וְשָׁאוּל עוֹדֶנּוּ יְפֵחַ זַעַם וָרֶצַח עַל־תַּלְמִידֵי הָאָדוֹן וַיָּבֹא אֶל־הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל׃ 2 וַיִּשְׁאַל מֵאִתּוֹ מִכְתָּבִים לְדַמֶּשֶׂק אֶל־בָּתֵּי כְנֵסִיּוֹת לְמַעַן אֲשֶׁר יֶאֱסֹר אֶת־אֲשֶׁר יִמְצָא אֹחֲזִים בַּדֶּרֶךְ הַהִיא אֲנָשִׁים אוֹ נָשִׁים וִיבִיאֵם יְרוּשָׁלָיִם׃ 3 וַיְהִי הוּא הֹלֵךְ וְקָרֵב לְדַמֶּשֶׂק וְהִנֵּה פִתְאֹם נָגַהּ עָלָיו מִסָּבִיב אוֹר מִן־הַשָּׁמָיִם׃ 4 וַיִּפֹּל אָרְצָה וַיִשְׁמַע קוֹל מִדַּבֵּר אֵלָיו שָׁאוּל שָׁאוּל לָמָּה תִרְדְּפֵנִי׃ 5 וַיֹּאמֶר מִי אַתָּה אֲדֹנִי וַיֹּאמֶר הָאָדוֹן אָנֹכִי יֵשׁוּעַ אֲשֶׁר אַתָּה רוֹדֵף (קָשֶׁה לְךָ לִבְעֹט בַּדָּרְבֹנוֹת׃ 6 וְהוּא חָרֵד וְנִבְעָת וַיֹּאמֶר אֲדֹנִי מַה־תַּחְפֹּץ וְאֶעֱשֶׂה וַיַּעַן הָאָדוֹן) קוּם לֵךְ הָעִירָה וְיֵאָמֵר לְךָ אֶת־אֲשֶׁר עָלֶיךָ לַעֲשׂוֹת׃ 7 וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר הָלְכוּ אִתּוֹ עָמְדוּ נֶאֱלָמִים כִּי שָׁמְעוּ אֶת־הַקּוֹל וְאִישׁ לֹא הִבִּיטוּ׃ 8 וַיָּקָם שָׁאוּל מִן־הָאָרֶץ וּבְפָתְחוֹ אֶת־עֵינָיו לֹא רָאָה אִישׁ וַיַּחֲזִיקוּ בְיָדוֹ וַיּוֹלִיכֻהוּ לְדַמָּשֶׂק׃ 9 וַתֶּחְשַׁכְנָה עֵינָיו מֵרְאוֹת שְׁלֹשֶׂת יָמִים וְלֹא אָכַל וְלֹא שָׁתָה׃ 10 וְתַלְמִיד אֶחָד הָיָה בְדַמֶּשֶׂק חֲנַנְיָה שְׁמוֹ וַיֹּאמֶר אֵלָיו הָאָדוֹן בַּמַּחֲזֶה חֲנַנְיָה וַיֹּאמֶר הִנְנִי אֲדֹנִי׃ 11 וַיֹּאמֶר אֵלָיו הָאָדוֹן קוּם לֵךְ אֶל־הָרְחוֹב הַנִּקְרָא הַיָּשָׁר וּשְׁאַל בְּבֵית יְהוּדָה לְאִישׁ טַרְסִי וּשְׁמוֹ שָׁאוּל כִּי הִנֵּה־הוּא מִתְפַּלֵּל׃ 12 וַיַּרְא בַּמַּחֲזֶה וְהִנֵּה־אִישׁ וּשְׁמוֹ חֲנַנְיָה בָּא הַחַדְרָה וַיָּשֶׂם עָלָיו אֶת־יָדוֹ לְמַעַן יָשׁוּב וְיִרְאֶה׃ 13 וַיַּעַן חֲנַנְיָה וַיֹּאמַר אֲדֹנִי שָׁמַעְתִּי רַבִּים מְסַפְּרִים עַל־הָאִישׁ הַזֶּה כַּמָּה רָעוֹת עָשָׂה לִקְדוֹשֶׁיךָ בִּירוּשָׁלָיִם׃ 14 וְגַם־פֹּה רְשׁוּת יֶשׁ־לוֹ מֵאֵת רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים לֶאֱסֹר אֶת־כָּל־הַקֹּרְאִים בִּשְׁמֶךָ׃ 15 וַיֹּאמֶר אֵלָיו הָאָדוֹן לֵךְ כִּי־כְלִי חֵפֶץ הוּא לִי לָשֵׂאת אֶת־שְׁמִי לִפְנֵי גּוֹיִם וּמְלָכִים וְלִפְנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל׃ 16 כִּי אֲנִי אַרְאֵהוּ כַּמָּה יֵשׁ־לוֹ לִסְבֹּל לְמַעַן שְׁמִי׃ 17 וַיֵּלֶךְ חֲנַנְיָה וַיָּבֹא הַבָּיְתָה וַיָּשֶׂם אֶת־יָדָיו עָלָיו וַיֹּאמַר שָׁאוּל אָחִי הָאָדוֹן יֵשׁוּעַ הַנִּרְאֶה אֵלֶיךָ בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר־בָּאתָ בָּהּ שְׁלָחַנִי לְמַעַן תִּפָּקַחְנָה עֵינֶיךָ וְתִמָּלֵא רוּחַ הַקֹּדֶשׁ׃ 18 וּכְרֶגַע נָפְלוּ מֵעַל עֵינָיו כְּמוֹ קַשְׂקַשִּׂים וַתִּפָּקַחְנָה פִּתְאֹם וָיָּקָם וַיִּטָּבֵל׃ 19 וַיֹּאכַל לֶחֶם וַיֶּחֱזָק וַיֵּשֶׁב שָׁאוּל יָמִים אֲחָדִים עִם־הַתַּלְמִידִים אֲשֶׁר בְּדַמָּשֶׂק׃ 20 וַיְמַהֵר וַיִּקְרָא בְּבָתֵּי כְנֵסִיּוֹת אֶת־יֵשׁוּעַ לֵאמֹר כִּי־הוּא בֶּן־הָאֱלֹהִים הוּא׃ 21 וַיִּתְמְהוּ כָל־הַשֹּׁמְעִים וַיֹּאמְרוּ הֲלֹא זֶה הוּא אֲשֶׁר הֶאֱבִיד בִּירוּשָׁלַיִם אֶת־קֹרְאֵי הַשֵּׁם הַזֶּה וּלְמַעַן זֹאת בָּא הֵנָּה לַהֲבִיאָם אֲסוּרִים לִפְנֵי רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים׃ 22 וְשָׁאוּל הָיָה הוֹלֵךְ וְחָזֵק וַיָּהָם אֶת־הַיְּהוּדִים יֹשְׁבֵי דַמֶּשֶׂק בְּהוֹכִיחוֹ כִּי־זֶה הוּא הַמָּשִׁיחַ׃ 23 וַיְהִי כִּי־אָרְכוּ־לוֹ שָׁם הַיָּמִים וַיִּוָּעֲצוּ הַיְּהוּדִים יַחְדָּו לַהֲמִיתוֹ׃ 24 וַיִּוָּדַע לְשָׁאוּל אָרְבָּם וְהֵמָּה שָׁמְרוּ אֶת־הַשְּׁעָרִים יוֹמָם וָלַיְלָה לַהֲמִיתוֹ׃ 25 וַיִּקְחוּ אֹתוֹ הַתַּלְמִידִים לַיְלָה וַיּוֹרִידֻהוּ בַסַּל בְּעַד הַחוֹמָה׃ 26 וַיְהִי כְּבוֹא שָׁאוּל יְרוּשָׁלַיְמָה וַיְבַקֵּשׁ לְהִלָּוֹת אֶל־הַתַּלְמִידִים וַיִּירְאוּ כֻלָּם מִפָּנָיו וְלֹא הֶאֱמִינוּ כִּי־תַּלְמִיד הוּא׃ 27 וַיִּקַּח אֹתוֹ בַּר־נַבָּא וַיְבִיאֵהוּ אֶל־הַשְּׁלִיחִים וַיְסַפֵּר לָהֶם אֵת אֲשֶׁר־רָאָה בַדֶּרֶךְ אֶת־הָאָדוֹן וְכִי הוּא דִּבֶּר אֵלָיו וַאֲשֶׁר הִשְׁמִיעַ בְּאֹמֶץ לִבּוֹ בְּדַמֶּשֶׂק אֶת־שֵׁם יֵשׁוּעַ׃ 28 וַיְהִי אִתָּם יוֹצֵא וָבָא בִּירוּשָׁלָיִם וַיִּקְרָא בְּאֹמֶץ לִבּוֹ בְּשֵׁם הָאָדוֹן יֵשׁוּעַ׃ 29 וַיְדַבֵּר וַיִּתְוַכַּח גַּם עִם־הַיְּהוּדִים הַיְּוָנִים וְהֵם זַמֲמוּ לַהֲמִיתוֹ׃ 30 וַיִּשְׁמְעוּ הָאַחִים וַיּוֹרִידוּ אֹתוֹ לְקֵיסַרְיָה וַיְשַׁלְחֻהוּ אֶל־טַרְסוֹס׃ 31 וַיְהִי שָׁלוֹם לַקְּהִלּוֹת בְּכָל־מְקֹמוֹת יְהוּדָה וְהַגָּלִיל וְשֹׁמְרוֹן וַתִּבָּנֶינָה וַתִּתְהַלַּכְנָה בְּיִרְאַת הָאָדוֹן וַתִּרְבֶּינָה בְּנֶחָמַת רוּחַ הַקֹּדֶשׁ׃ 32 וַיְהִי בִּסְבֹב פֶּטְרוֹס בְּכָל־הַמְּקֹמוֹת וַיֵּרֶד גַּם אֶל־הַקְּדוֹשִׁים אֲשֶׁר יָשְׁבוּ בְּלֹד׃ 33 וַיִּמְצָא־שָׁם אִישׁ שְׁמוֹ אֲנִיַּס וְהוּא שֹׁכֵב עַל־מִשְׁכָּבוֹ זֶה שְׁמֹנֶה שָׁנִים וְהוּא נְכֵה אֵבָרִים׃ 34 וַיֹּאמֶר אֵלָיו פֶּטְרוֹס אֲנִיַּס רְפָאֲךָ יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ קוּם הַצָּע אֶת מִטָּתְךָ אַתָּה וַיָּקָם כְּרָגַע׃ 35 וַיִּרְאוּ אוֹתוֹ כָּל־ישְׁבֵי לֹד וְהַשָּׁרוֹן וַיִּפְנוּ אֶל־הָאָדוֹן׃ 36 וְתַלְמִידָה בְּיָפוֹ וּשְׁמָהּ טָבִיתָא תַּרְגּוּמוֹ צְבִיָּה וְהִיא מְלֵאָה מַעֲשִׂים טוֹבִים וּצְדָקוֹת אֲשֶׁר עָשָׂתָה׃ 37 וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וַתֶּחֱלֶה וַתָּמֹת וַיִּרְחֲצוּ אֹתָהּ וַיְשִׂימוּהָ בַּעֲלִיָּה׃ 38 וְלֹד קְרוֹבָה הִיא לְיָפוֹ וַיִּשְׁמְעוּ הַתַּלְמִידִים כִּי פֶטְרוֹס שָׁם וַיִּשְׁלְחוּ אֵלָיו שְׁנֵי אֲנָשִׁים וַיִּפְצְרוּ־בוֹ לְבִלְתִּי הֵעָצֵל לַעֲבֹר אֲלֵיהֶם׃ 39 וַיָּקָם פֶּטְרוֹס וַיֵּלֶךְ אִתָּם וּבְבֹאוֹ הֶעֱלֻהוּ אֶל־הָעֲלִיָּה וַתִּגַּשְׁנָה אֵלָיו כָּל־הָאַלְמָנוֹת בּוֹכִיּוֹת וּמַרְאוֹת לוֹ אֵת הַכֻּתֳּנֹת וְאֵת הַבְּגָדִים אֲשֶׁר עָשְׂתָה צְבִיָּה בְּעוֹדָהּ עִמָּהֶן׃ 40 וַיּוֹצֵא פֶטְרוֹס אֶת־כֻּלָּם הַחוּצָה וַיִּכְרַע עַל־בִּרְכָּיו וַיִּתְפַּלֵּל וַיִּפֶן אֶל־גְּוִיָּתָה וַיֹּאמֶר טָבִיתָא קוּמִי וַתִּפְתַּח אֶת־עֵינֶיהָ וַתֵּרֶא אֶת־פֶטְרוֹס וַתִּתְעוֹדָד׃ 41 וַיִּשְׁלַח יָדוֹ וַיָּקֶם אֹתָהּ וַיִּקְרָא אֶת־הַקְּדוֹשִׁים וְאֶת־הָאַלְמָנוֹת וַיַּעֲמֵד אֹתָהּ חַיָּה לִפְנֵיהֶם׃ 42 וַיִּוָּדַע הַדָּבָר בְּכָל־יָפוֹ וַיַּאֲמִינוּ רַבִּים בָּאָדוֹן׃ 43 וַיּוֹאֶל לָשֶׁבֶת בְּיָפוֹ יָמִים רַבִּים עִם־בּוּרְסִי אֶחָד וּשְׁמוֹ שִׁמְעוֹן׃
[17/08/2023, 8:09:26] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! מעשי השליחים ט
[17/08/2023, 8:09:52] Itamar Ben David: פרק אחרון לשבוע זה
[17/08/2023, 8:40:20] ~ Or Ben Ami: הסבר על פסוק 30- מי אלו האחים? מה בדיוק עשו עם פאולוס בקיסריה, האם הכוונה שהוא נכלא? ומה זה אומר “שלחו אותו אל טרסוס?”
[17/08/2023, 9:10:27] ~ Dorit Epstein Tour Guide: פסוק 32 – הקדושים שגרו בלוד? לכל מקום יש קדושים משלו? או הכוונה לכאלה שהם מאוד מאמינים? גם השימוש במילה “מצא” (את איניאס המשותק) מעניינת…
[17/08/2023, 9:11:13] ~ Dorit Epstein Tour Guide: פסוק 39 – ברור מה עשתה טביתא\ צביה, אבל למה זה חשוב?
[17/08/2023, 10:03:35] Shira Harpaz Pomeranz: האחים זאת אומרת המאמינים. בשלב זה הוא לא נכלא אלא פשוט שט לטרסוס עיר בדרום טורקיה.
זו בעצם התחלת התפקוד שלו כשליח והוא יעשה מספר מסעות כאלו. אגב חלק מהתיירים שלנו עושים גם סיור בטורקיה וביוון בעקבות פאולוס.
[17/08/2023, 10:09:31] Shira Harpaz Pomeranz: גם המילה קדושים בהקשר הזה היא מילה נרדפת למאמינים. דומה לנשים דתיות מטיפות היום, שמתחילות כל הרצאה שלהם באמירה “צדיקות”.
יעברו עוד מאות שנים עד שהכנסיה הרשמית תתחיל להכריז על קדושים רשמיים.
המשמעות איננה שהם אנשים סופר מאמינים, פשוט מאמינים. הקדושה איננה בזכות מעשיהם, אלא מכיוון שישוע קידש אותם.
[17/08/2023, 10:23:56] ~ yaron yuval: מעניין השם חנניה, ואני תוהה אם לוקס היה מודע למשמעותו העברית.
את חנניה הראשון במעשי יה לא חנן, והשני שימש כמכשיר לחון את פאולוס. יכול להיות שבאמת היו שניים כאלה ויכול להיות שהם המצאה של לוקס או פאולוס.
[17/08/2023, 10:51:32] Itamar Ben David: אף פעם לא הבנתי מה הקשר בין שאול שמציג את עצמו בהמשך כפרושי ותלמיד של בן גמליאל לבין הכהנים או הצדוקים. ואיזו סמכות בכלל יכולה להיות לכהן מירושלים על דמשק. זה נשמע הזוי לחלוטין
[17/08/2023, 10:52:25] Itamar Ben David: אגב אני מדבר על זה בשער שכם שער דמשק, אבל אשמח לשמוע עוד הצעות. וגם שחזור של המסע של שאול לדמשק. איפה זה קורה? ההשערה שלי- מירושלים ליריחו- עבר הירדן- דרעא- דמשק
[17/08/2023, 10:54:14] ~ yaron yuval: ומה היה מעמדו החברתי? אליטיסט מקושר לכהנים או מתקן אוהלים?
[17/08/2023, 10:54:39] Itamar Ben David: סתם תוהה- יש בדמשק אתרים של הסיפור הזה?
[17/08/2023, 10:55:47] Itamar Ben David: פסוק 18 מעניין נדמה לי שאחרי זה היהודים יתוארו ככאלו שיש להם קשקשים על העיניים. לא זוכר בדיוק היכן זה
[17/08/2023, 11:22:46] ~ Albert: יש מתחם גדול השוק העתיק של דמשק, השיר שנקרא ‘באב תומא” (שער תומאס), המוביל לרחוב הדוק העתיק בשם “אלמוסתקים” (כן פירושו הוא “הישר”), ויש מתחם כנסיות המספרות את הסיפור הזה ממעשי השליחים…
[17/08/2023, 11:27:19] ~ Albert: image omitted
[17/08/2023, 11:27:38] ~ Albert: רחוב הישר בדמשק
[17/08/2023, 11:45:18] ~ Albert: כיום הרוחוב נמצא כ 5-10 מטרים מתחת למפלס העכשווי… הרחוב הוא חלק מהקארדו מקסימוס, הנכנס משער המזרחי… המוביל לירושלים…
פעם חלמתי ללכת לבקר שם, היום אני לא מעיז לחלום כך
[17/08/2023, 11:47:51] ~ Albert: image omitted
[17/08/2023, 13:10:13] Shira Harpaz Pomeranz: אני אוהבת לדבר על זה מתחת לקלעת נמרוד. לא מכיוון שהוא בטוח הלך משם, פשוט זה אחד המסלולים האפשריים והיתרון הגדול שלו הוא שהוא בישראל היום.
[17/08/2023, 13:16:15] ~ Rebecca Nok: להיפך
היום החלום קרוב מתמיד למציאות
[17/08/2023, 13:58:28] Itamar Ben David: פסוק 25- עד לפני כמה שנים היה אפשר לראות את הסל של הפטריארך היווני שנחשד במכירת נדל״ן ליהודים. נראה חי שכבר איננו שם אבל אפשר להראות תמונות מההיסטוריה הקרובה ולדבר על זה
[17/08/2023, 14:08:20] Itamar Ben David: פסוק 29 למה שיהיה לו ויכוח מיוחד עם היהודים דוברי היוונית? למיטב הבנתי אם שאול מתרסוס הרי שהוא דובר יוונית שכם מדובר בעיר שהיא לא סתם עיר יוונית אלא מרכז חשוב של התרבות ההלנית באותה תקופה
[17/08/2023, 14:20:31] Itamar Ben David: פסוק 43- האם אפשר ללמוד על המעמד הנחות של פטרוס ויהודים מקרב המאמינים בישוע מכך שהוא מתארח אצל מעבד עורות?
[17/08/2023, 14:21:10] Itamar Ben David: הפרק מפוזר לנו על פני הדרך לדמשק (אשמח לשמוע עוד הצעות) דמשק לוד ויפו. יש עוד מקומות שהייתם משתמשים בפרק?
[17/08/2023, 14:47:56] ~ Dorit Epstein Tour Guide: למה לא דרך השומרון? ישוע הלך משם…
[17/08/2023, 14:51:18] Itamar Ben David: שער שכם- שומרון- נחל תבור- ירמוכ- דמשק ? אפשרי בהחלט
[17/08/2023, 15:02:09] ~ Albert: להוסיף את קיסריה מריתימה🤓
[17/08/2023, 16:02:39] Doron Jamchi: אני מזכיר את הסיפור הזה בהר בנטל או מצפה קונייטרה
[17/08/2023, 17:51:46] ~ נורית ברעם: אני ביפו ליד בית הבורסקאי, מדגישה שזה אינו מקרי שהוא מתארח דווקא שם.
בדיוק כמו שישוע בא לבית המוכס ביריחו, פטרוס בוחר את הבית של אדם ממעמד נמוך ואולי אפילו דחוי.
[17/08/2023, 18:30:27] Itamar Ben David: גדול!
[17/08/2023, 18:49:00] ~ Avner Cohen: למה דווקא שם? @972587880911 רק בגלל ההר?
[17/08/2023, 18:51:32] ~ Steven A.B: לא, מדובר על מסווה
[17/08/2023, 18:53:55] Itamar Ben David: נדמה לי שבאנגלית זה scales בודק
[17/08/2023, 19:20:39] Doron Jamchi: באזור של קונטרה עברה הדרך הראשית לדמשק. אני לא יודע בדיוק מאיפה הוא הלך, אז התצפית מאפשרת מבט אל המרחב בצד הסורי.
[17/08/2023, 19:22:58] ~ Doron Hoffman: הדרך הראשית לכיוון דמשק עברה דרך נחל סער באזור הבניאס .זו הסיבה שהקימו שם מבצר
[17/08/2023, 19:26:13] Itamar Ben David: מתכנסים לסיום
[17/08/2023, 19:38:10] Doron Jamchi: נכון, אם עולים מהכיוון הזה.
אבל אם עולים מהירמוך אז הדרך מזרחית יותר.
אישית אני חושב שפאולוס עלה צפונה מירושלים דרך עבר הירדן המזרחי אז הוא לא הגיע לאזור של בניאס.
[17/08/2023, 19:39:03] Doron Jamchi: https://orbis.stanford.edu/
הנה כלי נחמד. מראה את הדרכים הראשיות והניידות בעולם הרומי. יכול לעזור בהמשך לראות את המסעות של פאולוס באימפריה.
[17/08/2023, 20:42:30] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed this group’s settings to allow only admins to send messages to this group
[17/08/2023, 20:43:46] Itamar Ben David: חברים תודה רבה על היום ועל השבוע! אנחנו נמשיך במוצ״ש.