ברית חדשה יומי - מורי דרך לומדים יחד

פרוטוקול קבוצת לימוד של הברית החדשה
מטעם אגודת מורי הדרך ובחסות אתר בדרך למורה דרך.

מתי – פרק כג'

אָז דִבֵּר יֵשׁוּעַ אֶל הֲמוֹן הָעָם וְאֶל תַּלְמִידָיו. 2 אָמַר לָהֶם: “הַסּוֹפְרִים וְהַפְּרוּשִׁים יוֹשְׁבִים עַל כִּסֵּא מֹשֶׁה. 3 לָכֵן כָּל אֲשֶׁר יֹאמְרוּ לָכֶם עֲשׂוּ וְשִׁמְרוּ, אַךְ כְּמַעֲשֵׂיהֶם אַל תַּעֲשׂוּ, כִּי אוֹמְרִים הֵם וְאֵינָם עוֹשִׂים. 4 הֵם קוֹשְׁרִים מַשָֹאוֹת כְּבֵדִים וּמַעֲמִיסִים אוֹתָם עַל שִׁכְמֵי הָאֲנָשִׁים, אַךְ אֵינָם רוֹצִים לְהָנִיעַ אוֹתָם אַף בְּאֶצְבָּעָם; 5 וְעוֹשִׂים אֶת כָּל מַעֲשֵׂיהֶם כְּדֵי לְהֵרָאוֹת לִבְנֵי אָדָם, בְּהַרְחִיבָם אֶת תְּפִלֵּיהֶם וּבְהַאֲרִיכָם אֶת צִיצִיּוֹתֵיהֶם. 6 אוֹהֲבִים הֵם אֶת מוֹשַׁב הָרֹאשׁ בַּסְּעוּדוֹת וְאֶת הַמּוֹשָׁבִים הָרִאשׁוֹנִים בְּבָתֵּי הַכְּנֶסֶת 7 וּבִרְכוֹת שָׁלוֹם בַּשְּׁוָקִים וּלְהִקָּרֵא ‘רַבִּי’ עַל־יְדֵי אֲנָשִׁים. 8 אַךְ אַתֶּם אַל יִקָּרֵא לָכֶם ‘רַבִּי’, כִּי אֶחָד הוּא רַבְּכֶם וְאַתֶּם אַחִים כֻּלְּכֶם. 9 וְאַל תִּקְרְאוּ ‘אָב’ לְאִישׁ מִכֶּם בָּאָרֶץ, כִּי אֶחָד הוּא אֲבִיכֶם שֶּׁבַּשָּׁמַיִם. 10 גַּם אַל תִּקָּרְאוּ ‘מוֹרֵי תּוֹרָה’, כִּי אֶחָד הוּא הַמּוֹרֶה שֶׁלָּכֶם – הַמָּשִׁיחַ. 11 הַגָּדוֹל בָּכֶם יִהְיֶה מְשָׁרֶתְכֶם. 12 הַמְרוֹמֵם אֶת עַצְמוֹ יֻשְׁפַּל וְהַמַּשְׁפִּיל אֶת עַצְמוֹ יְרוֹמָם.

13 אוֹי לָכֶם סוֹפְרִים וּפְרוּשִׁים צְבוּעִים, כִּי סוֹגְרִים אַתֶּם אֶת מַלְכוּת הַשָּׁמַיִם בִּפְנֵי בְּנֵי אָדָם; הֵן אַתֶּם אֵינְכֶם נִכְנָסִים לְתוֹכָהּ וְגַם לַבָּאִים אֵינְכֶם מַנִּיחִים לְהִכָּנֵס.

15 אוֹי לָכֶם סוֹפְרִים וּפְרוּשִׁים צְבוּעִים, כִּי סוֹבְבִים אַתֶּם בַּיָּם וּבַיַּבָּשָׁה כְּדֵי לְגַיֵּר אִישׁ אֶחָד, וְכַאֲשֶׁר יִתְגַּיֵּר אַתֶּם עוֹשִׂים אוֹתוֹ לְבֶן גֵּיהִנּוֹם כִּפְלַיִם מִכֶּם.

16 אוֹי לָכֶם מוֹרֵי דֶרֶךְ עִוְרִים הָאוֹמְרִים: ‘הַנִּשְׁבָּע בַּהֵיכָל אֵין בְּכָךְ כְּלוּם, אֲבָל הַנִּשְׁבָּע בִּזְהַב הַהֵיכָל חַיָּב’. 17 כְּסִילִים וְעִוְרִים! מַה גָּדוֹל יוֹתֵר, הַזָּהָב אוֹ הַהֵיכָל הַמְקַדֵּשׁ אֶת הַזָּהָב? 18 וְכֵן גַּם אוֹמְרִים אַתֶּם, ‘הַנִּשְׁבָּע בַּמִּזְבֵּחַ אֵין בְּכָךְ כְּלוּם, אֲבָל הַנִּשְׁבָּע בַּקָּרְבָּן שֶׁעָלָיו – חַיָּב.’ 19 עִוְרִים! מַה גָּדוֹל יוֹתֵר, הַקָּרְבָּן אוֹ הַמִּזְבֵּחַ הַמְקַדֵּשׁ אֶת הַקָּרְבָּן? 20 לָכֵן הַנִּשְׁבָּע בַּמִּזְבֵּחַ נִשְׁבָּע בּוֹ וּבְכָל אֲשֶׁר עָלָיו, 21 וְהַנִּשְׁבָּע בַּהֵיכָל נִשְׁבָּע בּוֹ וּבַשּׁוֹכֵן בּוֹ, 22 וְהַנִּשְׁבָּע בַּשָּׁמַיִם נִשְׁבָּע בְּכִסֵּא אֱלֹהִים וּבַיּוֹשֵׁב עָלָיו.

23 אוֹי לָכֶם סוֹפְרִים וּפְרוּשִׁים צְבוּעִים, כִּי נוֹתְנִים אַתֶּם מַעַשְׂרוֹת מִמִּנְתָּה וְשֶׁבֶת וְכַמּוֹן, וּמַזְנִיחִים אֶת הַדְּבָרִים הַחֲשׁוּבִים יוֹתֵר שֶׁבַּתּוֹרָה – אֶת הַמִּשְׁפָּט, אֶת הַחֶסֶד וְאֶת הָאֱמוּנָה. צָרִיךְ הָיָה לַעֲשׂוֹת אֶת אֵלֶּה הָאַחֲרוֹנִים וְאֵין לַעֲזֹב אֶת הַדְּבָרִים הָאֲחֵרִים. 24 מוֹרֵי דֶרֶךְ עִוְרִים הָעוֹצְרִים אֶת הַיַּתּוּשׁ בְּמִסְנֶנֶת וּבוֹלְעִים אֶת הַגָּמָל.

25 אוֹי לָכֶם סוֹפְרִים וּפְרוּשִׁים צְבוּעִים, כִּי מְטַהֲרִים אַתֶּם אֶת הַכּוֹס וְאֶת הַקְּעָרָה מִבַּחוּץ וְתוֹכָן מָלֵא גֶּזֶל וְתַאַוְתָנוּת. 26 פָּרוּשׁ עִוֵּר, טַהֵר תְּחִלָּה אֶת תּוֹךְ הַכּוֹס כְּדֵי שֶׁתִּהְיֶה טְהוֹרָה גַּם מִבַּחוּץ.

27 אוֹי לָכֶם סוֹפְרִים וּפְרוּשִׁים צְבוּעִים, כִּי דּוֹמִים אַתֶּם לִקְבָרִים מְסֻיָּדִים הַנִּרְאִים יָפִים מִבַּחוּץ וְאִלּוּ תּוֹכָם מָלֵא עַצְמוֹת מֵתִים וְכָל טֻמְאָה. 28 כָּךְ גַּם אַתֶּם: מִבַּחוּץ אַתֶּם נִרְאִים צַדִּיקִים לְעֵינֵי הַבְּרִיוֹת, אֲבָל בִּפְנִים מְלֵאֵי צְבִיעוּת וְעָוֶל.

29 אוֹי לָכֶם סוֹפְרִים וּפְרוּשִׁים צְבוּעִים, כִּי בּוֹנִים אַתֶּם אֶת קִבְרֵי הַנְּבִיאִים וּמְיַפִּים אֶת מַצְּבוֹת הַצַּדִּיקִים. 30 אוֹמְרִים אַתֶּם: ‘אִלּוּ חָיִינוּ בִּימֵי אֲבוֹתֵינוּ לֹא הָיִינוּ שֻׁתָּפִים עִמָּהֶם לִשְׁפֹּךְ אֶת דַּם הַנְּבִיאִים.’ 31 כָּךְ אַתֶּם מְעִידִים עַל עַצְמְכֶם שֶׁבָּנִים אַתֶּם לְרוֹצְחֵי הַנְּבִיאִים. 32 אַף אַתֶּם מַלְּאוּ אֶת סְאַת אֲבוֹתֵיכֶם! 33 נְחָשִׁים בְּנֵי צִפְעוֹנִים, אֵיךְ תִּמָּלְטוּ מִדִּין גֵּיהִנּוֹם? 34 לָכֵן הִנְנִי שׁוֹלֵחַ לָכֶם נְבִיאִים וַחֲכָמִים וְסוֹפְרִים וּמֵהֶם תַּהַרְגוּ וְתִצְלְבוּ וּמֵהֶם תַּלְקוּ בְּבָתֵּי הַכְּנֶסֶת שֶׁלָּכֶם וְתִרְדְּפוּם מֵעִיר לְעִיר, 35 לְמַעַן יָבוֹא עֲלֵיכֶם כָּל דָּם נָקִי שֶׁנִשְׁפַּךְ עַל הָאָרֶץ מִדַּם הֶבֶל הַצַּדִּיק עַד דַּם זְכַרְיָה בֶּן בֶּרֶכְיָה אֲשֶׁר רְצַחְתֶּם אוֹתוֹ בֵּין הַהֵיכָל לַמִזְבֵּחַ. 36 אָמֵן אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, בּוֹא יָבוֹא כָּל זֶה עַל הַדּוֹר הַזֶּה.”

37 “יְרוּשָׁלַיִם, יְרוּשָׁלַיִם, הַהוֹרֶגֶת אֶת הַנְּבִיאִים וְסוֹקֶלֶת אֶת הַשְּׁלוּחִים אֵלֶיהָ, כַּמָה פְּעָמִים חָפַצְתִּי לְקַבֵּץ אֶת בָּנַיִךְ כְּתַרְנְגֹלֶת הַמְקַבֶּצֶת אֶת אֶפְרוֹחֶיהָ תַּחַת כְּנָפֶיהָ וְלֹא רְצִיתֶם. 38 הִנֵּה בֵּיתְכֶם יִנָּטֵשׁ לָכֶם, 39 וַאֲנִי אוֹמֵר לָכֶם: מֵעַתָּה לֹא תִּרְאוּנִי עַד אֲשֶׁר תֹּאמְרוּ ‘בָּרוּךְ הַבָּא בְּשֵׁם יְהוָה!”

[27/03/2023, 20:13:22] Itamar Ben David: הַבְּשׂוֹרָה עַל־פִּי מַתַּי פֶּרֶק כג

1 *אָז דִבֵּר יֵשׁוּעַ אֶל הֲמוֹן הָעָם וְאֶל תַּלְמִידָיו. 2 אָמַר לָהֶם: “הַסּוֹפְרִים וְהַפְּרוּשִׁים יוֹשְׁבִים עַל כִּסֵּא מֹשֶׁה. 3 לָכֵן כָּל אֲשֶׁר יֹאמְרוּ לָכֶם עֲשׂוּ וְשִׁמְרוּ, אַךְ כְּמַעֲשֵׂיהֶם אַל תַּעֲשׂוּ, כִּי אוֹמְרִים הֵם וְאֵינָם עוֹשִׂים. 4 הֵם קוֹשְׁרִים מַשָֹאוֹת כְּבֵדִים וּמַעֲמִיסִים אוֹתָם עַל שִׁכְמֵי הָאֲנָשִׁים, אַךְ אֵינָם רוֹצִים לְהָנִיעַ אוֹתָם אַף בְּאֶצְבָּעָם; 5 וְעוֹשִׂים אֶת כָּל מַעֲשֵׂיהֶם כְּדֵי לְהֵרָאוֹת לִבְנֵי אָדָם, בְּהַרְחִיבָם אֶת תְּפִלֵּיהֶם וּבְהַאֲרִיכָם אֶת צִיצִיּוֹתֵיהֶם. 6 אוֹהֲבִים הֵם אֶת מוֹשַׁב הָרֹאשׁ בַּסְּעוּדוֹת וְאֶת הַמּוֹשָׁבִים הָרִאשׁוֹנִים בְּבָתֵּי הַכְּנֶסֶת 7 וּבִרְכוֹת שָׁלוֹם בַּשְּׁוָקִים וּלְהִקָּרֵא ‘רַבִּי’ עַל־יְדֵי אֲנָשִׁים. 8 אַךְ אַתֶּם אַל יִקָּרֵא לָכֶם ‘רַבִּי’, כִּי אֶחָד הוּא רַבְּכֶם וְאַתֶּם אַחִים כֻּלְּכֶם. 9 וְאַל תִּקְרְאוּ ‘אָב’ לְאִישׁ מִכֶּם בָּאָרֶץ, כִּי אֶחָד הוּא אֲבִיכֶם שֶּׁבַּשָּׁמַיִם. 10 גַּם אַל תִּקָּרְאוּ ‘מוֹרֵי תּוֹרָה’, כִּי אֶחָד הוּא הַמּוֹרֶה שֶׁלָּכֶם – הַמָּשִׁיחַ. 11 הַגָּדוֹל בָּכֶם יִהְיֶה מְשָׁרֶתְכֶם. 12 הַמְרוֹמֵם אֶת עַצְמוֹ יֻשְׁפַּל וְהַמַּשְׁפִּיל אֶת עַצְמוֹ יְרוֹמָם.*
[27/03/2023, 20:13:23] Itamar Ben David: 13 *אוֹי לָכֶם סוֹפְרִים וּפְרוּשִׁים צְבוּעִים, כִּי סוֹגְרִים אַתֶּם אֶת מַלְכוּת הַשָּׁמַיִם בִּפְנֵי בְּנֵי אָדָם; הֵן אַתֶּם אֵינְכֶם נִכְנָסִים לְתוֹכָהּ וְגַם לַבָּאִים אֵינְכֶם מַנִּיחִים לְהִכָּנֵס. 15 אוֹי לָכֶם סוֹפְרִים וּפְרוּשִׁים צְבוּעִים, כִּי סוֹבְבִים אַתֶּם בַּיָּם וּבַיַּבָּשָׁה כְּדֵי לְגַיֵּר אִישׁ אֶחָד, וְכַאֲשֶׁר יִתְגַּיֵּר אַתֶּם עוֹשִׂים אוֹתוֹ לְבֶן גֵּיהִנּוֹם כִּפְלַיִם מִכֶּם. 16 אוֹי לָכֶם מוֹרֵי דֶרֶךְ עִוְרִים הָאוֹמְרִים: ‘הַנִּשְׁבָּע בַּהֵיכָל אֵין בְּכָךְ כְּלוּם, אֲבָל הַנִּשְׁבָּע בִּזְהַב הַהֵיכָל חַיָּב’. 17 כְּסִילִים וְעִוְרִים! מַה גָּדוֹל יוֹתֵר, הַזָּהָב אוֹ הַהֵיכָל הַמְקַדֵּשׁ אֶת הַזָּהָב? 18 וְכֵן גַּם אוֹמְרִים אַתֶּם, ‘הַנִּשְׁבָּע בַּמִּזְבֵּחַ אֵין בְּכָךְ כְּלוּם, אֲבָל הַנִּשְׁבָּע בַּקָּרְבָּן שֶׁעָלָיו – חַיָּב.’ 19 עִוְרִים! מַה גָּדוֹל יוֹתֵר, הַקָּרְבָּן אוֹ הַמִּזְבֵּחַ הַמְקַדֵּשׁ אֶת הַקָּרְבָּן? 20 לָכֵן הַנִּשְׁבָּע בַּמִּזְבֵּחַ נִשְׁבָּע בּוֹ וּבְכָל אֲשֶׁר עָלָיו, 21 וְהַנִּשְׁבָּע בַּהֵיכָל נִשְׁבָּע בּוֹ וּבַשּׁוֹכֵן בּוֹ, 22 וְהַנִּשְׁבָּע בַּשָּׁמַיִם נִשְׁבָּע בְּכִסֵּא אֱלֹהִים וּבַיּוֹשֵׁב עָלָיו.*
[27/03/2023, 20:13:23] Itamar Ben David: 23 *אוֹי לָכֶם סוֹפְרִים וּפְרוּשִׁים צְבוּעִים, כִּי נוֹתְנִים אַתֶּם מַעַשְׂרוֹת מִמִּנְתָּה וְשֶׁבֶת וְכַמּוֹן, וּמַזְנִיחִים אֶת הַדְּבָרִים הַחֲשׁוּבִים יוֹתֵר שֶׁבַּתּוֹרָה – אֶת הַמִּשְׁפָּט, אֶת הַחֶסֶד וְאֶת הָאֱמוּנָה. צָרִיךְ הָיָה לַעֲשׂוֹת אֶת אֵלֶּה הָאַחֲרוֹנִים וְאֵין לַעֲזֹב אֶת הַדְּבָרִים הָאֲחֵרִים. 24 מוֹרֵי דֶרֶךְ עִוְרִים הָעוֹצְרִים אֶת הַיַּתּוּשׁ בְּמִסְנֶנֶת וּבוֹלְעִים אֶת הַגָּמָל. 25 אוֹי לָכֶם סוֹפְרִים וּפְרוּשִׁים צְבוּעִים, כִּי מְטַהֲרִים אַתֶּם אֶת הַכּוֹס וְאֶת הַקְּעָרָה מִבַּחוּץ וְתוֹכָן מָלֵא גֶּזֶל וְתַאַוְתָנוּת. 26 פָּרוּשׁ עִוֵּר, טַהֵר תְּחִלָּה אֶת תּוֹךְ הַכּוֹס כְּדֵי שֶׁתִּהְיֶה טְהוֹרָה גַּם מִבַּחוּץ. 27 אוֹי לָכֶם סוֹפְרִים וּפְרוּשִׁים צְבוּעִים, כִּי דּוֹמִים אַתֶּם לִקְבָרִים מְסֻיָּדִים הַנִּרְאִים יָפִים מִבַּחוּץ וְאִלּוּ תּוֹכָם מָלֵא עַצְמוֹת מֵתִים וְכָל טֻמְאָה. 28 כָּךְ גַּם אַתֶּם: מִבַּחוּץ אַתֶּם נִרְאִים צַדִּיקִים לְעֵינֵי הַבְּרִיוֹת, אֲבָל בִּפְנִים מְלֵאֵי צְבִיעוּת וְעָוֶל. 29 אוֹי לָכֶם סוֹפְרִים וּפְרוּשִׁים צְבוּעִים, כִּי בּוֹנִים אַתֶּם אֶת קִבְרֵי הַנְּבִיאִים וּמְיַפִּים אֶת מַצְּבוֹת הַצַּדִּיקִים. 30 אוֹמְרִים אַתֶּם: ‘אִלּוּ חָיִינוּ בִּימֵי אֲבוֹתֵינוּ לֹא הָיִינוּ שֻׁתָּפִים עִמָּהֶם לִשְׁפֹּךְ אֶת דַּם הַנְּבִיאִים.’ 31 כָּךְ אַתֶּם מְעִידִים עַל עַצְמְכֶם שֶׁבָּנִים אַתֶּם לְרוֹצְחֵי הַנְּבִיאִים. 32 אַף אַתֶּם מַלְּאוּ אֶת סְאַת אֲבוֹתֵיכֶם! 33 נְחָשִׁים בְּנֵי צִפְעוֹנִים, אֵיךְ תִּמָּלְטוּ מִדִּין גֵּיהִנּוֹם? 34 לָכֵן הִנְנִי שׁוֹלֵחַ לָכֶם נְבִיאִים וַחֲכָמִים וְסוֹפְרִים וּמֵהֶם תַּהַרְגוּ וְתִצְלְבוּ וּמֵהֶם תַּלְקוּ בְּבָתֵּי הַכְּנֶסֶת שֶׁלָּכֶם וְתִרְדְּפוּם מֵעִיר לְעִיר, 35 לְמַעַן יָבוֹא עֲלֵיכֶם כָּל דָּם נָקִי שֶׁנִשְׁפַּךְ עַל הָאָרֶץ מִדַּם הֶבֶל הַצַּדִּיק עַד דַּם זְכַרְיָה בֶּן בֶּרֶכְיָה אֲשֶׁר רְצַחְתֶּם אוֹתוֹ בֵּין הַהֵיכָל לַמִזְבֵּחַ. 36 אָמֵן אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, בּוֹא יָבוֹא כָּל זֶה עַל הַדּוֹר הַזֶּה.”*
[27/03/2023, 20:13:24] Itamar Ben David: 37 “*יְרוּשָׁלַיִם, יְרוּשָׁלַיִם, הַהוֹרֶגֶת אֶת הַנְּבִיאִים וְסוֹקֶלֶת אֶת הַשְּׁלוּחִים אֵלֶיהָ, כַּמָה פְּעָמִים חָפַצְתִּי לְקַבֵּץ אֶת בָּנַיִךְ כְּתַרְנְגֹלֶת הַמְקַבֶּצֶת אֶת אֶפְרוֹחֶיהָ תַּחַת כְּנָפֶיהָ וְלֹא רְצִיתֶם. 38 הִנֵּה בֵּיתְכֶם יִנָּטֵשׁ לָכֶם, 39 וַאֲנִי אוֹמֵר לָכֶם: מֵעַתָּה לֹא תִּרְאוּנִי עַד אֲשֶׁר תֹּאמְרוּ ‘בָּרוּךְ הַבָּא בְּשֵׁם יְהוָה!”*
[28/03/2023, 7:55:09] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed this group’s settings to allow only admins to send messages to this group
[28/03/2023, 7:55:11] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all participants to send messages to this group
[28/03/2023, 7:57:07] ‪+972 52‑255‑4217‬: ‎‪+972 52‑255‑4217‬ left
[28/03/2023, 7:56:46] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! אנחנו עם מתי 23. בנוהל- שעתיים ראשונות – כמה שיותר שאחות ותהיות ולאחר מכן- דיון פתוח. נזכיר שהמטרה העיקרית של הקבוצה היא עצם קריאת הפרק היומי. כל הדיונים והתוספות- זה בונוס והכל מתועד באתר (ראי קישור בתיאור הקבוצה). יום מוצלח!
[28/03/2023, 8:04:53] Shira Harpaz Pomeranz: פסוק 9 איך למרות המשפט הזה כהן דת מוסמך נקרא אבא?
מה התהליך שהוביל לכך?
[28/03/2023, 8:06:53] Shira Harpaz Pomeranz: למה הכוונה בפסוק 16 הזהב בהיכל?
[28/03/2023, 8:26:36] Shira Harpaz Pomeranz: פסוק 35 האם יש עוד מקור על הרג זכריה הנביא (מניחה שעליו מדובר) בחצר בית המקדש?
מוכר מות זכריה בן יהוידע בחצר המקדש דברי הימים ב כד 20 והלאה
[28/03/2023, 8:38:57] Itamar Ben David: פסוק 3 לא מאשר (שוב) את מערכת המצוות? לדעתי כן
[28/03/2023, 8:41:01] Itamar Ben David: פסוק 10 מצייר את המשיח כמורה רוחני או כאיזה רבי. אני לא בטוח שזה תיאור מקובל של המשיח. הוא אמנם מקדם תוכחה לעמים (ישעיהו) אבל נראה לי שיותר נכון לראות בו מנהיג פוליטי (בדומה לדוד המלך)
[28/03/2023, 8:41:43] Itamar Ben David: פסוק 15- אנחנו מכירים מערך גיור פרואקטיבי בימי בית שני?
[28/03/2023, 8:43:33] Shira Harpaz Pomeranz: גם אותי הפסוק הזה ממש מפתיע.
[28/03/2023, 8:44:58] ‪+972 52‑233‑8317‬: ‎‪+972 52‑233‑8317‬ left
[28/03/2023, 8:45:07] Itamar Ben David: מה המקור לכעס העצום על הפרושים? האם זה בא ממחלוקת על התוכן ההלכתי? על הדגשים ההלכתיים? או שמא מעצם חוסר אמונה בישוע כמשיח? יש כאן התקפה חזיתית קטלנית על הפרושים, ואני מנסה להבין מה מקור הזעם. בעיקר כשבאותו פרק ישוע אומר לשמוע לדבריהם
[28/03/2023, 8:51:19] Itamar Ben David: יש לנו מקבילה בתנך לעניין התרנגולת? זכור לי דווקא שאלוהים אוסף את ישראל כמו נשר (ואשא אתכם על כנפי נשרים, כנשר יעיר קינו ועוד)
[28/03/2023, 8:53:35] Itamar Ben David: אני חושב שפרק קיח זה המקור של ״ברוך הבא בשם ה׳ ״ שזה ממש בחירה מוזרה לתת רפרנס דווקא לפרק הזה ודווקא לפסוק הזה שבמלואו זה: כו בָּרוּךְ הַבָּא, בְּשֵׁם יְהוָה; בֵּרַכְנוּכֶם, מִבֵּית יְהוָה. כשלפני רגע אמר ביתכם ינטש לכם.
[28/03/2023, 8:56:46] Itamar Ben David: שווה לקרוא את פרק קיח כדי להבין עד כמה יש פער בין הדברים של ישוע לפרק. סתם לדוגמה היחס לגויים, הפולחן על המזבח, אלי אתה ואודך (אפרופו השאלה על פסוק התהילים אתמול ״נאום ה לאדוני״)
[28/03/2023, 10:10:17] Eliean Keisar: מממליץ על ספרו של עמי תמיר
‎[28/03/2023, 10:11:13] Eliean Keisar: ‎image omitted
[28/03/2023, 10:52:16] ‪+972 54‑595‑2630‬: לי קשה עם הפסוק הזה משום שזה אומר שאין מורים. רק המשיח הוא המורה. ומשיח לא מגיע כל יום. אז איך וממי ילמדו האנשים?
[28/03/2023, 10:55:41] ‪+972 54‑595‑2630‬: מורי דרך=מנהיגים.
אבל למה ההתייחסות ליתוש שנעצר במסננת ולמה בליעת גמל?
[28/03/2023, 10:57:06] ‪+972 54‑804‑7765‬: אריסטובולוס כובש ומגייר את הגליל
[28/03/2023, 10:57:34] ‪+972 54‑595‑2630‬: ומה לגבי גיור משפחת הורדוס?
[28/03/2023, 11:11:24] Itamar Ben David: זה לא מה שהטקסט מדבר עליו. כי כתוב שם: כי סובבים אתם בים וביבשה וכן הלאה. כלומר יש איזה שליחים דרבנן מיסיונרים מוזר מאוד
[28/03/2023, 11:12:07] Itamar Ben David: הייתי מנחש שזה עיטורי הזהב בראש בית המקדש.
[28/03/2023, 11:22:34] Shira Harpaz Pomeranz: גיור היטורים והאדומים מוכר, אבל כאן נראה שהיה משהו אחר. אולי גם הגיור הזה נעשה עם שילוב של מאין רבנים מיסיונרים?
[28/03/2023, 11:24:34] Itamar Ben David: הזכירו בעבר כאן את ״יראי השם״ הגויים שהתקרבו ליהדות. אבל כאן נשמע שיש מאמץ מצד יהודים לקרב אנשים ליהדות (ולא נגיד לשבע מצוות בני נוח)
[28/03/2023, 11:28:04] ‪+972 54‑804‑7765‬: הלני המלכה?
[28/03/2023, 11:30:22] Itamar Ben David: מה איתה
[28/03/2023, 11:30:56] ‪+972 54‑804‑7765‬: גוירה
[28/03/2023, 11:31:38] Itamar Ben David: השאלה אם שלחו לעיראק מיסיונרים יהודים
[28/03/2023, 11:31:41] Itamar Ben David: לא נשמע לי
[28/03/2023, 11:33:03] Eliean Keisar: בית חדייב – בדגם בית שני רואים את הארמונות של המשפחה
[28/03/2023, 11:33:26] Eliean Keisar: יש לזכור שבבל נשאר קהילה יהודית -לא כולם עלו לארץ !
[28/03/2023, 11:40:37] ‪+972 54‑804‑7765‬: באופן כללי בתקופת בית שני היהדות הייתה יותר פתוחה לזרים…
[28/03/2023, 11:49:38] Itamar Ben David: יפה. נו אז על מה ישוע מדבר? איזה מיסיון יהודי היה בימיו?
[28/03/2023, 11:50:28] Itamar Ben David: אני גם לא אומר שלא היה כזה. אני באמת לא מכיר וחשבתי שמישהו כאן יודע
[28/03/2023, 12:04:31] Itamar Ben David: אוקיי קראתי קצת על הפסוק הזה. אז קודם כל שים לה שה״אדוני״ זה בחיריק ולא בפתח, כלומר לא אדוניי כשם אלוהים אלא אדוני כמו מלך בשר ודם. ראיתי פרשנות שאלוהים מדבר אל דוד שישב לימינו, כלומר שיישאר בירושלים, בזמן שיואב מוביל מלחמה בבני עמון. פרשנות אחרת מדבר על אברהם כמי שיושב לימין אלוהים בזמן מלחמת ארבעת המלכים בחמישה. בכל מקרה, עניין חשוב הוא שאלוהים לא מדבר לפי הפרשנויות עם עצמו, אלא עם מנהיג בשר ודם (בשל החיריק)
[28/03/2023, 12:48:02] ‪+972 54‑525‑2260‬: אף אחד לא מפרש כאילו ה”אדוני” הוא בפתח, כולם מבינים שהוא בחיריק. גם בפרשנות של הברית החדשה מדובר ב”אדוני” בחיריק. וגם אין הכוונה שמדובר על כך שאלוהים מדבר אל עצמו, אלא הוא מדבר אל דמות של מלך שגדולה מדוד, שכן דוד הוא זה שקורא לו “אדוני” (בחיריק). השאלה היא מי הוא האדון של דוד, אברהם? האם דוד עצמו קורא לעצמו “אדוני”?
[28/03/2023, 12:52:55] ‪+972 54‑525‑2260‬: הוא גם שופט אבל גם מורה, הזכרת את ישעיהו, שים לב:
הֵן עַבְדִּי אֶתְמָךְ־בּוֹ, בְּחִירִי רָצְתָה נַפְשִׁי נָתַתִּי רוּחִי עָלָיו, מִשְׁפָּט לַגּוֹיִם יוֹצִיא׃ 2 לֹא יִצְעַק וְלֹא יִשָּׂא וְלֹא־יַשְׁמִיעַ בַּחוּץ קוֹלוֹ׃ 3 קָנֶה רָצוּץ לֹא יִשְׁבּוֹר, וּפִשְׁתָּה כֵהָה לֹא יְכַבֶּנָּה לֶאֱמֶת יוֹצִיא מִשְׁפָּט׃ 4 לֹא יִכְהֶה וְלֹא יָרוּץ, עַד־יָשִׂים בָּאָרֶץ מִשְׁפָּט וּלְתוֹרָתוֹ אִיִּים יְיַחֵילוּ
“לתורתו איים ייחילו” – איים בתנ”ך זה תמיד מקומות רחוקים בהם יושבים עמים זרים שאמורים להיות רחוקים מאלוהי ישראל. אני מכיר רק יהודי אחד שכל כך הרבה גויים מרוחקים לומדים ומיישמים את תורתו.
[28/03/2023, 13:02:06] ‪+972 54‑525‑2260‬: לא, זה לא מחלוקת הלכתית. אלא נטייה טבעית של האדם להפוך אמונה לדת. אם אתם מדריכים אוונגליסטים, תשאלו אותם אם הם דתיים, הם מיד יגידו לכם שלא, שכן, המילה דת “רליגיו” נתפס עבור הרבה אוונגליסטים לבדיוק מה שישוע מסביר לגבי הפרושים. הם בעצמם מטיפים לא להיות “דתיים”, לא להתייחס אל האמונה באלוהים כאל מערכת של טקסים וחוקים שקבעו בני אדם. כמובן, יש גם הרבה אוונגליסטים שאומרים שאינם דתיים אבל גם הם נפלו באותה מלכודת של הדת – עושים דברים למען יראה ויקבלו כבוד מבני אדם.
ישוע לא בא נגד הפרושים בגלל היותם פרושים, אלא הוא תמיד אומר “פרושים צבועים”, שכן, אולי ישנם פרושים שאינם צבועים. אבל הפרושים, ככלל, נפלו לאותה מלכודת של חוקים “מצוות אנשים ומלומדה” אשר בפיהם מכבדים את אלוהים אבל ליבם רחוק ממנו, והם רק מקיימים מצוות כי הם חייבים. המון אוונגליסטים מטיפים ואומרים שאם ישוע היה בא לקהילות הנוצריות הוא לא היה משתמש בשם “פרושים צבועים” אלא בשם “פאסטורים צבועים”.
[28/03/2023, 13:04:57] ‪+972 54‑525‑2260‬: לגבי ספציפית תרנגולת אני לא מוצא מקבילה בתנ”ך, אבל אני כן רואה בפסוקים האלה ביטוי לאלוהותו של המשיח אשר הוא בעצמו זה שעשה מאמצים רבים להביא לתשובה את ירושלים כפי שבא לידי ביטוי לאורך ספרי הנביאים בתנ”ך.
[28/03/2023, 13:14:58] ‪+972 54‑525‑2260‬: קודם כל ישוע אומר את המילים האלה בכעס אבל גם בעצב רב, המקום אחר הוא בוכה על העיר ביודעו שהיא תחרב. הוא לא מייחל לחורבן העיר, אלא יודע שזה גורלה עקב חטאותיה. ירושלים תחרב. המשיח יסתתר מפני העם היהודי כל זמן שירושלים בחורבותיה. אך יבוא זמן אשר ירושלים תחזור להבנות וישובו אנשי העיר להגיד לעולי הרגל “ברוך הבא בשם ה'” (כפי שלימד ד”ר חגי עמיצור, שתושבי ירושלים היו שרים לעולי הרגל את הפסוק הזה ממזמור קי”ח) אבל יגידו למשיח עצמו את המילים האלה מתוך אמונה במשיחיותו. מה שיתגשם רק באחרית הימים כנבואת זכריה פרק י”ב תתגשם – “והביטו אלי את אשר דקרו”.
[28/03/2023, 13:18:06] ‪+972 54‑525‑2260‬: יש לנו את הברית החדשה, אנחנו יכולים ללמוד מהמשיח כל יום.
אבל הנקודה היא לא שלא יהיו עוד מורים, שכן בהמשך הברית החדשה דווקא כן כתוב שיהיו מורים. אבל ישוע מדבר כאן על שיוון חברתי, שלא יהיה מישהו שבגלל שהוא מורה אז מגיע לו יותר כבוד. ההפך, תפקיד המורה הוא להכשיר את התלמידים להיות מורים בעצמם ולזכור שלא משנה כמה המורה יודע, גם המורה הוא תלמיד של המורה הגדול – המשיח. ושלא יהיה מצב שבו אדם אחד יקבע עבור הרבים מהו רצון אלוהים, כמו שקורה בנצרות הקאתולית עם האפיפיור, שהוא דוגמא מצויינת ללמה ישוע אומר את המילים האלה, בדיוק נגד מוסד האפיפיור.
[28/03/2023, 13:52:57] ‪+972 54‑451‑8589‬: הטקס היווני מציין ὄρνις ornis) – מכאן שם תורת חקר העופות/ ציפורים אורניתולוגיה) – ὄρνις בטקטס כאן משמעותה ציפור ממין נקבה באופן כללי – רק בהוראה משנית של המילה היא גם תרנגולת
ישעיהו פרק לא- פס’ ה : כְּצִפֳּרִים עָפוֹת–כֵּן יָגֵן יְהוָה צְבָאוֹת, עַל-יְרוּשָׁלִָם
[28/03/2023, 14:04:33] Itamar Ben David: לא ממש. הדובר זה אלוהים לא דוד.
[28/03/2023, 14:06:17] Itamar Ben David: זה חייב להיות יהודי יחיד? אין אפשרות שזה עם ישראל פשוט? הרי הפסוקים מדברים על ״עבדי״ שלרוב זה עם ישראל
[28/03/2023, 14:19:06] ‪+972 54‑525‑2260‬: המאמר ששלחתי לך לגבי ‘עבד ה'” בפרטי יש את התשובה.
[28/03/2023, 14:19:16] Itamar Ben David: מעניין ממש תודה. אז איך הם קוראים לעצמם אם לא דתיים, פשוט מאמינים?
[28/03/2023, 14:20:03] Itamar Ben David: יש את הפסוק בתהילים משה ואהרון בעניין ושמואל בקוראי שמו. וכן מעמד חנה מול עלי הכהן. כלומר התורה מתמודדת עם המאבק בין דת ממוסדת לרוח הנשברה של האדם המתפלל
[28/03/2023, 14:24:08] ‪+972 54‑525‑2260‬: המזמור הולך כך:
מזמור לדוד (דוד מצהיר על כך שהוא כותב את המזמור)
נאום ה’ לאדוני: שב לימיני
הנאום (הדברים) של ה’ לאדוני. מה הם הדברים שאומר ה’ לאדון שלי (האדון של דוד) – שב לימיני. רק המילים ‘שב לימיני’ נאמרים על ידי אלוהים בגוף ראשון.
[28/03/2023, 14:26:24] Itamar Ben David: יש מלכים שמחזירים את ירושלים התשובה כמו יאשיהו וחזקיהו השאלה אם יש בכך אקט חריג ואם כן באיזה אופן זה חריג
[28/03/2023, 14:26:35] ‪+972 54‑525‑2260‬: כן, מאמינים. הם משתמשים במילה ‘רגיליו’ רק במקרים טכניים ובעיקר עם לא מאמינים כמוהם. אבל הם לא משתמשים במילה הזאת כמה שהם חלק ממנו. שוב, אני בעצמי קולט הרבה אלמנטים דתיים גם בתוך אלה שמשתדלים להמנע משימוש במילה, כי שוב, זאת נטייה טבעית של האדם להפוך הכל לדת, לתוויות ותבניות.
[28/03/2023, 14:31:38] ‪+972 54‑525‑2260‬: מעניין, תודה!
[28/03/2023, 14:49:11] ‪+972 54‑525‑2260‬: כשאני עובר בנחל קדרון, אני מצביע על קברי אבשלום וזכריה ואומר – ייתכן כי בדיוק על הקברים האלה ישוע מדבר כאשר הוא אומר כי הפרושים בונים את קברי הנביאים ומייפים את מצבות הצדיקים.
על פי דעתי הטקסט המקורי מציין את זכריה בן יהוידע ולא את זכריה בן ברכיה. שכן, זכריה בן ברכיה איננו יודעים מה גורלו, אבל בן יהוידע היה זה שנרצח במקדש עצמו. ואולי היה זכריה בן ברכיה אחר שאנחנו לא מכירים.
בפסוקים האלה ישוע מדבר על סאת החטאים שיש לעם ישראל, שכן לכל עם יש את סאת החטאים שלה, למשל על הכנענים אלוהים אומר שהוא מעכב את כניסת עם ישראל לכנען כי: “כִּי לֹא־שָׁלֵם עֲוֹן הָאֱמֹרִי עַד־הֵנָּה” (בראשית ט”ו 16)

ואילו על עם ישראל הוא אומר:
אַל־תִּטַּמְּאוּ בְּכָל־אֵלֶּה כִּי בְכָל־אֵלֶּה נִטְמְאוּ הַגּוֹיִם, אֲשֶׁר־אֲנִי מְשַׁלֵּחַ מִפְּנֵיכֶם׃ 25 וַתִּטְמָא הָאָרֶץ, וָאֶפְקֹד עֲוֹנָהּ עָלֶיהָ וַתָּקִא הָאָרֶץ אֶת־יֹשְׁבֶיהָ׃ 26 וּשְׁמַרְתֶּם אַתֶּם, אֶת־חֻקֹּתַי וְאֶת־מִשְׁפָּטַי, וְלֹא תַעֲשׂוּ, מִכֹּל הַתּוֹעֵבֹת הָאֵלֶּה הָאֶזְרָח, וְהַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכְכֶם׃ 27 כִּי אֶת־כָּל־הַתּוֹעֵבֹת הָאֵל, עָשׂוּ אַנְשֵׁי־הָאָרֶץ אֲשֶׁר לִפְנֵיכֶם וַתִּטְמָא הָאָרֶץ׃ 28 וְלֹא־תָקִיא הָאָרֶץ אֶתְכֶם, בְּטַמַּאֲכֶם אֹתָהּ כַּאֲשֶׁר קָאָה אֶת־הַגּוֹי אֲשֶׁר לִפְנֵיכֶם (ויקרא י”ח)
[28/03/2023, 14:58:38] ‪+972 54‑427‑7163‬: ‎‪+972 54‑427‑7163‬ left
[28/03/2023, 15:12:30] Itamar Ben David: אדם אחד שיקבע – ישוע נותן לפיטר את המפתחות לשמיים ולארץ. לא? זה לא סמכות לקבוע?
[28/03/2023, 15:12:46] Itamar Ben David: שים קישור כאן
[28/03/2023, 15:24:49] Itamar Ben David: אז אלוהים קורא למשיח/בנו- אדוני? ושאר המזמור נחשב לנבואה לעתיד לבוא? כלומר בעתיד הוא ימחץ את האויבים של המשיח? סליחה שמתעכבים פה על משהו מהפרק הקודם…
[28/03/2023, 15:26:46] ‪+972 54‑451‑8589‬: יש הטוענים כי בתקופתו של ישוע היהודים נהגו לסייד מבחוץ את הקברים לפני חג הפסח , במיוחד מבני קבר הבולטים בשטח, על מנת למנוע מגע בהם באקראי ובזמן חשכה ובכך למנוע מעולי הרגלי הרבים טומאה. הדימוי של ישוע במובן זה נגד הסופרים והפרושים, הוא שהם נראים מבחוץ לכאורה זכים וצדיקים , בדומה ללובן הקברים המסוידים, אך בתוכם יש רק ריקבון ומוות וטומאה, כמו תכולת קברים אלה
[28/03/2023, 15:27:18] Itamar Ben David: וזה דבר רע? כלומר למה ישוע יוצא בפרק הזה נגד הפרושים שמגבשים מסגרות לחיים של אמונה? הרי זה לא שאדם נעשה מאמין באופן טבעי. זה משהו שדורש מוסדות, חינוך, טקסים ומשם בסופו של דבר נבנה עולמו הרוחני של האדם והוא נעשה עצמאי יותר בקשר שלו עם אלוהים. הרי ישוע בעצמו לא מתכחש למצוות. אז למה לא לאפשר את הדת הממוסדת ולומר שכמו תפילת חנה או קריאות שמואל הנביא אלוהים בסוף מעדיף רוח נשברה (רעיון שחוזר על עצמו בלי סוף)
‎[28/03/2023, 15:27:26] ‪+972 54‑525‑2260‬: מאמר על עבד ה’ בספר ישעיהו.docx • ‎6 pages ‎document omitted
[28/03/2023, 15:28:23] ‪+972 54‑525‑2260‬: לא כך אני מפרש את זה. כבר מישהו כתב כאן שהמפתחות ניתנו לשמעון כיפא בגלל ההתגלות שהוא קיבל, אבל כל מאמין בישוע שמקבל התגלות על טבעית כזאת מקבל גם הוא את המפתח.
[28/03/2023, 15:29:29] ‪+972 54‑525‑2260‬: לא, עדיין לא הבנת… דוד שומע את אלוהים אומר משהו לאדון שלו… זה דוד מדבר, ודוד אומר – שמעתי את אלוהים אומר לאדון שלי: שב לימיני.
[28/03/2023, 15:30:20] Itamar Ben David: וואלה פתחת כאן פתח למורמונים חבל על הזמן.
[28/03/2023, 15:31:18] Itamar Ben David: פרשנות מוזרה קצת אצטרך להתעמק יותר אבל נראה לי שמיצינו את החלק הזה. תודה!
[28/03/2023, 15:32:21] ‪+972 54‑525‑2260‬: כי אלוהים לא רוצה דת. הוא לא מעוניין ביהדות בדיוק כמו שהוא לא מעוניין בנצרות, הוא מעוניין במערכת יחסים אישית עם כל אחד שלא תלויה במה מנהיגי הדת אומרים לך איך ומה להאמין. כמובן שצריך מוסדות כאלה ואחרים וזאת בדיוק הסיבה שקל כל כך להפוך אמונה פשוטה לדת. זאת הסיבה שלדעתי ישוע אומר – לא לשים יין חדש והנאדות ישנים, או לא לשים טלאי חדש על בגד ישן.
[28/03/2023, 15:34:33] Itamar Ben David: אם היה רוצה מערכת יחסים אישית אז בשביל מה מעמד הר סיני שזו התגלות לאומית? או ירידה רוח הקודש בחדר הסעודה האחרונה לכמדומני 120 איש? למה לא סנה בוער לכל אחד?
[28/03/2023, 15:55:31] ‪+972 54‑525‑2260‬: עובדה שמעמד הר סיני לא עבדה, העם המשיך לחטוא. זה בדיוק הכוונה ב’מילה חדשה’ שנגיע אליה בבשורת יוחנן. שאול השליח אומר: האות ממיתה אך הרוח מחיה. ההבדל בין תורה כתובה על אבן לבין תורה כתובה על הלב.
[28/03/2023, 15:56:43] ‪+972 52‑378‑5431‬: ‎‪+972 52‑378‑5431‬ left
[28/03/2023, 16:04:14] Itamar Ben David: אם אלוהים והמשיח רואים מראשית עד אחרית מניח שהם ידעו שזה יקרה. אולי בפסקה הזו שישוע כועס על הפרושים זה נובע מתסכול על כל הדרך הפתלתלה הזו של אלוהים והמשיח בגאולת העולם? זו פיסקה קיצונית מאוד פשוט.