הוּא קָרָא אֵלָיו אֶת שְׁנֵים־עָשָׂר תַּלְמִידָיו וְנָתַן לָהֶם סַמְכוּת עַל רוּחוֹת הַטֻּמְאָה, לְגָרֵשׁ אוֹתָן וּלְרַפֵּא כָּל מַחֲלָה וְכָל מַדְוֶה. 2 וְאֵלֶּה שְׁמוֹת שְׁנֵים־עָשָׂר הַשְּׁלִיחִים: הָרִאשׁוֹן שִׁמְעוֹן הַמְכֻנֶּה כֵּיפָא, אַנְדְּרֵי אָחִיו, יַעֲקֹב בֶּן זַבְדַּי וְיוֹחָנָן אָחִיו, 3 פִילִיפּוֹס וּבַר־תַּלְמַי, תּאֹמָא וּמַתַּי הַמּוֹכֵס, יַעֲקֹב בֶּן חַלְפַי וְתַדַּי, 4 שִׁמְעוֹן הַקַּנַּאי וִיהוּדָה אִישׁ קְרִיּוֹת ־הָאִישׁ שֶׁמָּסַר אוֹתוֹ.
5 אֶת שְׁנֵים־עָשָׂר אֵלֶּה שָׁלַח יֵשׁוּעַ בְּצַוּוֹתוֹ עֲלֵיהֶם אֶת הַדָּבָר הַזֶּה: “אַל תֵּלְכוּ לְדֶרֶךְ הַגּוֹיִים וְאַל תִּכָּנְסוּ לְעִיר שֶׁל שׁוֹמְרוֹנִים, 6 אֶלָּא לְכוּ אֶל הַצֹּאן הָאוֹבְדוֹת אֲשֶׁר לְבֵית יִשְׂרָאֵל. 7 וּבְלֶכְתְּכֶם הַכְרִיזוּ: ‘קָרְבָה מַלְכוּת שָׁמַיִם!’ 8 רַפְּאוּ חוֹלִים, הָקִימוּ מֵתִים, טַהֲרוּ מְצֹרָעִים, גָּרְשׁוּ שֵׁדִים; חִנָּם קִבַּלְתֶּם, חִנָּם תִּתְּנוּ. 9 לֹא תִּקְחוּ זָהָב וְלֹא כֶּסֶף וְלֹא נְחֹשֶׁת בְּכִיסֵי חֲגוֹרוֹתֵיכֶם; 10 לֹא תַּרְמִיל לַדֶּרֶךְ, לֹא שְׁתֵּי כֻּתָּנוֹת, לֹא נַעֲלַיִם וְלֹא מַקֵּל, כִּי רָאוּי הַפּוֹעֵל לְלַחְמוֹ. 11 בְּכָל עִיר וּכְפָר שֶׁתִּכָּנְסוּ אֲלֵיהֶם בָּרְרוּ מִי רָאוּי בְּתוֹכָם וּשְׁבוּ שָׁם עַד צֵאתְכֶם. 12 כְּשֶׁאַתֶּם נִכְנָסִים לְבַיִת בָּרְכוּהוּ בְּ’שָׁלוֹם’. 13 אִם רָאוּי הַבַּיִת יָבוֹא עָלָיו הַ’שָּׁלוֹם’ שֶׁלָּכֶם, אַךְ אִם אֵינֶנּוּ רָאוּי יָשׁוּב הַ’שָּׁלוֹם’ שֶׁלָּכֶם אֲלֵיכֶם. 14 כָּל מִי שֶׁלֹּא יְקַבֵּל אֶתְכֶם וְלֹא יִשְׁמַע לְדִבְרֵיכֶם, צְאוּ מִן הַבַּיִת הַהוּא וּמִן הָעִיר הַהִיא וְנַעֲרוּ אֶת הָאָבָק מֵעַל רַגְלֵיכֶם. 15 אָמֵן אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, קַל יוֹתֵר יִהְיֶה בְּיוֹם הַדִּין לְאֶרֶץ סְדוֹם וַעֲמוֹרָה מֵאֲשֶׁר לְאוֹתָהּ עִיר.”
16 “הִנֵּה אָנֹכִי שׁוֹלֵחַ אֶתְכֶם כִּכְבָשִׂים בֵּין זְאֵבִים. לָכֵן הֱיוּ עֲרוּמִים כִּנְחָשִׁים וּתְמִימִים כְּיוֹנִים. 17 הִזָּהֲרוּ מִבְּנֵי אָדָם, כִּי יִמְסְרוּ אֶתְכֶם לְסַנְהֶדְרִיּוֹת וְיַלְקוּ אֶתְכֶם בְּבָתֵּי הַכְּנֶסֶת שֶׁלָּהֶם. 18 לִפְנֵי מוֹשְׁלִים וּמְלָכִים תּוּבְאוּ בִּגְלָלִי, לְעֵדוּת לָהֶם וְלַגּוֹיִים. 19 אֲבָל כַּאֲשֶׁר יִמְסְרוּ אֶתְכֶם אַל תִּדְאֲגוּ אֵיךְ וּמַה תְּדַבְּרוּ, כִּי בְּאוֹתָהּ שָׁעָה יִנָּתֵן לָכֶם מַה לּוֹמַר; 20 שֶׁכֵּן לֹא אַתֶּם תְּדַבְּרוּ, אֶלָּא רוּחַ אֲבִיכֶם הִיא אֲשֶׁר תְּדַבֵּר בָּכֶם. 21 זֹאת וְעוֹד, אָח יִמְסֹר אֶת אָחִיו לַמָּוֶת וְאָב יִמְסֹר אֶת בְּנוֹ. בָּנִים יָקוּמוּ עַל הוֹרֵיהֶם וְיָמִיתוּ אוֹתָם. 22 וְתִהְיוּ שְׂנוּאִים עַל הַכֹּל לְמַעַן שְׁמִי, אַךְ הַמַּחֲזִיק מַעֲמָד עַד קֵץ הוּא יִוָּשַׁע. 23 כַּאֲשֶׁר יִרְדְּפוּ אֶתְכֶם בְּעִיר אַחַת נוּסוּ לְעִיר אַחֶרֶת. אָמֵן אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, לֹא תַּסְפִּיקוּ לַעֲבֹר אֶת עָרֵי יִשְׂרָאֵל עַד שֶׁיָּבוֹא בֶּן־הָאָדָם. 24 תַּלְמִיד אֵינֶנּוּ גָּדוֹל מִן הַמּוֹרֶה אַף לֹא הָעֶבֶד גָּדוֹל מֵאֲדוֹנָיו. 25 דַּי לוֹ לַתַּלְמִיד שֶׁיִּהְיֶה כְּרַבּוֹ וְהָעֶבֶד כַּאֲדוֹנָיו. אִם לְבַעַל הַבַּיִת קָרְאוּ בַּעַל־זְבוּל, כָּל שֶׁכֵּן לְאַנְשֵׁי בֵּיתוֹ.”
26 “לָכֵן אַל תִּפְחֲדוּ מִפְּנֵיהֶם, כִּי אֵין דָּבָר מְכֻסֶּה שֶׁלֹּא יִגָּלֶה וְאֵין נִסְתָּר שֶׁלֹּא יִוָּדַע. 27 אֶת מַה שֶּׁאֲנִי אוֹמֵר לָכֶם בַּחֹשֶׁךְ אִמְרוּ בָּאוֹר, וּמַה שֶּׁנִּלְחַשׁ לְאָזְנֵיכֶם הַכְרִיזוּ מֵעַל הַגַּגּוֹת. 28 אַל תִּפְחֲדוּ מִן הַהוֹרְגִים אֶת הַגּוּף שֶׁאֵין בִּיכָלְתָּם לַהֲרֹג אֶת הַנֶּפֶשׁ, אֶלָּא יִרְאוּ מִזֶּה אֲשֶׁר יָכוֹל לִגְרֹם הֵן לְאָבְדַן הַנֶּפֶשׁ וְהֵן לְאָבְדַן הַגּוּף בְּגֵיהִנּוֹם. 29 הַאִם לֹא נִמְכָּרוֹת שְׁתֵּי צִפֳּרִים בְּאִסָּר אֶחָד? גַּם אַחַת מֵהֶן לֹא תִּפֹּל אַרְצָה מִבְּלִי הַשְׁגָּחַת אֲבִיכֶם. 30 אַךְ אַתֶּם, אֲפִלּוּ שַׂעֲרוֹת רֹאשְׁכֶם נִמְנוּ כֻּלָּן. 31 לָכֵן אַל תִּפְחֲדוּ; יְקָרִים אַתֶּם מִצִּפֳּרִים רַבּוֹת.”
32 “כָּל מִי שֶׁיּוֹדֶה בִּי לִפְנֵי בְּנֵי אָדָם גַּם אֲנִי אוֹדֶה בּוֹ לִפְנֵי אָבִי שֶׁבַּשָּׁמַיִם. 33 וְכָל הַמְכַחֵשׁ בִּי לִפְנֵי בְּנֵי אָדָם גַּם אֲנִי אֲכַחֵשׁ בּוֹ לִפְנֵי אָבִי שֶׁבַּשָּׁמַיִם. 34 אַל תַּחְשְׁבוּ שֶׁבָּאתִי לְהָטִיל שָׁלוֹם עַל הָאָרֶץ. לֹא בָּאתִי לְהָטִיל שָׁלוֹם אֶלָּא חֶרֶב, 35 שֶׁהֲרֵי בָּאתִי לִגְרֹם פִּלּוּג בֵּין אִישׁ לְאָבִיו, בֵּין בַּת לְאִמָּהּ וּבֵין כַּלָּה לַחֲמוֹתָהּ, 36 וְיִהְיוּ אֹיְבֵי אִישׁ אַנְשֵׁי בֵיתוֹ. 37 הָאוֹהֵב אֶת אָבִיו אוֹ אֶת אִמּוֹ יוֹתֵר מִמֶּנִּי אֵינוֹ כְּדַאי לִי, וְהָאוֹהֵב אֶת בְּנוֹ אוֹ אֶת בִּתּוֹ יוֹתֵר מִמֶּנִּי אֵינוֹ כְּדַאי לִי. 38 וּמִי שֶׁאֵינוֹ לוֹקֵחַ אֶת צְלָבוֹ וְהוֹלֵךְ אַחֲרַי אֵינוֹ כְּדַאי לִי. 39 הַמּוֹצֵא אֶת נַפְשׁוֹ יְאַבֵּד אוֹתָהּ, וְהַמְאַבֵּד אֶת נַפְשׁוֹ לְמַעֲנִי יִמְצָא אוֹתָהּ.”
40 “הַמְקַבֵּל אֶתְכֶם מְקַבֵּל אוֹתִי, וְהַמְקַבֵּל אוֹתִי מְקַבֵּל אֶת אֲשֶׁר שְׁלָחַנִי. 41 הַמְקַבֵּל נָבִיא מִשּׁוּם הֱיוֹתוֹ נָבִיא שְׂכַר נָבִיא יְקַבֵּל, וְהַמְקַבֵּל צַדִּיק מִשּׁוּם הֱיוֹתוֹ צַדִּיק שְׂכַר צַדִּיק יְקַבֵּל. 42 וְכָל הַמַּשְׁקֶה אֶת אַחַד הַקְּטַנִּים הָאֵלֶּה רַק כּוֹס מַיִם קָרִים מִשּׁוּם הֱיוֹתוֹ תַּלְמִיד, אָמֵן אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, לֹא יֹאבַד שְׂכָרוֹ.”
[09/03/2023, 8:02:23] Itamar Ben David: בוקר חדש – ברית חדשה! תודה לכל המשתתפים אתמול בדיון, נראה שלפעמים יש לנו ימים יותר רגועים ולפעמים יותר אקשן. מצטרפים חדשים- ברוכים הבאים נא לקרוא את תיאור הקבוצה. צריך מתנדבים לסיכומי יום – תכתבו לי בפרטי. לגבי מחר, אחד החבר׳ה יקבל במה אבל הקבוצה בסך הכל תהיה סגורה. היום יום חמישי, יום הפעילות האחרון לשבוע השני של הקבוצה, נסיים אותו עם סקר ווטסאפ קטן. כל הכבוד לכולכם על ההתמדה! אם תרצו להזמין מורי דרך נוספים לקבוצה נודה לכם אם תסבירו להם מראש את ההתנהלות ושתפו איתם את הקישור הזה: https://chat.whatsapp.com/Kkh5F2yydH4JiN9hPHPifC
[09/03/2023, 8:02:27] Itamar Ben David: מתי פרק 10
[09/03/2023, 8:02:53] Itamar Ben David: הַבְּשׂוֹרָה עַל־פִּי מַתַּי פֶּרֶק י
י *הוּא קָרָא אֵלָיו אֶת שְׁנֵים־עָשָׂר תַּלְמִידָיו וְנָתַן לָהֶם סַמְכוּת עַל רוּחוֹת הַטֻּמְאָה, לְגָרֵשׁ אוֹתָן וּלְרַפֵּא כָּל מַחֲלָה וְכָל מַדְוֶה. 2 וְאֵלֶּה שְׁמוֹת שְׁנֵים־עָשָׂר הַשְּׁלִיחִים: הָרִאשׁוֹן שִׁמְעוֹן הַמְכֻנֶּה כֵּיפָא, אַנְדְּרֵי אָחִיו, יַעֲקֹב בֶּן זַבְדַּי וְיוֹחָנָן אָחִיו, 3 פִילִיפּוֹס וּבַר־תַּלְמַי, תּאֹמָא וּמַתַּי הַמּוֹכֵס, יַעֲקֹב בֶּן חַלְפַי וְתַדַּי, 4 שִׁמְעוֹן הַקַּנַּאי וִיהוּדָה אִישׁ קְרִיּוֹת ־הָאִישׁ שֶׁמָּסַר אוֹתוֹ.*
[09/03/2023, 8:02:54] Itamar Ben David: 5 *אֶת שְׁנֵים־עָשָׂר אֵלֶּה שָׁלַח יֵשׁוּעַ בְּצַוּוֹתוֹ עֲלֵיהֶם אֶת הַדָּבָר הַזֶּה: “אַל תֵּלְכוּ לְדֶרֶךְ הַגּוֹיִים וְאַל תִּכָּנְסוּ לְעִיר שֶׁל שׁוֹמְרוֹנִים, 6 אֶלָּא לְכוּ אֶל הַצֹּאן הָאוֹבְדוֹת אֲשֶׁר לְבֵית יִשְׂרָאֵל. 7 וּבְלֶכְתְּכֶם הַכְרִיזוּ: ‘קָרְבָה מַלְכוּת שָׁמַיִם!’ 8 רַפְּאוּ חוֹלִים, הָקִימוּ מֵתִים, טַהֲרוּ מְצֹרָעִים, גָּרְשׁוּ שֵׁדִים; חִנָּם קִבַּלְתֶּם, חִנָּם תִּתְּנוּ. 9 לֹא תִּקְחוּ זָהָב וְלֹא כֶּסֶף וְלֹא נְחֹשֶׁת בְּכִיסֵי חֲגוֹרוֹתֵיכֶם; 10 לֹא תַּרְמִיל לַדֶּרֶךְ, לֹא שְׁתֵּי כֻּתָּנוֹת, לֹא נַעֲלַיִם וְלֹא מַקֵּל, כִּי רָאוּי הַפּוֹעֵל לְלַחְמוֹ. 11 בְּכָל עִיר וּכְפָר שֶׁתִּכָּנְסוּ אֲלֵיהֶם בָּרְרוּ מִי רָאוּי בְּתוֹכָם וּשְׁבוּ שָׁם עַד צֵאתְכֶם. 12 כְּשֶׁאַתֶּם נִכְנָסִים לְבַיִת בָּרְכוּהוּ בְּ’שָׁלוֹם’. 13 אִם רָאוּי הַבַּיִת יָבוֹא עָלָיו הַ’שָּׁלוֹם’ שֶׁלָּכֶם, אַךְ אִם אֵינֶנּוּ רָאוּי יָשׁוּב הַ’שָּׁלוֹם’ שֶׁלָּכֶם אֲלֵיכֶם. 14 כָּל מִי שֶׁלֹּא יְקַבֵּל אֶתְכֶם וְלֹא יִשְׁמַע לְדִבְרֵיכֶם, צְאוּ מִן הַבַּיִת הַהוּא וּמִן הָעִיר הַהִיא וְנַעֲרוּ אֶת הָאָבָק מֵעַל רַגְלֵיכֶם. 15 אָמֵן אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, קַל יוֹתֵר יִהְיֶה בְּיוֹם הַדִּין לְאֶרֶץ סְדוֹם וַעֲמוֹרָה מֵאֲשֶׁר לְאוֹתָהּ עִיר.”*
[09/03/2023, 8:02:55] Itamar Ben David: 16 *”הִנֵּה אָנֹכִי שׁוֹלֵחַ אֶתְכֶם כִּכְבָשִׂים בֵּין זְאֵבִים. לָכֵן הֱיוּ עֲרוּמִים כִּנְחָשִׁים וּתְמִימִים כְּיוֹנִים. 17 הִזָּהֲרוּ מִבְּנֵי אָדָם, כִּי יִמְסְרוּ אֶתְכֶם לְסַנְהֶדְרִיּוֹת וְיַלְקוּ אֶתְכֶם בְּבָתֵּי הַכְּנֶסֶת שֶׁלָּהֶם. 18 לִפְנֵי מוֹשְׁלִים וּמְלָכִים תּוּבְאוּ בִּגְלָלִי, לְעֵדוּת לָהֶם וְלַגּוֹיִים. 19 אֲבָל כַּאֲשֶׁר יִמְסְרוּ אֶתְכֶם אַל תִּדְאֲגוּ אֵיךְ וּמַה תְּדַבְּרוּ, כִּי בְּאוֹתָהּ שָׁעָה יִנָּתֵן לָכֶם מַה לּוֹמַר; 20 שֶׁכֵּן לֹא אַתֶּם תְּדַבְּרוּ, אֶלָּא רוּחַ אֲבִיכֶם הִיא אֲשֶׁר תְּדַבֵּר בָּכֶם. 21 זֹאת וְעוֹד, אָח יִמְסֹר אֶת אָחִיו לַמָּוֶת וְאָב יִמְסֹר אֶת בְּנוֹ. בָּנִים יָקוּמוּ עַל הוֹרֵיהֶם וְיָמִיתוּ אוֹתָם. 22 וְתִהְיוּ שְׂנוּאִים עַל הַכֹּל לְמַעַן שְׁמִי, אַךְ הַמַּחֲזִיק מַעֲמָד עַד קֵץ הוּא יִוָּשַׁע. 23 כַּאֲשֶׁר יִרְדְּפוּ אֶתְכֶם בְּעִיר אַחַת נוּסוּ לְעִיר אַחֶרֶת. אָמֵן אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, לֹא תַּסְפִּיקוּ לַעֲבֹר אֶת עָרֵי יִשְׂרָאֵל עַד שֶׁיָּבוֹא בֶּן־הָאָדָם. 24 תַּלְמִיד אֵינֶנּוּ גָּדוֹל מִן הַמּוֹרֶה אַף לֹא הָעֶבֶד גָּדוֹל מֵאֲדוֹנָיו. 25 דַּי לוֹ לַתַּלְמִיד שֶׁיִּהְיֶה כְּרַבּוֹ וְהָעֶבֶד כַּאֲדוֹנָיו. אִם לְבַעַל הַבַּיִת קָרְאוּ בַּעַל־זְבוּל, כָּל שֶׁכֵּן לְאַנְשֵׁי בֵּיתוֹ.”*
[09/03/2023, 8:02:55] Itamar Ben David: 26 *”לָכֵן אַל תִּפְחֲדוּ מִפְּנֵיהֶם, כִּי אֵין דָּבָר מְכֻסֶּה שֶׁלֹּא יִגָּלֶה וְאֵין נִסְתָּר שֶׁלֹּא יִוָּדַע. 27 אֶת מַה שֶּׁאֲנִי אוֹמֵר לָכֶם בַּחֹשֶׁךְ אִמְרוּ בָּאוֹר, וּמַה שֶּׁנִּלְחַשׁ לְאָזְנֵיכֶם הַכְרִיזוּ מֵעַל הַגַּגּוֹת. 28 אַל תִּפְחֲדוּ מִן הַהוֹרְגִים אֶת הַגּוּף שֶׁאֵין בִּיכָלְתָּם לַהֲרֹג אֶת הַנֶּפֶשׁ, אֶלָּא יִרְאוּ מִזֶּה אֲשֶׁר יָכוֹל לִגְרֹם הֵן לְאָבְדַן הַנֶּפֶשׁ וְהֵן לְאָבְדַן הַגּוּף בְּגֵיהִנּוֹם. 29 הַאִם לֹא נִמְכָּרוֹת שְׁתֵּי צִפֳּרִים בְּאִסָּר אֶחָד? גַּם אַחַת מֵהֶן לֹא תִּפֹּל אַרְצָה מִבְּלִי הַשְׁגָּחַת אֲבִיכֶם. 30 אַךְ אַתֶּם, אֲפִלּוּ שַׂעֲרוֹת רֹאשְׁכֶם נִמְנוּ כֻּלָּן. 31 לָכֵן אַל תִּפְחֲדוּ; יְקָרִים אַתֶּם מִצִּפֳּרִים רַבּוֹת.”*
[09/03/2023, 8:02:56] Itamar Ben David: 32 *”כָּל מִי שֶׁיּוֹדֶה בִּי לִפְנֵי בְּנֵי אָדָם גַּם אֲנִי אוֹדֶה בּוֹ לִפְנֵי אָבִי שֶׁבַּשָּׁמַיִם. 33 וְכָל הַמְכַחֵשׁ בִּי לִפְנֵי בְּנֵי אָדָם גַּם אֲנִי אֲכַחֵשׁ בּוֹ לִפְנֵי אָבִי שֶׁבַּשָּׁמַיִם. 34 אַל תַּחְשְׁבוּ שֶׁבָּאתִי לְהָטִיל שָׁלוֹם עַל הָאָרֶץ. לֹא בָּאתִי לְהָטִיל שָׁלוֹם אֶלָּא חֶרֶב, 35 שֶׁהֲרֵי בָּאתִי לִגְרֹם פִּלּוּג בֵּין אִישׁ לְאָבִיו, בֵּין בַּת לְאִמָּהּ וּבֵין כַּלָּה לַחֲמוֹתָהּ, 36 וְיִהְיוּ אֹיְבֵי אִישׁ אַנְשֵׁי בֵיתוֹ. 37 הָאוֹהֵב אֶת אָבִיו אוֹ אֶת אִמּוֹ יוֹתֵר מִמֶּנִּי אֵינוֹ כְּדַאי לִי, וְהָאוֹהֵב אֶת בְּנוֹ אוֹ אֶת בִּתּוֹ יוֹתֵר מִמֶּנִּי אֵינוֹ כְּדַאי לִי. 38 וּמִי שֶׁאֵינוֹ לוֹקֵחַ אֶת צְלָבוֹ וְהוֹלֵךְ אַחֲרַי אֵינוֹ כְּדַאי לִי. 39 הַמּוֹצֵא אֶת נַפְשׁוֹ יְאַבֵּד אוֹתָהּ, וְהַמְאַבֵּד אֶת נַפְשׁוֹ לְמַעֲנִי יִמְצָא אוֹתָהּ.”*
[09/03/2023, 8:02:57] Itamar Ben David: 40 *”הַמְקַבֵּל אֶתְכֶם מְקַבֵּל אוֹתִי, וְהַמְקַבֵּל אוֹתִי מְקַבֵּל אֶת אֲשֶׁר שְׁלָחַנִי. 41 הַמְקַבֵּל נָבִיא מִשּׁוּם הֱיוֹתוֹ נָבִיא שְׂכַר נָבִיא יְקַבֵּל, וְהַמְקַבֵּל צַדִּיק מִשּׁוּם הֱיוֹתוֹ צַדִּיק שְׂכַר צַדִּיק יְקַבֵּל. 42 וְכָל הַמַּשְׁקֶה אֶת אַחַד הַקְּטַנִּים הָאֵלֶּה רַק כּוֹס מַיִם קָרִים מִשּׁוּם הֱיוֹתוֹ תַּלְמִיד, אָמֵן אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, לֹא יֹאבַד שְׂכָרוֹ.”*
[09/03/2023, 8:16:00] +972 52‑232‑4469: נהוג לחבר את ישוע לישעיהו הנביא. האמנם?
איך “גר זאב עם כבש”
מתחבר ל:
לא באתי להטיל שלום אלא חרב.
באתי לגרם פילוג בין איש לאביו
[09/03/2023, 8:18:57] +972 52‑232‑4469: התפיסה היהודית היא שכן תלמיד אמור לעלות על רבו
כמו שאמר ניוטון “עמדתי על כתפי ענקים”
לעומת ” התלמיד אינו גדול מן המורה”
מורה כזה אינו ראוי
[09/03/2023, 8:26:34] +972 54‑484‑2633: וואו..
פרק שמעלה הרבה שאלות- תיאולוגית, ספרותית היסטורית, סוציולוגית..
(מקדימה את המאוחר: ..”ומי שאינו לוקח את צלבו בידו והולך אחרי אינו כדאי לי- פס” 38 — זו עריכה מאוחרת לימי ישוע, כן? הצלב כסמל לאמונה התקבל הרבה יותר מאוחר, נכון?)
*ולמה זוגות זוגות נמנים השליחים, זה משקף מציאות של למידה בזוגות כבר אז?
** הרבה איום ופחד בפרק הזה. שום חמלה, שום סובלנות.
[09/03/2023, 8:28:19] +972 52‑232‑4469: ישוע מצטייר בפרק זה יותר כשייך לסיקריים בגישה המיליטנטית
[09/03/2023, 8:36:19] +972 52‑339‑8077: שאלה, את רוב שמות השליחים הוא מקשר או למשפחתם או לא למקום מגוריהם.
משהו שידוע בערבית למשל אבן או אבו ושם אדם.
השאלה היא למה דווקא שהוא מדבר על שמעון הוא אומר שמעון הקנאי?
יש בכתבים אחרים התייחסות לאיש ועשייתו? או בהמשך הברית?
[09/03/2023, 8:56:27] +972 54‑658‑0110: אז אם ישוע הוא האלוהים,מיהו האלוהים השמימי לעומת ישוע ?
[09/03/2023, 8:57:06] Itamar Ben David: נגיע לזה בהמשך, בעיקר באיגרות
[09/03/2023, 8:57:20] Itamar Ben David: ואולי תהיה במה פתוחה למישהו על זה בהמשך.
[09/03/2023, 9:09:36] +972 54‑313‑9134: פסוקים 34 37 קשים
מה זה: *לא כדאי לי*
כדאיניק לא מתאים…
[09/03/2023, 9:21:32] +972 54‑525‑2260: אני חושב ששמעון הקנאי זה בעצם שמעון מקנה שבגליל, שכן ביוונית כתוב שמעון קאנאנאויוס ופשוט תרגמו את שמו לא נכון. לפעמים באעות מתרגמים את שמו לכנעני.
[09/03/2023, 9:22:47] +972 52‑339‑8077: מעניין
[09/03/2023, 9:40:37] +972 54‑525‑2260: אוקיי אני אנסה לתאר לכם מה התפיסה של הברית החדשה:
לאדם יש מחלה שנקראת ‘החטא’, מחלה זו היא סופנית ושאר תופעות הלוואי שלה הם חולי, סבל, מוות, רוע אחד כלפי השני ועוד. אבל הדבר הכי נורא שהמחלה הזאת גרמה לאנושות זה התנתקות מאלוהים, כי החטא בטבעו מתנגד לאלוהים. ולכן, באופן טבעי, האנושות מתנגדת לאלוהים ולכל מה שאלוהים מייצג ושולח לעולם (תקראו למשל את תהילים פרק ב’ 1-3) זו הסיבה שהנביאים תמיד נרדפים ועם ישראל אף פעם לא שומע לאלוהים. אלוהים משתמש בהתנגדות הזאת לכל מה שאלוהים מייצג לטובתו – הוא שולח את המשיח שיהרג על ידי בני אדם חוטאים דווקא כדי להביא לסילוק החטא, אבל אז העבודה של תלמידיו היא העבודה הקשה – להפיץ את הבשורה שהמשיח סילק את החטא, שמטרתה היא להביא את מלכות השמיים שבה ‘גר זאב עם כבש’, אבל באופן טבעי האנושות שנשלטת על ידי החטא שבה, מתנגדת לבשורה ויעשו הכל למנוע את הפצתה. ישוע פשוט נותן הוראות לתלמידיו ומסביר להם כי לבשורה תהיה התנגדות רבה ולכן הם עלולים להגיע למצב של דחיה ממשפחתם שלהם, או עינויים על ידי בני עמם ואז עליהם לבחור בין להתכחש לישוע ולאבד את ישועתם או להמשיך לאהוב אותם חרף ההתנגדות והעינויים אבל להמשיך להאמין. אני כיהודי משיחי, החמים שלי אמרו לי: אם אתה אוהב את הבת שלנו, תוותר על האמונה בישוע. תודה לאל היום אני מסתדר מצויין עם החמים שלי, אבל אני לא יכול לוותר על הישועה שלי גם אם זה במחיר של משפחה, ועל זה בדיוק ישוע מדבר כשהוא אומר ‘יהיו אויבי איש אנשי ביתו’.
[09/03/2023, 9:42:42] +972 54‑660‑3078: 26, 27 – ההקבלות בין גוף לחושך ובין אור לנפש, מצויה פעמים מספר בברה”ח, אלא שכאן היא מוגדרת בעבור 12 השליחים (השקולים ל-12 השבטים) בצורה בולטת – הרי כל זה בנאום אליהם. לדעתי, הדבר בא להזכיר להם שהם אדם ככל האדם ותפקידם לגרום לאדם אחר למצוא את הנפש, כפי 39. ישוע רואה בגוף קופסה שתפקידה השאת הנפש לתקשורת עם האל ולעבודת האל. ולמעשה, כל בקשתו בנאומו היא שתלמידיו, יהיו שליחים המלמדים את האדם האחר לשאת את הנפש אל האלוהים. ושוב חוזר מוטיב הצנע – את כל זה מבקש ישוע מתלמידיו לעשות תוך כדי צנע (9, 10).
[09/03/2023, 9:46:10] +972 54‑250‑9577: כדאי = ראוי
[09/03/2023, 9:47:13] Itamar Ben David: זה לגמרי בהמשך לדיון שלנו אתמול. אתמול זה היה נושא הניסים, כלומר היכן משפט העמים ודעת אלוהים, והיום הנושא של שלום עולמי.
[09/03/2023, 9:47:54] Itamar Ben David: תנצלו את העובדה שהפרק מחולק ליחידות ותשרשרו חאותו חלק שאתם מתייחסים אליו לכך זה נועד. זה יקל על המשתתפים האחרים שלא יצטרכו לגלול לאחור
[09/03/2023, 9:57:52] +972 54‑660‑3078: כפי הבשורה עלפי מתי פרק ו’, נדון ביום ראשון האחרון
[09/03/2023, 11:42:21] Itamar Ben David: בבראשית נאמר ששבעים נפש ירדו למצרים, כלומר 70 מבני משפחת יעקב/ישראל כנגד שבעים אומות העולם. ועם זאת האסטרטגיה שמוצגת בתנך איננה שעם ישראל יוצא אל הגויים כדי לפרסם את דבר השם אחא דווקא מקים ממלכה (ממלכת כהנים וגוי קדוש) כלומר התנועה היא לא מהמרכז לפריפריה אלא מהפריפריה למרכז, וזה מסתדר הרבה יותר עם דברי הנביאים לפיהם גויים רבים מגיעים לירושלים ולא כהנים מירושלים יוצאים לרחבי העולם. למעט סיפורים מעטים כמו יונה הנביא נגיד ואולי נעמן אני לא מתרשם שזו המגמה
[09/03/2023, 11:43:26] Itamar Ben David: ערומים כנחשים ותמימים כיונים – נראה לי שהכוונה ערומים פיסית ללא ציוד ותמימים כלומר פשוט לומר את אמת הבשורה. יש למישהו קריאה אחרת של זה?
[09/03/2023, 11:45:59] +972 52‑305‑9216: This message was deleted.
[09/03/2023, 11:52:02] Itamar Ben David: סטיבן שאלה. האנושות מתנגד לאלוהים, יפה, אבל גם במקרא וגם היסטורית הייתה התנגדות לעם ישראל כמה שמייצג את אלוהים בעולם הזה. אני לא מצליח להבין למה בפסוק 6 ישוע שולח את התלמידים לא אל הגויים אלא דווקא אל הצאן האובדות אשר לבית ישראל, במיוחד אחרי שבכמה מהפרקים הקודמים אנחנו רואים ביקורת קטלנית על היהודים- הן בפרק א שמלכי המזרח מזהים את המדיח ובאים לבית לחם והן ״בני המלכות״ ועוד. כלומר, אם המשיח אוניברסלי והתייאש מהיהודים- השליחים לכתחילה צריכים ללכת אל הגויים.
[09/03/2023, 11:52:26] Itamar Ben David: *המשיח כמובן לא המדיח מצטער אוטוקורקט
[09/03/2023, 11:53:17] Itamar Ben David: אם הגאולה מעכשיו היא פרטית, התפקיד של עם ישראל למעשה הסתיים…
[09/03/2023, 11:55:57] +972 54‑239‑3505: לא עכשיו, רק אחרי שישראל יידחו את המשיח וימסרו אותו לצליבה. כרגע הם עוד מקבלים את ההזדמנות שלהם
[09/03/2023, 11:56:12] +972 54‑525‑2260: אלוהים מעולם לא התייאש מהיהודים, ההפך, דווקא מילותיו אלה של ישוע מוכיחים כי הוא בא להושיע את עם ישראל ואוהב אותם עד כדי מוות. עוד מעט אתפנה ואתייחס בהרחבה לנושא
[09/03/2023, 11:56:59] +972 52‑305‑9216: פרק קשה מאוד.
איפה הסבלנות, הסובלנות , האהבה .
אני רואה פה איש בן 33
כועס מאוד ו”יורק” אש שורפת
לכל מי שאינו הולך אחריו.
[09/03/2023, 11:58:08] +972 52‑305‑9216: זה כבר יותר מקובל.
מי שאיתי בטוב
[09/03/2023, 11:58:53] Itamar Ben David: נו באמת… זו הזדמנות? כמה ניסים קטנים בגליל המרוחק אמורים להרשים עם שלם? אחרי מעמד הר סיני המשיכה עבודה זרה אז ריפוי של כמה חולים? לא נשמע לי כמו הזדמנות רצינית לעם קשה עורף
[09/03/2023, 11:59:00] +972 54‑239‑3505: אני חושב שכדי לאמת פירוש מפתיע כזה אתה צריך לבדוק מה כתוב ביוונית או לכל הפחות באנגלית
[09/03/2023, 12:00:59] +972 54‑239‑3505: שים לב, כאן כתוב שהשליחים יישלחו להסתובב בבתי הכנסת, להפיץ את הבשורה תוך ביצוע ניסים כאותות. זה כבר לא נס פה נס שם, זו הפצה של אמונה וברית חדשה, שלבסוף היהודים ברובם יידחו
[09/03/2023, 12:08:50] Itamar Ben David: זהו שלא הבנתי למה לפנות ליהודים אבל סטיבן יחזור עם זה אחר כך.
[09/03/2023, 12:10:13] Itamar Ben David: 16 “I am sending you out like sheep among wolves. Therefore be as shrewd as snakes and as innocent as doves
[09/03/2023, 12:10:30] Itamar Ben David: אוקי אז לא ערומים פיסית אלא ממולחים וחריפים
[09/03/2023, 12:10:48] Itamar Ben David: סבבי
[09/03/2023, 12:12:06] +972 54‑973‑2180: לא כל כך מבין את הקושי. הרי ברור שהבשורה של ישוע מיועדת ליהודים, לא לגויים. הפנייה אל האומות מתחילה במעשי שליחים והלאה
[09/03/2023, 12:12:21] +972 54‑239‑3505: כי ליהודים יש קדימות כמפיצי דבר האל לשאר האומות עוד מהברית הישנה, או אפילו פשוט כי הם עמם של ישוע והשליחים והסביבה המיידית שלהם
[09/03/2023, 12:14:32] +972 54‑250‑9577: ערום- מלשון ערמה. ערמומי בלשוננו
עירום- לא לבוש
[09/03/2023, 12:18:43] Itamar Ben David: למה זה ברור? מתי נפתח בגויים שבאים אל המשיח ויהודים שרוצים להרוג אותו
[09/03/2023, 12:19:46] Itamar Ben David: ״בני בכורי ישראל״ זה בסדר, אבל למה עכשיו עדיין יש טעם לפנות? לא הבנתי
[09/03/2023, 13:08:16] +972 54‑973‑2180: אין שום סיבה לגזור מתוך ההתנהגות של היחידים שהזכרת את הנמענים של בשורתו של ישוע
[09/03/2023, 13:08:39] +972 54‑973‑2180: לראייה, 12 התלמידים הראשונים הם יהודים אחד-אחד
[09/03/2023, 13:11:59] +972 50‑737‑2785: אני לא מבין את הדיון פה…
את מתווכחים האם המסר של ישוע, בתחילת הדרך, היה עבור היהודים?
[09/03/2023, 13:12:50] Itamar Ben David: אני פשוט שואל למה להעביר את הבשורה ליהודים בכלל מה הטעם?
[09/03/2023, 13:14:06] +972 54‑442‑8081: כי הם יהודים
[09/03/2023, 13:14:27] +972 50‑737‑2785: ישוע בא להסביר ליהודים את התורה היהודית.
בשום מקום אין התייחסות שהוא בא לבשר לגויים.
כל מפגש עם הגויים, הוא מקבל הסבר מדוע כדאי לו להתייחס לגויים.
מאיפה הרעיון שהוא לא בא ליהודים?
[09/03/2023, 13:18:50] Itamar Ben David: הנה
[09/03/2023, 13:19:30] +972 50‑737‑2785: נכון, אבל זו דוגמא ספציפית שבלוקס מקבלת הסבר, כי הזקנים מבשרים מישוע לעזור לאותו גוי
[09/03/2023, 13:19:49] Itamar Ben David: אני מנסה להיצמד לטקסט היומי ולפרקים שקראנו עד כאן. מכל מה שקראנו עד כה אני לומד שהיהודים הל האנשים האחרונים שהמשיח צריך לבוא אליהם
[09/03/2023, 13:20:27] Itamar Ben David: עפר תישאר איתי במתי. עוד נגיע לבשורות אחרות
[09/03/2023, 13:20:48] +972 50‑737‑2785: לא מסכים לחלוטין.
הרעיון של משיח הוא רעיון יהודי.
אין דבר כזה בעת ההיא באף דת/מסורת אחרת
אם מדברים על משיח, איך יבוא למי שלא מכיר בו?
[09/03/2023, 13:21:12] Itamar Ben David: מה??? מה זה מלכי המזרח?
[09/03/2023, 13:21:26] +972 50‑737‑2785: מלכים, מלוכה
[09/03/2023, 13:22:33] +972 50‑737‑2785: יש גם יהודים במזרח, נשארו בבבל…
בני ישראל פוזרו לכל עבר בימי האשורים (10 השבטים)
הרעיונות של היהדות מתפשטים. אבל הרעיון של משיח הוא יהודי
[09/03/2023, 13:23:42] Itamar Ben David: נו ו… שוב ממה שאני קורא עד עכשיו, נראה שיש לבשורה המשיחית יותר סיכוי אצל לא יהודים אפילו לדעת ישוע עצמו אז למה לפנות אל הצאן האובדות
[09/03/2023, 13:24:10] +972 50‑737‑2785: ישוע שולח את תלמידיו לבתי כנסת
הוא מפרש את היהדות לפעמים בצורה של הפרושים, לפעמים איסיים…לפעמים הוא מחדש ליהודים בפרשנות שלא שמעו…כפי שקראנו במתי …אבל כמעט הכל זה עבור יהודים, פירוש של היהדות בתקופת בית המקדש היהודי
[09/03/2023, 13:24:43] +972 50‑737‑2785: איזה מן רועה צאן אתה אם אתה לא מנסה קודם כל להחזיר אליך את הכבשים העובדות??
[09/03/2023, 13:25:40] Itamar Ben David: רועה צאן שלוקח דייגים למרעה
[09/03/2023, 13:30:05] +972 50‑277‑7124: הוא מזהיר מהפרושים (בעיקר), לא מהיהודים
[09/03/2023, 13:30:08] +972 50‑737‑2785: האובדות…לא עובדות
[09/03/2023, 13:30:44] +972 50‑737‑2785: האזהרה היא לא לעשות כמותן אבל *כן* לעשות מה שהן אומרים
[09/03/2023, 13:30:45] Itamar Ben David: הוא מזהיר מהצבועים אבל כן בא בביקורת לבני המלכות שזה יהודים
[09/03/2023, 13:30:47] +972 50‑737‑2785: שהם
[09/03/2023, 13:32:00] +972 50‑737‑2785: פרט לאירוע היחיד שהוא עוזר לעבד של שר המאה, עד כה, *כל שאר הקריאה היומית* מופנית ליהודים
[09/03/2023, 13:32:34] Itamar Ben David: נכון וזה מה שאני לא מבין. חבל על ההשקעה
[09/03/2023, 13:33:06] +972 50‑737‑2785: כנראה לישוע הייתה יותר סבלנות מאיתנו
[09/03/2023, 13:41:13] Itamar Ben David: בוא נעשה סיכום זריז. בפרק ב- הורדוס רוצה לרצוח את ישוע וטובח תינוקות. בפרק ג- אפשר להפוך אבנים לבני אברהם בפרק ח – הוא אומר שבני המלכות יגורשו לחושך החיצון. נכון כל שאר הזמן ברור לגמרי שגם כשהוא מלמד וגם כשהוא מחולל ניסים זה עבור יהודים. ואני פשוט תוהה בשביל מה. כלומר אם הלכה לאיבוד כבשה, לא נורא תהיה חדשה. אם חסר בן לאברהם – סבבה ניצור חדש מאבנים.
[09/03/2023, 13:41:21] +972 54‑667‑0009: נקודת המוצא של כל ריפוי בתרופת פלסיבו זה אמונת החולה שהוא יתרפא. זה סוד ההצלחה של כל המים הקדושים ומעשי הניסים. האמונה שלהם ביכולת להתרפא מהמעשה או מהאיש. לא בכדי ישו/ע שואל אותם קודם אם הם מאמינים ביכולת להתרפא בזכותו. כניראה הבין את סוד הפלסיבו
[09/03/2023, 13:41:25] +972 50‑277‑7124: למה חבל?
מראש לא הייתה ציפייה שכל העם יאמין- הוא הרי אומר שהדרך צרה ושמעטים ילכו בה.
בלא מעט מקומות בברית החדשה כתוב שרבים האמינו בו, כלומר לא מעט יהודים.
זה לא הכל או כלום, ועבור אלו שהאמינו- זה היה שווה הכל.
[09/03/2023, 13:43:02] +972 54‑667‑0009: הביטוי שישו/ע משתמש, “הקציר רב אבל הפועלים מעטים”, זו גירסה קדומה או מקבילה לפתגם חז”ל
https://www.nivsafa.co.il/?niv=hayomkatsar
[09/03/2023, 13:44:25] +972 50‑277‑7124: הקמת בנים לאברהם אפילו מאבנים- לא בא להסביר ערך אלא מהות.
זה שנולדת יהודי- מעולה. אבל אל תחשוב שזה לבד מה שמצדיק אותך מול אלוהים.
היהדות במובן הזה היא פרט טכני, לא בחרת- באותה מידה אבן יכולה להיות “יהודית” אבל זה לא מה שיציל אותה.
מה כן? חזרה בתשובה כנה (ואמונה במשיח שאלוהים שלח)
[09/03/2023, 13:44:33] Itamar Ben David: טוב זה כבר מהדיון של אתמול על דעת אלוהים שמתפשטת בימות המשיח ״כמים לים מכסים״. לא חייבים לחזור לזה כרגע. תודה!
[09/03/2023, 13:47:10] +972 50‑277‑7124: בא לומר שיש קשר בין האמונה שלך למעשים שלך- שאותם אתה כן בוחר בניגוד למשפחה אליה נולדת.
בהמשך גם יעקב מדבר על כך באיגרת שלו בצורה ישירה.
זאת הבעיה המהותית שלו עם ההתנהגות הפרושית- אמונה לחוד ומעשים לחוד.
[09/03/2023, 13:47:20] Itamar Ben David: להבא פחות קישורים- עדיף להעתיק משם טקסט רלוונטי תןדה!
[09/03/2023, 13:50:35] +972 54‑667‑0009: למי שמחפש את המקור של הביטוי
https://www.nivsafa.co.il/?niv=kemayim-layam-mechaseem
[09/03/2023, 14:10:43] +972 54‑525‑2260: עבור רוב הנוצרים בהיסטוריה, עם ישראל היא חידה – מצד אחד העם הנבחר והעם שממנו יצאו כל הנביאים כולל ישוע עצמו, מצד שני אוייבים לבשורה והביקורת העיקרית בתנ”ך ובברית החדשה היא דווקא על עם ישראל. על כן, כבר במאה ה-2 לספירה התחילה דוקטרינה שנקראת “דוקטרינת ההחלפה”, הכנסייה מחליפה את עם ישראל כנבחר האל, מה שנתן לגיטימציה לאנטישמיות לחגוג בכנסייה. על פניו ניראה שזו המגמה של הברית החדשה (למרות שבתנ”ך היהודי יש יותר טקסטים של ביקורת על עם ישראל מאשר בברית החדשה) אבל דוקטרינת ההחלפה היא בלבול ואי הבנה של מה שהברית החדשה מלמדת באמת.
הברית עם אברהם הייתה ברית ללא תנאים, כלומר, אלוהים מבטיח הבטחות לאברהם ולצאצאיו, ולא משנה כמה צאצאיו של אברהם יחטאו וימרדו באלוהים, אלוהים לא יפר את הברית שהוא נשבע לא להפר. וזו הסיבה שאלוהים לא נטש ולא ינטוש את עם ישראל גם אם הם דוחים את המשיח שלו.
ההבטחה לישועה ניתנה אך ורק לעם היהודי (דוגמא אחת: תהילים ק”ל 7 יַחֵל יִשְׂרָאֵל, אֶל־יְהוָה כִּי־עִם־יְהוָה הַחֶסֶד וְהַרְבֵּה עִמּוֹ פְדוּת׃ 8 וְהוּא יִפְדֶּה אֶת־יִשְׂרָאֵל מִכֹּל, עֲוֹנֹתָיו׃) וכי הברית החדשה היא עם בית ישראל ובית יהודה (ירימיהו ל”א 31), הגויים אינם מוזכרים בשום מקום. זו הסיבה ששאול השליח אומר באגרת אל האפסיים פרק ג’:
4 כְּשֶׁתִּקְרְאוּ תּוּכְלוּ לִרְאוֹת אֶת הֲבָנָתִי בְּסוֹד הַמָּשִׁיחַ, 5 הַסּוֹד אֲשֶׁר בַּדּוֹרוֹת הַקּוֹדְמִים לֹא נוֹדַע לִבְנֵי אָדָם, כְּמוֹ שֶׁנִּגְלָה כָּעֵת לִשְׁלִיחָיו וְלִנְבִיאָיו הַקְּדוֹשִׁים, בְּדֶרֶךְ הָרוּחַ – 6 שֶׁיִּהְיוּ הַגּוֹיִם שֻׁתָּפֵי נַחֲלָה, שֻׁתָּפֵי גּוּף וְשֻׁתָּפֵי הַהַבְטָחָה בַּמָּשִׁיחַ יֵשׁוּעַ עַל־יְדֵי הַבְּשׂוֹרָה
כלומר, בנביאים מצטיירת לה תמונה של גויים שבאים לשתחוות לאלוהים בירושלים, אבל אפילו הנביאים לא הבינו מה יהיה המנגנון שיביא את הגויים להשתחוות לאלוהי ישראל, שכן רק לעם ישראל יש את ההבטחות. שאול אומר שהינה, הסוד הזה נגלה – על ידי בשורת ישוע המשיח.
ובכן, מצד אחד יש לעם ישראל ברית ללא תנאי בגלל אברהם, אבל מצד שני יש להם את ברית סיני, שהיא דווקא כן ברית על תנאי, אם יקיימו את המצוות – יקבלו ברכה, יפרו את המצוות – יקבלו קללה. חלק מהקללה הוא הסתר פנים. המשיח הוא פניו של אלוהים כפי שכתוב בישעיהו ס”ג 9, ולכן הוא נסתר מעיניהם, זה לא מקרה שהעם היהודי קורא לו “ישו”, חסרה הע’ ליראות את שהוא בעצם הישועה.
ולכן יש כאן סיטואציה ייחודית: לגויים אין הבטחה כלל, ולכן הוא לא פונה לגויים, מצד שני, הוא פונה רק לעם ישראל, אבל עם ישראל נמצאים במצב של הסתר פנים ולא מצליחים ליראות את הישועה.
אלוהים אומר דרך הנביא עמוס משהו עמוק בנוגע לעם הבחירה – העם הנבחר איננו נבחר להיות העם המבורך ביותר, כי אם להיות העם המקולל ביותר:
1 שִׁמְעוּ אֶת־הַדָּבָר הַזֶּה, אֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה עֲלֵיכֶם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַל כָּל־הַמִּשְׁפָּחָה, אֲשֶׁר הֶעֱלֵיתִי מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֵאמֹר׃ 2 רַק אֶתְכֶם יָדַעְתִּי, מִכֹּל מִשְׁפְּחוֹת הָאֲדָמָה עַל־כֵּן אֶפְקֹד עֲלֵיכֶם, אֵת כָּל־עֲוֹנֹתֵיכֶם (עמוס ג’ 1-2)
זה לא שעם ישראל יותר חוטא או פחות חוטא מכל עם אחר, אלא לעם ישראל יש ברית עם אלוהים, משהו שאין לאף עם אחר, ודווקא בגלל זה עם יראל יקבל את מלוא חומרת העונש של חטאיהם. וזאת בדומה לישוע עצמו, שדווקא בגלל שהוא הנבחר, הוא נבחר לסבול את חטאי האנושות, כך עם ישראל נבחר לקבל על עצמו את הקללה של הסתר הפנים ושל דחיית המשיח, שכן זהו היה גורלו של כל עם שהיה כורת את ברית סיני. אבל מישהו היה חייב לעבור דרך ברית סיני, ברית המייצגת את הצדק של אלוהים, על מנת שתהיה ברית חדשה, ברית החסד וסליחה – כפי שאלוהים הקריב את המשיח למען האנושות, כך הוא הקריב את עם ישראל למען כריתת ברית חדשה. כך אומר לישעיהו: 7 בְּרֶגַע קָטֹן עֲזַבְתִּיךְ וּבְרַחֲמִים גְּדֹלִים אֲקַבְּצֵךְ׃ 8 בְּשֶׁצֶף קֶצֶף, הִסְתַּרְתִּי פָנַי רֶגַע מִמֵּךְ, וּבְחֶסֶד עוֹלָם רִחַמְתִּיךְ אָמַר גֹּאֲלֵךְ יְהוָה (ישעיהו נ”ד 7-8)
למעשה, הציפייה שהיה לעם ישראל עבור המשיח הוא הציפייה שיבוא מישהו שיושיע באופן צבאי/פוליטי את העם, סוג של בר-כוכבא שילחם ברומאים, ואילו ישוע דיבר על אהבה לאוייבים. האם זה במקרה שהגוי הראשון שהאמין בישוע היה קצין בצבא הרומי בקיסריה, העיר שהכי מייצגת את רומא ביהודה? למעשה, המסר של המשיח הוא להושיע את האוייב ולא להרוג את האוייב.
אתם מוזמנים לקרוא את פרק י”א באגרת אל הרומיים, שם שאול אומר כי אי-ציותו של עם ישראל לאלוהים הוא דווקא מה שהביא לישועת הגויים, בדומה לשליחותו של יונה הנביא שבאי-ציותו לאלוהים באו הגויים שעל הסיפון לשבח את אלוהי ישראל ואת נינוה לחזור בתשובה.
יש לי עוד מלא לכתוב אבל זה כבר נהיה ממש ארוך, אז אעצור כאן. אבל אשמח להמשיך את זה בהמשך כדיון.
[09/03/2023, 14:19:51] Itamar Ben David: מה זאת אומרת אין לגויים ישועה? מה עם ההבטחה של שלמה המלך בעת חנוכת המקדש ״וגם אל הנכרי אשר לא מעמך ישראל…״ מלכים א פרק ח, מה עם קורבנות חג הסוכות 70 פרים כנגד 70 אומות העולם מה עם דברים ד ״וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם לְעֵינֵי הָעַמִּים אֲשֶׁר יִשְׁמְעוּן אֵת כָּל הַחֻקִּים הָאֵלֶּה וְאָמְרוּ רַק עַם חָכָם וְנָבוֹן הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה״ מה עם זכריה ח: כֹּה אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת בַּיָּמִים הָהֵמָּה אֲשֶׁר יַחֲזִיקוּ עֲשָׂרָה אֲנָשִׁים מִכֹּל לְשֹׁנוֹת הַגּוֹיִם וְהֶחֱזִיקוּ בִּכְנַף אִישׁ יְהוּדִי לֵאמֹר נֵלְכָה עִמָּכֶם כִּי שָׁמַעְנוּ אֱלֹהִים עִמָּכֶם. לא מכיר שברית סיני היא ברית על תנאי. יש קללות יש גלות אבל אין אפשרות לוותר על עם ישראל בגלל ההבטחה לאבות. עמוס ט מסיים דווקא בשיבת ישראל לארצו.
[09/03/2023, 14:54:10] +972 54‑525‑2260: שמות י”ט 5-6:
וְעַתָּה, אִם־שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי, וּשְׁמַרְתֶּם אֶת־בְּרִיתִי וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל־הָעַמִּים, כִּי־לִי כָּל־הָאָרֶץ׃ 6 וְאַתֶּם תִּהְיוּ־לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ אֵלֶּה הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר תְּדַבֵּר אֶל־בְּנֵי יִשְׂרָאֵל
יש כאן תנאי – תקיימו ותהיו עם סגולה, ממלכת כהנים וגוי קדוש, לא תשמרו, לא תהיו. וואחד תנאי.
אין ספק שהגויים מוזמנים להלל את אלוהי ישראל, איפה ההבטחה לישועה? איפה הבטחה לגאולה? איפה הבטחה לסליחת חטאים? לברך זה מצויין, להקריב קורבן עבורם זה מצויין, אין הבטחה.
אם קראת בעיון את מה שכתבתי, אלוהים לא מוותר על עם ישראל אף פעם, ההפך, הסיבה שאלוהים הביא את עם ישראל לארץ המובטחת הייתה:
לֹא בְצִדְקָתְךָ, וּבְיֹשֶׁר לְבָבְךָ, אַתָּה בָא לָרֶשֶׁת אֶת־אַרְצָם כִּי בְּרִשְׁעַת הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה, יְהוָה אֱלֹהֶיךָ מוֹרִישָׁם מִפָּנֶיךָ, וּלְמַעַן הָקִים אֶת־הַדָּבָר, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְהוָה לַאֲבֹתֶיךָ, לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב (דברים ט’ 5-6)
וגם לגבי קיבוץ הגלויות העתידי, אלוהים אומר לעם ישראל:
לָכֵן אֱמֹר לְבֵית־יִשְׂרָאֵל, כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה, לֹא לְמַעַנְכֶם אֲנִי עֹשֶׂה בֵּית יִשְׂרָאֵל כִּי אִם־לְשֵׁם־קָדְשִׁי אֲשֶׁר חִלַּלְתֶּם, בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר־בָּאתֶם שָׁם׃ 23 וְקִדַּשְׁתִּי אֶת־שְׁמִי הַגָּדוֹל, הַמְחֻלָּל בַּגּוֹיִם, אֲשֶׁר חִלַּלְתֶּם בְּתוֹכָם וְיָדְעוּ הַגּוֹיִם כִּי־אֲנִי יְהוָה, נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה, בְּהִקָּדְשִׁי בָכֶם לְעֵינֵיהֶם׃ 24 וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם מִן־הַגּוֹיִם, וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִכָּל־הָאֲרָצוֹת וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל־אַדְמַתְכֶם׃ 25 וְזָרַקְתִּי עֲלֵיכֶם מַיִם טְהוֹרִים וּטְהַרְתֶּם מִכֹּל טֻמְאוֹתֵיכֶם וּמִכָּל־גִּלּוּלֵיכֶם אֲטַהֵר אֶתְכֶם׃ 26 וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב חָדָשׁ, וְרוּחַ חֲדָשָׁה אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וַהֲסִרֹתִי אֶת־לֵב הָאֶבֶן מִבְּשַׂרְכֶם, וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב בָּשָׂר׃ 27 וְאֶת־רוּחִי אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וְעָשִׂיתִי, אֵת אֲשֶׁר־בְּחֻקַּי תֵּלֵכוּ, וּמִשְׁפָּטַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם׃ 28 וִישַׁבְתֶּם בָּאָרֶץ, אֲשֶׁר נָתַתִּי לַאֲבֹתֵיכֶם וִהְיִיתֶם לִי לְעָם, וְאָנֹכִי, אֶהְיֶה לָכֶם לֵאלֹהִים (יחזקאל ל”ו)
שוב, לא למענכם, אלוהים אומר, זה לא כי אתם צדיקים או כי אתם הולכים בדרך הנכונה שאני אחזיר אתכם לארץ אבותיכם אלא דווקא כשאתם הולכים בדרך הלא-נכונה. ושימו לב, הלב החדש והרוח החדשה שאלוהים מבטיח, עם ישראל יקבל אותו רק אחרי שיחזרו מהגלות.
[09/03/2023, 15:05:57] +972 52‑232‑4469: למה אנחנו רואים שנאה אצל אוסביוס מקיסריה כלפי
⁰יהודים נוצרים.
[09/03/2023, 15:07:24] Itamar Ben David: פחות שייך כי אנחנו מנסים להתחבר לטקסט היומי
[09/03/2023, 16:15:55] +972 54‑667‑0009: אינני מומחה לענות. בגדול, השנאה בנצרות ליהודים מקורה בגורמים שונים. כולל שינאה ליהודים המשיחיים שהאמינו אז בישו. סיפור הצליבה “באשמת” היהודים, הויכחים של ישו עם הפרושים, הסירוב לקבל את ישו כאל/משיח, התיימרו היהודים להיות ים נבחר, ועוד…
[09/03/2023, 16:18:07] +972 54‑667‑0009: היהודים הנוצרים בתקופתו שימשו אלטרנטיבה לנצרות הממוסדת הרומית, ששללה לחלוטין את הנצרות שאין בה שמירת מצוות. הם ראו ביהודים המשיחיים/הנוצרים סכנה תיאולוגית
[09/03/2023, 16:29:39] Itamar Ben David: אוקיי רק לטובת מי שהולך לאיבוד, הדיון התחיל מהשאלה- ״בשביל מה ישוע פונה בכלל ליהודים ועוד שולח שליחים אל ״הצאן האובדות לבית ישראל״. אז אוקיי – עם ישראל הפר את ברית סיני ולכן חטף את כל הקללות לאורך ההיסטוריה וכמובן בשואה, ועדיין חזר לארץ. אז ברית האבות נשמרה, ההבטחה לשיבה לארץ קוימה. אז מתי מגיע השלב שהצאן האובדות לבית ישראל חוזרות? כאילו זה מה שאמור להתקיים עכשיו?
[09/03/2023, 16:32:04] Itamar Ben David: ולגבי הגויים לא מבין איך אפשר לטעון שאין ישועה לגויים יש מלא פסוקים כאלה בהם הגוים מצטרפים לעם ישראל ואלוהים בוחר בהם ״ונלוו גויים רבים אל ה ביום ההוא״ בזכריה ב׳ נגיד. שוב, אפשר שנמשיך בפרטי לגבי זה.
[09/03/2023, 16:35:24] +972 54‑442‑8081: בהסטוריה של הבריתה חדשה רואים שיהודים שהאמינו בישוע עדיין היו בקשר הדוק עם הקהילה היהודית- גם כן קהילות שלמות האמינו בישוע כמשיח וגם כן שמרו את זהותם היהודית – השינוי המהותי מתחיל אחרי חורבן בית ובעיקר לאחר מרד בר כוכבא אשר. אשר הם לא השתתפו בה כי בר כוכבא הוכרז כמשיח ומשם המשיחיים(היהודים) הוצאו המקהילות ובתי הכנסת – כיוון שלא נלחמו(כי הם האמינו בישוע ולא ילחמו במשיח אחר )
יש את תפילה ה19 של תפילות ה 18 והם אומרים על המינים = מאמיני ישו נוצרי.
זה הוא מה שאני מקיר מה אתם חושבים?
[09/03/2023, 16:37:38] +972 54‑442‑8081: תזכרו את הסיפור של קורניליאוס על מה שאמר לגבי הגויים “אָמַר לָהֶם: “אַתֶּם יוֹדְעִים שֶׁאָסוּר לְאִישׁ יְהוּדִי לִהְיוֹת חָבֵר לְנָכְרִי אוֹ לָבוֹא אֵלָיו, אַךְ לִי הֶרְאָה אֱלֹהִים שֶׁלֹּא לִקְרֺא לְשׁוּם אָדָם ‘שִׁקּוּץ’ אוֹ ‘טָמֵא’. לָכֵן גַּם בָּאתִי לְלֹא הִתְנַגְּדוּת כְּשֶׁנִּקְרֵאתִי. כָּעֵת אֲנִי שׁוֹאֵל לְשֵׁם מַה קְּרָאתֶם לִי?””
מעשי השליחים י:28-29 תנ״ך ומודרני
https://bible.com/bible/2221/act.10.28-29.תנ״ך ומודרני
[09/03/2023, 16:47:49] +972 54‑424‑5869: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[09/03/2023, 16:52:37] +972 54‑525‑2260: יפה, הנבואה לכך ש’ונלוו גויים רבים’ מתייחסת למאמיני ישוע הלא יהודים, כשישעיהו בעצמו אמר את זה זאת הייתה חידה מפני שאין מנגנון ישועה לגויים, אין להם ברית ואין להם הבטחה. כיצד זה שגויים יצטרפו להבטחה אם גוי לפי התורה נחשב לטמא? עבור דורו של ישעיהו זה היה בלתי אפשרי שגויים רבים יכירו באלוהי ישראל, הפלא ופלא, בגלל בשורתו של ישוע המשיח, גם השבטים הנידחים בויאטנאם מכירים באלוהי ישראל.
[09/03/2023, 17:19:58] +972 50‑339‑0456: This message was deleted.
[09/03/2023, 17:25:22] Itamar Ben David: ציטטתי מזכריה. וגויים זה לא אנשים פרטיים אלא אומות שלמות. אז רגע. בפרק הזה ישוע שולח שליחים אל הצאן האובדות. עכשיו אני מנסה להבין את התנועה של הבשורה. ממה שכתוב כאן (וממה שאני מכיר אחר כך) התנועה היא מירושלים החוצה, בניגוד לתנועה שאני מכיר מהנביאים בה הגויים בעצמם מבינים שמשהו קורה בירושלים והם נעים אל המרכז (ירושלים) זה מסתדר לי נגיד עם זכריה שמדבר על אֲשֶׁר יַחֲזִיקוּ עֲשָׂרָה אֲנָשִׁים מִכֹּל לְשֹׁנוֹת הַגּוֹיִם וְהֶחֱזִיקוּ בִּכְנַף אִישׁ יְהוּדִי לֵאמֹר נֵלְכָה עִמָּכֶם כִּי שָׁמַעְנוּ אֱלֹהִים עִמָּכֶם. כלומר הגויים מגיעים בעצמם מה שמעלה שאלה למה המשיח בכלל צריך שליחים
[09/03/2023, 17:25:51] Itamar Ben David: כלומר למה המשיח צריך שליחים לא רק לעם ישראל אלא בכלל לאומות העולם?
[09/03/2023, 17:49:17] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed the group description
[09/03/2023, 19:03:58] Itamar Ben David: שעה לסיום שבוע הקריאה השני חברים! הערות אחרונות
[09/03/2023, 19:12:08] +972 54‑525‑2260: החזון של הגויים שבאים לירושלים מתאר את מלכות אלף השנים, כאשר המשיח ישב על כיסאו בירושלים וימלוך על כל הגויים. אבל על מנת שזה יקרה, צריכה קודם כל הבשורה להגיע אל כל העולם, כפי שכתוב: אֲבָל תְּחִלָּה צָרִיךְ שֶׁהַבְּשׂוֹרָה תֻּכְרַז לְכָל הַגּוֹיִם (מרקוס י”ג 10)