ברית חדשה יומי - מורי דרך לומדים יחד

פרוטוקול קבוצת לימוד של הברית החדשה
מטעם אגודת מורי הדרך ובחסות אתר בדרך למורה דרך.

אל הרומים – פרק ה'

ה עַל כֵּן לְאַחַר שֵׁהֻצְדַּקְנוּ עַל־סְמַךְ אֱמוּנָה יֵשׁ לָנוּ שָׁלוֹם עִם אֱלֹהִים הוֹדוֹת לַאֲדוֹנֵנוּ יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ. 2 דַּרְכּוֹ יֵשׁ לָנוּ גַּם גִּישָׁה, בְּאֶמְצָעוּת אֱמוּנָה, לַחֶסֶד הַזֶּה שֶׁאָנוּ עוֹמְדִים בּוֹ, וְאָנוּ מִתְהַלְּלִים בַּתִּקְוָה אֶל כְּבוֹד אֱלֹהִים. 3 אַךְ לֹא זֹאת בִּלְבַד; אֲנַחְנוּ מִתְהַלְּלִים גַּם בַּצָּרוֹת, שֶׁכֵּן יוֹדְעִים אָנוּ כִּי הַצָּרָה מְבִיאָה לִידֵי סַבְלָנוּת, 4 וְהַסַּבְלָנוּת לִידֵי עֲמִידָה בְּנִסָּיוֹן, וַעֲמִידָה בַּנִּסָּיוֹן לִידֵי תִּקְוָה. 5 וְהַתִּקְוָה אֵינָהּ מַכְזִיבָה, כִּי אַהֲבַת אֱלֹהִים הוּצְקָה לְתוֹךְ לִבֵּנוּ עַל־יְדֵי רוּחַ הַקֹּדֶשׁ שֶׁנִּתְּנָה לָנוּ. 6 הִנֵּה בְּעוֹד שֶׁהָיִינוּ חַסְרֵי אוֹנִים, בְּהַגִּיעַ הַשָּׁעָה מֵת הַמָּשִׁיחַ בְּעַד הָרְשָׁעִים. 7 וַהֲרֵי לֹא בִּמְהֵרָה יָמוּת מִישֶׁהוּ בְּעַד אָדָם צַדִּיק, אִם כִּי בְּעַד הָאִישׁ הַטּוֹב אוּלַי יָעֵז מִישֶׁהוּ לָמוּת. 8 אוּלָם אֱלֹהִים מְגַלֶּה אֶת אַהֲבָתוֹ אֵלֵינוּ בְּכָךְ שֶׁהַמָּשִׁיחַ מֵת בַּעֲדֵנוּ כַּאֲשֶׁר עוֹד הָיִינוּ אֲנָשִׁים חוֹטְאִים. 9 וְכָעֵת, לְאַחַר שֶׁכְּבָר הֻצְדַּקְנוּ בְּדָמוֹ, בְּוַדַּאי וּבְוַדַּאי שֶׁנִּוָּשַׁע עַל־יָדוֹ מִן הַזַּעַם; 10 שֶׁכֵּן אִם בִּזְמַן שֶׁהָיִינוּ אוֹיְבִים נִרְצֵינוּ לֵאלֹהִים בְּמוֹת בְּנוֹ, עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה נִוָּשַׁע בְּחַיֵּי בְּנוֹ לְאַחַר שֶׁכְּבָר נִרְצֵינוּ. 11 וְלֹא זֹאת בִּלְבַד, אֲנַחְנוּ גַּם מִתְהַלְּלִים בֵּאלֹהִים הוֹדוֹת לַאֲדוֹנֵנוּ יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ שֶׁבְּאֶמְצָעוּתוֹ קִבַּלְנוּ עַתָּה אֶת הָרִצּוּי. 12 לְפִיכָךְ, כְּשֵׁם שֶׁעַל־יְדֵי אָדָם אֶחָד בָּא הַחֵטְא לָעוֹלָם, וְעֵקֶב הַחֵטְא בָּא הַמָּוֶת, כָּךְ עָבַר הַמָּוֶת לְכָל בְּנֵי אָדָם מִשּׁוּם שֶׁכֻּלָּם חָטְאוּ. 13 הֲרֵי עוֹד לִפְנֵי הַתּוֹרָה הָיָה הַחֵטְא בָּעוֹלָם, אֶלָּא שֶׁאֵין הוּא נֶחְשָׁב בְּאֵין תּוֹרָה. 14 בְּכָל זֹאת שָׁלַט הַמָּוֶת מֵאָדָם וְעַד מֹשֶׁה גַּם עַל אֵלֶּה שֶׁלֹּא חָטְאוּ בַּעֲבֵרָה דּוֹמָה לָעֲבֵרָה שֶׁל אָדָם, אֲשֶׁר הוּא דְּמוּת מַקְבִּילָה לָאֶחָד שֶׁהָיָה עָתִיד לָבוֹא.

15 אוּלָם לֹא הֲרֵי הָעֲבֵרָה כַּהֲרֵי מַתְּנַת הַחֶסֶד; שֶׁכֵּן אִם בִּגְלַל הָעֲבֵרָה שֶׁל אֶחָד מֵתוּ הָרַבִּים, עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה, בְּחֶסֶד הָאָדָם הָאֶחָד יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ, שָׁפְעוּ לָרַבִּים חֶסֶד אֱלֹהִים וּמַתְּנָתוֹ. 16 וְאֵין הַמַּתָּנָה כְּמַעֲשֵׂה הָאֶחָד שֶׁחָטָא; כִּי הַמִּשְׁפָּט עֵקֶב עֲבֵרָה אַחַת יָצָא לְהַרְשָׁעָה, אֲבָל לְאַחַר עֲבֵרוֹת רַבּוֹת מַתְּנַת הַחֶסֶד הִיא זִכּוּי; 17 שֶׁהֲרֵי אִם עַל־יְדֵי עֲבֵרָה שֶׁל אָדָם אֶחָד מָלַךְ הַמָּוֶת, כָּל שֶׁכֵּן הַמְקַבְּלִים אֶת שֶׁפַע הַחֶסֶד וְאֶת מַתְּנַת הַצְּדָקָה יִמְלְכוּ בַּחַיִּים בִּגְלַל הָאֶחָד יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ. 18 וּבְכֵן, כְּשֵׁם שֶׁעֲבֵרָה אַחַת הִיא הַרְשָׁעָה לְכָל בְּנֵי אָדָם, כֵּן גַּם מַעֲשֵׂה צְדָקָה אֶחָד הוּא זִכּוּי שֶׁל חַיִּים לְכָל בְּנֵי אָדָם; 19 כִּי כְּשֵׁם שֶׁבִּגְלַל אִי־צִיּוּתוֹ שֶׁל אָדָם אֶחָד נַעֲשׂוּ הָרַבִּים לְחוֹטְאִים, כֵּן גַּם בִּגְלַל צִיּוּתוֹ שֶׁל הָאֶחָד יֵעָשׂוּ הָרַבִּים לְצַדִּיקִים. 20 הַתּוֹרָה בָּאָה וּבְכָךְ רַבּוּ הָעֲבֵרוֹת. אֲבָל הֵיכָן שֶׁהִתְרַבָּה הַחֵטְא, הַחֶסֶד שָׁפַע עוֹד יוֹתֵר. 21 וְכָךְ כְּשֵׁם שֶׁהַחֵטְא מָשַׁל בַּמָּוֶת, כֵּן גַּם יִמְשֹׁל הַחֶסֶד בְּאֶמְצָעוּת צְדָקָה, וְהַתּוֹצָאָה – חַיֵּי עוֹלָם עַל־יְדֵי יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ אֲדוֹנֵנוּ.

[10/03/2024, 7:51:11] Itamar Ben David: אִגֶּרֶת שָׁאוּל אֶל הָרוֹמִים פֶּרֶק ה

ה עַל כֵּן לְאַחַר שֵׁהֻצְדַּקְנוּ עַל־סְמַךְ אֱמוּנָה יֵשׁ לָנוּ שָׁלוֹם עִם אֱלֹהִים הוֹדוֹת לַאֲדוֹנֵנוּ יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ. 2 דַּרְכּוֹ יֵשׁ לָנוּ גַּם גִּישָׁה, בְּאֶמְצָעוּת אֱמוּנָה, לַחֶסֶד הַזֶּה שֶׁאָנוּ עוֹמְדִים בּוֹ, וְאָנוּ מִתְהַלְּלִים בַּתִּקְוָה אֶל כְּבוֹד אֱלֹהִים. 3 אַךְ לֹא זֹאת בִּלְבַד; אֲנַחְנוּ מִתְהַלְּלִים גַּם בַּצָּרוֹת, שֶׁכֵּן יוֹדְעִים אָנוּ כִּי הַצָּרָה מְבִיאָה לִידֵי סַבְלָנוּת, 4 וְהַסַּבְלָנוּת לִידֵי עֲמִידָה בְּנִסָּיוֹן, וַעֲמִידָה בַּנִּסָּיוֹן לִידֵי תִּקְוָה. 5 וְהַתִּקְוָה אֵינָהּ מַכְזִיבָה, כִּי אַהֲבַת אֱלֹהִים הוּצְקָה לְתוֹךְ לִבֵּנוּ עַל־יְדֵי רוּחַ הַקֹּדֶשׁ שֶׁנִּתְּנָה לָנוּ.
[10/03/2024, 7:51:12] Itamar Ben David: 6 הִנֵּה בְּעוֹד שֶׁהָיִינוּ חַסְרֵי אוֹנִים, בְּהַגִּיעַ הַשָּׁעָה מֵת הַמָּשִׁיחַ בְּעַד הָרְשָׁעִים. 7 וַהֲרֵי לֹא בִּמְהֵרָה יָמוּת מִישֶׁהוּ בְּעַד אָדָם צַדִּיק, אִם כִּי בְּעַד הָאִישׁ הַטּוֹב אוּלַי יָעֵז מִישֶׁהוּ לָמוּת. 8 אוּלָם אֱלֹהִים מְגַלֶּה אֶת אַהֲבָתוֹ אֵלֵינוּ בְּכָךְ שֶׁהַמָּשִׁיחַ מֵת בַּעֲדֵנוּ כַּאֲשֶׁר עוֹד הָיִינוּ אֲנָשִׁים חוֹטְאִים. 9 וְכָעֵת, לְאַחַר שֶׁכְּבָר הֻצְדַּקְנוּ בְּדָמוֹ, בְּוַדַּאי וּבְוַדַּאי שֶׁנִּוָּשַׁע עַל־יָדוֹ מִן הַזַּעַם; 10 שֶׁכֵּן אִם בִּזְמַן שֶׁהָיִינוּ אוֹיְבִים נִרְצֵינוּ לֵאלֹהִים בְּמוֹת בְּנוֹ, עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה נִוָּשַׁע בְּחַיֵּי בְּנוֹ לְאַחַר שֶׁכְּבָר נִרְצֵינוּ. 11 וְלֹא זֹאת בִּלְבַד, אֲנַחְנוּ גַּם מִתְהַלְּלִים בֵּאלֹהִים הוֹדוֹת לַאֲדוֹנֵנוּ יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ שֶׁבְּאֶמְצָעוּתוֹ קִבַּלְנוּ עַתָּה אֶת הָרִצּוּי. 12 לְפִיכָךְ, כְּשֵׁם שֶׁעַל־יְדֵי אָדָם אֶחָד בָּא הַחֵטְא לָעוֹלָם, וְעֵקֶב הַחֵטְא בָּא הַמָּוֶת, כָּךְ עָבַר הַמָּוֶת לְכָל בְּנֵי אָדָם מִשּׁוּם שֶׁכֻּלָּם חָטְאוּ.
[10/03/2024, 7:51:25] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all members to send messages to this group
[10/03/2024, 7:51:14] Itamar Ben David: 13 הֲרֵי עוֹד לִפְנֵי הַתּוֹרָה הָיָה הַחֵטְא בָּעוֹלָם, אֶלָּא שֶׁאֵין הוּא נֶחְשָׁב בְּאֵין תּוֹרָה. 14 בְּכָל זֹאת שָׁלַט הַמָּוֶת מֵאָדָם וְעַד מֹשֶׁה גַּם עַל אֵלֶּה שֶׁלֹּא חָטְאוּ בַּעֲבֵרָה דּוֹמָה לָעֲבֵרָה שֶׁל אָדָם, אֲשֶׁר הוּא דְּמוּת מַקְבִּילָה לָאֶחָד שֶׁהָיָה עָתִיד לָבוֹא. 15 אוּלָם לֹא הֲרֵי הָעֲבֵרָה כַּהֲרֵי מַתְּנַת הַחֶסֶד; שֶׁכֵּן אִם בִּגְלַל הָעֲבֵרָה שֶׁל אֶחָד מֵתוּ הָרַבִּים, עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה, בְּחֶסֶד הָאָדָם הָאֶחָד יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ, שָׁפְעוּ לָרַבִּים חֶסֶד אֱלֹהִים וּמַתְּנָתוֹ.
[10/03/2024, 7:51:15] Itamar Ben David: 16 וְאֵין הַמַּתָּנָה כְּמַעֲשֵׂה הָאֶחָד שֶׁחָטָא; כִּי הַמִּשְׁפָּט עֵקֶב עֲבֵרָה אַחַת יָצָא לְהַרְשָׁעָה, אֲבָל לְאַחַר עֲבֵרוֹת רַבּוֹת מַתְּנַת הַחֶסֶד הִיא זִכּוּי; 17 שֶׁהֲרֵי אִם עַל־יְדֵי עֲבֵרָה שֶׁל אָדָם אֶחָד מָלַךְ הַמָּוֶת, כָּל שֶׁכֵּן הַמְקַבְּלִים אֶת שֶׁפַע הַחֶסֶד וְאֶת מַתְּנַת הַצְּדָקָה יִמְלְכוּ בַּחַיִּים בִּגְלַל הָאֶחָד יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ. 18 וּבְכֵן, כְּשֵׁם שֶׁעֲבֵרָה אַחַת הִיא הַרְשָׁעָה לְכָל בְּנֵי אָדָם, כֵּן גַּם מַעֲשֵׂה צְדָקָה אֶחָד הוּא זִכּוּי שֶׁל חַיִּים לְכָל בְּנֵי אָדָם; 19 כִּי כְּשֵׁם שֶׁבִּגְלַל אִי־צִיּוּתוֹ שֶׁל אָדָם אֶחָד נַעֲשׂוּ הָרַבִּים לְחוֹטְאִים, כֵּן גַּם בִּגְלַל צִיּוּתוֹ שֶׁל הָאֶחָד יֵעָשׂוּ הָרַבִּים לְצַדִּיקִים.
[10/03/2024, 7:51:15] Itamar Ben David: 20 הַתּוֹרָה בָּאָה וּבְכָךְ רַבּוּ הָעֲבֵרוֹת. אֲבָל הֵיכָן שֶׁהִתְרַבָּה הַחֵטְא, הַחֶסֶד שָׁפַע עוֹד יוֹתֵר. 21 וְכָךְ כְּשֵׁם שֶׁהַחֵטְא מָשַׁל בַּמָּוֶת, כֵּן גַּם יִמְשֹׁל הַחֶסֶד בְּאֶמְצָעוּת צְדָקָה, וְהַתּוֹצָאָה – חַיֵּי עוֹלָם עַל־יְדֵי יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ אֲדוֹנֵנוּ.
[10/03/2024, 7:52:24] Itamar Ben David: הי יום טוב שבוע טוב וחודש טוב! אנחנו ממשיכים עם האיגרת אל הרומים פרק ה.
[10/03/2024, 8:02:54] Yair Stein: ‎Yair Stein left
[10/03/2024, 9:01:15] Itamar Ben David: פסוק 1- האם הוא מתכוון שיש שלום עם אלוהים האב? מה היחסים פה לדעת פאולוס בין השלושה? פסקה די מבלבלת.
[10/03/2024, 9:07:13] ~ Ishai Nerel: בוקר טוב
כן, לדעתי הוא מתכוון שלום עם אבינו שבשבמים
[10/03/2024, 9:07:49] Itamar Ben David: פסוקים 6-12 יש עוד עוגנים לזה בתנ״ך חוץ מישעיהו נ״ג?
[10/03/2024, 9:08:45] Itamar Ben David: פסוק 13- למה החטא לא נחשב באין תורה? קיו נענש דור המבול נענש דור הפלגה של מגדל בבל נענשים יעקב נענש לא הבנתי את הכוונה
[10/03/2024, 9:12:08] Itamar Ben David: פסוק 15- יש כמה דרכים להסתכל על חטא אדם הראשון. אפשר לומר שבגללו אנחנו מתים, ואפשר גם לומר שבגלל שאדם וחווה קיבלו קללות (יותר נכון, מארות), נפתחה הדרך לתשובה. כלומר אלוהים משהה את חיי הנצח, מבטיח תחיית מתים, כל עוד בחיים נעשתה תשובה. במובן הזה אני לא בטוח עד כמה יש מרחק בין הטענה היהודית לנוצרית.
[10/03/2024, 9:38:16] ~ Ishai Nerel: להבנתי הטיעון של פולוס לא נכון בעניין הזה. לאורך התנ”ך קוראים באופן הכי ברור שחטא הוא חטא – גם ללא תורה בכלל.
אפילו חטאים שדינם מוות והשמדה. בדיוק כמו בדוגמאות שהבאת. ובנוסף לדוגמאות שלך גם אנשי סדום ועמורה שהושמדו, אנשי נינווה שכמעט הושמדו ועוד
[10/03/2024, 9:38:56] Shira Harpaz Pomeranz: המושג “השילוש הקדוש” לא מופיע בברית החדשה. אין ספק שמדובר בקונספט לא אינטואיטיבי. אלהים אחד שהוא גם שלושה. לא זוכרת אם סיפרתי כאן את האגדה על אחד מאבות הכנסיה (אוריגנס?)
ההולך על חוף הים ורואה ילד אשר עם צדף לוקח מים מהים ושופך אותם לבור שחפר מספר צעדים מהים. מה אתה עושה? תהה אותו חכם נוצרי. מרוקן את הים לבור, ענה הילד. זה בלתי אפשרי, אמר החכם. זה בלתי אפשרי?! שאל הילד והמשיך ואמר “אתה שמנסה להסביר את השילוש הקדוש אומר על ריקון הים שהוא בלתי אפשרי?!”.
[10/03/2024, 10:07:50] Itamar Ben David: זו באמת אגדה עתיקה?
[10/03/2024, 11:04:06] Shira Harpaz Pomeranz: אין לי מושג.
[10/03/2024, 11:09:05] ~ Albert ܐܠܒܪܛ אלברט ألبرت: זהו סיפור שסופר אודות אוגוסטינוס
[10/03/2024, 11:11:59] Itamar Ben David: ומה הייתה התגובה שלו?
[10/03/2024, 11:12:01] Shira Harpaz Pomeranz: נהדר. אם יש לך את המקור, אשמח ממש.
[10/03/2024, 11:39:31] ~ Opher: יש את בראשית י”ח… שימו לב לשינויים ביחס לקב”ה. לפעמים היחס צורת יחיד, לפעמים רבים.
אברהם רואה 3 אנשים אבל אז העברית פונה ליחיד, שוב רבים שוב יחיד… 3 שהם אחד?

וַיֵּרָא אֵלָיו יְהוָה, בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא; וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח-הָאֹהֶל, כְּחֹם הַיּוֹם. ב וַיִּשָּׂא עֵינָיו, וַיַּרְא, וְהִנֵּה *שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים* , *נִצָּבִים* עָלָיו; וַיַּרְא, וַיָּרָץ *לִקְרָאתָם* מִפֶּתַח הָאֹהֶל, וַיִּשְׁתַּחוּ, אָרְצָה. ג וַיֹּאמַר: אֲדֹנָי, אִם-נָא מָצָאתִי חֵן *_בְּעֵינֶיךָ_* –אַל-נָא *_תַעֲבֹר_* , מֵעַל עַבְדֶּךָ. ד יֻקַּח-נָא מְעַט-מַיִם, *וְרַחֲצוּ רַגְלֵיכֶם* ; *וְהִשָּׁעֲנוּ* , תַּחַת הָעֵץ. ה וְאֶקְחָה פַת-לֶחֶם *וְסַעֲדוּ לִבְּכֶם* , אַחַר תַּעֲבֹרוּ–כִּי-עַל-כֵּן *עֲבַרְתֶּם* , עַל-עַבְדְּכֶם; *וַיֹּאמְרוּ* , כֵּן תַּעֲשֶׂה כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ… ח וַיִּקַּח חֶמְאָה וְחָלָב, וּבֶן-הַבָּקָר אֲשֶׁר עָשָׂה, וַיִּתֵּן, *לִפְנֵיהֶם* ; וְהוּא-עֹמֵד *עֲלֵיהֶם* תַּחַת הָעֵץ, *וַיֹּאכֵלוּ* . ט *וַיֹּאמְרוּ* אֵלָיו, אַיֵּה שָׂרָה אִשְׁתֶּךָ; וַיֹּאמֶר, הִנֵּה בָאֹהֶל. י *_וַיֹּאמֶר_* , שׁוֹב *_אָשׁוּב_* אֵלֶיךָ כָּעֵת חַיָּה, וְהִנֵּה-בֵן, לְשָׂרָה אִשְׁתֶּךָ… יג *_וַיֹּאמֶר_* יְהוָה, אֶל-אַבְרָהָם…. יד הֲיִפָּלֵא מֵיְהוָה, דָּבָר; לַמּוֹעֵד *_אָשׁוּב_* אֵלֶיךָ, כָּעֵת חַיָּה–וּלְשָׂרָה בֵן. טו וַתְּכַחֵשׁ שָׂרָה לֵאמֹר לֹא צָחַקְתִּי, כִּי יָרֵאָה; *_וַיֹּאמֶר_* לֹא, כִּי צָחָקְתְּ. טז *וַיָּקֻמוּ* מִשָּׁם הָאֲנָשִׁים, *וַיַּשְׁקִפוּ* עַל-פְּנֵי סְדֹם; וְאַבְרָהָם–הֹלֵךְ *עִמָּם* , *לְשַׁלְּחָם*
[10/03/2024, 11:42:05] Shira Harpaz Pomeranz: אחלה הסבר.
[10/03/2024, 11:48:15] ~ Albert ܐܠܒܪܛ אלברט ألبرت: אני מתפנה בימין הקרובים לכתוב מאמר אודות הפסוקים שמרמזים שילוש בטקסט המקראי… אולי זה יועיל לנו להבין זאת
[10/03/2024, 11:56:20] Itamar Ben David: לא בדיוק קשור לפרק, אבל על כל פנים, הפרק נפתח בביקור של ה׳ את אברהם לאחר המילה, ואחר כך יש הזמנה של שלושה מלאכים ושיחה עם מלאך אחד שמשימתו לדבר על לידת יצחק. לא רואה את הבלבול בכלל.
[10/03/2024, 11:58:58] ~ Opher: גם זו דרך להסתכל על הפסוקים. אבל מי שרוצה, יכול לראות אחרת.
היופי של הטקסט התנכ”י הוא שיש אין סוף אפשרויות לקרוא אותו ולהבין אותו.
אף אחד לא אמר שהבנת דבר אלוהים היא פשוטה
[10/03/2024, 12:13:39] Itamar Ben David: בגדול הטענה שלי מול פאולוס היא שהוא לוקח פסוק פה פסוק שם ובונה עליהם תיאולוגיה שמנוגדת לפרקים שלמים בתנ״ך. גם בפרק הזה הוא מדבר על אמונה, כאילו יש איזו סתירה בכלל בין האמונה למעשים וכאילו זה לא מערכת אחת. דווקא מה שחשוב בתנ״ך זה שהוא בנוי ממסרים מאוד עקביים, שחוזרים על עצמם, ואני יכול להסכים שפה ושם יש פסוקים קצת פחות ברורים או דו משמעיים אבל מה שקובע זה המסר העקבי.
[10/03/2024, 12:22:26] ~ Albert ܐܠܒܪܛ אלברט ألبرت: כשפאולוס מבדיל בין אמונה למעשים, זה בהקשר לישועה, כי “האמונה” היא המושיעה, ו”המעשים” הם תוצר, פרי, תוצאה של האמונה
‎[10/03/2024, 13:26:05] ~ Dorit Daon: ‎image omitted
[10/03/2024, 13:27:53] ~ Dorit Daon: ממליצה על האפליקציה הזו.
תנך וברית חדשה בכל השפות הנדרשות. רק להתקין את השפה המתאימה.
אפשרות חיפוש בתנך בעברית ומעבר בלחיצת כפתור לאותו פסוק בשפה הנדרשת.
[10/03/2024, 13:44:39] ~ דולי עירון טיולים והרצאות: בעז , לא הבנתי על איזה גיור אתה מדבר?
שהרי להיות מל , לא אומר שהתגייר שהרי אברהם ראשון אז לפניו כך נקאה לי המינוח הוא לא להתגייר , אלא אולי לבוא בברית עם אלוהים?
[10/03/2024, 13:49:28] ~ Orna Dynamic Tours: לא שלחת קישור. רק תמונה
[10/03/2024, 13:50:40] ~ Dorit Daon: https://play.google.com/store/apps/details?id=net.bible.android.activity
[10/03/2024, 13:51:32] ~ Dorit Daon: חשבתי שזה ברור. חנות האפליקציות של גוגל.
בכל אופן להלן הקישור,👆
[10/03/2024, 13:52:15] ~ Orna Dynamic Tours: תודה
[10/03/2024, 14:32:42] ~ Steven A.B: כששאול אומר שהחטא לא נחשב, הוא לא תכוון שאלוהים התעלם מהחטא, אלא שהמשפט האלוהי נעשה באופן חד צדדי מבלי שתהיה לאדם הזדמנות כלשהי, למשל, למבול ולסדום ועמורה לא היה נביא שיחזיר אותם בתשובה לפני כן. מצד שני, אלוהים הראה את הצדק אבל גם את החסד, למשל, קין נענש בכך שהוא יהיה נווד, אבל לפי התורה על רצח יש הוצאה להורג, קין מבין את המוסר האלוהי שמי שהורג דינו מוות, אז הוא מתלונן לאלוהים ואומר: “וְהָיָה כָל־מֹצְאִי יַהַרְגֵנִי”, אלוהים נותן לו אות כדי שלמור עליו שלא יהרגו אותו. מה זה אומר? שאלוהים עושה איתו חסד ושומר על מי שדינו מוות.

כאשר ניתנת התורה, אין יותר חסד, אלא רק זעם אלוהי, שימו לב:
כאשר אנחנו מגיעים ליציאת מצרים, ישנו זמן שבו עם ישראל נמצאים במדבר לפני מתן תורה, עם ישראל חוטא ומקבל תוצאה מהחטא:
מחללים שבת בשמות ט”ז – התוצאה: כלום.
מתלוננים שאין להם בשר בשמות ט”ז – מקלים מלא בשר (שלו)
העם מתלונן שהם רוצים לחזור למצרים ולא מקבלים עונש
העם מתלונן שאין להם מים בשמות י”ז – משה מוציא מים מהסלע

אחרי מתן תורה:
מחללים שבת בבמדבר ט”ז – הוצאה להורג
מתלוננים שאין להם לחם בבמדבר י”א – מוות המוני
העם לא מאמינים באלוהים – משה נענש (במדבר י”ז)
העם מתלונן שהם רוצים לחזור למצרים (דברים י”ד) – שוב, מוות המוני.

הבנתם? כמו שנכתב ברומיים פרק ד’ – התורה מביאה לידי זעם
[10/03/2024, 15:18:09] ~ Opher: כשניתנת התורה יש רק זעם?? ממש לא.
יש יום הכיפורים שאלוהים בחסדו נתן ליהודים כדי להראות את רחמיו.
[10/03/2024, 15:21:17] ~ שמעון איל: ‎This message was deleted.
[10/03/2024, 16:03:37] ~ Shimon Zemer: תנסו להתמקד בשאול. הניסיון לקשר כל הזמן דברים שאמר שאול באיגרות לבין התנ”ך לא מתאימים תמיד.
מה חושב שאול על הגויים והתורה ?
רק לקרוא את אל הרומים 2’…
*גוים שאין להם תורה והם מקימים את דברי התורה כדבר מובן מאליו, הם תורה לעצמם אף שאין להם תורה. 15 הם מראים שפעל התורה כתוב בלבם, שכן מצפונם מעיד בהם ומחשבותיהם מחיבות או מזכות אותם*
[10/03/2024, 16:16:49] Itamar Ben David: מה זאת אומרת? זה בדיוק החלק הכי חשוב! אחרת כל אחד יכול להביא הגיגים עם ציטוט פה ושם מחוץ להקשר. הטענה של הברית החדשה זה שהיא התגשמות של הישנה במלואה ולכן אפילו לדידם של הנוצרים זה הדבר הכי חשוב
[10/03/2024, 16:29:27] ~ Shimon Zemer: מה שאול חושב ??
איגרת אל הגלטים 3..
*המשיח פדה אותנו מקללת התורה בכך שהיה לקללה בעדנו – שכן הכתוב אומר, “קללת אלהים תלוי על-עץ*
[10/03/2024, 16:35:49] ~ Shimon Zemer: וזה נמשך בראשונה אל הקורינתיים 12…
*13 הרי ברוח אחת הטבלנו כלנו לגוף אחד, יהודים כיונים, עבדים כבני חורין, וכלנו השקינו רוח אחת*
[10/03/2024, 16:37:32] ~ Shimon Zemer: כלומר, שאול גדול בתורה… לפחות היה… עכשיו הכל עבר למשיח.
לכן, שוב אני אומר, הגיגים (כמו שאיתמר ציין) זה נחמד אבל שאול הוא מראה כיוון אחד בלבד וזו לא התורה.
[10/03/2024, 16:52:34] ~ Steven A.B: נכון, יש יום כיפור. האם זה עזר? האם אכן בגלל יום כיפור עם ישראל חי בשלום? העם עם ישראל לא קיבל את 100% הקללות שמופיעות בתורה?
[10/03/2024, 17:16:52] ~ Steven A.B: הנקודה של שאול שהתורה אף פעם לא הייתה האישו. כלומר, התורה היא הדיאגנוזה של המחלה, היא לא התרופה. אבל ללא הדיאגנוזה, אין גם תרופה, אבל התרופה היא המשיח. אל תחשבו ששאול מתנגד לתורה או חושב שהתורה לא טובה או לא חשובה, אלא שהתורה היא נייטרלית ותפקידה הוא להוכיח עד כמה החטא שלנו נורא. זה לא שאלוהים רע ונתן תורה לא טובה, ההפך, אלוהים טוב והתורה חושפת כמה אנחנו לא טובים, אלוהים קדוש, והתורה חושפת כמה אנחנו לא קדושים. ולכן שאול אומר: אין לקיום המצוות את היכולת להןשיע אותנו ולהפוך אותנו לקדושים. הברכה היהודית אומרת: שקדישנו במצוותיו – הנקודה של שאול היא שבתיאוריה המצוות מקדשות אותנו בתנאי שנקיים את המצוות, אבל מאחר שאי אפשר לקיים את המצוות, אנחנו לא יכולים להתקדש במצוות. מה שיכול לקדש אותנו זה הדם של המשיח ורוח הקודש, כפי שיחזקאל אומר:
“26 וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב חָדָשׁ וְרוּחַ חֲדָשָׁה אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וַהֲסִרֹתִי אֶת־לֵב הָאֶבֶן מִבְּשַׂרְכֶם וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב בָּשָׂר׃ 27 וְאֶת־רוּחִי אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וְעָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר־בְּחֻקַּי תֵּלֵכוּ וּמִשְׁפָּטַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם׃” (יחזקאל לו)

מצי נלך במצוותיו?
כשרוח קודשו תהיה בנו. עד אז, אנחנו רק מפרים את מצוותיו ומטמאים.
[10/03/2024, 17:28:26] ~ Allen Gill: ‎~ Allen Gill left
[10/03/2024, 17:30:52] ~ Shimon Zemer: זה מאוד לא מדויק להגיד שהתורה היא הדיאגנוזה של המחלה.
זה גם מאוד מיסיונרי ולא מדויק להגיד שהתרופה זה המשיח.
הבסיס, השורש, היסוד של עם ישראל זו תורת ישראל.
להפוך את זה לדיאגנוזה ותרופה…… לא הייתי מרחיק לכת כל כך.
[10/03/2024, 17:34:52] Itamar Ben David: העם קיבל מאה אחוז מהקללות ועדיין נגאל מה גם שהגלות אף שיש לה מימד של עונש אלוהי, יש לה גם מימד של תכנית אלוהית לכתחילה.
דברים ל פסוק א-י
מלכים א פרק ח פסוקים מ״ו-נ״ג
[10/03/2024, 17:54:29] Itamar Ben David: יש את כל פרק תהילים קי״ט על 176 פסוקיו לומר לך ההפך
[10/03/2024, 18:07:22] ~ Shai Nahon – Your Guide: ‎~ Shai Nahon – Your Guide left
[10/03/2024, 18:07:26] Galit Gilo: ‎Galit Gilo left
[10/03/2024, 18:10:14] ~ Eshed Nevo: ‎~ Eshed Nevo left
[10/03/2024, 20:31:43] ~ Dorit Epstein Tour Guide: ‎~ Dorit Epstein Tour Guide changed this group’s settings to allow only admins to send messages to this group
[11/03/2024, 6:57:24] ~ אלי: ‎~ אלי left
[11/03/2024, 7:40:11] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all members to send messages to this group
[11/03/2024, 13:39:58] ~ Steven A.B: 1. אנחנו קבוצה שלומדת את הברית החדשה, ואני מסביר את נקודת המבט של שאול וכיצד התיירים הנוצרים שלנו מבינים את הטקסט הזה, זכותך להביע את דעתך ולא להסכים איתי, רק אל תגיד לי שזה מסיונרי.
2. התורה היא דבר אלוהים חיים והיא אכן היסוד, כי התורה משקפת את דרכיו ואופיו של אלוהים. וזאת לא תורת ישראל, זאת תורת אלוהים.
3. התורה יכולה להושיע בתיאוריה שאתה מקיים אותה, אבל מאחר שזה בלתי אפשרי, התורה לא יכולה להושיע.
4. התנ”ך מלמד אותנו שאלוהים רוצה להושיע אותנו מהחטאים שלנו, דרך מושיע, אני אתן רק פסוק אחד מיני רבים:
“וּבָא לְצִיֹּון גֹּואֵל וּלְשָׁבֵי פֶשַׁע בְּיַעֲקֹב נְאֻם יהוה׃” (ישעיה נט 20)

הגאולה על ידי גואל היא בהכרח קשורה לסליחת חטאים. החטאים שהתורה מרשיעה אותנו ובגללה אנחנו מקוללים, המשיח פודה אותנו מחטאינו ומשחרר אותנו מקללת התורה.
שוב, התורה היא לא רעה, אלא היא מרשיעה אותנו.

דרך אגב, אפשר לומר שהמשיח הוא התורה. שכן, המשיח הוא הלוגוס, וגם התורה היא הלוגוס, אבל זה הסבר לזמן אחר.
[11/03/2024, 13:40:18] ~ Steven A.B: אתה צריך להבין: התורה היא דבר אלוהים חיים, והברית החדשה לא מתנגחת בתורה כמו שמשום מה אתם מתרשמים. ההפך – אנחנו חייבים לציית לאלוהים ולדעת את דרכיו, ואיך נדע את דרכיו ללא תורה?
אבל הנקודה היא הישועה, התורה לא יכולה להושיע, התורה מרשיעה. אחרי שהמשיח מושיע אותך, אתה יכול לציית לתורה באופן שלם.
[11/03/2024, 14:09:07] ~ Shimon Zemer: 1. 30 שנה אני מדריך אוונגליסטים. אני לומד את התנ”ך והברית החדשה ומלמד את שניהם.
לגמד את התורה ולהגיד שהתרופה היא המשיח זה אכן משיחי, מסיונרי ונוצרי.
ואני מגיב למה שכתוב ולא לגופו של הכותב.
2. התורה היא תורת ישראל.
3. אנשים מאמינים שהתורה מושיעה אותם ואין לאף אחד זכות לבטל את אמונתם.
זה כמו שהנוצרים מאמינים בניסים של ישוע שריפאו אנשים.
האם מישהו יכול להגיד לנוצרים שהברית החדשה לא מושיעה? מה, סיפורי הניסים מומצאים ?
איש באמונתו יחיה.
4. זכותך להאמין במושיע שלך. אל תנסה לשכנע אחרים להאמין במושיע שאתה מאמין בו.
זו בדיוק ההגדרה של מסיונרי.
‎[11/03/2024, 14:12:11] ~ Steven A.B: ‎image omitted
‎[11/03/2024, 14:12:13] ~ Steven A.B: ‎image omitted
[11/03/2024, 14:32:03] ~ Shimon Zemer: תורת ישראל היא תורת האלוהים ….
זו תורת עם ישראל ..
האם חייב להיות כתוב בתורה “תורת אלוהים” כדי שהיא לא תהיה תורת ישראל ?
לא הבנתי את הסמנטיקה.
האם הברית החדשה היא “תורת ישו” ?? או היא “התורה” של המאמינים בו ?
תורת ישראל =תורת אלוהים ולהיפך.
[11/03/2024, 14:48:51] Itamar Ben David: לא הבנתי סטיבן. הרי גם בתורה וגם אצל פאולוס ברור לגמרי שהתורה ניתנה לעם ישראל ספציפית. אם תרצה דוגמה לזה, מצוות השבת: בֵּינִי וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אוֹת הִוא לְעֹלָם כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה יְהוָה אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שָׁבַת וַיִּנָּפַשׁ. ברור שיש בתורה שניתנה לישראל מסרים לעולם כולו ועם זאת, כמו שאין ציפייה שישראלי רגיל ישמור על תורת הכהנים אין ציפייה שלא ישראלים ישמרו על התורה שניתנה לישראל, גם אם הם יכולים ללמוד את התורה הזו ולהעריך אותה: וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם *כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם לְעֵינֵי הָעַמִּים* אֲשֶׁר יִשְׁמְעוּן אֵת כָּל הַחֻקִּים הָאֵלֶּה וְאָמְרוּ רַק עַם חָכָם וְנָבוֹן הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה.
[11/03/2024, 14:54:58] ~ Shimon Zemer: זה נורא פשוט. ברגע שזו תורת אלוהים (ולא תורת ישראל) אזי ישנה לגיטימציה לנסות ולדלות ולדוג ולמצוא “הוכחות” למשיח מאוד מסויים.
אם זו תורת ישראל , והיא ממש תורת ישראל, הניסיון הזה שציינתי , קצת מקשה על המנסים.
אבל, איש באמונתו יחיה ואני תמיד אעודד ואדרבן את האוונגליסטים להעמיק את אמונתם.
[11/03/2024, 15:44:07] ~ Avner Cohen: אבל מאיפה מגיעה ההנחה שצריך ישועה?
[11/03/2024, 15:45:59] ~ Avner Cohen: ככל שאני מתרשם בתורה מדובר על כפרת חטאים, לא על ישועה מטאפיזית עבור הנפש. או שאני מפספס משהו?
[11/03/2024, 16:00:44] ~ Eli Yaakobov: ‎~ Eli Yaakobov joined using this group’s invite link
[11/03/2024, 16:00:50] ~ Eyal Shay: ‎~ Eyal Shay joined using this group’s invite link
[11/03/2024, 16:01:02] ‪+972 50‑627‑0700‬: ‎‪+972 50‑627‑0700‬ joined using this group’s invite link
[11/03/2024, 16:01:08] ~ אברהם ברוכים מורה דרך 🏂: ‎~ אברהם ברוכים מורה דרך 🏂 joined using this group’s invite link
[11/03/2024, 16:01:34] ~ אסף פריאל: ‎~ אסף פריאל joined using this group’s invite link
[11/03/2024, 16:05:00] ~ דביר: ‎~ דביר joined using this group’s invite link
[11/03/2024, 16:05:09] ~ Evgeniy: ‎~ Evgeniy joined using this group’s invite link
[11/03/2024, 16:08:00] ~ טלילה מולכו Talila Molcho: ‎~ טלילה מולכו Talila Molcho joined using this group’s invite link
[11/03/2024, 16:14:12] ~ עמיר אוטולנגי: ‎~ עמיר אוטולנגי joined using this group’s invite link
[11/03/2024, 16:03:14] ~ Opher: בכל אחד מהפסוקים שציינת, תורת ה’ מופיעה בהקשר שאלוהים מדבר אל ישראל. לא לגויים, לא לעולם כולו אלא התורה נתנה לבני ישראל.
החוקים והמצוות הם גולת הכותרת. לכך המאמין צריך לשאוף. כתבתי כבר קודם, אין בעולם בן אדם מושלם, לכן אך אחד לא יכול לקיים את כל המצוות.

בהתאם, הקב”ה מודע לכך ורואה את המאמץ של היחיד, את השאיפה למלא את המצוות. לא מתוך חובה אלא מתוך כבוד ואהבה לקב”ה.
לאור חוסר היכולת להגיע לכלל כיבוד המצוות, אלוהים מאפשר לנו להתבונן פנימה לפני וביום כיפור עצמו. לבקש סליחה ממי שפגענו בו תחילה, ואז אחרי שסלחנו אחד לשני לבקש מאלוהים סליחה ובשאיפה, בשנה הקרובה נצליח יותר מהשנה שעברה למלא את המצוות.

בקשת הסליחה תבוא בד”כ עם קרבן כלשהו.

לא רואה פה שום דבר מרשיעה.

עוד כתבת שאלוהים רוצה להושיע דרך מושיע… לא מסכים.
אלוהים רוצה שבני ישראל יקיימו את המצוות. כל פעם שסרחנו, התחלנו לעבוד אלים אחרים הוא לא שלח מושיע, אלא נביא שיחזיר אותנו לאמונה באל האחד.
גם הרעיון של משיח בן דוד, אין כאן רעיון שאלוהים יתגלה בגוף אדם. אלא בן אדם שעם ישראל יתאחד מאחוריו וכמו נביאים לפניו יחזיר את העם לדרך הנכונה של *אמונה* באלוהים כמו שאלוהים ציווה עלינו
[11/03/2024, 16:24:42] ~ יוסי ברקמן: ‎~ יוסי ברקמן joined using this group’s invite link
[11/03/2024, 16:29:44] ~ Menachem Wertheim: ‎~ Menachem Wertheim joined using this group’s invite link
[11/03/2024, 16:31:12] ~ dkanias: ‎~ dkanias joined using this group’s invite link
[11/03/2024, 16:37:07] ~ Zamy Moldovan: ‎~ Zamy Moldovan joined using this group’s invite link
[11/03/2024, 16:56:37] ~ Moshe Alafi: ‎~ Moshe Alafi joined using this group’s invite link
[11/03/2024, 16:56:45] ~ hanakessler28: ‎~ hanakessler28 joined using this group’s invite link
[11/03/2024, 17:01:44] ~ Tamar Furer: ‎~ Tamar Furer joined using this group’s invite link
[11/03/2024, 17:03:10] ~ נצחיה גאון: ‎~ נצחיה גאון joined using this group’s invite link
[11/03/2024, 17:01:08] ~ Steven A.B: אם אכן יום כיפור מספיק, למה עם ישראל יצא לגלות של אלפיים שנה?

התנ”ך היהודי מכוון אותך למושיע שהוא אלוהים שבא כאדם ורק דרכו יש ישועה וכפרת חטאים. אני יודע שאתה לא מאמין לי, אבל כרגע אין לי פנאי וזמן לכתוב הכל. אולי בהזדמנות כשאחזור לארץ שבוע הבא בעזרת השם.
[11/03/2024, 17:05:46] ~ Uriel: ‎~ Uriel joined using this group’s invite link
[11/03/2024, 17:09:33] ~ Danna: ‎~ Danna joined using this group’s invite link
[11/03/2024, 17:07:09] ~ Zamy Moldovan: יש פסוק חשוב בתורה בספר בראשית שאומר:

הֲל֤וֹא אִם־תֵּיטִיב֙ שְׂאֵ֔ת וְאִם֙ לֹ֣א תֵיטִ֔יב לַפֶּ֖תַח חַטָּ֣את רֹבֵ֑ץ וְאֵלֶ֙יךָ֙ תְּשׁ֣וּקָת֔וֹ וְאַתָּ֖ה תִּמְשָׁל־בּֽוֹ:

תהרהר בפסוק ותקבל את התשובה לשאלתך ‎<This message was edited>
[11/03/2024, 17:09:03] ~ Shimon Zemer: “..התנ”ך היהודי מכוון אותך למושיע שהוא אלוהים שבא כאדם..”
איפוא בדיוק אתה מוצא את זה ?
[11/03/2024, 17:21:11] ~ Steven A.B: אי אפשר על רגל אחת, אבל אני אנסה כי אתה מתעקש:
דניאל אומר:
“חָזֵה הֲוֵית בְּחֶזְוֵי לֵילְיָא וַאֲרוּ עִם־עֲנָנֵי שְׁמַיָּא כְּבַר אֱנָשׁ אָתֵה הֲוָה וְעַד־עַתִּיק יֹומַיָּא מְטָה וּקְדָמֹוהִי הַקְרְבוּהִי׃” (דניאל ז 13)

כבן אדם מגיע מענני השמיים ולו ניתן השלטון על כל העולם וכולם משתחווים לו.

“וּמִמַּעַל לָרָקִיעַ אֲשֶׁר עַל־רֹאשָׁם כְּמַרְאֵה אֶבֶן־סַפִּיר דְּמוּת כִּסֵּא וְעַל דְּמוּת הַכִּסֵּא דְּמוּת כְּמַרְאֵה אָדָם עָלָיו מִלְמָעְלָה׃” (יחזקאל א 26)

מי יושב על כיסא אלוהים? דמות ‘כמראה אדם’.

חז”ל יגידו שמדובר במטטרון, שבמקרה לאותו מטטרון קוראים גם בסדר ראש השנה ‘ישוע שר הפנים’, שהוא יושב על כיסא אלוהים בשמיים.

יש לי עוד מלא
[11/03/2024, 17:44:54] ~ Shimon Zemer: מטטרון מופיע ביהדות נצרות ואיסלאם.
הנוצרים קוראים לו ישוע שר הפנים.
לא היהודים.
[11/03/2024, 17:45:28] ~ Shimon Zemer: הכסף בספר יחזקאל לא בהכרח כסא האלוהים.
[11/03/2024, 17:46:54] ~ Shimon Zemer: נראה שלוקחים לנו את תורת ישראל ומתאימים אותה לפי אמונות זרות.
[11/03/2024, 17:48:05] ~ Shimon Zemer: הייתי משתכנע יותר אם בתנ”ך היה מופיע השם ישו..היה פותר לי בעיות בחיים.
[11/03/2024, 17:50:19] ~ Opher: כללית יש את הרעיון שישוע ממלא את נבואות התנכ. אם כך, למה לא קוראים לו עמנואל?
[11/03/2024, 17:58:41] ~ Steven A.B: ישוע שר הפנים מופיע בסדר ראש השנה הרבני.

למשיח יש המון שמות: ינון, צמח, שילה, פלא-יועץ ועוד. אבל כל השמות האלה הם שנות נבואיים. בדיוק כמו שלירושלים יש שמות נבואיים כמו גיא חיזיון, אריאל ועוד.
[11/03/2024, 18:00:15] ~ Opher: דרך אגב, steven, אני מאוד מודה לך על כל הידע וההסברים שאתה מקדיש פה בקבוצה.
מקווה שאתה לא לוקח את ההערות כהתקפה.
אני מאוד נהנה מהשיחה איתך לומד המון
[11/03/2024, 18:01:36] ~ Shimon Zemer: לגמרי מסכים עם עופר
[11/03/2024, 18:02:06] ~ Steven A.B: בשמחה 🥹
[11/03/2024, 18:07:08] Gabriel Fridman: חשבתי שהרעיון בקבוצה זה ללמוד ברית חדשה ונצרות ולא שיעור יהדות עם אמנון יצחק.
[11/03/2024, 18:07:24] ~ MoranLV-TourguideInIsrael: מצטרפת לדברים.
[11/03/2024, 18:08:41] ~ Opher: לימוד הברית החדשה מחייב הסתכלות על התנכ בצורה שהנוצרים רואים
[11/03/2024, 18:09:13] ~ Opher: ישוע והשליחים/תלמידים פלוס שאול/פאולוס היו יהודים והסבירו את התנכ לכולם
[11/03/2024, 18:15:56] ~ Eli Yaakobov: ‎This message was deleted.
[11/03/2024, 18:18:58] ~ Zamy Moldovan: פאולוס (שאול התרסי) לא היה אחד מ 12 השליחים של ישו והוא אפילו לא הכיר את ישו. הוא שנא את התנך וכל המצוות שבו ואפשר לגויים שהתנצרו תחת שרביטו לא לקיים את מצוות התורה ובכך הקל עליהם להתנצר ‎<This message was edited>
[11/03/2024, 18:20:11] ~ Steven A.B: אתה לא עקבת אחרי ההודעות בקבוצה אני רואה…
להגיד ששאול שנא את התורה והמצוות זה הדבר הכי בלתי אחראי שאתה יכול להגיד. ‎<This message was edited>
[11/03/2024, 18:29:38] Doron Jamchi: אני נכנס לדיון קצת מאוחר, אבל אתם צריכים להבין שפאולוס לא מנסה לעקר את התורה ולבטל אותה. כמו שציינתי בהקדמה לאיגרת שרשמתי בפרק הראשון – האיגרת אל הרומים היא לא האיגרת הראשונה, אבל היא האיגרת שמציגה באופן דידקטי *למאמינים* את עומק הבשורה שמופצת עם האמונה בישוע.
מאחר והוא מטיף לגויים אז הנחת המוצא היא שהגויים האלה צריכים לדעת שישראל קיבלו התגלות ויש להם ברית עם אלוהים, שיש להם את האבות, ושהייתה שושלת מלוכה מדויד, ובסופו של דבר אמור להיות גם משיח.
באיגרת אל הרומים, המטרה של פאולוס היא לחבר את אותם גויים לאמונה, לא מעצם זה שהם צריכים להתגייר ולהיכנס בברית סיני, אלא מהמוטיבים האוניברסליים של הדמויות המקראיות:
אדם – אבי כל האנושות, והראשון שחטא.
אברהם – אבי האמונה, שעליו נאמר שאמונתו נחשבה לו צדקה, ולו ניתנה הבטחה להיות אב המון גויים.

על בסיס פרק א’, התודעה על חטא הייתה קיימת. הרי לכל אחד יש מצפון. אנשי דור המבול ואנשי סדום ועמורה נשפטו על בסיס החמס שפשה בארץ ועל צעקת האנשים. אבל כשניגלתה התורה לעם ישראל, גם דברים שקודם לכן לא נחשבו לחטאים נהיו לחטא. למשל יעקב נשא שתי אחיות, דבר שהתורה לא מתירה. אברהם נשא את אחותו למחצה, שהתורה לא מתירה. כך גם עונשים שקיבל העם אחרי התורה לעומת לפני, כמו שסטיבן הדגים באחת ההודעות.

הפרק שלנו מחבר את המשיח לדמויות האוניברסליות – אדם ואברהם. כי פאולוס מנסה להסביר דברים לגויים, ולא ליהודים.
[11/03/2024, 18:33:28] Doron Jamchi: איכשהו נקודת הכובד עברה למה היחס לתורה, כשפסוקי המפתח בפרק הזה – שזה מה שמעניין את התיירים בין השאר הם אלו שנוגעים למשיח.
למשל
“עַל כֵּן לְאַחַר שֵׁהֻצְדַּקְנוּ עַל־סְמַךְ אֱמוּנָה יֵשׁ לָנוּ שָׁלוֹם עִם אֱלֹהִים הוֹדוֹת לַאֲדוֹנֵנוּ יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ.” (אל הרומים ה 1)

“הִנֵּה בְּעוֹד שֶׁהָיִינוּ חַסְרֵי אוֹנִים, בְּהַגִּיעַ הַשָּׁעָה מֵת הַמָּשִׁיחַ עֲבוּר הָרְשָׁעִים.” (אל הרומים ה 6)

אלו הפסוקים שמדברים על אהבת אלוהים לבני אדם, ועל ההקרבה שאלוהים עשה בכך שנתן את בנו למען העולם.
[11/03/2024, 18:37:04] Doron Jamchi: וזה פסוק מפתח לגויים:
“כִּי כְּשֵׁם שֶׁבִּגְלַל אִי־צִיּוּתוֹ שֶׁל אָדָם אֶחָד נַעֲשׂוּ הָרַבִּים לְחוֹטְאִים, כָּךְ גַּם בִּגְלַל צִיּוּתוֹ שֶׁל הָאֶחָד יֵעָשׂוּ הָרַבִּים לְצַדִּיקִים.” (אל הרומים ה 19)

גויים שמקבלים את אמת התורה כדבר אלוהים מקבלים שאדם הראשון הוא אבי האנושות והוא גורש מגן עדן כי הפר את הצו האלוהי. בכך הם מבטלים אמונות קודמות שלהם ואת מוצאם מאלים שונים. ואז הם צריכים לעבור שלב נוסף בהבנה של איך הם יכולים להתקבל חזרה למשפחת העמים תחת האלוהים הבורא, בזמן שחיו כל כך הרבה זמן בבערות. והתשובה היא באמצעות ההתגלות של המשיח שכרת ברית חדשה
[11/03/2024, 19:06:05] Itamar Ben David: אנחנו נשארים צמודים לפרק חברים
[11/03/2024, 19:09:27] Itamar Ben David: שעה לסיום הדיונים בפרק ה. מחר הפסקה וברביעי פרק ו באיגרת אל הרומים
[11/03/2024, 19:39:09] ~ Samuel Mirsky: ‎~ Samuel Mirsky joined using this group’s invite link
[11/03/2024, 20:07:32] ~ עינת: ‎~ עינת joined using this group’s invite link
[11/03/2024, 20:11:15] ~ Dorit Epstein Tour Guide: ‎~ Dorit Epstein Tour Guide changed this group’s settings to allow only admins to send messages to this group
[11/03/2024, 20:19:32] ~ Rami Zach 🤠: ‎~ Rami Zach 🤠 joined using this group’s invite link
[11/03/2024, 20:22:40] ~ Raja Farag: ‎~ Raja Farag joined using this group’s invite link
[11/03/2024, 20:35:07] Itamar Ben David: ערב טוב לכולם! אני מצטרף לעפר בתודה לסטיבן דורון אלברט מהראן ואולי פספסתי עוד כמה מצטער, שפשוט מאפשרים לנו הבנה מעמיקה באמונתם. זה זהב טהור.

אני גם אומר שהקריאה באיגרות תהיה מאתגרת, מכיוון שבניגוד לבשורות להן יש גיאוגרפיה מוכרת יותר או פחות, האיגרות הן דרשניות. לכן בהמשך הקריאה אני מקבל על עצמי, ואשמח שגם אתם תקדישו לזה זמן- לחשוב איך והיכן הייתם משתמשים כמדריכים באיגרות. שתפו כמה שניתן ונסו להיות יצירתיים.

בזכות הקריאה אני זכיתי בשני חברים יקרים, סטיבן ודורון, שאולי נראה לכם שאני עושה להם פה חיים קשים, אבל יש גם חיים מחוץ לקבוצה… חחחחח

המון תודה לכם על המאמץ ההשקעה והלב הפתוח- זה לא מובן מאליו, בשם הקבוצה כולה.
[11/03/2024, 20:53:43] Ganit Peleg: מה שבטוח איתמר שבעזרת היכולת לדרש וההתעקשות על הפולמוס המחכים כאן הפכו את חיי כולנו מעניינים יותר ואולי גם …קצת אבל רק קצת ידענים יותר .