הוּא יָרַד לַסִּירָה, עָבַר אֶת הַיָּם וּבָא אֶל עִירוֹ. 2 וְהִנֵּה הֵבִיאוּ אֵלָיו אִישׁ מְשֻּׁתָּק שׁוֹכֵב עַל אֲלוּנְקָה. כְּשֶׁרָאָה יֵשׁוּעַ אֶת אֱמוּנָתָם אָמַר אֶל הַמְשֻׁתָּק: “הִתְחַזֵּק, בְּנִי, נִסְלְחוּ לְךָ חֲטָאֶיךָ.”
3 אֲחָדִים מִן הַסּוֹפְרִים אָמְרוּ בְּלִבָּם: “זֶה מְגַדֵּף שֵׁם שָׁמַיִם!”
4 יֵשׁוּעַ הִבְחִין בְּמַחְשְׁבוֹתֵיהֶם וְאָמַר: “לָמָּה אַתֶּם חוֹשְׁבִים רָעוֹת בִּלְבַבְכֶם? 5 מַה יּוֹתֵר קַל: לוֹמַר ‘נִסְלְחוּ לְךָ חֲטָאֶיךָ’, אוֹ לוֹמַר ‘קוּם וְהִתְהַלֵּךְ’? 6 אַךְ לְמַעַן תֵּדְעוּ כִּי לְבֶן־הָאָדָם הַסַּמְכוּת עֲלֵי אֲדָמוֹת לִסְלֹחַ עַל חֲטָאִים”, ־וְאָז פָּנָה וְאָמַר לַמְשֻׁתָּק – “קוּם, קַח אֶת הָאֲלוּנְקָה וְלֵךְ לְבֵיתְךָ!”
7 הוּא קָם וְהָלַךְ לְבֵיתוֹ. 8 כְּשֶׁרָאוּ זֹאת הֲמוֹן הָעָם נִתְמַלְּאוּ יִרְאָה וְשִׁבְּחוּ אֶת הָאֱלֹהִים שֶׁנָּתַן סַמְכוּת כָּזֹאת לִבְנֵי אָדָם.
9 כַּאֲשֶׁר עָבַר מִשָּׁם רָאָה יֵשׁוּעַ אִישׁ יוֹשֵׁב בְּבֵית הַמֶּכֶס וּשְׁמוֹ מַתַּי. אָמַר אֵלָיו: “לֵךְ אַחֲרַי.” הוּא קָם וְהָלַךְ אַחֲרָיו. 10 כְּשֶׁהֵסֵב בַּבַּיִת בָּאוּ מוֹכְסִים וְחוֹטְאִים רַבִּים וְהֵסֵבּוּ עִם יֵשׁוּעַ וְתַלְמִידָיו. 11 רָאוּ הַפְּרוּשִׁים וְאָמְרוּ לְתַלְמִידָיו: “מַדּוּעַ אוֹכֵל רַבְּכֶם עִם הַמּוֹכְסִים וְהַחוֹטְאִים?”
12 שָׁמַע יֵשׁוּעַ וְאָמַר לָהֶם: “לֹא הַבְּרִיאִים צְרִיכִים לְרוֹפֵא, אֶלָּא הַחוֹלִים. 13 וְאַתֶּם צְאוּ וְלִמְדוּ מַה מַּשְׁמַע ‘חֶסֶד חָפַצְתִּי וְלֹא־זֶבַח’, כִּי לֹא בָּאתִי לִקְרֹא לַצַּדִּיקִים כִּי אִם לַחוֹטְאִים.”
14 אָז נִגְּשׁוּ אֵלָיו תַּלְמִידֵי יוֹחָנָן וְשָׁאֲלוּ: “מַדּוּעַ אֲנַחְנוּ וְהַפְּרוּשִׁים צָמִים הַרְבֵּה וְתַלְמִידֶיךָ אֵינָם צָמִים?”
15 הֵשִׁיב לָהֶם יֵשׁוּעַ: “הַאִם יְכוֹלִים בְּנֵי הַחֻפָּה לְהִתְאַבֵּל בְּעוֹד הֶחָתָן אִתָּם? אַךְ יָמִים יָבוֹאוּ שֶׁהֶחָתָן יִלָּקַח מֵהֶם וְאָז יָצוּמוּ. 16 אֵין אִישׁ שָׂם פִּסָּה שֶׁל בַּד חָדָשׁ עַל בֶּגֶד יָשָׁן, שֶׁכֵּן הַטְּלַאי יִתָּלֵשׁ מִן הַבֶּגֶד וְהַקֶּרַע יִגְדַּל. 17 וְאֵין שָׂמִים יַיִן חָדָשׁ בְּנֹאדוֹת יְשָׁנִים; אִם יַעֲשׂוּ כֵּן, יִתְבַּקְּעוּ הַנֹּאדוֹת וְהַיַּיִן יִשָּׁפֵךְ וְהַנֹּאדוֹת לֹא יִצְלְחוּ עוֹד. אֲבָל שָׂמִים אֶת הַיַּיִן הֶחָדָשׁ בְּנֹאדוֹת חֲדָשִׁים וּשְׁנֵיהֶם יַחְדָּיו יִשָּׁמְרוּ.”
18 כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר אֲלֵיהֶם אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה בָּא אַחַד הַנִּכְבָּדִים, הִשְׁתַּחֲוָה לוֹ וְאָמַר: “זֶה עַתָּה מֵתָה בִּתִּי. בּוֹא נָא וְשִׂים אֶת יָדְךָ עָלֶיהָ וְתִחְיֶה.”
19 יֵשׁוּעַ קָם וְהָלַךְ אַחֲרָיו הוּא וְתַלְמִידָיו. 20 וְהִנֵּה אִשָּׁה שֶׁהָיְתָה זָבַת דָּם שְׁתֵּים־עֶשְׂרֵה שָׁנָה הִתְקָרְבָה מֵאָחוֹר וְנָגְעָה בִּכְנַף בִּגְדוֹ, 21 כִּי אָמְרָה בְּלִבָּהּ ‘אִם רַק אֶגַּע בְּבִגְדוֹ אֶתְרַפֵּא’.
22 פָּנָה יֵשׁוּעַ וְרָאָה אוֹתָהּ. אָמַר לָהּ: “חִזְקִי, בִּתִּי, אֱמוּנָתֵךְ הוֹשִׁיעָה אוֹתָךְ.” מֵאוֹתָהּ שָׁעָה נִרְפְּאָה הָאִשָּׁה. 23 כְּשֶׁבָּא יֵשׁוּעַ אֶל בֵּית הַנִּכְבָּד וְרָאָה אֶת הַמְחַלְּלִים בַּחֲלִילִים וְאֶת הָעָם הָרוֹגֵשׁ, אָמַר: 24 “צְאוּ, כִּי הַיַּלְדָּה לֹא מֵתָה. הִיא רַק יְשֵׁנָה.” אַךְ הֵם צָחֲקוּ לוֹ. 25 לְאַחַר שֶׁהוּצְאוּ הָאֲנָשִׁים נִכְנַס, אָחַז בְּיָדָהּ וְהַנַּעֲרָה קָמָה. 26 שֵׁמַע הַדָּבָר הַזֶּה יָצָא בְּכָל אוֹתוֹ הָאֵזוֹר.
27 כַּאֲשֶׁר יָצָא מִשָּׁם יֵשׁוּעַ הָלְכוּ אַחֲרָיו שְׁנֵי אֲנָשִׁים עִוְרִים כְּשֶׁהֵם צוֹעֲקִים: “בֶּן־דָּוִד, רַחֵם עָלֵינוּ!” 28 בְּהִכָּנְסוֹ הַבַּיְתָה נִגְּשׁוּ אֵלָיו הָעִוְרִים. אָמַר לָהֶם יֵשׁוּעַ: “הַאִם מַאֲמִינִים אַתֶּם שֶׁאֲנִי יָכוֹל לַעֲשׂוֹת זֹאת?”
“כֵּן, אֲדוֹנֵנוּ!” הֵשִׁיבוּ.
29 נָגַע בְּעֵינֵיהֶם וְאָמַר: “יְהֵא לָכֶם כֶּאֱמוּנַתְכֶם!”
30 אָז נִפְקְחוּ עֵינֵיהֶם וְיֵשׁוּעַ הִזְהִיר אוֹתָם בְּאָמְרוֹ: “שִׂימוּ לֵב שֶׁלֹּא יִוָּדַע לְאִישׁ!” 31 אַךְ הֵם יָצְאוּ וְהִשְׁמִיעוּ אֶת שִׁמְעוֹ בְּכָל הָאֵזוֹר הַהוּא.
32 לְאַחַר שֶׁיָּצְאוּ הֵבִיאוּ אֵלָיו אִישׁ אִלֵּם אֲחוּז שֵׁד. 33 הוּא גֵּרֵשׁ אֶת הַשֵּׁד, וְהָאִלֵּם הֵחֵל לְדַבֵּר. הִתְפַּלְּאוּ הַהֲמוֹנִים וְאָמְרוּ: “מֵעוֹלָם לֹא נִרְאָה כַּדָּבָר הַזֶּה בְּיִשְׂרָאֵל.” 34 אַךְ הַפְּרוּשִׁים אָמְרוּ: “בְּעֶזְרַת שַׂר הַשֵּׁדִים הוּא מְגָרֵשׁ אֶת הַשֵּׁדִים.”
35 יֵשׁוּעַ עָבַר בְּכָל הֶעָרִים וְהַכְּפָרִים כְּשֶׁהוּא מְלַמֵּד בְּבָתֵּי הַכְּנֶסֶת, מְבַשֵֹר אֶת בְּשׂוֹרַת הַמַּלְכוּת וּמְרַפֵּא כָּל מַחֲלָה וְכָל מַדְוֶה בָּעָם. 36 כִּרְאוֹתוֹ אֶת הַהֲמוֹנִים נִתְמַלֵּא רַחֲמִים עֲלֵיהֶם, שֶׁכֵּן הָיוּ יְגֵעִים וְנִדָּחִים כַּצֹּאן אֲשֶׁר אֵין לָהֶם רוֹעֶה. 37 אָמַר אֶל תַּלְמִידָיו: “הַקָּצִיר רַב, אֲבָל הַפּוֹעֲלִים מְעַטִּים. 38 לָכֵן הִתְפַּלְּלוּ אֶל אֲדוֹן הַקָּצִיר שֶׁיִּשְׁלַח פּוֹעֲלִים לִקְצִירוֹ.”
[08/03/2023, 7:54:31] Itamar Ben David: פורים שמח לירושלמים!
[08/03/2023, 7:54:49] Itamar Ben David: בוקר חדש – ברית חדשה מתי פרק 9
[08/03/2023, 7:55:18] Itamar Ben David: הַבְּשׂוֹרָה עַל־פִּי מַתַּי פֶּרֶק ט
ט *הוּא יָרַד לַסִּירָה, עָבַר אֶת הַיָּם וּבָא אֶל עִירוֹ. 2 וְהִנֵּה הֵבִיאוּ אֵלָיו אִישׁ מְשֻּׁתָּק שׁוֹכֵב עַל אֲלוּנְקָה. כְּשֶׁרָאָה יֵשׁוּעַ אֶת אֱמוּנָתָם אָמַר אֶל הַמְשֻׁתָּק: “הִתְחַזֵּק, בְּנִי, נִסְלְחוּ לְךָ חֲטָאֶיךָ.” 3 אֲחָדִים מִן הַסּוֹפְרִים אָמְרוּ בְּלִבָּם: “זֶה מְגַדֵּף שֵׁם שָׁמַיִם!” 4 יֵשׁוּעַ הִבְחִין במַחְשְׁבוֹתֵיהֶם וְאָמַר: “לָמָּה אַתֶּם חוֹשְׁבִים רָעוֹת בִּלְבַבְכֶם? 5 מַה יּוֹתֵר קַל: לוֹמַר ‘נִסְלְחוּ לְךָ חֲטָאֶיךָ’, אוֹ לוֹמַר ‘קוּם וְהִתְהַלֵּךְ’?6 אַךְ לְמַעַן תֵּדְעוּ כִּי לְבֶן־הָאָדָם הַסַּמְכוּת עֲלֵי אֲדָמוֹת לִסְלֹחַ עַל חֲטָאִים”, ־וְאָז פָּנָה וְאָמַר לַמְשֻׁתָּק – “קוּם, קַח אֶת הָאֲלוּנְקָה וְלֵךְ לְבֵיתְךָ!” 7 הוּא קָם וְהָלַךְ לְבֵיתוֹ. 8 כְּשֶׁרָאוּ זֹאת הֲמוֹן הָעָם נִתְמַלְּאוּ יִרְאָה וְשִׁבְּחוּ אֶת הָאֱלֹהִים שֶׁנָּתַן סַמְכוּת כָּזֹאת לִבְנֵי אָדָם.*
[08/03/2023, 7:55:18] Itamar Ben David: 9 *כַּאֲשֶׁר עָבַר מִשָּׁם רָאָה יֵשׁוּעַ אִישׁ יוֹשֵׁב בְּבֵית הַמֶּכֶס וּשְׁמוֹ מַתַּי. אָמַר אֵלָיו: “לֵךְ אַחֲרַי.” הוּא קָם וְהָלַךְ אַחֲרָיו. 10 כְּשֶׁהֵסֵב בַּבַּיִת בָּאוּ מוֹכְסִים וְחוֹטְאִים רַבִּים וְהֵסֵבּוּ עִם יֵשׁוּעַ וְתַלְמִידָיו. 11 רָאוּ הַפְּרוּשִׁים וְאָמְרוּ לְתַלְמִידָיו: “מַדּוּעַ אוֹכֵל רַבְּכֶם עִם הַמּוֹכְסִים וְהַחוֹטְאִים?” 12 שָׁמַע יֵשׁוּעַ וְאָמַר לָהֶם:”לֹא הַבְּרִיאִים צְרִיכִים לְרוֹפֵא, אֶלָּא הַחוֹלִים. 13 וְאַתֶּם צְאוּ וְלִמְדוּ מַה מַּשְׁמַע ‘חֶסֶד חָפַצְתִּי וְלֹא־זֶבַח’, כִּי לֹא בָּאתִי לִקְרֹא לַצַּדִּיקִים כִּי אִם לַחוֹטְאִים.”*
[08/03/2023, 7:55:19] Itamar Ben David: 14 *אָז נִגְּשׁוּ אֵלָיו תַּלְמִידֵי יוֹחָנָן וְשָׁאֲלוּ: “מַדּוּעַ אֲנַחְנוּ וְהַפְּרוּשִׁים צָמִים הַרְבֵּה וְתַלְמִידֶיךָ אֵינָם צָמִים?” 15 הֵשִׁיב לָהֶם יֵשׁוּעַ: “הַאִם יְכוֹלִים בְּנֵי הַחֻפָּה לְהִתְאַבֵּל בְּעוֹד הֶחָתָן אִתָּם? אַךְ יָמִים יָבוֹאוּ שֶׁהֶחָתָן יִלָּקַח מֵהֶם וְאָז יָצוּמוּ. 16 אֵין אִישׁ שָׂם פִּסָּה שֶׁל בַּד חָדָשׁ עַל בֶּגֶד יָשָׁן, שֶׁכֵּן הַטְּלַאי יִתָּלֵשׁ מִן הַבֶּגֶד וְהַקֶּרַע יִגְדַּל. 17 וְאֵין שָׂמִים יַיִן חָדָשׁ בְּנֹאדוֹת יְשָׁנִים; אִם יַעֲשׂוּ כֵּן, יִתְבַּקְּעוּ הַנֹּאדוֹת וְהַיַּיִן יִשָּׁפֵךְ וְהַנֹּאדוֹת לֹא יִצְלְחוּ עוֹד. אֲבָל שָׂמִים אֶת הַיַּיִן הֶחָדָשׁ בְּנֹאדוֹת חֲדָשִׁים וּשְׁנֵיהֶם יַחְדָּיו יִשָּׁמְרוּ.”*
[08/03/2023, 7:55:20] Itamar Ben David: 18 *כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר אֲלֵיהֶם אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה בָּא אַחַד הַנִּכְבָּדִים, הִשְׁתַּחֲוָה לוֹ וְאָמַר: “זֶה עַתָּה מֵתָה בִּתִּי. בּוֹא נָא וְשִׂים אֶת יָדְךָ עָלֶיהָ וְתִחְיֶה.” 19 יֵשׁוּעַ קָם וְהָלַךְ אַחֲרָיו הוּא וְתַלְמִידָיו. 20 וְהִנֵּה אִשָּׁה שֶׁהָיְתָה זָבַת דָּם שְׁתֵּים־עֶשְׂרֵה שָׁנָה הִתְקָרְבָה מֵאָחוֹר וְנָגְעָה בִּכְנַף בִּגְדוֹ, 21 כִּי אָמְרָה בְּלִבָּהּ ‘אִם רַק אֶגַּע בְּבִגְדוֹ אֶתְרַפֵּא’. 22 פָּנָה יֵשׁוּעַ וְרָאָה אוֹתָהּ. אָמַר לָהּ: “חִזְקִי, בִּתִּי, אֱמוּנָתֵךְ הוֹשִׁיעָה אוֹתָךְ.” מֵאוֹתָהּ שָׁעָה נִרְפְּאָה הָאִשָּׁה. 23 כְּשֶׁבָּא יֵשׁוּעַ אֶל בֵּית הַנִּכְבָּד וְרָאָה אֶת הַמְחַלְּלִים בַּחֲלִילִים וְאֶת הָעָם הָרוֹגֵשׁ, אָמַר: 24 “צְאוּ, כִּי הַיַּלְדָּה לֹא מֵתָה. הִיא רַק יְשֵׁנָה.” אַךְ הֵם צָחֲקוּ לוֹ. 25 לְאַחַר שֶׁהוּצְאוּ הָאֲנָשִׁים נִכְנַס, אָחַז בְּיָדָהּ וְהַנַּעֲרָה קָמָה. 26 שֵׁמַע הַדָּבָר הַזֶּה יָצָא בְּכָל אוֹתוֹ הָאֵזוֹר.*
[08/03/2023, 7:55:21] Itamar Ben David: 27 *כַּאֲשֶׁר יָצָא מִשָּׁם יֵשׁוּעַ הָלְכוּ אַחֲרָיו שְׁנֵי אֲנָשִׁים עִוְרִים כְּשֶׁהֵם צוֹעֲקִים: “בֶּן־דָּוִד, רַחֵם עָלֵינוּ!” 28 בְּהִכָּנְסוֹ הַבַּיְתָה נִגְּשׁוּ אֵלָיו הָעִוְרִים. אָמַר לָהֶם יֵשׁוּעַ: “הַאִם מַאֲמִינִים אַתֶּם שֶׁאֲנִי יָכוֹל לַעֲשׂוֹת זֹאת?” ״כֵּן, אֲדוֹנֵנוּ!” הֵשִׁיבוּ. 29 נָגַע בְּעֵינֵיהֶם וְאָמַר: “יְהֵא לָכֶם כֶּאֱמוּנַתְכֶם!” 30 אָז נִפְקְחוּ עֵינֵיהֶם וְיֵשׁוּעַ הִזְהִיר אוֹתָם בְּאָמְרוֹ: “שִׂימוּ לֵב שֶׁלֹּא יִוָּדַע לְאִישׁ!” 31 אַךְ הֵם יָצְאוּ וְהִשְׁמִיעוּ אֶת שִׁמְעוֹ בְּכָל הָאֵזוֹר הַהוּא. 32 לְאַחַר שֶׁיָּצְאוּ הֵבִיאוּ אֵלָיו אִישׁ אִלֵּם אֲחוּז שֵׁד. 33 הוּא גֵּרֵשׁ אֶת הַשֵּׁד, וְהָאִלֵּם הֵחֵל לְדַבֵּר. הִתְפַּלְּאוּ הַהֲמוֹנִים וְאָמְרוּ: “מֵעוֹלָם לֹא נִרְאָה כַּדָּבָר הַזֶּה בְּיִשְׂרָאֵל.” 34 אַךְ הַפְּרוּשִׁים אָמְרוּ: “בְּעֶזְרַת שַׂר הַשֵּׁדִים הוּא מְגָרֵשׁ אֶת הַשֵּׁדִים.”*
[08/03/2023, 7:55:22] Itamar Ben David: 35 *יֵשׁוּעַ עָבַר בְּכָל הֶעָרִים וְהַכְּפָרִים כְּשֶׁהוּא מְלַמֵּד בְּבָתֵּי הַכְּנֶסֶת, מְבַשֵֹר אֶת בְּשׂוֹרַת הַמַּלְכוּת וּמְרַפֵּא כָּל מַחֲלָה וְכָל מַדְוֶה בָּעָם. 36 כִּרְאוֹתוֹ אֶת הַהֲמוֹנִים נִתְמַלֵּא רַחֲמִים עֲלֵיהֶם, שֶׁכֵּן הָיוּ יְגֵעִים וְנִדָּחִים כַּצֹּאן אֲשֶׁר אֵין לָהֶם רוֹעֶה. 37 אָמַר אֶל תַּלְמִידָיו: “הַקָּצִיר רַב, אֲבָל הַפּוֹעֲלִים מְעַטִּים. 38 לָכֵן הִתְפַּלְּלוּ אֶל אֲדוֹן הַקָּצִיר שֶׁיִּשְׁלַח פּוֹעֲלִים לִקְצִירוֹ.”*
[08/03/2023, 8:02:31] +972 54‑805‑2849: בוקר טוב! תמהני, מדוע ישוע מזהיר את העיורים לבל יספרו? (*אָז נִפְקְחוּ עֵינֵיהֶם וְיֵשׁוּעַ הִזְהִיר אוֹתָם בְּאָמְרוֹ: “שִׂימוּ לֵב שֶׁלֹּא יִוָּדַע לְאִישׁ!” *)הרי הוא כבר מבצע ניסים “בסיטונות” – וכבר בפתיח לפרק מגדיר הסופר את כפר נחום כ”עירו”- היתכן כי לא יוודע? מה הוא רוצה ללמד אותנו?
[08/03/2023, 8:13:09] Eliean Keisar: שאלה : מיהו מכיר ספר ברית חדשה עם פרוש – יש לברית החדשה “רש”י” ?
[08/03/2023, 8:22:09] +972 54‑424‑8631: שאמונתם רפאה אותם
[08/03/2023, 8:25:55] +972 52‑349‑0705: שמעתי שכשאומרים למישהו אל תספר הוא דווקא רץ ומספר וישו רצה שיספרו…
[08/03/2023, 8:31:08] +972 52‑652‑2523: אצל ישוע יש זמן לכל דבר. לא פעם הוא אומר “לא הגיעה העת” ולכן לפעמים מבקש לא לפרסם נס זה או אחר
[08/03/2023, 8:32:10] +972 52‑866‑1613: גם לי שאלת תם ,שוב ושוב …הפרושים …כלומר יהושוע איננו פרוש ? אם כך איסיי ?
[08/03/2023, 8:33:53] +972 54‑525‑2260: ישוע מסתיר את היותו משיח לכל אורך הבשורות. אף מתלמידיו שכן רק כיפא הכיר בכך ורק על ידי התגלות על טבעית ולא כי ישוע אמר לו. בבשורה על פי מרוקס פרק ה’, במקבילה לתחיית ביתו של יאיר, ישוע מפציר בתוקף לא לספר לאף אחד. אבל אתם יודעים למי הוא כן מתגלה? לאישה השומרונית בבאר יעקב, אומר לה באופן פשוט: אני המשיח, כשהיא אפילו לא שאלה. ולמי הוא אומר כן לספר לכולם? לאיש אחוז הליגיון בארת הגידריים. מדוע?
מוטיב הסתר הפנים.
אלוהים אומר לעם ישראל לכל אורך התורה והנביאים כי הוא יסתיר את פניו מהעם, כמו השליחות של ישעיהו הנביא בפרק ו’. אבל שימו לב מה כתוב בדברים ל”ב:
יט וַיַּרְא יהוה וַיִּנְאָץ מִכַּעַס בָּנָיו וּבְנֹתָיו׃ כ וַיֹּאמֶר אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם אֶרְאֶה מָה אַחֲרִיתָם כִּי דֹור תַּהְפֻּכֹת הֵמָּה בָּנִים לֹא־אֵמֻן בָּם׃ כא הֵם קִנְאוּנִי בְלֹא־אֵל כִּעֲסוּנִי בְּהַבְלֵיהֶם וַאֲנִי אַקְנִיאֵם בְּלֹא־עָם בְּגֹוי נָבָל אַכְעִיסֵם׃
אני מאמין שהמשיח הוא פניו של אלוהים, כפי שכתוב בישעיהו ס”ג 8-10 ולכן יש הסתר פנים על עם ישראל, דווקא לגויים (כמו האישה השומרונית והאחוז ליגיון) אין הסתר פנים.
[08/03/2023, 8:36:37] Eliean Keisar: לא , *יישוע הוא פרושי* , בטוח לא צדוקי ובטוח לא איסיי,
מדוע היה צריך לבוא הכהן הגדול רק בלילה כדי לאסור את יישוע? מכיוון (כנראה) שישוע היה פרושי והיה חשש שמא תעורר מהומה בקרב הפרושים .
טבעם של הפרושים בעת מפגש זה עם זה היה לאתגר זה את זה בשאלות או בביקורת..
גם היום בתוך כל מחנה פוליטי או חברתי יש חילוקי דעות ואיתגור הדדי
גם חז”ל אתגרו זה את זה
[08/03/2023, 8:36:55] +972 50‑737‑2785: ישוע בהחלט לא איסיי. אם מסתכלים על התפקיד של הנשים בעולם האיסיים ובעולמו של ישוע, רק זה מראה את ההבדל העצום.
הוא מכיר האיסיים ומכיר באמונתם. אף משלב חלק מפרשנותם, אולי, בפרשנות, אך הוא אינו איסיי.
לגבי הפרושים, הרבה מאוד מתוכן הפרשנות שלו תואם את פרשנותם.
הוא אף אומר, עשו כדבריהם, אך לא כמעשיהם.
כלומר ישוע מסכים אם מה שהם אומרים, אך הצורה בה הם חיים אינה תואמת את פרשנותם – הצבועים(?)
[08/03/2023, 8:39:43] Eliean Keisar: לפי התפיסה של בית שני – כל המכריז על עצמו כמשיח מיידית נחשד “כמשיח שקר” לכן ישוע נמנע מלעשות כן
[08/03/2023, 8:43:54] +972 52‑349‑0705: לא בטוח שישוע כבר ידע שהוא המשיח לפי הדיופיזיתי הוא השתנה רק בהר תבור או אולי בהטבלה עד אז הוא אדם
[08/03/2023, 8:45:39] +972 52‑866‑1613: בסעודה האחרונה .
בֵּרַךְ, וְאָמַר: “קְחוּ אוֹתָהּ וְחַלְּקוּ בֵּינֵיכֶם; 18 כִּי אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, מֵעַתָּה שָׁתֹה לֹא אֶשְׁתֶּה מִפְּרִי הַגֶּפֶן עַד אֲשֶׁר תָּבוֹא מַלְכוּת הָאֱלֹהִים.” 19 לָקַח אֶת הַלֶּחֶם, בֵּרַךְ וּבָצַע וְנָתַן לָהֶם בְּאָמְרוֹ: “זֶה גּוּפִי הַנִּתָּן בַּעַדְכֶם, זֹאת עֲשׂוּ לְזִכְרִי.” 20 כֵּן גַּם אֶת הַכּוֹס אַחַר הַסְּעוּדָה, וְאָמַר: “הַכּוֹס הַזֹּאת הִיא הַבְּרִית הַחֲדָשָׁה בְּדָמִי הַנִּשְׁפָּךְ בַּעַדְכֶם.(ירמיהו לא’ ל’-לא’) 21 אַךְ הִנֵּה יַד הַמַּסְגִּיר אוֹתִי אִתִּי עַל הַשֻּׁלְחָן. 22 בֶּן-הָאָדָם אָמְנָם הוֹלֵךְ כְּפִי שֶׁנִּגְזַר, אֲבָל אוֹי לְאוֹתוֹ אִישׁ שֶׁמַּסְגִּיר אוֹתוֹ.” 23 הֵם הֵחֵלּוּ לְבָרֵר בֵּינֵיהֶ
לוקס 22
מברך ראשית על הלחם ואז על היין כמנהג האיסיים
[08/03/2023, 8:46:23] +972 54‑525‑2260: ישוע לא איסיי, לא צדוקי ולא פרושי, אלא הוא המשיח. תפקידו ללמד את האמת. ייתכן כי הסכים יותר עם הפרושים מאשר עם האחרים.
[08/03/2023, 8:48:21] +972 54‑525‑2260: מה הנסיבות האקטואליות שהביאו את ישוע לא להגיד שהוא המשיח? ייתכן כי אתה צודק, אבל זה לא סותר את מה שכתבתי, שכן זו הסיבה הרוחנית.
[08/03/2023, 8:54:27] +972 52‑652‑2523: כמו כל רפורמטור אין להדביק לו תג . יש בתורתו מן תורת הפרושים והאיסיים כגון הישארות הנפש ויש מן האיסיים בקולקטיביות
( אומר לשליחים לא לקחת עמם דבר כי בכל מקום הקהילה תפרנס אותם)
[08/03/2023, 8:57:43] +972 54‑805‑2849: אהבתי את ההסבר וברשותך אוסיף- בדרשה על ההר (מתי ו, 1-6) ישוע מפליע בשבחי עשיית מעשים טובים בסתר- כאן הוא נוהג ״נאה דורש,נאה מקיים״ אולי יותר מכפי שלא הגיעה שעתו!?
[08/03/2023, 8:58:27] +972 54‑805‑2849: צ״ל מפליא כמובן
[08/03/2023, 9:03:29] Eliean Keisar: סטיבן היקר,
תלוי איך מסתכלים אל הברת החדשה – היבט אקדמי או היבט דתי ?
לעניות דעתי אסור לבלבל בהתייחסות אל ישוע, יש להפריד זה או זה.. זה או זה .. לא שניהם יחד (אקדמי ודתי ביחד)
אם דתי הרי הוא בכלל *בן האלוהים* שהתגשם בבשר, לכן הוא בן האל – שלא צריך להיות שייך לשום דת.. או מפלגה, או כל זרם…
אם אקדמי – אז יש מקום לשיוך כזה או אחר … ואפשר לדון על כך?
[08/03/2023, 9:20:52] +972 54‑525‑2260: היי אלירן, כמןבן שאפשר ואף רצוי! אבל אני מביא את הצד הרוחני בין היתר בגלל שאנחנו לא אקדמיה, אלא מורי דרך עם קהל דתי שמעוניין לשמוע את הפירוש הרוחני. אני לא רואה סתירה בין הדברים.
[08/03/2023, 9:21:29] Eliean Keisar: מקבל לגמרי !
[08/03/2023, 9:33:37] +972 52‑339‑8077: טוב שיש בקבוצה גם וגם.
למשל עבורי כאחד שפחות מכיר את הכתובים ועובד עם קהל שאינו בהכרח מאמין מתרגל.
זה נותן לי יכולת לשלב בן הדברים.
תודה @972502369874
ו ~@972545252260
[08/03/2023, 9:35:31] +972 54‑595‑2630: אני זוכרת ששמעתי (ולא זוכרת ממי ואיפה ומה בדיוק) שהחוליים המוזכרים ככאלה שישוע ריפא (עיוור, אחוז שד, נכה וכו׳) הם כנגד = כהקבלה ניגודית למשהו יהודי. האם יש מישהו שיכול להרחיב על כך?
[08/03/2023, 9:42:58] +972 54‑476‑9764: הניסים בירושלים אני יודעת שקשורים לעיורים ופיסחים על חומות יבוס, אבל עוד לא הגענו לזה.
[08/03/2023, 9:43:37] +972 54‑595‑2630: אכן! תודה.
[08/03/2023, 9:57:52] +972 52‑339‑8077: כולל ההקשר של דוד המלך.
אבל נדבר על זה שנגיע לזה
[08/03/2023, 10:06:24] +972 54‑525‑2260: דקך אגב, לאורך הבשורות לכל העם, כולל לתלמידיו ויוחנן המבטיל, יש ספק האם הוא המשיח או לא, חוץ מלעיוורים שצועקים לו – בן דוד!
[08/03/2023, 10:08:46] +972 54‑424‑3724: ומי הם הסופרים?
[08/03/2023, 10:11:06] Itamar Ben David: לי בכלל יש תהייה יסודית יותר מהיכן מגיע הרעיון שהמשיח מחולל ניסים? יכולים להתרחש ניסים בעידן המשיחי (תחיית מתים, עיוורים רואים חירשים שומעים בישעיהו)
[08/03/2023, 10:12:24] Itamar Ben David: רגע אז מי הגוי הנבל?
[08/03/2023, 10:15:45] Itamar Ben David: רק להשתדל לא לגלוש מדי מחוץ לפרק
[08/03/2023, 10:17:22] +972 54‑525‑2260: על פי הפרשנות של הברית החדשה, כל שאר הגויים, למשל השומרונים והרומאים, כמו האישה השומרונית שהכירה במשיחיותו ובקורנליוס הגוי הראשון שקיבל את רוח הקודש. שאול השליח מתייחס לפסוק הזה באגרת אל הרומיים פרק י’א
[08/03/2023, 10:29:47] Itamar Ben David: זה לא מסתדר. כי הפסוק אומר שהעם עובד אלילים (לא-אל) ובתגובה אלוהים מעניש אותם על ידי קנאה בגוי נבל/לא-עם. קשה לומר שבימי בית שני יהודים עבדו אלילים.
[08/03/2023, 10:29:58] Itamar Ben David: יותר מתאים לימי בית ראשון
[08/03/2023, 11:08:25] +972 54‑525‑2260: כל אי-ציות לאלוהים נחשב לעבודת אלילים. גם אם האליל איננו אליל קלאסי, עצם אי מתן כבוד ראוי לאלוהים הוא שבח למשהו שאינו אל. לפעמים האליל הוא אתה עצמך. הרי בית המקדש נחרב בשנת 70 לא כי העם היה צדיק, ההפך, כתוצאה מהקללות בתורה
[08/03/2023, 11:13:42] +972 52‑866‑1613: זוכר שלמדנו שניסים מגיעיים ממשה ,ואוסף הניסים המתחוללים בספר בראשית .
ישו מראה כי גם לו כמו לאלוהי ישראל והנביא הראשון בעל יכולות על טבעיות או ניסיות
[08/03/2023, 11:21:51] Itamar Ben David: בית שני לא נחרב על אי ציות בפרשנות היהודית אלא על שנאם חינם, כלומר דווקא צידקות יתר ומאבק על קירבה יתר לאלוהים (בניגוד לבית ראשון שם הייתה התרחקות מאלוהים). איך זה מתיישב עם כל הרעיון של ״פרצה טהרה בישראל״ וכן הלאה?
[08/03/2023, 11:26:35] Itamar Ben David: הנס של משה עם איזה נחש זה חפיף. אני מנסה להבין מדוע ישוע צריך ניסים? מדוע משיח צריך לחולל ניסים? כאילו אני לא כל כך מבין את הקריטריון הזה של משיח כמחולל ניסים. משיח מתחבר לי יותר לשופט של אומות העולם
[08/03/2023, 11:26:47] Itamar Ben David: משיח כמורה (שאת זה ישוע כאן עושה)
[08/03/2023, 11:27:31] +972 54‑783‑3271: איך יתקבל ללא הוכחת ביצוע?
[08/03/2023, 11:27:44] +972 54‑783‑3271: זה מה שתופס באותה תקופה – ניסים.
[08/03/2023, 11:28:38] +972 54‑783‑3271: אתה חושב גלובלי מדי – עולם האינטרנט לא היה קיים אז
[08/03/2023, 11:30:03] Itamar Ben David: כמה ניסים כבר נביאי ישראל עושים, לא יותר מדי. אלישע והשונמית בערך מה עוד יש?
[08/03/2023, 11:30:50] Itamar Ben David: תתווכח עם ישעיהו ב׳ אני יודע
[08/03/2023, 11:31:12] +972 50‑476‑0554: אלוהים עשה הרבה ניסים כקריעת ים סוף , מכות מצרים המראות על שליטה בטבע. הניסים של ישוע כבן האלוהים מעידים על אלוהותו.
[08/03/2023, 11:31:41] Itamar Ben David: אלוהותו ומשיחיותו זה אותו דבר?
[08/03/2023, 11:32:33] +972 54‑783‑3271: כן.
כמשיח, הוא שליח האלוהים.
the chosen one!
[08/03/2023, 11:33:05] Itamar Ben David: אוקיי אז הוא לא אלוהים?
[08/03/2023, 11:33:25] Itamar Ben David: כלומר מזה שהוא שליח את גוזר שהוא לא אלוהים
[08/03/2023, 11:33:43] +972 54‑783‑3271: מכיר גרמלינס?
זה אותו הדבר, רק בלי המים…
בעצם, הוא הלך על המים.
[08/03/2023, 11:34:03] +972 54‑239‑3505: בראייה נוצרית, הגעתו של של ישוע מעבירה מעידן החוק לעידן החסד. הנסין הם שממחישים זאת – כאילו כפר נחום שקיבלה את ישוע עברה לעידן שבו חולים מתרפאים ומתים קמים, דוגמית לעולם הנגאל
[08/03/2023, 11:34:09] Itamar Ben David: לא הבנתי
[08/03/2023, 11:34:27] +972 54‑783‑3271: עזוב, זה משנות ה-80. אתה צעיר מדי
[08/03/2023, 11:35:44] Itamar Ben David: ראיתי את הסרט פשוט לא הבנתי
[08/03/2023, 11:36:55] +972 54‑783‑3271: תסביר לנו איך אתה רואה את השילוש הקדוש
[08/03/2023, 11:37:16] +972 54‑220‑8692: קצת התרחקנו, לא?
[08/03/2023, 11:37:26] +972 52‑866‑1613: תשאל אוונגלי אם יהושוע הוא האלוהים או בן האלוהים .השאלה עצמה מקוממת .
הרי כאן נכנסת שאלה זהותו של ישוע כבר מוועידת ניקאה
[08/03/2023, 11:37:47] +972 54‑783‑3271: בדיוק
[08/03/2023, 11:38:36] Itamar Ben David: נו זה בדיוק מה שאני לא מבין, למה המשיח מתעסק בנסים במקום לשפוט את אומות העולם?
[08/03/2023, 11:38:44] +972 54‑525‑2260: זאת פרשנות של חז”ל, שהיא מאוחר לחורבן. בניגוד לכך, התורה מתארת בדיוק מאיזה סיבות אלוהים מאפשר לגוי עז פנים להחריב את ביתו ושהארץ תקיא את יושביה, ואין שום איכזור על שנאת חינם. זה נכון, פרצה טהרה בישראל, אבל מדובר ב’מצוות אנשים מלומדה’ כלומר, על זה בדיוק מדבר ישוע ‘חסד חפצתי ולא זבח’, על זה בדיוק מדבר משל השומרוני הטוב שבו הכהן לא רוצה לגשת לפצוע מחשש שיטמא, הצדקנות והטהרה חשובה יותר והחסד והאמת.
[08/03/2023, 11:41:12] Itamar Ben David: לא שייך לפרק
[08/03/2023, 11:41:42] +972 54‑783‑3271: אבל שייך לשאלה שלך לגבי אלוהותו של ישוע
[08/03/2023, 11:43:19] +972 52‑339‑8077: זה עבור ימי שישי עם המומחים
[08/03/2023, 11:43:42] +972 54‑239‑3505: זה השלב הבא. בשלב הראשון מגיעה בשורת גאולה לעולם והאדם בוחר אם להצטרף לעידן החדש או לאחוז בחוקי העולם הישן. בשלב הבא של הגאולה הסופית ישפוט ישוע את החיים והמתים
[08/03/2023, 11:45:58] +972 54‑525‑2260: מפני שאם הוא היה שופט את אומות העולם, יאבדו כולם באש הגהנום, כולל עם ישראל. הישועה מגיע על ידי בשורה שמתפשטת, כפי שאומר ישעיהו הנביא בפרק נ”ב: מַה־נָּאווּ עַל־הֶהָרִים רַגְלֵי מְבַשֵּׂר מַשְׁמִיעַ שָׁלֹום מְבַשֵּׂר טֹוב מַשְׁמִיעַ יְשׁוּעָה אֹמֵר לְצִיֹּון מָלַךְ אֱלֹהָיִךְ
ומהו תוכן הבשורה? מופיע כמה פסוקים לאחר מכן: הינה ישכיל עבדי…
פרשת ‘הינה ישכיל עבדי’ מסתיימת: וְהוּא חֵטְא־רַבִּים נָשָׂא וְלַפֹּשְׁעִים יַפְגִּיעַ
כלומר, הוא בא להושיע את הפושעים, לא לשפוט אותם, אלא לתת להם הזדמנות לקבל ישועה.
הן כתוב: הֵן ¹הָאֱלֹהִים לֹא שָׁלַח אֶת בְּנוֹ אֶל הָעוֹלָם לִשְׁפֺּט אֶת הָעוֹלָם, אֶלָּא כְּדֵי ²שֶׁיִּוָּשַׁע הָעוֹלָם עַל־יָדָיו. (יוחנן ג’ 17)
[08/03/2023, 11:49:46] +972 54‑525‑2260: אתה מחפש את המשיח שופט האומות? זה יגיע בספר התגלות יוחנן פרק י”ט
[08/03/2023, 11:49:46] Itamar Ben David: אני מודע לזה, ועדיין השאלות האלו עולות מתוך הטקסט
[08/03/2023, 11:50:35] Itamar Ben David: אוקיי אבל הם עדיין לא עובדי אלילים (בחזרה לפסוק מספר דברים)
[08/03/2023, 11:50:55] Itamar Ben David: השאלות שלי הם סביב למה צריך את כל הניסים האלו
[08/03/2023, 11:52:39] Itamar Ben David: לא מכיר שלבים כאלו מדברי הנביאים אבל בהחלט ייתכן שפספסתי משהו. גם בזכריה וגם בישעיהו ונדמה לי שגם ביואל המשפט הוא לאומות העולם לא לאנשים פרטיים.
[08/03/2023, 11:55:36] +972 54‑525‑2260: התשובה דווקא נמצאת בפרק היומי, פסוקים 4-6 נותנים את התשובה: החטא הוא המקור של הסבל והחולי לבני האדם, ריפוי על ידי ישוע, הלוקח על עצמו את חטאי כל האנושות הוא ההוכחה שהחטאים נסלחים. סליחת חטאים הוא דבר רוחני ובלתי ניראה, כל אחד יכול להגיד ‘נסלחו לך חטאיך’, מאיפה אתה באמת יכול לדעת? ישוע אומר – כדי להוכיח שנסלחו לך חטאיך, אנשים נירפאים
[08/03/2023, 11:56:07] Itamar Ben David: לא נשמע לי. גם זכריה ב וי״ד וגם ישעיהו ב וגם צפניה ג מדברים על גויים שמצטרפים בעידן המשיחי. אז למה שהמשפט יוביל להשמדתם?
[08/03/2023, 11:57:11] Itamar Ben David: מצוין אז יש עוד זמן עד שנגיע לשם. ועדיין השאלה היא למה צריך את כל הניסים האלה. מה זה מוסיף?
[08/03/2023, 11:58:07] Itamar Ben David: או התקדמנו לאנשהו. כלומר הנס זה אות
[08/03/2023, 11:58:10] +972 54‑525‑2260: עניתי על זה בדיוק לפני 2 הודעות
[08/03/2023, 11:58:56] +972 52‑652‑2523: צריכים להתייחס לתקופה שבה הדברים מתרחשים ולתודעת האנשים לאירועים לא טבעיים
[08/03/2023, 11:59:16] +972 54‑451‑8589: אמצעי מוחשי ביותר להוכחת כוח האמונה באל , אמצעי יעיל מאוד לאורך כל ההיסטוריה. הכנסייתית לעורר ולעודד אמונה בלב המאמינים וגיוס מאמינים חדשים וגם כהוכחת ניצחון נגד הרשע של השטן , שדים וכו’
[08/03/2023, 12:09:33] Itamar Ben David: יאללה אחי אני ממשיך לסבך אותך. דוד המלך חוזר בתשובה אחרי חטא בת שבע: וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל נָתָן חָטָאתִי לַיהוָה וַיֹּאמֶר נָתָן אֶל דָּוִד גַּם יְהוָה הֶעֱבִיר חַטָּאתְךָ לֹא תָמוּת.
[08/03/2023, 12:09:51] Itamar Ben David: האם האות שנתן הנביא נותן לו על מחילת חטאים זה ״לא תמות״?
[08/03/2023, 12:11:33] Itamar Ben David: ועל הדרך לסבך עוד קצת, התשובה קרובה כמובן, ישעיהו נה: דִּרְשׁ֥וּ יְהוָ֖ה בְּהִמָּֽצְא֑וֹ קְרָאֻ֖הוּ בִּֽהְיוֹת֥וֹ קָרֽוֹב׃ ז יַֽעֲזֹ֤ב רָשָׁע֙ דַּרְכּ֔וֹ וְאִ֥ישׁ אָ֖וֶן מַחְשְׁבֹתָ֑יו וְיָשֹׁ֤ב אֶל־יְהוָה֙ וִֽירַחֲמֵ֔הוּ וְאֶל־אֱלֹהֵ֖ינוּ כִּֽי־יַרְבֶּ֥ה לִסְלֽוֹחַ׃ ח כִּ֣י לֹ֤א מַחְשְׁבוֹתַי֙ מַחְשְׁב֣וֹתֵיכֶ֔ם וְלֹ֥א דַרְכֵיכֶ֖ם דְּרָכָ֑י נְאֻ֖ם יְהוָֽה׃
[08/03/2023, 12:11:50] Itamar Ben David: כל אחד שחוזר בתשובה מקבל איזה אות? לא מסתדר לי
[08/03/2023, 12:12:09] Itamar Ben David: ומה אם אני סתם בריא שעשה משהו לא יפה וחוזר בתשובה?
[08/03/2023, 12:13:50] Itamar Ben David: ויש כאן איזו נימה כאילו אנשים חולים הם בהכרח חוטאים לעומת אנשים בריאים שהם צדיקים שזה בטוח לא נכון ואני לא זוכר איפה אבל ישוע לא אוחז בתפיסה הזו.
[08/03/2023, 12:16:23] +972 54‑484‑2633: זו התשובה הפשוטה והמתיישבת ביותר על הדעת.
אם סבל וחולי הם ביטוי להוויה בחטא, מה יותר קל ‘להוכיח’ מריפוי עיוורון או שיתוק?
[08/03/2023, 12:24:23] +972 54‑525‑2260: ממש לא, האנושות כאנושות נגוע בחטא, החטא בא לידי ביטוי באופנים שונים. מה שישוע מלמד זה שכל בני האדם חולים בחטא, יש רק סימפטומים שונים, וזה שמישהו הוא אסימפטומט לא אומר שהוא לא חולה.
זה נכון שדוד קיבל סליחה מפני חזרתו בתשובה, אבל לא ניתן לבטל עיקרון כל כך מרכזי כמו גאולה על בסיס סליחת חטאים שמופיע בנביאים פעמים תכופות, אצטט רק מספר פסוקים מתוך עשרות:
ישעיהו מ”ג 21-25
21 עַם־זוּ יָצַרְתִּי לִי, תְּהִלָּתִי יְסַפֵּרוּ׃ 22 וְלֹא־אֹתִי קָרָאתָ יַעֲקֹב כִּי־יָגַעְתָּ בִּי יִשְׂרָאֵל׃ 23 לֹא־הֵבֵיאתָ לִּי שֵׂה עֹלֹתֶיךָ, וּזְבָחֶיךָ לֹא כִבַּדְתָּנִי לֹא הֶעֱבַדְתִּיךָ בְּמִנְחָה, וְלֹא הוֹגַעְתִּיךָ בִּלְבוֹנָה׃ 24 לֹא־קָנִיתָ לִּי בַכֶּסֶף קָנֶה, וְחֵלֶב זְבָחֶיךָ לֹא הִרְוִיתָנִי אַךְ, הֶעֱבַדְתַּנִי בְּחַטֹּאותֶיךָ, הוֹגַעְתַּנִי בַּעֲוֹנֹתֶיךָ׃ 25 אָנֹכִי אָנֹכִי הוּא מֹחֶה פְשָׁעֶיךָ לְמַעֲנִי וְחַטֹּאתֶיךָ לֹא אֶזְכֹּר
ישעיהו מ”ד 21-22
זְכָר־אֵלֶּה יַעֲקֹב, וְיִשְׂרָאֵל כִּי עַבְדִּי־אָתָּה יְצַרְתִּיךָ עֶבֶד־לִי אַתָּה, יִשְׂרָאֵל לֹא תִנָּשֵׁנִי׃ 22 מָחִיתִי כָעָב פְּשָׁעֶיךָ, וְכֶעָנָן חַטֹּאותֶיךָ שׁוּבָה אֵלַי כִּי גְאַלְתִּיךָ׃
מיכה ז’ 18-20
מִי־אֵל כָּמוֹךָ, נֹשֵׂא עָוֹן וְעֹבֵר עַל־פֶּשַׁע, לִשְׁאֵרִית נַחֲלָתוֹ לֹא־הֶחֱזִיק לָעַד אַפּוֹ, כִּי־חָפֵץ חֶסֶד הוּא׃ 19 יָשׁוּב יְרַחֲמֵנוּ, יִכְבֹּשׁ עֲוֹנֹתֵינוּ וְתַשְׁלִיךְ בִּמְצֻלוֹת יָם כָּל־חַטֹּאותָם׃ 20 תִּתֵּן אֱמֶת לְיַעֲקֹב, חֶסֶד לְאַבְרָהָם אֲשֶׁר־נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲבֹתֵינוּ מִימֵי קֶדֶם׃
תהילים ק”ל 7-8
יַחֵל יִשְׂרָאֵל, אֶל־יְהוָה כִּי־עִם־יְהוָה הַחֶסֶד וְהַרְבֵּה עִמּוֹ פְדוּת׃ 8 וְהוּא יִפְדֶּה אֶת־יִשְׂרָאֵל מִכֹּל, עֲוֹנֹתָיו׃
ירמיהו נ’ 20
בַּיָּמִים הָהֵם וּבָעֵת הַהִיא נְאֻם־יְהוָה, יְבֻקַּשׁ אֶת־עֲוֹן יִשְׂרָאֵל וְאֵינֶנּוּ, וְאֶת־חַטֹּאת יְהוּדָה וְלֹא תִמָּצֶאינָה כִּי אֶסְלַח לַאֲשֶׁר אַשְׁאִיר
כלומר, מהות הגאולה היא סליחת חטאים. כך גם מתוארת הברית החדשה של ירמיהו בפרק ל”א:
כי אסלח לעוונתם ולחטאתם לא אכזור עוד.
[08/03/2023, 12:33:46] Itamar Ben David: יש עניין חשוב ומרכזי של תשובה ומחילת חטאים- בזה אין לנו מחלוקת. התשובה הן של האדם הן של העם זה דבר קל למדי, ברור לגמרי שאלוהים רוצה בתשובה ורוצה שנתקרב אליו. מכאן ועד הרעיון שזו הגאולה עצמה – בוא נגיד – יש לי שאלות על זה. לגאולה יש את ההיבט של שיבת עם ישראל אל ארצו (גאולה כמושג משפטי מקראי כמו במגילת רות) והצד האוניברסלי של זה – דעת אלוהים בכל העולם ולא רק בעם ישראל ״כמים לים מכסים״
[08/03/2023, 12:37:28] Itamar Ben David: כמה ניסים כאלה יש בתנ״ך? כמה ניסים עושים נביאי ישראל? לא כזה הרבה.
[08/03/2023, 12:43:23] +972 54‑525‑2260: יפה, אז התרחיש במציעה הברית החדשה נותנת את שני ההבטים של הגאולה שדיברת עליהם. יש גאולה פרוגרסיבית (מתפשטת על ידי בשורה, כמו המשל השאור בקמח במתי י”ג 33) ויש גאולה קטאסטרופלית (משיח מגיע בעיצומה של מלחמה, משמיד את האוייבים ויכונתן את מלכות השמיים בו יגור זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבוץ)
[08/03/2023, 12:50:19] Itamar Ben David: שאלה. אם יש גאולה פרוגרסיבית (וואלה לא הכרתי את הביטוי) הרי שלפי מה שאתה מתאר מימי ישוע ועד עכשיו אנחנו עדיין בתהליך הגאולה המתמשך הזה, כי הרי לא 100% מהאנושות נוצרים, נכון? והשאלה השנייה- אם בסוף אותו תהליך ממושך כולם יהיו נוצרים אז למה צריך את הקטסטרופה של זכריה יד או חזון יוחנן? או שמא להבנתך שני תהליכי הגאולה נחוצים – גם התהליך המתון והמתמשך וגם התהליך האפוקליפטי/קטסטרופלי? אני כאילו קצת גולש מהנושא של הפרק אבל יש לי הרגשה שאצליח לחזור אליו עם התשובה שלך
[08/03/2023, 12:50:39] +972 54‑525‑2260: מהסיבה הפשוטה שנביאי ישראל כולם כפופים לחטא. לתורה אין ביכולתה לגאול. זה שנביא פה ונביא שם עשה נס לא נובע כהוכחה לגאולה. אין גירוש שדים בתנ”ך מכיוון שאין לבני אדם הכפופים לחטא סמכות על השדים.
[08/03/2023, 12:52:46] Itamar Ben David: מסכים איתך שאין הרבה ניסים, לא מבין עדיין למה המשיח צריך לחולל ניסים. כלומר אין לדעתי בעיה שהוא מחולל ניסים, פשוט הייתי מצפה שבימיו עמים רבים יחזרו בתשובה בבחינת ״כמים לים מכסים״ מה שלא קרה בימי ישוע עצמו אלא בתהליך של מאות שנים ולמעשה טרם הושלם
[08/03/2023, 12:56:32] +972 54‑525‑2260: לא הייתי משתמש במילה נוצרים, אלא במילה גאולים, שכן, לא מי שאומר לישוע ‘אדוני אדוני’ יכנס למלכות השמיים. וכן, ישוע אומר לתלמידיו לבשר את הבשורה ביהודה, שומרון ועד קצות הארץ, ולא כולם יהיו בהכרח גאולים, אלא יש מכסה מסויים, שכן בשלב מסויים יגמרו ‘עיתות הגויים’ (לוקס כ’א 24)
[08/03/2023, 13:01:11] +972 52‑368‑9613: לעניות דעתי אין הכוונה של ישוע בביצוע ניסים להוכיח את משיחיותו. להיפך- קודם האמונה, אחכ הנס. הנושא של האמונה קריטי – לא רק של החולה/פגוע אלא גם הסובבים אותו. במקום שאין אמונה (נצרת למשל) אין לריפוי הצלחה רבה. משל זרע החרדל וכו׳. על כן הוא מטיח ביקורת בחלק מהפרושים שמתפארים באדיקותם ובכהנים בטהרתם אך הם עניים באמונה. גם כנגד תלמידים ״הו קטני אמונה״, ושמעון בר יונה שכמעט הולך על מים בעצמו עד ש… (הרי הוא בודאי לא משיח).
מאוחר יותר חז״ל יתפלמסו על הניסים (חז״ל נגד ר׳ יהושוע: תנורו של עכנאי… אין מוכיחין מבת קול). אבל אם נצמד לטקסט הכל חוזר לאמונה. במקום שיש אמונה יש ניסים.
[08/03/2023, 13:02:07] Shira Harpaz Pomeranz: יש מלא הלילה אני אצלם את השניים שאני משתמשת בהם.
[08/03/2023, 13:07:25] +972 54‑525‑2260: שוב, כמים לים מכסים זה תיאור של מלכות אלף השנים, לא יהיו מלחמות ויגור זאב עם כבש.
[08/03/2023, 13:09:38] +972 54‑525‑2260: אינני רואה בניסים הוכחה למשיחיותו, אלא לפועל יוצא ממשיחיותו. ההוכחה למשיחיותו הוא הטקסט עצמו.
[08/03/2023, 13:10:44] +972 54‑525‑2260: באתר של “קרן אחווה משיחית” יש מלא ספרי פירושים לברית החדשה, רובם בחינם כולל משלוח חינם.
[08/03/2023, 13:29:20] Itamar Ben David: לגבי פסוק 20 והאישה זבת הדם- הערה קטנה. יש כאן מישהי שאם אני מבין נכון נמצאת במחזור/זוב דם ומתוקף כך היא אינה טהורה אינה יכולה לשכב עם בעלה ולהביא ילדים וחיים. אותי מאוד מעניינים הניסים שקשורים להלכות טהרה, וישוע כדמות שמחליפה את המקדש.
[08/03/2023, 13:36:59] Itamar Ben David: גאולים זה מושג מעולה תודה. לגבי המיכסה של הגאולים ו״עיתות הגויים״ זה ממש מתנגש חזיתית עם ״כמים לים מכסים״. למה שתהיה מגבלה על גאולה? לא יודע לגבי ישוע אבל על כל מה שלימדת פה היום אין לי בעיה לקרוא לך אדוני חחחחח
[08/03/2023, 13:45:51] +972 54‑525‑2260: אישה זבת הדם היא דוגמא מצויינת לגאולה, התורה מתארת בדיוק את התיאור הזה בויקרא ט”ו 25, כל מה שנוגע בה נטמא. על פי תורת משה האישה זבת הדם אמורה לטמא את ישוע. בפועל קרה ההפך – במקום שהיא תטמא אותו, הוא טיהר אותה, אין דבר כזה בתורת משה.
[08/03/2023, 14:15:57] +972 52‑349‑0705: יש ציור מדהים של זבת הדם במגדלא
[08/03/2023, 14:16:55] Itamar Ben David: אוקיי אז למה ישוע המשיח לא הביא את העידן הזה כבר? למי שאיבד רגע את חוט המחשבה פה – יש בפרק הזה הרבה ניסים – והדיון הוא למה צריך את הניסים בעוד שדעת אלוהים שתופץ בכל העולם – לא התגשמה בימיו של ישוע
[08/03/2023, 14:24:09] +972 52‑652‑2523: אולי תעלה אותו? תודה
[08/03/2023, 14:24:39] +972 54‑525‑2260: תודה אחי חחח
ראשונה לטימותאוס ב’ 4 כתוב: הֶחָפֵץ ¹שֶׁכָּל בְּנֵי אָדָם יִוָּשְׁעוּ וְיַגִּיעוּ ²לְהַכָּרַת הָאֱמֶת.
אין מגבלה של כמות האנשים לפי מה שאני מבין, אלא כמות חטאים, כלומר, לאלוהים יש מכסה מסויים של חטאים (סאה) שברגע שהיא מתמלאת אלוהים שופט את האנושות, מה שקרה בדור של נוח ומה שאלוהים עשה לכנענים (בראשית ט”ו 16), לכן כאשר המכסה הזה יגיע לסף, המשיח יחזור כשופט ולא כגואל, וישמיד את הרשעים שלא ירשו את הארץ יחד עם הצדיקים, רק אז יתקיים הפסוק: וְעַמֵּךְ כֻּלָּם צַדִּיקִים לְעֹולָם יִירְשׁוּ אָרֶץ (ישעיהו ס’ 21) ואז יקרה מה שאתה אומר – דעת ה’ יכסה את הארץ.
[08/03/2023, 14:31:30] +972 52‑363‑3873: מי שמאמין שהוא המשיח יתן תשובה אחת ומי שלא מאמין שהוא המשיח יתן תשובה אחרת אבל אם אנחנו דנים *בטקסט* אזי צריך לקרוא את המשיחיות ככזו שנכתבה על ידי מאמינים הדוקים עשרות שנים מאוחר יותר..
ברגע שההצדקה היא אמונית זה סוחף את השיח למקום אחר לחלוטין וכל אחד יכול למצוא את הציטוטים שמשרתים את אמונתו
[08/03/2023, 14:32:19] +972 52‑363‑3873: והיי כולם
[08/03/2023, 15:00:20] Itamar Ben David: חידוד מעולה תודה. ועם זאת- הטקסט עצמו שאומר שהוא המשיח מספיק לך? אשמח להרחבה. כי ללא התגשמות של נבואות משיחיות מהתנ״ך משהו חסר. לי חסר הגשמה של משפט העמים ושל דעת אלוהים שמתרחבת בימות המשיח (כלומר לא מאות או אלפי שנים מאוחר יותר)
[08/03/2023, 15:14:49] +972 52‑232‑4469: image omitted
[08/03/2023, 16:31:48] +972 52‑233‑6040: האתר הזה נותן פרושים בסגנון רש”י.
https://enduringword.com/bible-commentary/matthew-9/
[08/03/2023, 18:54:39] Itamar Ben David: חברים שעה לסיום וסליחה על החפירה קודם. מקווה שהיה מעניין לפחות לחלקכם…
[08/03/2023, 19:19:18] +972 52‑844‑8666: image omitted
[08/03/2023, 19:21:20] +972 52‑844‑8666: The Encounter Chapel, in the lower lever of Duc In Altum, is dedicated to Jesus’ encounter of all of us, as illustrated by the hemorrhaging woman. Note how she touches the hem of Jesus’ garment. (Mark 5:25–34)
[08/03/2023, 19:31:16] Itamar Ben David: מזכיר לי שכבר בפעם הראשונה שראיתי את הציור לא הבנתי למה יש לה טלית בסגנון תימני.