] Doron Jamchi: עבור יהודים משיחיים, כל התנ”ך והברית החדשה הם הסמכות המרכזית.
‎[21/08/2023, 17:57:16] Doron Jamchi: ‎image omitted
[21/08/2023, 18:48:39] Itamar Ben David: אני לא בטוח שאפשר להשוות בין הגוונים ביהדות לאלו בנצרות. אני לא מכיר בית כנסת שבו לא אתקבל בברכה ואני לא מכיר מניעה דתית (אלא יותר מניעות חברתיות) להתחתן בין הקבוצות השונות ביהדות.
‎[21/08/2023, 19:56:49] ~ DO RO: ‎image omitted
[21/08/2023, 19:56:50] ~ DO RO: הקהילה החדשה מבוססת תחילה רק על יהודים , אך יש
וע הבטיח לשליחים , סמוך לעלייתו לשמיים (מעשי השליחים 1, פס’8 ) :
8 אבל בבוא עליכם רוח הקדש תקבלו כח ותהיו עדי הן בירושלים והן בכל יהודה ושומרון, עד קצה הארץ.”

וזה כך זה קורה. ההבטחה היתה שהבשורה שלו תגיע אל כולם , יהודים, גוים ושומרונים.
הרדיפות הקשות שהחלו בירושלים ששיאם סקילתו של סטפנוס האיצו את התהליך. השליחים כזכור יוצאים לראשונה מגבולותיה של כדי להפיץ את הבשורה בשומרון, שם גם האמינו בישוע ואחר כך השלב בו גם השר האתיופי מהווה מצטרף לאלה שמחוץ למעגל היהודי הראשוני. מכאן הדרך אל הגוים היתה פתוחה. גם אלה קיבלו את רוח הקודש (מעשי השליחים 10:44-47) ומפסיקים להיות “אוטסיידרים”
וכאן אני רוצה לחדד את ההערה החשובה של דורון לגבי אותה קבוצה של יראי השם” בה כבר נתקלנו ואליה משתייך שר המאה קורנליוס. מדובר בפגאנים אמנם , אבל פגאנים קרובים מאוד ליהדות בהרבה אספקטים, פרט לגיור שלם ובירת מילה. מדובר באותם theosebeis
ביוונית, היו מונותאיסטים בתפיסתם ובאמינו באל השמיים הרומי קאלוס Caelus שמבחינתם, היה מן מקבילה של יהוה. כך שדמותו של קורנליוס היא דמות מפתח שגשר פטרוס והשליחים בונים אל יתר עמי הארץ בהפצת הבשורה. הקבוצה של “יראי השם” התייקמה בתחומי האימפריה הרומית בין המאות הראשונה-שלישית והושםעו מאוד כאמור מן היהדות ההלניסטית . יראי השם באו מכל המעמדות החברתיים , אם כי רובן היו נשים וliberti אותם עבדים או שבויים משוחררים , היו בצוכם הרבה מאוד בעלי מלאכה וחיילים דוגמת קורנליוס. זה, בעל מעמד גבוה יחסית, הוא גם בעל השםעה גדולה על כל בני ביתו , עבדיו ומשרתיו, כך שהוא מאמץ את האמונה החדשה, כל אלה שתלויים בו, מאמצים אותה באון אוטומטי אחריו, מה שמגדיל מהר והרבה את שורות המאמינים החדשים.
קבוצת “ירא השם מוזכרת במקורות הספרותיים (יוספוס, פילו, בספרות הרבנית וגם בכתבי אבות הכנסיה המוקדמים וכן בכתובות דוגמת זאת שהביא דורון. כך לקבוצה זאת היה תפקיד חשוב בהתפחות הכנסיה הקדומה וצמיחתה.

המחשה מרתקת שתי הקהילות שמרכביות את הכנסיה המוקדמת, זאת היהודית וזאת שמקורה בגויים, כולל יראי השם ואחרים, מוצאים בשני פסיפים מוקדמים מאוד מן המאה ה-5 בכנסיית סנטה סבינה ברומא.

שתי הנשים הכמעט זהות, עם ספרי הברית החדשה בידיהן, מייצגות כאן את האקלזיה – מוסד הכנסיה.. מתחת לשמלאית כתוב
ECCLESIA EX CIRCUMCISIONE
כלומר הכנסיה מתוך הנימולים

תחת לשניה כתוב
ECCLESIA EX GENTIBUS
כלומר, הכנסיה שמתוך הגוים
לפחות בשלב התחלתי זה, השתיים שוות ומוצגות כשוות
[21/08/2023, 20:09:37] Itamar Ben David: חברים מעולה תודה רבה על היום! ממשיכים מחר