יֵשׁוּעַ סִיֵּם אֶת הוֹרָאוֹתָיו לִשְׁנֵים־עָשָׂר תַּלְמִידָיו וְהָלַךְ מִשָּׁם לְלַמֵּד וּלְהַטִּיף בְּעָרֵיהֶם.
2 כַּאֲשֶׁר שָׁמַע יוֹחָנָן בְּבֵית הַסֹּהַר עַל מַעֲשֵׂי הַמָּשִׁיחַ שָׁלַח בְּיַד תַּלְמִידָיו לִשְׁאֹל אוֹתוֹ: 3 “אַתָּה הוּא אֲשֶׁר נוֹעַד לָבוֹא, אוֹ נְחַכֶּה לְאַחֵר?”
4 הֵשִׁיב יֵשׁוּעַ וְאָמַר לָהֶם: “לְכוּ הַגִּידוּ לְיוֹחָנָן אֶת אֲשֶׁר אַתֶּם שׁוֹמְעִים וְרוֹאִים: 5 עִוְרִים רוֹאִים, פִּסְחִים מְהַלְּכִים, מְצֹרָעִים מְטֹהָרִים, חֵרְשִׁים שׁוֹמְעִים, מֵתִים קָמִים, עֲנִיִּים מִתְבַּשְֹרִים, 6 וְאַשְׁרֵי מִי שֶׁלֹּא אֶהְיֶה לוֹ לְמִכְשׁוֹל.”
7 הֵם הָלְכוּ וְיֵשׁוּעַ הֵחֵל לְדַבֵּר אֶל הֲמוֹן הָעָם עַל־אוֹדוֹת יוֹחָנָן: “מַה יְצָאתֶם לַמִּדְבָּר לִרְאוֹת? קָנֶה מִתְנוֹעֵעַ בָּרוּחַ? 8 וּבְכֵן מַה יְצָאתֶם לִרְאוֹת? אִישׁ לָבוּשׁ בְּגָדִים מְעֻדָּנִים? הֲרֵי הַלּוֹבְשִׁים לְבוּשׁ מְעֻדָּן בְּבָתֵּי מְלָכִים הֵם. 9 מַה בְּכָל זֹאת יְצָאתֶם לִרְאוֹת? נָבִיא? כֵּן, אֲנִי אוֹמֵר לָכֶם, אַף יוֹתֵר מִנָּבִיא. 10 זֶה הוּא אֲשֶׁר כָּתוּב עָלָיו, ‘הִנְנִי שׁוֹלֵחַ מַלְאָכִי לְפָנֶיךָ וּפִנָּה דַּרְכְּךָ לְפָנֶיךָ’. 11 אָמֵן. אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, לֹא קָם בִּילוּדֵי אִשָּׁה גָּדוֹל מִיּוֹחָנָן הַמַּטְבִּיל, אַךְ הַקָּטֹן בְּמַלְכוּת הַשָּׁמַיִם גָּדוֹל מִמֶּנּוּ. 12 וּמִימֵי יוֹחָנָן הַמַּטְבִּיל וְעַד עַתָּה מַלְכוּת הַשָּׁמַיִם פּוֹרֶצֶת וְהַפּוֹרְצִים אוֹחֲזִים בָּה. 13 הֵן כָּל הַנְּבִיאִים וְהַתּוֹרָה עַד יוֹחָנָן נִבְּאוּ. 14 וְאִם תִּרְצוּ לְקַבֵּל הֲרֵי הוּא אֵלִיָּהוּ הֶעָתִיד לָבוֹא. 15 מִי שֶׁאָזְנַיִם לוֹ, שֶׁיִּשְׁמַע!
16 לְמִי אַשְׁוֶה אֶת הַדּוֹר הַזֶּה? דּוֹמֶה הוּא לִילָדִים הַיּוֹשְׁבִים בְּחַצְרוֹת הַשְּׁוָקִים וְקוֹרְאִים אֶל חַבְרֵיהֶם בְּקוֹל: 17 ‘חִלַּלְנוּ לָכֶם בַּחֲלִילִים וְלֹא רְקַדְתֶּם, קוֹנַנּוּ לָכֶם קִינָה וְלֹא בְּכִיתֶם’. 18 כִּי בָּא יוֹחָנָן, לֹא אָכַל וְלֹא שָׁתָה, וְאוֹמְרִים עָלָיו ‘שֵׁד בּוֹ’. 19 בָּא בֶּן־הָאָדָם וְהוּא אוֹכֵל וְשׁוֹתֶה, וְאוֹמְרִים ‘הִנֵּה אִישׁ זוֹלֵל וְסוֹבֵא, יְדִיד הַמּוֹכְסִים וְהַחוֹטְאִים’. אָכֵן, צִדְקָתָהּ שֶׁל הַחָכְמָה הוּכְחָה בְּמַעֲשֶׂיהָ.”
20 אָז הֵחֵל לִגְעֹר בֶּעָרִים שֶׁהִתְחוֹלְלוּ בָּהֶן נִסָּיו הָרַבִּים וְלֹא חָזְרוּ בִּתְשׁוּבָה: 21 “אוֹי לָךְ כּוֹרָזִין! אוֹי לָךְ בֵּית צַיְדָה! כִּי אִלּוּ נַעֲשׂוּ בְּצוֹר וּבְצִידוֹן הַפְּלָאוֹת שֶׁנַּעֲשׂוּ בְּתוֹכְכֶן, הֲרֵי מִכְּבָר הָיוּ חוֹזְרוֹת בִּתְשׁוּבָה בְּשַׂק וָאֵפֶר. 22 בְּרַם אוֹמֵר אֲנִי לָכֶן, קַל יוֹתֵר יִהְיֶה בְּיוֹם הַדִּין לְצוֹר וּלְצִידוֹן מֵאֲשֶׁר לָכֶן. 23 וְאַתְּ, כְּפַר נַחוּם, הַאִם לַשָּׁמַיִם תַּעֲלִי? אֶל שְׁאוֹל תֵּרְדִי! כִּי אִלּוּ בִּסְדוֹם נַעֲשׂוּ הַנִּסִּים שֶׁהָיוּ בְּתוֹכֵךְ, עוֹמֶדֶת הָיְתָה עַל תִּלָּהּ עַד הַיּוֹם. 24 וְאוּלָם אֲנִי אוֹמֵר לָךְ, קַל יוֹתֵר יִהְיֶה בְּיוֹם הַדִּין לְאֶרֶץ סְדוֹם מֵאֲשֶׁר לָךְ.”
25 בָּעֵת הַהִיא אָמַר יֵשׁוּעַ: “מוֹדֶה אֲנִי לְךָ, אָבִי, אֲדוֹן הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ, כִּי הִסְתַּרְתָּ אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה מִן הַחֲכָמִים וְהַנְּבוֹנִים וְגִלִּיתָם לְעוֹלָלִים. 26 כֵּן, אָבִי, שֶׁהֲרֵי כָּךְ הָיָה רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ. 27 הַכֹּל נִמְסַר לִי מֵאֵת אָבִי וְאֵין אִישׁ מַכִּיר אֶת הַבֵּן, זוּלָתִי הָאָב; אַף אֵין אִישׁ מַכִּיר אֶת הָאָב, זוּלָתִי הַבֵּן וְכָל מִי שֶׁהַבֵּן רוֹצֶה לְגַלּוֹת לוֹ. 28 בּוֹאוּ אֵלַי כָּל הָעֲמֵלִים וְהָעֲמוּסִים וַאֲנִי אַמְצִיא לָכֶם מְנוּחָה. 29 קְחוּ עֲלֵיכֶם אֶת עֻלִּי וְלִמְדוּ מִמֶּנִּי, כִּי עָנָו אֲנִי וּנְמוּךְ רוּחַ; תִּמְצְאוּ מַרְגּוֹעַ לְנַפְשׁוֹתֵיכֶם, 30 כִּי עֻלִּי נָעִים וְקַל מַשָֹאִי.”
[12/03/2023, 8:06:32] Itamar Ben David: בוקר חדש – שבוע חדש – ברית חדשה! *הודעה חשובה* חברים אנחנו רוצים לשנות קצת את ההתנהלות בתקווה שזה יגדיל את מספר המעורבים בשיח הפתוח וגם יקל על פיתוח הדיונים בקבוצה. היום הפרק היומי יימסר בבוקר, אבל החל מהערב והילך, הפרק היומי לקריאה יינתן בערב (כאשר הקבוצה סגורה) יהיה לכם את כל הערב והלילה עד הבוקר לקרוא ולחשוב על שאלות ותהיות. ב- 8 בבוקר הקבוצה תיפתח, ואנחנו נקדיש את השעתיים הראשונות- עד 10 בבוקר לשאילת שאלות והעלאת תהיות הנובעות מהטקסט היומי, נא לשרשר שאלות ותהיות חזרה לטקסט. משעה 10 בבוקר והילך אפשר יהיה להתחיל לענות ולפתח דיונים בקבוצה עד 8 בערב, כאשר נבקש מכם לשרשר תשובות חזרה לשאלות. אנחנו מעודדים את כולכם לשמוע ולהשמיע את קולכם, ולנווט את השיחה בקבוצה למקום שמעניין אתכם אישית ומקצועית! מקווים שנצליח.
[12/03/2023, 8:06:49] Itamar Ben David: מתי פרק 11
[12/03/2023, 8:07:11] Itamar Ben David: הַבְּשׂוֹרָה עַל־פִּי מַתַּי פֶּרֶק יא
יא *יֵשׁוּעַ סִיֵּם אֶת הוֹרָאוֹתָיו לִשְׁנֵים־עָשָׂר תַּלְמִידָיו וְהָלַךְ מִשָּׁם לְלַמֵּד וּלְהַטִּיף בְּעָרֵיהֶם. 2 כַּאֲשֶׁר שָׁמַע יוֹחָנָן בְּבֵית הַסֹּהַר עַל מַעֲשֵׂי הַמָּשִׁיחַ שָׁלַח בְּיַד תַּלְמִידָיו לִשְׁאֹל אוֹתוֹ: 3 “אַתָּה הוּא אֲשֶׁר נוֹעַד לָבוֹא, אוֹ נְחַכֶּה לְאַחֵר?” 4 הֵשִׁיב יֵשׁוּעַ וְאָמַר לָהֶם: “לְכוּ הַגִּידוּ לְיוֹחָנָן אֶת אֲשֶׁר אַתֶּם שׁוֹמְעִים וְרוֹאִים: 5 עִוְרִים רוֹאִים, פִּסְחִים מְהַלְּכִים, מְצֹרָעִים מְטֹהָרִים, חֵרְשִׁים שׁוֹמְעִים, מֵתִים קָמִים, עֲנִיִּים מִתְבַּשְֹרִים, 6 וְאַשְׁרֵי מִי שֶׁלֹּא אֶהְיֶה לוֹ לְמִכְשׁוֹל.”*
[12/03/2023, 8:07:12] Itamar Ben David: 7 *הֵם הָלְכוּ וְיֵשׁוּעַ הֵחֵל לְדַבֵּר אֶל הֲמוֹן הָעָם עַל־אוֹדוֹת יוֹחָנָן: “מַה יְצָאתֶם לַמִּדְבָּר לִרְאוֹת? קָנֶה מִתְנוֹעֵעַ בָּרוּחַ? 8 וּבְכֵן מַה יְצָאתֶם לִרְאוֹת? אִישׁ לָבוּשׁ בְּגָדִים מְעֻדָּנִים? הֲרֵי הַלּוֹבְשִׁים לְבוּשׁ מְעֻדָּן בְּבָתֵּי מְלָכִים הֵם. 9 מַה בְּכָל זֹאת יְצָאתֶם לִרְאוֹת? נָבִיא? כֵּן, אֲנִי אוֹמֵר לָכֶם, אַף יוֹתֵר מִנָּבִיא. 10 זֶה הוּא אֲשֶׁר כָּתוּב עָלָיו, ‘הִנְנִי שׁוֹלֵחַ מַלְאָכִי לְפָנֶיךָ וּפִנָּה דַּרְכְּךָ לְפָנֶיךָ’. 11 אָמֵן. אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, לֹא קָם בִּילוּדֵי אִשָּׁה גָּדוֹל מִיּוֹחָנָן הַמַּטְבִּיל, אַךְ הַקָּטֹן בְּמַלְכוּת הַשָּׁמַיִם גָּדוֹל מִמֶּנּוּ. 12 וּמִימֵי יוֹחָנָן הַמַּטְבִּיל וְעַד עַתָּה מַלְכוּת הַשָּׁמַיִם פּוֹרֶצֶת וְהַפּוֹרְצִים אוֹחֲזִים בָּה. 13 הֵן כָּל הַנְּבִיאִים וְהַתּוֹרָה עַד יוֹחָנָן נִבְּאוּ. 14 וְאִם תִּרְצוּ לְקַבֵּל הֲרֵי הוּא אֵלִיָּהוּ הֶעָתִיד לָבוֹא. 15 מִי שֶׁאָזְנַיִם לוֹ, שֶׁיִּשְׁמַע!*
[12/03/2023, 8:07:13] Itamar Ben David: 16 *לְמִי אַשְׁוֶה אֶת הַדּוֹר הַזֶּה? דּוֹמֶה הוּא לִילָדִים הַיּוֹשְׁבִים בְּחַצְרוֹת הַשְּׁוָקִים וְקוֹרְאִים אֶל חַבְרֵיהֶם בְּקוֹל: 17 ‘חִלַּלְנוּ לָכֶם בַּחֲלִילִים וְלֹא רְקַדְתֶּם, קוֹנַנּוּ לָכֶם קִינָה וְלֹא בְּכִיתֶם’. 18 כִּי בָּא יוֹחָנָן, לֹא אָכַל וְלֹא שָׁתָה, וְאוֹמְרִים עָלָיו ‘שֵׁד בּוֹ’. 19 בָּא בֶּן־הָאָדָם וְהוּא אוֹכֵל וְשׁוֹתֶה, וְאוֹמְרִים ‘הִנֵּה אִישׁ זוֹלֵל וְסוֹבֵא, יְדִיד הַמּוֹכְסִים וְהַחוֹטְאִים’. אָכֵן, צִדְקָתָהּ שֶׁל הַחָכְמָה הוּכְחָה בְּמַעֲשֶׂיהָ.”*
[12/03/2023, 8:07:13] Itamar Ben David: 20 *אָז הֵחֵל לִגְעֹר בֶּעָרִים שֶׁהִתְחוֹלְלוּ בָּהֶן נִסָּיו הָרַבִּים וְלֹא חָזְרוּ בִּתְשׁוּבָה: 21 “אוֹי לָךְ כּוֹרָזִין! אוֹי לָךְ בֵּית צַיְדָה! כִּי אִלּוּ נַעֲשׂוּ בְּצוֹר וּבְצִידוֹן הַפְּלָאוֹת שֶׁנַּעֲשׂוּ בְּתוֹכְכֶן, הֲרֵי מִכְּבָר הָיוּ חוֹזְרוֹת בִּתְשׁוּבָה בְּשַׂק וָאֵפֶר. 22 בְּרַם אוֹמֵר אֲנִי לָכֶן, קַל יוֹתֵר יִהְיֶה בְּיוֹם הַדִּין לְצוֹר וּלְצִידוֹן מֵאֲשֶׁר לָכֶן. 23 וְאַתְּ, כְּפַר נַחוּם, הַאִם לַשָּׁמַיִם תַּעֲלִי? אֶל שְׁאוֹל תֵּרְדִי! כִּי אִלּוּ בִּסְדוֹם נַעֲשׂוּ הַנִּסִּים שֶׁהָיוּ בְּתוֹכֵךְ, עוֹמֶדֶת הָיְתָה עַל תִּלָּהּ עַד הַיּוֹם. 24 וְאוּלָם אֲנִי אוֹמֵר לָךְ, קַל יוֹתֵר יִהְיֶה בְּיוֹם הַדִּין לְאֶרֶץ סְדוֹם מֵאֲשֶׁר לָךְ.”*
[12/03/2023, 8:07:15] Itamar Ben David: 25 *בָּעֵת הַהִיא אָמַר יֵשׁוּעַ: “מוֹדֶה אֲנִי לְךָ, אָבִי, אֲדוֹן הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ, כִּי הִסְתַּרְתָּ אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה מִן הַחֲכָמִים וְהַנְּבוֹנִים וְגִלִּיתָם לְעוֹלָלִים. 26 כֵּן, אָבִי, שֶׁהֲרֵי כָּךְ הָיָה רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ. 27 הַכֹּל נִמְסַר לִי מֵאֵת אָבִי וְאֵין אִישׁ מַכִּיר אֶת הַבֵּן, זוּלָתִי הָאָב; אַף אֵין אִישׁ מַכִּיר אֶת הָאָב, זוּלָתִי הַבֵּן וְכָל מִי שֶׁהַבֵּן רוֹצֶה לְגַלּוֹת לוֹ. 28 בּוֹאוּ אֵלַי כָּל הָעֲמֵלִים וְהָעֲמוּסִים וַאֲנִי אַמְצִיא לָכֶם מְנוּחָה. 29 קְחוּ עֲלֵיכֶם אֶת עֻלִּי וְלִמְדוּ מִמֶּנִּי, כִּי עָנָו אֲנִי וּנְמוּךְ רוּחַ; תִּמְצְאוּ מַרְגּוֹעַ לְנַפְשׁוֹתֵיכֶם, 30 כִּי עֻלִּי נָעִים וְקַל מַשָֹאִי.”*
[12/03/2023, 8:21:18] Alon Navon: זה מאד מעניין, השיח סביב הקטע הזה הוא שישוע מקלל את שלוש הערים, אך תמיד תהיתי אם הוא מקלל גם את כפר נחום כי זה לא משתמע מכך
[12/03/2023, 8:25:08] +972 52‑339‑6463: מה שעוד מעניין זה שעד כה עסק בגאולה אישית. עכשיו הוא עובר לאיומים על ערים שלמות.
[12/03/2023, 8:25:37] Alon Navon: גם לי זה נראה כמו הכנסה מאוחרת של טקסט כדי להעצים את הדרמה
[12/03/2023, 8:26:43] +972 50‑720‑1898: אני לא רואה בדברים על הערים, קללות. ישו אינו מקלל, הקונספט של קללות אינו שייך לקו של ישוע.
לדעתי יש שורת אזהרות לבאות בתקווה שיפנימו. הרי רוב דבריו הם ניסיון להתוות דרך יותר טובה.
[12/03/2023, 8:28:24] Itamar Ben David: פחות דיונים כרגע, עד עשר בבוקר – יותר שאלות פתוחות תהיות ועוד. תודה!
[12/03/2023, 8:41:22] +972 54‑336‑8217: ישוע מציג את עצמו כעניו אבל מכל הטקסט כולו הוא נשמע כל כך לא עניו. יש כאן דיסוננס אדיר שאני לא מבין.
[12/03/2023, 8:43:12] +972 52‑567‑1293: וגם, לא ברור למה האיום כל כך חזק כלפי כפר נחום, הרי היה זה ביתו לתקופה, ואנשים נהו אחריו בהמוניהם שם.???
[12/03/2023, 8:59:34] +972 54‑782‑2843: +972 54‑782‑2843 joined using this group’s invite link
[12/03/2023, 9:00:52] Itamar Ben David: שעה נוספת אנחנו מקדישים לשאלת שאלות והעלאת תהיות מהטקסט. ניתן לעשות זאת גם אחר כך כמובן, אבל השאיפה היא להתחיל בשאלות כל בוקר ולהתדיין במהלך היום.
[12/03/2023, 9:09:47] Itamar Ben David: פסוק 27 לא מתיישב עם מעמד הר סיני. כלומר יש רגע בזמן שבו אלוהים נגלה לעם שלם. למה שישוע יגיד שהאב בלתי נגיש אלא דרכו? גם לא מסתדר שהוא מביא מרגוע אם פרק קודם אמר שמביא חרב לעולם (מתי 10:34)
[12/03/2023, 9:12:27] +972 54‑420‑5504: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[12/03/2023, 9:12:27] +972 54‑420‑5504: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[12/03/2023, 9:13:32] Itamar Ben David: כרגע רק שאלות.
[12/03/2023, 9:13:37] +972 54‑420‑5504: שבוע טוב. מחילה, לא הסתכלתי על הנאמר כאן מאס יום שלישי (300-400 הודעות, זה הכל).
הנה משהו על פסוקים הלקוחים מהתרגום הארמי, נושא שדנו בו ועודנו רלוונטי לכל הפסוקים מן התנ”ך שנפגוש.
[12/03/2023, 9:14:06] Itamar Ben David: נחזור לזה
[12/03/2023, 9:14:16] +972 54‑420‑5504: אה. כנראה אחת מ-400 ההודעות שלא קראתי.
אין בעיה.
[12/03/2023, 9:15:53] Ofer Barzilay: הדיבור על סדום מזכיר לי את אברהם אבינו. אלה שבעוד אברהם נלחם כדי להציל עיר שיש בה צדיק אחד לישוע לא אכפת שתחריב העיר שממנה מגיעים השליחים שלו ושיש בה מאמינים.
האזכור של סדום מעצים את הניגוד שבין שתי הדמויות.
אני תוהה מה המשמעות של זה.
[12/03/2023, 9:43:30] +972 52‑255‑4217: חברים שאלה לגבי המשמעות של “כנף בגדו” :וְהִנֵּה אִשָׁה זָבַת דָּם שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה שָׁנָה נִגְּשָׁה מֵאַחֲרָיו וַתִּגַּע בִּכְנַף בִּגְדוֹ ” האם הכוונה לציצית או כפשוטו , בבבגד . תודה
[12/03/2023, 9:47:57] Itamar Ben David: כרבע שעה לסיום שלב השאלות
[12/03/2023, 10:04:30] +972 52‑652‑2523: על פי הפירושים השונים- ציצית
[12/03/2023, 10:05:32] +972 54‑525‑2260: שאול השליח מסביר כיצד עלינו להיות ענויים, והוא נותן את הדוגמא של ישוע, הפער מהיכן ישוע הגיע ולהיכן הלך:
5 יְהֵא בָּכֶם הֲלָךְ רוּחַ זֶה אֲשֶׁר הָיָה בַּמָּשִׁיחַ יֵשׁוּעַ: 6 הוּא אֲשֶׁר הָיָה קַיָּם בִּדְמוּת אֱלֹהִים לֹא חָשַׁב לְשָׁלָל הֱיוֹת שָׁוֶה לֵאלֹהִים, 7 אֶלָּא הֵרִיק אֶת עַצְמוֹ, נָטַל דְּמוּת עֶבֶד וְנִהְיָה כִּבְנֵי אָדָם; וְכַאֲשֶׁר הָיָה בְּצוּרָתוֹ כְּאָדָם, 8 הִשְׁפִּיל עַצְמוֹ וְצִיֵּת עַד מָוֶת, עַד מָוֶת בַּצְּלָב. (אגרת אל הפיליפים ב’)
[12/03/2023, 10:09:20] +972 52‑255‑4217: תודה
[12/03/2023, 10:12:16] Itamar Ben David: איך כנף בגד זה ציצית אם הפסוק אומר “ועשו להם ציצית על כנפי בגדיהם לדורותם” ברור שזה לא אותו דבר.
[12/03/2023, 10:14:03] Itamar Ben David: פסוק 10 מצטט את מלאכי ג: הִנְנִי שֹׁלֵחַ מַלְאָכִי וּפִנָּה דֶרֶךְ *לְפָנָי* וּפִתְאֹם יָבוֹא אֶל הֵיכָלוֹ הָאָדוֹן אֲשֶׁר אַתֶּם מְבַקְשִׁים וּמַלְאַךְ הַבְּרִית אֲשֶׁר אַתֶּם חֲפֵצִים הִנֵּה בָא אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת. כלומר בספר מלאכי אלוהים אומר שהוא שולח מלאך לפניו, וכאן ישוע אומר שיוחנן הוא אותו מלאך שהולך לפניו. מכאן שישוע אומר על עצמו שהוא אלוהים או בן אלוהים בשלב מאוד מוקדם בטקסט, ולא ממש שמתי לב לזה עד עכשיו. אגב הפרק עצמו עוסק בחזרה בתשובה בעשיית צדק ובמעשרות ככלי לקבל ברכה ושפע אלוהי, זאת ועוד כדרך שבה הגויים יתקרבו אל ישראל.
[12/03/2023, 10:14:21] +972 52‑652‑2523: אין מילה ציצית ביוונית ולכן תורגם כפי שתורגם
[12/03/2023, 10:15:19] Itamar Ben David: לא זכרתי שצור וצידון נחשבו למקומות רעים, בגלל חירם מלך צור. אבל אז נזכרתי בציטוט מתהילים פ”ג פסוק ח שמזכיר את יושבי צור כמי שהצטרפו לקואליציה שביקשה להחריב את ישראל גְּבָ֣ל וְ֭עַמּוֹן וַֽעֲמָלֵ֑ק פְּ֝לֶ֗שֶׁת עִם־יֹ֥שְׁבֵי צֽוֹר׃
[12/03/2023, 10:16:36] +972 52‑339‑6463: אני מנסה להמנע ככל יכולתי מציניות כשאני קורא את הקטע הזה, אבל מה שרואים כאן זו השתלטות של מנהיג דתי אחד על הכת של אחר.
יוחנן כבר הוצא להורג כשמתי כתב את הבשורה ולכן לא יכול היה להתנגד כשנהפך למעריץ של ישוע.
אבל הכת שלו שרדה במספרים מספיקים כדי שבקוראן הם ימנו, אם מה שמתרגם הקוראן אורי רובין טוען נכון, כאחד משלושת עמי הספר. היהודים, הנוצרים, והצאאיביים.
[12/03/2023, 10:20:29] +972 54‑782‑2843: המילה ביוונית אצל מתי היא אותה מילה המופיעה בספר במדבר המתאר את הציצית. ומתי במכוון משנה את המילה שמרקוס משתמש בה בפרק ז מקום שבו מופיע אותו הסיפור אודות האישה זבת הדם.
[12/03/2023, 10:21:26] +972 54‑525‑2260: 15 נָבִיא מִקִּרְבְּךָ מֵאַחֶיךָ כָּמֹנִי, יָקִים לְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֵלָיו תִּשְׁמָעוּן׃ 16 כְּכֹל אֲשֶׁר־שָׁאַלְתָּ מֵעִם יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּחֹרֵב, בְּיוֹם הַקָּהָל לֵאמֹר לֹא אֹסֵף, לִשְׁמֹעַ אֶת־קוֹל יְהוָה אֱלֹהָי, וְאֶת־הָאֵשׁ הַגְּדֹלָה הַזֹּאת לֹא־אֶרְאֶה עוֹד וְלֹא אָמוּת׃ 17 וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלָי הֵיטִיבוּ אֲשֶׁר דִּבֵּרוּ׃ 18 נָבִיא אָקִים לָהֶם מִקֶּרֶב אֲחֵיהֶם כָּמוֹךָ וְנָתַתִּי דְבָרַי בְּפִיו, וְדִבֶּר אֲלֵיהֶם, אֵת כָּל־אֲשֶׁר אֲצַוֶּנּוּ׃ 19 וְהָיָה, הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא־יִשְׁמַע אֶל־דְּבָרַי, אֲשֶׁר יְדַבֵּר בִּשְׁמִי אָנֹכִי אֶדְרֹשׁ מֵעִמּוֹ
אלוהים מדבר למשה ואומר לו שיום אחד הוא ישלח נביא כמו משה. וחובה על עם ישראל לשמוע בקולו ומי שלא ישמע, ישפט בחומרה.
צריך להבין 2 נקודות לגבי הפסוקים האלה:
1. לא מדובר בנביא רגיל, לא ישעיהו, לא זכריה ואפילו לא כמו אליהו או אלישע. מדובר במישהו כמו משה: גואל, נותן תורה, כורת ברית, מדבר עם אלוהים פנים אל פנים.
2. יהיה רק הבדל אחד מהותי בין משה לבין אותו נביא אשר אלוהים ישלח בעתיד:
כאשר אלוהים דיבר אל העם בקולו שלו, העם פחד פחד מוות וביקש ממשה – בבקשה, תגיד לאלוהים להפסיק לדבר אלינו, אנחנו מפחדים, תדבר אתה במקומו!
אלוהים שמע לקול העם, והפסיק לדבר. ולכן הוא אומר: בפעם הבאה שיבוא נביא בסדר גודל כמו משה, הוא לא ידבר מהשמיים, לא יהיה אש וקולות, כי הוא אומר: וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלָי הֵיטִיבוּ אֲשֶׁר דִּבֵּרוּ. אז מה כן יהיה? הוא פשוט ידבר אליכם ואתן תהיה חייבים לשמוע אליו.
מה זאת אומר? מה בדיוק מיוחד בזה?
הו, טוב ששאלתם. מה המטרה בלהתגלות מול כל העם ולדבר מהשמיים? – המטרה זה שיאמינו שמשה לא סתם ממציא דברים, אלא אלוהים עומד מאחורי דבריו של משה. אבל מה קורה בפועל, האם ההתגלות עזרה?
התשובה היא לא. העם לא האמין, אלא המשיך בחטאיו, כפי שכתוב: וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל־מֹשֶׁה, עַד־אָנָה יְנַאֲצֻנִי הָעָם הַזֶּה וְעַד־אָנָה לֹא־יַאֲמִינוּ בִי, בְּכֹל הָאֹתוֹת, אֲשֶׁר עָשִׂיתִי בְּקִרְבּוֹ? (במדבר י”ד 11)
ההתגלות העל טבעית לא באמת תשנה את לב האבן של עם ישראל, הם עם קשה עורף, ולכן, בשביל מה שאלוהים שוב יחזור על מעמד הר סיני בהתגלות המונית? כדי שעוד פעם לא יאמינו לו? שעוד פעם יפלו לחטא מיד אחרי כריתת הברית? על כן, אלוהים מחליט לא לעשות התגלות המונית, אלא לשלוח את “משה השני” ולמשוך אליו את אלה אשר כבר מראש יאמינו לו. אמנם עוד לא הגענו לשם, אבל אקדים ואצטט את הפסוק שאנחנו אמורים לקרוא ביום שלישי הקרוב:
10 נִגְּשׁוּ הַתַּלְמִידִים וְשָׁאֲלוּ: “מַדּוּעַ אַתָּה מְדַבֵּר אֲלֵיהֶם בִּמְשָׁלִים?” 11 הֵשִׁיב וְאָמַר: “מִפְּנֵי שֶׁלָּכֶם נִתַּן לָדַעַת אֶת סוֹדוֹת מַלְכוּת הַשָּׁמַיִם, אַךְ לָהֶם לֹא נִתַּן. 12 כִּי מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ נָתוֹן יִנָּתֵן לוֹ וְשֶׁפַע יִהְיֶה לוֹ, אַךְ מִי שֶׁאֵין לוֹ, גַּם מַה שֶּׁיֵּשׁ לוֹ יִלָּקַח מִמֶּנּוּ. 13 לָכֵן בִּמְשָׁלִים אֲנִי מְדַבֵּר אֲלֵיהֶם, כִּי בִּרְאוֹתָם אֵינָם רוֹאִים וּבְשָׁמְעָם אֵינָם שׁוֹמְעִים אַף אֵינָם מְבִינִים. 14 וּמִתְקַיֶּמֶת בָּהֶם נְבוּאַת יְשַׁעְיָהוּ לֵאמֹר: ‘שִׁמְעוּ שָׁמוֹעַ וְאַל־תָּבִינוּ וּרְאוּ רָאוֹ וְאַל־תֵּדָעוּ. 15 הַשְׁמֵן לֵב־הָעָם הַזֶּה וְאָזְנָיו הַכְבֵּד וְעֵינָיו הָשַׁע, פֶּן־יִרְאֶה בְעֵינָיו וּבְאָזְנָיו יִשְׁמָע וּלְבָבוֹ יָבִין, וְשָׁב וְרָפָא לוֹ.’ (מתי י”ג)
[12/03/2023, 10:42:02] Itamar Ben David: מסכים שאין צורך במעמד סיני נוסף, אם כי נראה שיכול להיות משהו כזה בעידן המשיחי (זכריה י”ד, מבלי להיכנס לפרשנויות של זה). במעמד הר סיני היה רגע שבו עם שלם ניצב מול אלוהים. בין אם האם אהב את זה או לא. הרגע הזה קרה. מכאן והילך כל העם זוכר את הרגע המכונן הזה, בין אם הוא חוטא יותר או פחות. כך שלא צריך מתווך בכל מקרה. האב נגיש דרך התורה שניתנה בסיני, והאב נגיש דרך תשובה. למה צריך משה שני? החלק של “נביא אקים מקרבך” לא מסתדר לי עם משה שני, אלא עם המסורת הנבואית כפשוטה, ערוץ השיחה הפתוח בין אלוהים לבני האדם (הנבואה) שנסגר ועתיד להתחדש לפי המסורת.
[12/03/2023, 10:42:50] +972 52‑324‑2600: +972 52‑324‑2600 left
[12/03/2023, 11:08:53] +972 54‑525‑2260: אבל תמיד היה מתווך ואלוהים תמיד דורש מתווך. אם זה בדמות משה, ואם זה בדמות אהרון וצאצאיו הכהנים הגדולים שהם היחידים שנכנסים לנוכחות אלוהים ביום הכיפורים, ואפילו מלאך ה’ שהולך לפני המחנה בעמוד האש אשר לוקח אותם לארץ המובטחת, שאותו מלאך ה’ על פי פרשנות הברית החדשה הוא המשיח בעצמו. לא ניתן ליראות את פניו של האב, אלא אלוהים שולח את פניו כדי שניראה אותו: וַיֹּאמַר פָּנַי יֵלֵכוּ וַהֲנִחֹתִי לָךְ׃ (שמות ל”ג י”ד) מי הפנים של אלוהים? המשיח.
[12/03/2023, 11:15:40] +972 54‑973‑2180: אולי זה ניסיון להקדים את נבואת ההרס על ירושלים
[12/03/2023, 11:19:49] +972 52‑255‑4217: שאלה לגבי האפוקליפסה הסינופטית של חזון אחרית הימים שהשמיע ישו על הר הזיתים, האם לאחר החורבן ,נביאי השקר והמלחמות מה המשפט שאומר שתהיה גאולה? האם זה במרקוס יג 27 “ייקבץ את בחיריו ” ?
[12/03/2023, 11:25:55] Itamar Ben David: זה שיש מעגלים סביב קודש הקודשים (כהן גדול- כהנים – שבט לוי- ישראל- אומות העולם) זה דבר אחד, אני לא חושב שהמושג לזה הוא מתווך. לצורך העניין הספר קיים, אפשר לקרוא בו. אם אתה מסתייע במורה שמתווך לך את התוכן – זה לא אומר שאין לך גישה ישירה לספר. או ילד שחווה את המציאות, הוא יכול לעשות את זה בתיווך של ההורים או לגשת למציאות עצמאית. דווקא הציטוט שהבאת מספר שמות פחות מסתדר כי זה אלוהים שאומר הפנים שלי ילכו ואתה משה אני מניח לך לעת עתה. ועוד יש לנו את ברכת הכהנים למה נאמר שם ״יאר ה׳ פניו אליך״? כל היחסים האלו של משיח שמתווך את אלוהים פשוט לא מסתדרים לי עם התנ״ך ואני לא מבין למה ישוע אומר את זה.
[12/03/2023, 11:27:09] Itamar Ben David: תחבר את זה לפרק הנוכחי בבקשה.
[12/03/2023, 11:31:16] +972 54‑525‑2260: זה נושא שאשמח להסביר אותו אבך הוא דורש ניתוח של טקסטים רבים, משהו שלא מתאים לפורמט הזה, אני פשוט מציג כרגע את הפרשנות של הברית החדשה. שהמשיח הוא אותו מלאך ה’ שמוביל את העם במדבר, והוא פניו של אלוהים, אותו אחד שדיבר עם משה פנים אל פנים, אותו אחד שלחם ביעקב ויעקב אמר: ראיתי את פני אלוהים. אותו אחד שעמד מול אברהם במעמד חורבן סדום, זה הוא המשיח, צלם האלוהים שניתן ליראות, בזמן שאת האב לא ניתן, כי ‘לא יראני האדם וחי’.
[12/03/2023, 11:34:49] +972 54‑220‑8692: שאלה מכיוון אחר. הביטוי בן האדם. זוכר שקראתי התייחסות פעם שזה בעצם בן האלוהים, כלומר התייחסות לעצמו. מישהו מכיר את הנושא? הביטוי כמובן חוזר בהרבה מקומות, אך כאן נתקלנו בו לראשונה
[12/03/2023, 11:41:06] +972 54‑210‑9209: +972 54‑210‑9209 left
[12/03/2023, 11:40:44] +972 54‑525‑2260: מקורו בספר דניאל פרק ז’ 13:
חָזֵה הֲוֵית בְּחֶזְוֵי לֵילְיָא, וַאֲרוּ עִם־עֲנָנֵי שְׁמַיָּא, כְּבַר אֱנָשׁ אָתֵה הֲוָה וְעַד־עַתִּיק יוֹמַיָּא מְטָה, וּקְדָמוֹהִי הַקְרְבוּהִי
ובתרגום לעברית:
רוֹאֶה הָיִיתִי בְּחֶזְיוֹנוֹת הַלַּיְלָה וְהִנֵּה עִם עַנְנֵי הַשָּׁמַיִם כְּבֶן אָדָם בָּא הָיָה, וְעַד עַתִּיק הַיָּמִים הִגִּיעַ, וּלְפָנָיו הִקְרִיבוּהוּ.
וְלוֹ נִתַּן שִׁלְטוֹן וִיקָר וּמַלְכוּת, וְכָל הָעַמִּים, הָאֻמּוֹת וְהַלְּשׁוֹנוֹת אוֹתוֹ יַעֲבֹדוּ, שִׁלְטוֹנוֹ שִׁלְטוֹן עוֹלָם אֲשֶׁר לֹא יַעֲבֹר וּמַלְכוּתוֹ – אֲשֶׁר לֹא תִּשָּׁחֵת.
המושג “כבן אדם” מתארת ישות גואלת שבאה מהשמיים ותמלוך לנצח. אם משלבים את התיאור של דניאל יחד עם התיאור של יחזקאל, שרואה את כיסא הכבוד של אלוהים, ואומר: וּמִמַּעַל, לָרָקִיעַ אֲשֶׁר עַל־רֹאשָׁם, כְּמַרְאֵה אֶבֶן־סַפִּיר דְּמוּת כִּסֵּא וְעַל דְּמוּת הַכִּסֵּא, דְּמוּת כְּמַרְאֵה אָדָם עָלָיו מִלְמָעְלָה
גם כאן מופיע דמות “כמראה אדם”, ולא דמות של אדם.
ניתן להבין שהמושג “בן האדם” מתאר דווקא את אלוהותו של המשיח ולא את אנושיותו.
[12/03/2023, 11:44:56] +972 54‑451‑8589: image omitted
[12/03/2023, 11:44:57] +972 54‑451‑8589: image omitted
[12/03/2023, 11:52:52] +972 54‑782‑2843: נכון לגבי מרקוס, ראה 5:28 אבל זה בדיוק מה שמתי משנה, ראה 9:20 בהכנסת המילה קרספדון… המילה המופיעה בספר במדבר 15:38 והיא מתרגמת ציצית
[12/03/2023, 11:59:53] +972 54‑525‑2260: בקורס מורי דרך, ד’ר חגי עמיצור אמר, ויש לי את זה מוקלט, שהטלית שאנו מכירים היום היא בעצם אותו הימטיון שאליו חיברו את הציצית. בארמית, פירוש המילה ‘טלית’ הוא בגד, פשוטו כמשמעו.
[12/03/2023, 12:00:23] Itamar Ben David: סבבה אני מבין איזו תיבת פנדורה נפתח פה חחחח זה עוד יעלה בהמשך. תודה!
[12/03/2023, 12:01:10] Itamar Ben David: בספר יחזקאל זה משמש לא מעט כתיאור של הנביא
[12/03/2023, 12:11:51] +972 52‑339‑6463: בהשתלמות עם גיא שטיבל הוא אמר שהטלית היא בעצם טוגה רומאית.
[12/03/2023, 12:13:25] +972 54‑420‑5504: לצערי אין לי זמן להיכנס לדיון אבל בזמנו עשיתי קצת חיפושים בנושא הזה. כולל הפסים שעל הטלית וצבעיהם. אנזה מאוחר יותר
[12/03/2023, 12:13:26] +972 54‑420‑5504: אנסה
[12/03/2023, 12:16:00] +972 54‑525‑2260: גם זורם, הרעיון שמדובר בבגד הלניסטי (יווני-רומאי) בצבע לבן, שעבור אנשים מודרניים כמונו זה יראה כמו ללבוש שמיכה.
[12/03/2023, 12:19:22] Itamar Ben David: מבין מעט מאוד בסטיילינג של בית שני, אבל ציצית מחויבת בבגד ארבע כנפות שלמיטב הבנתי זה כמו פונצ׳ו כזה. בכל מקרה די ברור שכנף הבגד והציצית זה שני דברים שונים, על כל הכבוד ליוונית כמובן
[12/03/2023, 12:19:27] +972 53‑822‑3880: והיכן שמו פתיל תכלת? בתחתית כשהוא על האדמה?
[12/03/2023, 12:20:48] Itamar Ben David: נכון חייב להיות מוגבה ברמה כלשהי
[12/03/2023, 12:23:58] +972 54‑451‑8589: בדיוק
[12/03/2023, 12:24:03] +972 53‑822‑3880: לכן אני לא קונה את העניין של הטלית כתוגה
[12/03/2023, 12:25:51] +972 53‑822‑3880: ועוד לא דיברנו על המועד בהחזקת כל *הפתילים יחד בשמע ישראל והיו לטוטפות בין עיניכם*
[12/03/2023, 12:26:42] +972 53‑822‑3880: הציור במגדלה יפה כשלעצמו נותן מושג לעניין בנגיעה בבגד
[12/03/2023, 12:29:17] +972 53‑822‑3880: רק להזכירך בגד לבן הוא מושג דתי הקשור בכלל בחגים ישראל
והיו מומחים שעשו השפרה וצביעה בפישתן שהוא בד אחר בלבן שלדעתי נלבש בחגי החורף
[12/03/2023, 15:07:18] +972 54‑313‑9134: לי נראה שהפרק הזה לא מתאים לישוע עם איומים על ערים
ו שפטים לא ברורים על האב והבן
[12/03/2023, 15:08:01] +972 54‑313‑9134: אולי הוכנסו מתוך מטרה כלשהיא
[12/03/2023, 15:09:19] +972 54‑313‑9134: מזכיר לי את הקוראן שם ײמפחידיםײ כל מי שלא מאמין
[12/03/2023, 15:11:47] +972 53‑822‑3880: זה לא חדש למי שלא מאמין שמלאכים או קללות או מכות משמים יפלו עליהם
[12/03/2023, 15:12:08] +972 53‑822‑3880: התורה מלאה בהם
[12/03/2023, 15:12:50] +972 54‑525‑2260: מה שונה מילותיו של ישוע למילותיו של ישיעיהו, ירמיהו או יחזקאל? ישוע ממשיך את אותו הקו של נביאי ישראל.
הִמֹּלוּ לַיהוה וְהָסִרוּ עָרְלֹות לְבַבְכֶם אִישׁ יְהוּדָה וְיֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלָ͏ִם פֶּן־תֵּצֵא כָאֵשׁ חֲמָתִי וּבָעֲרָה וְאֵין מְכַבֶּה מִפְּנֵי רֹעַ מַעַלְלֵיכֶם׃ (ירמיהו ד’ 4)
[12/03/2023, 15:19:16] +972 54‑313‑9134: נדמה לי ואני מקווה שאינני טועה
שזה הפרק היחידי בברית החדשה שבו ישוע מתבטא בצורה כזו של ײאיומיםײ
[12/03/2023, 16:52:06] +972 54‑420‑5504: image omitted
[12/03/2023, 16:52:25] +972 54‑420‑5504: image omitted
[12/03/2023, 16:53:13] +972 54‑420‑5504: “מהתרגום *היווני*”
[12/03/2023, 16:59:21] +972 54‑420‑5504: *טלית* – מהשורש “טלל”, בארמית “כיסוי”, ומכאן ברבים “טליות” בכמה מקומות בחז”ל. הבגד דומה ל-pallium בעולם העתיק שהיה הבגד של הפילוסופים ושל אנשי ממשל ולימים התפשט לכלל שכבות החברה. גם הנוצרים הראשונים לבשו אותו. הפסים מזכירים את ה-latu clavus או laticlave הרומית, שני פסי ארגמן רחבים, עיטור שהיה שמור לאנשי ממשל.
[12/03/2023, 17:00:05] +972 54‑420‑5504: זה הסיכום שעשיתי לי אחרי עיון בכמה מקורות. לא אומר שזו אמת לאמיתה אבל זו היתה המסקנה שהיתה הסבירה ביותר בעיניי.
[12/03/2023, 17:01:24] Itamar Ben David: תודה יא אלכס. אנחנו מנסים כרגע לצמצם הודעות שאינן של הפרק וכן שאלות ודיונים רחבים כמו נושא התרגומים אולי נשאיר לבמה הפתוחה בימי שישי. כנ״ל עזרי הדרכה – יותר לימי שישי.
[12/03/2023, 17:08:35] +972 54‑239‑3505: אני דווקא רואה פה בציור רפרור לטלית.
[12/03/2023, 17:32:25] +972 54‑563‑7098: +972 54‑563‑7098 left
[12/03/2023, 17:56:52] Ganir Peleg: image omitted
[12/03/2023, 17:56:53] Ganir Peleg: [9.3, 12:35] אריה בר: סיור בדרך עולי הרגל.jpg
[9.3, 12:37] אריה בר: נותרו עוד מקומות לסיור העשרה בדרך עולי הרגל
https://secure.cardcom.solutions/e/UUfn
[12/03/2023, 17:57:15] Ganir Peleg: חברים הסיור הזה יכול לסייע לכם רבות בביקורכם בעיר דוד
[12/03/2023, 18:40:33] Itamar Ben David: חברים שעה לסיום. מזכיר לכם, בשעה שמונה הקבוצה נסגרת, הפרק היומי של יום שני עולה כבר הערב (ללא דיון) מחר בבוקר מתחילים עם שעתיים של שאלות ותהיות, ואז ממשיכים הלאה בדיונים, כמה שיותר צמוד לפרק. תודה!
[12/03/2023, 20:29:03] Itamar Ben David: אוקיי! יום ראשון לשבוע השלישי של הקבוצה. אנחנו כאמור משנים קצת את הפורמט כדי לנסות ולשפר את ההתנהלות, בכל ערב תקבלו את הפרק שבו נדון למחרת! מחר בשמונה בבוקר פותחים בשעתיים של שאלות ותהיות על הפרק, ורק לאחר מכן ממשיכים לדיון. בהצלחה!