אַחֲרֵי יָמִים אֲחָדִים בָּא שֵׁנִית אֶל כְּפַר נַחוּם. כְּשֶׁנּוֹדַע כִּי הוּא בַּבַּיִת 2 נֶאֶסְפוּ רַבִּים עַד אֲשֶׁר לֹא הָיָה עוֹד מָקוֹם גַּם לִפְנֵי פֶּתַח הַבַּיִת, וְהוּא דִּבֵּר אֲלֵיהֶם אֶת דְּבָרוֹ. 3 אָז הֵבִיאוּ אֵלָיו אִישׁ מְשֻׁתָּק וְאַרְבָּעָה אֲנָשִׁים נוֹשְׂאִים אוֹתוֹ. 4 בִּגְלַל הֶהָמוֹן לֹא יָכְלוּ לְהַכְנִיסוֹ אֵלָיו וְלָכֵן פֵּרְקוּ אֶת הַגַּג מֵעַל הַמָּקוֹם שֶׁהָיָה בּוֹ יֵשׁוּעַ, וְדֶרֶךְ הַפֶּתַח שֶׁעָשׂוּ הוֹרִידוּ אֶת הָאֲלוּנְקָה עִם הַמְשֻׁתָּק הַשּׁוֹכֵב עָלֶיהָ. 5 רָאָה יֵשׁוּעַ אֶת אֱמוּנָתָם וְאָמַר אֶל הַמְשֻׁתָּק: “בְּנִי, נִסְלְחוּ לְךָ חֲטָאֶיךָ.”
6 אֲחָדִים מִן הַסּוֹפְרִים אֲשֶׁר יָשְׁבוּ שָׁם אָמְרוּ בְּלִבָּם: 7 “מַדּוּעַ הוּא מְדַבֵּר כָּךְ? מְגַדֵּף הוּא. מִי יָכוֹל לִסְלֹחַ עַל חֲטָאִים זוּלָתִי הָאֱלֹהִים לְבַדּוֹ?”
8 בְּאוֹתוֹ רֶגַע הִבְחִין יֵשׁוּעַ בְּרוּחוֹ שֶׁכָּכָה חָשְׁבוּ בִּלְבָבָם. אָמַר לָהֶם: “לָמָּה אַתֶּם אוֹמְרִים אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה בִּלְבַבְכֶם? 9 מַה קַּל יוֹתֵר: לְהַגִּיד לַמְשֻׁתָּק ‘נִסְלְחוּ לְךָ חֲטָאֶיךָ’, אוֹ לוֹמַר ‘קוּם, קַח אֶת הָאֲלוּנְקָה וְהִתְהַלֵּךְ’? 10 אַךְ לְמַעַן תֵּדְעוּ כִּי לְבֶן־הָאָדָם הַסַּמְכוּת לִסְלֹחַ עַל חֲטָאִים עֲלֵי אֲדָמוֹת” – אָמַר לַמְשֻׁתָּק – 11 “אֵלֶיךָ אֲנִי אוֹמֵר: קוּם, קַח אֶת הָאֲלוּנְקָה וְלֵךְ לְבֵיתְךָ!”
12 הוּא קָם וּמִיָּד לָקַח אֶת הָאֲלוּנְקָה וְיָצָא לְעֵינֵי כֻּלָּם. הַכֹּל הִשְׁתּוֹמְמוּ וְשִׁבְּחוּ אֶת אֱלֹהִים בְּאָמְרָם: “מֵעוֹלָם לֹא רָאִינוּ כַּדָּבָר הַזֶּה!” 13 יֵשׁוּעַ יָצָא שׁוּב אֶל שְׂפַת הַיָּם. בָּא אֵלָיו כָּל הֶהָמוֹן וְהוּא לִמֵּד אוֹתָם. 14 כַּאֲשֶׁר עָבַר בְּדַרְכּוֹ וְרָאָה אֶת לֵוִי בֶּן חַלְפַי יוֹשֵׁב בְּבֵית הַמֶּכֶס, אָמַר אֵלָיו: “לֵךְ אַחֲרַי!” הוּא קָם וְהָלַךְ אַחֲרָיו. 15 אַחֲרֵי כֵן הֵסֵב יֵשׁוּעַ בְּבֵיתוֹ וּמוֹכְסִים וְחוֹטְאִים רַבִּים הֵסֵבּוּ עִמּוֹ וְעִם תַּלְמִידָיו, כִּי רַבִּים הָיוּ וְהֵם הָלְכוּ אַחֲרָיו. 16 רָאוּ הַסּוֹפְרִים וְהַפְּרוּשִׁים שֶׁהוּא אוֹכֵל עִם הַחוֹטְאִים וְהַמּוֹכְסִים, אָמְרוּ אֶל תַּלְמִידָיו: “עִם הַמּוֹכְסִים וְהַחוֹטְאִים הוּא אוֹכֵל?”
17 שָׁמַע יֵשׁוּעַ וְאָמַר לָהֶם: “לֹא הַבְּרִיאִים צְרִיכִים לְרוֹפֵא, אֶלָּא הַחוֹלִים. לֹא בָּאתִי לִקְרֹא לַצַּדִּיקִים אֶלָּא לַחוֹטְאִים.” 18 תַּלְמִידֵי יוֹחָנָן וְתַלְמִידֵי הַפְּרוּשִׁים צָמוּ. בָּאוּ וְשָׁאֲלוּ אוֹתוֹ: “מַדּוּעַ תַּלְמִידֵי יוֹחָנָן וְתַלְמִידֵי הַפְּרוּשִׁים צָמִים וְתַלְמִידֶיךָ אֵינָם צָמִים?”
19 הֵשִׁיב לָהֶם יֵשׁוּעַ: “הַאִם יְכוֹלִים בְּנֵי הַחֻפָּה לָצוּם בְּעוֹד הֶחָתָן אִתָּם? כָּל עוֹד הֶחָתָן עִמָּהֶם אֵין הֵם יְכוֹלִים לָצוּם. 20 אַךְ יוֹם יָבוֹא וְהֶחָתָן יִלָּקַח מֵהֶם, וּבַיּוֹם הַהוּא יָצוּמוּ.
21 אֵין אִישׁ תּוֹפֵר פִּסַּת בַּד חָדָשׁ עַל בֶּגֶד יָשָׁן: אִם יַעֲשֶׂה כֵּן, יִתָּלֵשׁ הַטְּלַאי מִן הַיָּשָׁן וְהַקֶּרַע יִהְיֶה גָּרוּעַ יוֹתֵר. 22 וְאֵין אִישׁ שָׂם יַיִן חָדָשׁ בְּנֹאדוֹת יְשָׁנִים: אִם יַעֲשֶׂה כֵּן, יִבְקַע הַיַּיִן אֶת הַנֹּאדוֹת וְיֹאבַד הַיַּיִן וְכֵן גַּם הַנֹּאדוֹת. הֵן יַיִן חָדָשׁ יוֹצְקִים לְנֹאדוֹת חֲדָשִׁים.” 23 בְּשַׁבָּת עָבַר בִּשְׂדוֹת הַקָּמָה וְתַלְמִידָיו הֵחֵלּוּ לִקְטֹף שִׁבֳֳּלִים בַּדֶּרֶךְ. 24 אָמְרוּ לוֹ הַפְּרוּשִׁים: “רְאֵה, מַדּוּעַ הֵם עוֹשִׂים בְּשַׁבָּת דָּבָר שֶׁאָסוּר לַעֲשׂוֹתוֹ?” 25 הֵשִׁיב לָהֶם: “הַאִם מֵעוֹדְכֶם לֹא קְרָאתֶם מַה שֶּׁעָשָׂה דָּוִד בִּהְיוֹתוֹ בְּמַחְסוֹר וּבְרָעָב הוּא וַאֲנָשָׁיו? 26 הֲרֵי נִכְנַס לְבֵית הָאֱלֹהִים בִּימֵי אֶבְיָתָר הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל וְאָכַל אֶת לֶחֶם הַפָּנִים אֲשֶׁר אֵינוֹ מֻתָּר לַאֲכִילָה אֶלָּא לַכֹּהֲנִים, וְנָתַן גַּם לָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר אִתּוֹ.” 27 הוֹסִיף וְאָמַר לָהֶם: “הַשַּׁבָּת נֶעֶשְׂתָה לְמַעַן הָאָדָם וְלֹא הָאָדָם לְמַעַן הַשַּׁבָּת. 28 לָכֵן בֶּן־הָאָדָם אָדוֹן גַּם לַשַּׁבָּת.”
[16/04/2023, 20:03:13] Itamar Ben David: הבשורה על-פי מרקוס פרק ב
1**אחרי ימים אחדים בא שנית אל כפר נחום. כשנודע כי הוא בבית 2 נאספו רבים עד אשר לא היה עוד מקום גם לפני פתח הבית, והוא דבר אליהם את דברו. 3 אז הביאו אליו איש משתק וארבעה אנשים נושאים אותו. 4 בגלל ההמון לא יכלו להכניסו אליו ולכן פרקו את הגג מעל המקום שהיה בו ישוע, ודרך הפתח שעשו הורידו את האלונקה עם המשותק השוכב עליה. 5 ראה ישוע את אמונתם ואמר אל המשותק: “בני, נסלחו לך חטאיך.”*
[16/04/2023, 20:03:14] Itamar Ben David: 6 *אחדים מן הסופרים אשר ישבו שם אמרו בלבם: 7 “מדוע הוא מדבר כך? מגדף הוא. מי יכול לסלוח על חטאים זולתי האלהים לבדו?” 8 באותו רגע הבחין ישוע ברוחו שככה חשבו בלבבם. אמר להם: “למה אתם אומרים את הדברים האלה בלבבכם? 9 מה קל יותר: להגיד למשותק ‘נסלחו לך חטאיך’, או לומר ‘קום, קח את האלונקה והתהלך’? 10 אך למען תדעו כי לבן-האדם הסמכות לסלוח על חטאים עלי אדמות” – אמר למשותק – 11 “אליך אני אומר: קום, קח את האלונקה ולך לביתך!” 12 הוא קם ומיד לקח את האלונקה ויצא לעיני כולם. הכול השתוממו ושיבחו את אלוהים באומרם: “מעולם לא ראינו כדבר הזה”*
[16/04/2023, 20:03:14] Itamar Ben David: 13 *ישוע יצא שוב אל שפת הים. בא אליו כל ההמון והוא לימד אותם. 14 כאשר עבר בדרכו וראה את לוי בן חלפי יושב בבית המכס, אמר אליו: “לך אחרי!” הוא קם והלך אחריו. 15 אחרי כן הסב ישוע בביתו ומוכסים וחוטאים רבים הסבו עמו ועם תלמידיו, כי רבים היו והם הלכו אחריו. 16 ראו הסופרים והפרושים שהוא אוכל עם החוטאים והמוכסים, אמרו אל תלמידיו: “עם המוכסים והחוטאים הוא אוכל?” 17 שמע ישוע ואמר להם: “לא הבריאים צריכים לרופא, אלא החולים. לא באתי לקרוא לצדיקים אלא לחוטאים*
[16/04/2023, 20:03:15] Itamar Ben David: .” 18 *תלמידי יוחנן ותלמידי הפרושים צמו. באו ושאלו אותו: “מדוע תלמידי יוחנן ותלמידי הפרושים צמים ותלמידיך אינם צמים?” 19 השיב להם ישוע: “האם יכולים בני החופה לצום בעוד החתן איתם? כל עוד החתן עימהם אין הם יכולים לצום. 20 אך יום יבוא והחתן ילקח מהם, וביום ההוא יצומו. 21 אין איש תופר פיסת בד חדש על בגד ישן: אם יעשה כן, יתלש הטלאי מן הישן והקרע יהיה גרוע יותר. 22 ואין איש שם יין חדש בנאדות ישנים: אם יעשה כן, יבקע היין את הנאדות ויאבד היין וכן גם הנאדות. הן יין חדש יוצקים לנאדות חדשים*
[16/04/2023, 20:03:16] Itamar Ben David: *.” 23 בשבת עבר בשדות הקמה ותלמידיו החלו לקטוף שיבולים בדרך. 24 אמרו לו הפרושים: “ראה, מדוע הם עושים בשבת דבר שאסור לעשותו?” 25 השיב להם: “האם מעודכם לא קראתם מה שעשה דוד בהיותו במחסור וברעב הוא ואנשיו? 26 הרי נכנס לבית האלוהים בימי אביתר הכהן הגדול ואכל את לחם הפנים אשר אינו מותר לאכילה אלא לכוהנים, ונתן גם לאנשים אשר אתו.” 27 הוסיף ואמר להם: “השבת נעשתה למען האדם ולא האדם למען השבת. 28 לכן בן-האדם אדון גם לשבת.”*
[16/04/2023, 20:04:37] Itamar Ben David: הערה אחרונה, אם מישהו רוצה להמליץ *למורי דרך* בלבד להצטרף לקבוצה- מוזמנים להעביר את הקישור. https://chat.whatsapp.com/Kkh5F2yydH4JiN9hPHPifC
[17/04/2023, 1:47:31] +972 50‑433‑2042: +972 50‑433‑2042 joined using this group’s invite link
[17/04/2023, 7:41:28] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all participants to send messages to this group
[17/04/2023, 7:57:46] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! מרקוס פרק ב. בנוהל הרגיל עד השעה 10 – העלאת שאלות ותהיות מתוך הפרק – ללא מענה – ומשעה עשר דיון פתוח. אח קראתם את הפרק ואין לכם כוח לדיונים- סבבה לגמרי- נתראה בשמונה בערב.
[17/04/2023, 9:00:40] +972 55‑669‑3377: אני חייב להאמין במה שכתוב בספר מסויים כיוון שמישהו שמאמין במה שכתוב בספר הזה מגיע אלי ורוצה לשלם לי הרבה כסף בשביל לראות את המקומות המתוארים בו הנמצאים בארצי????
או שאולי מספיק לכבד את אמונתו, ללוות אותו, להראות לו ולספק את הסחורה, את הרצון שלו להיות שם??
לי התשובה ברורה.
הקבוצה הזאת לא נועדה לשכנע אותי להאמין בכתובים אלא ללמוד אותם/ עליהם/ מהם כדי שאוכל לתת למאמינים העולים לרגל שירות טוב יותר ממקום של היכרות עם הטקסטים העתיקים וכבוד כלפיהם.
לכן כל שאלה שמעלה ספק היא טובה. בלי שאלות וספקות אין תהליך לימודי.
אם הקבוצה נועדה אך ורק למי שמאמין בכתוב ללא עוררין נא לעדכן בתיאור הקבוצה.
ושכל אחד יאמין במה שמתאים לו.
ושכל אחת תאמין במה שמתאים לה.
דרך אגב, מי שמאמין באמיתות הדברים ללא עוררין יכול לשמוח על כל שאלות שמעלות ספקות, ולראות בהן הזדמנות לענות את התשובות ממקום של ביטחון.
יום נפלא 🙂
[17/04/2023, 9:02:49] Itamar Ben David: בספר ויקרא כ״א יש תיאור של כהן בעל מום והאיסור על כהן לעבוד במקדש האם לדעתכם זה מגיע משם?
[17/04/2023, 9:04:24] Sivan Jeret: לדעתי זאת שאלת תפיסת המום …
[17/04/2023, 9:04:34] +972 52‑652‑2523: לא ברור לי: מה בא משם?
[17/04/2023, 9:08:24] +972 52‑652‑2523: לימדתי תנ”ך בתיכון ממלכתי (לא דתי ) במשך 35 שנה וכמוני עוד הרבה מורים חילוניים. אם אני חוקר, ושואל שאלות ומעלה ספקות אז אני לא אמור ללמד תנ”ך? אשמח תאיר את עיני מה ההבדל.
[17/04/2023, 9:10:50] Shira Harpaz Pomeranz: זכור לי דיון דומה של חז”ל, מישהו מכיר?
[17/04/2023, 9:21:07] +972 52‑652‑2523: ראה/ראי מסכת ביצה י”ב יג שם דיון מה מותר ומה אסור ביום טוב ויש התייחסות ללילות כבפרקנו
[17/04/2023, 9:21:23] +972 52‑652‑2523: למלילות
[17/04/2023, 9:24:54] +972 54‑220‑8692: חברים, לדעתי הנושא מוצה
[17/04/2023, 9:32:31] +44 7981 206274: איך ישוע “היהודי” רואה את הקשר בין חטאי האדם למחלתו ולרפואתו
[17/04/2023, 9:40:15] +972 50‑653‑3198: ישוע אומר :אשרי למאמין אשר לא ראה
[17/04/2023, 10:20:38] +972 54‑525‑2260: למה ישוע “היהודי” במרכאות?
תפיסת הברית החדשה היא כזאת:
אלוהים ברא את האדם הראשון צדיק טהור ומושלם (בצלם אלוהים) האדם אמור לחיות חיי נצח ללא חולי וזקנה. אבל אז הוא חטא, החטא היא מחלה סופנית שפגמה ב-DNA ועל כן כל הצאצאים של אדם נגועים בחטא הזה. מה תופעות הלוואי של המחלה הזו? קללות, חולי, זקנה ומוות. החטא הוא מקור הבעיה של האנושות.
מאחר וחטא הוא דבר רוחני, אף אחד לא יכול ליראות שיש מעליך שק של חטאים או שאלוהים כתב בספר שלו איזה חטאים עשית, כמו כן גם אי אפשר ליראות אם אלוהים מחק את החטא שעשית או לא מהספר שלו, אז ישוע אומר – על מנת שתאמינו שיש לבן האדם סמכות למחול על חטאים הנני אומר לך – קום ולך. כלומר, כל אחד יכול להגיד – נסלחו לך חטאיך, האם הם באמת נסלחו? האם אתה יודע שאלוהים מחק את עוונך מספרו? להגיד זה קל. אבל מאחר והחולי מקורו בחטא (לווא דווקא של האדם החולה, אלא של האנושות כמכלול שסובלת את תוצאות החטא, לא שאדם חולה הוא חוטא יותר מאשר בריא) וישוע מכפר על חטאים ומסיר את השורש של החולי, הרי שגם לחולי אין אחיזה באדם שנסלחו לו חטאיו.
זאת בשורת הגאולה:
מָחִיתִי כָעָב פְּשָׁעֶיךָ, וְכֶעָנָן חַטֹּאותֶיךָ שׁוּבָה אֵלַי כִּי גְאַלְתִּיךָ (ישעיהו מ”ד 22)
[17/04/2023, 10:44:02] Sivan Jeret: שאלה שמנקרת לי בראש המון זמן והיא באה לידי ביטוי במיוחד בפרק הזה … האם אפשר לראות את ישוע כרב פרושי… שלא בדיוק הולך בתלם … בדומה לדמותו של בן זומא שמקצץ בנטיעות ….
[17/04/2023, 10:44:43] Sivan Jeret: ומכאן הויכוח הגדול שלו עם הפרושים…
[17/04/2023, 10:49:22] +972 50‑737‑2785: כעקרון ישוע מסכים ברוב המקרים עם הפרושים והבנתם, הוא אף אומר “עשו מה שהם אומרים, לא מה שהם עושים…”
כלומר ישוע מקבל את הפירוש שלהם ורואה בו הנכון. עם זאת, קורא לאותם פרושים צבועים, כיוון שהם אינם חיים את חייהם כפי שהם מלמדים
לקרוא לו רב פרושי זה קצת מוזר לי, כי למרות ההסכמות הרחבות, יש גם אמירות של ישוע שרואים אצל האיסיים ואצל המדורים. בנוסף לכל זה, ישנם נקודות בהן ישוע נותן פרשנות אחרת לגמרי לתורה
[17/04/2023, 10:50:09] +972 54‑525‑2260: למה לא הולך בתלם?
אולי לא הולך בתלם של הפרושים, אבל הולך בתלם של אלוהים. בדיוק כפי שבימי בית ראשון היו נביאי שקר שאמרו מה שהעם רצה לשמוע כמו חנניה הביא בספר ירמיהו
[17/04/2023, 10:51:22] +44 7981 206274: למה הדגשתי את היהודי❗
מכוון שביהדות יש את – פקד עון אבות על בנים- מצויין בספרים שמות במדבר ודברים והאם זה קשור לריפוי העיוור יוחנן 9 -1.4
[17/04/2023, 11:00:44] Sivan Jeret: ובנקןדה של הצבועים נזכור את דבריו של ינאי המלך לשלומציון המלכה … ״אל תתיראי מן הפרושין ולא ממי שאינן פרושין, אלא מן הצבועין שדומין לפרושין, שמעשיהן כמעשה זמרי ומבקשין שכר כפנחס” (בבלי סהנדרין מ״ד ע״ב)
[17/04/2023, 11:00:46] +972 50‑737‑2785: אהבתי את הרעיון.
אבל ביוחנן 9 ישוע עצמו שולל את הרעיון שמשהו חטא. כיש דיון האם אבות יאכלו בוסר ושיני בנים תקהנה או שהעיוור עצמו חטא …. ישוע טוען שלא זה ולא זה
[17/04/2023, 11:01:13] Sivan Jeret: הכוונה כי ישוע הולך בתלם של הפרושים…
[17/04/2023, 11:01:20] +972 52‑368‑9613: לדעתי בהחלט כן. ככה אני גם מתייחס אליו בקונטקסט הסטורי. ברור שמשנתו נובעת בהשכלה פרושית קלאסית. אני מניח שבילה תקופה ארוכה בבית מדרש כלשהו. הכיר היטב את הכתובים והפרשנות הרבנית. אולי בציפורי, מרחק קצר מנצרת, שהפכה אחכ למרכז יהודי אקדמי חשוב. ואם מחברים את אומנותו של אביו כסתת אבן (או אומן פסיפס…) בכלל יש סיפור מעניין.
[17/04/2023, 11:05:42] +972 52‑652‑2523: אני תמיד אומר לתיירים שלי שמבחינת שמירת המצוות ישוע היה יותר יהודי ממני החילוני אסלי
[17/04/2023, 11:15:18] +972 52‑536‑2364: בעניין ישוע כיהודי וגם האכילה עם החוטאים- המוכסים.
הסופרים והפרושים לא סגורים לגבי ישוע ולכן הם בוחנים אותו בקטנות. לעומת זאת המוכסים מיידית נחשבו חוטאים ומנודים. אני חושבת שבתקופה הזאת ההתייחסות ליהודי היא ליהודי שומר הלכה שהייתה מקובלת בזמנו ובעיקר הלכות הטהרה.
[17/04/2023, 11:15:54] Doron Jamchi: יש משפט דומה במכילתא לשמות לא פסוק יג: “רבי שמעון בן מנסיא אומר, הרי הוא אומר ושמרתם את השבת כי קדש היא לכם. לכם שבת מסורה, ואי אתם מסורין לשבת.”
[17/04/2023, 11:55:34] Itamar Ben David: הרעיון שהחטא גורם למום וסליחת החטאים מרפאת את המום.
[17/04/2023, 12:07:19] Shira Harpaz Pomeranz: אבל מה הקשר לכהונה בטקסט?
[17/04/2023, 12:13:05] Itamar Ben David: אני תוהה אפ ישוע ויוחנן מחילים סטנדרטים של כהנים על שאר העם. כמו שיוחנן מבקר את אנטיפס על נישואיו לגרושה ישוע אולי משתמש בסטנדרט הכהני – בעל מום אינו יכול להיכנס למקדש והוא כבעל סמכות בא לתקן זאת ולהחזיר חוטאים/בעלי מומים למקדש
[17/04/2023, 12:36:45] +972 52‑339‑6463: דוד נויהאוז מונה קטע זה בין ההוכחות להיותו של ישוע אלוהים גם לפי הב”ח.
[17/04/2023, 12:42:24] +972 54‑525‑2260: על פי מידת הצדק אכן אלוהים פוקד עוון אבות על בנים, עובדה שכל האנושות סובלת עקב חטא אחד של אבינו הקדמון – אדם ואישתו. על כן הברית החדשה באה להגיד שאין דבר כזה חוטא גדול וחוטא קטן, אלא שכל בני האדם נמצאים באותה סירה, הרף של התורה כל כך גבוה שכל האנושות במכלול סובלת מחטאי האבות. העיוור מיוחנן ט’ לא חוטא יותר מאשר אדם שאיננו עיוור וגם הוריו לא חוטאו יותר. שים לב למילותיו של ישוע בלוקס י”ג:
בְּאוֹתָהּ עֵת הָיוּ שָׁם אֲנָשִׁים שֶׁסִּפְּרוּ לוֹ עַל הַגְּלִילִיִּים אֲשֶׁר פִּילָטוֹס עֵרַב אֶת דָּמָם בְּזִבְחֵיהֶם. 2 הֵשִׁיב לָהֶם יֵשׁוּעַ: “הַאִם מִפְּנֵי שֶׁהַגְּלִילִיִּים הָאֵלֶּה סָבְלוּ זֹאת סְבוּרִים אַתֶּם שֶׁהֵם הָיוּ חוֹטְאִים גְּדוֹלִים יוֹתֵר מִכָּל אַנְשֵׁי הַגָּלִיל? 3 לֹא! אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם. אַךְ אִם לֹא תַּחְזְרוּ בִּתְשׁוּבָה, כֻּלְכֶם תֹּאבְדוּ כְּמוֹתָם. 4 אוֹ אוֹתָם הַשְּׁמוֹנָה־עָשָׂר אֲשֶׁר נָפַל עֲלֵיהֶם הַמִּגְדָּל בַּשִּׁלֹחַ וַהֲרָגָם, הַסְבוּרִים אַתֶּם שֶׁהֵם הָיוּ אֲשֵׁמִים יוֹתֵר מִכָּל הָאֲנָשִׁים הַגָּרִים בִּירוּשָׁלַיִם? 5 אֲנִי אוֹמֵר לָכֶם שֶׁלֹּא; אַךְ אִם לֹא תַּחְזְרוּ בִּתְשׁוּבָה, כֻּלְּכֶם תֹּאבְדוּ כְּמוֹתָם.”
על פי הברית החדשה בני אדם יכולים להיות בשני מצבים: חוטא ומוצדק.
חוטא איננו בהכרח אדם שרצח, בגד באישתו או גנב מסטיק בקיוסק. אלא זה מצב כללי של האנושות, אדם חוטא הוא אדם שעדיין לא מוצדק לפני אלוהים.
בכוונה אמרתי מוצדק ולא צדיק, כי גם האדם הכי צדיק נופל לחטא: כִּי אָדָם, אֵין צַדִּיק בָּאָרֶץ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה־טּוֹב וְלֹא יֶחֱטָא (קהלת ז’ 20)
אבל מי הוא המוצדק? מוצדק הוא מי שאלוהים מחשיב לו את אמונתו לצדקה, כפי שכתוב: וְהֶאֱמִן בַּיהוָה וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ צְדָקָה (בראשית ט”ו 6) או לְדָוִד, מַשְׂכִּיל אַשְׁרֵי נְשׂוּי־פֶּשַׁע, כְּסוּי חֲטָאָה׃ אַשְׁרֵי אָדָם, לֹא יַחְשֹׁב יְהוָה לוֹ עָוֹן וְאֵין בְּרוּחוֹ רְמִיָּה (תהילים ל”ב)
אדם לא יכול להשיג לעצמו צדקה, אלא הוא חייב להיות מוצדק על ידי אלוהים בעצמו. על כן, כל עוד אני במצב של “חוטא”, אני פגיע לכל נזקי החטא, יהיו עלי קללות, אסבול מחולי ומומים. ומאחר ואין אדם שיכול להצדיק את עצמו, לתורה אין ביכולת להושיע. כלומר, התורה יכולה להעיד עלי שאני חוטא ואני יכול לנסות בכל הכוח להימנע מלחטוא – זה עדיין לא יביא אותי למצב של מוצדק.
על כן, אכן, אלוהים פוקד עוון אבות על בנים אם אתה חוטא. אבל אם אתה מוצדק? המשיח הגיע כדי להצדיק, על כן הוא המושיע.
[17/04/2023, 12:44:07] +972 52‑536‑2364: מעניין שבפסוק 6 אחדים מו הסופרים חשבו בליבם….
בפסוק 16 הסופרים והפרושים אמרו אל תלמידיו….
בפסוק 24 אמרו לו הפרושים…..
נראה שככל שישוע פועל כך הסופרים והפרושים מעזים יותר להתערב
[17/04/2023, 13:02:35] Doron Jamchi: בפרק א, אחרי שישוע גירש את השד בבית הכנסת, כתוב: “הִשְׁתּוֹמְמוּ הָאֲנָשִׁים עַל תּוֹרָתוֹ, כִּי הָיָה מְלַמֵּד אוֹתָם כְּבַעַל סַמְכוּת וְלֹא כַּסּוֹפְרִים.” (מרקוס א 22). כל המשך הפרק הוא מרפא חולים, מגרש שדים וגם מטהר מצורע.
בפרק ב מופיעים הסופרים והפרושים כנראה כדי לבדוק לעומק יותר את התורה שלו. הסיפור עם המשותק מתחיל בזה שהוא לימד בבית והם באו לשמוע.
בפסוק 16 הם מעירים לתלמידים על הרב שלהם. אפשר לראות מהשאלה של התלמידים בפסוק 18 שהם גם היו באינטרקציה עם אותם פרושים.
בפסוק 23 הם עוקבים אחריו לראות מה יעשה בשבת.
אחד הדברים הבולטים בבשורות הסינופטיות (במיוחד במתי) הוא הניגוד בין תורתו של ישוע לתורת הכיתות האחרות.
[17/04/2023, 13:08:35] +972 50‑737‑2785: אני מסביר לתיירים שלי שאין כאן ניסיון להכשיל את ישוע או “לנסות” אותו.
בתקופת בית שני היו רבנים שונים עם הבנות שונות של קריאת התורה.
אפשרויות שונות של חלוקת הטקסט, לשים את הפסיק במקום אחר…(דיברתי על זה כבר חודש שעבר, שכן חלוקה לפרקים ופסוקים לא קיימת כסטנדרט בבית שני)
ולכל ישוע אומר הרבה פעמים וגם רבנים אחרים מתחילים את אמירותיהם,
שמעתם שרבי x , אומר דבר כזה ..אבל אני אומר לכם….
ואז צריך להביא הסבר למה אתה אומר מה שאתה אומר.
הפרושים מקשיבים להסברים של ישוע מדוע הוא קורא את הטקסט כפי שהוא עושה, מדוע הוא מסביר את החלוקה של הקריאה שלו בצורה כזו
במקרים רבים הוא מסכים עם חלוקת הפרושים במקרים אחרים יש לו חלוקה והסבר שונה
[17/04/2023, 13:35:39] +972 50‑852‑9895: +972 50‑852‑9895 joined using this group’s invite link
[17/04/2023, 13:55:02] Itamar Ben David: לא הבנתי אם כבר מצטטים את שמות לד פסוק ז אז למה לא לצטט אותו במלואו: נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים נֹשֵׂא עָוֹן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים וְעַל בְּנֵי בָנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים. כלומר יש חטא שעובר הלאה ויש חסד שעובר אפילו יותר לדורות הבאים
[17/04/2023, 13:56:51] Itamar Ben David: אבחנה מעולה. מקיימים מצוות הוכח תוכיח את עמיתך, לפי הבנתם, לא?
[17/04/2023, 14:04:14] +972 52‑339‑6463: לא רואה סיבה לאפולוגטיקה הזו. כפי שנראה מאוחר יותר ישנם לפחות שני מקרים בהם יהודים ניסו אותו. האחד הוא המטבע, השני האשה החוטאת.
ומה בכך? היהדות לא חייבה אותם להאמין בו. כתוב לא תנסה את * אלוהיך, לא לא תנסה את ישוע.
[17/04/2023, 14:08:07] +972 50‑737‑2785: הכל טוב. זו לא אפולוגטיקה. זו הבנה שלי את העולם היהודי באותה תקופה. ישוע חלק בלתי נפרד מתרבות הדיון הרבנית של אותה תקופה.
אתה צודק, יש פעמים שגם ניסו אותו, ורצו להראות שהוא לא מי שחושבים שהוא. אבל ברוב המקרים ההסבר שלי יותר מתאים
[17/04/2023, 14:09:30] +972 50‑737‑2785: אוסיף רק שיניים המטבע בא להכשיל את ישוע בעיני הרומאים יותר. המטרה לסבך את ישוע. מה גם, שעד כמה שאני זוכר, זה לא הפרושים במקרים הללו (האישה החוטאת בירושלים)
[17/04/2023, 15:14:35] +972 54‑525‑2260: תפקידם של הכהנים הוא לבדוק את הקורבן שאין בו מום. הכהנים, באופן בלתי-מודע עשו את עבודם – בחנו את ישוע, שה האלוהים. הם ניסו אותו, וזה בסדר, זה תפקידם.
[17/04/2023, 15:24:23] +972 50‑737‑2785: יפה, מסתדר לי עם ההסבר :)
[17/04/2023, 15:40:23] Itamar Ben David: בלבלת אותי. ממה שאני מסתכל בפרק הזה הכהנים לא מוזכרים, והאינטראקציה העיקרית של הכהנים עם ישוע היא טרם הצליבה, אז לאיזה פסוקים אתה מכוון כשאתה אומר שהכהנים בדקו אותו ומצאו שאין בו מום?
[17/04/2023, 15:40:44] Itamar Ben David: כי היה לי רושם שדווקא מצאו בו מום – שהוא מגדף שם שמיים, לא?
[17/04/2023, 15:45:34] Itamar Ben David: זה פשוט נאמר בהקשר של פיקוח נפש דוחה שבת (״חלל שבת אחת כדי שתשמור שבתות הרבה״) ולמעשה פיקוח נפש דוחה כל התורה כולה (למעט עבודה זאב גילוי עריות ושפיכות דמים כמובן). לכן זה לא ממש ההקשר הזה.
[17/04/2023, 15:48:49] Itamar Ben David: אני ממשיך לגלגל כאן איזה רעיון. אם ישוע הוא מקדש מהלך ולמעשה מחליף את המקדש, הרי כל מאמיניו כהנים בחזקת ״ממלכת כהנים וגוי קדוש״. אם הם בעלי מומים פיסיים, הרי כשם שכהנים בעלי מומים פיסיים אינם יכולים לעבוד במקדש (ויקרא כ״א) כך גם מאמיניו שלוקים בגופם פיסית אינם יכולים להיכנס לברית איתו. ושוב אני איכשהו תוהה אם זה קשור למגמה של יוחנן וישוע להעלות את הסטנדרט (אנטיפס אינו כהן ויכול לשאת אישה גרושה, אז למה שיוחנן המטביל, שהוא כהן, יבקר אותו על כך).
[17/04/2023, 15:49:10] Itamar Ben David: אם תוכל להרחיב אשמח
[17/04/2023, 15:54:21] +972 52‑339‑6463: אין הרבה מה להרחיב. דוד נויהאוז הביא כמה ציטוטים לפיהם ישוע עצמו, או כותבי הבשורות, רמזו שישוע הוא אלוהים.
כאן הוא לא מתקן את הסופרים על שחשבו שרק לאלוהים יש סמכות לסלוח על חטאים אלא אומר להם שלו עצמו יש הסמכות הזו, ומכאן שהוא אלוהים.
לוגיקה של ישועים.
[17/04/2023, 16:09:09] Doron Jamchi: נכון. דוד פלוסר טען שההקשר של הקטע בבשורות הוא על פרשנות של היתרים בשבת מול פיקוח נפש, והוא הביא את הציטוט מהמכילתא כדוגמה להשקפה דומה אצל חז”ל, ובפרט הדימיון בין “לכם מסורה שבת” ובין “בין האדם הוא אדון השבת”. ישוע גם מביא חיזוק למה שהוא עשה מתוך הדוגמה של דוד שאכל מלחם הפנים למרות שהוא לא כהן.
[17/04/2023, 16:12:26] +972 52‑536‑2364: ישוע הגיע לגליל להכריז את מלכות השמים שבפתח. סיפור ישוע הוא סיפורו של אלוהים הבא בבשר.
סיפור האנשים שנסלח ונרפא להם הוא סיפור של אמונה. החברים של הנכה הורידו אותו מהגג בגלל שהייתה להם אמונה, במקומות אחרים אם זה האשה זבת הדם או יאיר ראש בית הכנסת או שר המאה כל אלו היו בעלי אמונה ביכולת של ישוע לרפא.
נראה שיש מסר בפרק הזה על הישות האלוהית של ישוע דבר שמתבטא במיוחד בעניין הצום. כל עוד החתן-ישוע עם תלמידיו אין להם סיבה לצום אבל כשיעזוב בנוכחותו הפיזית אז יצומו.
אפשר להבין את הפליאה והכעס של הסופרים והפרושים כי זה קשה להבנה ופה מגיע תפקיד האמונה. עד היום הדבר שהכי מטריף יהודים זה אלוהותו של ישוע.
[17/04/2023, 16:16:01] +972 54‑525‑2260: אתה צודק, כהנים לא מופיעים בהקשר הזה, אבל אופיר כתב על הנסיונות באופן כללי, וחלק מהניסיונות היו אכן של הכהנים. אבל אתה בעצמך מדבר על החלת חוקי הכהונה על כל העם 😉
לגבי מגדף שם שמיים. אם הוא איננו המשיח, הרי שהוא מגדף, שכן הוא מייחס לעצמו את הטקסטים בהם כתוב בספר דניאל על “בר אנש” (בן האדם) אשר יבוא עם ענני השמיים, איזה אדם שפוי יגיד את זה על עצמו אלא אם כן זה אכן הוא?
אבל משפט אינו משפט צדק של אמת, אם תקרא את הספר של חיים כהן משפטו ומותו של ישו הנוצרי, אתה תיראה שחיים כהן טוען שכל סיפור המשפט מומצא כי נוגד את כל הילכות המשפט של הסנהדרין… חיים כהן מפספס את הפואנטה – זה העיניין, עשו לו משפט באי-צדק ועברו על כל חוקי האתיקה של עצמם. וזאת כדי להגשים את הכתוב בישעיהו נ”ג 8-9:
מֵעֹצֶר וּמִמִּשְׁפָּט לֻקָּח, וְאֶת־דּוֹרוֹ מִי יְשׂוֹחֵחַ כִּי נִגְזַר מֵאֶרֶץ חַיִּים, מִפֶּשַׁע עַמִּי נֶגַע לָמוֹ׃ וַיִּתֵּן אֶת־רְשָׁעִים קִבְרוֹ, וְאֶת־עָשִׁיר בְּמֹתָיו עַל לֹא־חָמָס עָשָׂה, וְלֹא מִרְמָה בְּפִיו
התלמוד ניתן ליראות את הפולמוס מול הנצרות, הם עושים מאמץ גדול להציג את המשפט של ישוע כאילו היה זה משפט צדק של אמת – שיצא כרוז 40 יום קודם לצליבה שיבוא מישהו להגיד עליו זכות ולא מצאו…
[17/04/2023, 16:57:20] Itamar Ben David: כן אני מנסה להבין את ההגיון הפנימי של הטקסט ואת היחס של יוחנן וישוע לכהונה. בכללי נראה שיש להם החמרות בסטנדרט כהני ושוב בתוך ההגיון הפנימי של הטקסט יש היגיון שהם יעשו את זה.
[17/04/2023, 16:58:57] Itamar Ben David: כהערת צדדית דווקא הציטוט הזה מישעיהו נג בעייתי לטעמי כי המילה ״למו״ זו ברבים ״להם״ (כלומר מתייחס לעם ישראל ולא לאדם אחד אבל אולי נקדיש איזו במה פתוחה לישעיהו נ״ג).
[17/04/2023, 17:08:59] +972 52‑652‑2523: הבעיה עם הרודיאס לא היא גרושה אלא שלא בעלה הורדוס(לא הגדול ),חצי אח של אנטיפס גירש אותה אלא היא עזבה את בעלה ונישאה לאנטיפס ויש לכן משום חטא גילוי עריות כפי שמספר יוסף בן מתתיהו.על חטא זה מוכיח אותה יוחנן המטביל ,דבר המסתיים ברציחתו לבקשת שלומית בת הרודיאס ע”י אנטיפס
[17/04/2023, 17:10:43] Itamar Ben David: בנצי תוכל לשים איזו פיסקה פה מיוספוס?
[17/04/2023, 17:35:54] +972 52‑652‑2523: יוסף בן מתתיהו, קדמוניות היהודים, ספר 17, פרק יג, פסקה א, סעיף 341: “אסור ליהודים לשאת את נשי אחיהם”.
[17/04/2023, 19:12:35] Itamar Ben David: לא הצלחתי למצוא את הספר אונליין בעברית משום מה. יש למישהו קישור?
[17/04/2023, 19:15:38] Itamar Ben David: לא שאני תופס מיוספוס משה רבנו, אבל האיסור על עריות הוא במצב של נישואין. אחרי גירושין אני די בטוח שזה סטטוס אחר לגמרי.
[17/04/2023, 19:16:03] Itamar Ben David: למעט כמובן כהנים שדרושות אסורות עליהם אבל הורדוס ובניו לא היו כהנים.
[17/04/2023, 19:16:54] Itamar Ben David: למי שאיבד קשר עין עם הפרק- זה התחיל מסברה שלי שישוע ויוחנן מחילים חוקים של כהנים על פשוטי העם.
[17/04/2023, 19:17:50] Sivan Jeret: אז אתה רוצה לטעון שישוע ויוחנן ניסו להיות יותר קיצונים ממשפחת חשמונאי?
[17/04/2023, 19:26:45] Itamar Ben David: אין לי מספיק ידע לקבוע דבר כזה