יג כָּל אָדָם יִכָּנַע לְרָשֻׁיּוֹת הַשִּׁלְטוֹן, שֶׁהֲרֵי אֵין שִׁלְטוֹן אֶלָּא מִטַּעַם אֱלֹהִים, וְהַשִּׁלְטוֹנוֹת הַנּוֹכְחִיִּים נִקְבְּעוּ מִטַּעַם אֱלֹהִים. 2 לְפִיכָךְ כָּל הַמִּתְקוֹמֵם נֶגֶד הַשִּׁלְטוֹן מִתְנַגֵּד לְצַו אֱלֹהִים, וְהַמִּתְנַגְּדִים יָבִיאוּ עַל עַצְמָם מִשְׁפָּט. 3 הֲרֵי אֵין פַּחַד הַשַּׁלִּיטִים עַל עוֹשֵׂה הַטּוֹב, אֶלָּא עַל עוֹשֵׂה הָרַע. הַאִם אַתָּה רוֹצֶה שֶׁלֹּא לִפְחֹד מִן הַשִּׁלְטוֹנוֹת? עֲשֵׂה אֶת הַטּוֹב וְתִזְכֶּה לְשֶׁבַח מֵהֶם. 4 הַשִּׁלְטוֹנוֹת הֵם מְשָׁרְתֵי אֱלֹהִים לְטוֹבָתְךָ. אַךְ אִם תַּעֲשֶׂה אֶת הָרַע, עָלֶיךָ לִפְחֹד; שֶׁהֲרֵי לֹא לְחִנָּם הֵם מַחֲזִיקִים בַּחֶרֶב, כִּי מְשָׁרְתֵי אֱלֹהִים הֵם לִנְקֹם וְלִשְׁפֹּךְ זַעַם עַל עוֹשֵׂי הָרַע. 5 לָכֵן עָלֶיךָ לְהִכָּנַע לֹא רַק בִּגְלַל הַזַּעַם, אֶלָּא גַּם בִּגְלַל הַמַּצְפּוּן. 6 וְלָכֵן אַתֶּם גַּם מְשַׁלְּמִים מִסִּים, כִּי מְשָׁרְתֵי אֱלֹהִים הֵם הַשּׁוֹקְדִים עַל מִלּוּי תַּפְקִידָם זֶה. 7 תְּנוּ לְכָל אָדָם מַה שֶּׁמַּגִּיעַ לוֹ: מַס לְמִי שֶׁעַל הַמַּס; מֶכֶס לְמִי שֶׁעַל הַמֶּכֶס; יִרְאָה לְמִי שֶׁרָאוּי לִירֹא מִמֶּנּוּ; כָּבוֹד לְמִי שֶׁמַּגִּיעַ לוֹ כָּבוֹד.
8 אַל תִּהְיוּ חַיָּבִים דָּבָר לְאִישׁ מִלְּבַד אַהֲבַת הַזּוּלַת, כִּי הָאוֹהֵב אֶת הַזּוּלַת קִיֵּם אֶת הַתּוֹרָה. 9 הֵן הַמִּצְווֹת “לֹא תִנְאַף”, “לֹא תִרְצַח”, “לֹא תִגְנֹב”, “לֹא תַחְמֹד”, וְכָל מִצְוָה אַחֶרֶת, כְּלוּלוֹת בַּמַּאֲמָר “וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ.” 10 הָאַהֲבָה אֵינָהּ גּוֹרֶמֶת רָעָה לַזּוּלַת, לָכֵן הָאַהֲבָה הִיא קִיּוּם הַתּוֹרָה בִּמְלוֹאָהּ.
11 נוֹסָף עַל כָּךְ, יְדוּעִים לָכֶם הַזְּמַנִּים, הַיְנוּ שֶׁכָּעֵת הַשָּׁעָה לְהִתְעוֹרֵר מִן הַשֵּׁנָה, כִּי יְשׁוּעָתֵנוּ קְרוֹבָה עַכְשָׁו יוֹתֵר מִשֶּׁהָיְתָה בַּיּוֹם שֶׁהִתְחַלְנוּ לְהַאֲמִין. 12 הַלַּיְלָה חוֹלֵף וְהַיּוֹם קָרֵב. עַל כֵּן נָסִירָה מֵעָלֵינוּ אֶת מַעֲשֵׂי הַחֹשֶׁךְ וְנִלְבַּשׁ אֶת שִׁרְיוֹן הָאוֹר. 13 וּכְמוֹ בַּיּוֹם נִתְנַהֵג נָא כַּיָּאוּת, לֹא בְּהוֹלְלוּת וּבְשִׁכְרוּת, לֹא בְּזִמָּה וּפְרִיצוּת, לֹא בְּרִיב וְקִנְאָה, 14 כִּי אִם לִבְשׁוּ אֶת הָאָדוֹן יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ, וְאַל תִּדְאֲגוּ לַגּוּף בִּמְגַמָּה לְהַשְׂבִּיעַ אֶת הַתַּאֲווֹת.
[10/04/2024, 8:43:53] Itamar Ben David: אגרת שאול אל הרומים
פרק יג
התנהגות אזרחית
1 כָּל אָדָם יִכָּנַע לְרָשֻׁיּוֹת הַשִּׁלְטוֹן, שֶׁהֲרֵי אֵין שִׁלְטוֹן אֶלָּא מִטַּעַם אֱלֹהִים, וְהַשִּׁלְטוֹנוֹת הַנּוֹכְחִיִּים נִקְבְּעוּ מִטַּעַם אֱלֹהִים.(משלי ח’ טו’; דניאל ד’ כט’) 2 לְפִיכָךְ כָּל הַמִּתְקוֹמֵם נֶגֶד הַשִּׁלְטוֹן מִתְנַגֵּד לְצַו אֱלֹהִים, וְהַמִּתְנַגְּדִים יָבִיאוּ עַל עַצְמָם מִשְׁפָּט.(ירמיהו כז’ ח’) 3 הֲרֵי אֵין פַּחַד הַשַּׁלִּיטִים עַל עוֹשֵׂה הַטּוֹב, אֶלָּא עַל עוֹשֵׂה הָרַע. הַאִם אַתָּה רוֹצֶה שֶׁלֹּא לִפְחֹד מִן הַשִּׁלְטוֹנוֹת? עֲשֵׂה אֶת הַטּוֹב וְתִזְכֶּה לְשֶׁבַח מֵהֶם. 4 הַשִּׁלְטוֹנוֹת הֵם מְשָׁרְתֵי אֱלֹהִים לְטוֹבָתְךָ. אַךְ אִם תַּעֲשֶׂה אֶת הָרַע, עָלֶיךָ לִפְחֹד; שֶׁהֲרֵי לֹא לְחִנָּם הֵם מַחֲזִיקִים בַּחֶרֶב, כִּי מְשָׁרְתֵי אֱלֹהִים הֵם לִנְקֹם וְלִשְׁפֹּךְ זַעַם עַל עוֹשֵׂי הָרַע. 5 לָכֵן עָלֶיךָ לְהִכָּנַע (קוהלת ח’ ב’) לֹא רַק בִּגְלַל הַזַּעַם, אֶלָּא גַּם בִּגְלַל הַמַּצְפּוּן. 6 וְלָכֵן אַתֶּם גַּם מְשַׁלְּמִים מִסִּים, כִּי מְשָׁרְתֵי אֱלֹהִים הֵם הַשּׁוֹקְדִים עַל מִלּוּי תַּפְקִידָם זֶה. 7 תְּנוּ לְכָל אָדָם מַה שֶּׁמַּגִּיעַ לוֹ: מַס לְמִי שֶׁעַל הַמַּס; מֶכֶס לְמִי שֶׁעַל הַמֶּכֶס; יִרְאָה לְמִי שֶׁרָאוּי לִירֹא מִמֶּנּוּ; כָּבוֹד לְמִי שֶׁמַּגִּיעַ לוֹ כָּבוֹד. 8 אַל תִּהְיוּ חַיָּבִים דָּבָר לְאִישׁ מִלְּבַד אַהֲבַת הַזּוּלַת, כִּי הָאוֹהֵב אֶת הַזּוּלַת קִיֵּם אֶת הַתּוֹרָה. 9 הֵן הַמִּצְווֹת “לֹא תִנְאַף”, “לֹא תִרְצַח”, “לֹא תִגְנֹב”, “לֹא תַחְמֹד”,(שמות כ’ יב’-יג’; דברים ה’ טז’-יז’) וְכָל מִצְוָה אַחֶרֶת, כְּלוּלוֹת בַּמַּאֲמָר “וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ.”(ויקרא יט’ יח’) 10 הָאַהֲבָה אֵינָהּ גּוֹרֶמֶת רָעָה לַזּוּלַת,(תהילים טו’ ג’) לָכֵן הָאַהֲבָה הִיא קִיּוּם הַתּוֹרָה בִּמְלוֹאָהּ. 11 נוֹסָף עַל כָּךְ, יְדוּעִים לָכֶם הַזְּמַנִּים, הַיְנוּ שֶׁכָּעֵת הַשָּׁעָה לְהִתְעוֹרֵר מִן הַשֵּׁנָה, כִּי יְשׁוּעָתֵנוּ קְרוֹבָה עַכְשָׁו יוֹתֵר מִשֶּׁהָיְתָה בַּיּוֹם שֶׁהִתְחַלְנוּ לְהַאֲמִין. 12 הַלַּיְלָה חוֹלֵף וְהַיּוֹם קָרֵב. עַל כֵּן נָסִירָה מֵעָלֵינוּ אֶת מַעֲשֵׂי הַחֹשֶׁךְ וְנִלְבַּשׁ אֶת שִׁרְיוֹן הָאוֹר. 13 וּכְמוֹ בַּיּוֹם נִתְנַהֵג נָא כַּיָּאוּת, לֹא בְּהוֹלְלוּת וּבְשִׁכְרוּת, לֹא בְּזִמָּה וּפְרִיצוּת, לֹא בְּרִיב וְקִנְאָה,(משלי כג’ כ’) 14 כִּי אִם לִבְשׁוּ אֶת הָאָדוֹן יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ, וְאַל תִּדְאֲגוּ לַגּוּף בִּמְגַמָּה לְהַשְׂבִּיעַ אֶת הַתַּאֲווֹת.
[10/04/2024, 8:43:57] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed this group’s settings to allow only admins to send messages to this group
[10/04/2024, 8:43:58] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all members to send messages to this group
[10/04/2024, 14:43:21] Itamar Ben David: יש הרגשה שפאולוס נותן לגיטימציה מלאה לשלטון הרומי. מרגיש שהוא הולך רחוק מדי. הציטוטים שהתרגום פה מציע מתוך משלי ודניאל הם הוצאה מהקשר, ברור שכל הממלכות והאימפריות הם כלים של אלוהים (נבוכדנצאר עצמו מכונה “עבדי” וכמובן כורש) אבל כאן יש הצדקה תיאולוגית לשלטון רשע “בגלל המצפון”. יהודים לאורך כל הדורות קיבלו את עול הגלות, אבל לא חשבו שזה הופך את שליטיהם לצדיקים
[10/04/2024, 15:45:38] ~ Avner Cohen: איך מאמינים מתייחסים לפסוק 11? הרי פאולוס היה בטוח ששיבת המשיח קרבה, והינה חלפו אלפיים שנה והוא עדיין לא בא.
[10/04/2024, 15:47:33] Itamar Ben David: גם ישוע טען שלא יחלוף הדור הזה
[10/04/2024, 16:00:43] ~ Avner Cohen: יש בפס’ 7 (7 תְּנוּ לְכָל אָדָם מַה שֶּׁמַּגִּיעַ לוֹ: מַס לְמִי שֶׁעַל הַמַּס; מֶכֶס לְמִי שֶׁעַל הַמֶּכֶס) הדהוד לרעיון שמופיע בפרק הקודם בפס’ 7-9 (“אִם לְאִישׁ שֵׁרוּת, יְשָׁרֵת; אִם הוּא מוֹרֶה, יְלַמֵּד” וגו’).
[10/04/2024, 16:01:15] ~ Avner Cohen: פס’ 8 נשמע כמו משפט מפתח פאוליני: “אַל תִּהְיוּ חַיָּבִים דָּבָר לְאִישׁ מִלְּבַד אַהֲבַת הַזּוּלַת, כִּי הָאוֹהֵב אֶת הַזּוּלַת קִיֵּם אֶת הַתּוֹרָה.”
[10/04/2024, 16:01:59] ~ Avner Cohen: באופן מעניין, גם מסתדר עם האגדה על הלל הזקן על כל התורה על רגל אחת <This message was edited>
[10/04/2024, 16:52:50] Gabriel Fridman: המאמינים היהודים והנוצרים מאוד דומים בעניין הציפייה להגעתו/חזרתו של המשיח… האם הציפייה הזאת היא חלק מהחיים האם הם כולם בתוך עצמם חושדים שכנראה זה לא יקרה מחר או בעוד חודש או שנה או אלף או אלפיים.. האם זו דרך בתוכה להשאיר את האדם בהיכון תמידי ובכיבוד כל המצוות ולהאמין בכל הנבואות וכך זה אין סופי.
[10/04/2024, 17:20:54] Itamar Ben David: זו פרשנות בדיעבד. הציפייה המשיחית הארוכה של היהודים לא נובעת מאותו מקור של הציפייה המשיחית הנוצרית
[10/04/2024, 17:39:20] ~ פיני: ~ פיני left
[10/04/2024, 18:08:01] ~ Steven A.B: מחר אתה תהיה קרוב יותר ליום מותך מאשר אתמול. האם זה אומר שאתה תמות מחרתיים? לא, מאחל שתחיה עד 120. אבל גם אם תמות בגיל 120 מחר תהיה יותר קרוב לגיל 120 מאשר אתמול. אין כאן הבטחה שהוא יחזור מהר.
לגבי לא יחלוף דור – זה היה אמור להיות כך על פי הנביאים, אבל אז היה הפסקה בזמן הנבואי להושיע את הגויים, מה שישוע אמר: עיתות הגויים. שהוא סוג של סוגריים בזמן הנבואי.
[10/04/2024, 18:16:18] ~ Steven A.B: זה מילים בהחלט לא קלות גם לי קשה עם הפרק הזה. במיוחד שהשלטון באותם הימים היה רומאי, רודף יהודים ורודף את המאמינים בישוע.
אני לא חושב שהכוונה היא שאנשי השלטון הם צדיקים, זה לא מה שהוא אומר, אלא שאנשי השלטון, בין אם זה שלטון צודק מבחינה מוסרית או לא, אלוהים הוא זה שמינה איש כזה או אחר, גם אם אותו האיש הוא דקטטור רשע הגוזל ועושק, או אפילו כמו במקרה שלנו , הרומאים – רודף את המאמינים בישוע ומוציא אותם להורג. האם זה רצון אלוהים וכלים בידיו לעשות צדק ולנקום בעושי הרשע?
לדעתי שאול זה האידיאל, זה מה ששלטון צריך לעשות, ורוב הסיכויים שמשרתי המדינה עושים את זה כי הם מאמינים במדינה או השלטון תחתיו הם חיים ושואפים לצדק חברתי גם אם בפועל זה לא קורה.
מצד שני, ייתכן שאלו מילים שמיועדות לרכך את הכעס ותחושת הנקם שיש למאמינים כלפי הרומאים, ולגרום להם לשנות גישה, להמשיך את הקו של ישוע – האונס אותך ללכת מיל אחד, שילך איתו שניים, משפט שמיוחס למנהג של החיילים הרומאים לתפוס אדם חסר מזל ולהכריח אותו לסחוב לו את הציוד.
[10/04/2024, 18:37:52] Gabriel Fridman: מסכים איתך שזה לא בא מאותו מקור אבל מה אם אותה ההמתנה האין סופית בפועל.
[10/04/2024, 18:50:27] Itamar Ben David: אז מה קשור מצפון שם? מבחינת המצפון חייבים להתקומם נגד רומא
[10/04/2024, 18:52:11] Gabriel Fridman: האם התשובה של ישוע בעניין המס במתי כ”ב מסיברה , “תנו לקיסר את אשר לקיסר ולאלוהים את אשר לאלוהים “.
[10/04/2024, 20:02:33] Itamar Ben David: חברים הודעה קטנה שלא קשורה לקבוצה אבל אולי חלקכם תמצאו בה עניין:
[10/04/2024, 20:02:41] Itamar Ben David: הי חברים. אני משתחרר שבוע הבא אחרי חמישה חודשים במילואים, ואני פותח קבוצה למורי דרך שבה נוכל להתחיל לדבר ולעבד איך אנחנו כמדריכים מתעסקים עם האסון הנורא שקרה ומה שהולך פה מאז.
יש לנו במצטבר אלפי שנות הדרכה כולל ביד ושם, פולין ואתרים של מורשת קרב.
כמורי דרך אנחנו סוכני זיכרון. הסיפורים האישיים והפרטים הרבים מצד אחד אך גם התמות הגדולות והמטא-נראטיב שנגבש – ישפיעו על הזיכרון הלאומי.
חלקכם כבר הדרכתם משלחות סולידריות או תיירים מהארץ ומחו״ל בתקופה הזו, והתובנות שלכם יקרות ערך.
בואו נחשוב יחד- איך להתמודד ברמה המקצועית עם האתגר הזה:
https://chat.whatsapp.com/BRRCnUrs9wL9Wszi0YcRBa
[10/04/2024, 22:42:07] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed this group’s settings to allow only admins to send messages to this group
[10/04/2024, 22:39:08] ~ akiva: בפסוק 12 נעשה אחד השימושים היפים בסימפוניה השנייה (lobegesang) של מנדלסון, מומלץ ממש לשמוע. השומר חוזר שוב ושוב על השאלה מישעיהו כ”ב:
“מַשָּׂא, דּוּמָה: אֵלַי, קֹרֵא מִשֵּׂעִיר, שֹׁמֵר מַה-מִּלַּיְלָה, שֹׁמֵר מַה-מִּלֵּיל?”
ואז מגיעה התשובה מרחוק, בפסוק העוקב שם בישעיהו, שמכריז:
“אָמַר שֹׁמֵר, אָתָה בֹקֶר וְגַם-לָיְלָה; אִם-תִּבְעָיוּן בְּעָיוּ, שֻׁבוּ אֵתָיוּ.” ומייד מוצמד לה פסוק 12 שלנו: “הלילה חולף והיום קרב! על כן נסירה מעלינו את מעשי החושך ונלבש את שריון האור!”
וההמשך זה כבר קוראל של לותר… <This message was edited>
[11/04/2024, 6:03:52] ~ דורית סדובסקי: ~ דורית סדובסקי left
[11/04/2024, 8:30:37] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all members to send messages to this group
[11/04/2024, 8:30:48] Itamar Ben David: בוקר טוב
[11/04/2024, 8:32:02] ~ Maggi Nachshon: ~ Maggi Nachshon left
[11/04/2024, 9:27:41] ~ Avner Cohen: פס’ 13 – מה הסיבה שהוא מעיר להם לא לנהוג בפריצות, זימה וכו’? פשוט הארה כללית ותזכורת אתית, או שזו היתה בעיה ממשית?
[11/04/2024, 19:35:30] Itamar Ben David: מתכנסים לסיום
[11/04/2024, 20:23:18] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed this group’s settings to allow only admins to send messages to this group
[11/04/2024, 20:22:24] Doron Jamchi: הוא כתב את האיגרת מקורינתוס, ושם הייתה הבעיה הזאת. כרונולוגית, האיגרות אל הקורינתים נכתבו לפני אל הרומים, אז יש כאן התייחסות ממשית.
[11/04/2024, 20:23:14] Itamar Ben David: חן חן חברים ואנחנו מסיימים!