אָז הוֹבִילָה הָרוּחַ אֶת יֵשׁוּעַ אֶל הַמִּדְבָּר לְהִתְנַסּוֹת עַל־יְדֵי הַשָֹטָן, 2 וּלְאַחַר שֶׁצָּם אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לַיְלָה הָיָה רָעֵב. 3 נִגַּשׁ אֵלָיו הַמְנַסֶּה וְאָמַר: “אִם בֶּן־הָאֱלֹהִים אַתָּה, צַוֵּה שֶׁהָאֲבָנִים הָאֵלֶּה יִהְיוּ לְלֶחֶם.” 4 הֵשִׁיב יֵשׁוּעַ וְאָמַר: “כָּתוּב, ‘לֹא עַל־הַלֶּחֶם לְבַדּוֹ יִחְיֶה הָאָדָם, כִּי עַל־כָּל־מוֹצָא פִי־יהוה’.”
5 לָקַח אוֹתוֹ הַשָֹטָן אֶל עִיר הַקֹּדֶשׁ וְהֶעֱמִידוֹ עַל פִּנַּת גַּג בֵּית הַמִּקְדָּשׁ. 6 אָמַר לוֹ: “אִם בֶּן־הָאֱלֹהִים אַתָּה, הַשְׁלֵךְ עַצְמְךָ לְמַטָּה, שֶׁהֲרֵי כָּתוּב, ‘כִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה־לָּךְ, עַל־כַּפַּיִם יִשָֹאוּנְךָ, פֶּן־תִּגֹּף בָּאֶבֶן רַגְלֶךָ’.”
7 אָמַר לוֹ יֵשׁוּעַ: “עוֹד כָּתוּב, ‘לֹא תְּנַסֶּה אֶת־יהוה אֱלֹהֶיךָ’.”
8 לָקַח אוֹתוֹ הַשָֹטָן לְהַר גָּבוֹהַ מְאֹד וְהֶרְאָה לוֹ אֶת כָּל מַמְלְכוֹת תֵּבֵל וּכְבוֹדָן. 9 אָמַר אֵלָיו: “אֶת כָּל אֵלֶּה אֶתֵּן לְךָ אִם תִּפֹּל עַל פָּנֶיךָ וְתִשְׁתַּחֲוֶה לִי.”
10 הֵשִׁיב לוֹ יֵשׁוּעַ: “הִסְתַּלֵּק, הַשָֹטָן, הֵן כָּתוּב, ‘לַיהוה אֱלֹהֶיךָ תִּשְׁתַּחֲוֶה וְאוֹתוֹ לְבַדּוֹ תַּעֲבֹד’.”
11 לְאַחַר מִכֵּן עָזַב אוֹתוֹ הַשָֹטָן וּמַלְאָכִים נִגְּשׁוּ לְשָׁרְתוֹ.
12 כַּאֲשֶׁר שָׁמַע יֵשׁוּעַ כִּי הִסְגִּירוּ אֶת יוֹחָנָן יָצָא אֶל הַגָּלִיל. 13 הוּא עָזַב אֶת נָצְרַת וּבָא לָגוּר בִּכְפַר נַחוּם לְיַד הַיָּם, בְּחֶבֶל זְבוּלוּן וְנַפְתָּלִי, 14 לְמַעַן יִתְקַיֵּם הַנֶּאֱמָר בְּפִי יְשַׁעְיָהוּ הַנָּבִיא: 15 “אַרְצָה זְבֻלוּן וְאַרְצָה נַפְתָּלִי, דֶּרֶךְ הַיָּם, עֵבֶר הַיַּרְדֵּן, גְּלִיל הַגּוֹיִם. 16 הָעָם הַהֹלְכִים בַּחֹשֶׁךְ רָאוּ אוֹר גָּדוֹל, יֹשְׁבֵי בְּאֶרֶץ צַלְמָוֶת אוֹר נָגַהּ עֲלֵיהֶם.”
17 מִן הָעֵת הַהִיא הֵחֵל יֵשׁוּעַ לְהַכְרִיז וְלוֹמַר: “חִזְרוּ בִּתְשׁוּבָה, כִּי קָרְבָה מַלְכוּת שָׁמַיִם.”
18 כְּשֶׁהָלַךְ לְיַד יָם הַגָּלִיל רָאָה שְׁנֵי אַחִים, אֶת שִׁמְעוֹן הַנִּקְרָא כֵּיפָא וְאֶת אַנְדְּרֵי אָחִיו, מַשְׁלִיכִים רֶשֶׁת לְתוֹךְ הַיָּם, כִּי הָיוּ דַּיָּגִים. 19 אָמַר לָהֶם: “בּוֹאוּ אַחֲרַי וְאֶעֱשֶׂה אֶתְכֶם דַּיָּגֵי אָדָם.” 20 מִיָּד עָזְבוּ אֶת הָרְשָׁתוֹת וְהָלְכוּ אַחֲרָיו.
21 בְּלֶכְתּוֹ הָלְאָה רָאָה שְׁנֵי אַחִים אֲחֵרִים, אֶת יַעֲקֹב בֶּן זַבְדַּי וְאֶת יוֹחָנָן אָחִיו, בַּסִּירָה עִם זַבְדַּי אֲבִיהֶם וְהֵם מְתַקְּנִים אֶת רִשְׁתוֹתֵיהֶם. קָרָא לָהֶם 22 וּמִיָּד עָזְבוּ אֶת הַסִּירָה וְאֶת אֲבִיהֶם וְהָלְכוּ אַחֲרָיו.
23 הוּא סָבַב בְּכָל הַגָּלִיל כְּשֶׁהוּא מְלַמֵּד בְּבָתֵּי הַכְּנֶסֶת וּמַכְרִיז אֶת בְּשׂוֹרַת הַמַּלְכוּת וּמְרַפֵּא כָּל מַחֲלָה וְכָל מַדְוֶה בָּעָם. 24 שִׁמְעוֹ יָצָא בְּכָל סוּרְיָה וְהֵבִיאוּ אֵלָיו אֶת כָּל הַחוֹלִים הַסּוֹבְלִים מִמַּחֲלוֹת וּמַכְאוֹבִים לְמִינֵיהֶם, וְגַם אֲנָשִׁים אֲחוּזֵי שֵׁדִים, מֻכֵּי יָרֵחַ וּמְשֻׁתָּקִים, וְהוּא רִפֵּא אוֹתָם. 25 הֲמוֹנִים הֲמוֹנִים הָלְכוּ אַחֲרָיו מֵהַגָּלִיל וּמִדֵּקַפּוֹלִיס, מִירוּשָׁלַיִם וִיהוּדָה וּמֵעֵבֶר הַיַּרְדֵּן.
[01/03/2023, 8:03:16] Itamar Ben David: בוקר חדש – ברית חדשה! גם היום נקדיש את הלימוד ל פרנסיס ויירה. נבקש לעודד אתכם לקרוא את הפרק, ומי שרוצה להתדיין- בכיף, רק לשמור על כבוד הדדי ועל קשר עין עם הטקסט היומי. ביום שישי נשלח סקר כדי ללמוד מכם המשתתפים איך לשפר את התנהלות הקבוצה. בהצלחה!
[01/03/2023, 8:03:31] Itamar Ben David: הַבְּשׂוֹרָה עַל־פִּי מַתַּי פֶּרֶק ד
ד אָז הוֹבִילָה הָרוּחַ אֶת יֵשׁוּעַ אֶל הַמִּדְבָּר לְהִתְנַסּוֹת עַל־יְדֵי הַשָֹטָן, 2 וּלְאַחַר שֶׁצָּם אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לַיְלָה הָיָה רָעֵב. 3 נִגַּשׁ אֵלָיו הַמְנַסֶּה וְאָמַר: “אִם בֶּן־הָאֱלֹהִים אַתָּה, צַוֵּה שֶׁהָאֲבָנִים הָאֵלֶּה יִהְיוּ לְלֶחֶם.” 4 הֵשִׁיב יֵשׁוּעַ וְאָמַר: “כָּתוּב, ‘לֹא עַל־הַלֶּחֶם לְבַדּוֹ יִחְיֶה הָאָדָם, כִּי עַל־כָּל־מוֹצָא פִי־יהוה’.”
5 לָקַח אוֹתוֹ הַשָֹטָן אֶל עִיר הַקֹּדֶשׁ וְהֶעֱמִידוֹ עַל פִּנַּת גַּג בֵּית הַמִּקְדָּשׁ. 6 אָמַר לוֹ: “אִם בֶּן־הָאֱלֹהִים אַתָּה, הַשְׁלֵךְ עַצְמְךָ לְמַטָּה, שֶׁהֲרֵי כָּתוּב, ‘כִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה־לָּךְ, עַל־כַּפַּיִם יִשָֹאוּנְךָ, פֶּן־תִּגֹּף בָּאֶבֶן רַגְלֶךָ’.”
7 אָמַר לוֹ יֵשׁוּעַ: “עוֹד כָּתוּב, ‘לֹא תְּנַסֶּה אֶת־יהוה אֱלֹהֶיךָ’.”
8 לָקַח אוֹתוֹ הַשָֹטָן לְהַר גָּבוֹהַ מְאֹד וְהֶרְאָה לוֹ אֶת כָּל מַמְלְכוֹת תֵּבֵל וּכְבוֹדָן. 9 אָמַר אֵלָיו: “אֶת כָּל אֵלֶּה אֶתֵּן לְךָ אִם תִּפֹּל עַל פָּנֶיךָ וְתִשְׁתַּחֲוֶה לִי.”
10 הֵשִׁיב לוֹ יֵשׁוּעַ: “הִסְתַּלֵּק, הַשָֹטָן, הֵן כָּתוּב, ‘לַיהוה אֱלֹהֶיךָ תִּשְׁתַּחֲוֶה וְאוֹתוֹ לְבַדּוֹ תַּעֲבֹד’.”
11 לְאַחַר מִכֵּן עָזַב אוֹתוֹ הַשָֹטָן וּמַלְאָכִים נִגְּשׁוּ לְשָׁרְתוֹ.
12 כַּאֲשֶׁר שָׁמַע יֵשׁוּעַ כִּי הִסְגִּירוּ אֶת יוֹחָנָן יָצָא אֶל הַגָּלִיל. 13 הוּא עָזַב אֶת נָצְרַת וּבָא לָגוּר בִּכְפַר נַחוּם לְיַד הַיָּם, בְּחֶבֶל זְבוּלוּן וְנַפְתָּלִי, 14 לְמַעַן יִתְקַיֵּם הַנֶּאֱמָר בְּפִי יְשַׁעְיָהוּ הַנָּבִיא: 15 “אַרְצָה זְבֻלוּן וְאַרְצָה נַפְתָּלִי, דֶּרֶךְ הַיָּם, עֵבֶר הַיַּרְדֵּן, גְּלִיל הַגּוֹיִם. 16 הָעָם הַהֹלְכִים בַּחֹשֶׁךְ רָאוּ אוֹר גָּדוֹל, יֹשְׁבֵי בְּאֶרֶץ צַלְמָוֶת אוֹר נָגַהּ עֲלֵיהֶם.”
17 מִן הָעֵת הַהִיא הֵחֵל יֵשׁוּעַ לְהַכְרִיז וְלוֹמַר: “חִזְרוּ בִּתְשׁוּבָה, כִּי קָרְבָה מַלְכוּת שָׁמַיִם.”
18 כְּשֶׁהָלַךְ לְיַד יָם הַגָּלִיל רָאָה שְׁנֵי אַחִים, אֶת שִׁמְעוֹן הַנִּקְרָא כֵּיפָא וְאֶת אַנְדְּרֵי אָחִיו, מַשְׁלִיכִים רֶשֶׁת לְתוֹךְ הַיָּם, כִּי הָיוּ דַּיָּגִים. 19 אָמַר לָהֶם: “בּוֹאוּ אַחֲרַי וְאֶעֱשֶׂה אֶתְכֶם דַּיָּגֵי אָדָם.” 20 מִיָּד עָזְבוּ אֶת הָרְשָׁתוֹת וְהָלְכוּ אַחֲרָיו.
21 בְּלֶכְתּוֹ הָלְאָה רָאָה שְׁנֵי אַחִים אֲחֵרִים, אֶת יַעֲקֹב בֶּן זַבְדַּי וְאֶת יוֹחָנָן אָחִיו, בַּסִּירָה עִם זַבְדַּי אֲבִיהֶם וְהֵם מְתַקְּנִים אֶת רִשְׁתוֹתֵיהֶם. קָרָא לָהֶם 22 וּמִיָּד עָזְבוּ אֶת הַסִּירָה וְאֶת אֲבִיהֶם וְהָלְכוּ אַחֲרָיו.
23 הוּא סָבַב בְּכָל הַגָּלִיל כְּשֶׁהוּא מְלַמֵּד בְּבָתֵּי הַכְּנֶסֶת וּמַכְרִיז אֶת בְּשׂוֹרַת הַמַּלְכוּת וּמְרַפֵּא כָּל מַחֲלָה וְכָל מַדְוֶה בָּעָם. 24 שִׁמְעוֹ יָצָא בְּכָל סוּרְיָה וְהֵבִיאוּ אֵלָיו אֶת כָּל הַחוֹלִים הַסּוֹבְלִים מִמַּחֲלוֹת וּמַכְאוֹבִים לְמִינֵיהֶם, וְגַם אֲנָשִׁים אֲחוּזֵי שֵׁדִים, מֻכֵּי יָרֵחַ וּמְשֻׁתָּקִים, וְהוּא רִפֵּא אוֹתָם. 25 הֲמוֹנִים הֲמוֹנִים הָלְכוּ אַחֲרָיו מֵהַגָּלִיל וּמִדֵּקַפּוֹלִיס, מִירוּשָׁלַיִם וִיהוּדָה וּמֵעֵבֶר הַיַּרְדֵּן.
[01/03/2023, 8:04:28] +972 50‑235‑8835: This message was deleted.
[01/03/2023, 8:04:56] +972 50‑235‑8835: This message was deleted.
[01/03/2023, 8:18:22] Itamar Ben David: לגבי פסוק 5 אני מאוד סקרן לדעת היכן מדריכים חושבים שאותה פינה נמצאת. הימור שלי- דרום מזרח הר הבית- עם נפילה רצינית לנחל קדרון.
[01/03/2023, 8:29:23] +972 54‑336‑8217: פינת בית המקדש השאלה האם זה המשכן או הרחבה? מה הסימוכין
[01/03/2023, 8:36:14] Itamar Ben David: כתוב ״פינת גג בית המקדש״. זה הגיוני שזה המקדש עצמו כמובן. אבל הביטוי באנגלית pinnacle of the temple תמיד זורק אותי לכיוון אחר. לא מכיר מה כתוב ביוונית.
[01/03/2023, 8:38:19] Shira Harpaz Pomeranz: זו הפינה המסורתית מהסיבה שציינת. אישית אני תמיד אומרת שנראה לי שזו הפינה הדרום מערבית.
למה?
אלף כי אנחנו מגיעים לשם במסגרת המסלול הרגיל. אבל הסיבה העקרית היא דברי הפיתוי של השטן. הוא מציע לו בעצם להראות שאלהים נותן לו כנפיים לפני עם רב. הרחוב מתחת לכותל המערבי הוא הרחוב הפעיל ביותר בירושלים. אילו ישוע אכן היה נופל ועף היה זה נס כל כך גדול שהיה קשה להתכחש אליו.
כך או כך, אני אומרת לתיירים, 25 אחוז שאנחנו עומדים בפינה בה עמד ליד אבן התקיעה להכריז
[01/03/2023, 8:41:57] +972 52‑339‑6463: הייתי מהמר על המשכן עצמו, מסיבה פשוטה: שם היתה עקידת יצחק, מה שאומר ששם היה גם האיל שנאחז בשיח בקרניו.
[01/03/2023, 8:46:27] +972 54‑540‑0636: +972 54‑540‑0636 joined using this group’s invite link
[01/03/2023, 8:49:16] +972 52‑258‑9795: גם לדעתי זו הפינה הדרום מערבית באותה פינה שהיו מכריזים על מועד כניסת השבת היכן שמצאו את כיתוב בחפירות מרכז דוידסון.
[01/03/2023, 8:59:00] +972 54‑424‑5869: image omitted
[01/03/2023, 9:00:39] Itamar Ben David: אהבתי. הפינה הדרום מזרחית חביבה עליי בגלל המשמעות הסמלית של נחל קדרון והחיבור שלו לים המלח.
[01/03/2023, 9:01:33] +972 52‑652‑2523: image omitted
[01/03/2023, 9:15:52] Itamar Ben David: בנצי מה לעשות עם זה?
[01/03/2023, 9:16:05] Itamar Ben David: עזרי הדרכה- לא במהלך השבוע.
[01/03/2023, 9:19:40] +972 54‑476‑9764: אז לא ההיכל עצמו אלא המתחם. אני נוטה לפינה הדרום מזרחית כי הגובה רב ביותר שם
[01/03/2023, 9:22:59] +972 50‑530‑1493: פסוק 13: “ובא לגור בכפר נחום בחבל זבולון ונפתלי”
מה שבט זבולון עושה פה?
נחלת שבט זבולון בכלל לא בסביבה. “זְבוּלֻן לְחוֹף יַמִּים יִשְׁכֹּן. וְהוּא – לְחוֹף אֳנִיּוֹת, ויַרְכָתוֹ – עַל צִידֹן“
[01/03/2023, 9:28:09] Itamar Ben David: מה כתוב ביוונית?
[01/03/2023, 9:28:40] Itamar Ben David: מזכיר לך שישוע פוגש אישה פיניקית
[01/03/2023, 9:30:51] Itamar Ben David: לגבי פסוק 10, יש כאן איזו נימה דואליסטית משהו. ביהדות השטן הוא פשוט מלאך משוטט, בטח לא ישות באותו מעמד של האל. אשמח אם יש למישהו הערות על זה
[01/03/2023, 9:33:13] +972 52‑536‑2364: נראה לי הכוונה שישוע עזב את נצרת שבזבולון לכפר נחום אשר בנפתלי ומתוך כך מתי מביא גם את הנבואה
[01/03/2023, 9:34:13] Itamar Ben David: שאלה קטנה לגבי כל ניסי הרפואה למיניהם, מהיכן בתנ״ך בעצם אנחנו למדים שהמשיח מרפא? זה חלק מהגדרות התפקיד שלו?
[01/03/2023, 9:34:37] +972 52‑339‑6463: נראה שזה דווקא הפרכה לדואליזם. הכותב בוודאי הכיר דואליזם שכן החכמים באו מהמזרח, כנראה פרס הזורואסטרית.
[01/03/2023, 9:37:49] +972 52‑536‑2364: גם בנצרות השטן הוא מלאך שמרד באלוהים ונפל מן השמים. אין לא כל שוויון לכוחו של אלוהים אבל כן ניתנה לו סמכות כל שהיא לכן הוא פועל ופעיל
[01/03/2023, 9:38:10] +972 52‑536‑2364: אין לו
[01/03/2023, 9:43:06] +972 52‑339‑6463: המקור לפיו השטן הוא מלאך משוטט הוא ספר איוב, ושם *השטן* הוא בן האלוהים.
אבל מאחר וישוע הוא אלהים עצמו השטן עושה בפרק זה משהו שאסור לנו- מנסה את אלוהים.
[01/03/2023, 9:43:54] +972 52‑536‑2364: לגבי הפינה בבית המקדש נראה לי לא כל כך רלוונטי איזו פינה בדיוק כי לא כתוב. אפשר לקרוא את הפסוק במדרגות הדרומיות או ליד אבן התקיעה לפי איך שזורם בסיור
[01/03/2023, 9:48:57] Itamar Ben David: דחיית השטן זה אכן מונותאיסטי. אני רק שואל אם הקורא הפאגאני יכול להסיק מכך שיש שטן ויש אל וצריך לבחור את מי לעבוד.
[01/03/2023, 9:49:18] Itamar Ben David: במונותאיזם מי הסתם השטן ממש לא שווה כוח לאל
[01/03/2023, 9:53:32] +972 54‑660‑3078: בהמשך, ב-13 14 15, מבינים שאולי גר, או דר, ליד הכנרת, אך הפיץ משנתו באזורי נפתלי וזבולון.
ולדעתי זה ההסבר.
[01/03/2023, 10:03:42] +972 54‑660‑3078: This message was deleted.
[01/03/2023, 10:04:17] +972 52‑292‑5700: השטן מנסה את ישוע כשהו עדיין בעולם הזה כשהוא חצי אל = בן אנוש/( בן האלוהים) כדי למרוד באביו .
[01/03/2023, 10:04:26] +972 52‑652‑2523: שטן במקרא גם במובן מכשול
[01/03/2023, 10:06:03] +972 54‑660‑3078: אכן, השטן מופיע באיוב כבן האלוהים, אך תפקידים רבים לו. לדוגמה,
• שטן, מלשון שטנה, ללמד שטנה על האדם ואת האדם.
• על-פי מדרש רבה דברים השטן נשלח על-ידי האל להביא את נשמתו של משה – היינו על-פי הפשט בימינו להמיתו, והנה תפקיד נוסף של השטן.
• ויש עוד תפקידים המוזכרים במדרשים, כאשר האזכור הראשון בתנ”ך הוא במובן מכשול.
[01/03/2023, 10:18:46] +972 52‑339‑6463: לא הייתי מתפלא אם גם העולם היהודי היה “נגוע” בדואליזם ולכן היה צורך לסתור אותו.
אלישע בן אבויה, כזכור, ראה את מטטרון יושב וחטא בהרהור שמא יש שתי רשויות.
וכאן מטטרון עצמו דואלי בעיניי: מצד אחד כשהוא ישב הוא כתב את זכויותיהם של בני ישראל, ומצד שני היה לשטן לאלישע בן אבויה, ועל זה נענש.
[01/03/2023, 10:40:34] Itamar Ben David: אני מתעניין יותר בתנ״ך והברית החדשה וקצת פחות בטקסטים הרבניים, כי אני יוצא מנקודת הנחה שמה שפוגש מאמין פשוט זה את הטקסטים הקאנוניים ולא את הפלפולים של החכמים או של האקדמיה. והתהייה שלי זה האם המאמין הפשוט שקורא בתנ״ך מסיק שיש אלוהים ושטן והם שווי כוח, ולחילופין האם המאמין הפשוט שקורא בברית החדשה מסיק שיש אלוהים ושטן והם שווי כוח.
[01/03/2023, 10:41:18] Itamar Ben David: בדרך כלל בהדרכות הפוקוס מול הקבוצות הם הטקסטים הקאנוניים ולא ספרות ההיכלות או מדרשי רבא וכן הלאה.
[01/03/2023, 10:41:55] Itamar Ben David: ספציפית אלישע בן אבויה קיצץ בנטיעות הוא לא חטא רק בהרהורים
[01/03/2023, 10:44:17] Itamar Ben David: בכל מקרה חנוך/מטטרון לא נחשב ביהדות לאל או משהו כזה
[01/03/2023, 10:46:11] +972 54‑420‑5504: אני חושב הפוך, שכן בתקופת ראשית הנצרות זרמים מחשבתיים אלו השפיעו ואף שגשגו (עם זאת נכון שחלק מהמקורות הללו נתפסו כ”כתובים” ולא כתורה שבעל פה, למשל הכתבים שאצלנו נחשבים חוץ-מקראיים) – אבל זה לא דיון לכאן
[01/03/2023, 11:00:36] Itamar Ben David: ולפינת השוואת הפסוקים
[01/03/2023, 11:00:39] Itamar Ben David: הפסוק המקורי ישעיהו ח, כ״ג ואז פרק ט א (שזה סבבה מדובר במגילה בלי חלוקת פסוקים ופרקים) בברית החדשה הכל בפרק 9.
פרק ח עוסק בנבואה על נפילת ארם וישראל מול יהודה (המלחמה הסורית אפריימית), הפסוק עצמו עוסק במסע המלחמה של אשור בכלל, אבל בברית החדשה הוא מתאר את המסע של ישוע. וואחד הוצאה מהקשר בלשוני העממית.
פרק ט מתאר את חורבן ישראל על ידי מספר אויבים ואת הצלת יהודה, למיטב הבנתי את שפתו העשירה של ישעיהו.
הפסוק הראשון משובש לעומת המקור:
כִּ֣י לֹ֣א מוּעָף֮ לַֽאֲשֶׁ֣ר מוּצָ֣ק לָהּ֒ כָּעֵ֣ת הָֽרִאשׁ֗וֹן הֵקַ֞ל אַ֤רְצָה זְבֻלוּן֙ וְאַ֣רְצָה נַפְתָּלִ֔י וְהָאַֽחֲר֖וֹן הִכְבִּ֑יד דֶּ֤רֶךְ הַיָּם֙ עֵ֣בֶר הַיַּרְדֵּ֔ן גְּלִ֖יל הַגּוֹיִֽם׃
הפסוק השני מצוטט במדויק
הָעָם הַהֹלְכִים בַּחֹשֶׁךְ רָאוּ אוֹר גָּדוֹל יֹשְׁבֵי בְּאֶרֶץ צַלְמָוֶת אוֹר נָגַהּ עֲלֵיהֶם.
[01/03/2023, 11:02:11] Itamar Ben David: אני מדבר על פסוקים 15-16 בפרק היומי
[01/03/2023, 11:07:11] +972 54‑420‑5504: א. ניסיון הרעב. מה הניסיון פה? ואם הוא היה כן אוכל לחם? איזה פגם מוסרי יש? לא לגיטימי אם הוא רעב?
ב. “העם ההולכים בחושך” – בכל התרגומים שראיתי, פרט לעברית, כתוב “העם *היושבים* בחושך”. או שציטטו לא נכון ובהשפעת המשך הפסוק כתבו גם בתחילתו “יושבים” במקום “הולכים”, או זה במודע, כדי להדגיש את מצב האנשים שכבר משוקעים בחושך, אך אפילו עליהם יזרח האור.
ג. התלמידים הראשונים עוזבים את מקומם, פרנסתם ואף את משפחתם – עבור מטרה רוחנית. כמה אני מוכנים לוותר בשביל הרוחניות שלנו? אפשר להגיד את זה לצליינים שבאים ולוקחים חופש בשביל מסע רוחני וכו’.
ד. רפואות לעתיד לבוא, יש לזה מקור, למשל ישעיהו לה, אבל לא כתוב שזה המשיח. רמב”ם כותב נחרצות שלא מצופה מהמשיח לחולל שום אות או מופת.
ה. הקטע הזה שהנצרות מתחילה כתנועה ציבורית, זה מעניין. אשמח לתובנות על זה.
[01/03/2023, 11:08:22] +972 52‑339‑6463: אני רק רוצה להראות שגם ביהדות היה צורך להתמודד עם דואליזם. מה שהסיפור מראה, לדעתי, זה שהיה צורך להקטין את הסיטרא אחרא- זה בסך הכל חנוך, ועוד מעט ישברו לו את הברכיים שילמד מה זה להטעות את אחר.
[01/03/2023, 11:08:51] +972 50‑476‑0554: יש אחלה שטן בספר איוב
[01/03/2023, 11:13:04] +972 54‑420‑5504: הרמב”ם:
“אל יעלה על דעתך שהמלך המשיח צריך לעשות אותות ומופתים, ומחדש דברים בעולם, או מחייה מתים, וכיוצא בדברים אלו שהטיפשים אומרים”
[01/03/2023, 11:15:07] +972 52‑260‑2256: +972 52‑260‑2256 joined using this group’s invite link
[01/03/2023, 11:18:23] Itamar Ben David: לגבי סעיף ד , זה המקור בישעיהו ל״ה, בהחלט עידן משיחי למרות שהמשיח עצמו לא מוזכר אלא ה׳ בעצמו. חַזְּקוּ יָדַיִם רָפוֹת, וּבִרְכַּיִם כֹּשְׁלוֹת אַמֵּצוּ. ד אִמְרוּ לְנִמְהֲרֵי לֵב: “חִזְקוּ, אַל תִּירָאוּ, הִנֵּה אֱלֹהֵיכֶם, נָקָם יָבוֹא, גְּמוּל אֱלֹהִים, הוּא יָבוֹא וְיֹשַׁעֲכֶם”. ה אָז תִּפָּקַחְנָה עֵינֵי עִוְרִים וְאָזְנֵי חֵרְשִׁים תִּפָּתַחְנָה. ו אָז יְדַלֵּג כָּאַיָּל פִּסֵּחַ וְתָרֹן לְשׁוֹן אִלֵּם, כִּי נִבְקְעוּ בַמִּדְבָּר מַיִם וּנְחָלִים בָּעֲרָבָה.
[01/03/2023, 11:19:53] +972 50‑737‑2785: בעייתי מבחינתי להביא דברי הרמב”ם , יותר מ 1000 שנים אחרי, כיוון שייתכן והוא מעלה טיעונים כנגד הנצרות.
השאלה אם במקורות היהודיים של תקופת ישוע או קודם לכן, הייתה ציפייה שהמשיח ירפא, יחולל ניסים ועוד….
[01/03/2023, 11:21:05] +972 54‑420‑5504: ועדיין זה דברי נבואה, לשון פיוטית. אין לדעת מה אמור להתקיים כלשונו או לא…
[01/03/2023, 11:23:01] Shira Harpaz Pomeranz: מזכירה שחלוקה לפרקים ופסוקים זה דבר מאוחר מאוד. סוף פרק ח הוא אפילו לא סוף פרשה פתוחה. (הפטרה)
מה שהציטוט במתי מנסה לעשות זה לקשר את הפסוק האחרון של ח עם פרק ט המכיל נבואה משיחית מובהקת.
לא רק נבואה משיחית אלא גם נבואה המדברת על לידת ילד.
הפסוקים הבאים נחשבים לנבואה משיחית מובהקת על ישוע.
ישעיהו פרק ט
א הָעָם הַהֹלְכִים בַּחֹשֶׁךְ, רָאוּ אוֹר גָּדוֹל: יֹשְׁבֵי בְּאֶרֶץ צַלְמָוֶת, אוֹר נָגַהּ עֲלֵיהֶם. ב הִרְבִּיתָ הַגּוֹי, לא (לוֹ) הִגְדַּלְתָּ הַשִּׂמְחָה; שָׂמְחוּ לְפָנֶיךָ כְּשִׂמְחַת בַּקָּצִיר, כַּאֲשֶׁר יָגִילוּ בְּחַלְּקָם שָׁלָל. ג כִּי אֶת-עֹל סֻבֳּלוֹ, וְאֵת מַטֵּה שִׁכְמוֹ, שֵׁבֶט, הַנֹּגֵשׂ בּוֹ–הַחִתֹּתָ, כְּיוֹם מִדְיָן. ד כִּי כָל-סְאוֹן סֹאֵן בְּרַעַשׁ, וְשִׂמְלָה מְגוֹלָלָה בְדָמִים; וְהָיְתָה לִשְׂרֵפָה, מַאֲכֹלֶת אֵשׁ. ה כִּי-יֶלֶד יֻלַּד-לָנוּ, בֵּן נִתַּן-לָנוּ, וַתְּהִי הַמִּשְׂרָה, עַל-שִׁכְמוֹ; וַיִּקְרָא שְׁמוֹ פֶּלֶא יוֹעֵץ, אֵל גִּבּוֹר, אֲבִי-עַד, שַׂר-שָׁלוֹם. ו לם רבה (לְמַרְבֵּה) הַמִּשְׂרָה וּלְשָׁלוֹם אֵין-קֵץ, עַל-כִּסֵּא דָוִד וְעַל-מַמְלַכְתּוֹ, לְהָכִין אֹתָהּ וּלְסַעֲדָהּ, בְּמִשְׁפָּט וּבִצְדָקָה; מֵעַתָּה, וְעַד-עוֹלָם, קִנְאַת יְהוָה צְבָאוֹת, תַּעֲשֶׂה-זֹּאת. {פ}
פסוק 5 הוא פסוק שרבים מכירים מהאורטוריה משיח של הנדל – שאנחנו בדרך כלל קוראים לה הללויה.
אני אוהבת לעצור רגע בתל כנרות להצביע על הסעיף של דרך הים היורד מנצרת = ארצה זבולון אל המקום בו אנו עומדים ארצה נפתלי. להקריא את סוף ח (אגב שימו לב לחלוקה השונה בבייבל הנוצרי) ואת הפסוקים האלו מט. ולשים נניח את הקטע הקטן הבא מתוך האורוטוריה
https://youtu.be/FJ9wS2J0GOs
[01/03/2023, 11:23:23] +972 54‑420‑5504: נכון, התלבטתי, אבל באתי רק לשתף את המוסרת היהודית הרווחת זה אלף שנה ואולי אף יותר.
[01/03/2023, 11:26:29] Itamar Ben David: אני לא חולק על הרמבם כי הוא לא פוסק מדעתו אלא על בסיס מקורות קדומים כלשהם, ועדיין- אני מסכים עם עפר – יותר מקורות קאנוניים פחות מקורות מאוחרים, כי האמת שככה רובנו מדריכים רוב הזמן למיטב היכרותי, ובנוסף, נראה לי יותר רלוונטי להציג בפני מטיילים מקורות שהם רואים כסמכות. מה אכפת למטייל נוצרי שלי מהרמבם, עם כל הכבוד לו.
[01/03/2023, 11:32:05] +972 54‑420‑5504: מסכים, כמובן. ובכל זאת אגיד שמניסיוני (שאמנם לא ארוך), *כמעט תמיד* שאלו אותי מה אומרים ביהדות (תייר אפילו שאל אותי אם עבור היהודים ביבי הוא אחד הנביאים ). עם זאת, יתכן וזה כי רוב התיירים הנוצרים שהדרכתי לא היו אדוקים במיוחד, בניגוד לצליינים.
[01/03/2023, 11:34:45] Shira Harpaz Pomeranz: א.
הניסיון הוא לא להשתמש בכוחותיו המיוחדים לעשות נס שמטרתו רק להשביע את עצמו.
[01/03/2023, 11:35:51] Itamar Ben David: להגיד מה אומרת היהדות זה סבבה, פשוט אף פעם לא ביקשו ממני את מראה המקום במדרש רבא חחחחח
[01/03/2023, 12:36:49] +972 54‑260‑3330: +972 54‑260‑3330 joined using this group’s invite link
[01/03/2023, 18:18:42] Itamar Ben David: הי חברים, הקבוצה נסגרת בשמונה. הערות אחרונות לקראת סיום היום תתקבלנה.
[01/03/2023, 18:20:07] +972 52‑895‑3964: האם לניסיונות שמנסה השטן את ישו יש קשר למידות? תאווה? גאווה ?
[01/03/2023, 18:39:52] +972 54‑590‑1164: טקסט זה קשור לצום בזמן הזה לפני פסח … אם הייתי עם צליינים באזור המדברי בקרנטל והסביבה , אחר קריאת הטקסט , הייתי אומר לצליינים היני ישוע אחלה מורה דרך שיכול להדריך לשמחה ושלווה … לא נכנע לפיתויים שמוליכים את האדם שולל .
[01/03/2023, 18:48:32] +972 54‑665‑5397: שאלה: מה הרלוונטיות של גבולות השבטים בתקופה הזו? הם גלו מזמן בגלות אשור
[01/03/2023, 18:53:09] Itamar Ben David: כנראה שרלוונטי להגשמת נבואות לפחות לטעם מחברי הברית החדשה
[01/03/2023, 18:57:44] +972 52‑536‑2364: מתי מסביר את המהלכים של ישוע בחיבור עם נבואות התנך
[01/03/2023, 19:22:15] +972 50‑476‑0554: לא נביא אלא קוסם.
[01/03/2023, 19:25:00] Itamar Ben David: נוותר על פוליטיקה בקבוצה הזו בסדר?
[01/03/2023, 19:28:18] +972 54‑525‑2260: קטע מתוך ספר שכתבתי בהקשר של הניסיון של ישוע במדבר:
יוחנן השליח לימד שהשטן מנצל שלושה יצרים אנושיים כדי לפתות אותנו: “כי כל אשר בעולם – תאוות הבשרים, תאוות העיניים וגאוות הנכסים – לא מן האב הוא כי אם מן העולם” (יוח”א ב’ 16). למסקנה הזו הוא הגיע כנראה מסיפור הפיתוי של חווה בגן עדן: “ותרא האשה כי טוב העץ למאכל וכי תאווה הוא לעיניים, ונחמד העץ להשכיל, ותיקח מפריו ותאכל, ותיתן גם לאשה עימה ויאכל” (ברא’ ג’ 6).
ברגע שאדם וחווה חטאו בגן עדן, הם מסרו לידיו של השטן את מפתחות השלטון בעולם הזה. כדי להשיב את המצב לקדמותו היה על ישוע להתמודד עם אותו פיתוי – ולעמוד בו. רק כך היה אפשר לגאול את חטאם של אדם וחווה. גם מתי וגם לוקס מספרים שמיד אחרי שישוע נטבל בירדן נשאה אותו הרוח למדבר כדי להתנסות על ידי השטן. אין ספק שהכוונה למדבר יהודה. השטן הציב בפניו שלושה פיתויים, שכל אחד מהם מקביל לפיתוי שחווה לא עמדה בו.
“אז נשא הרוח את ישוע המדברה למען ינסהו השטן. ויהי אחרי צומו 40 יום ו-40 לילה, וירעב. וייגש אליו המנסה ויאמר, ‘אם בן האלוהים אתה, דבר לאבנים האלה ותהיינה ללחם’. ויען ויאמר, ‘הן כתוב: לא על הלחם לבדו יחיה האדם, כי על כל מוצא פי ה’ ‘. ויישאהו השטן אל עיר הקודש, ויעמידהו על פינת גג בית המקדש ויאמר אליו, ‘אם בן האלוהים אתה, נפול למטה, כי כתוב: כי מלאכיו יצווה לך ועל כפיים ישאונך, פן תיגוף באבן רגלך’. ויאמר אליו ישוע, ‘ועוד כתוב: לא תנסה את ה’ אלוהיך’. ויוסף השטן ויישאהו אל הר גבוה מאוד, ויראהו את כל ממלכות תבל וכבודן. ויאמר אליו, ‘כל זאת לך אתננה, אם תיקוד ותשתחווה לי’. ויאמר אליו ישוע, ‘סור ממני השטן, כי כתוב: לה’ אלוהיך תשתחווה ואותו לבדו תעבוד’. ויירף ממנו השטן, והנה ניגשו אליו מלאכים וישרתוהו” מתי ד’ 11-1).
שימו לב להשוואה בין שלושת סוגי הפיתויים הבאים לידי ביטוי בטבלה הזו:
תאוות בשרים:
“כי טוב העץ למאכל” לעומת: “אם בן האלוהים אתה, דבר לאבנים האלה ותהיינה ללחם”
תאווה לעיניים:
“וכי תאווה הוא לעיניים”, לעומת: “ויראהו את כל ממלכות תבל וכבודן. ויאמר אליו: “כל זאת לך אתננה, אם תיקוד ותשתחווה לי”
גאוות נכסים:
“ונחמד העץ להשכיל”, לעומת: “אם בן האלוהים אתה, נפול למטה”
עץ הדעת הטוב והרע היה בתוך הגן, שם הנחש התקרב לחווה ופיתה אותה לאכול מפרי העץ. ישוע נלקח אל המדבר למען ינוסה על ידי השטן באותה הדרך בה פותתה חווה. אם המדבר שישוע נלקח אליו היה בעבר הגן של עדן, הרי שישוע חזר אל אותו הגן כדי להתמודד עם השטן. כך נסגר המעגל, ובמקום שבו נכנס החטא לתמונה והביא לנפילתו של המין האנושי, עמד ישוע המשיח!
[01/03/2023, 19:37:17] Shira Harpaz Pomeranz: הסבר נהדר תודה.
ארחיב טיפה על מה הקשר בין הנפילה מפינת המקדש לגאוות הנכסים.
אילו אכן היה נופל והיה מקבל כנפיים, היו ההמונים מקבלים אותו. למעשה כמו בפיתוי ישתחוו לך כל ממלכות האדמה, הציע השטן לישוע את מלכותו מבלי שיצטרך להצלב.
[01/03/2023, 19:48:59] Itamar Ben David: סטיבן כתבת עכשיו וגם מוקדם יותר השבוע שלמעשה בני האדם איבדו את צלם אלוהים שבהם בגלל החטא הקדמון ולכן זקוקים לישוע כדי להתרומם חזרה למדרגת אדם. בתפיסה היהודית החטא לא היה של חוסר ציות אלא אי הבנה של אדם שעליו לאכול מכל פרי עץ הגן מבלי למות. הרי כתוב לו וַיְצַו֙ יְהוָ֣ה אֱלֹהִ֔ים עַל־הָֽאָדָ֖ם לֵאמֹ֑ר מִכֹּ֥ל עֵֽץ־הַגָּ֖ן אָכֹ֥ל תֹּאכֵֽל׃ יז וּמֵעֵ֗ץ הַדַּ֨עַת֙ ט֣וֹב וָרָ֔ע לֹ֥א תֹאכַ֖ל מִמֶּ֑נּוּ כִּ֗י בְּי֛וֹם אֲכָלְךָ֥ מִמֶּ֖נּוּ מ֥וֹת תָּמֽוּת׃ כלומר יש מצווה לאכול מכל פרי עץ הגן. המשימה של אדם זה לאכול מעץ הדעת מבלי למות – כלומר ראשית עליו לאכול מעץ החיים (ויש האומרים שמדובר על אותו עץ). אדם בסופו של דבר טעה ואכל מפרי עץ הדעת לפני עץ החיים ולכן הפך לבן למותה כאשר בעולם הזה עלינו לעשות תיקון ותשובה – כלומר לאכול מעץ החיים, ללמוד את ערכי המוסר האלוהי, לאחוז בתורה שהיא עץ חיים, וכך בעצם לתקן את החטא. כלומר בתפיסה היהודית אין אובדן של צלם אלוהים רק בגלל חטא ויש להם יכולת בחירה בטוב בכל שלב. התשובה לא קשורה למקדש לקורבן ולטבילה אלא לתנועה נפשית חזרה אל מקור החיים. מהפרק הזה (דחיית ישוע את השטן) וגם ממה שכתבת נראה כאילו התשובה הנוצרית היא רק דרך אמונה בישוע ולא באב/אלוהים. אין תפילות בנצרות (לזרמיה השונים) אל האב?
[01/03/2023, 19:49:09] Itamar Ben David: סליחה שהארכתי
[01/03/2023, 19:58:18] +972 50‑737‑2785: יוחנן 14, 6
יוחנן, 3, 16
ביחד נותנים תשובה לשאלתך איתמר
[01/03/2023, 19:58:27] +972 50‑737‑2785: עוד כמה דקות הצאט נסגר…
אבל בפרק 14 רשום שרק דרך הבן מגיעים לאב..
בפרק 3 רשום שהאמונה בישוע (לא האב) תביא את הגאולה (האישית)
[01/03/2023, 19:59:08] +972 54‑424‑8631: לימד אותי מייק גילקריסט, כומר, לפני שנים רבות. הפתוי של ישו הוא חזרה על שלשלת הפתויים של בני ישראל. הראשון בקדש שם הם רואים את הארץ והתפתו לצרכי הגוף. והפחד ניצח. השני לאחר הנצחון על העמלקים. פיתוי של כח על .. והפסידו לערד. השלישי כשגד ראובן וחצי מנשה לא רצו להלחם ולמות. ומשה שולח אותם להלחם קודם
[01/03/2023, 20:06:15] +972 54‑563‑7098: +972 54‑563‑7098 joined using this group’s invite link
[01/03/2023, 20:02:05] Itamar Ben David: מכיר פשוט חשבתי שאולי יש זרמים שכן מתפללים לאב איכשהו. יאללה סבבה
[01/03/2023, 20:03:10] +972 54‑525‑2260: לא ממש הבנתי את הטענה/שאלה שלך, אבל ישוע עצמו לימד להתפלל לאב.
[01/03/2023, 20:03:11] Itamar Ben David: חברים תודה על היום, גם נצמדנו לפרק וגם שמרנו על שיח מכובד. לילה טוב ניפגש מחר.
[01/03/2023, 20:03:27] Itamar Ben David: שאלתי אם מתפללים לאב כן
[01/03/2023, 20:03:52] Itamar Ben David: נותן פה הארכה קטנה, רבע שעה לנושא הזה ואז הסגור
[01/03/2023, 20:03:57] Itamar Ben David: נסגור
[01/03/2023, 20:04:00] +972 54‑482‑9192: בפשטות התפילה הקתולית היא לאלוהים האב
[01/03/2023, 20:04:24] Itamar Ben David: פאטר נוסטר זה לאב?
[01/03/2023, 20:05:48] +972 54‑482‑9192: מתי 6, 6: ואתה כאשר תתפלל הכנס לחדרך, סגר את הדלת בעדך והתפלל לאביך אשר בסתר, ואביך הרואה במסתרים יגמל לך.
[01/03/2023, 20:05:50] +972 54‑525‑2260: בעברית – תפילת האדון. אני מלמד ברית חדשה ולא נצרות, ולכן אני לא מבין בנצרות בכלל. אבל לפי הברית החדשה כל מאמין בישוע אמור להתפלל לאב בשם של ישוע, אין דבר כזה תפילה לישוע ולא תפילה לאב.
[01/03/2023, 20:07:46] +972 54‑482‑9192: אכן זה בתיאוריה נכון מאוד. בפרקטיקה אם תשאל קתולים רבים הם יאמרו שהם מתפללים לישו. יש איזה ערפול דוגמטי סביב זה.
[01/03/2023, 20:11:07] Itamar Ben David: מורה נבוכים קצר להודעות הארוכות האחרונות: בפרק ישוע עומד בפני פיתויי השטן, משם ציין את הקשר בין פיתויי העולם הזה לפיתויים של ישוע, אז הצגתי את תפיסת חטא גם עדן ביהדות, ותהיתי האם התשובה – שזה הכלי העיקרי ביהדות לתיקון, השיבה אל מקור החיים שזה אלוהים, האם אותה תשובה אי תפילה בנצרות גם היא אל האלוהים/האב. ומהתשובות שלכם והציטוטים אני מתרשם שיש תפילה לאב אבל ישוע מן הסתם מעורב בכך באופן זה או אחר. אחלה מעניין ועוד נדון בכך בתפילות שיוזכרו בהמשך. תודה רבה!
[01/03/2023, 20:11:15] Itamar Ben David: 4 דקות לסיום
[01/03/2023, 20:13:26] +972 50‑476‑0554: למה מדבר שומם ולא גן פורח כמו גן עדן…?
[01/03/2023, 20:14:02] +972 50‑737‑2785: בין מה שישוע מלמד – יהדות, לבין מה שהנצרות כיום, יש פער עמוק.
ישוע לי ד את התורה, נתן פרשנות יהודית בת זמנו ומדי פעם חידש. אבל מבחינת הנצרות ישוע חי חיים יהודיים מושלמים.
עשה את ציווי העשה ולא עשה את ציווי אל תעשה.
נוצרים כיום חיים על פי התפישה של פאולוס ופטרוס שלקחו את חייו מותו/תחייתו של ישוע, ויצרו דת אצרת
[01/03/2023, 20:14:47] +972 54‑525‑2260: בשביל זה צריך לקרוא בספר שלי שבעזרת השם יקרא “גן בירושלים מקדם” שיצא לאור בקרוב, בו אני מסביר כיצד גן עדן וירושלים הם בעצם מקום אחד.
[01/03/2023, 20:15:25] Itamar Ben David: זו למיטב ידיעתי התפיסה היהודית גם כן
[01/03/2023, 20:15:35] Itamar Ben David: חן חן חברים! תודה רבה על כל המאמצים נתראה מחר
[01/03/2023, 20:15:41] +972 50‑476‑0554: צריך גם לרחת בחשבון שאזור יריחו היה דווקא פורח